Voiko jarrulevyjä sorvata paikoillaan?

ggsrg

Levyt on uudehkot (alle 40tkm ajettu) mutta niihin on kulunut reunat sisä ja ulkokehälle. Ei tärise jarrutuksissa mutta rouhii jarrupaloja ja pitää siten ääntä. Nuo reunat kuluttavat urat jarrupalojen ylä ja alareunoihin.

Voiko normaali autokorjaamo jtenkin sorvata nuo reunat levyt paikoillaan? Tv:stä olen nähnyt tällaista mutta onko se harvinaista? Ongelma on että työ maksaa aika paljon jos koko levyt pitää irrottaa.

14

3017

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Josongelmavaivaa

      Fiksumpaa vaihtaa uudet levyt.

    • outoaKulumista

      Taitaa olla jotkut halpistarvilevyt jos noin kuluvat ja syövät palojen reunoja. Jos ovat vetopäässä, niin ulkoreunan voi viilalla hioa niin, että nostaa toisen nurkan ylös ja antaa sen pyöriä tyhjäkäynnillä.

      • jfskljfklsdfjkdslj

        turvallisempaa hioa ne jollain pienikokoisella hiomalaikalla.

        Varsinainen jarrulevysorvihan on niin isokokoinen kone ettei varmaan voi paikallaanollessa sorvata. Eric the car guy teki äskettäin videon hankkimastaan jarrusorvista (brake lathe):
        https://www.youtube.com/watch?v=u5TZUQR8TnY

        Jarrulevyjen vaihto lienee kuitenkin kaikken helpointa, jollei rakenne ole sitten sellainen että jarrulevyjen vaihtoa varten on avattava myös laakeri.


    • hghghgfh

      Rälläkällä pahempia pois hiomalaikalla taikka smirkkelillä jos pajamallia.

    • egagega
      • notaredneck

        miksi suomessa pitää tehdä aina kuten jotkut juntit jenkkilän takametsässä...


    • mietistätä

      jos uudet maksaa noin 40 euroa niin sorvarille et voi maksaa kuin kympin pala että kannattaa. ja tällöin sun pitää vielä itse irroittaa levyt ettei purusta tule hintaa.

    • Ate_Girling

      Pieni kulmahimakone toimii useimmiten,Kun puörä on ilmassa sopivasti säätäen levy sekä pyörii että että hioutuu.
      Tämä hionta vain korkeammalla olevan reunan kohdalta-

    • apumiehen_apuri

      ... ja sitten tulee katsastusmies ja ottaa Mauserimitan ja mittaa levyjen paksuuden ja kirjoittaa korjauskehotuksen... Hukkaan meni pieni säästöyritys. Levyissä on nimittäin oltava tietty vahvuus, että menisi katsastuksesta läpi.

    • apumiehen_apuri

      ...ja kun luin juttua tarkemmin ajatuksella, oletan, että olet juuri vaihtanut jarrupalat ja niihin ne urat tulevat. Next time: uudet jarrupalat vain hyviin jarrulevyihin...

      • jarrulapa-

        Loppuuhan se rohina ja palojen urautuminen kun ne on kuluneet (siis palat ja levyt) toisiinsa sopiviksi! Antaa mennä vaan jos katsuri vaan ei sano että levyt on liian ohuet!


    • sljfklsdjfklsdjfkls

      Aja jarrupalat ihan loppuun raudoille asti niin pääset sorvaamaan jarrulevyjä paikallaan ollessa...

    • ggsrg

      Kyseisestä autosta ei levyjä noin vain irroteta, kokenut korjaajakin sanoi että menee laakerit uusiksi samalla. Ei viitsis maksaa 160e laakereista 200e työstä jos laittais uudet levyt 80 eurolla. Vielä kun ne levyt on muuten hyvät paitsi ne reunat. Eikä ole uusia jarrupaloja, nekin on vaihdettu samaan aikaan kuin levyt ja ovat vielä hyväkuntoiset.

    • ohfkljahes

      Joo, rälläkällä ruosteet pois, mutta levy pitää pyöriä hiottaessa. Ongelma on vain siinä että sama kohta ruostuu nopeasti uudestaan, johtuen siitä että jarrupala ei kosketa hiottuja kohtia, ei välttämättä uudetkaan palat. Ennen katsastusta täytyy jarrutella reippaasti useita kertoja että palat edes vähän alkaisivat istumaan. Hionta ei ohenna levyä, vain ruosteet hiotaan, ei itse metallia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8336
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2539
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe