kiertokangen liukulaakeri

Toyotadyna

Tuli mieleen että mistä se saa sen voitelun? Onko pelkästään öljypohjalla olevan öljyn varassa vai onko niissä yleensä paine? Jäi asia vaivaamaan kun oli 1pytyn alapään laakeri sulanut ja nyt kone kasassa taas.. ettei kävis samaa uudestaan. Hajotessa oli kyllä öljy vähissä ja moottori on hieman takapainoinen eli nelonen alempana..

5

2760

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • öljykanava

Kampiakselin läpi on poraus, johon öljypumppu pinnistää n. 4 kg/cm2 paineen . Sen kautta saa koko kampikoneiston alapää voitelun. Kiertokangen yläpäässä on männäntapille öljyreikä kammen yläpuoleisessa päässä, johon kerääntynyt kampiakselin heittämä roiskeöljy valuu tapin voiteluun. Tai sitten männän puoleisten liukupintojen voiteluun, riippuen siitä kumpaan tappi on kiinnitetty puristussovitteella. Voitelu voi olla myös tapin molempiin pintoihin. Silloin puhutaan uivasta männäntapista. Sen tunnistaa tapin lukitsemisesta seeger-renkaalla männässä.

• Vanhempi.autoteknikko

Öljypumppu painaa voiteluöljyn kanavia / porauksia myöten kampiakselin runkolaakereille. Näissä on keskellä ura, mihin öljy tulee ja siitä osa käytetään runkolaakerien voiteluun, osa menee kampiakseliin porattuja porauksia myöten kiertokangen laakerikauloille ja voitelee kiertokangen laakerin. Loppu kuten kaveri tuossa yllä kertoi.
        Jos et ole selvittänyt, miksi yksi laakeri suli, saattaa sama olla sinulla edessä vastakin... Jos / kun ei osaa, niin isompi vahinko on erittäin todennäköinen, mutta itsepä riskin otit...

• turaukko

Nuo uralaakerit on oltava oikeilla paikoilla koska niistä öljy kiertää eteenpäin joko kiertokankeen tai toiseen runkolaakeriin. Ennen koneen kasausta on tarkistettava että öljyreiät/kanavat ovat auki ja puhtaat muuten tulee taas tuho.

• ProOil

Syynä voi myös olla aikojen kuluessa kertynyt liete, noki yms. Näitä kertyy jos öljyt mitä käytetty eivät ole olleet kaksisia, eli öljyn lisäaineistus ei ole ollut sopiva koneellesi tai vaihtovälit venähtäneet. Kannattaa konetta kasatessa yrittää puhdistaa kaikki öljykanavat, ja ehkä harkita moottorin huuhtelu pesua fortella tai vastaavalla edullisilla öljyillä ja laittaa toiset uudet öljyt tämän jälkeen ja mieluusti sellaiset joita valmistaja on suositellut luokituksena ja viskositeettinä.

http://www.tecalemit.fi/tuotteet/forte-moottorin-sisapuhdistus-tuotteet/motor-flush

• Joskus_asiaa_ihmetellyt

Runkolaakereissa lohkon puolella on urat, muttei alapuolen laakereissa. Ja kun kiertokangen voitelu kulkee tuota kautta, niin voiteluöljyä tulee vain puolen kierroksen ajan... Osaako joku kertoa miksi näin on?

Eikö öljyä tarvita koko kierroksen ajan? Vai onko tuo vain valmistustekninen juttu, että on halvempi tehdä ilman uraa?

Jos laakerien kanssa on lämpöongelmia, niin auttaisiko tuo uran lisääminen? Läpivirtaavan öljyn lisääminen tehostaisi voitelua ja samalla kuljettiasi enemmän lämpöä pois...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      128
      2177
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      344
      1811
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      38
      1488
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      29
      1295
    5. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1163
    6. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1133
    7. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      26
      926
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      327
      867
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      104
      810
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      722
    Aihe