Seat Altea XL valmistus loppuu, miksi ?

ibitzaa

Tekeeköhän autotehdas virheen tuossa kun lopetti Altea XL valmistuksen? Seatilla näyttäisi olevan malleja kyllä monta.. mutta jotain 2-ovisia farmareita, häh. No ehkä ei halua konserni kilpailla esim. touranin kanssa ja candyn. Mites nämä jotka on ostaneet vaikka 2014 mallin XL. Ottaako autoliike edes vastaan vaihdossa muutaman vuoden kuluttua? Varaosa saatavuus? Moottorin osat löytyy kyllä, mutta mites vaikka lokasuoja jos tulee ruttu tai jos vaikka mitaristo hajoaa? Mistä löytyy osat?

10

289

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ovetkiinnilopullisesti

      Ei tee virhettä.Tai tekee virheen sikäli jos ei lopeta myös kaikkia muitakin Seat malleja!

    • Turha_huoli

      Höh.
      Joka merkillä automalleja vaihdetaan, lakkautetaan ja uusia tulee. Ei Seat tee tässä mitään poikkeusta. Normaalia toimintaa siis.
      Alteahan on jo kymmenen vuotta ollut markkinoilla, pitkä aika.

      Altea on rakennettu samalla alustalle ja muutenkin lähes identtinen kuin Leon, AudiA3, Golf, Touran, Octavia, Yeti ja varmaan muitakin. Varaosia riittää aivan varmasti, vaihdossa kelpaa oikein hyvin jne.
      Oletko kuullut koskaan, että joku automalli olisi lopetettuaan muuttunut sellaiseksi, ettei kelpaa vaihdossa?

      Sinänsä sääli, sillä Altea oli yksi kätevimmistä automalleista, pienikokoinen tila-auto.

      • QAudi3onautoni

        Myös Audin Q3 on rakennettu Altean alustalle ja Espanjassa.


      • 12plus5
        QAudi3onautoni kirjoitti:

        Myös Audin Q3 on rakennettu Altean alustalle ja Espanjassa.

        Näin, ja Q3:sta vastaava Seat Altea -malli on Seat Altea 4 Freetrack. Erona vain korin muotoilu.
        Tosin Freetrackin valmistus lopetettu sekin noin vuosi sitten. No vastaava löytyy nyttemmin Golfilta eli Golf Alltrack. Seatilta on tulossa uusi cittari ensi vuonna.
        Muutenkinhan Altea ja niinikään myös edesmennyt Golf Plus olivat lähes identtiset ulkonäöltään.

        Näin ne automallit konsernin sisällä elävät.


    • MerkitLoppuuMyösJoskus

      Mielenkiintoinen kysymys on myös loppuuko koko SEATIN tarina? Ei mene enään kaupaksi kovin hyvin Espanjasssa. Isänmaalisuus on Euroopassa katoava luonnonvara. Jos 1000-2000e kalliimmalla saa Volkkarin, niin kaikki hyötyy.. Tehdas saa hieman enemmän rahaa, maahantuoja saa, autokauppias myös. Auton ostaja maksaa hieman enemmän ostohetkellä, mutta vastaavasti vaihtotilanteessa saa enemmän kuin Seatista ( siis suhteessa).

      Luultavasti SEATIN tarina on loppumassa.

      • LainaErääntyy

        Seat on ollut jo pitkään VW:n heikoimmin myyvä merkki. Siis ei heikoin auto, vaan ainoastaan myynti ei vedä jostain syystä. Seat on ollut jo monta vuotta ns. laina-ajalla ja voi olla, että tämä päästöjupakka emoyhtiö VW:n ympärillä on viimeinen niitti.


      • Konserni_kusessa
        LainaErääntyy kirjoitti:

        Seat on ollut jo pitkään VW:n heikoimmin myyvä merkki. Siis ei heikoin auto, vaan ainoastaan myynti ei vedä jostain syystä. Seat on ollut jo monta vuotta ns. laina-ajalla ja voi olla, että tämä päästöjupakka emoyhtiö VW:n ympärillä on viimeinen niitti.

        Voi olla noinkin. Seatin ulosmyyntiä konsernissa on kyllä ennustettu niin kauan kuin muistan. Seat tosin on ollut suhteellisesti eniten myyntiä lisännyt merkki monen vuoden ajan. Luonnollisesti Espanjassa, mutta myös Portugalissakin Seat on erittäin yleinen. Josko olisi yleisin edelleen, ja ainakin myy erinomaisesti edelleen. Enpä ole tosin jaksanut seurata viimeisimpiä myyntitilastoja.
        Nyt kuitenkin VW-konserni on tiukassa rakosessa noiden dieselpäästöhuijaustensa kanssa. Se tulee erittäin kalliiksi ja jostain rahaa täytyy löytyä. Voihan olla, että jokin konsernin merkeistä menee myyntiin tämän vuoksi.

        Suomen automarkkinatilannetta Seatin osalta on hyvin erilainen verrattuna eteläisen ja jopa keskisenkin läntisen puolen Euroopan tilanteeseen. Tosin Suomessakin Seatin myynti on suunilleen samaa luokkaa kuin Mazdan, Renaultin, Subarun jne Suomessa varsin tunnettujen merkkien kanssa. Myynti Suomessakaan ei siten kovin heikkoa ole muuten kuin verrattuna konsernin muihin merkkeihin. Volyymiauto Skoda ja volkkarin volyymimallit ovat Suomen myydyimpiä autoja, joten näihin nähden Seat ei pärjää. Eikä Suomessa Seatin markkinointiin ole satsattu lähestulkookaan sitä mitä esim Skodaan ja Volkkariin ja sehän näkyy tunnettuudessakin ja saatavuudessa eri puolella Suomea.

        Teknisestihän Seat on sama kuin muutkin konsernin autot. Seatin hintaan ei ilmaa voi pistää kuten suositumpiin volyymimerkkeihin. Seatin hinnathan ovat mallista riippuen useita tuhansia, jopa reilusti yli kymppitonninkin vastaavia merkkejä halvempi. Eli totta on, että konsernin kannalta on parempi, jos asiakkaat ostavat reippaasti 'ilmalisää' hinnoissa olevia autoja.

        Tuo väite heikosta vaihtohinnoista on suurinpiirtein täysin tuulesta temmattu. Se on täysin verrannollinen uuden auton hintaan, kun verrataan muihin konsernin autoihin.

        Minulla on jo toinen Seat ja autonvaihto taas lähestymässä. Seat on kyllä vahvoilla edelleen, mutta mitenkään sitoutunut en siihen ole. Konsernissa ei mieluisaa hinta-laatuista vaihtoehtoa ole tähänkään mennessä löytynyt, niin tuskin nytkään jos merkki vaihtuu. Kokeiltu kyllä on, mutta Audi ja VWovat vastaavat mallit ylihinnoitelleet niin, etten ole keksinyt hyvää syytä miksi minun nuo ylihinnat pitäisi maksaa suurinpiirtein tyhjästä. Kyllä niissä hinta on ollut yli 10.000 reilustikin varsinkin Audi, kalliimpi.


      • 1646443

        En tiedä mihin tuo kommentti "ei mene enää kaupaksi kovin hyvin" perustuu, tämän vuoden osalta tammi-syyskuun myynti Seatilla oli 5% verrattuna viime vuoteen.

        Loppuvuoden myyntiä saattaa päästökohu heikentää, mutta tuskin viime vuodesta kovin paljon jäädään, ja 2014 Seat sai kuitenkin operatiivista kassavirtaa aikaan 500 meur, joten tuskin on ensimmäisenä lopetettavien listalla.

        Jos merkki lopetettaisiin niin varmaan osa siirtyisi Skodan/VW:n leiriin mutta myös kilpailijoille. Hintaero vaikuttaa tietysti paljon tähän, mutta en ainakaan itse maksaisi lähemmäs kymppitonnia lisähintaa siitä että saan teknisesti samanlaisen, mutta volkkarin logolla olevan auton.


      • 3plus9
        1646443 kirjoitti:

        En tiedä mihin tuo kommentti "ei mene enää kaupaksi kovin hyvin" perustuu, tämän vuoden osalta tammi-syyskuun myynti Seatilla oli 5% verrattuna viime vuoteen.

        Loppuvuoden myyntiä saattaa päästökohu heikentää, mutta tuskin viime vuodesta kovin paljon jäädään, ja 2014 Seat sai kuitenkin operatiivista kassavirtaa aikaan 500 meur, joten tuskin on ensimmäisenä lopetettavien listalla.

        Jos merkki lopetettaisiin niin varmaan osa siirtyisi Skodan/VW:n leiriin mutta myös kilpailijoille. Hintaero vaikuttaa tietysti paljon tähän, mutta en ainakaan itse maksaisi lähemmäs kymppitonnia lisähintaa siitä että saan teknisesti samanlaisen, mutta volkkarin logolla olevan auton.

        Sitä on vaikea uskoa, että Seat-merkki lopetettaisiin.
        Jos VW joutuu päästöhuijauksen vuoksi karsimaan automerkkejään tai -mallejaan, niin lopettamista parempi vaihtoehto tietysti on myynti. Näinhän on tehty monen monta kertaa eri automerkkien kohdalla ja onhan Seatkin myyty VW-konsernille aikanaan, v 1982.
        Ja jos se myytävä sattuisi olemaan Seat, niin huomionarvoistahan on,että Seatin myyntihän on ihan hyvää saman markkinaosuuden automerkeissä, jopa Suomessakin.


    • Xaltti2

      Altea XL:n takia hankin muutama vuosi sitten Seatin. Muut Seatit eivät kiinnosta. Mutta löytyyhän samantyyppisä autoja muilta valmistajilta. Mm. Bemarin Active Toureriin pitäisi tutustua. Kallishan se on.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2671
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      151
      1228
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1125
    4. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      998
    5. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      964
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      206
      939
    7. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      13
      855
    8. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      845
    9. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      845
    10. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      39
      822
    Aihe