"Alkoholistiperheessä kasvaneet lapset kantavat usein selittämätöntä pahaa oloa sisällään myös aikuisiällä ja ovat tunne-elämältään sairaita"
"Laestadius oli jo nuoruusvuosina kokenut omituista kuoleman pelkoa"
Ei näillä lähtökohdilla ruutia keksitä ;-)
"Tiukan uskonnollisen kasvatuksen saaneet lapset kantavat usein selittämätöntä pahaa oloa sisällään myös aikuisiällä ja ovat tunne-elämältään sairaita"
Lars Levi Laestadius syntyi köyhän ruotsalaisen uudistalollisen perheeseen 10.1.1800 Arjeplogissa Jäckvikin kylässä Hornavanjärven rannalla. Laestadiuksen isä Karl Laestadius (1746-1832) työskenteli alun perin työnjohtajana (vuorivoutina) Nasafjällin kaivoksella Västerbottenin läänissä Pohjois-Ruotsissa. Hän solmi ensimmäisen avioliiton vuonna 1774 tukholmalaissyntyisen Brita Ljungin (1746–1798) kanssa. Avioliitossa syntyi kolme lasta, Carl Erik (1775–1817), Johan (1777–1828) ja Elsa Catharina (1779–1779). Toisen avioliiton Karl solmi leskeksi jääneen Anna Magdalena Hanssonin kanssa vuonna 1799. Pariskunta muutti Jäckvikiin, jossa he viljelivät valtion tilaa Hornavan -järven rannalla. Lars Leville syntyi vuonna 1802 veli Petrus, josta tuli huomattava pappi ja eräänlainen tutkimusmatkailija, lehtimies ja lappologi Ruotsin Lapissa.
Varhaisin lapsuus (1800–1808) Petrus-veljen kanssa kului Piitimen saamen tunturi- ja metsäsaamelaisten alueella. Jäckvikin koti oli saamelaissyntyisen äidin vastuulla ja ruotsalaisen isän kiertävän ammatin ja juoppouden vuoksi äärimmäisen köyhä. ”Viinan kauhistus” ja juoppous seurasivat Laestadiusta varjon lailla koko hänen elämänsä ajan. Laestadius itse ei tiettävästi koskaan ollut viinamäen miehiä, mutta hänen isänsä oli alkoholisti. Isän juominen paheni vuosien varrella ja yhä useammin hän tuli kotiin humalassa. Humalassa hän myös käyttäytyi väkivaltaisesti vaimoaan kohtaan. Lisäksi Lars Levin velipuoli Johan seurasi isäänsä viinamäen miehenä.
Lars Levi Laestadius oli Alkoholistiperheen lapsi
5
1493
Vastaukset
- Anonyymi
oot väärässä
- Anonyymi
Alkoholistin lapsi. Niin kun moni muukin Jeesusta etsivistä tai Jeesuksen seuraajista.
- Anonyymi
Mitä viinaperkeleen vastustamiseen eli täysraittiuteen tulee, Laestadius ei esitä sen puolesta ns. kohtuuraittiutta vastaan kovinkaan vakavia argumentteja, mutta sitäkin enemmän värikästä retoriikkaa. Järki ei voi hyväksyä ehdotonta raittiutta, ”koska tuntuu niin hyvältä ruumiissa, kun ottaa ryypyn tai lasin punssia. Ja mikä tuntuu hyvältä ruumiissa, sen täytyy myöskin olla hyödyllistä sielulle. Aivan oikein ja hyvin ajateltu, hyvä herra hekumoitsija!”
- Anonyymi
Tuo on niin outoa retoriikkaa, että mieluummin olen iloinen tai surullinen ja mitä milloinki ilman punssilasia ja ryyppyjä. Kaikki sen tasoiset hyvämielentuottajat ovat suurta valhetta ja keinotekoista hyvää oloa.
- Anonyymi
Suoranainen klassikko on myös seuraava tarina siitä, kuinka ryypyn ottamista pidettiin ”oikean luterilaisuuden todistuksena”. Anekdootti loppuu aika vavahduttavaan kommenttiin.
Eräs kateellinen henkilö oli antanut ilmi muutamia kerettiläisiä eli lukijaisia Tukholmassa luvattomista seuroista. Viskaali tulee ilmiantajan kanssa osoitettuun huoneeseen. Mutta lukijaiset, jotka aavistivat pahaa, piilottivat tuokiossa kirjat ja asettivat niiden sijaan viinapullon ja kortit pöydälle. Viskaali astuu sisään, katselee ympärilleen eikä huomaa mitään muuta kuin huoneessa olevat henkilöt sekä viinapullon ja kortit pöydällä. Silloin hän kääntyy äkkiä ilmiantajaan päin ja sanoo: ”sinä sen lurjus” – eli mokoma konna tai minkä paksun kiroussanan hän mahtoikaan laskea suustaan – ”sinä olet ilmiantanut kunniallisia ihmisiä; etkö näe, että täällä on oikeita luterilaisia?” Tätä sanoessaan hän osoitti viinapulloa ja kortteja. Ja siitä hetkestä viinapullo ja kortit ovat tulleet oikeauskoisen luterilaisuuden oikeaksi tuntomerkiksi. Kas siinä juuri osuttiin naulan kantaan. Mutta tämä naula tuli myöskin ensimmäiseksi naulaksi luterilaisen kirkon ruumiinarkussa. Eikä aikaakaan niin lyödään siihen viimeinen naula.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1185141Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332802- 352651
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺302438Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭221710- 1181637
En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä101580Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231314Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101188- 961187