Verottajan KATSO-järkestelmä per-seestä

Vastuuhenkilölle-kenkää

Olen odotellut ainakin 6 vuotta jo että Verotoimisto lopulta saisi tuon täysin kryptisen ja paskan KATSO-järjestelmänsä käyttökelpoiseen kuntoon. Yritän ALV:t ilmoittaa KATSO-tunnisteiden avulla. Mutta en vaan jumankauta edelleenkään osaa tuota pas-kaa käyttää. Ei vaikka IT-alalla itse ollut toistakymmentä vuotta, niin KATSO on järjestelmänä sellaista scheissea, että ei avaudu.
TUNNISTEIDEN PERUSTAMINEN
Haluan perustaa pääkäyttäjän organisaatiolle... Siirry »
Haluan aktivoida alustetun Katso-tunnisteeni... Siirry »
Haluan vahventaa Katso-alitunnisteeni Katso-tunnisteeksi... Siirry »
Haluan siirtää pääkäyttäjäoikeuden organisaatiossa itselleni... Siirry »

TUNNISTEIDEN HALLINTA
Haluan hallinnoida Katso-tunnisteeseen liittyviä tietoja ja valtuutuksia... Siirry »
Haluan lukita tunnisteeni toistaiseksi... Siirry »
Haluan avata lukitun tunnisteen tai saada unohtuneen tunnisteen käyttööni... Siirry »
https://yritys.tunnistus.fi/main

Mitä vit-tua tuossa oikein pitää tehdä tämän valikon edessä? Juma-lauta, kysymyksessä on vain se että haluan paperisen ALV-ilmoituksen sijasta ilmoittaa sähköisesti, mutta en pääse tämän KATSO-esteen yli, en sitten millään.
___
Olen aikaisemmin perustanut nuo KATSO-tunnisteet itselle ainakin kahteen kertaan. Ja nyt taas on edessä vaiikko että perusta itsellesi KATSO-tunnisteet. Missään ei ole valikkoa, että siirrypä ALV-ilmoituksen tekemiseen.

Kuka kusipää tästä KATSO-järjestelmästä ja ALV-ilmoituspalvelusta Verohallinnolla oikein vastaa?? Se ämmä tai äijä täytyisi heti singota pellolle nykyisestä vakanssistansa, ja laittaa tilalle vaikka joku ATK-taitoinen somali.

Sekään ei pysty tekemään näin vi-tun huonoa ja heikosti toteutettua, ja 0-tasolla käyttäjää opastavaa Verojärjestelmää, kuin koko tämä KATSO-saasta on. Se on ollut samanlainen moska jo 10 vuotta, ei kehity koskaan yhtään.

56

1432

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kallis-mutta-huono

Minä en aikanaan ymmärtänyt noista samoista ohjeista yhtään mitään:
      ">>>"""Tervetuloa Katso-organisaatiotunnistuksen ja valtuutushallinnan käyttäjäksi
      Olet hakenut Katso-pääkäyttäjän oikeutta organisaatiollesi ja se on viranomaisten tarkistusten jälkeen aktivoitu. Tunnuksesi on nyt käyttövalmis sähköisiä asiointipalveluja tai organisaatiosi tietojen hallintaa varten.
      Asiointipalveluissa tunnistaudutaan seuraavasti:
      1. Katso OTP
      o Anna ensin käyttäjätunnus ja pysyvä salasana. Paina ´jatka´ -nappia.
      o Anna vaihtuva salasana listalta järjestelmän pyytämästä kohdasta.
      2. Katso PWD
      o Anna käyttäjätunnus ja pysyvä salasana (samat kuin Katso OTP -kohdassa).
      Pääkäyttäjänä sinulla on käytössäsi kolme merkittävää toimintoa:
      1. Voit luoda alitunnisteita oman organisaatiosi työntekijöille ja hallita niitä
      2. Voit tehdä valtuutuksia oman organisaatiosi työntekijöille, toiselle organisaatiolle tai oman organisaatiosi ulkopuoliselle henkilölle. Lisäksi voit vastaanottaa valtuutuksia vastaavasti muilta organisaatioilta.
      3. Voit hallita oman organisaatiosi tietoja. """>>>

Kun luo itselleen Katso-tunnistetta, niin ei siellä missään tarjota että tässä sinulle "pysyvä salasana" ja tässä sinulle "vaihtuva salasanalista" jne. Tunnuksia perustettaess noista käytetään aivan erilaisia nimityksiä, eikä Pysyvää Salasanaa ole tarjolal missään.

Lisäksi Verohallinto on sotkenut mukaan 4..5 erilaista palveluntarjoajaa.
      https://www.tyvi.fi/ec/tyvi-r5-auth/
      Noiden sivuilla olevat ohjeet ovat yhtä sekavia ja eri nimityksiä käyttäviä jne. Verohallinnon oma ALV-ilmoitusten vastaanottopalvelu ei olekaan WEB-palvelu, vaan sinne otetaan vastaan vain jonkin erillisen taloushallintaohjelman tekemiä konekielisiä aineistoja.

Täyttä sekasotkua. Itse jouduimme antamaan asian tilitoimiston hoidettavaksi, koska noista ohjeista ei päässyt eteenpäin.

• hoomoilanen11

Hyvin on toiminut alusta asti, helppo ja selkeä käyttää.

• Missä-3-sivun-ohje

Jaaha, kerropas minkä käyttöoppaan luit, kun on noin helppoa ollut. Verottajan ja eri osapuolien sivuilla on kyllä useita eri ohjeen pätkiä, mutta ne ovat sisällöltään sekä hajanaisia että ristiriitaisia, ja kukin kertoo vain omasta palasestaan.

Osoita tarkalleen ne lukemasi oppikirjat, niin saatan perjantaina yrittää vielä uudelleen.

Sellaista yksinkertaista, enintään noin 2..4 kpl A4-arkin mittaisia ohjesivuja ei ole missään jossa kerrottaisiin "Näin suoritat sähköisen ALV-ilmoittamisen"

Asian yksinkertaisimman, eli ALV-veromaksun kk-rahamäärän ilmoittamisen, sen Verohallinto pystyy kyllä ymmärrettävästi selostamaan kolmella A4-sivulla, jos vain ohjeen tekijällä on yhtään halua ja osaaamista IT-alasta.

• Pölhökustaaa

Syyttömiä me ollaan sun tyhmydelle...

Mutta ALV:n ilmottaminen on näin helppoa:

www.vero.fi
        asioi verkossa
        verotili
        nyt tuleekin se hankalampi, ihan alhaalla tunnistaudu KATSO tunnisteilla, tämä ei näy esim mätäomena Safarilla, pienennä näyttö kokoa 100%>90% niin näkyy, muilla toimii.
        Anna tunnisteet
        Valitse yritys
        Ilmoittaminen

Näin helppoa, muista vain antaa oikeudet.

Jos yritystä ei näy valikossa:

https://yritys.tunnistus.fi/
        siirry palveluun
        Anna oikeudet (valtakirja)

• Kiinteä-salasana-hebreaa

>> nyt tuleekin se hankalampi, ihan alhaalla tunnistaudu KATSO tunnisteilla, tämä ei näy esim mätäomena Safarilla, pienennä näyttö kokoa 100%>90% niin näkyy, muilla toimii.
        Anna tunnisteet>>

Verottajan sivu on sekasotku, jossa voi edetä montaa kautta eri tavalla toimiviin ALV-ilmoituspalveluihin. Palvelut taas ovat umpiputkia jotka eivät tiedä toinen toistensa olemassaolosta. Jos menee valikkojen kautta Verottajan Ilmoitin-palveluun, niin siellä ohjeistus ei osaa avustaa, että jos haluatkin käyttää ruudulle tulevaa intyeraktiivista ilmoituslomaketta, niin mene kokonaan toiseen palveluun www.vero.xxxxxyyy. Ohjeistus on niin per-seestä koko Vero-palvelussa.

Vielä kerran, etenin tarkalleen tällaista reittiä pitkin:
        1) ● "Ilmoittaminen sähköisesti"
        http://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Sahkoinen_asiointi/Ilmoittaminen_sahkoisesti
        2) ● "Katso-tunnisteella voit mm. lähettää alv-ceroilmoituksia"
        https://www.ilmoitin.fi/webtamo/sivut/Esittelysivu
        3) ● "Kirjaudu Katso-tunnisteella"
        http://tinyurl.com/poc53y3
        4) ● "Syötä käyttäjätunnus ja kiinteä salasana."
        http://tinyurl.com/phobsez

Tähän jää jumiiin. Siis mikä ihmeen "kiinteä salasana"?? Sain Katso-tunnisteen kautta ainoastaan käyttäjätunnuksen ja listan kertakäyttöisiä salasanoja, ei mitään kiinteöö salasanaa. Missään Verottajan tai Katso-palvelun sivulla ei kerrota mistä saisin ko. kiinteän salasanan haltuuni

Jos tuollainen "kiinteä salasana" tulee Katso-palvelusta, niin pitäisi se siellä tekstinä kertoa tai ainakin jotakin kautta ruudulta löytyä. Jos se tulee jotakin muuta kautta, niin miksi ei kerrota että mistä?

• sdfgthyjui

Saattaa olla että ne mainitsemasi 20 vuotta IT alalla on mennyt ihan hukkaan.

"Missään ei ole valikkoa, että siirrypä ALV-ilmoituksen tekemiseen."

Ei katso hallintapanelissa olekkaan mitään valikkoa mistä ilmoituksia pääsisi tekemään vaan katso-järkestelmästä saamillasi salasanoilla ja käyttäjätunnuksella menet verotilipalveluun ja jätät sen ilmoituksen siellä katso tunnuksia käyttäen.

KATSO on sähköinen tunnistautumisjärjestelmä, ei kausiveroilmoituksen jättöpaikka. KATSO tunnisteella voit tehdä paljon muutakin kuin asioida verottajan kanssa. Sitä voi käyttää esim asioidessa kelassa(työntekijöiden sairaslomailmoitukset) tai vaikka Tullin kanssa asioidessa.

KATSO-tunnuksia voi käyttää myös palkka.fi kirjautumisessa tai Koivuniemen tyvi-palvelussa.

• Jotakin-osaan

>>Saattaa olla että ne mainitsemasi 20 vuotta IT alalla on mennyt ihan hukkaan.>>

Länkytä mitä länkytät. Olen toteuttanut useita teollisuuden tuotannonohjausjärjestelmiä, palkanlaskentasovelluksia. Kuin myös erittäin hankalaa kryptausta vaativia pankkien Web Services tietoliikennesovelluksia yms. Osaan aika paljon kamaa sellaisislta alueilta joista sinä et tiedä juuri mitään.

>> KATSO on sähköinen tunnistautumisjärjestelmä, ei kausiveroilmoituksen jättöpaikka. KATSO tunnisteella voit tehdä paljon muutakin kuin asioida verottajan kanssa. >>

Ymmärrän sen että KATSO-palvelusta saa ne kertakäyttöiset tunnistusavaimet. Mutta koko KATSO-palvelu on auttamattoman kryptiseksi ja monimutkaiseksi ja vanhanaikaiseksi tehty sivusto.
        Tuolla pitäisis olla sellainen parin sivun Pikaohje olemassa, jolla jokainen yritys pystyy pankkitunnuksilla saamaan Katso-tunnisteet haltuuunsa, asiaa yhden päivän verran opiskeltuaan ja tutkittuaan. Nyt palvelu on sössö, jossa menee päiväkausia ennenkuin oikeat asiat avautuvat.

Edellä jo selostin että tällä hetkelläkään en tiedä mistä saan "Kiinteän salasanan" itselleni. Ainakaan katso-palvelusta sellaista ei ole tullut miltään ruudulta esille, vaikka kahteen kertaan olen tuota kautta itselleni kertakäyttöiset salasanalistat hakenut.
        Edelleen olen vailla sitä "Kiinteän salasanaa", enkä pysty Verottajan ALV-lomakkeita täyttämään tai ilmoittelemaan.

• keka.tietaako

pitäisikö sinun mennä main sivun sijaan yritys.tunniste.fi -> sieltä pitäisi saada pankkitunnuksilla,( henk koh ei yrityksen)vaihdettua/ saada järjestelmästä salasana. Verotilillä saat ilmoitettua alv:n käyttäjätunnuksella tällä salasanalla vaihtuvalla salasanalla. Niin ja samalta sivulta saat (yritys.tunniste.fi) saat myös järjestettyä itsellesi kertakäyttösalasana.

p.s. jos vaikeuksia, niin kannattaa aima kysellä apujaverottajalta/ katsosta.

• dfergthyu
        Jotakin-osaan kirjoitti:

>>Saattaa olla että ne mainitsemasi 20 vuotta IT alalla on mennyt ihan hukkaan.>>

Länkytä mitä länkytät. Olen toteuttanut useita teollisuuden tuotannonohjausjärjestelmiä, palkanlaskentasovelluksia. Kuin myös erittäin hankalaa kryptausta vaativia pankkien Web Services tietoliikennesovelluksia yms. Osaan aika paljon kamaa sellaisislta alueilta joista sinä et tiedä juuri mitään.

>> KATSO on sähköinen tunnistautumisjärjestelmä, ei kausiveroilmoituksen jättöpaikka. KATSO tunnisteella voit tehdä paljon muutakin kuin asioida verottajan kanssa. >>

Ymmärrän sen että KATSO-palvelusta saa ne kertakäyttöiset tunnistusavaimet. Mutta koko KATSO-palvelu on auttamattoman kryptiseksi ja monimutkaiseksi ja vanhanaikaiseksi tehty sivusto.
        Tuolla pitäisis olla sellainen parin sivun Pikaohje olemassa, jolla jokainen yritys pystyy pankkitunnuksilla saamaan Katso-tunnisteet haltuuunsa, asiaa yhden päivän verran opiskeltuaan ja tutkittuaan. Nyt palvelu on sössö, jossa menee päiväkausia ennenkuin oikeat asiat avautuvat.

Edellä jo selostin että tällä hetkelläkään en tiedä mistä saan "Kiinteän salasanan" itselleni. Ainakaan katso-palvelusta sellaista ei ole tullut miltään ruudulta esille, vaikka kahteen kertaan olen tuota kautta itselleni kertakäyttöiset salasanalistat hakenut.
        Edelleen olen vailla sitä "Kiinteän salasanaa", enkä pysty Verottajan ALV-lomakkeita täyttämään tai ilmoittelemaan.

En tiedä miten minä, tyhmä taksiautoilija, onnistuin hetkessä luomaan tunnisteen, sain käyttäjätunnuksen, kiinteän salasanan ja vaihtuvan salasanalistan. Aikaa koko hommaan tuhraantui noin 10 minuuttia. Ilmeisesti en sitten niin tyhmä ollutkaan......

• Katsokatsosta

Sehän kysyy minkä haluat kiinteäksi salasanaksi.
        Kukahan toi IT hörhö on kun ei edes näin helposta asiasta saa tolkkua.
        Mä antasin KENKÄÄ

• Veroalamainen

Kävin juuri laittamassa alvi-ilmoituksen, eikä hankaluuksia ollut. Minä sain kiinteän salasanan muistaakseni, kun rekisteröidyin Katsoon.
        Olen tehnyt myös firman veroilmoituksenkin. Verkkolomake oli vielä sen verran raakile, että jouduin soittelemaan mm. verotilin saldon johdosta, kun se ei hyväksynyt negatiivisia summia. Esitin sen syötön muokkaamista tilikauden voitto/tappion luonteiseksi, kun noita alvipalautuksia jää joskus yli tilikauden vaihteenkin.
        Saas nähdä, joudunko taas soittelemaan.

• keka.tietaako
        Veroalamainen kirjoitti:

Kävin juuri laittamassa alvi-ilmoituksen, eikä hankaluuksia ollut. Minä sain kiinteän salasanan muistaakseni, kun rekisteröidyin Katsoon.
        Olen tehnyt myös firman veroilmoituksenkin. Verkkolomake oli vielä sen verran raakile, että jouduin soittelemaan mm. verotilin saldon johdosta, kun se ei hyväksynyt negatiivisia summia. Esitin sen syötön muokkaamista tilikauden voitto/tappion luonteiseksi, kun noita alvipalautuksia jää joskus yli tilikauden vaihteenkin.

