Petivaatteet allergiselle?

allergiako

Nenä menee aina öisin tukkoon. Mitä materiaalia tuotteet pitäisi olla.?

11

2477

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • allergiako

      En ole eläimille allerginen.

      • kuivajakylmäilma

        Ilman kosteutta kannattaa vähentää, eli muuttaa ainakin pois kaikkialta rannikolta lämpöistä ja kosteaa ilmaa kuuluisi välttää heti, siperia on ehkä parhaita paikkoja allergikoille asua, välimeri sekä tuollaiset lämpimät ja kosteat pahimpia paikkoja.

        Ruoanlaittoa kannattaa myös vähentää, etenkin leipomista. Syöminenkin vähenee samalla siinä, jolloin tulet terveemmäksi etkä tule ylipainoiseksi niin helposti.


    • pölyallergikko

      Ensinnäkin se materiaali ei kait se suurin ongelma ole, vaan pöly, sekä vuodevaatteissa, petareissa että sängyssä.

      Käytä pesuaineena hajuttomia pesuaineita allergisille tarkoitettuja, vältä huuhteluainetta ja jos mahdollista niin mankeloi lakanat,....vie ainaski 70% pölypunkeista. Pese lakanat vähintään 60 asteessa.

      Imuroi sänky patjat ajottain, pese peitot ja tyynyt ja jos mahdollista kuivata kuivausrummussa niin se 60 astetta.

      Pakkasella tyynyt, peitot ja petarit ulos päiväksi.

      Vältä makuutilan korkeaa lämpötilaa ja pölyä kerääviä tavaroita.

      Tässä aluksi vinkkejä, itsellä sama ongelma!

    • Höyhenallergikko

      Onko petivatteisa höyheniä tai untuvaa? Minulla ilmeni sama vaiva, kun silloinen vaimoni osti itselleen höyhentäytteisen peitteen. Kun asian huomasin, sai valita joko itse vie peiton pois tai minä vien... Peitto lähti ja minun nuhat lähti. Sitten 10 v myöhemmin lähti vaimokin...
      Olen siis allerginen höyhenille, vaikka virallinen lääketiede ei sellaista tunnusta olevan olemassakaan eikä se näy testeissä. Minut saa kirjaimellisesti hengiltä höyhenellä!

    • Hiekkasilmä

      Hei kaikki!
      Laitan tähän oman kysymykseni. Mulla rupeaa silmät kutiamaan miltei heti kun menen vuoteeseen. Aamulla ovat aivan punaiset ja herätessäni tuntuu etten saa niitä auki ilman tuskaa. Silmiä kosteuttavia tippoja käytän, kun luulin ihan ensimmäiseksi kärsiväni kuivista silmistä.
      Puhdas ja polytön makkari on kaikin tavoin. Peitot ja tyynytkin olen just kesällä pessyt. Eikä ne muutenkaan oli mitään vanhoja pölykasoja.

      Voiko ihan oikeasti jokin allegisoiva iskeä tosi nopeasti silmiin. Jossain vaiheessa jo epäilin, että mulla on silmissä joku semmoinen vika, ettei ne kestä makuuasennossa auki olemista. :-/ Päivisin silmät rauhoittuvat.

      Rupesin epäilemään vanhoja runkopaljojani. Petarit heitin jo pois kun luulin, että niissä olisi joku vika. Ongelma ei korjautunut.
      Kauheaa jos joudun uudet sängyt ostamaan. Kysäsen nyt kuitenkin vielä teiltä kun sänkyjen ongelmista on kuitenkin kysymys.

    • tuuikll

      Käytätkö jotain meikinpoistoainetta, jolle olisit allergisoitunut? Voisiko makuuhuoneessa kuitenkin olla jonkinlainen sisäilmaongelma? Onko siellä mitään uutta kalustetta? Jos nukut jossain muualla, niin ärtyykö silmät? Kannattaa testata, että liittyykö se makuuhuoneeseen.

      • Hiekkasilmä

        Moi "tuuikll" ja kiitos! Nukunpa ensi yön sitten sohvalla. Pakko joku tolkku saada.

        En oikein osaa uskoa. että juuri vain ja ainoastaan makuuhuoneen puolella olis sisäilmaongelmaa. Tämä on niin avoin tila, että silloin luulisi ongelmia olevan vaikka olohuoneessa. Tämä on kerrostalo ja asun ylimmässä kerroksessa.
        Mitään uusia kamppeita ei ole. En olevinaan ole yhtään millekään allerginenkaan, enkä ymmärrä asiasta juurikaan.

        Kasvoni puhdistan samalla aineella aamulla ja illalla. Nytkin olen ollut jo pari tuntia kasvojen puhdistuksen ja muun iltaähräämisen jäljiltä tässä pystyssä eikä ongelmia ole. Tai onhan silmät hieman oudot nyt jo päivisinkin. Mut hyvä ajatus kuitenkin sinulta tuo. Täytyy vielä testailla noita voiteita. Nekin tosin ovat apteekin tuotteita ihan kaikki, jos se mitään sit takaa.

        Oireilu alkaa aika nopeasti, kun menen vuoteeseen vaikka en muuta kun laskeudun siihen makuulleni enkä mitään pelmuta ja pöllytä. Tietysti :-) joo - pitäisköhän nukkua kokeeksi myös makuuhuoneen lattialla :-)
        Ei huvittais ainakaan ihan turhaan ruveta sänkyjä ja kaikkia kamppeita makkarista uusimaan, jos vika ei sitten niissä olekaan vaan homma jatkuu uhrauksista riippumatta. Ei oo rahaa. Pelottaa toisaalta riskeerata terveyttäänkään liian pitkään sinnittelemällä.
        Outoa tämä on.


      • Hiekkasilmä

        Voi äly! Silmät on nyt yön sohvalla viruttuani huomattavasti paremmassa kunnossa.
        En ymmärrä voiko runkopatja likaantua tms. kun se kuitenkin on tähän saakka ollut petarilla suojattuna. Katseet tietysti kääntyy nyt myös peittoihin ja tyynyihin tai sitten makkarissa itsessään todellakin on jotain...??? En viime yöksi ottanut sohvalle edes tyynyjä ja peittoja vuoteesta.

        Ongelma tuntuu haittaavan nimenomaan silmiä. Ketjun aloittajan mainitsemaa nenän tukkoisuutta ei ole. Onko aloittaja allerginen jollekin tai tietoinen siitä mitä se voisi olla? Untuva tuotteita en uskalla edes ajatella vaikkei mulla mitään allergioita pitäisi olemankaan.

        Olen yrittänyt haistella vuodevaatteitani, sänkyä ja makkarin ilmaa. Kun tulen ulkoa kotiin, haistelen silloinkin ja kävelen suoraan makuuhuoneeseen nuuhkimaan. Mitään tolkkua ei tahdo tulla. Täytyy nyt ainakin muutama yö pysytellä olohuoneen puolella.
        Tulis edes pakkasia, niin saisin peitot yms. ulos kärsimään.


      • hgfgvb
        Hiekkasilmä kirjoitti:

        Voi äly! Silmät on nyt yön sohvalla viruttuani huomattavasti paremmassa kunnossa.
        En ymmärrä voiko runkopatja likaantua tms. kun se kuitenkin on tähän saakka ollut petarilla suojattuna. Katseet tietysti kääntyy nyt myös peittoihin ja tyynyihin tai sitten makkarissa itsessään todellakin on jotain...??? En viime yöksi ottanut sohvalle edes tyynyjä ja peittoja vuoteesta.

        Ongelma tuntuu haittaavan nimenomaan silmiä. Ketjun aloittajan mainitsemaa nenän tukkoisuutta ei ole. Onko aloittaja allerginen jollekin tai tietoinen siitä mitä se voisi olla? Untuva tuotteita en uskalla edes ajatella vaikkei mulla mitään allergioita pitäisi olemankaan.

        Olen yrittänyt haistella vuodevaatteitani, sänkyä ja makkarin ilmaa. Kun tulen ulkoa kotiin, haistelen silloinkin ja kävelen suoraan makuuhuoneeseen nuuhkimaan. Mitään tolkkua ei tahdo tulla. Täytyy nyt ainakin muutama yö pysytellä olohuoneen puolella.
        Tulis edes pakkasia, niin saisin peitot yms. ulos kärsimään.

        Minkälainen ilmanvaihto asunnossa on? Jos koneellinen tuloilma, niin jotkut mineraalivillakuidut voivat aiheuttaa silmäoireita.


      • Hiekkasilmä

        Tuloilma tulee ikkunoiden päällä olevista "aukoista" ilman konetta. Ikkunaremonttikin tehtiin, eli ei luulis sieltä väleistä mitään vanhaa homehöttöä tulevan, jos siellä semmoista oli.
        Poistoilmarööritkin puhdistettiin ja ilman vaihdon voimakkuus tarkastettiin just viime vuonna ja kaiken pitäisi olla kunnossa.

        Kyllä tämä on semmoista salapoliisin työtä.

        Vaihdoin jo ripsivärinikin uuteen ja olen taas siivonnut kuin heikkopää. Aina ongelma ilmestyy vaan vuoteessa. Taitaa olla korvien välissä vika. Ainakin just niin mystiseltä asia tuntuu.

        Nukun edelleen tuolla liian lyhyellä sohvallani ja odotan, että silmät ovat varmasti rauhottuneet kunnolla. Täytyy sitten tehdä koenukkuminen sängyssä tai vaikka makkarin lattialla ja katsoa mitä tapahtuu.

        Vaihdan varmuuden vuoksi pyykinpesuainettakin. Mistään kun ei voi olla varma ja nuo konstit ovat halvimpia ja helpoimpia kokeiltavia.
        Jos joudun sängyt ja peitot yms. uusimaan, niin ainakin suosin sitten suomalaisia ja pyrin etsimään semmoisia jotka eivät ainakaan allergisoi, olen sitten jollekin allerginen tai en.


    • remissioon

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Maailman menoa
      256
      2302
    2. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      81
      2065
    3. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      98
      1780
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      115
      1609
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      169
      1191
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      65
      1190
    7. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      64
      1029
    8. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      114
      1024
    9. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      60
      1016
    10. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      33
      1013
    Aihe