Millaisia lamictal annostuksia?

Minna812

Mulla menee keppra 3000mg /vrk. ja lamictalia 400mg/vrk. . Lamictalia jouduttiin nostamaan vielä 25mg , koska kohtaukset eivät ole loppunut. Kohtaukset on ollut huimausta ja tutkimuksissa löytyi että tämä huimaus on kohtausoire . Olen syönyt näitä lääkkeitä 11 vuotta. Kauhistuttaa vaan tuo lääkemäärä mitä syön.

29

1720

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaihdettu

      250 mg vrk söin lamictalia noin 15v piti suun kuivana ja tuhosi hampaat. Ei enää tehonnu ongelmat kävi liian suuriksi ei voinu nostaa annostusta vaikka kokeiltiin.

    • lamilamilamia

      toimiko sulla siis toi 250mg sen 15vuotta??

      mulla nostetaan tohon samaseen 250mg annokseen ja toistaseks ei oo toiminu ku oli pienempi,uskon et nyt alkaa tehoon

    • Vaihdettu

      Toimi mut joutui suunkostukkeita käyttää ja vesilasi yöpöydällä. Suun kuivuus sitten paheni kohtuuttomaksi. Vaihdettiin tegretoliin mikä näyttäs toimivan aika hyvin.

    • hähtä

      Huimaus lukee yleisissä sivuvaikutuksissa ja saattaa olla oire esim.niska-hartia vaivoista. Millaista sun huimaus on, missä tilanteissa tulee ja onko samalla jotain muuta oireita? Mullakin huimausta välillä mut lääkäri sano ettei liity epilepsiaan?

      • Minna812

        huimausta ja olotila on outo, Sitä ei osaa edes sanoin kuvata. Valitin asiasta n. 9 vuotta ja lääkärit olivat kaikki sitä mieltä ettei johdu epilepsiasta . 6 kk sitten pääsin ei valmistuneelle neurologille , joka laittoi mut heti tutkimuksiin ja kuinkas ollakaan sieltähän se " oikosulku" ;) sitten löytyi...en siis ollut hullu , joka kuvitteli huimauksensa.


      • Lamilamilamilamilami

        Miten se olotila on outo? Mulla on kans kammottava sellanen "kuplassa" oleva olo, tosi ahdistavaa välillä. En kehtaa neurologilta kysyä voiko johtua epistä koska olen varmaan vaan nimenomaan "hullu" tai hän leimaa masentuneeksi, vaikka koen olevani täusin toimintakykyinen ^^
        Tää jännä olotila, sitä on vaikea selittää. Jotenki en ole läsnä välillä? ja sillee ku näkis kropan ulkoapäin, luin kyl kerran et se liittyy just ohimolohkopesäkkeeseen ja sielä ois itelläki onkelmaa.. Missä tutkimuksissa sun oikosulku löyty? Mullaki eessä kys jos ei lääkkeet auta. Toiveikas oon silti kun en kramppi kohtauksia saa, toisaalta tiltti tuli 3.päivä telkun eessä ja pistihän se v*tuttaan. Sulle siis ei ensinnä edes annettu epi diagnoosia tuon huimaus oireen takia?
        Monella sattaa olla pikkurillin nykiminen pelkästään jo kohtaus, harmi kun moni ei sitten saa oikeaa hoitoa...nimimerkillä paniikkihäiriöiseksi aiemmin leimattu (toki sitäkin on) ja sitten uni eeg-jossa kohtauksia =)


      • hähtä

        Jeps kyllähän tuota välillä on vaikka ja mitä oiretta, joista ei aina ota selvää onko epilepsiaa vai ei. Välillä tulee semmoisia et 1-2sekunin ajan ikäänkuin ajatus katkeaa. Vähän kuin jonkinlaista poissaoloa? Tulee et mitä pitikään tehdä? Mut muistan sen heti. Voi tietenkin tääkin johtua väsymyksestä. Eihän näistä tiedä. Ja tosi hankala selittää ja kuvailla kun ovat niin "hienon hienoja" oireita.

        Aikanaan kun olin kovan stressin vallassa niin itselläkin tuli noita et tunsi itsensä "ulkopuoliseksi", oma käsi tms. ruumiinosa vaikutti "irtautuneelta"/oudolta omasta kropasta. Sit dejavun lisäksi tuli niitä et jokin tuttu paikka tuntui tosi oudolle/ahdistavalle. Hulluksi tulemisen tunne, pakko päästä pois tunne yms. paniikkiin liittyvää. Pakkoajatuksia. Ne oli hirveitä aikoja :( Kyllä tuota itekki tunsi ittesä jo aivan hulluksi, en ole uskaltanut näistä kertoa.

        Kuitenkin kun sain stressin pois(valmistuin ja sain töitä) niin nämä on poistunut. Välillä kun mietin näitä niin tulee järkyttävä ahdistus ja aivan kylmät väreet kulkee et miten oon selvinny sillon ja "tervehtynyt". Mut herkkyys stressiin on jääny, jolloin nämä oireet nousee pintaan mut harvemmin kuiteskin, onneksi.

        Jos ette ole tästä vielä kuulleet niin katsokaa tää

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Derealisaatio

        Aiemmin mistä kirjoitin noita oireita on kyse juuri tästä. Helvetin pelottava tila :( Ja tämä johtuu just stressistä ja muistakin syistä, mutta arvatkaapa mikä yllättäen löytyy myös aiheuttajien listalta. Kyllä, takaraivo- ja ohimolohko epilepsia.

        En tiedä onko teillä kyse tästä, mut ajattelinpa kirjoittaa kuiteskin. Kyllä sitä tuntee itsensä nii yksinäiseksi tämän sairauden kans kun ei viiti muille puhua kun eivät voi ymmärtää tätä sairautta ja elämistä sen kanssa. Ja monet saattavat pelätänkin. Kumpa joskus löytäisi jonkun, kenen kanssa voisi jakaa näitä kokemuksia, joka ymmärtäis eikä pelkäis minua.


      • Nainen007

        Sulla on siis todettu epi? Mulla on ihan samanlaisia oireita. Olen jotenkin yhdistänyt ne vasta puhjenneeseen epiin. Samoin ahdistuksen, stressin ja nuo ällöttävät olot-kuvailemasi derealisaation. Minullakin on pakkoajatuksia ja kyllä tunnen välillä itseni hulluksi ja mietin tällaiseksikö jään? Olen ajatellut että kukaan epiä sairastava ei varmasti tunne samoin, heh. Ainakin tuo takaraivolohko on yksi jossa oireet ovat info lehden mukaan aika oudot, voisi olla siellä poikkeamaa tietysti. Minulla on välillä jatkuvasti inhottava paniikkiolo mietin milloin kohaus tulee ja sitten alkaa nykimään. Varmaan se liittyy vain stressiin. Uskon että tilanne helpottuu sen myötä kun itsekin saa töitä jne :) uskomatonta että löytyy joku toinn joka kuulostaa ihan minulta. Helpottavaa! Täytyy vaan keksiä väkisin kaikkea tekemistä, itselläni se on liikunta.


      • Vaihdettu

        Ei nuo oireet vältämättä epiin liity vaikka epilepsia olisikin. Voi viitata jonnekkin paniikkioireisiin yms. Jos epilepsiadiaknoosi on ei kannata ruveta kuvittelemaan aivan kaikenlaista pakkoajatuksia mitkä tulee jostain muusta sairaudesta kuin epistä.


      • Edelleennainen007

        No enköhän tuossa ylempänä nimenomaan todennut että vasta puhjennut epi aiheuttaa aika paljon ressiä ja taas ressi aiheuttaa paniikkioireita ja pakkoajatus kierrettä ku pelkää kohtausta =) ja sen tiedän että nuo ovt aika yleisiä juttuja mutta niistä ei puhuta ja siksi moni kokee olevansa yksin asian kanssa. Minä en mitään kuvittele vaan pidän oireistoa ihan todellisena mutta kuten sanoin, jos ei epiin itsessään liity niin ainakin ressiin ja minut on tutkittu esim ko epätodellisen olon takia ja ihme kyllä,
        Eka lääke neurotol slow katkaisi sen tunteen kahden vkon päästö aloituksesta. Poissaolokohtauksia olen saanut ja purkaus mm ohimolohkossa, yleistynyt sekä paikallisalkuinen kohtaus ja taustatoiminnan poikkeavuus sekä fokaaline piikki-hidas aalto kompleksi, sillo voi olla vaikka minkälaisia oireita :o


      • Neuropsyk-somatiikka
        Edelleennainen007 kirjoitti:

        No enköhän tuossa ylempänä nimenomaan todennut että vasta puhjennut epi aiheuttaa aika paljon ressiä ja taas ressi aiheuttaa paniikkioireita ja pakkoajatus kierrettä ku pelkää kohtausta =) ja sen tiedän että nuo ovt aika yleisiä juttuja mutta niistä ei puhuta ja siksi moni kokee olevansa yksin asian kanssa. Minä en mitään kuvittele vaan pidän oireistoa ihan todellisena mutta kuten sanoin, jos ei epiin itsessään liity niin ainakin ressiin ja minut on tutkittu esim ko epätodellisen olon takia ja ihme kyllä,
        Eka lääke neurotol slow katkaisi sen tunteen kahden vkon päästö aloituksesta. Poissaolokohtauksia olen saanut ja purkaus mm ohimolohkossa, yleistynyt sekä paikallisalkuinen kohtaus ja taustatoiminnan poikkeavuus sekä fokaaline piikki-hidas aalto kompleksi, sillo voi olla vaikka minkälaisia oireita :o

