Velkaantuminen alkoi 2000 vuonna, en ole edes varma millon luottotiedot meni. Ulosotossa nyt joku 30-35t. Mitä vaihtoehtoja mulla on kun velkaneuvojalle on yli puolen vuoden jono ja en jaksais enää odotta (jos on siis jotain vaihtoehtoja).
Olen saamassa perintöä n.20 000€ sillä voisin maksaa suurimman osan pois. Pystyykö mistään saamaan lainaa lopulle erälle, ulosoton kautta menee kai ikuisuus että velka kuittaantuu? Olen töissä, mutta töitä ei ole enää kun puolisen vuotta, jatkosta ei ole tietoa.
Voiko velkoja alkaa jotenkin itse hoitamaan vai osaako velkaneuvoja tehdä jotain mitä minä en esim. pysty edes tekemään? Sosiaaliluotto?
Velkahelvetissä jo 15 vuotta
19
206
Vastaukset
Itse pyytäisin yksittäistä velkojaa vetämään velan pois uo:sta ja maksaisin velan suoraan pois alkuperäiselle velkojalle. Yleensä tähän suostutaan koska saavat näin rahansa pois helpoiten. Toki velkaneuvojaakin voi käyttää. Sullehan jäisi sitten n 10.000€ velkaa uo:oon.
- Aivanhukassa
Eikö muka perintäfirmat sitten ala vinkumaan että olen heillekin velkaa kun velat on siirretty firmoista heille? Ei mulla ole yhtään velkaa suoraan yrityksille kun nämä on niin vanhoja että on pyöriny perintäfirmoissa jo kauan
- Pulassa15vuotta
Olet pitkäaikaisessa ulosotossa, joten sinulla on siitä tullut luottohäiriömerkintä, vaikka entiset velasta tulleet merkinnät olisivat jo poistuneet. Työn jatkosta ei ole varmuutta, joten pankkilainaa ei tipu, koska sinulla ei ole maksukykyä. Muutoinkin ulosotto syö maksuvaraasi. Ei, et saa näillä taustoilla lainaa, eikä sen ottaminen ole sinulle edes välttämättä kannattavaa, korkotaso voi olla reippaasti matalampi uo:ssa kuin lainapuljuilla.
- myösuossa
Eiköhän ulosotto vie sen perintörahan ja lyhennä niitä velkoja. Tuskin saat itse päättää perintörahojen käytöstä.
- Aivanhukassa
Perintöä ei ole jaettu eikä jaeta ennenkuin saan selville mitä mun kannattaa tehdä, eli ei todellaakaan ole ulosotto pääsemässä niihin käsiksi.
- Doris1111
Kyllä se menee uo koko perintö.Jos et jotain filunkia keksi.
- Kärsivällinen
Aika parantaa.
Jos sinulla on lapsia, tee silloin perinnöstä kieltäytyminen, jolloin sinulle tuleva perintö menee sinun lapsille . Jos jo olet jo tähänkin asti selvinnyt ilman, että ulosottomies on koko ajan läsnä. Jatka samaa rataa . Kyllä ne velat vanhenee pian .
Huomaat. että joku kaunis päivä sinunkin luottorekisteri on puhdas.
- 346346346
15 vuotta?...no varmista nyt aiankin se että velat ei ole vanhentumassa, ne kun vanhenee 15 vuotta oikeuden päätöksestä, miksi siis maksaa jos ne on kohta vanhat! Maksat vaan ne missä on ehkä vuosia jäljellä..
- Aivanhukassa
Juu, tämän tiesinkin. Pitää selvittää pikimmiten mikä tilanne on :)
- huomaatvaan
Kyllä sen vaan niin menee että perintörahat menee ulosottoon samantien. Tästä onakohtaisia kokemuksia viiden vuoden takaa. Toki perinnöstä jäi kyllä minullekin....
- dfhery47457
Perinnöstä voi luopua, tällöin ei uo vie. Mutta siihen ei sitten pidä millään tavalla sotkeutua myöhemminkään..
- OnneaNeuvotteluun
Vaikuttaa sille että velkasi ovat jo vanhenemassa. Tarkista tilanne. Jos haluat hoitaa jäljellä olevat velat tulevalla perinnöllä niin sovi suoraan velkojien kanssa lopun velan maksusta. Yritä saada heiltä sopimus maksettavasta summasta ulosottoa varten. Etkä tietenkään tarjoa heille koko summaa korkoineen vaan vähennät korot kokonaan pois ja tarjoat vain velan pääomasummaa tai jopa vähemmän. Jos eivät innostu ajatuksesta, sano että olkoon sitten maksamatta ette saa mitään, velka ilmeisesti vanhenee lähiaikoina joten jäävät rahatta. Sillon yleensä kiinnostus herää pienempäänkin summaan. Neuvottelu on taitolaji ja tässä kannattaa tosiaan itse neuvotella. Suunnittele neuvottelu etukäteen hyvin. Maksupäivät, summat yms. ja painota että velkojia on muitakin, sen takia et pysty koko summaa maksamaan. Perintäfirmat on valmiita kyllä neuvottelemaan summista jos olet aktiivinen. Muista sopia maksut suoraan velkojille ei ulosottoon. Muuten UO ottaa omat kulunsa vielä päältä. Saattavat niitä periä vielä perästä jos huomaavat jääneensä välistä mutta ei ainakaan minun tapauksessa niin käynyt. Neuvotteluun voit tietysti pyytää apua velkaneuvonnoista ja muista paikoista, mutta kukaan ei aja etuasi niin hyvin kuin sinä itse.