Eikös ne palautukset pitäisi kirjata kirjanpitoon tilinpäätösvaiheessa saataviin eikä velkoihin. Sama esim luotollisella pankkitilillä. Eli kyllä se verkkolomake on ihan o.k. Niin eikös verkkolomakkeelle syötetä kaikki luvut positiivisina ? Riippumatta onko kirjanpidon antama etumerkki esim kululle plus tai miinus.

• vdfbgnhjyuio9
        Veroalamainen kirjoitti:

"Verkkolomake oli vielä sen verran raakile, että jouduin soittelemaan mm. verotilin saldon johdosta, kun se ei hyväksynyt negatiivisia summia."

Ei se raakile ole, sinä vain yritit syöttää sitä lukemaa väärään kohtaan. Veroilmoituslomakkeelle tulee varallisuus / velkaluvut suoraan taseesta eikä taseessakaan voi olla negatiivisia lukuja ja jos onkin niin silloin tilinpäätös on tehty päin helvettiä. se saldo on taseen väärällä puolella jos etumerkki on -.
        Verotili voi olla taseessa molemmilla puolilla, jos tili on miinuksella se on taseen vastattavaa puolella velkana ja jos tilillä on saldoa se menee taseen vastaavaa puolelle saamisiin. Ihan kirjanpidon perusasioita......

• Veroalamainen
        vdfbgnhjyuio9 kirjoitti:

"Verkkolomake oli vielä sen verran raakile, että jouduin soittelemaan mm. verotilin saldon johdosta, kun se ei hyväksynyt negatiivisia summia."

Ei se raakile ole, sinä vain yritit syöttää sitä lukemaa väärään kohtaan. Veroilmoituslomakkeelle tulee varallisuus / velkaluvut suoraan taseesta eikä taseessakaan voi olla negatiivisia lukuja ja jos onkin niin silloin tilinpäätös on tehty päin helvettiä. se saldo on taseen väärällä puolella jos etumerkki on -.
        Verotili voi olla taseessa molemmilla puolilla, jos tili on miinuksella se on taseen vastattavaa puolella velkana ja jos tilillä on saldoa se menee taseen vastaavaa puolelle saamisiin. Ihan kirjanpidon perusasioita......

Silloin, kun verottaja otti verotilinsä käyttöön, kukaan ei osannut neuvoa, miten sen käsittely tulisi kirjanpidossa ottaa huomioon. (Näin kävi silloinkin, kun EU-alvi tuli.) Kokeilimme useita eri yhdistelmiä, mutta kaikissa oli nimenomaan kirjanpidon hoidollisia ongelmia. Kun sitten testasimme yhtä tiliä, joka vastasi täsmälleen verottajan verotilin ominaisuuksia, kirjanpitomme jäsentyi ongelmattomaksi. Vasta veroilmoituksen jättövaiheessa tuo kertomani ongelma nousi esiin.
        Pienellä kikkailulla saimme homman hoidettua, ja päätimmekin, että jos verottaja ei luo inputtia negatiivisellekin saldolle voitto/tappion tapaan, kärsimme sitten kerran vuodessa tuon vaivan. Silloin koko tilikauden ajan homma hoituu vaivattomasti, kun kone hoitaa automaattisesti verotiliä vastaavan tilin saldon ja vain sen kanssa tarvitsee itse toimia.
        Tietojärjestelmätermein sanottuna purimme moni moneen yhteyden moni yhteen ja yksi moneen yhteyksiin.

• Nykyinen_meininki

Kun katsoo näitä huippu osaajien tekemiä sivuja niin normaali käyttäjä on ihan hukassa.
      Mitään ei löydä.
      Olisiko nyt tässä katso hommassa niin että se on tehty normaalille käyttäjälle helpoksi.
      Tästä syystä alan ammattilainen ei osaa sitä käyttää.

Viimeisin jossa tuskailtiin oli tieken sivut, edes atk opettaja ei löytänyt reittiä mistä rekiteröidytään järjestelmään. Hän löysi tuon sivun vain ja ainoastaan siten että oli joskus kirjoittanut suoran osoitteen muistiin.

Ihan rehellisesti, opetetaanko nuille ohjelmointialan ihmisille jokin ihme ajatusmalli oka poikkeaa normaalin ihmisen ajattelumallista?
      Jos tuollainen "salainen" ajattelumalli tai logiikka on olemassa niin miksi ei ohjeisteta tavallisia käyttäjiä toimimaan.
      Tuntuu että nämä ammattilaiset tekevät ohjelmia ja käyttöympäristjä vain ja ainostaan toisilleen.

Eli Katso järjestelmä toimii ainakin minun kohdalla juuri siten kuin pitää, olisikohan tämän tekijä ollut jalat maassa?

• alkuun_oli_vaikeaa

Aika "erikoinen" tuo on. Vuosia sitten, kun tuli uutena käyttöön, joutui maksamaan sakkoa n. 160 e, koska ilmoitin alv:n määrän väärin , vaikka olinkin maksanut sen oikein. Korkoa verottaja peri 15 % siitä väärin ilmoitetusta osasta.

• Katso-katsosta-taas

>> Olisiko nyt tässä katso hommassa niin että se on tehty normaalille käyttäjälle helpoksi. Tästä syystä alan ammattilainen ei osaa sitä käyttää.>>

Ainakin ATK / IT-ammattilaisen "heikkous" on että he koettavat tehdä asian juuri ohjeen mukaan. Ohjeen mukaan toimien pystyy yleensä etenmään ja opiskelemaan vaikka mitenkä hankaliakin uusia, usein englanniksi kirjoitettuja, kymmenien tai satojen sivujen mittaisia ohjelmointialan menetelmiä ja työkaluja.

Jos sitten annettu ohje on ristiriitainen, eivätkä näytöt vastaa ohjetta, niin mitäs silloin tehdään? Ainakin IT-ammattilainen yleensä aloittaa alusta. Koettaa tehdä uudelleen ja vielä tarkemmin sen saadun ohjeen mukaan. Sellainen vain yleensä ajaa täsmälleen samaan umpikujaan kun ensi kerrallakin.

Itse olen hakenut KATSO-tunnisteen kahteen kertaan, edellinen yritys viime vuoden puolella. Ongelmana on että kummallakaan kertaa ei tullut sitä "Kiinteä Salasana" -tietoa, josta asia nyt ahistaa.
      ___
      >>> Viimeisin jossa tuskailtiin oli tieken sivut, edes atk opettaja ei löytänyt reittiä mistä rekiteröidytään järjestelmään. Hän löysi tuon sivun vain ja ainoastaan siten että oli joskus kirjoittanut suoran osoitteen muistiin.>>>

Tunnistan tilanteen täysin! Olen koettanut vaikka neuvoa puhelimessa vaikka F-Securen uuden ohjelmaversion asentamista. Vartin neuvomisen jälkeen olen tuskastunut että miksei tuo pönttö osaa tehdä yksinkertaista asiaa. Sitten kun ottaa avuksi Teamviewerillä etäyhteyden ja itse selaa uuden F-Securen valikkoja, niin ei itsekään löydä sieltä tarvittavia asioita. Ei vaikka kuinka selaa ja etsii. Mitä enemmän F-Secureakin kehitetään, ja uusia kehittäjäsukupolvia tulee peliin, sitä hankalammaksi tuntuu muuttuvan perustasoinenkin käyttäminen.

>> Ihan rehellisesti, opetetaanko nuille ohjelmointialan ihmisille jokin ihme ajatusmalli oka poikkeaa normaalin ihmisen ajattelumallista?>>

Ainakin se on selkäytimessä, että ohjelmointi ja toimivan ohjelman tekeminen on bitintarkkaa hommaa. Jos pari bittiä vaikka jossakin kahden ohjelmen välisessä ohjelmarajapinnassa on väärin, ja annetu specificaation vastaisesti toteutettu, ei linkki toimi.

Silloin pitää uudelleen ja uudelleen lukea rajapinnan 140-sivuista ohjetta läpi, ja löytää se virhe jonka on tehnyt, ja joka estää omaa rajapintaa toimimasta.

Tätä samaa ajatusmallia IT-nikkarit käyttävät sitten vaikka KATSO-tunnistetta hakiessa. "Ohjeen mukaan etenemällä pääset perille." Jotakin siellä KATSO-ohjeessa täytyy olla sellaista, että sitä tarkalleen seuraamalla Kiinteä Salasana ei ilmaannu näkyviin.
      ___
      >> Tuntuu että nämä ammattilaiset tekevät ohjelmia ja käyttöympäristjä vain ja ainostaan toisilleen.>>

Nyt puhut skeidaa. Olen ainakin parituhatta täysin peruskoulupohjaista ihmistä opettanut käyttämään meidänkin ohjelmistoja. Usein neuvoja ei tarvita lainkaan, jos asiakas viitsii lukea 2-sivuisen Pikaohjeen. Sen lukemalla noin 99% oppii ja pääsee täysin käyttämään ohjelmaa.

>> Eli Katso järjestelmä toimii ainakin minun kohdalla juuri siten kuin pitää, olisikohan tämän tekijä ollut jalat maassa? >>
      No ei ole ollut kyllä jalat maassa. Ruudulla on vaikka miten paljon tilaa laittaa yksinkertaiset interaktiiviset ohjeet toimintoon mukaan.
      http://tinyurl.com/poc53y3

Yllä olevan malliset KATSO-toteutuksen näytöt ovat jostakin kaukaa 80-luvulta. Sivulla on tyhjää tilaa vaikka kuinka paljon neuvoa mitä käyttäjän tarkalleen seuraavaksi tehdä, ja mistä saada mitä tehdä saadakseen se Kiinteä Salasana etc. Neuvomiset tällaiseen suuntaan =0, ei mitään.

• keka.tietaako

Niin kannattaa kertoa, mikä on kertasanalistan tunnus, ensimmäinen luku, vai salasanlistan tunnus, mikä pitää syöttää.

• KATSO-pattitilanne

>> Niin kannattaa kertoa, mikä on kertasanalistan tunnus, ensimmäinen luku, vai salasanlistan tunnus, mikä pitää syöttää.>>

Olen saanut kahteen kertaan KATSO-palvelusta "Salasanalistan tunnus" nimisen tunnuksen. Ja sen alla lisäksi olevat 30 kpl kertakäyttöisiä salasanoja.

Mitään "Kiinteää salasanaa" en saanut, ja sellaista Verottajan ALV-maksupalvelussa kuitenkin kysytään. Olen tuohon kysyttyyn kohtaan koettanut tarjota sekä "Salasanalistan tunnusta" että myöskin salasanalistan ensimmäistä numeraalista salasanaa. Pelkkä hylkäys, ilman lisäkommentteja tulee.

En pääse noilla tunnuksilla yhtään minnekään. KATSO-palvelu ja Verottajan ALV-maksupalvelut ovat niin kökköjä, 1980-luvulla tehty MS-DOS -tyylisiä komentorivisovelluksia, niin nehän eivät tarjoa ruudulla tai ohjeissaan asiaan mitään lisäopastusta.

Siksi tämä raivostuttava pattitilanne on ja pysyy päällä. Tietenkin mukava kuulla että edellä joku taksikuskiksi esittäytynyt kertoi onnistuneensa alv-maksuissaan laakista. Ei muuta kuin onnittelut sinne suuntaan.

• keka.tietaako

Eli kun nyt olet sielää /main kohdassa, jossa voit perustaa tunnisteen, joka on tehty tai hallita tunnistetta, jossa kolmas mahdollisuus on avata lukittu tunniste tai saada unohdettu käyttöönsä. Niin aina voi kokeilla eri mahdollisukksia tai vaikka soittaa katsotukeen.

Niin tuo kiinteä salasana, en tiedä lähetetäänkö nykyään erikseen paperisena, vai tuleeko sähköpostin liitteenä todennäköisesti ehkä tarvitset pankkitunnukset.

Tietenkin sivustolla voisi olla katson ja vwrottajan yhteinen chatpalvelu.

• Nykyinen_meininki

En muista miten itse sain nuo katso tunnukset pelittämään, mutta uusien kertakäyttösalasanojen uusimisessa jouduin soittamaan palvelutukeen.
      Mutta se että lähes poikkeuksetta miltään sivulta ei pääse etenemään ilman apua viittaa siihen että sivut ei toimi niinkuin niiden kuuluisi.
      Esim. Patentti ja rekisterihallitus sivut, hallituksen jäsenten titojen muutosta ei voinut tehdä netissä kun oli liian sekavaa, edes summaa en löytänyt paljonko on maksu.
      Ratkaisin tämän siten että pyysin kirjanpitäjää tulostamaan mulle paperit ja hakemaan summat (oli muuten kalliimpi kuin netinkautta hoidettu kirjanpitäjän työn hinta). Kaiken lisäksi edes ammattilainen joka käy sivuilla useasti ei onnistunut saamaan sivuilta oikeaa summaa (jäi puuttumaan 1/2 maksusta).
      Eli järkeään yksinkertaisen asian hoitamiseen menee tuntitolkulla aikaa kun sivut eivät ole tavalliselle ihmiselle loogiset, ne ovat ehkä ohjelmistoalan ihmisille loogiset mutta eivät tavalliselle ihmiselle.
      Voi olla etteivät nämä ammattilaiset enään osaa ajatella kuten normi käyttäjät' se taito on unohtunut.
      Tästä syystä edelleenkin väitän että ohjelmia ja sivuja tehdään vain toisille it alan guruille.

• keka.tietaako

Anteeksi vaan mutta mistä teitä riittää? google prh uusihallitus hinta -> tulee sivulle prh käsittelymaksut. Google prh uusi hallitus sähköisesti -> kas kumma ohjeistus löytyy ja pääsee jopa tekemään sen ilmoituksen.

Kallis kirjanpitäjä, no ehkä noista paperin tulostelemisista otetaan könttähinta.

• Nykyinen_meininki

No kun osaat homman niin katsoppa hinta paperiversiolle prokuran poistamisesta, hallituksen varajäsenen vaihtamisesta ja varatilintarkastajan muuttamisesta.
        Minä kerron myöhemmin mikä on oikea hinta.

• keka.tietaako

Miksi pitäisi ? 3 asiaa paperi. Siitähän se kertyy. Ai niin ja tarvittaessa voi soittaa, ?

p.s. mihin voin lähettää 100 euron alv laskun. Eläkä kysy asianajajaltasi, voi maksaa 200 alv.

• Nykyinen_meininki

Siinäpä huumorihenkilö.
        Voin kertoa vastauksen valmiiksi 160€.
        Soitin patentti ja rekisterihallitukseen ja otin selvää miksi tuli lisälasku aiemmin maksamani lisäksi, siellä virkailija pahoitteli itsekkin että on liian sekavat sivut.
        Eli virkailija itsekkin on tuskastunut sivuihin josta ei löydy realiaikasta ja oikeaa tietoa.

Asian pointti on se että miksi on sivut jos joutuu kuitenkin soittamaan ja tarkistamaan tiedot virkailijalta?

Sama juttu esim fivaldin taloushallinnan ohjelmassa, tuli päivitys jossa katosi toimintoja, esim. Kun menet ostolaskujen kierrätykseen ja hyväksyt laskut.
        Miten insinööri suunnitteli laskujen maksun?
        No siten että sammutetaan sovellutus ja käynnistetään uudelleen aloitussivulle josta lähdetään eteenpäin laskujen maksuun.
        Miksi piti poistaa se paluu nappi?
        Ohjelmassa loistaa muutenkin insinöörityön huippu, logiikalla ei ohjelmaa voi käyttää, kaikki on opeteltava ulkoa.

Mutta jatkakahan te insinöörit ohjelmien tekemistä toisilleen.
        Ps. Isompi potenttiaali olisi tehdä ohjelmia tavallisille ihmisille.

• keka.tietaako

Itse olisin arvannut 165 euroa, 3*40 45 euroa. Ilmeisesti aiemmin paperinippu maksoi 40 euroa.

Sen takia ehdotin soittoa paikan päälle, että tietäisivät, että jotain tartteis tehdä, jos puhelinneuvoja joutuu vastaamaan jatkuvasti samoihin kysymyksiin. Turha käyttää omaa aikaansa montaa tuntia ja tupakkia asian murehtimiseen.

• keka.tietaako

ps niin vielä tuohon prh:n sivujen sekavuuteen. Pääsivulla näyttää olevan yläpalkki, josta pääset kaupparekisteriosioon -> sieltä sitten pääsee sähköiseen ilmoitukseen, näkee käsittelyajat,lomakkeet, maksuohjeet hinnasto ym ym

• kaupantäti

Vaikka en ole millään tavalla it-osaaja, niin tunnisteiden tekeminen oli helppoa ja kuukausi-ilmoittaminen vielä helpompaa. Mutta ehkä se ohjelma onkin tehty meille tavallisille tolloille jotka ei osaa ajatella asioita kovin monimutkaisesti.
      Vai oisko aloitus ollu spämmi, jonka joku yrittäjä laitto paremman tekemisen puutteessa.

• Nykyinen_meininki

Juu niinhän se on että nämä hienot sivut ja ohjelmat on tehty toisille it alan ammattilaisille.
        Nyt kun joku sivu sattuu olemaan suunnattu tavallisille tallaajille niin it osaajat eivät osaa käyttää.
        Milloinkahan aletaan tekemään ohjelmia ja sivuja tavallisille ihmisille?

• Outo-KATSO-läjä

>>niin tunnisteiden tekeminen oli helppoa ja kuukausi-ilmoittaminen vielä helpompaa.>>

Minä olen suunnitellut, koodannut ja toteuttanut lukuisia järjestelmiä joissa luodaan tunnisteita, ja niiden avulla käyttäjä verifioidaan ja päästään kirjautumaan erilaisiin paikkoihin. Tuhansia käyttäjiä näillä järjestelmillä viikoittain.

Pikaisellakin vilkaisulla katsoen voi todeta että Verottajan KATSO-sivut ovat aivan tautisen vanhanaikaiset ja kankeat. Noita on koodannut joku vanha Cobol-ohjelmoija, ja tuollaisen nuijan ja epämääräisen sivuston saanut aikaiseksi.

Joka ainoa ihminen oppii käyttelemään verkkopankkeja ja monia muita suojattuja on-line järjestelmiä. Niiden tekijöinä ja toteuttajina on AMMATTILAISIA, jotka osaavat tehdä loogisia käyttöliittymiä. Verottaja kehuu omilla järjestelmillään saaneensa 1000 henkeä pellolle Veroviraston palkkalistoilta, kuluja alas. Kuitenkin KATSO järjestelmä yhtenä kikkareena EI KUULU noihin hyviin ja palkittuihin Verottajan sovelluksiin, koska se järjestelmänä on roskaa.

KATSO-järjestelmän lienee toteuttanut Verottajan hovihankkija Tieto-Enator aikoinaan. Sitä ei ole kohennettu lainkaan 10 vuoteen. Nyt kukaan ei enää uskalla koskea siihen, ja suurin osa tekijöistäkin on jo kuollut pois, tai siirtynyt muihin hommiin. Ylläpitämättömyys ja vanhanaikaisuus koko tuolla sivustolla paistaa silmään.

• Mitä_Sitten_on

Jos sivut toimivat?
        Pahin moka mitä noiden sivujen kanssa voi tehdä on se että joku päivittää ne sellaiseksi ettei kukaan osaa niitä käyttää.
        Valitettavasti tätä tapahtuu koko ajan.

Kunpa ohjemoijat ottaisivat ohjenuoraksi käyttäjäryhmän kohdennetun käyttäjäystävällisyyden ja vasta sen jälkeen nuo nykyaikaiset hienoudet.
        Pakkaa tulemaan toisin päin, nsin hienoudet ja sen jälkeen opetetaan käyttäjät käyttämään niitä.

Nykyään on suorastaan kirosana että sivuilla olisi selkeä päähakemisto josta päästään alihakemistoon jne.
        Tieto piilotetaan jollain mystisellä logiikalla, ja jos ei tiedä tuota logikkaa niin sivua ei voi käyttää.

Mutta mitpä minä voin tehdä, kirota toimimattomia ohjelmia.

• Nordean-logiikka

>> Pahin moka mitä noiden sivujen kanssa voi tehdä on se että joku päivittää ne sellaiseksi ettei kukaan osaa niitä käyttää.>>

Nordean verkkopankki on toiminut hyvin vuosikaudet. Nyt nuokin olivat menneet muuttamaan sisäänkirjautumisen erilaiseksi.
      https://solo1.nordea.fi/nsp/login

Jos käyttäjänä huomaa että uusi valikko on tullut väiiin, hoksaa että siinä onkin ilmaantunut 3 uutta vaihtoehtoa:1) Tunnuslukusovellus 2) Salasana 3) Tunnuslukukortti

Ruudulleni avautui oletuksena 1-välllehti, joten hakkasin todella moneen kertaan 1) Tunnuslukusovellus -vaihtoehdon kanssa. Ihmettelin että mikä hitto tässä nyt on, kun Käyttäjätunnukseni ei enää millään kelpaakaan Nordealle.

Sitten kokeilin 2) Salasana -vaihtoehdon kanssa, jossa oli tullut uudenlaiset reunukset ympäröimään syötettäviä numeroita. Ei taaskaan mitään.

Aloin epäillä että olen syöttänyt niin monta kertaa Käyttäjätunnukseni sisään, että kohta Nordea sulkee yhteyden. Käskee "Ota yhteyttä omaan konttoriisi", joka on muuten 300 km päässä.

Lopulta kokeilin 3) Tunnuslukukortti vaihtoehdon kanssa. Sieltä pääsin lopulta sisään. Ilmeisesti joku noista edellisistä hakkauksistani oli mennyt läpi, koska verkkopankki vaati antamaan myös seuraavan kertakäyttöisistä salasanoista.
      ___
      Nordeakin olisi aivan hyvin voinut pitää vanhan mallisen sisäänkirjautumissivunsa ennallaan. Olisi vain lisännyt nuo nyt tulleet 2 vaihtoehtoa omille sivuilleen rinnalle. Nyt kaikki 3 vaihtoehtoa oli läntätty yhden ja saman Excelistä tutun Tabbed Sheet -valikkonäkymän taakse.

Palveluniminä 1) Tunnuslukusovellus ja Tunnuslukukortti ovat sekaannuttavan saman kaltaiset. Pitäisi pystyä tekemään Nordeankin sisäänkirjautuiminen yksiselitteisemmäksi kuin mitä se on uon "uudistuksen" jälkeen.

• ööööö

VUOSI 2018, sama meininki jatkuu.
      perikunnan omistama "ns " maatalousveroyhtymä. tulot luokkaa 5000 € / vuosi / neljään osaan jaettuna .Pientä puunmyyntituloa.
      Arvonlisäverot olisi pitänyt ilmoittaa sähköisesti
      En saanut KATSO tunnistetta aktivoitua > menin verotoimistoon > virkailija etsi 30 minuuttia miten muiden osakkaiden valtuutus annetaan. SE MUUTEN LÄHETETÄÄN POSTITSE Kuopioon.

Koska veron tilityspäivä oli lähellä ( 3 päivää ) pyysin saada paperilomakkeen > sen sain.
      Tili- ja viitenumero oli niin hyvin verottajan järjestelmään kätketty, että TYÖKSEEN NÄITÄ HOITAVAN VIRKAILIJAN oli saatava apua ensiksi kolleegaltaan ja vielä puhelimitse " jostain sisäisestä neuvonnasta" 25min. meni taas. Siinä meni ruokatunti somasti.... ja vähän ylikin

Niin monessa asiassa sähköiset järjestelmät ovat tuoneet monin tavoin suurta helpotusta ihmisen
      arkeen> järjestelmä neuvoo käyttäjäänsä-periaatteella.
      Maksaisin alkutuottajan arvonlisäveroni > tulot > menot> tilitettävä vero JEEEEEEEEEEEEEE !

Katso-tunnistus järjestelmän luominen on varmasti maksanut meille veronmaksajille jotain,

ONKO YHTEISKUNTA IHMISTÄ VARTEN LUOTU vai PÄINVASTOIN ?

• Paperi-toimii

>>Katso-tunnistus järjestelmän luominen on varmasti maksanut meille veronmaksajille jotain,
        ONKO YHTEISKUNTA IHMISTÄ VARTEN LUOTU vai PÄINVASTOIN ? >>

"Koneet on ihmistä varten", sanoi jo edesmennyt NIkanderin Seppo. Hän käytti aina kaikkialla hissejä, ja elopainoa itellä oli joku 140 kg vähintään.