        Tautaa olla monelle epileptikolle arka paikka myöntää että tollanen mahdollisuus on esim Lääkärilehdessä OLI juttu aiheesta kuinka tavanomaisia nämä oireet ovat juuri ohimo ja otsalohko epiä sairastaville, joku on sen linkittänyt alempaan topiikkiin. kyllä näistä tiedetään 2000 luvulla hieman enemmän kuin 30vuotta sitten esim jolloin muistaa vaan epileptikot mielisairaaloissa. Tottakai monesti kyse on vaikkapa yleisestä ahdistuneisuudesta jne mutta useampaan pätevän ja luotettavaan väitöskirjaan ja gradun tutustuneena ja kohtauksia työn puolesta nähneenä, voisi ihan puoltaa näitä oireita. :)


    • hähtä

      Nainen007, mukava myös kuulla tältä palstalta ettei ole ainoa :) Minkä ikäinen olet? Kukaan muu ei voi näitä ymmärtää kuin se, joka on myös kokenut samat oireet. Tuliko nämä mieliala oireet sinulle vasta diagnoosin jälkeen? Todellakin nämä psyykkiset oireet ovat vaiettu asia eikä neurokaan koskaan kysy mielialasta tms., vaikka kuuluvat epilepsiaan sivuoireena. Psykiatri(kyllä, olen käynyt juttelemassa) sanoi myös, että neurologit eivät jostain syystä huomioi tätä, mutta he huomioivat eivätkä heti lätkäise hullun leimaa otsaan, vaikka itsestä siltä tuntuis ;)


      Meni hieman ohi tämän Vaihdettu- nimimerkin kommentti.

      Kirjoitin(tai tarkoitin, jos liian hankalasit kirjoitin) et monen tekijän summana tuli sit näitä mielialaan vaikuttavia oireita. Mm. uuden elämäntilanteen hyväksyminen, kohtauspelko, lääkkeiden sivuvaikutukset(,todellakin aiheuttavat psyykkisiä oireita, kannattis lukea tuoteseloste eikä perustella näitä vain miltä sinusta itsestä tuntuu), stressi koko elämästä et miten selviää! Koulun miten saa loppuu, työt, parisuhde, lapset yms. yms.
      Että kyllä tämä muutti elämään helvetin paljon ja ei ihmekkää, jos ei mielialaan vaikuta, esim. kohtauspelko julkisilla paikoilla= paniikkikohtaus. Stressi= epilepsiaoireita. Epilepsia ja mielialat peilaavat toinen tosiaan vasten, jos ymmärrät.

      Lisäksi neuvoisin lukemaan ohimolohkoepilepsian(mikä minulla on) oireista, ne ovat nimenomaan PSYYKKISIÄ!!! Tämänkin löytyy ihan faktasivulta netistä. Ohimolohkohäikässä on enemmän auraa kuin tajuttomuutta, ja kyllä, ne aurat ovat melko pelottavia ja kyllä sitä voi tuntea tulevansa hulluksi. Derealisaatiossa lukee et yleensä on jokin mielialaongelma, MUTTA epilepsia(erityisesti ohimo) ja migreeni pitää sulkea pois ennenkuin aletaan psyykkisiä sairauksia miettiin.

      Ja nää on ihan faktatietoja, löytyy tuoteselosteista ja virallisilta terveyssivuilta. Näillä palstoilla voit väittää tietäväs mitä haluat, mutta ne on vain sinun omia johtopäätöksiä.

      Ja jokaisen meidän lähtökohdat, diagnoosi, aiheuttaja, lääkkeet, kohtausbalanssi yms. ovat täysin yksilöllisiä. Mielellään kuulisin sinun tarinasi tarkemmin.

      Summasummarun. Tiedän todella mistä puhun, epilepsia tullut syntymässä, vaurio ohimoon, mistä kohtaukset johtuu. Diagnoosi teini-iässä. Ja kuten aluksi kirjoitin, kävin myös tutkituttaan pääni psykiatrilla ja sain täysin puhtaat paperit sieltä. Sanoivat etteivät voi auttaa minua, koska oireet ei riitä F-diagnoosiin, ei minulle lääkkeitä määrätä. Ohje oli et näiden oireiden ja vaivojen kanssa on vain opittava elämään, koska ohimossa oleva häikkä aiheuttaa näitä.