Itse olin vastaavassa tilanteessa 8vuotta sitten, velkaa n.190000,-, neuvottelin kaikkien velkojien kanssa ja maksoin yht. 12.000,- .Parempi heidän saada jotain kun ei mitään. Nykyään kaikki kunnossa ja pankistakin on saanut lainaa asuntoa varten, eli veloissa taas ;) Nyt sentään pystyy hoitamaan lainansa kun on jotain aikasemmista virheistä oppinut. Kulut minimissä ja tulot maksimissa periaatteella. - Laamakuiskaaja
"Perintöä ei ole jaettu eikä jaeta ennenkuin saan selville mitä mun kannattaa tehdä, eli ei todellaakaan ole ulosotto pääsemässä niihin käsiksi."
Jakamattomuus ei estä ulosottoa. Se osuutesi jakamattomasta pesästä voidaan ulosmitata ja sen jälkeen uo vaati vapaaehtoista jakoa. Jos siihen eivät muut suostu, niin uo hakee käräjäoikeudelta pesänjakajan tekemään pakkojaon.- eiihannoin
Muuten meni oikein mutta (tämä tieto suoraan uo-mieheltä ku olin vastaavassa tilanteessa!) uo ei vaadi jakoa eikä hae käolta jakajaa!
- att2
40 vuotta velkaa, ei mitään helvettiä vaan hyvää elämää, taloja, autoja (uusia) purjeveneitä,matkoja jne. tosin kun olen 68 tänä vuonna maksoi lainat pois tosin yhden talon myynti auttoi mutta täytyy maksaa vero 2017 maaliskuussa n.33t euroa.
Ruotsissa.- Omillaanpärjäilevä
Minä maksoin viimeiset v.2012. En osaa nukkua velkakoukku berseessä, näin on parempi. Niin, ja Ruotsissa minäkin.
- kukkujaja
Komppaan edellisiä, jotka neuvovat sopimaan velkojien kanssa velkojen takaisinmaksusta. Selvitä ensin itsellesi tarkasti kaikki velat; merkitse erikseen niiden pääomamäärät ja erikseen korot ja kulut. Sen jälkeen tarkistat, minä päivänä niistä on annettu oikeuden tuomiot. Jos 15 vuoden aika lähestyy, unohdat ne, ja annat niiden vanhentua.
Sen jälkeen lasket, miten paljon voisit velkoja maksaa kuukaudessa. Laita suoraan velkojalle/perintätoimistolle kirje, jossa ehdotat esim. että maksat x velkaa 100 euroa kuukaudessa kunnes sen pääomamäärä on maksettu sitä vastaan, että velka katsotaan sen jälkeen kokonaan maksettu. Jos velka on siirtynyt esim. Lindorff Investille tai Intrum Justitia Debt Financelle, voit ehdottaa vaikka, että maksat velan pääomamäärästä 50 %. Mm. nuo mainitsemani yritykset ovat ostaneet velat ehkä 10%:n hinnalla, joten diili on niille edullinen ja voi mennä läpi.
Jos perintö riittää kaikkien velkojen pääomamäärien maksuun, voit myös tehdä ehdotuksen, että maksat ne (pääomat) kerralla sillä ehdolla, että velka katsotaan tämän jälkeen kokonaan suoritetuksi. Velkojalle et tietenkään kerro mitään, että olet saamassa perintöä. Toimi nopeasti ennen kuin ulosottomies äkkää, että olet saamassa perintöä ja ulosmittaa osuutesi. Jos se ulosmitataan, sinun osuutesi pitää jaossa maksaa ulosottomiehelle (tai se peritään siltä, joka on osuutesi sinulle luovuttanut).
Soita velkojalle/perintätoimistolle ja kysy, mihin sähköpostiosoitteeseen voit lähettää ehdotuksen velan maksusta, jos sellaista ei löydy netistä.
Voit pyytää ulosotosta listan siellä olevista veloista. Listassa näkyy myös tuomioiden antopäivät. Tarkista myös ne velat, jotka mahdollisesti on jossain vaiheessa palautettu takaisin velkojille, jos sinulla on ollut aikoja, jolloin ulosmitattavaa ei ole ollut. Kaikki velkat eivät siis ole välttämättä avoimina ulosotossa. - puhdasta
Ainoa vaihtoehto on esittää velkojille akordia eli velan osittaista anteeksiantoa. Tsekkaa vanhenemis ajankohdat ja käy kaikki perintätoimistot läpi että mitä niistä löytyy. Eivät siirrä automaattisesti velkoja käräjäoikeuden kautta ulosottoon vaan roikkuvat siellä perintätoimistossa ilman vanhenemisaikaa. Ovat halukkaita sopimaan kyllä. N. 50 -60% tämänhetkisestä pääomasta yleensä riittää eli joskus nippa nappa alkuperäinen pääoma ilman korkoa ja kuluja. Opintolainoista saa korko ja kuluvapautuksen hakemalla jos ei ole ollut merkittäviä tuloja. Itsellä oli about 100k euroa siellä täällä ja maksoin 42tuhatta ja nyt puhdas.
- Bfdykv
Tilaa ulosotolta velallisen ulosotto asiat tuloste ja katso ensin, mitä on vanhenemassa ja sitten vaan neuvottelemaan niiden muiden velkojien kanssa. Kun olet saanut ne maksettua niin toimita kuitit maksetuista veloista asiakastietoon niin saat merkinnät pois/maksettu merkinnät niiden rinnalle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2342180Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101808Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse611456Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801215- 611085
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171068Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään89994TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi15990Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42834- 70832