Verottaja soittaa meille joka kevät, ja ehdottelee että josko lopultakin tekisimme sähköisen veroilmoituksen tänä vuonna, heidän Katso-järjestelmäänsä.

Ongelma on siinä, että en saa edes ALV-ilmoitusta tehtyä Katson kautta. Joskus kun on eräpäivät hilkulla, aina katsotaan josko saisi Katsoon luotua tunnukset, ja sitä kautta ALV-ilmoitus ehtisi ajoissa perille.

Mutta kun se Katso ei antaudu edelleenkään! kertakäyttötunnukset saadaan. Mutta ohjeet loppuvat siihen, eikä löydy paikkaa minne ne tunnukset Katso-nettipalveluun syöttää.

Kun on 2..3 tuntia turannut asian kanssa, laiteteaan lopulta ALV-ilmoitukset paperilomakkeella menemään, kuten ennenkin. Maksetaan kitisti se viivästyssakko, kun ei muutakaan vaihtoehtoa ole.

Yleensä Verottajan IT-sovellukset kuluttajille ovat selkeitä ja melko helppoja käyttää. Sen sijaan KATSO on joku 1990-luvun kummajainen, joka ei anna itseänsä käytää. Joku kuulemma on oppinut, mutta meille ei avaudu.

• PyydäApua

Ehdotan, että pyydät apua jälkikasvulta ja jos jälkikasvua ei ole niin naapurin yläasteikäinen sitten kylään tunnuksia luomaan. Ko. henkilö on ikionnellinen jos lykkäät hänelle vielä 50€ kouraan palkkiona ja tietysti ilman kuittia.

• Katsottu

Tunnistautuminen on ihan typerää. KATSO-systeemissä on salasanoja aivan naurettava määrä. On se pitkä 4×4, sitten se printtilista ja käyttäjätunnus. Käytän sen verran harvoin että menee tunti helposti kun muistelee mihin on jemmanut salasanat.
      Kaiken huippu on se että kun hukkaa salasanat, uudet saa pankkitunnuksilla .

• Pankkitunnistus-hoi

>>Kaiken huippu on se että kun hukkaa salasanat, uudet saa pankkitunnuksilla .

Verottajan alkuperäinen idea oli, että pankkitunnukset ei ole vaan riittävän helppoja eikä riittävän luotettavia, kuulemma isoille konserneille. Siksi piti rakentaa vi-tunmoinen, monimutkainen ja monipolvinen KATSO-järjestelmä jarruksi siihen väliin.

Mutta ne Katso-tunnisteet haetaan tosiaan pankkitunnisteilla, siijen hakuun on rtiittävän luotettava sitten kumminkin.

Näille KATSO-tunnuksille olisi alusta pitäen pitänyt olla Pankkitunnisteilla asiointi rinnalla olemassa. Kaikki osaa käyttää niitä.

Ja jos Verottaja epäilee sen järjestelmän luotettavuutta, niin laittaisi sitten sivustoilleen tekstin että "Pankkitunnisteilla käyttö ja asiointi vain asiakkaan omalla vastuulla."

Joka ainoa nettikauppakin pystyy avaamaan itselleen palvelun, että kotimaisilla pankkitunnisteilla pystyy maksamaan. Verottajan kerspeles ei vaan saa tällaista 10 vuodessakaan aikaiseksi, vaan keskentekoista KATSO:a tyrkytetään.

• IT-konsultti

Verot ilmoitetaan Omavero.fi :ssä. En tiedä, miksi verottaja puhuu Katso-järjestelmästä. Ehkä se näkyy heille päin Katso-järjestelmänä, mutta käyttäjän näkökulmasta Katso-nimisestä palvelusta tilataan vain tunnukset. Verottaja ei osaa ajatella asiaa käyttäjän näkökulmasta.

• OtaSelvääKäsitteistä

Katso järjestelmä on vain tunnistautumista varten, jotta yrityksen henkilöt pääsevät yhteisen tunnuksen kautta päivittämään verotietoja. Jos tunnistautumiseen käytettäisiin henkilökohtaisia pankkitunnuksia, seuraisi tietoturvaongelma. Vaikka Katso-tunnukset luodaan yhden henkilön pankkitunnusten kautta, on tunnuksen luoja (hallinnoija) sitten kyseinen henkilö. Kannattaa ensin ottaa käsitteistä selvää ennenkuin alkaa laukoa täällä puolitotuuksia.

• Mikä-ny-mättää

Vakuutusyhtiöihin ja myös pankkeihin on jo ainakin 15 vuotta voinut asioida samalla (Danske) Pankin salasanalistalla, jota käytetään myös yrittäjän henkilökohtaisen tilin asiointeihin.
        Voi muuttaa vaikka firman YEL-eläkemaksun prosenttia Ilmarisella alemmaksi, jos on pidempään huonoa myyntiaikaa.

Sisään kirjauduttaessa vaan valitaan, että mennäänkö Yrityksen vai Yksityishenkilön puolelle.

"Kannattaa ensin ottaa käsitteistä selvää ennenkuin alkaa laukoa täällä puolitotuuksia. "

Kerro nyt vielä tarkennettuna, että mitä haitallisia puolitotuuksia täällä on lauottu?

• OtaSelvääKäsitteistä

"Kerro nyt vielä tarkennettuna, että mitä haitallisia puolitotuuksia täällä on lauottu?"

Henkilökohtaiset pankkitunnukset eivät sovellu yrityksen käyttöön, koska useilla henkilöillä yrityksessä voi olla tarve päästä katsomaan tai päivittämään tietoja tietokantaan. Jos sinne pääsisi henkilökohtaisilla tunnuksilla, siinä olisi samalla myös väärinkaytösten vaara, koska yrityksellä ei olisi minkäänlaista kontrollia siitä, ketkä siellä käyvät.

Katso-palvelussa organisaation edustaja voi perustaa Katso-tunnisteen sekä hallinnoida organisaation tietoja, alitunnisteita ja valtuuksia.

Esittämässäsi esimerkissä (Danske) henklökohtaiset pankkitunnukset vielä toimivat, kun palvelu on sellaista, jossa tiedot ovat henkilökohtaisa kuten YEL.

• Pari-faktaa

>> Henkilökohtaiset pankkitunnukset eivät sovellu yrityksen käyttöön, koska useilla henkilöillä yrityksessä voi olla tarve päästä katsomaan tai päivittämään tietoja tietokantaan.>>

Tuo on täysin PK-yritysten itsensä järjestettävissä oleva vastuukohta ja asia. Eikä Verottajan lössyköiden tosiaan tarvitse olla huolta kantavinaan tästä puolesta asiaa. Meidän ja naapurinkin Oy-muotoiset yritykset ovat Danske Bankin liitännäistunnuksillä puolentoista vuosikymmentä kyenneet hoitamaan kaiken sen pankin pankkiliikenteen. Niin yrittäjälle itselleen kuin firmallekin.

Ei niin minkäänlaista ongelmaa sellaisissa noin 5 hengen firmoissa. Kun tosiaan Omistaja Vaimo ovat ne avainhenkilöt, joilla tileille pääsyoikeudet on. Pankkitunnukset toimii helpolla, ja kuin junan vessa.

Tosiaan kukaan ei ole vaatinut että KATSO-järjestelmä on nopeasti romutettava. Pitäkööt suuremmat firmat sen edelleen kernaasti itsellään. Jos kokevat sen niin mukavaksi ja joustavaksi, omaan moninaisten henkilöiden käyttötarkoituksiinsa.
        Silti nuokin Isofirmojen ressut joutuvat KATSO-palvelunsa uudet vaimet hakemaan jollakin pankkitunnuksella.

>> Jos sinne pääsisi henkilökohtaisilla tunnuksilla, siinä olisi samalla myös väärinkaytösten vaara, koska yrityksellä ei olisi minkäänlaista kontrollia siitä, ketkä siellä käyvät.>>

Tämä on täysin PK-yrittäjien vastuulla olevaa asiaa. Ei ole tarvis Verotoimiston tätien ottaa tästä mahahaavaa ja murhetta niskoillensa.

Kaikenlaiset, esim. WebServices -kanavien kautta tapahtuvat pankkiyhteydet ovat firmoissa *paljon, paljon, paljon* heikomman sisäänpääsysuojauksen takana, kuin pankkitunnuksilla sisään kirjautumiset. WebServices -yhteydet avautuvat, kunhan pääsee kirjautumaan koneelle sisään.
        Normaalin arkikäytön on oltava sutjakkaa, ja sairastapauksessa jonkun muunkin pitää kyetä pääsemään sisään, ja maksamaan WS-kanavan kautta firman laskuja.

Mikäli TÄMÄ ASIA on ollut se päällimmäisin murheenne siellä KATSO-kehittäjäporukassa, niin olette olleet aivan kuolleiden lillukanvarsien perässä. Täysin pöpelikössä, ja olette olleet ainakin jo yli 10 v. ajan.

• OtaSelvääKäsitteistä

En ole Katso-järjestelmän kehittäjäporukassa enkä ymmärrä ylipäätänsäkään vihaa jotakin toimvaa tunnistusjärjestelmää kohtaan vaan siitä syystä, että sitä ei osata konfiguroida tai käyttää. Käyttö on yhtä helppoa kuin pankkitunnustenkin eli on käyttäjätunnus, salasana ja varmennus joka haetaan erillisestä lähteestä (kuten pankkitunnustenkin kohdalla).

Tietosuoja-asioita ei hoideta siten, että meidän porukassa tämä hoituu tai vaikka vaimon kanssa omilla pankkitunnuksillakin. Kyllä tämä Katso-järjestelmä ja sen edeltäjä on mietitty siltä pohjalta, jotta tietoturvaongelmat saadaan eliminoitua. Mitä tulee muihin järjestelmiin joissa on tietoturva-aukkoja ongelmat ovat kyseisten järjestelmien heikkouksia, jotka käyttäjän tulee puntaroida, ottaakko mahdolliset tietoturvariskit.

• Kerro-ne-turvariskit

" Mitä tulee muihin järjestelmiin joissa on tietoturva-aukkoja ongelmat
        ovat kyseisten järjestelmien heikkouksia, jotka käyttäjän tulee puntaroida,
        ottaakko mahdolliset tietoturvariskit."

Kun nyt saisit jollakin tavalla edes alustavasti selostettua, että täsmälleen mihin tietoturvariskeihin viittaat. Kun pidät vanhanaikaista KATSO-hässäkkää niin paljon turvallisempana tunnistautumisena, kuin pankkitunnusten käyttö, joita käytetään noin 1 miljoona kertaa joka vuorokausi.

Kerroin edellä jo pariin kertaan, että Oy-muotoisen alle 5 hengen pikkufirman samoilla pankkitunnuksilla onnistuu mainiosti niin Firman kuin Yrittäjän omienkin tilien käyttö. Tietenkin jos hukkaa pankkitunnuksensa ja tunnuslistansa, niin silloin joku voi tyhjentää molemmat tilit. Mutta voihan ne KATSO-tunnukset yhtä hyvin joutua vääriin käsiin.

Pankit jos ketkä ovat pilkuntarkkoja viilaajia joka ikisessä tietoturvaan tai pankkisalaisuuden murtumiseen liittyvissä asioissa. Tiedossani ei ole yhtään ainakaan julkisuuteen tullutta tapausta jossa pankkitunnuksilla tunnistautuminen olisikin vuotanut, ja tietoja karannut jonnekin toisaalle.

...
        Viikolla tuli taas Verottajalta normaali vuosikirje, jossa kerrottiin että Veroilmoitus on nyt sitten annettava sähköisesti kaikkien yritysten. Poikkeuksena paperisen ilmoituksen antamiseen mainittiin vain että jos on "ylisuuria teknisiä esteitä" sähköisen ilmoituksen antamiseen.

Olen raportoinut ja mahdollisimman tarkasti kuvaten yksilöinyt täällä yli 6 vuoden ajan noita KATSO:n teknisiä hankaluuksia. Järjestelmä on täsmälleen samanlainen kuin se oli 2012, mikään ei ole kehittynyt.

Kaikki aika ja ruuti on mennyt pelkästään siihen, että KATSO-järjestelmän tekijäporukka inttää täällä vastaan. Että kaikki on kunnossa, ja käyttö on tosi helppoa. Mutta kun ei se ole, eikä se meille avaudu, eikä tieto kulje.

Paperiset veroilmoitukset ja ALV-ilmoitukset siis lähtee kuten noin 18 v. aikaisemminkin on lähtenyt. "Ylivoimainen tekninen este", se on perustelu asialle.

• OtaSelvääKäsitteistä

Tietoturvariski syntyy mm. siitä, että pankkitunnusten käytössä koordinoiti tietokantaan pääsystä siirtyisi palvelun tarjoajalle (esim. verotajalle), joka pitkässä juoksussa on täysin mahdoton ajatus. Miten verottoja pysyisi ajantasalla siitä kenellä on oikeus milloinkin tunnistutua omaverotileillesi. Työntekijä voisi vaihtaa yritystä ja tunnistausi jatkossa tunnareillasi ja omilla pankkitunnuksilla firmasi verotietoihin. Samoin olisi tilanne, kun tilitoimisto, jolla on pääsy tietoihin, vaihtuu jne.
        Katso tunnisteessa yrittäjä hallinnoi tunnuksia ja jakaa niitä työntekijöilleen tarpeen mukan. Koska yrittäjän etujen mukaista on päivittää alitunnisteet tilanteiden muuttuessa yrityksessä, pysyvät ne silloin myös ajantasalla.

Henkilökohtaisen (pankkitunniste) ja yhteisötunnisteen (Katso) ero on siinä, että Katson avulla
        päästään yhteiseen tietokantaan kun taas henkilökohtaisella tunnistautumisella pitäisi päästä vain henkilökohtaisiin tietoihin. Joitakin esimerkkejä pankkitunnusten käytöstä yhteiseen tietokantaan ovat esim yhteiset pankkitilit ja niistä on tehty sopimus pankin kanssa ja pankki on ottanut niistä koordinointivastuun. Verottajalla eikä muilla julkishallinnon laitoksilla riitä resurssit tällaiseen koordinointiin ja se tulisi sitäpaitsi kalliiksi veronmaksajille eli on parempi, että nekin, jotka eivät tunnuksistaan selviä ja mikä on varmasti vähemmistö, hakevat apua jostain muualta tai rustaavat sitten tietonsa paperilla.

• Katso-on-huono

>>Miten verottoja pysyisi ajantasalla siitä kenellä on oikeus
      milloinkin tunnistutua omaverotileillesi. >>

No en tiedä mitenkä pysyy edes tälläkään hetkellä. Sillä säännöt sanoo että "Katso-tunniste on sidottu henkilötunnukseen". Se jolla on kyseiset Katsot hallussaan, voi omalla pankkitunnistuksellaan kirjautua tuonne Omaverotilille vaikka 6 kk saamiensa potkujen jälkeen, eikä Verottajalla ole mitään mahdollisuutta asiaa valvoa.

Firmassa Yksityishenkilö Yritys pankkitunnukset omistava pois potkittu voi käydä potkujen jälkeen tyhjentämässä vaikka koko firman pankkitilin. Kiinni jäämisen riski tässä on kuitenkin 100%. Syytenimikkeenä on Petos, joten siksi tällaisia ei ole raportoitu firmoissa tapahtuneen juuri lainkaan.

Koska noin hyvin toimii tuolla, kannatata Verotoimiston käydä pari palaveria pankkien verkkoturvasta vastaavien kanssa. Kysyä yksityiskohdat käytännöistä. Saisi Verottaja itselleen vahvistusta siitä, että pankkitunnuksilla tunnistautumisen voi ottaa kömpelön Katson tilalle aivan huoletta.

>> Työntekijä voisi vaihtaa yritystä ja tunnistausi jatkossa tunnareillasi
      ja omilla pankkitunnuksilla firmasi verotietoihin. >>

No niinhän se onnistuu tälläkin hetkellä, ellei potkut antanut PK-yrittäjä hoksaa lopettaa Katso-tunnuksia saman tien. Yhteiskäyttöisten pankkitilioikeuksien peruuttaminen irtisanotulta voi jäädä tekemättä yhtä hyvin kuin Katso-tunnisteidenkin peruuttaminen.