      Sinulle nainen007 vielä et minulla auttoi se, kun mietin millainen olin ennen kun sain tietää epilepsiasta(eihän sitä vielä tiedetty silloin kun synnyin vaan vasta myöhemmin tuli ilmi). En ollut enään oma itseni. Päätin vaan et lähden ulos ja jos saan kohtauksen niin sit saan, en voi mitään. Hankalaa se on. Mut sieltä pohjalta päätin nousta takas omaksi itsekseni, ilman paniikkia, ahdistusta, näitä hirveitä ajatuksia sun muita. Mietin et jos olen ennenkin elänyt normaalia elämää ja ilman näitä kammotuksia niin miksi ryven niissä? Kun en sitä F-luokan diagnoosiakaan saanut. Tajusin et nämä tulevat epilepsian pelosta ja ovat "itseaiheutettuja". Siis sitä ei voi kuvailla kuin hankalaa se on tehdä luonnostaa, ilman psyyk.lääkkeitä, mutta onnistuin! Se vei vuosia. Välillä kun stessiä niin meinaa taas nousta pintaan nämä, mut olen opetellut mielenhallintaa, jolla saan ne halllittua enkä päästä valloilleen sitä pelkoa.

      • Nainen007

        Kiitos vastauksesta. Olen täsmälleen samaa mieltä ohimolohkoepilepsian oireista, ne ovat psyykkisiä. Sain tämän diagnoosin g40.9 tammikuussa vaikka samoista oireista olen kärsinyt jo lapsena mutta silloin niitä ei tutkittu. Tällä hetkellä epi on vain määrittelemätön koska oireet ovat monimuotoisia aina deja vusta ihme tunteisiin ja käyrien aikana ärsytys näkyy osottain ohimo että otsalohkossa. Olen 27v kahden lapsen äiti ja viime raskaudessa sain useita poissaolokohtauksia sekä jatkuvia nykinä kohtauksia mitkä toki ajattelin ensin stressistä johtuvaksi. Ilmeisesti hormonit laukaisivat tämän. Olen myöskin ihan itse hakeutunut psykiatrin vastaanotolle josta sain vain vastauksen että kuulun neuronpolin hoidettavaksi. Ajattelin että ei missään nimessä kun teini iässä kärsin yöllisistä kauhukohtauksista ja tarvitsen nyt varmasti vain terapiaa. Silloin kuitenkin psykiatri sanoi että oireeni kuuluvat maksimissaan yleistyneen ahdistuneisuuden alle joka taas johtuu itsessään epin oireista. Eli summa summarum, en saanut mitään varsinaista pershäiriö jne diagnoosia joka tietysti ok juttu sinänsä että olen juuri sairaanhoitajaksi valmistumassa ja tähän asti hoitajan hommia monta vuotta tehnyt :) psykiatri sanoi viime vuonna että oireeni ovat kuin temporaali epilepsiassa ja kysyin että ai missä? Niin sitä vain olikin kohta epileptikko. Myöjennin vanhempani sanoivat että isän puolen suvulla monella epilepsiaa.


      • Nainen007

        Ja toki oli helpotus, että tosiaan jokin selitys löytyi oireille. Varmasti osittain on myös stressi teetellyt epi-oireita mutta pahimmillaan muistan että nämä oireet aiheuttivat sellaisen tunteen, että tiesin kyllä koko ajan "jonkun olevan todella huonosti." Tajusin siinä koko ajan, kun tajunta hämärtyi useaan otteeseen, että mulla on joku suuri ongelma nyt ja ajattelin olevani syvästi sairas. Kun taj.hämärtymiskohtaus tuli ja se "paniikki" iski, jouduin aina mennä valtavan pahan olon ajaksi sänkyyn makaamaan ja kehossa meni "sisäinen vapina" läpi vartalon. Sitten tuli deja vu-tuntemuksia ja järkyttävät kohtauspelot. Kyllä tunsin derealisaation aikana itseni hulluksi. Se on vissiin jonku sortin aura. Itsellä jää helposti päälle ja näkyy irritaationa filmissä. Jos olo on normaali, näkyy vain lievä poikkeama - epäilyttäviä teräviä aaltoja otsalohkossa. Hidasaaltoja sain monesti ennen kohtausta ja olin ihan out tästä maailmassa. Sellasen pilven päällä kellumassa ja yks kaks löysin itseni vain hommaamasta normaaleja.

        Heh.. ja ensimmäisen lääkkeen aikana (karbamatsepiini) jostain syystä aloin saamaan lääkettä runsaasti nosteassa - edelleen kohtauksia. Nyt lamotrigin on nostossa ja pitoisuusarvioinnissa, kokeilussa rivatril nykinöihin ja pian sitä kutsutaan varmaan parempiin tutkimuksiin. Missä sinun aivojen rakennepoikkeama huomattiin? Minulle lekuri sanoi että voidaan tarvita kallojensisäinen eeg, koska normaali näyttää kyllä alueen mutta pitää saada lisätietoa.. Olen lamotriginin syönnissä kärsinyt järkyttävän oksettavasta olosta, ruokahalu täysin kadoksissa ja törmäilen normaali huimauksen takia seiniin.

        Myös perus sivari "sanat hukassa" esiintyy, hävettää kun puhuu vieraan kanssa ja sössöttää lauseen loppuun väärän sanan. En oikein tiedä mikä yhdistelmä minulle sopisi. Jokatapauksessa oloni on loistava siihen verrattuna, mitä se oli ennen. Ensimmäinen lääkekokeilu oli toki rankka, kun epi lääkkeet ovat vahvoja muutoinkin. Mutta jo se poisti aivoista tunkkaisuuden. Esim oli vaikea ennen ajatella mitään. En saanut lauseita päässä kehiteltyä, en tajunnut mitä ympärillä tapahtui, sormet nyki ja tuijottelin kaukaisuuteen. Sitten ekat kokeilut ja yksi kohtaus uni eeg:ssä, niin olin paljon enemmän oma itseni mitä ennen. Kyllä tästä eteenpäin mennään mutta hitaasti. Omia tyhmiä ajatuksiahan nämä ovat.


      • tervepsyyke
        Nainen007 kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Olen täsmälleen samaa mieltä ohimolohkoepilepsian oireista, ne ovat psyykkisiä. Sain tämän diagnoosin g40.9 tammikuussa vaikka samoista oireista olen kärsinyt jo lapsena mutta silloin niitä ei tutkittu. Tällä hetkellä epi on vain määrittelemätön koska oireet ovat monimuotoisia aina deja vusta ihme tunteisiin ja käyrien aikana ärsytys näkyy osottain ohimo että otsalohkossa. Olen 27v kahden lapsen äiti ja viime raskaudessa sain useita poissaolokohtauksia sekä jatkuvia nykinä kohtauksia mitkä toki ajattelin ensin stressistä johtuvaksi. Ilmeisesti hormonit laukaisivat tämän. Olen myöskin ihan itse hakeutunut psykiatrin vastaanotolle josta sain vain vastauksen että kuulun neuronpolin hoidettavaksi. Ajattelin että ei missään nimessä kun teini iässä kärsin yöllisistä kauhukohtauksista ja tarvitsen nyt varmasti vain terapiaa. Silloin kuitenkin psykiatri sanoi että oireeni kuuluvat maksimissaan yleistyneen ahdistuneisuuden alle joka taas johtuu itsessään epin oireista. Eli summa summarum, en saanut mitään varsinaista pershäiriö jne diagnoosia joka tietysti ok juttu sinänsä että olen juuri sairaanhoitajaksi valmistumassa ja tähän asti hoitajan hommia monta vuotta tehnyt :) psykiatri sanoi viime vuonna että oireeni ovat kuin temporaali epilepsiassa ja kysyin että ai missä? Niin sitä vain olikin kohta epileptikko. Myöjennin vanhempani sanoivat että isän puolen suvulla monella epilepsiaa.

        Psyykkisiä?
        Ohimolohkoepin niinkuin muidenkin oireet ovat fyysisiä. Todella todella typerää edes kirjoittaa tuollaista. Ja jos sinun oireesi psyykkisiä ovat, älä yleistä niitä meihin muihin, oirekirjoa muutenkin terveiden vaikea ymmärtää.

        Faktatietoja? Kai sitä jostain aina niitäkin "faktoja" löytää.

        http://www.oireet.fi/epilepsia.html


      • tervemieli
        tervepsyyke kirjoitti:

        Psyykkisiä?
        Ohimolohkoepin niinkuin muidenkin oireet ovat fyysisiä. Todella todella typerää edes kirjoittaa tuollaista. Ja jos sinun oireesi psyykkisiä ovat, älä yleistä niitä meihin muihin, oirekirjoa muutenkin terveiden vaikea ymmärtää.

        Faktatietoja? Kai sitä jostain aina niitäkin "faktoja" löytää.

        http://www.oireet.fi/epilepsia.html

        Yksi viesti katosi välistä (mikäli ei jostain uudelleen ilmesty, sitten toistoa).

        Ainakin meidän psyykkisesti terveiden kohtaukset ovat fyysisiä, näkyvät siellä eeg.ssäkin kyllä. "Paniikkikohtaus" on silloin psyykkistä kohtausta MUISTUTTAVA fyysinen ihan oikea epilepsiakohtaus.


    • Nainen007

      Aijaa no aika hassua että minun piikkini aikana kärsin psyykk oireista deja vusta, ahdistuksesta ja paniikinomaisista tuntemuksista. Harmi että et osaa keskustella rakentavasti, taitaa olla provo koko homma mutta jokatapauksessa luulisi sinun epileptikkona tietävän että jokaisella kohtaus on erilainen. Näin olen livenä kuullut epi kuntoutus jaksoillakin muilta :)

    • Plaaplaaplaaaaa

      Heh, en viittis tätä edes laittaa mutta onko sinusta erilaiset tuntemukset kohtauksen aikana (linkittämäsi sivu) pelot, ilo, ahdistus sekä kehostapoistumiskokemus, sekavuus, haju/maku harhat fyysisiä?:) ne on aivojen aiheuttamia toki eli toisaalta joo somaattiset, mutta psyykkisiä oireita kuitenkin.

    • asjfojfopaoieoq

      Käsitin ilmeisesti tekstin aluksi väärin. Eli puhumme samasta asiasta kai kuitenkin :) Tarkoitin nimenomaan sitä, että oireet tuntuvat psyykkisinä vaikka ovatkin purkaustoiminnasta johtuvia. Ja luulin lainaamani kirjoittaneen tarkoittavan että ohimolohkoepileptikkojen oireet ovat pääosin psyykkisiä (siis ilman purkaustoimintaa, johtuen sairauden stressistä tms!).
      Tuolla lainauksella luulin tiivistäneeni mitä haen: "Paniikkikohtaus" on silloin psyykkistä kohtausta MUISTUTTAVA fyysinen ihan oikea epilepsiakohtaus."

      Summasummarum, samoilla asioilla ja pahoillani väärinkäsityksestä. Vaikuttanee se että minun hoitoni viivästyi aikanaan, paljon tuhoa aiheuttaen, siksi että hoidettiin virheellisesti nimenomaan psyykepotilaana.

      Vaikeahoitoinen ohimolohkoepi on, provo en ole. Oireet tuosta listasta: hikoilu/kouristuskohtaus (rytmikkäät kouristukset)/suun pureminen tiukasti kiinni/vapina/poissaolokohtaus (tuijottaminen tyhjyyteen)/sekavuus/silmäoireet:
      näköhäiriöt
      silmien räpyttely
      silmien kääntyminen ylöspäin/sydämentykytys (nopea syke; sydänoireet)/tajunnan hämärtyminen tai tajuttomuus/tarkoituksettomat liikkeet (esim. hampaiden narskuttelu, hypistely, jalkojen tömistely, kuljeskelu päämäärättömästi, maiskuttelu, nieleskely tai pureskelu)/Epileptistä kohtausta edeltäviä oireita ovat:
      ajatusten vilistäminen
      deja vu (entiselämys, ennen koetun tunne)
      jamais vu (asian tai ympäristön muuttuminen vieraaksi)
      huimaus tai kiertohuimaus
      kihelmöinti, pistely tai tunnottomuus
      mukava tunne (ilo), paniikki, pelko tai ahdistus
      näköhäiriöt (esim. näön sumeneminen)
      outo haju, maku tai tunne

      jne.

      Anteeksi ja tsemppiä jatkoon :)

    • jasjfopsjaopfj

      Edellinen jatkaa vielä

      Luin uudelleen ja takerruin aluksi nimenomaan psyykkisiä sanaan. Itse kun ajattelen ne "ei psyykkisinä" koska tiedän että kyse sillä hetkellä olevasta purkauksesta. Ja jossain kohtaa mainittiin että psyykkisiä oireita vaikea myöntää tms. Nousi vaan heti karvat pystyyn ja jäi kokonaisuus näkemättä, taustasta johtuen. Tosiaan, sain aikanaan hyvin montakin diagnoosia. Masennus/pakko-oireinen häiriö/ahdistuneisuushäiriö/sydämen rytmihäiriö jne jne. Vaan eipä minulla sitten ollutkaan kuin epilepsia, joka oli ollut hoitamatta koko siihen astisen elämäni. Lopulta tilanne räjähti täysin käsiin ja elämästä tuli pelkkää kohtausta. Sen jälkeen meni vielä hyvin kauan oikeaan diagnoosiin, lääkärit lukivat vanhoja lausuntoja ja kaikki meni mielen piikkiin. Lopulta löydettiin pesäke joka erittäin aktiivinen.
      Ihan alkuperäiseen kysymykseen, Lamictal yhtenä lääkkeenä ja menee 400mg/pv. Monen kokeilun jälkeen tällä saatu lieväoireiseksi. En koe että Lamictal aiheuttaisi suuria ongelmia. Muisti ja keskittymiskyky huonoja vieläkin, mutten tiedä mikä lääkkeestä, mikä sairaudesta. Ylipäätään aika hankala tietää mikä on normaalia ja mikä ei, nyt kun tietää ettei ole ollut terve koskaan.

      • Nainen007

        Kuule minä oon ihan samanlainen potilas kuin sinä mutta hyväksynyt psyykkiset "vikani" sairauden puhjetessa, olen saanut paniikkihäiriö ja ahdistuneisuushöiriö dg sekä ensin epäiltiin dissosiatiivista(?) jotain juttua eli tämä vissiin tarkoittanee että teeskentelisin oireeni.

        En voi olla lääkäreille vihainen koska en itsekään tajunnut sairastavani epilepsiaa koska olo oli ihan hirveä välillä ja mietin vain että lääke kuin lääke kunjan kohaukset saadaan kuriin.

        Minä sain puolivuotta jatkuvalla syötöllä pikku kohtauksia joiden välissä vain suunnilleen yökkäilin. En ehkä kirjoittanut itsekään kovin järkevästi mutta koin että on mukava noin vertaistuellisesti antaa anonyymisti psyykkisten ongelmien tulla esiin :)
        Kiits Myös sinulle kokemuksesi jakamisesta ja tsemppiä jatkoon. Mielestäni tällaiset kokemukset on hyvä jakaa jotta tiedostetaan epilepsian mahdollisuus kun ihminen oireilee sekä fyys että psyykk.


      • Jatkanvielasinulle

        Ja minä tarkoitin tosiaan psyykkisillä oireilla ihan oikeita epilepsian oireita, tottakai oireita jotka tulevat ihan oikean purkauksen aikana :) eli puhuin pääsääntöisesti omista henkisistä oireistani vaikka kärsin esim nykinöistä, vapinoista ja muista ihan klassisista epi oireista! Ompa
        Meitä moneen junaan. Onneksi leikkaukset auttavat joitakin.


    • asjihdioyhqwuioeyf

      Edellinen taas..

      Minä olen siten onnellisessa asemassa, että "psyykkinen" oireilu loppui lähes kokonaan lääkityksen aloittamisen jälkeen. Se oli itselle paljon raskaampaa kuin "perinteiset" GM.t, vapinat, poissaolot jne. Kuristava kauhu, niin sen kuvaisin, oli kohtauksista pahin.

      En minäkään lääkäreille vihaa kanna. Mutta valtavan määrän hoitovirheitä tekivät. Eikä sinunkaan tarvinnut itse tietää sairastavasi epilepsiaa, lääkärien tehtävä on sairaudet tunnistaa. Tiedän ettei helppoa ole kun tämä epilepsia niin monioireinen ja helposti muihin sairauksiin sekoittuva.

      Kuulun siihen osaan meistä että leikkausmahdollisuutta ei ole. Sijainniltaan pesäke liian riskialueella. Voi olla ettei näistä kirjoituksista niin päättelisi, mutta tosielämässä olen sairauteni kanssa ihan sinut :)

    • hähtä

      Pitkästä aikaa :D

      Nainen007, kyllä on niin samat ajatukset sun kanssas :) Mikä on sun oma yo-sairaala? Vai käytkö jossain pienemmässä paikassa kontrolleissa?

      Sinä, joka aluksi pillastuit tuosta epilepsia-psyykkiset oireet- vastakkain asettelusta, oletko tämä sama joka on kirjoittanut eri nimimerkillä? Kantsis käyttää sitä samaa nimimerkkiä samassa keskustelussa et toiset pysyy perässä.

      Toisekseen tuo sun eka viesti jo kerto sen, että tämä asia osu sua arkaan paikkaan ja aattelinkin et sulla on jotain psyykkistä ongelmaa ollut aiemmin tms.

      Surullista on, ettei osata epilepsiaa, tai muitakaan sairauksia heti todeta,vaan epäillään kaikkee muuta "vähemmän vakavaa" yleensä. Ja potilas siinä sit joutuu heittopussiksi lääkäriltä toiselle. Ja pitää osata VAATIA pääsevänsä kunnon tutkimuksiin/erikoislääkärille. Kokemusta on.

      Mut sanonpa vielä sen et kyllä epilepsialla olla vaikutusta myös ihmisen psyykkiseen puoleen. Kuten jo kirjotteilitte et kohtaus oireet voi olla psyykkisiä, mutta kyllä se epilepsia kohtauspelko voi aiheuttaa paniikkikohtauksia/-häiriötä ja myös masennusta, jos on huono kohtaustasapaino. Kyllä nämä vaan peilaa toinen toisiaan vasta, valitettavasti. Ja niinkuin aiemmin tänkin kirjoitin, et olen käynyt psykiatrilla ja hän nimenomaan sanoi et neurologit ei huomioi epilepsian vaikutusta ihmismieleen vaan tuijottavat vaan niitä fyysisiä oireita.

      Tämmöstä tällä kertaa.

      • samanimimerkki

        Juu käytän jatkossa tätä nimimerkkiä, sama olen kuin aiempi kirjaimia peräkkäin lyönyt, tervemieli, tervepsyyke jne. Yleensä vaan heitän jotain satunnaista.

        Tiedän että aiheuttaa monelle oikeitakin psyykkisiä ongelmia. Minä en kuitenkaan heihin kuulu, vaan olivat vain kohtauksia. Ei voi yleistää myöskään niin, että automaattisesti psyyke kärsisi vaikka alttius on. Alttiuden toki tiedän ja myös moninkertaisen itsemurhariskin. Ehkä minut henkisesti pitää kasassa mm se, että olen täysin hyväksynyt sairauteni enkä sen olemassaoloa harmittele. En rajoita elämääni kohtauspelon takia tms. On asioita joita en voi tehdä, mutten niitäkään murehdi.

        Epilepsia on ja tulee olemaan ja sen kanssa eletään. Tottakai minullakin mieli maahan laskee kun kohtaustoiminta lähtee käsistä. Nykyiset oireet sellaisia joiden kanssa elämään pystyn. Toivotaan että tilanne jatkuu, mutta todennäköisesti joskus taas ollaan tilanteessa ettei tämä lääkitys enää riitä.


      • Arvaamaton---

        Saanko kysyä millaisia nuo sinun psyykkiset kohtaukset olivat?


    • nainen007

      Moikka hähtä ja kiitos vielä lisävastauksestasi. Minua hoidetaan pienemmässä sairaalassa jossa kuitenkin erikoisosaamisalueita. Neurologeja muutama. Eeg:n pääsee melko viipyilemättä ja kontrollit olleet dg jälkeen säännöllisiä. Nyt on myös otettu lääkeainepitoisuuksia. Tässä paikassa vaan ei pystytä viemään diagnostiikkaa eteenpäin kuten vaikka yliopisto puolella, paremmat pää kuvat saa muualta

      Todella siis psyyken sairauksissa sekavat olot jatkuvat melkeinpä koko ajan. Epilepsia tulee kohtauksittain ja toki voi tulla myös ryppäinä. Joillakin lääkäreilläkin on liian vähän tietoa asioista. Kuinkamoni psyyk sairas etsii tietoa netistö,.vuosia miettivät mikä on? Oikeasti nämä mt ihmiset monesti kokevat sairaudentunnottomuutta. Rankempaankin epiin kuuluu psykoosin kaltaiset tilat,.ihminen voi olla kohtauksen perään kovinki desorientoitunut mm.itseensä. Tässä puhun kokemukseni pohjalta. Olen tehny töitä oikeasti mt sairaiden ihmisten kanssa..monet epi oireet muistuttaa psyykkisten.sairauksien "tiloja." Usko pois tervemieli eräs tuttuni oli alkuun pitkään suljetulla kunnes joku älykkö lekuri tajusi varjoainekuvata pään ja kas kummaa, iso määrä plakkeja ja välitön ms dg..tällä en halua osoittaa tietämystä vaan peräänkuuluttaa sairauksia joiden hoituo on monia muita maita verraten suomessa ihan lapsenkengissä. Tottakai varmasti ehkä isokin osa koristelusta kärsivistä epi ihmisistä elää täysin ilman psyykkisiä oireita. Hyvin mielenkiintoinen aihe jossa täysin ymmärrän sinun,tervemieli,pointin - ilman muuta heittopussiksi joutuminen kahden eri osa alueen (erotusdiagnostiikka) välillä on aiheuttanut kenties turhautuneisuutta.

      Täasä vielä linkki lääkärilehden mielestäni positiiviseen artikkeliin (etsin sen ensin)että ko. psykiatrit ovat perehtyneet tähän.haastavaan aiheeseen

      • Nainen007

    • hähtä

      "Temporaaliepilepsiaan (ohimolohkoepilepsia) ei välttämättä liity tajuttomuutta tai kouristelua, oireet voivat olla pieniä poissaolokohtauksia, automaattisia liikkeitä tai huimausta. Temporaaliepilepsiassa psyykkiset oireet ovat tavallisia."

      https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Hippokampus

      Tuossa kiteytettynä mitä tarkoitan. Tässä keskustelussa puhutaan 2 eri asiasta ja ne sekoittuu. Epilepsia kohtaus voi olla pelkkiä "mielen" myrskyjä, ja epilepsian elämää rajoittava tekijä voi aiheuttaa masennusta ja ahdistusta(esim. joutuu työn jättään kohtusten vuoksi). Kaikki näitä ei saa, ja vastaavasti näitä mielenmyrskyjä voi tulla muidenkin sairauksien kohdalla kun todetaan tai niiden hoito ei mene suunnitelman mukaan.

      Niinku oon kirjoittanut, aluksi kohtauspelko aiheutti paniikkikohtaus tyylisiä olotiloja, mutta minulla ei ole paniikkihäiriötä todettu. Kyllähän psyykkisiä oireita on täysin luonnollista saada, melkeinpä tervettä, kun todetaan vakava sairaus tai kuolemaan johtava syöpä. Eikä se tarkoita et ois "mielisairas".

      Kohtauksiin taas liittyy pelkoa, ahdistusta, epäodellisuuden tunne, ennen koetun tunnetta, liike pysähtyy, haju ja maku oireita, puhe kyky menee, käsi puutuu... mut sit onneks helpottaa eikä tule isoa kohtausta. Mut kyllä näiden jälkeen jää "mieli maahan" joksikin aikaa.

      Kuitenkin, hankala tätå asiaa on enää täällä pohtia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      140
      1395
    2. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1205
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      164
      880
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      26
      866
    5. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      154
      762
    6. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      756
    7. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      48
      738
    8. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      54
      733
    9. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      28
      614
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      37
      585
    Aihe