57-59 vuotiaan työllistämisvelvoite

tarkkailijatar

Oliko niin että 57 vuotias on velvoitetyöllistämisen piirissä kun hänen ansiosidonnainen loppuu?

Vaihteleeko velvoitetyön pituus kunnittain? Mikä se on Turussa ,onko se 8 kk pituinen? Millaisia töitä Turun kaupunki on antanut velvoitetöinä naisille?

Siis olen 57 v kun kesällä loppuu ansiosidonnainen. Koska pitää sitä velvoitetyöpaikkaa alkaa vaatimaaaan? Miten menetellä jos itse hankkisi. Millainen se työ voi olla voiko olla mitä vaan? Kuinka paljon työnantaja maksaa siitä? Vai onko ilmaistyötä?

89

16732

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • apua1

      juu lue koko laki tästä linkistä
      http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2012/20120916
      tai sen 11 luku 1 pykälä

      11 luku
      Työllistämis- ja aluevelvoitteet sekä kunnalle myönnettävä lisätuki
      1 §
      Kuntoutus-, koulutus- tai työntekomahdollisuuden järjestäminen

      Vuonna 1950 tai sen jälkeen syntyneelle työttömälle työnhakijalle turvataan mahdollisuus työllistymistä edistävään kuntoutukseen tai työvoimakoulutukseen, jos hänen oikeutensa työttömyyspäivärahaan päättyy enimmäisajan johdosta hänen täytettyään 57 vuotta, mutta ennen kuin hän täyttää 60 vuotta.

      Jos työttömälle työnhakijalle järjestetään 1 momentin nojalla työvoimakoulutusta, hänellä on koulutusaikana oikeus työttömyyspäivärahaan ja kulukorvaukseen sen estämättä, mitä työttömyysturvalain 6 luvun 7 ja 9 §:ssä säädetään enimmäisajasta.

      Jos 1 momentissa tarkoitettua työtöntä työnhakijaa ei voida työllistää avoimille työmarkkinoille eikä hänelle voida järjestää soveltuvaa työvoimakoulutusta tai kuntoutusta, hänen kotikuntansa on työ- ja elinkeinotoimiston osoituksesta järjestettävä hänelle työntekomahdollisuus kahdeksan kuukauden ajaksi (työllistämisvelvoite). Kunnan on järjestettävä työntekomahdollisuus siten, että työllistettävä voi aloittaa työn työttömyyspäivärahan enimmäisajan täyttyessä. Kunnan oikeudesta saada palkkatukea niistä työntekijöistä, jotka se on työllistämisvelvoitteen nojalla työllistänyt, säädetään 7 luvun 13 §:ssä.

      Työllistämisvelvoitteen perusteella järjestettävän työn tulee olla alan säännöllisen työajan mukaista kokoaikatyötä. Työkyvyttömyyseläkettä osaeläkkeenä saavalle järjestetään hänen työkykyään vastaavaa työttömyyspäivärahan edellytyksenä olevan työssäoloehdon täyttävää osa-aikatyötä.

      Työllistämisvelvoitteen toimeenpanosta ja siihen liittyvistä ilmoituksista säädetään tarkemmin valtioneuvoston asetuksella.

      • apu2

        up tuli linkitettyä tuohon edelliseen lain vanha versio ei ole ihan samallainen kuin tuo voimassa oleva.
        tässä uusi linkki http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2014/20141366#Lidm1748000
        kannattaa tätä velvoitetyötukipaikkaa vaatia TE toimistosta ennen anssin päättymistä, koska kunta on velvollinen järjestämään sen, ellei työllisty yleisille markkinoille
        tarkkana sen kanssa sitte et se on sellanen työ joka nollaa anssipäivät, olen lukenut että aiemmin olis tarjottu jotain kurssi tyyppistä velvoitepaikkaa joka ei ole nollannut päiviä.
        kannattaa lukea myös tuo 11 luku 2 pykälästä eteenpäin
        11 luku
        Työllistämisvelvoite sekä kunnalle myönnettävä lisätuki
        1 §
        Kuntoutus-, koulutus- tai työntekomahdollisuuden järjestäminen

        Työttömälle työnhakijalle turvataan mahdollisuus työllistymistä edistävään kuntoutukseen tai työvoimakoulutukseen, jos hänen oikeutensa palkansaajan työttömyyspäivärahaan päättyy enimmäisajan johdosta hänen täytettyään 57 vuotta, mutta ennen kuin hän täyttää 60 vuotta.

        Työ- ja elinkeinotoimiston tulee järjestää 60 vuotta täyttäneelle työttömälle työnhakijalle mahdollisuus työttömyysturvalaissa tarkoitettuun työllistymistä edistävään palveluun tai palkkatuettuun työhön muun kuin kunnan palveluksessa ennen kuin hänen oikeutensa palkansaajan työttömyyspäivärahaan päättyy enimmäisajan takia. Työllistymistä edistävä palvelu tai palkkatuettu työ on järjestettävä kestoltaan vähintään sellaisena, että työnhakija täyttää työttömyyspäivärahan edellytyksenä olevan työssäoloehdon.

        Jos 1 tai 2 momentissa tarkoitettu työtön työnhakija ei työllisty avoimille työmarkkinoille eikä hänelle voida järjestää soveltuvaa työttömyysturvalaissa tarkoitettua työllistymistä edistävää palvelua, kuntoutusta tai palkkatuettua työtä muun kuin kunnan palveluksessa 1 tai 2 momentissa tarkoitetulla tavalla, hänen kotikuntansa on työ- ja elinkeinotoimiston osoituksesta järjestettävä hänelle työntekomahdollisuus kuuden kuukauden ajaksi (työllistämisvelvoite). Kunnan on järjestettävä työntekomahdollisuus siten, että työllistettävä voi aloittaa työn työttömyyspäivärahan enimmäisajan täyttyessä. Kunnan oikeudesta saada palkkatukea niistä työntekijöistä, jotka se on työllistämisvelvoitteen nojalla työllistänyt, säädetään 7 luvun 9 §:n 2 momentissa.


      • Anonyymi
        apu2 kirjoitti:

        up tuli linkitettyä tuohon edelliseen lain vanha versio ei ole ihan samallainen kuin tuo voimassa oleva.
        tässä uusi linkki http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2014/20141366#Lidm1748000
        kannattaa tätä velvoitetyötukipaikkaa vaatia TE toimistosta ennen anssin päättymistä, koska kunta on velvollinen järjestämään sen, ellei työllisty yleisille markkinoille
        tarkkana sen kanssa sitte et se on sellanen työ joka nollaa anssipäivät, olen lukenut että aiemmin olis tarjottu jotain kurssi tyyppistä velvoitepaikkaa joka ei ole nollannut päiviä.
        kannattaa lukea myös tuo 11 luku 2 pykälästä eteenpäin
        11 luku
        Työllistämisvelvoite sekä kunnalle myönnettävä lisätuki
        1 §
        Kuntoutus-, koulutus- tai työntekomahdollisuuden järjestäminen

        Työttömälle työnhakijalle turvataan mahdollisuus työllistymistä edistävään kuntoutukseen tai työvoimakoulutukseen, jos hänen oikeutensa palkansaajan työttömyyspäivärahaan päättyy enimmäisajan johdosta hänen täytettyään 57 vuotta, mutta ennen kuin hän täyttää 60 vuotta.

        Työ- ja elinkeinotoimiston tulee järjestää 60 vuotta täyttäneelle työttömälle työnhakijalle mahdollisuus työttömyysturvalaissa tarkoitettuun työllistymistä edistävään palveluun tai palkkatuettuun työhön muun kuin kunnan palveluksessa ennen kuin hänen oikeutensa palkansaajan työttömyyspäivärahaan päättyy enimmäisajan takia. Työllistymistä edistävä palvelu tai palkkatuettu työ on järjestettävä kestoltaan vähintään sellaisena, että työnhakija täyttää työttömyyspäivärahan edellytyksenä olevan työssäoloehdon.

        Jos 1 tai 2 momentissa tarkoitettu työtön työnhakija ei työllisty avoimille työmarkkinoille eikä hänelle voida järjestää soveltuvaa työttömyysturvalaissa tarkoitettua työllistymistä edistävää palvelua, kuntoutusta tai palkkatuettua työtä muun kuin kunnan palveluksessa 1 tai 2 momentissa tarkoitetulla tavalla, hänen kotikuntansa on työ- ja elinkeinotoimiston osoituksesta järjestettävä hänelle työntekomahdollisuus kuuden kuukauden ajaksi (työllistämisvelvoite). Kunnan on järjestettävä työntekomahdollisuus siten, että työllistettävä voi aloittaa työn työttömyyspäivärahan enimmäisajan täyttyessä. Kunnan oikeudesta saada palkkatukea niistä työntekijöistä, jotka se on työllistämisvelvoitteen nojalla työllistänyt, säädetään 7 luvun 9 §:n 2 momentissa.

        TE toimiston tuommoiset pitäisi hoitaa automaattisesti ,vai mitä varten ne sitten ovat?


    • Kaikenkokenut2

      6kk:n pätkä koko suomessa.
      Kannattaa aloittaa kyselyt AJOISSA.Tuossa vuodenvaihteen jälkeen varaa aika TE toimistosta ja ala selvittää asiaa.
      Ottavat sieltä yhteyttä kuntaasi ja järjestelevät paikkaa.Jos sinulla on ammattitutkinto niin työnkuvasi liippasee sitä.
      Kun asia on heidän tahollaan kondiksessa ilmoittavat sinulle.
      Aloittamispäivä on oltava seuraava arkipäivä 500pv:n jälkeen Pidä siitä huoli.
      Palkkasi on työehtosopimusten mukainen ja jos on ikälisiä pidä siitäkin huoli että saat ne.
      Olet siis IHAN OIKEASTI töissä.
      Jos kunnassasi ei ole tarjota työtä 6kk:ksi he joutuvat maksamaan sakot ja tässä taloustilanteessa se ei kannata.
      Ai niin.Voi olla että tarjoavat muutakin työtä kuin ammattiasi vastaavaa.Muista ottaa se.
      Ja jos ei oikein rahkeet kestä,voit aina olla välillä sairaslomalla.
      Niin olin minäkin 6kk:n ajasta 2kk.
      Nyt nostelen päivärahoja vuoden 2017 kevääseen korkeammalla päivärahalla kun ennen.

      • Anonyymi

        Jaa, itse saan kyllä pienempää päivärahaa kuin ennen tuota puolen vuoden työllistämistä. Toisaalta onhan se parempi kuin kelan päivärahat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa, itse saan kyllä pienempää päivärahaa kuin ennen tuota puolen vuoden työllistämistä. Toisaalta onhan se parempi kuin kelan päivärahat.

        Ei pidä paikkansa velvoite työssä ei ansisidos laske vaan se voi vaan nousta


    • tarkkailijatar

      Kiitos vastauksista ja Kaikenkokeneelta 2 konkreettiset ohjeet.

      • heiiccii

        Kuinkas minun pitää tehdä. Täytin toukokuussa 60 v, olen ansiosidonnaisella ens vuoden kesäkuuhun saakka. Saanko kunnalta työtä?


      • hallooo
        heiiccii kirjoitti:

        Kuinkas minun pitää tehdä. Täytin toukokuussa 60 v, olen ansiosidonnaisella ens vuoden kesäkuuhun saakka. Saanko kunnalta työtä?

        Etkö sinä ole eläkeputkessa.


      • heiiccii

        Onks sellaista nykyään? eläkeputkea


      • Näpinnuolija

        Lisäpäiväoikeus on. Minulla itselläni TE-toimistolta merkintä, että työnhaku voimassa toistaiseksi. Itselleni tulee mielikuva putkesta, jonka sisällä ei ole mitään aikajanaan liittyviä pykäsiä eli ilmoittautumisia TE-toimistossa.

        Ymmärränkö oikein, että sinä haluaisit kunnalle töihin? Niin minäkin, mutta pitää hakea yleisillä markkinoilla, jos on jotain sopivaa / mielenkiintoista tarjolla. Tai pitäisikö sanoa, että SAA osallistua vapaaseen kilpailuun. Olisihan se pöyristyttävää, jos ansioitta pääsisi omaan hommaansa, jota on ikänsä tehnyt.

        Työtä kyllä riittäisi kunnissa minunkin alallani.