>> Henkilökohtaisen (pankkitunniste) ja yhteisötunnisteen (Katso) ero on siinä, että Katson avulla päästään yhteiseen tietokantaan kun taas henkilökohtaisella tunnistautumisella pitäisi päästä vain henkilökohtaisiin tietoihin.>>

En tiedä tarkalleen mitä asiaa koetat sönköttää tässä kohtaa. Kysehän on lopulta niiden ALV-ilmoitusten ja vuosittaisen veroilmoituksen lähettämisestä Verottajalle. Ne kulkee nyt paperilla, kuten on kulkenut jo 18 vuotta.

Eikö nyt jumankauta saada yhtään selkeämpää ja toimivampaa välinettä tehtyä näiden PK-firman perusasioiden hoitamiseksi verkon kautta? Ei tarvii olla superhelppoa, mutta ei sais olla tollasta tönkköä Katso-soopaakaan kuitenkaan.

• OtaSelvääKäsitteistä

En jaksa enää vääntää selvästä asiasta ja tämä on viimeinen kommenttini kyseiseen aiheeseen.

Kerran vielä:

Katso on yhteisöjen tunnistautumisjärjestelmä ja pankkitunnukset ovat aina henkilökohtaisia. Katsoon on rakennettu sisään hallintointijärjestelmä, jolla yritykset ja yhteisöt voivat hallinnoida käyttäjäoikeuksia omiin tietoihinsa eri palveluntarjoajilla kuten mm. verottajalla.

• PK-yrittäjäkommentti

"Katso on yhteisöjen tunnistautumisjärjestelmä ja pankkitunnukset ovat aina henkilökohtaisia."

Esimerkiksi Tmi-muotoisessa yritysmuodossa linkki firman ja henkilön välillä on vielä kovempi. Toiminimiyritys = Omistajahenkilö. Noita ei voi millään erottaa toisistaan, vaan Omistajahenkilö vastaa koko omaisuudellaan myös Toiminimensä kaikista veloista ja vastuista.

Silti edes tällaiselle yritysmuodolle ette muka uskalla Verotoimistolta "tietoturvasyistä" antaa ALV-ilmoitusten antamista pankkitunnuksilla tunnistautuen. On liian riskialtista muka.

Meillä on Oy-muotoinen firma ja pari omistajaa. Pikkufirmana ei periaatteessa paljoa eroa Toiminimestä. Yrityksen omistajat varmasti pitävät tiliensä käyttöoikeuksien haltijoista ja irtisanottujen käyttötunnusten poistamisista ym. varmasti huolta.

On pakkokin pitää itse huolta. Annat ymmärtää että Verottaja olisi muka jonkinlaisessa tietoturvallisuus-vastuussa siitä, että KATSO-tunnuksia ei ole firmoista irtisanottujen hallussa. Ei Verottajalla ole tuollaista vastuuta ollut ikinä, eikä tule. Yrittäjä vastaa aina kaikista käyttöluvista ym. ei Verotoimiston tietoturvamiehet.

En ole vaatinut KATSO-järjestelmän romuttamista. Pitäkööt Nokia Oy:t, Outokummut jne. sen edelleenkin. Olen vain sanonut että ALV-ilmoitukset ja muut perusasiat pitäisi kokemattomankin PK-yrittäjän kyetä antamaan sähköisesti.

Jos yrittäjä osaa asioida nettipankissa, KELA:n sähköisissä palveluissa jne, niin silloin pitää osata antaa Verottajalle kuukausittaiset sähköiset ilmoituksensakin. Se ei saisi olla sen vaikeampaa.

Nykyisellään ei vaan pysty. KATSO-tunnistejärjestelmä blokkaa aktiivisesti vastaan. Tekee joka kerta sen, vaikka kuinka tarkkaan ohjeiden mukaan koettaa sitä käyttää.

• Katsooöooooo
        OtaSelvääKäsitteistä kirjoitti:

En jaksa enää vääntää selvästä asiasta ja tämä on viimeinen kommenttini kyseiseen aiheeseen.

Kerran vielä:

Katso on yhteisöjen tunnistautumisjärjestelmä ja pankkitunnukset ovat aina henkilökohtaisia. Katsoon on rakennettu sisään hallintointijärjestelmä, jolla yritykset ja yhteisöt voivat hallinnoida käyttäjäoikeuksia omiin tietoihinsa eri palveluntarjoajilla kuten mm. verottajalla.

Katso-systeemiin jää helposti oikeuksia henkilöille jotka ottaa esim lopputilin.
        Yrittäkääpä tarkistaa kenellä on katso-tunnisteet teidän yritykseen. Eikö onnistu ? Ompa hassua ettei pääkäyttäjä tiedä onko muitakin pääkäyttäjiä.
        Viime keväänä huomasin vahingossa että omasin pääkäyttäoikeudet yritykseen jossa olin ollut töissä 5v sitten.
        Olisin voinut vaikka myydä ko. yrityksen autot. Toki olisin jäänyt kiinni mutta kiusaa olisin voinut tehdä.

• Mitta_täynnä

Katso OTP on taas alhaalla kun yritän päästä sisään omaveroon. Kirjaudun siis kerran kolmessa kuukaudessa ja enemmän kuin joka toisella kerralla ei onnistu. Verottajan serverin downtime on omaan kokemukseen perustuen siis 50%. Täysin ala-arvoista, näin huonosti toimivaa palvelua ei löydy taatusti edes mistään kehitysmaasta.

• EiKäytössä

Katso-tunnus ei ole enää käytössä ainakaan toiminimellä vaan nykyään kirjaudutaan pankkitunnuksilla. Toiminimiyrittäjä voi jakaa valtuuksia muille Suomi.fi palvelussa.

• Girjanpitäjä

suomipalvelussa näkyy vain osa yrityksistä. ihan perseestä. KATSO takaisin

• 897979
        Girjanpitäjä kirjoitti:

suomipalvelussa näkyy vain osa yrityksistä. ihan perseestä. KATSO takaisin

Tuo yritysten puuttuminen johtuu useimmiten siitä, että yrityksen tiedot kaupparekisterissä eivät ole ajantasalla - esimerkisi henkilöyhtiöiden vastuuhenkilöitä ei ole rekisteröity kaupparekisteriin ennen kuin joskus 90 -luvulla ja sen vuoksi suomi.fi tunnistautuminen ei löydä sieltä näiden yritysten henkilöiden tietoja. Asia korjautuu sillä, että tarkistaa ja korjaa kaupparekisteritiedot ajantasalle.

• Katso-kuopataan

Silmiin sattui lehdestä mukava uutinen, koskien KATSO-järjestelmää. Tämä kaikkien tunnistusjärjestelmien kökköjärjestelmä ja kankea dinosaurus, se tapetaan tämän vuoden aikana.

Tilalle tulee suomi.fi palvelun kautta tapahtuva tunnistuminen. Sitä en tiedä onko tuo yhtään käyttökelpoisempi kuin KATSO oli.

Koskaan en saanut Katso-tunnisteita laitettua ja onnistumaan, vaikka useasti yritin niiden kanssa tapella. Ei mennyt läpi, aina kolahti johonkin kohtaan.
      Siinä mielessä suomi.fi pääsee kevyesti ainakin tasapeliin, patti-tulokseen hautaaanpanoa odottavan Katson kanssa.

• 56974

Hehh - tuo suomi.fi tunnistus vaatii sen, että käyttäjä on saanut tarvittavat valtuudet - niiden antaminen on valitettavasti tehty sen verran mutkikkaaksi, että monelta menee sormi suuhun..

• Anonyymi
        56974 kirjoitti:

Hehh - tuo suomi.fi tunnistus vaatii sen, että käyttäjä on saanut tarvittavat valtuudet - niiden antaminen on valitettavasti tehty sen verran mutkikkaaksi, että monelta menee sormi suuhun..

Sain sormen suusta pois , Suomi.fi palvelut toimivat, vaikka Suomi-chat oikein kirjoitti vastauksena, että syyskuussa otetaan käyttöön. Ja neuvonta kertoi, että hän ei osaa vastata, kun ei ole aiemmin tuota valtuutusta kysytty.

Kinkkinen kirjautuminen, noin puolitoista päivää meni, huhhuh. Ja ne ohjeet, ne eivät pitäneet paikkansa, kun

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      93
      1438
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      192
      1425
    3. 76
      1175
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1125
    5. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      83
      989
    6. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      985
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      952
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      905
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      81
      902
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      6
      847
    Aihe