Kysymys erityisesti Mark5:lle

HattulanPapinPapupata

Mikä seuraavista Jumalan olemassaolon todistuksista on mielestäsi paikkansapitävin ja miksi?
- Kosmologinen todistus
- Teleologinen todistus
- Ontologinen todistus
- Historiallinen todistus
- Moraalinen todistus

Odotan suoraa vastausta.

31

120

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aloittajan esittämät todisteet Jumalasta edustavat älyllistä tapaa yrittää todistaa Jumalan olemassaolo. Kaikissa niissä on aineksia, jotka voivat vahvistaa ihmisen uskoa Jumalan olemassaoloon. En ole ajatellut, mikä niistä parhaiten sen tekisi. Ne eivät kuitenkaan ole absoluuttisia todisteita. Todellinen todiste Jumalasta on Jumalan itsensä antama todiste ihmisen sisimmässä. Jumala on jo luodessaan ihmisen pannut hänen sisimpäänsä tietoisuuden olemassaolostaan. Sen lisäksi, kun ihminen tulee uskoon, Jumala tulee Pyhän Hengen kautta asumaan ihmisen sisimpään. "Mutta se, joka lujittaa meidät yhdessä teidän kanssanne Kristuksessa ja joka on voidellut meidät on Jumala, joka myös on painanut meihin sinettinsä ja antanut Hengen vakuudeksi meidän sydämiimme." (2.Kor.1:21-22)
      Joku nyt varmasti kysyy, mistä tiedän, että kyseessä on "oikea Jumala." Sen tietää siitä, että oikea Jumala on elävä ja voi siksi lähettää Henkensä asumaan ihmiseen. Epäjumalat ovat elottomia tai ihmisiä, jotka kummatkaan eivät voi lähettää omaa henkeään uskoviin todisteeksi olemassaolostaan ja jumaluudestaan.
      Jeesus: "Mutta kun Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, Hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut." (Joh.14:25)
      Jeesus: "Mutta kun Puolustaja tulee, jonka minä lähetän teille Isän tyköä, Totuuden Henki, joka lähtee Isän tyköä, niin Hän on todistava minusta." (Joh.15:26)

      • >>Todellinen todiste Jumalasta on Jumalan itsensä antama todiste ihmisen sisimmässä. Jumala on jo luodessaan ihmisen pannut hänen sisimpäänsä tietoisuuden olemassaolostaan. Sen lisäksi, kun ihminen tulee uskoon, Jumala tulee Pyhän Hengen kautta asumaan ihmisen sisimpään.<<
        Kuinka ihmeessä tarvitsee erityisesti "tulla uskoon", kun sinun mukaasi ihminen syntyy jo valmiiksi hihhuli-hahhulina...?


      • Taikauskonnoton
        kekek-kekek kirjoitti:

        >>Todellinen todiste Jumalasta on Jumalan itsensä antama todiste ihmisen sisimmässä. Jumala on jo luodessaan ihmisen pannut hänen sisimpäänsä tietoisuuden olemassaolostaan. Sen lisäksi, kun ihminen tulee uskoon, Jumala tulee Pyhän Hengen kautta asumaan ihmisen sisimpään.<<
        Kuinka ihmeessä tarvitsee erityisesti "tulla uskoon", kun sinun mukaasi ihminen syntyy jo valmiiksi hihhuli-hahhulina...?

        Eikä se uskoontulo muuten tunnetusti estä ihmisiä tekemästä vakaviakin rikoksia. Ehkä sisällä asuva Jumala nimenomaan kannustaa niihin (ihan vaan, koska jos sisällä asuu Jumala, joka on kuulemma kaikkivoipa, niin helppohan Hänen olisi halutessaan estää kaikenmaailman pedofiliat ja raiskaukset. Mutta ei vaan halua).


      • Taikauskonnoton
        Taikauskonnoton kirjoitti:

        Eikä se uskoontulo muuten tunnetusti estä ihmisiä tekemästä vakaviakin rikoksia. Ehkä sisällä asuva Jumala nimenomaan kannustaa niihin (ihan vaan, koska jos sisällä asuu Jumala, joka on kuulemma kaikkivoipa, niin helppohan Hänen olisi halutessaan estää kaikenmaailman pedofiliat ja raiskaukset. Mutta ei vaan halua).

        Ai mutta sori, eihän kymmeneen käskyyn ole tuollaisia katsottu tarpeelliseksi laittaa. Pientähän se on jos lapsia raiskaa, ainakin sen rinnalla jollei usko Juuri Siihen Oikeaan Jumalaan tai etenkin jos sanoo Jumalan nimen vahingossa turhaan. Asiat tärkeysjärjestykseen kato, sanoi kreationistimoraali.

        Huoh.

        Ja muuten: jeesushihhulit eivät koskaan noudata kolmatta käskyä.


      • Eli Allah on ainoa oikea jumala? Muslimithan todistavat paljon väkevämmin kuin kristityt tällä hetkellä...


      • näinköson

        "Joku nyt varmasti kysyy, mistä tiedän, että kyseessä on "oikea Jumala." Sen tietää siitä, että oikea Jumala on elävä ja voi siksi lähettää Henkensä asumaan ihmiseen."

        Tällainen on juurikin muuan toisen uskonnon maailmansielu Brahman. Mitään erillisiä jumalia ja eläviä olentoja (mukaanlukien eläimet ja kasvit) ei ole vaan kaikki on samaa Brahmaa.

        Siis Brahma on se oikea? Vai ehkä kiinalaisten Tao?


      • J00peli

        arvoisa mark5.
        jos jokaisella ihmisellä on tietoisuus jumalasta jo syntyessään, niin miksi ihmeessä uskonnottomien lapset eivät tiedosta jumalan olemassaoloa? se johtuu siitä, että uskonnonkaltainen henkinen pahoinpitely aloitetaan jo ennen kuin edes oma minuutesi on kehittynyt.
        Itsekin lapsena pidin luomista itsestäänselvyytenä ja olin vaa sillee, että "aijaa? tollee siis kaikki alkoi" kun kerhossa tädit selittivät luomiskertomusta. mikä minä olin sitä kyseenalaistamaan kun aikuiset tädit sen totuutena julistivat.
        noihin aikoihin uskoin toki myös hammaskeijuun ja joulupukkiin ja peikkoihin jne.

        pieni lapsi ei kyseenalaista kuulemaansa, varsinkaan jos se vakuuttavasti esitetään.

        Olen pahoillani, että sinä et ole aikuisiälläkään päässyt siitä yli, että kaikki sadut eivät ole tosia. saat vapaasti uskoa jumalaasi ja niin varmasti teetkin mutta älä tyrmää kaikkea lukemaasi ja kuulemaasi uskomasi pohjalta(tottakai kyseenalaistaminen on aina tervettä mutta niin se on myös omien mielipiteiden ja uskon kohdalla) vaan pyri tarkastelemaan syitä ja seurauksia ja etsi todisteita väitteille.

        ei jumalasi sinua tuomitse siksi, että käytät rationaalista ajattelua tai kyseenalaistat raamatun kertomuksia tms. päinvastoin. ymmärrykseni mukaan jumala suorastaan haluaa, että ihmiset kyseenalaistavat hänet ja eikös tärkeintä ole se, että elää hyvää elämää jeevelin oppien mukaan?


      • HattulanPapinPapupata

        Hei JOOpeli, joku väärinkäyttää nimimerkkiäsi ketjussa keskustelu.suomi24.fi/t/13870689/luonnonvalinta-on-myytti


      • kekek-kekek kirjoitti:

        >>Todellinen todiste Jumalasta on Jumalan itsensä antama todiste ihmisen sisimmässä. Jumala on jo luodessaan ihmisen pannut hänen sisimpäänsä tietoisuuden olemassaolostaan. Sen lisäksi, kun ihminen tulee uskoon, Jumala tulee Pyhän Hengen kautta asumaan ihmisen sisimpään.<<
        Kuinka ihmeessä tarvitsee erityisesti "tulla uskoon", kun sinun mukaasi ihminen syntyy jo valmiiksi hihhuli-hahhulina...?

        "Kuinka ihmeessä tarvitsee erityisesti "tulla uskoon", kun sinun mukaasi ihminen syntyy jo valmiiksi hihhuli-hahhulina...?"

        En ole sellaista sanonut. Pelkkä tieto Jumalan olemassaolosta ei pelasta ketään. Saatanakin tietää, että Jumala ja Jeesus ovat olemassa. Pelastuakseen ihmisen täytyy uskoa, että Jeesus Kristus on sovittanut hänen syntinsä ja lisäksi tätyy tunnustaa Jeesus omaksi Herrakseen ja Vapahtajakseen.


      • Taikauskonnoton kirjoitti:

        Eikä se uskoontulo muuten tunnetusti estä ihmisiä tekemästä vakaviakin rikoksia. Ehkä sisällä asuva Jumala nimenomaan kannustaa niihin (ihan vaan, koska jos sisällä asuu Jumala, joka on kuulemma kaikkivoipa, niin helppohan Hänen olisi halutessaan estää kaikenmaailman pedofiliat ja raiskaukset. Mutta ei vaan halua).

        "Eikä se uskoontulo muuten tunnetusti estä ihmisiä tekemästä vakaviakin rikoksia."

        Ei estä, mutta vielä vähemmän estää, jos ei ole uskossa, joten aina kannattaa tulla uskoon. Ihmiselle on annettu vapaa tahto ja valinnan vapaus. Siksi Jumala ei voi poistaa pahuutta, puuttumatta ihmisen vapaaseen tahtoon.


      • Taikauskonnoton kirjoitti:

        Ai mutta sori, eihän kymmeneen käskyyn ole tuollaisia katsottu tarpeelliseksi laittaa. Pientähän se on jos lapsia raiskaa, ainakin sen rinnalla jollei usko Juuri Siihen Oikeaan Jumalaan tai etenkin jos sanoo Jumalan nimen vahingossa turhaan. Asiat tärkeysjärjestykseen kato, sanoi kreationistimoraali.

        Huoh.

        Ja muuten: jeesushihhulit eivät koskaan noudata kolmatta käskyä.

        "Ai mutta sori, eihän kymmeneen käskyyn ole tuollaisia katsottu tarpeelliseksi laittaa. Pientähän se on jos lapsia raiskaa"

        Jos sinusta lapsien raiskaaminen on väärin, niin silloinhan olet juuri samaa mieltä kuin Jumala, Raamattu ja kristinusko. Miksi vastustaa sellaista, joka on samaa mieltä kanssasi?


      • TheRat kirjoitti:

        Eli Allah on ainoa oikea jumala? Muslimithan todistavat paljon väkevämmin kuin kristityt tällä hetkellä...

        "Eli Allah on ainoa oikea jumala? Muslimithan todistavat paljon väkevämmin kuin kristityt tällä hetkellä..."

        Keskity oikean Jumalan etsimiseen, olipa Hänen nimensä mikä tahansa.


      • näinköson kirjoitti:

        "Joku nyt varmasti kysyy, mistä tiedän, että kyseessä on "oikea Jumala." Sen tietää siitä, että oikea Jumala on elävä ja voi siksi lähettää Henkensä asumaan ihmiseen."

        Tällainen on juurikin muuan toisen uskonnon maailmansielu Brahman. Mitään erillisiä jumalia ja eläviä olentoja (mukaanlukien eläimet ja kasvit) ei ole vaan kaikki on samaa Brahmaa.

        Siis Brahma on se oikea? Vai ehkä kiinalaisten Tao?

        "Tällainen on juurikin muuan toisen uskonnon maailmansielu Brahman. Mitään erillisiä jumalia ja eläviä olentoja (mukaanlukien eläimet ja kasvit) ei ole vaan kaikki on samaa Brahmaa."

        Ainoastaan oikea Jumala voi lähettää oman henkensä ihmisen sisimpään todistamaan olemassaolostaan ja jumalisuudestaan. Brahmanilla ei ole tätä kykyä.


      • Mark5 kirjoitti:

        "Eli Allah on ainoa oikea jumala? Muslimithan todistavat paljon väkevämmin kuin kristityt tällä hetkellä..."

        Keskity oikean Jumalan etsimiseen, olipa Hänen nimensä mikä tahansa.

        En usko, että moisia on olemassa. Tai jos on, ei niitä varmaankaan meidän etsimisemme pahemmin kiinnostaisi.

        Kaiken todennäköisyyden mukaan, ja ihan maalaisjärjelläkin ajatellen, siis näin.


      • rahmaninoff
        Mark5 kirjoitti:

        "Tällainen on juurikin muuan toisen uskonnon maailmansielu Brahman. Mitään erillisiä jumalia ja eläviä olentoja (mukaanlukien eläimet ja kasvit) ei ole vaan kaikki on samaa Brahmaa."

        Ainoastaan oikea Jumala voi lähettää oman henkensä ihmisen sisimpään todistamaan olemassaolostaan ja jumalisuudestaan. Brahmanilla ei ole tätä kykyä.

        "Ainoastaan oikea Jumala voi lähettää oman henkensä ihmisen sisimpään todistamaan olemassaolostaan ja jumalisuudestaan. Brahmanilla ei ole tätä kykyä."

        Brahman on oikean Jumalan toinen nimi. Itsehän juuri kirjoitit: "Keskity oikean Jumalan etsimiseen, olipa Hänen nimensä mikä tahansa." Oikean Jumalan nimi on myös Brahman. Hänellä on lisäksi monia muitakin nimiä.


      • HattulanPapinPapupata
        Mark5 kirjoitti:

        "Ai mutta sori, eihän kymmeneen käskyyn ole tuollaisia katsottu tarpeelliseksi laittaa. Pientähän se on jos lapsia raiskaa"

        Jos sinusta lapsien raiskaaminen on väärin, niin silloinhan olet juuri samaa mieltä kuin Jumala, Raamattu ja kristinusko. Miksi vastustaa sellaista, joka on samaa mieltä kanssasi?

        "Jos sinusta lapsien raiskaaminen on väärin, niin silloinhan olet juuri samaa mieltä kuin Jumala, Raamattu ja kristinusko. Miksi vastustaa sellaista, joka on samaa mieltä kanssasi?"

        Esitä raamattusitaatti joka osoittaa että lapsen raiskaaminen on väärin.


      • KazuKa

        "Todellinen todiste Jumalasta on Jumalan itsensä antama todiste ihmisen sisimmässä. Jumala on jo luodessaan ihmisen pannut hänen sisimpäänsä tietoisuuden olemassaolostaan."

        Mistä tiedät, että tämä "sisäinen tietoisuus" ei voi olla esimerkiksi paholaisen huijaus?


      • J00peli kirjoitti:

        arvoisa mark5.
        jos jokaisella ihmisellä on tietoisuus jumalasta jo syntyessään, niin miksi ihmeessä uskonnottomien lapset eivät tiedosta jumalan olemassaoloa? se johtuu siitä, että uskonnonkaltainen henkinen pahoinpitely aloitetaan jo ennen kuin edes oma minuutesi on kehittynyt.
        Itsekin lapsena pidin luomista itsestäänselvyytenä ja olin vaa sillee, että "aijaa? tollee siis kaikki alkoi" kun kerhossa tädit selittivät luomiskertomusta. mikä minä olin sitä kyseenalaistamaan kun aikuiset tädit sen totuutena julistivat.
        noihin aikoihin uskoin toki myös hammaskeijuun ja joulupukkiin ja peikkoihin jne.

        pieni lapsi ei kyseenalaista kuulemaansa, varsinkaan jos se vakuuttavasti esitetään.

        Olen pahoillani, että sinä et ole aikuisiälläkään päässyt siitä yli, että kaikki sadut eivät ole tosia. saat vapaasti uskoa jumalaasi ja niin varmasti teetkin mutta älä tyrmää kaikkea lukemaasi ja kuulemaasi uskomasi pohjalta(tottakai kyseenalaistaminen on aina tervettä mutta niin se on myös omien mielipiteiden ja uskon kohdalla) vaan pyri tarkastelemaan syitä ja seurauksia ja etsi todisteita väitteille.

        ei jumalasi sinua tuomitse siksi, että käytät rationaalista ajattelua tai kyseenalaistat raamatun kertomuksia tms. päinvastoin. ymmärrykseni mukaan jumala suorastaan haluaa, että ihmiset kyseenalaistavat hänet ja eikös tärkeintä ole se, että elää hyvää elämää jeevelin oppien mukaan?

        "jos jokaisella ihmisellä on tietoisuus jumalasta jo syntyessään, niin miksi ihmeessä uskonnottomien lapset eivät tiedosta jumalan olemassaoloa? se johtuu siitä, että uskonnonkaltainen henkinen pahoinpitely aloitetaan jo ennen kuin edes oma minuutesi on kehittynyt"

        Kyllä uskonnottomienkin lapset sen tiedostavat, mutta ehkä uskonnottomat vanhemmat aloittavat lapsen henkisen pahoninpitelyn jo ennen kuin lapsen oma minuus on kehittynyt.
        Ateistinen uskontotieteilijä Jesse Bering esittelee uskontotieteellistä tutkimusta kirjassaan "Jumalvaisto" (2011). Sen mukaan ihmisellä on välittömän kokemuksen tasolla vaistomaista tietoa Jumalasta, vaikka ei olisi saanut uskonnollista kasvatusta. Lapsella on luontainen taipumus uskoa Jumalaan. Uuden tutkimuksen mukaan lapsi on "synnynnäinen uskovainen".


      • rahmaninoff kirjoitti:

        "Ainoastaan oikea Jumala voi lähettää oman henkensä ihmisen sisimpään todistamaan olemassaolostaan ja jumalisuudestaan. Brahmanilla ei ole tätä kykyä."

        Brahman on oikean Jumalan toinen nimi. Itsehän juuri kirjoitit: "Keskity oikean Jumalan etsimiseen, olipa Hänen nimensä mikä tahansa." Oikean Jumalan nimi on myös Brahman. Hänellä on lisäksi monia muitakin nimiä.

        "Brahman on oikean Jumalan toinen nimi"
        Älä keskity mihinkään Jumalan nimeen, vaan Jumalaan.


      • KazuKa kirjoitti:

        "Todellinen todiste Jumalasta on Jumalan itsensä antama todiste ihmisen sisimmässä. Jumala on jo luodessaan ihmisen pannut hänen sisimpäänsä tietoisuuden olemassaolostaan."

        Mistä tiedät, että tämä "sisäinen tietoisuus" ei voi olla esimerkiksi paholaisen huijaus?

        "Mistä tiedät, että tämä "sisäinen tietoisuus" ei voi olla esimerkiksi paholaisen huijaus?"
        Raamatussa on ohjeet väärän hengen tunnistamiseksi.


      • "Todellinen todiste Jumalasta on Jumalan itsensä antama todiste ihmisen sisimmässä. Jumala on jo luodessaan ihmisen pannut hänen sisimpäänsä tietoisuuden olemassaolostaan. Sen lisäksi, kun ihminen tulee uskoon, Jumala tulee Pyhän Hengen kautta asumaan ihmisen sisimpään."

        Väität että Jumala on laittanut tietoisuuden Hänestä kaikille ihmisille heidän syntymässään.

        Muistaakseni kuitenkin sama Jumala (Jumala-Jeesus -combo) oikein käskee raamatussa käännyttämään ihmisiä uskoon ja kertomaan Hänestä niille jotka eivät ole Hänestä kuulleet.

        Joku tässä nyt ei täsmää.


      • Mark5 kirjoitti:

        "jos jokaisella ihmisellä on tietoisuus jumalasta jo syntyessään, niin miksi ihmeessä uskonnottomien lapset eivät tiedosta jumalan olemassaoloa? se johtuu siitä, että uskonnonkaltainen henkinen pahoinpitely aloitetaan jo ennen kuin edes oma minuutesi on kehittynyt"

        Kyllä uskonnottomienkin lapset sen tiedostavat, mutta ehkä uskonnottomat vanhemmat aloittavat lapsen henkisen pahoninpitelyn jo ennen kuin lapsen oma minuus on kehittynyt.
        Ateistinen uskontotieteilijä Jesse Bering esittelee uskontotieteellistä tutkimusta kirjassaan "Jumalvaisto" (2011). Sen mukaan ihmisellä on välittömän kokemuksen tasolla vaistomaista tietoa Jumalasta, vaikka ei olisi saanut uskonnollista kasvatusta. Lapsella on luontainen taipumus uskoa Jumalaan. Uuden tutkimuksen mukaan lapsi on "synnynnäinen uskovainen".

        "Ateistinen uskontotieteilijä Jesse Bering esittelee uskontotieteellistä tutkimusta kirjassaan "Jumalvaisto" (2011). Sen mukaan ihmisellä on välittömän kokemuksen tasolla vaistomaista tietoa Jumalasta, vaikka ei olisi saanut uskonnollista kasvatusta. Lapsella on luontainen taipumus uskoa Jumalaan. Uuden tutkimuksen mukaan lapsi on "synnynnäinen uskovainen"."

        Kirjoitat taas hiukan muunneltua totuutta, mutta syy on varmaankin käyttämissäsi lähteissä. Bering on evoluutiopsykologi, jonka pääargumentti kirjassa ei ole tuo mitä esität, vaan että idea yliluonnollisista agenteista (kuten Jumala) on tärkeä adaptiivinen illuusio, jolla on ollut suuri merkitys ihmisen evoluutiossa abstraktin ajattelun ja puheen sekä monitasoisten mielenmallien ymmärtämisen ohella.

        http://www.academia.edu/1097888/Review_of_The_God_instinct_the_psychology_of_souls_destiny_and_the_meaning_of_life

        Olen kirjoittanut korkean tietoisuuden ja uskomusten evoluutiohypoteeseista aikoinaan palstalla, ja tuo kirja oli yksi niistä, jonka luin ennen tätä avausta:

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/12114526/usko-ja-epausko


      • Mark5 kirjoitti:

        "Kuinka ihmeessä tarvitsee erityisesti "tulla uskoon", kun sinun mukaasi ihminen syntyy jo valmiiksi hihhuli-hahhulina...?"

        En ole sellaista sanonut. Pelkkä tieto Jumalan olemassaolosta ei pelasta ketään. Saatanakin tietää, että Jumala ja Jeesus ovat olemassa. Pelastuakseen ihmisen täytyy uskoa, että Jeesus Kristus on sovittanut hänen syntinsä ja lisäksi tätyy tunnustaa Jeesus omaksi Herrakseen ja Vapahtajakseen.

        >>En ole sellaista sanonut. Pelkkä tieto Jumalan olemassaolosta ei pelasta ketään. Saatanakin tietää, että Jumala ja Jeesus ovat olemassa. Pelastuakseen ihmisen täytyy uskoa, että Jeesus Kristus on sovittanut hänen syntinsä ja lisäksi tätyy tunnustaa Jeesus omaksi Herrakseen ja Vapahtajakseen.<<
        Olipas hullu jumala, kun laittoi itsestään vain vaillinaistietoa ihmispoloon, vaikka kaikkivaltiaana olisi tietenkin voinut laittaa kokonaisvaltaisemman kuvauksen. Olisi samalla säästynyt monelta vaivalta.


    • Taikauskonnoton

      "Todellinen todiste Jumalasta on Jumalan itsensä antama todiste ihmisen sisimmässä."

      Eli todellinen ja ainoa oikea todistus on mielestäsi sokea usko, koska eihän Jumala ole mitään todistusta antanut. Satut nyt vain sokeasti uskomaan sellaiseen.

      • ihme-terminologiaa

        Todellinen todiste siitä, että Pitkäniemen potilas on Napoleon, on potilaan tietoisuus asiasta hänen omassa sisimmässään. Valitettavasti hoitohenkilökunta ei suhtaudu kyseiseen todisteeseen asian vaatimalla vakavuudella.

        Ihan vakavasti kommentoiden. Miten joku voi pitää tuollaista asiaa todisteena? Subjektiivinen näkemys, jota uskonnollinen aivopesu on kenties vuosikymmenten ajan vahvistanut.


      • "Eli todellinen ja ainoa oikea todistus on mielestäsi sokea usko, koska eihän Jumala ole mitään todistusta antanut. Satut nyt vain sokeasti uskomaan sellaiseen."
        Etsi Jumalaa, kunnes löydät Hänet. Silloin sinullakin on todiste Jumalasta ja näet, että kyse ei ole sokeasta uskomisesta.


      • ihme-terminologiaa kirjoitti:

        Todellinen todiste siitä, että Pitkäniemen potilas on Napoleon, on potilaan tietoisuus asiasta hänen omassa sisimmässään. Valitettavasti hoitohenkilökunta ei suhtaudu kyseiseen todisteeseen asian vaatimalla vakavuudella.

        Ihan vakavasti kommentoiden. Miten joku voi pitää tuollaista asiaa todisteena? Subjektiivinen näkemys, jota uskonnollinen aivopesu on kenties vuosikymmenten ajan vahvistanut.

        "Ihan vakavasti kommentoiden. Miten joku voi pitää tuollaista asiaa todisteena? Subjektiivinen näkemys, jota uskonnollinen aivopesu on kenties vuosikymmenten ajan vahvistanut."
        Kun teet elämäsi tärkeimmän ratkaisun ja tulet uskoon, saat itsekin todisteen Jumalasta ja näet että kyse ei ole aivopesusta, vaan todellisuudesta, joka muuttaa ihmisen. Sinä uudestisynnyt ja sinusta tulee uusi luomus Kristuksessa.


      • Mark5 kirjoitti:

        "Ihan vakavasti kommentoiden. Miten joku voi pitää tuollaista asiaa todisteena? Subjektiivinen näkemys, jota uskonnollinen aivopesu on kenties vuosikymmenten ajan vahvistanut."
        Kun teet elämäsi tärkeimmän ratkaisun ja tulet uskoon, saat itsekin todisteen Jumalasta ja näet että kyse ei ole aivopesusta, vaan todellisuudesta, joka muuttaa ihmisen. Sinä uudestisynnyt ja sinusta tulee uusi luomus Kristuksessa.

        >>Kun teet elämäsi tärkeimmän ratkaisun ja tulet uskoon, saat itsekin todisteen Jumalasta ja näet että kyse ei ole aivopesusta, vaan todellisuudesta, joka muuttaa ihmisen. Sinä uudestisynnyt ja sinusta tulee uusi luomus Kristuksessa.<<
        Eli siis sitä synnynnäistä jumalkäsitystä ei olekaan, tai se on merkityksetön?


      • Mark5 kirjoitti:

        "Eli todellinen ja ainoa oikea todistus on mielestäsi sokea usko, koska eihän Jumala ole mitään todistusta antanut. Satut nyt vain sokeasti uskomaan sellaiseen."
        Etsi Jumalaa, kunnes löydät Hänet. Silloin sinullakin on todiste Jumalasta ja näet, että kyse ei ole sokeasta uskomisesta.

        >>Etsi Jumalaa, kunnes löydät Hänet. Silloin sinullakin on todiste Jumalasta ja näet, että kyse ei ole sokeasta uskomisesta.<<
        Huolimatta siitä synnynnäisestä jumalkäsityksestä on siis hulluna etsittävä?


    • HattulanPapinPapupata

      Huomaan surukseni, että sinä Mark et kelpuuta todisteita vaan luotat omaan mielikuvitukseesi. On ilmeistä että olet luonut Jumalasi itsesi kuvaksi.

    • OtanOsaaSairauteesi

      Mark on harhainen idiootti joka kuuluisi hoitoon. Harvoin tapaa noin todellisuuspakoista ihmistä. Sori Mark totuus on se että evoluutiosta löytyy todisteet mutta siitä sinun Jumalasta todisteita on pyöreät nolla katsoi miltä kantilta tahansa.
      Jos syystä sinä ressukka et vain halua uskoa todellisuutta ympärilläsi.
      Ehkä sinua käytettiin lapsena hyväksi ja siksi pakenet raamatun satumaailman, yhtä hyvin voisit paeta Mikä-Mikä maahan tai keski-maahan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      120
      1301
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1163
    3. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      48
      1133
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      853
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      317
      802
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      714
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe