Mun kokemus Concerta 27mg

JonnaConcerta27mg

Moi! Ajattelin kertoo omasta kokeemuksesta concertasta.
Oon 13 vuotias tyttö, joo aika nuori mutta hyvä saada kerrottua tänne mitä mulle on tullut siitä. Elikkäs alotin concerta 27mg käyttämään 11.9. eli kohta kuukauden. Otan aina koulu aamuisin yhden.
Eli hain joku vuosi sitten kuraattorille koska olin ollut 6 vuotta ADHD:n kanssa yksin enkä enää jaksanut enkä pystyny hillitä itteeni suuttuessani. Kävin kuraattorilla tosi paljon kunnes meni nii pahaks et rupesin saamaa tappouhkauksia koska en pystyny hillitä itseäni suuttuessa.. Kuraattori otti yhteyttä koulu lääkäriin. Käytiin sen juttusilla ja oli heti sitä mieltä et ku olin jaksanu nii kaua ilman lääkettä nii ei aloteta ja siinähä sit muserruin kokonaa ja sit se huomas et kaikki ei oo hyvin vaan et tarviin apuu. Yli puol vuotta sen jälkee sain ajan lääkärille joka anto mulle pienen keskustelun jälkee reseptin heti. Sain siis Concerta 27mg. Koulussa tullu myös ihan älyttömän paljon poissaoloja..
Siitä on ollu mulle hyötyä, eli on tehny "tehtävänsä" mutta mulle ollu siitä enemmän haittaa.
Haittavaikutukset mitä mä oon saanu ja pari muutakin uutta asiaa mitä on tullu alotuksesta:
-Unettomuus ja nukahtamisvaikeus, ja sit 2-4h lääkkeen oton jälkeen väsähdän (Lääkäri ehdotti unilääkettä, olisko ollu melatoniini)
-Ruokahaluttomuus, paino tippu 2vko yli 4kg ja on vaihdellu tosi paljon eikä oo noussu (Lääkäri sano et pitäis olla ohimenevää..)
-Itsemurha ajatuksia
-Kuulen iha omia juttuja
-Usein ei-toivottuja ajatuksia
-Näkö sumenee välillä hetkeks
-Vaikutan hiukan masentuneelta
-Nyt hermostun ihmisille entistä nopeemmin
-Saan lähes päivittäin itkukohtauksia
-Liikahikoilu, vaikka oon paikalla vuodan 2h lääkkeen oton jälkee hikeä
-Unohtelen enemmän asioita
-Kirjotus menee kokoajan pieleen
Ja nyt lääkäri miettii että olisko mulla mahdollisesti psykiatrista ahdistuneisuutta/paniikkihäiriötä, saan meinaa ihan vaan yhtäkkiä paniikkimaisen kohtauksen (Sydämen hakkaaminen/tykytys, pienet hengitysvaikeudet, jalkapohjiin rupee pistelemään, rintakipu/puristuksen tunne rinnassa ja on muuten kova kipu, tosi pieni vapina alussa ja kylmät aallot).
En oo kertonu kellekkää kaikkia sivuvaikutuksia koska pelkään että lääke lopetetaan, En haluu olla enää yksin tän asian kanssa.
Oon aika varma että joku joka ei uskalla tai pysty puhua tästä niin lukee tän mutta tässä mun neuvo 6 vuoden yksinolemisen jälkeen: Älä pelkää puhua tästä, ite jouduin samalla kiusatuks ja olin sitäkin 6 vuotta. Elämä meni huonosti ajattelin tappavani itteni ja meinasinki. Saan vieläkin paljon paskaa sen takii et mut muistetaan sellasena millanen oon ollu.. Et oo yksin ja aina on joku jolle voi puhuu♡
Tsemppiä kaikille lääkkeen alottaneille ja perheille!♡

8

3446

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • örr

      Lääkkeitä on erilaisia ADHD-hoitoon. Rohkeasti kysymään toista kokeiluun. Nm. Kolmas lääke vasta toimi loistavasti.

    • eihaittaamitään

      Rohkeesti vaan uudestaan lääkärille ja kerrot noi sivuvaikutukset. Lääkeaineita on tosiaan useita erilaisia, eikä kaikki niistä auta kaikkia.

    • ImInLoveWithTheConcerta

      Juuuh elikkäs, itte oon tyttö, 17-vuotta ja mulla alotettii kans adhd:n takii lääkitys v.2015 syys-tai elokuussa. toi ruokahaluttomuus, unen saannin vaikeus, näön sumentumine, herkästi suuttumine, hikoilu jne jne. o tosi tuttuja. mut tulipa mielee et laittoks ne suoraa sulle 27mg? sillä mulla ittelläni alotettii 18mg, niiko kuuluiski. jote luulempa et sait liian ison annostuksen heti alkuu, mikä ny tuottaa noit sivuoireit vieläki pahemmaks, koska sun keho ei oo tottunu siihe et sinne laitetaa noi iso annostus tot uutta ainetta.
      kun on adhd tai add ni aivoissa välittyy liian vähän dopamiinia. siks on vaikee keskittyy yms. noi lääkkeet on stimulantteja, eli ne saa dopamiinen virtaamaan, joten kun sä otat niitä ni sun dopamiinin erityksen määrä normalisoituu siitä. ittelläni ko alotettii siit 18mg, ni en viel siin huomannu mitää vaikutuksii, mut sit sitä nostettii sillai pikkuhiljaa ja nykyää on käytös 36mg, saa nähä jos nostetaa viel seuraavas kontrollis, mut omast mielest toi o toimin iha semi hyvi. kävin kans miettiin, et yleensä adhd:ta diagnosoidessa pitäs käyä neurologilla muutamis haastatteluis, enneks voi kukaa päättää siit onks sul adhd. koska yleislääkärit jne ei oo sen alan ammattilaisii. joten voi kans olla, et sul on joku muu "ongelma" ko adhd? itte kuiteki kans kärsin täst adhd:sta koko pienen ikäni, mikä toisaalt alko näkyy pahemmi vast yläasteella. itte oon ollu kiusattu noin 10 vuotta, johtuen persoonastani, johon adhd on aika suuri osasyyllinen, ja jouduin itse ravaamaan jatkuvasti kuraattoreilla, psykologeilla ja terveydenhoitajilla jne. väkivaltaisiiki juttui o sattunu tapahtuun, koska en pystyny hillitsemään itteeni, ja vielä ko tahallaa ärsytettii. ongelmii o ollu henkisel kuten fyysiselki puolel, eikä niit kenenkä kannata yksin kantaa, menköö vaa rohkeest puhuu johkii! samal ko ne jutut selviää ni auttaa toisii kans ymmärtämää ja eniten siin auttaa ittiää! ja sori ko vastaan toho siu juttuus näi myöhää, täs yöl nettii selailles tulee tutkittuu vähä kaikkee

      • ImInLoveWithTheConcerta

        niiin ja en ny tiiä tuliks toho loppuu ny sitä et koitaha pärjäillä, toivottavast oot ny tähä mennes saannu apuu noihi ongelmiis, lääkken merkin vaihtamine saattaa auttaa kans. onnee kaikille eteepäi tän mein "inhottavan" syndrooman kanssa


    • jyjyyiiy

      Huhhuh mitkä sivuvaikutukset. Lääkäri vois ite syödä sitä ja arvioida, olisko syytä pohtia toista lääkettä tai jos annostusta vois vähentää ja hoitaa osan terapialla ym. Lääkefirmathan saa rahaa, kun lääkärit määrää niiden lääkkeitä ja Kela korvaa

      • Lollooo

        noi sivuvaikutukset on ihan normaaleita, kun keho ei vielä ole tottunut uuteen aineeseen, eli concertaan, joka sinäällään on aika vahva lääke, kun se kuitenkin vaikuttaa aivojen toimintaan, dopamiinin tuottoon. ja adhd:n omaavalla ihmisellä dopamiinin tuotto on vajaavaista, eli siis dopamiini on esim. keskittymiseen tarkoitettu aine, jota "tulee" säännöllisin väliajoin "normaalin" ihmisen otsalohkoon. ja adhd lapsilla / ihmisillä tämä aine siis on vajavainen, eli tulee hitaammin väliajoin sinne, jolloin esiintyy ylivilkkautta, kun sitä sitten kerrankin tulee, ns. enemmän vähissä erissä. noi itsemurha ajatukset ei kyllä ole ok, itselläni ei ikinä noinkaan rankaksi käynyt, luulempa että tähän on jotain muitakin vaikutteita oltava, sillä toi oire ei koskaa tulis olla noitten sivuvaikutus... ja sivureitte pitäs kyllä kestää vain sen max. 1kk. ja lääkitys ois pitänny alottaa 18mg, ei 27mg, jolloin en kyl ihmettele jos vähä pahemmi ja pidempää heittää päässä...


      • Lollooo

        lisään vielä tälläisen pätkän lääkeselosteesta(lääkeseloste on normaalisti lääke pakkauksen sisällä):
        Älä käytä concertaa, jos...
        sinulla/lapsellasi on mielenterveyden häiriöitä, kuten
        psykopaattinen tai rajatilapersoonallisuushäiriö
        epänormaaleja ajatuksia tai näkyjä tai skitsofreniaksi kutsuttu sairaus
        vaikean mielialahäiriön oireita kuten
        - itsemurha-ajatuksia
        - vaikea masennus, jonka oireita ovat voimakas surumielisyys, arvottomuuden tunne ja toivottomuus
        -mania, joka ilmenee poikkeuksellisena kiihtyneisyytenä, yliaktiivisuutena ja estottomuutena.
        näinpä...


      • Keepit

        Olen 24v nainen. Itelläni on epäilty adhd:ta jo monta vuotta ja diagnoosin sain vasta 24vuotiaana. Olen käyny koulukodit ja kaikki maholliset, ei ammattia vaikka 5 ammattikoulussa olenki kerennyt käymään. Kaikki jäänyt aina kesken. Sillon kun olen itse ollut nuori ala-asteella ei ole adhd:sta tiedetty mitään. Etenkin tytöillä se on vaikea tunnistaa. Puhuttiin enemmänkin "käytöshäiriöstä". En pystynyt keskittymään koskaan kouluun, poissaoloja oli jo 1 luokalla. Kiikuin tuolilla, kattelin ikkunasta pihalle lentäviä lintuja, heittelin kuminpalasilla muita, piirtelin vihkoon ja hukkasin aina tavarani. Tupakkaa aloin polttamaan 11vuotiaana ja 12vuotiaana minut erotettiin koulusta. Aina oli tappeluja niin opettajien kun joidenkin oppilaidenkin kanssa. Impulsiivisuuteni sai vain lisä potkua 12vuotiaana kun minut huostaanotettiin. Olen jopa muuttanut 24kertaa???!! Olen myös ollut todella monessa työpaikassa ja aina vaan 2-4kk! Nyt sain tänä keväänä concertan 18mg kokeiluun ja elämäni muuttui täysin. Itkin onnesta ja mietin miks vittu kukaan aikuinen ihminen ei oo tajunnu sillon lapsena mikä minulla on?? Koska eihän lapsi tiedä miten täällä eletään. Olen vain ollut luova ja menevä, kiinnostunut monestakin asiasta mitkä minua kiinnostavat. Ensimmäiset 4pv lääkkeen oireet oli tunti lääkkeen oton jälkeen väsymys, sydän tykytti, hengästyin helposti ja hikoilutti, pientä jomotusta päässä. Ennen kaikkea TYLSÄ OLO! Mut sitähän tää elämä on näköjään :D etenki ku tottunu elää noitten formuiloitten kanssa ja elämä ollu yhtä sähellystä. Kuitenkin noin 2-4viikon päästä kaikki sivuoireet oli hävinny. Pari kertaa oon pitäny taukopäivää lääkkeestä jos oon ollu vaan kotona ja nukkunu myöhempään ja sen kyllä sit huomaa. Stressiä, vitutusta, hermostumista miesystävälle, pahimmillaan niin pahoja että naapuritkin kuulee, mitään ei saa aikaseks, tekee hirveesti mukamas kaikkee mut siltikään ei tee mitään ja elämä jää niinä päivinä polkee paikoilleen. Sen oon huomannu nyt 24vuotiaana että adhd muuttaa kokoajan muotoaan mitä vanhemmaks tulee ja esim masennus ja ahdistus seurauksena adhdsta tulee aikuisena näkymään jos ei sitä ole lapsena jo todettu ja sen kanssa oppinu elämään koska ainaiset pettymykset (koulu, ammatti,työ,parisuhteet, ihmissuhteet jne.) rasittavat ihmistä ja itsetuntoa. Kun huomaa muilla ympärillään menevän ihan eritavalla kun itsellä. Mutta sen kun oppii että siitä ei kannata välittää :) omalla kohdallani tosin vanhempani eivät vieläkään ymmärrä minua mutta olen luotettavassa ja rakastavassa parisuhteessa niin se auttaa jaksamaan ja ymmärtämään itseäni vieläkin paremmin. Nyt lääkkeeni nostettiin concerta 27mg ja olo tuntuu vieläkin tasaisemmalta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1476
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1291
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1265
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1215
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1194
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1083
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1074
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1063
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe