Miten maksan pikkukorvauksia

Tmi

Moro

Toiminimeni tuottaa nettisivustoa, johon olen itse tähän asti tehnyt sisällön. Nyt tilanne on sellainen, että aikani toiminimen tiimoilta menee enemmänkin muissa hommissa ja olenkin haalinut useita innokkaita sisällöntuottajia sivustolle.

Kysymys kuuluu; miten toimin jos maksan 20-100e korvauksia artikkeleiden kirjoittajille? Ei kai jokaista tarvitse "palkata" tms. Meneekö ne jonkin tyyppisinä korvauksina? Vai miten tuo kannattaisi helpoiten hoitaa?

14

3441

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yritysmaailmasta

Pysy pois bisnesmaailmasta, ellet tiedä, miten asiat yrityselämässä hoidetaan.
      Pysy hyvä mies niissä muissa hommissa:
      Jos artikkelin kirjoittaja on yrittäjä, lähettää hän sinulle laskun ja sinä maksat sen. Jos hän on tavis, maksat palkkion ja pidätät 50% veroa.

Miten olet onnistunut pitämään selvät asiat pois tiedostoistasi?

• Tmi

Kiitos vastauksestasi, se oli ihan perseestä.

Osaisiko joku muu antaa HYVÄÄ vinkkiä?

• Tmi
        Tmi kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi, se oli ihan perseestä.

Osaisiko joku muu antaa HYVÄÄ vinkkiä?

Nuo kirjoittajat ovat siis pääsääntöisesti yksityishenkilöitä, eivät yrittäjiä.

• k.v.
        Tmi kirjoitti:

Nuo kirjoittajat ovat siis pääsääntöisesti yksityishenkilöitä, eivät yrittäjiä.

Kyllä tässä tapauksessa on kysymyksessä työkorvaus EI palkka. Työkorvauksesta ei tarvitse maksaa niitä työnantajan sos.turvamaksuja, mutta ennakonpidätys on niistäkin toimitettava, jos tekijä ei kuulu ennakonperintärekisteriin. Voit tarkistaa sen www.ytj.fi. Kerroit, että pääasiassa yksityishenkilöitä, joten pyydät heiltä verokortin ja suoritat työkorvauksesta ennakonpidätyksen ko. henkilön verokortin perusteella. Mikäli henkilö, jolle maksat työkorvausta on työtön, hän toimittaa sinulle päätoimen verokortin ja muussa työssä olevat toimittavat sinulle sivutoimen verokortin. Päätoimen verokortin toimittaneille maksamasi korvaus vaikuttaa työttömyyspäivärahaan (jos korvaus tarpeeksi suuri). Muista vaatia alkuperäistä verokorttia, ei kopiota ja merkitse verokorttiin maksamasi työkorvaus.

• tomppeli
        k.v. kirjoitti:

Kyllä tässä tapauksessa on kysymyksessä työkorvaus EI palkka. Työkorvauksesta ei tarvitse maksaa niitä työnantajan sos.turvamaksuja, mutta ennakonpidätys on niistäkin toimitettava, jos tekijä ei kuulu ennakonperintärekisteriin. Voit tarkistaa sen www.ytj.fi. Kerroit, että pääasiassa yksityishenkilöitä, joten pyydät heiltä verokortin ja suoritat työkorvauksesta ennakonpidätyksen ko. henkilön verokortin perusteella. Mikäli henkilö, jolle maksat työkorvausta on työtön, hän toimittaa sinulle päätoimen verokortin ja muussa työssä olevat toimittavat sinulle sivutoimen verokortin. Päätoimen verokortin toimittaneille maksamasi korvaus vaikuttaa työttömyyspäivärahaan (jos korvaus tarpeeksi suuri). Muista vaatia alkuperäistä verokorttia, ei kopiota ja merkitse verokorttiin maksamasi työkorvaus.

Kyllä työtönkin lähettää sivutulon verokortin jos saa työttömyyskorvausta. Olen saanut työkorvausta ja ansiosidonnaista yhtäaikaa, joten sillä perusteella se näin menee koska ainakin minulta liitto otti pääveroprosentin ja työnantaja sivutulo% mukaan. Verokortin voi myös hakea erikseen sekä päivärahaa että työkorvauksia varten. Korvaus vaikuttaa päivärahaan aina, olipa kuinka pieni tai suuri tahansa. Päivärahasta vähennetään puolet. Näin ainakin minun kohdallani toimittiin.

Noista työkorvauksista sinun pitää täyttää viimeistään vuoden vaihteessa verotoimistoon sama lappu kuin muidenkin työnantajien ja laittaa siinä rasti oikeaan kohtaan. Käy verotoimistossa kysymässä neuvoja niin saat oikeaa tietoa.

• tomppeli
        tomppeli kirjoitti:

Kyllä työtönkin lähettää sivutulon verokortin jos saa työttömyyskorvausta. Olen saanut työkorvausta ja ansiosidonnaista yhtäaikaa, joten sillä perusteella se näin menee koska ainakin minulta liitto otti pääveroprosentin ja työnantaja sivutulo% mukaan. Verokortin voi myös hakea erikseen sekä päivärahaa että työkorvauksia varten. Korvaus vaikuttaa päivärahaan aina, olipa kuinka pieni tai suuri tahansa. Päivärahasta vähennetään puolet. Näin ainakin minun kohdallani toimittiin.

Noista työkorvauksista sinun pitää täyttää viimeistään vuoden vaihteessa verotoimistoon sama lappu kuin muidenkin työnantajien ja laittaa siinä rasti oikeaan kohtaan. Käy verotoimistossa kysymässä neuvoja niin saat oikeaa tietoa.

Menee vähän asian sivusta, mutta tuossa päivärahasta vähennetään puolet lausetta vähän tarkennan, ei siis suinkaan ihan niin. Vaan näin, jos saan työkorvausta 100 euroa brutto, niin päivärahasta lähtee 50 euroa brutto pois.

• Tmi
        tomppeli kirjoitti:

Menee vähän asian sivusta, mutta tuossa päivärahasta vähennetään puolet lausetta vähän tarkennan, ei siis suinkaan ihan niin. Vaan näin, jos saan työkorvausta 100 euroa brutto, niin päivärahasta lähtee 50 euroa brutto pois.

Jotain tämän tyyppistä olin ajatellutkin, kiitoksia vastauksista.

• kurssilla kuunneltua
        k.v. kirjoitti:

Työkorvauksen ja palkan ero on aika hiuksenhieno. On palkkaa, jos työtä tehdään sinun välineilläsi, ja valvot työtä. Palkaksi menee myös, jos ko henkilöllä ei ole muita työnantajia. Työkorvausta taas jos henkilöllä on omat välineet, ja saa itse päättää esim työtavoistaan (vrt. esim remontti, jossa tilaat vain "asenna parketti"). Ota yhteys verotoimisttoon, ettei mene pieleen.

• Tmi
        kurssilla kuunneltua kirjoitti:

Työkorvauksen ja palkan ero on aika hiuksenhieno. On palkkaa, jos työtä tehdään sinun välineilläsi, ja valvot työtä. Palkaksi menee myös, jos ko henkilöllä ei ole muita työnantajia. Työkorvausta taas jos henkilöllä on omat välineet, ja saa itse päättää esim työtavoistaan (vrt. esim remontti, jossa tilaat vain "asenna parketti"). Ota yhteys verotoimisttoon, ettei mene pieleen.

Täytyy varmistella vielä verottajalta.

Ko. henkilöt tekevät juttuja omilla välineillä itsenäisesti ja sitten tarjoavat niitä minulle. Minä sitten maksan palkkion julkaistavista jutuista. Tämä ois ajatus.

• ymmällään..
        k.v. kirjoitti:

tietääkö kukaan miten pitäisi hoitaa eläkemaksut kun saan työkorvausta??

• tmn
        ymmällään.. kirjoitti:

tietääkö kukaan miten pitäisi hoitaa eläkemaksut kun saan työkorvausta??

Jos palkan/työkorvauksen maksaja ei suorita eläkemaksuja, on sun itse hoidettava ne YELin muodossa.

• ...
        tmn kirjoitti:

Jos palkan/työkorvauksen maksaja ei suorita eläkemaksuja, on sun itse hoidettava ne YELin muodossa.

Miten 4 kk:n hommasta voi maksaa yelliä jos ei kuulu ennakonperintärekisteriin? Tulotaso ei nouse lähellekään yellin vaatimaa! Joku muu konsti on varmaan...

• piuxpaux
        ... kirjoitti:

Miten 4 kk:n hommasta voi maksaa yelliä jos ei kuulu ennakonperintärekisteriin? Tulotaso ei nouse lähellekään yellin vaatimaa! Joku muu konsti on varmaan...

sinun ei tarvitse niistä maksaa eläkemaksuja ollenkaan jos ne jäävät vuodessa tietyn rajan alle ja jostain maksetaan sinulle eläkemaksuja (olet esim toisaalla palkkasuhteessa josta kertyy eläkettä).
        Siis YEL-tulo olisi niin pieni ettei siitä tarvitse ko maksuja suorittaa, muistaakseni raja on jotain 5000e verotettavaa tuloa vuodessa että on YEL-velvollinen. Ja siis jostain muualta kertyy jo eläkettä.
        Oliko tarpeeksi sekavaa=)?

• ...
        piuxpaux kirjoitti:

sinun ei tarvitse niistä maksaa eläkemaksuja ollenkaan jos ne jäävät vuodessa tietyn rajan alle ja jostain maksetaan sinulle eläkemaksuja (olet esim toisaalla palkkasuhteessa josta kertyy eläkettä).
        Siis YEL-tulo olisi niin pieni ettei siitä tarvitse ko maksuja suorittaa, muistaakseni raja on jotain 5000e verotettavaa tuloa vuodessa että on YEL-velvollinen. Ja siis jostain muualta kertyy jo eläkettä.
        Oliko tarpeeksi sekavaa=)?

olen minäkin sen suurin piirtein ymmärtänyt. Mutta nyt tekisin sen 4 kk:n työn ja sen tähden olen noin 5 kk pois muusta työstä, loppuvuodesta olis tarkoitus alkaa aikuisopiskelijaksi..

Olen tehnyt eläissäni paljon pätkätöitä, joten haluisin hoitaa eläkemaksuni. Ehkä pitää ottaa joku vapaaehtoinen eläkevakuutus..? Täytynee kysyä Eterasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      225
      7057
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      45
      1315
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      29
      1148
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      921
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      49
      895
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      62
      877
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      96
      856
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      811
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      786
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      763
    Aihe