      • heiiccii

        Minulla ei varmaankaan lisäpäiväoikeutta, olin yrittäjänä 10 vuotta, sitä ennen omaishoitajana. Näitä ei hyväksytä siihen että 20 v aikana pitäis olla työssä 5 v. että sais lisäpäivät..kait. Näkyyks muuten kelan paperista onko oikeutta lisäpäiviin?


      • Näpinnuolija

        Jos olet saanut yrittäjän ansiopäivärahaa, niin siinä tapauksessa ei taida olla lisäpäiväoikeutta. Niin sanotaan s. 94 seuraavassa dokumentissa:

        https://www.finlex.fi/data/normit/42135-TEM871Ohje_julkisesta_ty_voima__ja.pdf

        Mutta kannattaa kysyä TE-toimistosta. Heillä on mahdollisuus saada tietoa päivärahan maksajilta (kassat tai Kela) kuten tietysti sinulla itselläsikin. Minun kassani paperista ei näy kuin 500-päivän laskuri. Lisäpäiväoikeus tulee ajankohtaiseksi varmaan viimeistään joskus 450 paikkeilla.

        Sinähän ehdit vielä aivan hyvin kassan jäseneksi ja työssäoloehtoa täyttämään ennen eläkeikää. Minulla on eräs varttuneempikin tuttu, joka hakee aktiivisesti töitä pudottuaan ansiosidonnaiselta. Työnsaanti on meillä kylläkin epätodennäköistä ja kiven alla sekä tilastojen mukaan että kokemukseni perusteella.


      • heiiccii

        Kiitos kovasti vastauksesta! En ole saanut yrittäjän ansiopäivärahaa, silloin en kuulunut liittoihin. Yrittäjyyden päätyttyä olen toiminut kunnalla hommissa n. 2 vuotta, josta nyt olen ansiosidonnaisella. Lisäpäivät vaan mietityttää, kun tuo yrittäjyys ei lasketa mukaan. 20 vuoden Hgin kgin työsuhde on takanapäin....mutta siittä on aikaa yli 20 vuotta.


      • Näpinnuolija

        Minä kävisin kyllä TE-toimistossa kysäisemässä (tai tekisin sen netin kautta esim. jättämällä yhteydenottopyynnön), että onko tosiaankin niin, että olet väliinputoaja tässä asiassa. Muutaman vuoden nuorempiahan autetaan lisäpäiville tämän velvoitteen avulla. Sinähän et välttämättä tarvitse mitään lisäpäiviä, kunhan saisit aina sen ansiosidonnaiseen tarvittavan puolen vuoden työpätkän.

        Tulossa on sellainen muutos, että velvoite koskee myös 60-vuotiaita, mutta sen jälkeen puolestani esim. minäkin olen jo yli-ikäinen. Joten onneksi on jo tämä lisäpäiväoikeus plakkarissa.

        Eipähän enää kuitenkaan ihmetytä, että miksi sinä kysyt, että pääsetkö kunnalle töihin tämän velvoitteen turvin. Toivotaan, että saat tukea työllistymiseen TE-toimiston neuvojen avulla.


      • heiiccii

        Kiitos taas! Katsoin liiton pvärahapaperia. Siellä oli laitettu Korotettukohtaan 100/90, alhaalla oli 0, sitten toinen Korotettukohta siinä on 200 ja alhaalla 0 ja TOE-viikot 0. Mitähän ne meinaa?


    • Näpinnuolija

      TOE-viikko tarkoittaa työssäoloehtoviikkoa. Eli meillä kummallakaan ei ole kertynyt työssäoloehtoa tämän työttömyysjakson aikana. Kumpainenkaan meistä ei myöskään ole saanut korotettua ansio-osaa esim. omaehtoisen opiskelun perusteella (max 200 päivää). Nollaa näyttää minullakin korotettu 100/90. Tämä johtuu siitä, että tein kaksi kesälomapalkatonta pätkää (äitiysloman sijaisuutta). Jälkimmäinen pätkä loppui 30.5. 2015 eli alle vuoden kuluttua siitä, kun edellinen oli päättynyt 4.6. vuotta aiemmin. Olisi siis kaiketi pitänyt jonkun huolehtia, että työ olisi kestänyt viikon pidempään. Tuolloin olisi myös ansiosidonnaisen taso määritelty uudelleen eli himpun verran paremmaksi. Että olen väliinputoaja minäkin :(

      Mutta sitä en pysty nyt kertomaan omakohtaisen kokemuksen perusteella, että millä perusteella sinulle ei ole maksettú yhtään korotettua ansio-osaa, jos tämä oli ensimmäinen työttömyysjakso kahden vuoden yhtäjaksoisen työn jälkeen.

      • heiiccii

        Kiitti! En ollut yhtäjaksoista 2 vuotta, sehän sen sitten tekee. Työnsaanti tällä iällä ollut hiukan hankalaa, jo puhelimessa iän kuultuaan jää sitten siihen. Mutta eteenpäin elävän mieli, on sitä pahemmissakin paikoissa oltu ja aina selvitty!


      • heiiccii

        Vielä eräs asia. Vuonna 2011-12 opiskelin 38 ov omaehtoista opiskelua, eikö sitä ole huomioitu korotettuun, aika oli 29.8.11 - 5.6.12?


      • Näpinnuolija

        Minkälaista päivärahaa mahdoit tuolloin saada? Jos saa ansiosidonnaista, niin siinä on 200 päivän ajan korotus ja loppuaika maksetaan normaalia ansiosidonnaista.

        Tuohon työnsaantiin sen verran, että kyllä se nihkeää on ollut heti 5-kympin jälkeen. Kaiken kaikkiaan takkuamista on ollut putken päähän pääseminen. Annoin jo välillä itselleni henkisesti luvan jäädä peruspäivärahalle - ja kas ihme, kuukauden päästä löytyi tämä viimeisin työrupeama.

        Jos totta puhutaan, niin ei ansiosidonnainen niin hyvä ole, että sen päättyminen olisi maailmanloppu. Sitten siirrytään luukulta toisille. Mutta kunnathan totta kai säästävät pitämällä ihmisiä ansiosidonnaisen piirissä mahdollisimman pitkään.

        Eräs nuori likka totesi, ettei oikeastaan huomaa mitään eroa. Hänellä ansiosidonnainen tuli pienipalkkaisesta työstä ja kahdesta lapsesta tulee nyt korotukset Kelan rahaankin. Eivätkä ihmiset tuossa iässä esim. eläkeasioita ajattele.

        Kai tällai saa sanoa nyky-Suomessakin, koska eihän hallitus välitä pätkän vertaa kuntien tulevasta härdellistä.


      • heiiccii

        Asia selkis. Totta puhut! Tiedät varmaan kuinka menetellä sitten jos/kun ansiosidonnainen päättyy, menenkö työvoimatstoon? mites liitto?, jos/kun tää "luukku" vaihtuu
        Kiitoksin!


      • Näpinnuolija

        Muistaakseni tämä prosessi oli huomattavan helppo: Liitosta kerrottiin, että kun haen viimeiset ansiosidonnaispäiväni, heiltä lähtee tieto Kelaan. Tulikohan sitten Kelasta jopa pyytämättä kotiin hakupaperi heidän rahaansa varten ja taisipa olla vielä asumistukihakemuskin "liitteenä".

        Tämän helpolle heittäytymisen jälkeen olikin sitten hikinen urakka aloittaa rumba toisinpäin ... ei kuitenkaan katkennut mikään muu tuki, kun en ollut ehtinyt edes hakemaan ennen työpaikan siunaantumista.


      • heiiccii

        Okei...että sillai. No jospa tuurais samalla tavalla minuakin. Utopistiselta tuntuu, ehdin täyttää jo 61 ennenkuin ansiosidonnainen sitten päättyy ensi vuonna. Sinulle kiitoksia selvennyksistä ja kaikkea hyvää!


      • Näpinnuolija

        Kehoittaisin kuitenkin vielä turvautumaan TE-toimiston neuvoihin. Voi olla, että minulla aika kultaa muistot esim. paperisodan suhteen.

        Tuo ihmetyöllistymiseni meni sellaisella kaavalla, että hoitelin kaksi äitiysloman sijaisuutta viranhaltijalle, jonka virkaa olin hakenut itsekin muutama vuosi aiemmin. Eli sekin oli helppoa kuin heinänteko, koska ei tarvinnut edes haastatteluun osallistua. Vaikeinta oli varmaan siinä vaiheessa, kun nieli katkeruutensa ja laittoi kutakuinkin saman alkuperäisen hakemuksen sähköpostilla menemään.


      • Anonyymi
        heiiccii kirjoitti:

        Kiitti! En ollut yhtäjaksoista 2 vuotta, sehän sen sitten tekee. Työnsaanti tällä iällä ollut hiukan hankalaa, jo puhelimessa iän kuultuaan jää sitten siihen. Mutta eteenpäin elävän mieli, on sitä pahemmissakin paikoissa oltu ja aina selvitty!

        Kaikilla ei ole työhaluja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikilla ei ole työhaluja

        Näin se pakkaa olemaan työ on paheellista ym.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin se pakkaa olemaan työ on paheellista ym.

        Ikää tulee mielenkiinto loppuu


    • Ihmisarvo_isolla_I
    • pöhlö

      Täytä 27. 9. 2018 57 vuotta. Helmikuusta työttömyysturva olen saannut , sitä enne ansiosidonnaista 500 vrk , osa ajasta opiskelua. 35 työuraa samalla työnantajalla . Onko työllistämisvelvoite. Palkkatukeen olen ilmeisesti oikeutettu

    • kannattaa-kysyä

      Kannattaa kysyä asiaa te-toimistosta. Palkkatukeen ainakin olet oikeutettu, koska olet ollut yli vuoden työttömänä.

      • realisiaratkaisuja

        Palkkatuki on hyvä juttu . Ikävä kyllä edes tuo ei auta aina töihin pääsemiseen.

        Tuo työllistämis velvoite tulisi olla enneminkin sidottu työttömyys ajan pituuteen kuin ihmisten ikään ,jolloin se estäisi ihmisiä putoamaan pitkä aikaisesti tyhjänpäälle ja ehkäisisi köyhyysloukkuun putoamisia.

        Kun ihminen on ollut kymmenisen 4- 5 kin vuotta ilman töitä ei ole enää oletettavissa että hänen taloutensa olisi siinä kunnoss että töihin on ponnnistettavissa ,saati henkinen kantti . Pitkäikaistyöttömiä tulisi käydä läpi ja vajaakuntoiset pitkäaikaistyöttömät eläkeratkaisuja käyttäen eläkkeelle.


      • Anonyymi

        Tuo oikeutus ei takaa työpaikkaa. Ei varsinkaan näinä aikoina jolloin työpakkoja menetetään koronan kourissa.

        Ikäihmiset työllistyminen on ollut heikkoa jo enne tätäkin.

        https://www.hs.fi/ura/art-2000002797242.html

        https://www.etlehti.fi/artikkeli/poistetut/muut/ajankohtaista/kun_50_on_tyoton_hanessa_on_jotain_vikaa

        ikäihmisillä on kyllä taito hakea työtä ,eivätkä he tarvitse kaitsettavia tenaviä tuohon touhuun ,joille pitäisi tilittää hakemisia tai tekemisiä. Eiköhän sellaiset vaatimukset ole näille jo hieman lapsellisia ?

        Noista asetelmista toimiva tuetun työllistymismuoto on kunnallisen velvoitetyön tarjoaminen työtä tarvitsevalle ,jonka kautta parannetaan ihmisen taloudellista asemaa jolloin annetaan hänelle mahdollisuus nousta peruspäivärahalta liiton päivärahoille jollei jatkuvaa työtä ole mahdollisuus järjestää. Tuota kautta on kuitenkin mahdollisuus päivittää myös ammatillisia taitoja ansioiden ohessa, Usein ikä ihmisillä on aikaa perusopinnoista ja koulutustaso vaatimukset ammatillisesti on nousseet heidän ajoistaan, joka sulkee ovia osaajilta työmarkkinoilla. Koska kouluttautuminen noissa puitteissa tulisi ikä huomioiden ,liian pitkäksi ja vaatisi jo perusoppimäärien päivittämistä oppipaikkoihin hakeutuessa on löydettävä kevyempi tie työ elämään ja mikäpä paremmin opettaisi kuin työ tekijäänsä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo oikeutus ei takaa työpaikkaa. Ei varsinkaan näinä aikoina jolloin työpakkoja menetetään koronan kourissa.

        Ikäihmiset työllistyminen on ollut heikkoa jo enne tätäkin.

        https://www.hs.fi/ura/art-2000002797242.html

        https://www.etlehti.fi/artikkeli/poistetut/muut/ajankohtaista/kun_50_on_tyoton_hanessa_on_jotain_vikaa

        ikäihmisillä on kyllä taito hakea työtä ,eivätkä he tarvitse kaitsettavia tenaviä tuohon touhuun ,joille pitäisi tilittää hakemisia tai tekemisiä. Eiköhän sellaiset vaatimukset ole näille jo hieman lapsellisia ?

        Noista asetelmista toimiva tuetun työllistymismuoto on kunnallisen velvoitetyön tarjoaminen työtä tarvitsevalle ,jonka kautta parannetaan ihmisen taloudellista asemaa jolloin annetaan hänelle mahdollisuus nousta peruspäivärahalta liiton päivärahoille jollei jatkuvaa työtä ole mahdollisuus järjestää. Tuota kautta on kuitenkin mahdollisuus päivittää myös ammatillisia taitoja ansioiden ohessa, Usein ikä ihmisillä on aikaa perusopinnoista ja koulutustaso vaatimukset ammatillisesti on nousseet heidän ajoistaan, joka sulkee ovia osaajilta työmarkkinoilla. Koska kouluttautuminen noissa puitteissa tulisi ikä huomioiden ,liian pitkäksi ja vaatisi jo perusoppimäärien päivittämistä oppipaikkoihin hakeutuessa on löydettävä kevyempi tie työ elämään ja mikäpä paremmin opettaisi kuin työ tekijäänsä.

        Takaapas. Tarkista se ikä milloin se taataan.


    • Anonyymi

      Yli 57-vuotiaan velvoitetyöoikeus on määritelty laissa. Vaatimuksena 5 vuoden
      työhistoria ja työttömyyskassan jäsenyys.

      Jos yli 57-vuotias työtön ei löydä uutta työtä tai palkkatuettua työtä, hänellä on subjektiivinen oikeus kunnan järjestämään velvoitetyöhön työttömyyspäivärahan enimmäisajan tultua täyteen. Velvoitetyön kautta työtön voi uusintaa työssäoloehdon n. 2 vuoden välein ja säilyttää siten ansioturvansa aina eläkeikään asti.

      • Anonyymi

        Entäs kun on karenssi onko mitään velvollisuuksia?


      • Anonyymi

        Niin .Noinhan se menee by the book ,mutta kuinka toimii käytäntö?


      • Anonyymi

        Jos kunta ei noudata velvollisuuksiaan niin silloin kannattaa vaatia kunnalta vahingonkorvauksia. Kunnan on tehtävä vahingonkorvauvaatimukseen valituskelpoinen päätös josta sitten voi ja kannattaa valittaa. Kunnasta voi myös tehdä rikosilmoituksen. Ja mitkään höpinät koronasta ei kelpaa kun lakia ei ole muutettu koronan vuoksi.

        "Kantelijan subjektiivinen oikeus velvoitetyöhön välittömästi ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan päättymisen jälkeen on kuitenkin viivästynyt Helsingin kaupungin lainvastaisen menettelyn johdosta. "
        "Edellä kerrotun perusteella kehotan Helsingin kaupunkia ottamaan asian käsiteltäväkseen hyvitysesityksenä, arvioimaan menettelyään velvoitetyön toteutumisen viivästymisessä sekä korjaamaan menettelystään mahdollisesti syntyneen epäkohdan."
        https://www.oikeusasiamies.fi/r/fi/ratkaisut/-/eoar/576/2016

        Muistaakseni tuon tyyppinen asia on ollut joskus käräjilläkin ja huonosti on kunnalle siinä käynyt.


      • Anonyymi

        Säilyykö myös ansioturvan taso?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Säilyykö myös ansioturvan taso?

        Yli 58 vuotiaalla säilyy, ei määritellä enään uudestaan. Ansiosidonnainen päiväraha ei tipu 20% enempää kerralla.


      • Anonyymi

        Subjektiivinen oikeus palkkatyöhön pitäisi olla jokaisella suomalaisella ikään katsomatta!


      • Anonyymi

        Mikä takaraja sillä viimeisellä työllä on koska saanut täyteen ja tippunut työmarkkinatuelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yli 58 vuotiaalla säilyy, ei määritellä enään uudestaan. Ansiosidonnainen päiväraha ei tipu 20% enempää kerralla.

        Ansiosidonnainen määräytyy 58 vuotiailla ja sitä vanhemmilla aina sen mukaan mitä se oli työttömyyttä edeltävän palkan mukaan. Sama koskee velvoitetyöllistettyjä. Ei siis putoa yhtään vaan voi kyllä nousta, jos velvoitetyöllä tai työllistämistoimilla tehdystä työstä oli maksettu korkeampaa palkaa kuin työttömyytä edeltävä palkka oli.

        Eli jos työstä mistä jouduit työttömäksi maksettiin sellaista palkkaa, jonka perusteella ansiosidonnaista maksettiin sinulle esm 2000€, niin velvoitetyön jälkeinen ansiosidonnainen on tuo sama 2000€, vaikka velvoitetyöstä olisi maksettu sinulle vain 1500€ (minkä perusteella laskettu ansiosidonnainen olisikin huomattavasti pienempi. Tästä säädettiin laki vuonna 2015.

        ”Päivärahan uudelleen laskeminen velvoitetyössä ja yli 58-vuotiailla

        Jos työssäoloehtosi on täyttynyt työssä, johon sinut on työllistetty työllistämisvelvoitteen perusteella, emme laske ansiopäivärahan perusteena olevaa palkkaa uudelleen, ellei uusien tulotietojen perusteella laskettu palkka ole aiemmin laskettua palkkaa suurempi.

        Samalla tavalla toimitaan, kun työssäoloehto täyttyy sen jälkeen, kun olet täyttänyt 58 vuotta. Eli emme laske ansiopäivärahan perusteena olevaa palkkaa uudelleen, ellei uusien tulotietojen perusteella laskettu palkka ole aiemmin laskettua palkkaa suurempi.

        Tämä suojaa vain palkansaajaa. Suojaa ei sovelleta yrittäjän päivärahaan eikä tilanteissa, joissa henkilö siirtyy palkansaajasta yrittäjäksi ja täyttää yrittäjän työssäoloehdon tai päinvastoin.

        Vaikka suojasääntöä sovelletaan, eikä ansiopäivärahan perusteena olevaa palkkaa lasketa uudelleen, lasketaan ansiopäiväraha kuitenkin uudelleen. Ansiopäivärahan perusosa on voinut muuttua, jolloin uusi ansiopäiväraha voi hieman muuttua aiemmasta.”

        Ylläoleva ote on kopioitu YTKn sivuilta:

        https://ytk.fi/ohjeet-ja-tuki/tietopankki/ansiosidonnainen-paivaraha/milloin-paivaraha-lasketaan-uudestaan-


      • Anonyymi

        Ei se ole velvoite työtä eihän siihen ole pakko mennä, jos ei liiton rahat enää kiinnosta. Sitten vaan kelan asiakkaaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yli 58 vuotiaalla säilyy, ei määritellä enään uudestaan. Ansiosidonnainen päiväraha ei tipu 20% enempää kerralla.

        Kylläpäs, jos sattuu saamaan parempipalkkaista työtä.


    • Anonyymi

      Lupa elää, 60 vuotiaan velvollisuudet.

    • Anonyymi

      Jos yli 57-vuotias työtön ei löydä uutta työtä tai palkkatuettua työtä, hänellä on subjektiivinen oikeus kunnan järjestämään velvoitetyöhön työttömyyspäivärahan enimmäisajan tultua täyteen. Velvoitetyön kautta työtön voi uusintaa työssäoloehdon ja säilyttää siten ansioturvansa. Ansiosidonnaisen taso ei laske.

      • Anonyymi

        Jaa, no mikäs hätä tuossa sitten enää on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa, no mikäs hätä tuossa sitten enää on.

        Kunnat maksaa sanktioita, kun eivät kykene vastaamaan velvoitteisiin. Kysykää nyt näiltä kuntavaali ehdokkailta kuinka meinaavat ratkaista tuon asian ja pitää huolta että ihmisillä on ansiomahdollisuus tuon kunta velvoitteen kautta ja kuinka kunnissanne asiaa toteutetaan.


      • Anonyymi

        mutta kun on tippunu jo ulos ansiosid. niin hankala enää päästä takasii ansiosid.... jne, yms.......

        ja mitä tekee esim 61v ? kun laki oli vain 59v. asti !!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mutta kun on tippunu jo ulos ansiosid. niin hankala enää päästä takasii ansiosid.... jne, yms.......

        ja mitä tekee esim 61v ? kun laki oli vain 59v. asti !!

        Tarkoittaa, että yli 58 vee ovat kaikki tuolla samalla viivalla. No hätä. Kunhan pidät huolen siitä, että joko työllistyt tai velvoitetyöllistyt seuraavana päivänä kun ansiosidonnainen lakkaa. Jos olet 58 vee tai yli, tai työllistystoimien kohteena ollut, niin työsuhteeseesi perustuva ansiosidonnainen pysyy samalla tasolla vaikka työllistyisit paljon pienemmällä palkalla kuin mistä jäit työttömäksi. Ota yhteys te toimistoon. Neuvovat siellä kuinka kannattaa toimia.

        Mutta tee jotain


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoittaa, että yli 58 vee ovat kaikki tuolla samalla viivalla. No hätä. Kunhan pidät huolen siitä, että joko työllistyt tai velvoitetyöllistyt seuraavana päivänä kun ansiosidonnainen lakkaa. Jos olet 58 vee tai yli, tai työllistystoimien kohteena ollut, niin työsuhteeseesi perustuva ansiosidonnainen pysyy samalla tasolla vaikka työllistyisit paljon pienemmällä palkalla kuin mistä jäit työttömäksi. Ota yhteys te toimistoon. Neuvovat siellä kuinka kannattaa toimia.

        Mutta tee jotain

        Jäi tässä sanomatta se, että vaikka olisi breikkiä ansiosidonnaisen päättymisen ja uudelleentyöllistymisen välissä, niin yli 58 vuotiailla ei ansiosidonnaista uudelleenlasketa, vaan se pysyy samana kuin oli silloin kun jäit työttömäksi. Silloin lasketaan uusiksi, jos ansiosidonnainen olisi korkeampi tämän uuden työn pohjalta kuin oli aiemmin. Mutta pienemmäksi se ei kutistu

        Pohjaosuus määräytyy kulloisenkin tilanteen mukaan ja se voi pikkuisen muuttaa suuruutta, puoleen tai toiseen. Mutta ei todellakaan ole mikään big deal


      • Anonyymi

        Tuo velvoite on siis kunnalla.


    • Anonyymi

      Miten istuu hallituksen velvoitteiden asettaminen tuon ikäryhmän suhteen hallituksen työnhaku velvoitteiden suhteen? Onko kysymys velvoitteiden siirtämisestä?

      • Anonyymi

        Naurettava asia kaikkiaan tämä hakupakko. Voimmehan spammata työnantajia kerran kuussa lähettämällä neljälle onnelliselle kohteelle hakemuksen. Säälittää lopputulos, koska yrityksen on erittäin vaikea poimia jyvät akanoista kun hakemuksia satelee pakon vuoksi sisään ovista ja ikkunoista.

        Jotain muuta pitäisi löytyä. Esmes keskustelu siitä, kuinka saataisiin yritykset HALUAMAAN pitää ikääntyvät listoillaan. On aivan naurettavaa puhua siitä, että eläkeputken katkaisulla yms toimilla kannustetaan ikääntyneitä VASTAANOTTAMAAN työtä. Siis sitä, mistä alunperinkään eivät olisi halunneet luopua, oli mentävä kun käsky kävi.

        Mistä löytyvät nämä lukuisat työnantajat, jotka haluavat palkata ikääntyneitä antamalla tarjouksen, jonka ikääntynyt voisi vastaanottaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Naurettava asia kaikkiaan tämä hakupakko. Voimmehan spammata työnantajia kerran kuussa lähettämällä neljälle onnelliselle kohteelle hakemuksen. Säälittää lopputulos, koska yrityksen on erittäin vaikea poimia jyvät akanoista kun hakemuksia satelee pakon vuoksi sisään ovista ja ikkunoista.

        Jotain muuta pitäisi löytyä. Esmes keskustelu siitä, kuinka saataisiin yritykset HALUAMAAN pitää ikääntyvät listoillaan. On aivan naurettavaa puhua siitä, että eläkeputken katkaisulla yms toimilla kannustetaan ikääntyneitä VASTAANOTTAMAAN työtä. Siis sitä, mistä alunperinkään eivät olisi halunneet luopua, oli mentävä kun käsky kävi.

        Mistä löytyvät nämä lukuisat työnantajat, jotka haluavat palkata ikääntyneitä antamalla tarjouksen, jonka ikääntynyt voisi vastaanottaa?

        Miksi nuoria työttömiä ei yritetä työllistää ja kouluttaa ja pelasteta syrjäytymiselltä? . Vain eläkeikää lähestyviä kiusataan turhilla hakemus pakoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Naurettava asia kaikkiaan tämä hakupakko. Voimmehan spammata työnantajia kerran kuussa lähettämällä neljälle onnelliselle kohteelle hakemuksen. Säälittää lopputulos, koska yrityksen on erittäin vaikea poimia jyvät akanoista kun hakemuksia satelee pakon vuoksi sisään ovista ja ikkunoista.

        Jotain muuta pitäisi löytyä. Esmes keskustelu siitä, kuinka saataisiin yritykset HALUAMAAN pitää ikääntyvät listoillaan. On aivan naurettavaa puhua siitä, että eläkeputken katkaisulla yms toimilla kannustetaan ikääntyneitä VASTAANOTTAMAAN työtä. Siis sitä, mistä alunperinkään eivät olisi halunneet luopua, oli mentävä kun käsky kävi.

        Mistä löytyvät nämä lukuisat työnantajat, jotka haluavat palkata ikääntyneitä antamalla tarjouksen, jonka ikääntynyt voisi vastaanottaa?

        Ne voi tehdä töitä jotka töissä ovat. Muita ei tarvitse häirit ä soppareilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne voi tehdä töitä jotka töissä ovat. Muita ei tarvitse häirit ä soppareilla.

        Juuri näin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Naurettava asia kaikkiaan tämä hakupakko. Voimmehan spammata työnantajia kerran kuussa lähettämällä neljälle onnelliselle kohteelle hakemuksen. Säälittää lopputulos, koska yrityksen on erittäin vaikea poimia jyvät akanoista kun hakemuksia satelee pakon vuoksi sisään ovista ja ikkunoista.

        Jotain muuta pitäisi löytyä. Esmes keskustelu siitä, kuinka saataisiin yritykset HALUAMAAN pitää ikääntyvät listoillaan. On aivan naurettavaa puhua siitä, että eläkeputken katkaisulla yms toimilla kannustetaan ikääntyneitä VASTAANOTTAMAAN työtä. Siis sitä, mistä alunperinkään eivät olisi halunneet luopua, oli mentävä kun käsky kävi.

        Mistä löytyvät nämä lukuisat työnantajat, jotka haluavat palkata ikääntyneitä antamalla tarjouksen, jonka ikääntynyt voisi vastaanottaa?

        Enemmän naurattaa se haastattelu kahden viikon välein. Itsellä ei ole ainakaan paljon sanottavaa tässä vaiheessa ikää 60. Pitää vaan yrittää pysyä rauhallisena ja ymmärtää tyhmempiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enemmän naurattaa se haastattelu kahden viikon välein. Itsellä ei ole ainakaan paljon sanottavaa tässä vaiheessa ikää 60. Pitää vaan yrittää pysyä rauhallisena ja ymmärtää tyhmempiä.

        Kahden viikon välein tapahtuvat haastattelut koskevat vain uusia työnhakijoita, joten mistä tiedät jo nyt, olevasi tuolloin uusi työnhakija?


    • Anonyymi

      Turhaan ei ooo paikkoja.

    • Anonyymi

      Kukaan ei velvoita töihin pelko pois.

    • Anonyymi

      Työ ei ole enää pakollista

    • Anonyymi

      Kukaan ei voi määrätä töihin

    • Anonyymi

      Te toimisto valehtelee

    • Anonyymi

      Näin on

    • Anonyymi

      Työllistämisvelvoite on 57 vuotiaista kunnilla. Siinä on muuten ensimmäinen sudenkuoppa kun puhutaan työnhaku velvoitteista.

      https://www.aamulehti.fi/pirkanmaa/art-2000007739405.html

      Kun velvoite on jo tuolta osin toisaalla on sen tahon velvollisuus selitellä miksi ei työtä ole tai miksi ei pääse työhön jne.. ei työttömän, josta on tuo velvoite olemassa.
      Te toimistot kyselköön sitten kunnilta miksi ei ole työssä.

      • Anonyymi

        Entäs jos on ollut jo vuosia työttömänä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäs jos on ollut jo vuosia työttömänä?

        Sitten on turha pelätä töihin joutumista. Tietenkin on pieni vaara, että joku yrittää käyttää hyväksi tukien avulla, mutta se on harvinaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäs jos on ollut jo vuosia työttömänä?

        Työttömyyttä on jo vuosikausia pyritty käyttämään syynä toimiin ja luomaan ilmapiiri jossa työväestö olisi ikään kuin 2:ta eri porukkaa. Näin ei ole ,mutta tuota kautta on rikottu työväestön yhtenäisyyttä ja edunvalvontaa ,hyvin tuloksin, sillä työväestä itseasiassa tarvitsee tuota edunvalvontaa vain silloin kun työtä ei ole. Ehkä työväestön olisi aika yhtenäistyä ja keskittyä tuohon edunvalvontaan ,toisiensa syyttelyn sijaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työttömyyttä on jo vuosikausia pyritty käyttämään syynä toimiin ja luomaan ilmapiiri jossa työväestö olisi ikään kuin 2:ta eri porukkaa. Näin ei ole ,mutta tuota kautta on rikottu työväestön yhtenäisyyttä ja edunvalvontaa ,hyvin tuloksin, sillä työväestä itseasiassa tarvitsee tuota edunvalvontaa vain silloin kun työtä ei ole. Ehkä työväestön olisi aika yhtenäistyä ja keskittyä tuohon edunvalvontaan ,toisiensa syyttelyn sijaan.

        "Ehkä työväestön olisi aika yhtenäistyä ja keskittyä tuohon edunvalvontaan ,toisiensa syyttelyn sijaan."

        Kaikkien maiden proletaarit, liittykää yhteen?


    • Anonyymi

      Yleensä kunnat temppu työllistää kun menee sakoille

      • Anonyymi

        Missä kunnassa tuo työllistymisvelvoite toteutuu? Onko joku saanut tuollaisen velvoite työpakan ,josta palkka juoksee ja pääsee takaisin ansiosidonnaisen piiriin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä kunnassa tuo työllistymisvelvoite toteutuu? Onko joku saanut tuollaisen velvoite työpakan ,josta palkka juoksee ja pääsee takaisin ansiosidonnaisen piiriin?

        Kysy omasta kunnastasi.

        "Työttömälle työnhakijalle turvataan mahdollisuus työllistymistä edistävään kuntoutukseen tai työvoimakoulutukseen, jos hänen oikeutensa palkansaajan työttömyyspäivärahaan päättyy enimmäisajan johdosta hänen täytettyään 57 vuotta, mutta ennen kuin hän täyttää 60 vuotta."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä kunnassa tuo työllistymisvelvoite toteutuu? Onko joku saanut tuollaisen velvoite työpakan ,josta palkka juoksee ja pääsee takaisin ansiosidonnaisen piiriin?

        Kyllä kaksi kertaa ollut jo velvoite työssä kunnalla juuri alkoi uusi 500 päivää 126€ päivä ent ahtaaja


    • Anonyymi

      Täytän 57 syyskuussa -22. Ansiosidonnaiseni päättyy kesäkuussa -22. Tipun siis perupäivärahalle ennen 57v päivää. Olenko oikeutettu velvoitetyöllistämispaikkaan syyskuussa? Kerryttääkö sen palkka ansiosidonnaista tai saako siitä yleensäottaen palkkaa?

      • Anonyymi

        Työttömällä työnhakijalla on mahdollisuus osallistua työllistymistä edistävään kuntoutukseen tai työvoimakoulutukseen, jos oikeus työttömyyspäivärahaan päättyy enimmäisajan johdosta hänen täytettyään 57 vuotta, mutta ennen kuin hän täyttää 60 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työttömällä työnhakijalla on mahdollisuus osallistua työllistymistä edistävään kuntoutukseen tai työvoimakoulutukseen, jos oikeus työttömyyspäivärahaan päättyy enimmäisajan johdosta hänen täytettyään 57 vuotta, mutta ennen kuin hän täyttää 60 vuotta.

        Mutta jos päättyy ennen 57-vuotispäivää, ei ole mahdollisuutta? Mitä minulle sitten tapahtuu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työttömällä työnhakijalla on mahdollisuus osallistua työllistymistä edistävään kuntoutukseen tai työvoimakoulutukseen, jos oikeus työttömyyspäivärahaan päättyy enimmäisajan johdosta hänen täytettyään 57 vuotta, mutta ennen kuin hän täyttää 60 vuotta.

        Mutta jos on täyttänyt 57 vasta enimmäisajan päätyttyä? Jää oman onnensa nojaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta jos on täyttänyt 57 vasta enimmäisajan päätyttyä? Jää oman onnensa nojaan?

        Onni se on kela-asiakkaan onnikin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onni se on kela-asiakkaan onnikin.

        Viittasin tuohon tukityöpaikan saamisoikeuteen, koskeeko vain ansiosidonnaisella olleita vai kaikkia 57 täyttäneitä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viittasin tuohon tukityöpaikan saamisoikeuteen, koskeeko vain ansiosidonnaisella olleita vai kaikkia 57 täyttäneitä?

        Anssilla olleita.


    • Anonyymi

      Saako 60 vuotiaat vetää lonkkaa?

      • Anonyymi

        Vaikka shampanjaa jos on varaa..


    • Anonyymi

      Vittu mitä pelleilyä ja nuoriso saa olla rauhassa tai pääsee päästään eläkkeelle

    • Anonyymi

      Täyttä pelleilyä 40 vuotta raskasta työtä tehneelle ja kulumia kroppa täynnä ikää55

    • Anonyymi

      "... jos oikeus työttömyyspäivärahaan päättyy enimmäisajan johdosta hänen täytettyään 57 vuotta, mutta ennen kuin hän täyttää 60 vuotta."

      Eli jos anssi loppuu 57v-60v välillä niin on kunnan velvoitetyöllisyyden piirissä ? Ja paikka pitäis etsiä ennen kuin se anssi ehtii loppua tuolloin?

    • Anonyymi

      Suomessa on 2 haitallista toimintaa te - toiminnot ja sähköyhtiöt.

    • Anonyymi

      Mun 60 pitkäaikaistyötön sai töitä! Entinen firma teki konkurssin. On niitä onnistumisiakin.

    • Anonyymi

      Aloittaja ei ole huomannut, että sanavalintoja yritetään jatkuvasti vääristellä.

      Velvoitetyöllistäminen on KUNNALLE kuuluva velvollisuus, jos työttömällä ei ole työtä, eli työttömän näkökulmasta kyse on oikeudesta työhön.

      Tokihan tämäkin asia on vääristelty täysin väärinpäin siten, että velvoitetyöllistyminen olisikin TYÖTTÖMÄN velvollisuus.

      Niin se ei voi olla, koska työllistyminen on edelleenkin perustuslain pykälään 18 perustuva oikeus vapaan valinnan mukainen.

      Samaa harhaanjohtamista on koko systeemi täynnä.


      Alunperin velvoitetyöllistämisen tarkoitus oli siis saada aikaaan tulonjakoa työn kautta siten, että kuntaa ei päästetä johtajien päätöksillä sellaiseen tilaan että vain johtajat ja heidän kaverit ottaa itselleen kymppitonnien kk-palkat, ja ajetaan samalla kaikki muut työttömiksi (koska jostainhan ne rahat on pois, yleensä muiden työpaikoista). Asian taustat voinee tarkistaa tarkemminkin jos haluaa, mutta kyse on siis työttömälle tarkoitetusta oikeudesta, ei velvollisuudesta.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1590
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1275
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1258
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe