varpaat ja päkiät, tulehdusko

jalkakrämppä

Hei! Minulla on ongelmana varpaat ja päkiät. Päkiät ovat usein aamuisin kävelyarat, ja nyt kun olen alkanut tekemään reippaampia lenkkejä ovat vielä enemmän aremmat ja toisina päivinä kipu ei koko päivänä helpota vaan kipu tuntuu joka askeleella. Kävellä kyllä pystyy, mutta aristaa. Toisen jalan isovarvas on ollut nyt kolme kuukautta kipeä. Se ei onneksi osu lattiaan mutta jos se sattuu osumaan johonkin esim maton reunaan tai tavaraan sattuu kuin vasaralla lyötäisiin. Kipeä kohta on peukkuvarpaan keskinivel. Kun niveleen koskee tuntuu kuin sähköisku tulisi ja usein jää jonottamaan tai särkemään. Isovarpaan seutu ja päkiä turpoaa usein, ja toiseen jalkaan verrattuna(jalanpohjat yhteen laitettuna) on kaksi kertaa toista isompi. Näyttää kuin olisi nestettä täynnä tai täydeltä ilmapallolta. Molemmat jalat siis oireilevat mutta toinen on pahempi.
Kannattaako mennä reumalääkärin pakeille, eli kuulostaako siltä että voisi reunaan liittyvää olla vai ihan peruslääkärille, vai mille?
Muitakin niveloireita on mutta tämä tällä hetkellä häiritsevintä.Reumakokeet otettu kaksi vuotta sitten, puhtaat. Fysiatrilla kävin joka meinasi että liikunnan puutetta. Mutta en ihan allekirjoittaisi sitä. Paino normaali ja liikuntaa harrastan.
Kun ei jaksaisi turhaan enää mihinkään mennä niin sen takia täällä nyt kyselen, josko jollain olisi samankaltaista oiretta, mitä voisi olla ja mihin tahoon ottaa yhteyttä? Kiitos

3

229

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ReumaaSairastava

      Hei! Minulla nivelreuma alkoi juurikin päkiöiden arkuudella ja kävelyn vaikeuksin. Myöhemmin muita niveliä alkoi turpoilla ja kipeytyä. Hoitoon hakeuduin ihan alkuun terveyskeskukseen, josta minut aika nopeasti ohjattiin keskussairaalaan sisätautipolille lähetteellä. Toki tästä on aikaa jo kymmenisen vuotta.. Reuma ei aina näy veressä, mutta diagnoosin voi saada turvonneiden nivelten määränkin perusteella.. Hakeudu ihmeessä hoitoon nopeasti, ettei mene kovin pahaksi oireet!

    • selkärankareumainen

      Myös selkärankareumassa jalan nivelet ja päkiät kipeet...kannattaa pyytää reumalääkärille lähetettä..

    • Jalkansakotikuntouttanut

      Kysyin vastaavaa muutama vuosi sitten jollain suomi24:n palstalla. Itselläni alkoi n. 10 vuotta sitten huonosti valmistellun vaelluksen jälkeen päkiäkivut. Sen jälkeen en kärsinyt esim. enää juosta. Oireet olivat kesäisin pahimmat, kun kävelin eniten. Aamuisin oli vaikea nousta sängystä, sitten helpotti. Ja kun oli taas liikkunut jonkin verran, aristus paheni uudelleen.

      Toissa keväänä kävin Respectan jalkaluennolla. Itselleni pettymykseksi siellä käsiteltiin lähinnä nilkan nyrjähdystä ja kantapääkipuja. Aloin kuitenkin noudattaa siellä annettua ohjetta, eli tein pohkeen tehovenytyksiä. Muistaakseni ohje oli 4 min. kahdesti päivässä ja useamman kuukauden ajan. Ei siis mitään nykivää venyttelyä, vaan sitkeä yhtenäinen venytys. Itse asiassa ostin pohkeen venyttelylaitteen (Cassall Runner's Stretch). Venyttelylaitteita on monenlaisia, ja ilmankin pärjää, mutta itse tykkään. Ostin kaksi, ja käytän niitä nykyään aina iltaisin hampaita harjatessa.

      Lopputulos: kivut lakkasivat muutamassa viikossa. En toki juokse (niveleni ovat yliliikkuvat), mutta kävellä voin vaikka kuinka. Jos olisin mennyt lääkäriin, minulle olisi syötetty kortisoneja ja tehty ehkä virheellinen diagnoosi. Omahoito oli luomua ja tepsi.

      Luennolla selitettiin, että vapaaehtoisilla (eli ruumiinsa lääketieteelle testamentanneilla) oli irrotettu yhtenäisiä kalvostoja varpaista jalkapohjien ja pohjeiden ja selän kautta takaraivon kautta kulmakarvoihin saakka. Eli toisin sanoen alkuperäinen vika voi olla kaukana siitä, missä oire ilmenee myöhemmin. Esim. jokaikinen nilkan nyrjähdys pitäisi kuntouttaa. Ja juuri yhtäkään ei kuntouteta. Siitä seuraa usein myöhemmin kantapäähän luupiikkejä. Luupiikki taas johtuu siitä, että ylikireä jänne "vetää" itseensä kalsiumia. Itsellänikin alkoi tuntumaan kuin herneet joiden päällä kävelen kantapäissä sen jälkeen, kun olin saanut päkiät kuntoon. Todennäköisesti oma päkiäoireeni oli peräisin vanhoista kuntouttamattomista nilkan nyrjähdyksistä.

      Ihan mahdollista, että oma vaivasi johtuu samasta syystä. Eli ilmainen keino on aloittaa pohkeiden tehovenyttely. Se on tehtävä oikein ja riittävän sitkeästi. Yleensä ihmiset vaativat tukipohjalliset kaikkiin jalkavaivoihin. Siinä ei ole järkeä. Tarkoituksenmukaisella kuntoutuksella päästään yleensä parempiin lopputuloksiin. Itse koetan löytää myös mahdollisimman matalakantaiset kengät. Enää ei ole tarvetta geelipehmusteille. Kipu pysyy poissa.

      Voihan sinulla olla nivelrikkoakin lisänä. Niin on varsin todennäköistä, näin on varmasti itsellänikin (juuri isovarpaan tyvinivel on huomattavasti suurentunut, on kuitenkin nyt täysin kivuton). Löysänivelinen ihminen nyrjäyttää helposti nivelensä ja saa myös nivelrikkoa. Nivelrikkokipu yleensä kuitenkin helpottaa jossain vaiheessa, ei ole jatkuvaa. Jos on ylipainoa, niin laihdutuksellakin auttaa asiaa. Jos ravinnossa on korjattavaa, niin tee vaikka vähitellen pieniä muutoksia. Se auttaa myös (koeta päästä ainakin turhista herkkutyyppisistä leipomotuotteista ja saada lisää antioksidanttipitoisia kasviksia, marjoja, vihreitä vihanneksia ja kalaa, jos sitä syöt, muutoin muita hyvänlaatuisia öljyjä).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5674
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2506
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1987
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      60
      1738
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      13
      1295
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe