Voiko jarrulevyjä sorvata paikoillaan?

ggsrg

Levyt on uudehkot (alle 40tkm ajettu) mutta niihin on kulunut reunat sisä ja ulkokehälle. Ei tärise jarrutuksissa mutta rouhii jarrupaloja ja pitää siten ääntä. Nuo reunat kuluttavat urat jarrupalojen ylä ja alareunoihin.

Voiko normaali autokorjaamo jtenkin sorvata nuo reunat levyt paikoillaan? Tv:stä olen nähnyt tällaista mutta onko se harvinaista? Ongelma on että työ maksaa aika paljon jos koko levyt pitää irrottaa.

14

3874

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Josongelmavaivaa

Fiksumpaa vaihtaa uudet levyt.

• outoaKulumista

Taitaa olla jotkut halpistarvilevyt jos noin kuluvat ja syövät palojen reunoja. Jos ovat vetopäässä, niin ulkoreunan voi viilalla hioa niin, että nostaa toisen nurkan ylös ja antaa sen pyöriä tyhjäkäynnillä.

• jfskljfklsdfjkdslj

turvallisempaa hioa ne jollain pienikokoisella hiomalaikalla.

Varsinainen jarrulevysorvihan on niin isokokoinen kone ettei varmaan voi paikallaanollessa sorvata. Eric the car guy teki äskettäin videon hankkimastaan jarrusorvista (brake lathe):
        https://www.youtube.com/watch?v=u5TZUQR8TnY

Jarrulevyjen vaihto lienee kuitenkin kaikken helpointa, jollei rakenne ole sitten sellainen että jarrulevyjen vaihtoa varten on avattava myös laakeri.

• hghghgfh

Rälläkällä pahempia pois hiomalaikalla taikka smirkkelillä jos pajamallia.

• egagega
      • notaredneck

miksi suomessa pitää tehdä aina kuten jotkut juntit jenkkilän takametsässä...

• mietistätä

jos uudet maksaa noin 40 euroa niin sorvarille et voi maksaa kuin kympin pala että kannattaa. ja tällöin sun pitää vielä itse irroittaa levyt ettei purusta tule hintaa.

• Ate_Girling

Pieni kulmahimakone toimii useimmiten,Kun puörä on ilmassa sopivasti säätäen levy sekä pyörii että että hioutuu.
      Tämä hionta vain korkeammalla olevan reunan kohdalta-

• apumiehen_apuri

... ja sitten tulee katsastusmies ja ottaa Mauserimitan ja mittaa levyjen paksuuden ja kirjoittaa korjauskehotuksen... Hukkaan meni pieni säästöyritys. Levyissä on nimittäin oltava tietty vahvuus, että menisi katsastuksesta läpi.

• apumiehen_apuri

...ja kun luin juttua tarkemmin ajatuksella, oletan, että olet juuri vaihtanut jarrupalat ja niihin ne urat tulevat. Next time: uudet jarrupalat vain hyviin jarrulevyihin...

• jarrulapa-

Loppuuhan se rohina ja palojen urautuminen kun ne on kuluneet (siis palat ja levyt) toisiinsa sopiviksi! Antaa mennä vaan jos katsuri vaan ei sano että levyt on liian ohuet!

• sljfklsdjfklsdjfkls

Aja jarrupalat ihan loppuun raudoille asti niin pääset sorvaamaan jarrulevyjä paikallaan ollessa...

• ggsrg

Kyseisestä autosta ei levyjä noin vain irroteta, kokenut korjaajakin sanoi että menee laakerit uusiksi samalla. Ei viitsis maksaa 160e laakereista 200e työstä jos laittais uudet levyt 80 eurolla. Vielä kun ne levyt on muuten hyvät paitsi ne reunat. Eikä ole uusia jarrupaloja, nekin on vaihdettu samaan aikaan kuin levyt ja ovat vielä hyväkuntoiset.

• ohfkljahes

Joo, rälläkällä ruosteet pois, mutta levy pitää pyöriä hiottaessa. Ongelma on vain siinä että sama kohta ruostuu nopeasti uudestaan, johtuen siitä että jarrupala ei kosketa hiottuja kohtia, ei välttämättä uudetkaan palat. Ennen katsastusta täytyy jarrutella reippaasti useita kertoja että palat edes vähän alkaisivat istumaan. Hionta ei ohenna levyä, vain ruosteet hiotaan, ei itse metallia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      83
      1599
    2. Marja sulkee liikkeen

Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      11
      1487
    3. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      73
      1415
    4. Asunnottomuus lisääntyy

Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      234
      1385
    5. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      231
      1301
    6. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1110
    7. Sulle on tullut

Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      104
      1059
    8. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      134
      1040
    9. Oletko loukannut

Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      91
      981
    10. Minä pyydän,

jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      65
      973
    Aihe