Moni huonokuntonen vanhus varmasti miettii kuinka täältä pääsisi pois kohtuulisen helposti,
suuremmilta kärsimyksiltä säästyis,
kipua tuntematta,
kuma voisi vain nukahtaa lopulliseen piiiiiitkään uneen,
se vaan on mahdottomuus näillä lääkityksillä mitä meki saadaan esm. sepelvaltimotautiin, diapeetekseen ym vajaa toimintaan,
olemme jo monisairaita, väsyneitä ,
nipistää ja kolottaa sieltä sun täältä,
-- monikaa meistä ei halua laitoshoitoon, se vasta kurja kuolema onki,
oma-alotteinen eutanasia olisi ratkaisu sitä haluaville,
mutta suomen laki ei salli,
ihmisen pitää kitumalla kuolla,
Mitä mieltä eutanasiasta ?
158
820
Vastaukset
- sitten-vaan-nukkumaaaan-
Sitä mieltä,
kun ihminen väsyy , on ollu pitkä elämä, puoliso jo kuollu,
on monisairas, on jääny täysin yksin, on elämään kyllästyny,
jos ja kun hän lääkärin kanssa juttelee asiasta,
jos ja kun lääkäri tulee vakuuttuneeksi, että ihminen ei muuta mieltään,
niin lääkärin tulis määrätä lääkkeet ja neuvoa kuinka ne otetaan ,
kun ihminen haluaa saada lopullisen, rauhallisen, kivuttoman, tuskattoman unen,
-- sitä en tiedä onko se mahdollist,
toivottavasti lääketiede tietää ,Lääkärin tulee suojella elämää eikä neuvoa kuolemassa. Ei lääkärin velvolisuus aikä asia ole neuvoa ihmistä pääsemään hengestään.
- faa3ta
siilimuori2 kirjoitti:
Lääkärin tulee suojella elämää eikä neuvoa kuolemassa. Ei lääkärin velvolisuus aikä asia ole neuvoa ihmistä pääsemään hengestään.
Ehkä homman voisi hoitaa joku muu taho jos lääkärit ei uskalla tai halua.
- Mies30v
Niin, mielestäni eutanasia on tarkoitettu tapauksille missä ei ole enään mitään tehtävissä .Ja näissäkin tapauksissa, aivan loppusuoralla missä ihminen itse on aivan loppu.
Eutanasia, ei ole tarkoitettu ihmisille jotka ovat jotakuinkin hyvässä kunnossa ja kävelevät vielä omilla jaloillaan.Se ei ole tarkoitettu edes ihmisille jotka ovat laitoshoidossa mutta ovat järjissään ja jollain tavoin elämässä kiinni.Se ei ole myöskään ihmisille joilla on normaaliin vanhenemiseen kuuluvia kipuja tai elämään kyllästymistä.Asiolle pitää koittaa viedä positiiviseen suuntaan, jos vain mahdollista.
Elämää pitää myös kunnioittaa ja pyrkiä olemaan kiitollinen siitä mitä on saanut.Elämä on omalla tavallaan pyhä, jota tulee kunnioittaa. - 84vuotias
Mies30v kirjoitti:
Niin, mielestäni eutanasia on tarkoitettu tapauksille missä ei ole enään mitään tehtävissä .Ja näissäkin tapauksissa, aivan loppusuoralla missä ihminen itse on aivan loppu.
Eutanasia, ei ole tarkoitettu ihmisille jotka ovat jotakuinkin hyvässä kunnossa ja kävelevät vielä omilla jaloillaan.Se ei ole tarkoitettu edes ihmisille jotka ovat laitoshoidossa mutta ovat järjissään ja jollain tavoin elämässä kiinni.Se ei ole myöskään ihmisille joilla on normaaliin vanhenemiseen kuuluvia kipuja tai elämään kyllästymistä.Asiolle pitää koittaa viedä positiiviseen suuntaan, jos vain mahdollista.
Elämää pitää myös kunnioittaa ja pyrkiä olemaan kiitollinen siitä mitä on saanut.Elämä on omalla tavallaan pyhä, jota tulee kunnioittaa.Et vielä olle vanha ja kipujen keskellä miksi kirjoitat noin halventaen sairaan tahtoa!
Minusta sen voi päättä potilas joka niin tuntee että ei tulevaisuutta enää ole, nuori 30v ei oikein tiedä elämästä vielä mitään.
- ent.siivoojaparka
Se nyt ei liene elämän vaikeimpia asioita saada itse itsestään henki pois, jos todella haluaa. Mitä siihen lääkäreitä vaivaamaan.
On niillä tohtoreilla tarpeeksi tekemistä niittenkin kanssa, jotka haluavat elää.- eustanasia-suuri-kysymys
Luulempa vaan,,,
ei se niin helppoa ole,
kyllä se vaatii melkosta luonnetta jos itse alkaa nirrin ottamaan itteltään,
ei se noin vain lähdekkää,
kyllä täytyy olla tietoa ja pitkään jo harkkitu,
jos semmosen tekee ja alkaa tuumasta toimeen,
ei kukaan elämässä kiini oleva terve ihminen semmosta edes harkitse,
se on varma, - ent.siivoojaparka
eustanasia-suuri-kysymys kirjoitti:
Luulempa vaan,,,
ei se niin helppoa ole,
kyllä se vaatii melkosta luonnetta jos itse alkaa nirrin ottamaan itteltään,
ei se noin vain lähdekkää,
kyllä täytyy olla tietoa ja pitkään jo harkkitu,
jos semmosen tekee ja alkaa tuumasta toimeen,
ei kukaan elämässä kiini oleva terve ihminen semmosta edes harkitse,
se on varma,Niinpä niin.
Mutta jos ihmisellä kerran on jo sellainen asenne, että voi kun kuolisi terveenä, ennenkuin tulee huonoon kuntoon, niin miksi siihen lääkäriä vaivata. Miksi lääkärin pitäisi ottaa omalletunnolleen hänen tappamisensa? Haluaisitko itse olla sellaisena pyövelinä?
Miten paljon luulet, että lääkäriltä kysyisi luonnetta tappaa joku, jolla ei ole luonnetta tehdä sitä itse. Miten vakuuttavalle se lääkäristä kuulostaisi, että joku haluaa tosiaan kuolla, joku sellainen, jolla ei ole luonnetta itsellään tappaa itseään. - eri-mieltä-kansasi
ent.siivoojaparka kirjoitti:
Niinpä niin.
Mutta jos ihmisellä kerran on jo sellainen asenne, että voi kun kuolisi terveenä, ennenkuin tulee huonoon kuntoon, niin miksi siihen lääkäriä vaivata. Miksi lääkärin pitäisi ottaa omalletunnolleen hänen tappamisensa? Haluaisitko itse olla sellaisena pyövelinä?
Miten paljon luulet, että lääkäriltä kysyisi luonnetta tappaa joku, jolla ei ole luonnetta tehdä sitä itse. Miten vakuuttavalle se lääkäristä kuulostaisi, että joku haluaa tosiaan kuolla, joku sellainen, jolla ei ole luonnetta itsellään tappaa itseään.EI se noin mene,
moni haluaa ammatitaitoista tietoa kuinka voi lähteä kivutta, tuskiatuntematta lopullisesti pois,
siinä tarvitaan lääkärin neuvot, ei toimintaa,
vain lääkemääräykset ja kuinka lääkkeet otetaan,
ei maalikko itse tiedä asiasta,
vain lääkärillä on lääketeieeteelinen koulutus,
joten lääkäri omaa tiedon asiasta parhaiten,
ei neuvo ole avunantoa kuolemaan,
eikä lääkäri syylisty mihinkää rikokseen JOS ihminen potilas ITSE pyyttää saada reseptin ja neuvot,
-
voihan ihminen allekirjoittaa todistettavasti todistuksen lääkärille,
että itse on pyytäny lääkkeet ja tiedon,
ettei lääkäri ole syylistyny mihinkään rikokseen, - ent.siivoojaparka
eri-mieltä-kansasi kirjoitti:
EI se noin mene,
moni haluaa ammatitaitoista tietoa kuinka voi lähteä kivutta, tuskiatuntematta lopullisesti pois,
eikä lääkäri syylisty mihinkää rikokseen JOS ihminen potilas ITSE pyyttää saada reseptin ja neuvot,
-
ettei lääkäri ole syylistyny mihinkään rikokseen,Jos ihminen haluaa kuolla syystä, mitkä tuolla aikaisemmin mainitaan; """""kun ihminen väsyy , on ollu pitkä elämä, puoliso jo kuollu,
on monisairas, on jääny täysin yksin, on elämään kyllästyny""""", niin lääkärin tehtävä elämän säilyttämisen puoltajana on auttaa toimittamalla psyykehoitoon tuollainen, eikä tappaa häntä. Siellä on muitakin tuon kaltaisia elämäänsä kyllästyneitä. Monet heistä nousevat vielä tuhkasta.
Jos ei tosiaan vakavissaan halua elää, niin ei siitä silloin mene ruikuttamaan kenellekään, vaan alkaa itse tositoimiin. Se lääkärille valittaminen on samaa kuin avunhuuto; toimita minut hoitoon.
Jos ei itsellään ole luontoa lopettaa elämäänsä silloin kun tosissaan haluaa, niin alamaailmasta löytyy kyllä palkkamurhaajia.Sieltä löytyy sopivia pillereitäkin. Ai tuo olikin täällä jo moneen kertaan sanottu, aloitin alhaaltapäin ketjun. Samaa mietlä, mitä sekoittaa muita omaan itsemurhaansa.
- eppu2
eri-mieltä-kansasi kirjoitti:
EI se noin mene,
-
ettei lääkäri ole syylistyny mihinkään rikokseen,Kyllä syyllistyy, eivät lain edessä mitkään keskinäiset paperit päde.
- uovu
Mutta jos pelkää että joutuu helvettiin? En itse ainakaan uskaltaisi itsemurhaa tehdä. Eutanasiassa lääkärin kädet oisi veressä niin sanotusti, niin vois lähteä muuten kuin synnin läpi. Plus mukavuus.
- RIITAPUKAR
Kyllä eutanasia saisi tulla voimaan...Olishan helpotus Hallitukselle,kun meitä kerralla 100sais eutanasian...Siinäpä rikkaat rahaa sais,ei olis hoitokuluja..Panehan Sipilä toimeeksi......Tärkein ja helpoin rahan saisit.
- Tyhmyydenhuippu
Niinpä niin.
Miten paljon luulet, että lääkäriltä kysyisi luonnetta tappaa joku, jolla ei ole luonnetta tehdä sitä itse. Miten vakuuttavalle se lääkäristä kuulostaisi, että joku haluaa tosiaan kuolla, joku sellainen, jolla ei ole luonnetta itsellään tappaa itseään.Ei junalauta! Ihmiset eivät millään voi olla noin tyhmiä. Eutanasialla ja itsemurhalla ei ole mitään tekemistä keskenään. Koettakaa nyt edes vähän sivistää itseänne.
- Tunnustetaantosiasiat
Minun mielestäni eutanasia pitäisi olla pakollista
yli 80 vuotiaille joilla on vakava sairaus.
Säästyisi paljon yhteiskunnan varoja ja ehkä omaiset ilahtuisivat
palkkiosta......10.000 E ? - Kuolemapareevaihtoehto
Mikä -keleen palkkio? Eutanasian tulisi olla luvallista, laillista, mutta ehdottomasti vapaaehtoista. Paitsi ehkä niissä tapauksissa kun mitään muuta elämää ei ole enää jäljellä kuin että sydän lyö ja henki kulkee.
- osaamista-tässäkin
Ei siihen mitään lääkäriä tarvita vaan sellaiset aineet joilla homma hoituu. Jos omistaa aseita ja pystyy niitä käyttämään niin homma on helppo. Parempi on hoitaa homma ulkona, esim. metsässä niin ei sotke paikkoja. Piippu suuhun ja suunta ylöspäin. On monia tapauksia että laukaisee aseen ohimolla ja luoti vaan kulkee kallon pintaa.
Minun puolestani saa tappaa.
Muitakin kuin minut.
Vanhana varsinkin.
Lääkärihän aina tietää paremmin kuin potilas luulee.
Maa-pallon kannalta olisi kyllä parempi tappaa lapsia.
Minä kun olen niin viher-rakas.
H.- kylmätotuus
Tämäkö on kantasi eutanasiaan?
Minun käsitykseni mukaan sinä puhut tapoista tai murhista, et eutanasiasta.
Siis huutelet asiattomuuksia, kuten se eräs puoluejohtaja.
Jostain syystä tuntuu siltä, että nyt taitaa tulla oksennus. kylmätotuus kirjoitti:
Tämäkö on kantasi eutanasiaan?
Minun käsitykseni mukaan sinä puhut tapoista tai murhista, et eutanasiasta.
Siis huutelet asiattomuuksia, kuten se eräs puoluejohtaja.
Jostain syystä tuntuu siltä, että nyt taitaa tulla oksennus."kylmätotuus"
Elämän kannalta ei Euthanasiaa ole.
Sitä ei ole edes se, että eläimet etsivät aina heikointa yksilöä.
Elämän kannalta kaikki se kuolema, joka edistää elämää on oikein.
Jesse kielsi minua muinoin laittamasta tuota ajatustani pyhään kirjaan.
Sanoi lauseen tekevän aikanaan ihmisen hulluksi.
Minä laitoin lauseen kuitenkin.
Ja niin tuli muslimeista kummallisia tappajia.
Liekö heidän kulttuurinsa aina kohdanneet huonoja moraalin-opettaja.
Mömmöileviä ämmäläisiä.
Meillä ristiin raapustajilla menee ns.elävämmin.
Paistaistko kanssani possua?
Vai Lahnaako pitää olla :)
H.- kylmätotuus
hunksz kirjoitti:
"kylmätotuus"
Elämän kannalta ei Euthanasiaa ole.
Sitä ei ole edes se, että eläimet etsivät aina heikointa yksilöä.
Elämän kannalta kaikki se kuolema, joka edistää elämää on oikein.
Jesse kielsi minua muinoin laittamasta tuota ajatustani pyhään kirjaan.
Sanoi lauseen tekevän aikanaan ihmisen hulluksi.
Minä laitoin lauseen kuitenkin.
Ja niin tuli muslimeista kummallisia tappajia.
Liekö heidän kulttuurinsa aina kohdanneet huonoja moraalin-opettaja.
Mömmöileviä ämmäläisiä.
Meillä ristiin raapustajilla menee ns.elävämmin.
Paistaistko kanssani possua?
Vai Lahnaako pitää olla :)
H.Nimim. "hunksz" ystäväiseni, taidat olla pahemmin sekaisin, kuin se kuuluisa seinäkello. Siitä syystä en katso aiheelliseksi "keskustella" eutanasiasta kanssasi enää enempää.
En myöskään tiedä kuka on jesse, jonka useinkin mainitset.
Pyhä kirjasi, josta "puhut" on myös arvoitus ja siksi se jääköön!
Tuo ruokapuoli, jota kyselit, niin siihen osaan sentään vastata.
Possu on oikein hyvää, mikäli sitä ei ole kuivaksi paistettu. Paras lihakeitto syntyy myös possusta. Tirripaisti on savolainen perinneruoka, joka maistuu parhaimmalta talkkunan kanssa.
Lahna on erinomainen kala savustettuna ja ruodot helppo poistaa.
Lahna on minulle paljon tutumpi kala kuin nahkiainen.
En paistaisi kanssasi possua, vaan tekisin sen aivan itse.
Lahnankin savustaisin ilman apuasi, aivan turvallisuus syistä.
Henkiriepuni on minulle kallis.
- 1eero
Kuolemako mielessä ehei tässä vaiheessa. Joskus pakostakin liian vaikea sulatettavaksi mielummin aatos mulla mitä jos kuitennii.
- ö-Öö
Mnaah
Kannattaisi ottaa selvää, mitä eutanasia tarkoittaa. Täällä taas kirjoitettu itsemurhasta jne. Kun eutanasia tarkoittaa avustettua itsemurhaa. Elikkäs, kun potilas haluaa kuolla, mutta ei pysty itse lopettamaan itseään, lekuri auttaa.
Onhan niitä tapauksia, että joku onnistunut ajamaan puhallusohjattavalla tuolilla uima-altaaseen, mutta ne harvinaisia. Hah, tiedän yhden tyypin, joka letkuissa, silmät liikkuu, kommunikointi onnistuu katseentunnistus kirjoitusnäytön avulla. Sellainen ei pysty lopettamaan itseään ilman apua mitenkään. Aika nuori vielä, makaa sairaalassa vielä useamman kymmenen vuotta. Se pystyy ilmaisemaan tahtonsa kuolla, sitä ei toteuteta.
Eutanasian kieltäminen mun mielestä törkeästi vastoin ihmisoikeuksia, ihminen voi eläissään tehdä jonkin verran päätöksiä ja valintoja. Epäoikeudenmukaisesti itsemurha on useilta ihmisiltä kielletty. Ja se on ihmisen tärkein ja vakavin päätös, päättää oman elämänsä päättämisestä.
=DW="makaa sairaalassa vielä useamman kymmenen vuotta."
Mitä, miksi hän on sairaalassa eikä kodinomaisissa olosuhteissa?- ent.siivoojaparka
Siinä tapauksessa hyväksyn tavallaan passivisen elämästä irtipäästämisen, että ihminen on parantumattomasti kohta kuoleva sairas muutenkin, makaa koomassa, letkuissa ja respiraattorissa eikä mitään toivoa enää ole.
Silloin on ihan viisasta lopettaa hoito ja vapauttaa laitteet sellaisen käyttöön, joka ehkä vielä pystyy tulemaan tajuihinsa. - ö-Öö
siilimuori2 kirjoitti:
"makaa sairaalassa vielä useamman kymmenen vuotta."
Mitä, miksi hän on sairaalassa eikä kodinomaisissa olosuhteissa?Lähetä rahaa, tehohoitohuone koneineen ja hoitajineen ei ole kovin edullinen. Menee yhteiskunnan piikkiin koko hoito, miljoonia vuosien varrella. Elossa vaan pidetään.
=DW= - ö-Öö
Siinä tapauksessa hyväksyn tavallaan passivisen elämästä irtipäästämisen, että ihminen on parantumattomasti kohta kuoleva sairas muutenkin, makaa koomassa, letkuissa ja respiraattorissa eikä mitään toivoa enää ole.
Silloin on ihan viisasta lopettaa hoito ja vapauttaa laitteet sellaisen käyttöön, joka ehkä vielä pystyy tulemaan tajuihinsa.Kuka tässä koomasta on puhunut?
Kannattais tosiaan miettiä, mitä eutanasia tarkoittaa, eikä jaella omia mielipiteitä.
=DW= ö-Öö kirjoitti:
Lähetä rahaa, tehohoitohuone koneineen ja hoitajineen ei ole kovin edullinen. Menee yhteiskunnan piikkiin koko hoito, miljoonia vuosien varrella. Elossa vaan pidetään.
=DW=Onko hän ilmaissut tahtonsa kuolla. Mistä tiedät että hän on hyvinkin kiinni elämässä? Kyllä nykysin on hoidettavia tavallisissakin hoivalaitoksissa hengitysapulaitteineen . Hei on oma hoitorinki, siis omat hoitajat kolmessa vuorossa. En usko että kukaan asuu tehohoidossa jossain yliopistosairaalassa.
- ö-Öö
siilimuori2 kirjoitti:
Onko hän ilmaissut tahtonsa kuolla. Mistä tiedät että hän on hyvinkin kiinni elämässä? Kyllä nykysin on hoidettavia tavallisissakin hoivalaitoksissa hengitysapulaitteineen . Hei on oma hoitorinki, siis omat hoitajat kolmessa vuorossa. En usko että kukaan asuu tehohoidossa jossain yliopistosairaalassa.
Ihme jankuttaja.
Miettisit asiaa, älä vastaväitöksiä. Kundi tosiaan pystyy kommunikoimaan katsetietokoneen avulla, elikkäs kohdistamalla katsensa kirjaimeen kerrallaan, Kirjoittamaan. näkö ja kuulo pelaa, Ajatus myös, muu ei.
Sä olet niinkuin vastakkainen tapaus, kaikki muu toimii, ajatus ei.
=DW= ö-Öö kirjoitti:
Ihme jankuttaja.
Miettisit asiaa, älä vastaväitöksiä. Kundi tosiaan pystyy kommunikoimaan katsetietokoneen avulla, elikkäs kohdistamalla katsensa kirjaimeen kerrallaan, Kirjoittamaan. näkö ja kuulo pelaa, Ajatus myös, muu ei.
Sä olet niinkuin vastakkainen tapaus, kaikki muu toimii, ajatus ei.
=DW=Tollo. Sitähän mä sanoin. Jos pystyy kommunikoimaan, onkos sanonut tavallansa että haluaa kuolla?Vai onkos se vaan sun ennakkoluulos ja ajattelet hänen puolestaan et toi elämä ei ole arvokasta?
- ö-Öö
siilimuori2 kirjoitti:
Tollo. Sitähän mä sanoin. Jos pystyy kommunikoimaan, onkos sanonut tavallansa että haluaa kuolla?Vai onkos se vaan sun ennakkoluulos ja ajattelet hänen puolestaan et toi elämä ei ole arvokasta?
Älä trollaa. Kerroin täydellisen ja todellisen esimerkin ihmisestä, jolle itsemurha ilman apua on mahdoton. Vastaavassa tilanteessa olevia ihmisiä paljon muitakin. Siksi tarvitaan mahdollisuus eutanasiaan. Todella typerää alkaa pilkkaamaan heidän oikeuksiensa puuttumista nettipalstalla.
=DW= - ent.siivoojaparka
ö-Öö kirjoitti:
Kuka tässä koomasta on puhunut?
Kannattais tosiaan miettiä, mitä eutanasia tarkoittaa, eikä jaella omia mielipiteitä.
=DW=Kukako koomasta puhunut? Minä. Justiin edellisessä kommentissani.
ö-Öö kirjoitti:
Älä trollaa. Kerroin täydellisen ja todellisen esimerkin ihmisestä, jolle itsemurha ilman apua on mahdoton. Vastaavassa tilanteessa olevia ihmisiä paljon muitakin. Siksi tarvitaan mahdollisuus eutanasiaan. Todella typerää alkaa pilkkaamaan heidän oikeuksiensa puuttumista nettipalstalla.
=DW=No hitto minä mitää pilkkaa, käsitätkö tahallas väärin? Nimenomaan peräänkuulutan oikeuksianmsa. Yritin asiallisesti kysyä että onko hän pyytänyt aada kuolla niin jäbä alkaa inkuttamaan tyhjänpäiväisyyksiä.
- Lukihäiriöisiäkin
Hienoa, hyvä "ö-Öö" / "=DW=" että osoitit noitten luetun ymmärtämisen vajeen, kun omat ajatukset ovat niiin 'hyviä' ja 'oikeita' muitten vastaaviin verrattuna.
- nuormieli
Hunksz kirjoitti, "Maa-pallon kannalta olisi kylla parempi tappaa lapsia". Huh olipa julmasti ajateltu.
Eutanasia on armomurha, armahdetaan elaimiakin jos ne karsii, ovat vakavasti sairaita, miksi ei siis ihmisiakin jos laaketiede on voimaton ja karsimus ja kivut ovat kovia ja henkilo itse haluaa, olen ehdottomasti eutanasian kannalla se pitaisi olla jokaisen itse paatettavissa ja laillinen kuten esim. Hollannissa.
Koneeni nappaimisto on auttamattomasti sekaisin, eli en kirjoita ulkomailta ja silti nuo kaksi kirjainta on pakko korvata aalla ja oolla."nuormieli"
Ahistaa, ahistaa...
Sanovat tiede-miehet pallostamme.
Liian vähän on lihan-syöjiä.
Liian moni syö Muurahaisia, munia, liskoja ja koppa-kuoriaisia.
Hämä-Häkeistä nyt puhumattakaan.
Tuota menoa tuho-hyönteisetkin lisääntyvät tolkuttomasti.
Huhut kertovat Tappaja-Etanan purreen verta Ukko-Varpaasta.
Vegaanit täyttävät maan ilmaa vaivaten.
Star Wars miekasta pitää tehdä aito ja terävä.
Kumi-veneiden pitää mädäntyä suolaisessa vedessä.
Muumi-mukien on valutettava lyjyä juomiin.
Guineassa pitäisi vapauttaa ihmis-syönti.
Intiassa pakottaa syömään lehmä per perhe.
Jo kasvaa ruoho taas, ja hiili alkaa imeytyä.
Suoraan suolesta.
H.
- näin-oli-hyvä-lähteä
Mä tahtoisin kuolla o n n e l l i s e n, hyvällä mielellä , äkisti omaan sänkyyn, ilman minkäänlaista kipua, tukehtumisen tunnetta,
olisi hyvä vain nukahtaa, samoin kuin unipillerillä,
unipillerit ei vaan nukuta ikuiseen uneen se on harmi,
aamulla taas heräät samaan tympeyteen,Noin olen itse myös ajatellut ja tekotavankin olen jo miettinyt.
Se on sama kuin monilla vanhuksilla jo tänä päivänä, valitettavasti ei ole tietoa onko se heillä oman tahdon mukainen vai mikä.
Lopetan syömisen ja juomisen, kirjoitan hoitotahtooni , ettei väkisin saa ruokkia tai juottaa.
Nukahdan sitten vain omaan sänkyyni. Todennäköisesti riutuneena
mutta oman tahtoni mukaan.
- Suharikin
¤¤Eutanasian kieltäminen mun mielestä törkeästi vastoin ihmisoikeuksia, ihminen voi eläissään tehdä jonkin verran päätöksiä ja valintoja. Epäoikeudenmukaisesti itsemurha on useilta ihmisiltä kielletty. Ja se on ihmisen tärkein ja vakavin päätös, päättää oman elämänsä päättämisestä. ¤¤.............................
Samaa mieltä ö-öön kanssa, epätoivoisimmat ajavat autollaan nokkakolarin rekan keulaan ja pahimmassa tapauksessa vievät mukanaan viattoman sivullisen hengen mukanaan, ainakin jos hollille sattuu toinen henkilöauto. Eutanasia laillistettava pikaisesti ja apteekkiin saatava sellaset tropit että kenenkään ei tarvitse täällä kitua vastoin tahtoaan.Miksi eutanasiaan tarvittaisinin jokun toisen kirjoittama resepti. Hengen saa itseltään halutessaa muiltakin keinoin. Miksi sekoittaa siihen muita ihmisiä?Narsistista ajattelua.
- älyhoiäläjätätä
siilimuori2 kirjoitti:
Miksi eutanasiaan tarvittaisinin jokun toisen kirjoittama resepti. Hengen saa itseltään halutessaa muiltakin keinoin. Miksi sekoittaa siihen muita ihmisiä?Narsistista ajattelua.
Se onkin itsemurha eutnasia on eri asia.
älyhoiäläjätätä kirjoitti:
Yhteisnimittäjänä halu tappaa/tapattaa itsensä.Itsekästä haluta siihen muista osallisia.
- ent.siivoojaparka
älyhoiäläjätätä kirjoitti:
On se tavallaan itsemurha silloin, jos pyytää jonkun toisen tappamaan hänet. Siinä heittää vain itsaristaan vastuun toisen ihmisen tunnolle. Hiton egoistista.
- ent.siivoojaparka
siilimuori2 kirjoitti:
Yhteisnimittäjänä halu tappaa/tapattaa itsensä.Itsekästä haluta siihen muista osallisia.
No niin, kirjoitin taas saman kuin sinä. Mutta olen tuossa asiassa samaa mieltä kanssasi.
No niin, kirjoitin taas saman kuin sinä. Mutta olen tuossa asiassa samaa mieltä kanssasi.
Nii. Löytyyhän niitäkin aiheita :).
- ent.siivoojaparka
siilimuori2 kirjoitti:
Nii. Löytyyhän niitäkin aiheita :).
Parempi, että joskus jotain, kun ei koskaan mitään.
Se on se kuolemanhalukin ihmisellä joskus niin vaihtelevaa, menee ja tulee. Minulle sitä ei tosin vielä ainakaan ole tullut koskaan.
Tässä pitkin päivää ja montakin pelannut nettiJATZYa yhden parikymppisen tytön kanssa, joka on onnellisen kiitollinen siitä, että elää vielä. Ulospäinsuuntautunut nätti huumorintajuinen mukava elämänhaluinen tyttö, mutta hänellä veti pään pimeäksi muutama viikko sitten taas kerran ja päätti, että tämä on tässä nyt. Olisi sääliksi onnistunutkin, ellei yöbussin kuljettaja olisi sattumalta löytänyt hänet asumattomalta seudulta ja toimittanut ihan viime hetkellä sairaalaan. Ei hän oikeasti halua kuolla, mutta hänen lapsuudessaan munistaan hirtettävän isäpuolensa synnyttämät kummitukset nousevat välillä vetämään mielen mustaakin mustemmaksi. ent.siivoojaparka kirjoitti:
Parempi, että joskus jotain, kun ei koskaan mitään.
Se on se kuolemanhalukin ihmisellä joskus niin vaihtelevaa, menee ja tulee. Minulle sitä ei tosin vielä ainakaan ole tullut koskaan.
Tässä pitkin päivää ja montakin pelannut nettiJATZYa yhden parikymppisen tytön kanssa, joka on onnellisen kiitollinen siitä, että elää vielä. Ulospäinsuuntautunut nätti huumorintajuinen mukava elämänhaluinen tyttö, mutta hänellä veti pään pimeäksi muutama viikko sitten taas kerran ja päätti, että tämä on tässä nyt. Olisi sääliksi onnistunutkin, ellei yöbussin kuljettaja olisi sattumalta löytänyt hänet asumattomalta seudulta ja toimittanut ihan viime hetkellä sairaalaan. Ei hän oikeasti halua kuolla, mutta hänen lapsuudessaan munistaan hirtettävän isäpuolensa synnyttämät kummitukset nousevat välillä vetämään mielen mustaakin mustemmaksi.Minusta myös elämä on niin suuri lahja etten koskaan ole toivonut kuolevani. Pelännyt sen sijaan olen kerran. Uskon että aniharva oikeasti haluaa kuolla. Ja itse päättää päivänsä. Näyttää siltä että nämä jotka rummuttavat eutanasian puolesta ovat haluamassa sitä muille, ei itselle.
- Suharikin
siilimuori2 kirjoitti:
Miksi eutanasiaan tarvittaisinin jokun toisen kirjoittama resepti. Hengen saa itseltään halutessaa muiltakin keinoin. Miksi sekoittaa siihen muita ihmisiä?Narsistista ajattelua.
Jos tiedät helpon ja siistin tavan tehdä itsari, niin eläpä panttaa tietoa. Lähes viikottain joutuu lukemaan lehdistä kuinka auto "tuntemattomasta" syystä ajautui vastaantulevien kaistalle ja useimmiten rekan nokkaan. Eikös se olisi armeliasta eutanasiaa laajemmassa mielessä ajateltuna ja säästyisi sivullisten henkiä jos julkaiset näille itsetuhoisille helpon tavan päättää päivänsä siististi ilman sivullisten kärsimyksiä. kuuntelen:d
Suharikin kirjoitti:
Jos tiedät helpon ja siistin tavan tehdä itsari, niin eläpä panttaa tietoa. Lähes viikottain joutuu lukemaan lehdistä kuinka auto "tuntemattomasta" syystä ajautui vastaantulevien kaistalle ja useimmiten rekan nokkaan. Eikös se olisi armeliasta eutanasiaa laajemmassa mielessä ajateltuna ja säästyisi sivullisten henkiä jos julkaiset näille itsetuhoisille helpon tavan päättää päivänsä siististi ilman sivullisten kärsimyksiä. kuuntelen:d
"Suharikin"
Jos etsivä löytää netistä ydin-pomminkin aiheet.
Niin miksi ei löytyisi aineita pienenpäänkin menehdykseen.
En kehoita tässä mitenkään mihinkään.
Luin vaan tuon asian netistä.
H.- ent.siivoojaparka
Suharikin kirjoitti:
Minä tiedän hirmuisen monta muutakin keinoa tehdä varma itsari ilman, että siihen tarvitsee sekoittaa muita. Tuo rekan nokkaan ajo tai pikajunan eteen hyppääminen on yksi typerimpiä ja mielikuvituksettomimpia klassikoita.
Ei niin, että itselläni olisi ollut tarvetta suunnitella sellaisia, mutta tässä on vaan joutunut kuulemaan niin monista. En ala neuvomaan sinulle niitä. Kehittele itse joku ihan omaperäinen, niin monet muutkin. Suharikin kirjoitti:
Minä olen itsareiden vastustaja numero yksi. Itsemurha ei ole KOSKAAN vain sen tekijän asia vaan se koskettaa laajemmin ja traumatisoivammin kuin uskotkaan. Ja sitä paitsi antaa esimerkin ongelmien ratkaisusta myös jälkpolville.
- nuormieli
siilimuori2 kirjoitti:
Minusta myös elämä on niin suuri lahja etten koskaan ole toivonut kuolevani. Pelännyt sen sijaan olen kerran. Uskon että aniharva oikeasti haluaa kuolla. Ja itse päättää päivänsä. Näyttää siltä että nämä jotka rummuttavat eutanasian puolesta ovat haluamassa sitä muille, ei itselle.
Ei suinkaan se et kannattaa eutanasiaa tarkoita et haluaisi kuolla, ei ainakaan suht terve ja viela parhaassa iassa oleva henkilo kuten mina, mut olen myos nahnyt sairaita vanhuksia jotka jo toivovat et paasisivat pois monet maanneet vuosia pitkaiakaisosastoilla pystymatta itse suomaan kaymaan vessassa ynm. kylla heille jo soisi armahduksen.
- nuormieli
nuormieli kirjoitti:
Ei suinkaan se et kannattaa eutanasiaa tarkoita et haluaisi kuolla, ei ainakaan suht terve ja viela parhaassa iassa oleva henkilo kuten mina, mut olen myos nahnyt sairaita vanhuksia jotka jo toivovat et paasisivat pois monet maanneet vuosia pitkaiakaisosastoilla pystymatta itse suomaan kaymaan vessassa ynm. kylla heille jo soisi armahduksen.
Minun koneeni alkaa myos olla eutanasiaa vailla se on 6 vuotta vanha ja palvellut hyvin mut nyt tuntuu todellakin silta et mikaan ei ole ikuista.
- ent.siivoojaparka
nuormieli kirjoitti:
No kyllä nekin ajastaan kuolee ihan automaattisesti. "Mitään hyvää ei odota liian kauan".
Noinhan se on, että toisille sen armahduksen soisi mieluumin kuin itselleen, etenkin perilliset. nuormieli kirjoitti:
Kammottava ajatus. Jos pikkkasenkaan olet perehtynyt vanhustenhoitoon ja lähinnä omaisen näköklmasta, ymmärrät että ajatus vanhuksen aktiivisesta elämän lopettamisesta vain sen vuoksi että meistä muista elämänsä näyttä arvottomalta. Mihin helvettiin maailma on menossa kun ihmistä suunnittelee jo kaikeein avuttomimpien tappamista. Mut jottei mun puolesta mene Taas jankuttamiseksi, lopetan aiheen tähän. Tässäkään asiassa en jousta.
- Vieläkammottavampaa
Minä taas ajattelen arvokkuuden tarkoittavan no. sitä, että kun ei enää itse pysty, kykene, voi, saata ... hoidella edes omaan intimiteettiinsä kuuluvia asioitaan, niin olisi todella armollista ja arvokasta jos saisi poistua armollisesti ja arvokkaasti ja ennen kuin joku muu hoitelee puolestani kaiken mahdollisen ja mahdottoman syömisestä siihen tuotokseen, joka ravinnon kulkeutumisen loppupäässä seuraa.
Mieti itsesi, jos osaat, petiin muitten pyöriteltäväksi ja koeta kuvitella, miten arvokkaaksi itsesi ja olosi siinä tunnet. Siis jos vielä ymmärrät ja tunnet jotakin. - ent.siivoojaparka
Vieläkammottavampaa kirjoitti:
Minä taas ajattelen arvokkuuden tarkoittavan no. sitä, että kun ei enää itse pysty, kykene, voi, saata ... hoidella edes omaan intimiteettiinsä kuuluvia asioitaan, niin olisi todella armollista ja arvokasta jos saisi poistua armollisesti ja arvokkaasti ja ennen kuin joku muu hoitelee puolestani kaiken mahdollisen ja mahdottoman syömisestä siihen tuotokseen, joka ravinnon kulkeutumisen loppupäässä seuraa.
Mieti itsesi, jos osaat, petiin muitten pyöriteltäväksi ja koeta kuvitella, miten arvokkaaksi itsesi ja olosi siinä tunnet. Siis jos vielä ymmärrät ja tunnet jotakin.Minun arvokkuuteni ei ainakaan pysähdy oman persiini pesemiseen.
Et kai tosissasi tarkoita, että sellaiset, jotka eivät itse pysty kaikkiin fyysisiin toimintoihin, pitäisi tappaa pois?
Sinun arvokkuutesiko on noin ruumiillista sorttia? - Tiedäjatajuaensin
Järjestelepä itsesi paikalle katselemaan tarpeeksi läheltä, tarpeeksi pitkään ja tarpeeksi tarkkaan. Ennen sitä ei kannata päätään aukoa.
- ent.siivoojaparka
Tiedäjatajuaensin kirjoitti:
Järjestelepä itsesi paikalle katselemaan tarpeeksi läheltä, tarpeeksi pitkään ja tarpeeksi tarkkaan. Ennen sitä ei kannata päätään aukoa.
Vielä minä sinne kerkiän, jos en ennen sitä kuole.
Itse olin hoitamassa kaulasta alaspäin halvaantunutta miestä nuoruudessani muutaman kuukauden. Ei hän minun mielestäni olisi ollut tapettava, enkä huomannut hänen arvokkuutensa siitä kärsivän, ettei hän pystynyt tekemään kropallaan samaa kuin fyysisesti terveet.
Mutta meitä ihmisiähän on moneksi.
Minulle kroppa on vain ihmisen kuori ja itse ihminen on siellä kuoren sisällä. - kylmätotuus
siilimuori2 kirjoitti:
Kammottava ajatus. Jos pikkkasenkaan olet perehtynyt vanhustenhoitoon ja lähinnä omaisen näköklmasta, ymmärrät että ajatus vanhuksen aktiivisesta elämän lopettamisesta vain sen vuoksi että meistä muista elämänsä näyttä arvottomalta. Mihin helvettiin maailma on menossa kun ihmistä suunnittelee jo kaikeein avuttomimpien tappamista. Mut jottei mun puolesta mene Taas jankuttamiseksi, lopetan aiheen tähän. Tässäkään asiassa en jousta.
Olet kyllä ymmärtänyt eutanasian aivan väärin, kuten moni muukin kirjoittaja.
Luulo ei tässäkään asiassa ole tiedonväärti.
Ensiksikin sana EUTANASIA tarkoittaa HYVÄÄ KUOLEMAA.
Käännös armomurha on päin petäjikköä.
Ajatus, että eutanasiasta tulisi vanhusten, vammaisten tai minkään ryhmän tappamistapa, jos se Suomessa laillistettaisiin, on järjetön.
Jokaisen kannattaa tehdä hoitotestamentti, jossa ilmaisee hoitotahtonsa, kun sen kykenee vielä tekemään. kylmätotuus kirjoitti:
Olet kyllä ymmärtänyt eutanasian aivan väärin, kuten moni muukin kirjoittaja.
Luulo ei tässäkään asiassa ole tiedonväärti.
Ensiksikin sana EUTANASIA tarkoittaa HYVÄÄ KUOLEMAA.
Käännös armomurha on päin petäjikköä.
Ajatus, että eutanasiasta tulisi vanhusten, vammaisten tai minkään ryhmän tappamistapa, jos se Suomessa laillistettaisiin, on järjetön.
Jokaisen kannattaa tehdä hoitotestamentti, jossa ilmaisee hoitotahtonsa, kun sen kykenee vielä tekemään.Olen kommnetoinut siihen mit täällä on eutanasialla tarkoitettu kirjoituksissa. Eli olen kommentoinut juuri tähän järjettömyyteen.
Hoitotestamentilla voit vaikuttaa omaan hoitamiseesi, kaavakkeita löytyy netistä.siilimuori2 kirjoitti:
JES..Kerrankin EHDOTON EI eutanasialle...Syystä, sillä sitä käytettäisiin väärin..Jos Hitlerin aikaan olis saatu lupa eutanasiaan, olis lääketeollisuus jättänyt kehittämättä syöpälääkkeet,Aids, dementia ja monia muitakin..Kätkytkuolema on edelleen mysteeri, sillä kuolleista ei tietoa saa..Jos jollakin on vähän aikaa, sekin otettais pois, kuvottavaa..
Minusta eutanasia pitäisi laillistaa suomessakin.
Olen tehnyt hoitotestamentin jossa toivomukseni on että annetaan kuolla, mieluummin jouduttamalla, jos en enää pysty itse kertomaan toiveistani ja makaan kasvina sängyn pohjalla. Näitä on paljon, ihmisellä on henki lujassa, moni laihtuu luurangoksi kun ei juuri voi enää niellä ruokaansa eikä nestettä, sen verran kuitenkin refleksit vielä toimii että jonkin verran ravintoa menee elimistöön, onneksi eivät näille laita ravintoliuosta letkulla. Kipua voi tuntea vaikka sitä ei osaa enää ilmaista.- ent.siivoojaparka
Mistäs sinä tiedät vaikka kuinka paljon pystyisit ajattelemaan ja ymmärtämään vielä vaikka et pystyisi suullasi puhumaan.
Olisiko kiva, kun siihen tultaisiin sänkysi viereen ilmoittamaan kesken mukavien ajatustesi, että nyt sinulta otetaan nirri pois hoitotestamenttisi mukaisesti, etkä pystyisi itse sanomaan, ettää oottakaas nyt vielä hetki. - Onkose-elämää
Kuule kyllä sellaisillekin no. pannaan "ravintoliuosta letkulla" jotka eivät enää tiedä tästä maasta ja elämästä juurikaan mitään muuta kuin ehkä sen, että joku käy muutaman kerran päivässä pyöräyttämässä ympäri; pesemässä, vaipattamassa ja kääntämässä kyljeltä toiselle.
- Suharikin
Minulla myös jo vuosia sitten tehty hoitotestamentti jossa haluan että letkuihin ei laiteta ja jos ei uskovaiset ole vielä hyväksyneet siihen mennessä eutanasiaa niin sitten annetaan kunnon mömmöjä siihen asti kun henki lähtee. Olis kaikin puolin inhimillisempää lähteä kunnon fiiliksissä kuin kituen.
Suharikin kirjoitti:
Minulla myös jo vuosia sitten tehty hoitotestamentti jossa haluan että letkuihin ei laiteta ja jos ei uskovaiset ole vielä hyväksyneet siihen mennessä eutanasiaa niin sitten annetaan kunnon mömmöjä siihen asti kun henki lähtee. Olis kaikin puolin inhimillisempää lähteä kunnon fiiliksissä kuin kituen.
Se on sun asias ja sun elämäs. Jokainen päättäkööt siitä asiasta itse.
- Suharikin
siilimuori2 kirjoitti:
Se on sun asias ja sun elämäs. Jokainen päättäkööt siitä asiasta itse.
No mutta siilimuori, kun itse ei välttämättä voi päättää pitävästi omasta eutanasiastaan. On kaikenlaisiin uskomuksiin uskovia, niin lääkäreitä kuin hoitohenkilökuntaakin. He uskovat tietävänsä jonkun uskomuksensa kohteen haluavan, että ihmisen on kärsittävä loppuun asti, vaikka tämä itse ei olisi koskaan uskonut mihinkään heidän uskontoihinsa (uskomuksiinsa). Aatteles itekki asiaa tältä kantilta, onko uskonto pätevä peruste toimia kuolevan tahtoa vastaan?
Suharikin kirjoitti:
No mutta siilimuori, kun itse ei välttämättä voi päättää pitävästi omasta eutanasiastaan. On kaikenlaisiin uskomuksiin uskovia, niin lääkäreitä kuin hoitohenkilökuntaakin. He uskovat tietävänsä jonkun uskomuksensa kohteen haluavan, että ihmisen on kärsittävä loppuun asti, vaikka tämä itse ei olisi koskaan uskonut mihinkään heidän uskontoihinsa (uskomuksiinsa). Aatteles itekki asiaa tältä kantilta, onko uskonto pätevä peruste toimia kuolevan tahtoa vastaan?
Vielä vähemmän toisten eutanasiasta.
Mistäs sinä tiedät vaikka kuinka paljon pystyisit ajattelemaan ja ymmärtämään vielä vaikka et pystyisi suullasi puhumaan.
Olisiko kiva, kun siihen tultaisiin sänkysi viereen ilmoittamaan kesken mukavien ajatustesi, että nyt sinulta otetaan nirri pois hoitotestamenttisi mukaisesti, etkä pystyisi itse sanomaan, ettää oottakaas nyt vielä hetki.Älä siitä huolehdi. Koska tiedän tarkkaan itse että en halua maata sängyssä muiden käänneltävänä.
Jos sinä haluat niin en ole vastaan.- Suharikin
siilimuori2 kirjoitti:
Vielä vähemmän toisten eutanasiasta.
Nyt ollaan samaa mieltä. Jokaisella meistä tulisi olla oikeus omaan eutanasiaansa, eikä sivullisten pitäisi päästä sotkeutumaan siihen uskomusten ym. tekosyiden varjolla(:D
- ent.siivoojaparka
mielikki.neito kirjoitti:
Älä siitä huolehdi. Koska tiedän tarkkaan itse että en halua maata sängyssä muiden käänneltävänä.
Jos sinä haluat niin en ole vastaan.Enhän minä edes tiedä mihin tautiin sinä olet suunnitellut kuolla.
Mutta eikö se ole aika kivuliasta saada makuuhaavoja siinä odotellessa nälkä- ja janokuolemaa pissat ja kakat pöksyissä, jos ei sinua saa hoitaa eikä käännellä, jos yllättäin saat vaikka stroken ja joudut petiin?
Kaipa sinä sen olet tarkkaan suunnitellut. Minua on välillä kyllä käänneltävä, jos avuttomaksi petipotilaaksi joudun tästä näin. ent.siivoojaparka kirjoitti:
Enhän minä edes tiedä mihin tautiin sinä olet suunnitellut kuolla.
Mutta eikö se ole aika kivuliasta saada makuuhaavoja siinä odotellessa nälkä- ja janokuolemaa pissat ja kakat pöksyissä, jos ei sinua saa hoitaa eikä käännellä, jos yllättäin saat vaikka stroken ja joudut petiin?
Kaipa sinä sen olet tarkkaan suunnitellut. Minua on välillä kyllä käänneltävä, jos avuttomaksi petipotilaaksi joudun tästä näin.Älä vääristele itsestäänselvyyksiä. Et kai kuvittele etteikö pitäisi perushoito antaa niin kauan kuin henki pihisee. Olen eutanasia kannalla ja turhan elämän pitkittämisen, en kiduttamisen.
Suharikin kirjoitti:
Nyt ollaan samaa mieltä. Jokaisella meistä tulisi olla oikeus omaan eutanasiaansa, eikä sivullisten pitäisi päästä sotkeutumaan siihen uskomusten ym. tekosyiden varjolla(:D
Jokaisella voi olla käsitys omasta kuolemastaan olkoon se sitten eutanasia tai joku muu. Jokaisella pitää olla myös oikeus kieltäytyä avustamasta eutanasiassa.
- terveiltä-jaloilta-pois
Oletteko vierailleet plavelutalossa, jossa on saattohoidossa hyvin huonossa kunnossa olevia vanhuksia,
he ei osaa enää puhua, heillä on aina paha olla,
huoneet haisee tunkaiselle,
pissat ja kakat on aina jonkun housissa,
vierailijoita käy hyvin harvoin, jopa hoitajat käy harvoin katsomassa,
melkein tuntuu että vain silloin käy hoitajat kun on pakko vaihataa kuivat vanhuksen alle,
aina ei syötetä,
jos vanhus ei itse osaa syödä jää ruoka syömättä,
kuka haluaa tämmösen lopun itselleen,,,
mä en ainakaa,- eppu2
Paljon taas tuli varmaa tietoa. Olet varmaan vierailun sijaan ollut paikalla 24 tuntia vuorokaudessa, päätellen tiedoistasi, että aina ja aina ja kun on pakko ja taas aina.
- suru-ei-hälvene-
eppu2 kirjoitti:
Paljon taas tuli varmaa tietoa. Olet varmaan vierailun sijaan ollut paikalla 24 tuntia vuorokaudessa, päätellen tiedoistasi, että aina ja aina ja kun on pakko ja taas aina.
ehkä lievittyy ajan myötä, ehkä ei koskaa,
-
"Aina " kun olin paikalla, sama huomio, sori jos loukkasi,
ei ollu tarkotus loukata, - eppu2
suru-ei-hälvene- kirjoitti:
ehkä lievittyy ajan myötä, ehkä ei koskaa,
-
"Aina " kun olin paikalla, sama huomio, sori jos loukkasi,
ei ollu tarkotus loukata,Ei loukannut, en ole loukkaantuvaa tyyppiä. Yleistämienen pienen hetkellisen otoksen mukaan ottaa päähän. (Yleistäminen on minulle vähän kuin punainen vaate).
Kysyitkö, selvititkö asiaa, tilannetta, jos ei osannut puhua, mistä tiesit, että on paha olla?
Montako oli potilaita per hoitaja? Palvelutalo. Millainen?
Vain saattohoitokodissa pystytään järjestämään saattohoito viimeisen päälle.
Tästä maailmasta lähdössä olevat vanhukset, eivät välttämättä välitä syömisestä ja juomasta. Myös nälän ja janon tunne on kadonnut.
Jos pakkosyötetään ja -juotetaan, siitäkin nousee äläkkä, miten epäinhimillistä. (niinkuin onkin)
Suurin virhe on siinä, että asioista ei keskustella. luullaan vaan. - jonkinlaista-filosofiaa
eppu2 kirjoitti:
Ei loukannut, en ole loukkaantuvaa tyyppiä. Yleistämienen pienen hetkellisen otoksen mukaan ottaa päähän. (Yleistäminen on minulle vähän kuin punainen vaate).
Kysyitkö, selvititkö asiaa, tilannetta, jos ei osannut puhua, mistä tiesit, että on paha olla?
Montako oli potilaita per hoitaja? Palvelutalo. Millainen?
Vain saattohoitokodissa pystytään järjestämään saattohoito viimeisen päälle.
Tästä maailmasta lähdössä olevat vanhukset, eivät välttämättä välitä syömisestä ja juomasta. Myös nälän ja janon tunne on kadonnut.
Jos pakkosyötetään ja -juotetaan, siitäkin nousee äläkkä, miten epäinhimillistä. (niinkuin onkin)
Suurin virhe on siinä, että asioista ei keskustella. luullaan vaan.Ei teietnkää ketään voi syyttää tilanteesta,
tietenki laitokset tekevät parhaansa ,
omaiset näkee asiat tommosessa tilanteessa erikantilta,
oman surunsa, omien värittyneitten silmälasien läpi,
valittaminen, syyttely, syylisen hakeminen on omaisen omaa tuskaa asian johdosta,
omainen kokee itsensä täysin avuttomaksi tilanteessa,
helpompi on syyllistää muita,
itse ei voi, ei osaa, eikä pysty auttamaan senkää vertaa kuin ammattiauttajat pystyy,
onkin anteeksi pyynnön aihe,
teksti olikin huonosti ilmaistu vääjämättömän kuoleman lähestyminen laitoksessa,
kuolema koskettaa aina syvältä,
vaikka onkin usein toivottu vieras,
silti aiheuttaa suurta surua,
vaikka ihmisen pitäisi osata iloita tilanteesta,
kun sairas on vihdoin päässy toivottuun rauhaan ja lepoon,
silti ei vaan osaa,
sori, - anteeksi-
Hoitajat oli moitteetomia, ystävällisiä ammattitaitoisia, ei minkäänlaista moitteensijaa ollu omaisten taholta,
mutta työ on hyvin raskasta, vaativaa ja rajallista, kuten kaikki hyvin tietää, huoneet on pieniä, vanhukset hyvin sairaita avuttomia,
tietenki hoitajia saisi olla paljon enemmän,
siitä onkin ollu julkisuudessa paljon kaplakkia kuten tiedät,
komentti oli oman tuskan ja mustan surun värittämä,
kuten usein olen muittenki moittivat komenti itsekin havainnu,
moitteissa ihminen kertoo lähinnä oman vajaavuutensa, avuttomuutensa,
eppu2 oikeutetusti suivaantui, sori - eppu2
Myös minä olen ollut omaisena kuolevan äitini kuin myös sisareni vuoteen vierellä.
kolmet hautajaiset olen järjestänyt. - ent.siivoojaparka
eppu2 kirjoitti:
Myös minä olen ollut omaisena kuolevan äitini kuin myös sisareni vuoteen vierellä.
kolmet hautajaiset olen järjestänyt.Varmaan suurin osa meidän ikäisistä ja nuoremmistakin.
Asun lähellä vanhainkotia, olen toistakymmentä vuotta käynyt siellä syöttämässä. Näen aika paljon käydessäni. Kun kuolema on lähellä melkein kaikki lopettavat syömisen ja juomisen. On potilaita jotka eivät varmaan tiedä elävätkö vai ovatko kuolleet, pelkään vain että tuntevat silti kipua. Sellaisia jotka huutavat koko ajan auttakaa, auttakaa, äkkinäinen luulisi että vanhus on hylätty kärsimään sänkyynsä vaikka asia on niin ettei hoitaja ole ehtinyt edes ovelle kun sama valitus alkaa.
- nuormieli
Juuri saatoin hautaan 97v tatini joka viimeisina aikoina ei pystynyt puhumaan, syomaan, puhumaan ei kirjoittamaan omaa tahtoaan paperille siis ei minkaanlaista toimintaa, viimeisen kerran kun kavin katsomassa hanta han makasi kuin ''kuollut'' vain suuret tuskaiset silmat liikkuivat, se oli todella surullista katsottavaa, hiljaa lahetin luojalleni pyynnon arhahda, luoja armahda, anna ikuinen lepo ja rauha, han kuoli vajaan viikon kuluttua, tuossa tilanteessa olevalle ihmiselle pitaisi jo ihan inhimillisista syista antaa piikki ikuiseen lepoon SIIS jos han on itse halunnut eutanasian, olisi todella lohdullista tietaa vanhetessaan et voi itse tehda ns. testamentin jossa tuo tahtonsa tietoon miten haluaa toimittavan. Eutanasia on armahdus ei suinkaan ''murha'' kuten jotkut taalla haluavat asian nahda.
nuormieli kirjoitti:
Juuri saatoin hautaan 97v tatini joka viimeisina aikoina ei pystynyt puhumaan, syomaan, puhumaan ei kirjoittamaan omaa tahtoaan paperille siis ei minkaanlaista toimintaa, viimeisen kerran kun kavin katsomassa hanta han makasi kuin ''kuollut'' vain suuret tuskaiset silmat liikkuivat, se oli todella surullista katsottavaa, hiljaa lahetin luojalleni pyynnon arhahda, luoja armahda, anna ikuinen lepo ja rauha, han kuoli vajaan viikon kuluttua, tuossa tilanteessa olevalle ihmiselle pitaisi jo ihan inhimillisista syista antaa piikki ikuiseen lepoon SIIS jos han on itse halunnut eutanasian, olisi todella lohdullista tietaa vanhetessaan et voi itse tehda ns. testamentin jossa tuo tahtonsa tietoon miten haluaa toimittavan. Eutanasia on armahdus ei suinkaan ''murha'' kuten jotkut taalla haluavat asian nahda.
"nuormieli"
Minä romahdin.
Pakko oli nauraa kommentillesi.
Pitäisiköhän minunkin haudata eilen mainitsemani täti?
Joutuu kyllä taistelemaan yli hautojen.
Täti on riuska ja hyvinkin eläväinen vielä.
H.- ent.siivoojaparka
Monenlaisia kokemuksia, jokaisella omiaan ja erilaisia, vanhainkodeilla käynneistä.
Kerran, kun kävin isäni luona terveyskeskuksen vuodeosastolla, niin viereisestä huoneesta kuului nonstoppina kajakan naisäänen laulamana: "Kerenski se leipoi paskataikinan, suolaksi hän aikoi koko Suomenmaan. Ai ai Kerenski, turha on sun toivosi, Suomihan on vapaana ryssän vallasta." Uudestaan ja uudestaan koko sen vierailun ajan sitä samaa. Ei mitään avunhuutoja ja sellaista. nuormieli kirjoitti:
Minusta on järkyttävä asia huomata että ihminen ei enää saisi joidenkin mielestä kuolla luonnollista kuolemaa vanhuuteen. Nappi ohtaan ja nahka pois kun ei enää ole hyödyllinen ja elää näyttää toisten mielestä arvottomalta vai?
- kylmätotuus
siilimuori2 kirjoitti:
Minusta on järkyttävä asia huomata että ihminen ei enää saisi joidenkin mielestä kuolla luonnollista kuolemaa vanhuuteen. Nappi ohtaan ja nahka pois kun ei enää ole hyödyllinen ja elää näyttää toisten mielestä arvottomalta vai?
Kommentoin jo erästä kirjoitustasi tuolla ylempänä, mutta laitanpa tähänkin muutaman sanasen.
Minä en ainakaan ole koskaan ajatellut, saati kirjoittanut, ettei ihminen saisi kuolla luonnollisesti vanhuuteen.
Tuo nappiotsaan juttusi on niin paksua tekstiä, että se jääköön omaan arvoonsa. kylmätotuus kirjoitti:
Kommentoin jo erästä kirjoitustasi tuolla ylempänä, mutta laitanpa tähänkin muutaman sanasen.
Minä en ainakaan ole koskaan ajatellut, saati kirjoittanut, ettei ihminen saisi kuolla luonnollisesti vanhuuteen.
Tuo nappiotsaan juttusi on niin paksua tekstiä, että se jääköön omaan arvoonsa.Sori en millään ehtinyt vastata kaikkiin. Täytyypi nukkuakin välillä.
Paksu teksti on vastine sille paksulle ajatukselle, mität ihmiset täällä kirjoittaa vanhusten elämän päättämiselle "eutanasiaan" vedoten. Minusta on järkyttävä asia huomata että ihminen ei enää saisi joidenkin mielestä kuolla luonnollista kuolemaa vanhuuteen.- Hoitoahoitoahoitoaaa
Terveyden- ... eikun sairaudenhoito on nykypäivänä niiin hyvää ja tehokasta, että luonnollisia kuolemia ei enää juurikaan tunneta. Vakaviakin sairauksia parannetaan, syöpäpotilas saa yhä useammin jatkoajan kuten sydän- ja aivoinfarktipotilaatkin. Esimerkiksi.
Sitten loppujen lopuksi nämä vakavasti sairastuneet ja paremmin tai huonommin parantuneet sairastuvat viime metreillään jonkin nimiseen muistisairauteen ja makaavat viimeiset vuotensa tietämättä mistään mitään. Ja vielä siinäkin vaiheessa joittenkin ymmärtämättömien mielestä ruumis pitäisi pitää elossa vaikka millä keinolla, väen väkisin.
En tunne enkä tiedä yhtään toista niin typerää ajatusta.
Terveenä ja hyväkuntoisena on helppoa sanoa, menkää ja tehkää itsemurhanne ajoissa.
Ettei tarvitse lääkäreitä vaivata ja syyllisiksi saattaa.
Mutta kun terve ihminen yht`äkkiä sairastuu, halvaantuu liikuntakyvyttömäksi tai syöpä riehuu nopeasti ympäri elimistön, ei enää pysty edes itseään tappamaan.
On sairauksia joissa ihminen menettää kaikki muut kykynsä paitsi aivotoiminnan.
Kun edessä ei enää ole kuin vähän elinaikaa, sekin tuskien ja kipujen täyttämää, eikö olisi oikein saada apua elämänsä päättämiseen.
Monissa maissa, mm. Hollannissa eutanasia on luvallista, Sveitsissä on jopa klinikoita joissa tätä apua annetaan ja ihminen pääsee tuskistaan silloin, kun tietää elämänsä olevan lähellä loppua.
Jos joku haluaa itsensä tappaa nääränänpyn, poikakaverin jätettyä tai muun vastaavan katastrofin kohdattua, niin siitä vaan. Ei eutanasiaa sellaisten ongelmien takia suostuta tekemään missään.- nuormieli
Juuri nain minakin ajattelen, itsemurha on itsemurha ja autanasia on ARMAHDUS!.
"Ancelina"
Näinhän se teevee jo eilen kertoi.
Monet myös ennen häntä.
Kirjoittaisikohan aiheesta riimin?
"Multa katosi kaikki hanurista
sormen-välistä lima lensi"
Aikasti halvaantunutta eikö vain?
Miten alkaisi toinen säkeistö?
Mikä laulu?
yH.hunksz kirjoitti:
"Ancelina"
Näinhän se teevee jo eilen kertoi.
Monet myös ennen häntä.
Kirjoittaisikohan aiheesta riimin?
"Multa katosi kaikki hanurista
sormen-välistä lima lensi"
Aikasti halvaantunutta eikö vain?
Miten alkaisi toinen säkeistö?
Mikä laulu?
yH.hunksz
Noi voi sentään, taas yhden kerranko häiritsin mielenrauhaasi.
Minäpä kirjoitan ihan mitä haluan, olipa kuka teevee-hahmo tai joku muu sen kirjoittanut vaikka tuhanteen kertaan.
Laulele ja sepittele ihan itse laulujasi, pikkuisilla kirjaimillasi.
Äärettömän naurettavaa.- ent.siivoojaparka
Minusta taas ihmisen tärkein osa on aivot. Se on se, mikä on ihminen. Jos ne toimii, niin yks hailee, toimiiko kroppa.
Sitten, kun aivot ei enää toimi, niin silloin saa olla kanttuvei.
Niinpäin. ent.siivoojaparka kirjoitti:
Minusta taas ihmisen tärkein osa on aivot. Se on se, mikä on ihminen. Jos ne toimii, niin yks hailee, toimiiko kroppa.
Sitten, kun aivot ei enää toimi, niin silloin saa olla kanttuvei.
Niinpäin.Ei ihminen pysty edes eutanasiaa pyytämään elleivät aivonsa toimi.
Et sinä voi tietää toisen ajatuksia, mikä hänelle on tärkeää, onko jokin muukin kuin pelkät aivot.
Oletko tietoinen ALS-taudista, jossa ihminen lopulta menettää kaiken toimintakykynsä. Hän ei pysty tekemään mitään ilman ulkopuolista apua, joutuen lopulta hengityskoneeseen. Tukehtuminen on usein kuolinsyy.
Helppoa on ulkopuolisen sanoa, että käytä aivojasi, nehän ovat sulla vielä toimii.- ent.siivoojaparka
Ancelina kirjoitti:
Ei ihminen pysty edes eutanasiaa pyytämään elleivät aivonsa toimi.
Et sinä voi tietää toisen ajatuksia, mikä hänelle on tärkeää, onko jokin muukin kuin pelkät aivot.
Oletko tietoinen ALS-taudista, jossa ihminen lopulta menettää kaiken toimintakykynsä. Hän ei pysty tekemään mitään ilman ulkopuolista apua, joutuen lopulta hengityskoneeseen. Tukehtuminen on usein kuolinsyy.
Helppoa on ulkopuolisen sanoa, että käytä aivojasi, nehän ovat sulla vielä toimii.Olen tietoinen ja monesta muustakin taudista.
MItä sit, kun tukehtuu niin kuolee sit tukehtumalla. Joku kuolinsyyhän kaikilla yleensä on. Astmaatikkokin saattaa kuolla tukehtumalla (nuorikin ja muuten terve), hukkunut, selällään makaavana oksentanut, kahvia henkeensä vetänyt (niinkuin minulle oli vähällä käydä, kun kuvittelin hunkszia hautaamasa tätiään)... Pitäisiköhän minunkin varalta tilata eutanasia ennenkuin seuraavan kerran avaan koneen. ent.siivoojaparka kirjoitti:
Olen tietoinen ja monesta muustakin taudista.
MItä sit, kun tukehtuu niin kuolee sit tukehtumalla. Joku kuolinsyyhän kaikilla yleensä on. Astmaatikkokin saattaa kuolla tukehtumalla (nuorikin ja muuten terve), hukkunut, selällään makaavana oksentanut, kahvia henkeensä vetänyt (niinkuin minulle oli vähällä käydä, kun kuvittelin hunkszia hautaamasa tätiään)... Pitäisiköhän minunkin varalta tilata eutanasia ennenkuin seuraavan kerran avaan koneen.Tauteja riittää, oikeastaan mielenkiintoista odottaa mikä se minutkin tappaa. Ellen kuole jollain muulla traagisella tavalla. Astmaa kun myös sairastan.
Ethän sinä eutanasiaa tarvitse, jos kahviin tukehdut, sehän on luonnollinen kuolema.
Enemmän minua huolestuttaa, jos hunksz luulee minun olevan se tätinsä. Riuskakin kun vielä olen.
- eutanasia-on-ok-
" hautakiveen kirjoittakaa, siinä rauhassa hän makaa, söi ja teutaroi "
- järisyttävä-kokemus-
Kuolema on järisyttävä kokemus,
kun se omalle kohdalle sattuu,
-- läheltä liippsa,
luovuin täydellisesti kaikesta,
sanoin elämälle hyvästi,
lääketiede pelasti,
heräsin teho-osastolla,
silloin harmitti,
nyt ei ole kuolemasta tietoakaan, elän täysillä,
helppo terveenä eutanasiaa toisille toimittaa,Jos sinulla oli parannettavissa oleva sairaus, ei kukaan ollut sinua eutanasian kautta tappamassa.
Ellet olisi parantunut, niin olisit kuollut muutenkin.- eutanasia-on-hyvä-
Ancelina kirjoitti:
Jos sinulla oli parannettavissa oleva sairaus, ei kukaan ollut sinua eutanasian kautta tappamassa.
Ellet olisi parantunut, niin olisit kuollut muutenkin.silloin kun ei ole enää toivokaa paranemisesta, on kipeä tuskissaan tai elävä vihanes sängynpohjalla,
silloin vaadin apua poispääsemiseksi,
--
Niin, ei ollut eutanasiasta kyse,
oli vain äkkillinen koleman läheisyys sairauskohtauksen muodossa,
kuolema oli todella lähellä,
annoin täysin periksi, voimat oli kadonneet sataprosentisesti,
siinä lätkötin tajunta katos pimeyteen,
-- heräsin seuraavan päivänä teho-osastolla, harmitti, kun en kuollukkaa,
silloin olin jo valmis lähtemään, silloin olin antanu periksi, sanoin hyvästi elämälle,
nyt kun olen terve täysissä voimissa, pelkään kuolemaa,
en halua kuolla, nyt kauhulla ajattelen sitä hetkeä sitten taas kun olen lopullisesti poislähdössä, se hetki tulee joskus,
se hetki on pelottava,
se hetki on kaikesta luopumista periksiantamista,
halua vain nukkua,
se tulee jokaiselle joskus,
-- nyt ajattelen ,
että jos ja kun itseltä menee kyky puhua, kyky ymmärtää ympäristöä, jos on sietämättömiä kipuja , haluan että mua avustetaan lopullisesti nukkumaan ijäistä unta, eutanasia-on-hyvä- kirjoitti:
silloin kun ei ole enää toivokaa paranemisesta, on kipeä tuskissaan tai elävä vihanes sängynpohjalla,
silloin vaadin apua poispääsemiseksi,
--
Niin, ei ollut eutanasiasta kyse,
oli vain äkkillinen koleman läheisyys sairauskohtauksen muodossa,
kuolema oli todella lähellä,
annoin täysin periksi, voimat oli kadonneet sataprosentisesti,
siinä lätkötin tajunta katos pimeyteen,
-- heräsin seuraavan päivänä teho-osastolla, harmitti, kun en kuollukkaa,
silloin olin jo valmis lähtemään, silloin olin antanu periksi, sanoin hyvästi elämälle,
nyt kun olen terve täysissä voimissa, pelkään kuolemaa,
en halua kuolla, nyt kauhulla ajattelen sitä hetkeä sitten taas kun olen lopullisesti poislähdössä, se hetki tulee joskus,
se hetki on pelottava,
se hetki on kaikesta luopumista periksiantamista,
halua vain nukkua,
se tulee jokaiselle joskus,
-- nyt ajattelen ,
että jos ja kun itseltä menee kyky puhua, kyky ymmärtää ympäristöä, jos on sietämättömiä kipuja , haluan että mua avustetaan lopullisesti nukkumaan ijäistä unta,Kun sairas ihminen itse odottaa kuolemaa ja on valmis siihen, on surullista katsoa häntä elvytyksen jälkeen. Muistan erään vanhuksen jota kaikin voimin elvytettiin, lääkäriambulanssi henkilökuntineen paikalla, sydän käynnistettiin sähköiskujen avulla, hän jäi henkiin, hyvin pettyneenä siitä ettei hänen annettu kuolla. Eli vielä muutaman viikon ja onnekseen nukkui rauhallisesti pois.
- näinkin-tapahtuu
siilimuori2 kirjoitti:
Kuka sen ambulanssin soitti?
-
kaikki ei ehdi sairaalaan asti,
lehdessä muutama aika sitten luki,
mies oli kupsahtanu yliopistollisen sairaalan ovelle,
kuoli siihen,
ei ehditty auttaa,,
seniori ikäinen mies oli itse ollu menossa hoitoon kävelemällä, Ancelina kirjoitti:
Jos sinulla oli parannettavissa oleva sairaus, ei kukaan ollut sinua eutanasian kautta tappamassa.
Ellet olisi parantunut, niin olisit kuollut muutenkin.Menkääpä ehdottamaan vanhainkodissa vanhusten omaisille läheisensä eutanasiaa. Haluaisin olla kärpäsenä katossa kuulemassa.
näinkin-tapahtuu kirjoitti:
-
kaikki ei ehdi sairaalaan asti,
lehdessä muutama aika sitten luki,
mies oli kupsahtanu yliopistollisen sairaalan ovelle,
kuoli siihen,
ei ehditty auttaa,,
seniori ikäinen mies oli itse ollu menossa hoitoon kävelemällä,Aivan. Minä haluan lohdullisesti uskoa siihen että kaik mänee siten miten on tarkoitettu. Tosin en ole ihan varma siitä kuka on tarkoittanut. Ehkä uskon jollain lailla kohtaloon. Tappamaan itseäni en ikinä tule pyytämään, enkä läheistäni.
- jaaaaa-
siilimuori2 kirjoitti:
Aivan. Minä haluan lohdullisesti uskoa siihen että kaik mänee siten miten on tarkoitettu. Tosin en ole ihan varma siitä kuka on tarkoittanut. Ehkä uskon jollain lailla kohtaloon. Tappamaan itseäni en ikinä tule pyytämään, enkä läheistäni.
vai niin, sua uskon, se on sun tahto,
- kylmätotuus
Ancelina kirjoitti:
Kun sairas ihminen itse odottaa kuolemaa ja on valmis siihen, on surullista katsoa häntä elvytyksen jälkeen. Muistan erään vanhuksen jota kaikin voimin elvytettiin, lääkäriambulanssi henkilökuntineen paikalla, sydän käynnistettiin sähköiskujen avulla, hän jäi henkiin, hyvin pettyneenä siitä ettei hänen annettu kuolla. Eli vielä muutaman viikon ja onnekseen nukkui rauhallisesti pois.
Juuri siitä syystä, mitä kerroit, on ensiarvoisen tärkeää tehdä HOITOTESTAMENTTI!
Näin vältytään potilaan tahdonvastaisilta hoitotoimenpiteiltä.
Eutanasian kanssa kirjoituksellani ei ole mitään tekemistä. - Siilimuori_olet_vatipää
siilimuori2 kirjoitti:
Menkääpä ehdottamaan vanhainkodissa vanhusten omaisille läheisensä eutanasiaa. Haluaisin olla kärpäsenä katossa kuulemassa.
Luettuani kaikki mitä on keskusteltu tuli vain mieleeni seuraavaa ...
Oletko lobotomisoitu vai ihan muuten vaan täydellinen vatipää?
EUTANASIAA ei ehdotella suvulle, eutanasia on jotain mitä se pyytää itse, joka haluaa päästä tuskistaan.
Onko se oikeasti niin helvetin vaikeaa ymmärtää, ettei kukaan ole tappamassa vanhuksia tai sairaita ... Eutanasiassa on kyse siitä, että joku vaikeasti sairas joka on 24/7 tuskissaan pyytää ITSE tuskistaan pois pääsyä.
Voisitko sinä rakas vatipää kertoa missä tuossa on se murha tahi vastaava mitä kokoaika niuhotat?
Jos olet elänyt hyvän elämän, aviopuolisosi on kuollut ja itse olet sairastamassa jotain erittäin kivuliasta ja kuolemaan johtavaa sairautta, onko se siis sinusta niin väärin, että haluat säästää itseltäsi ja läheisiltäsi sen kivun mitä jatkuva kärsimys tuo mukanaan?
Eli sinusta on siis toisinsanoen parempi, että ihminen kiduttaa itseään ja läheisiään jatkuvalla kärsimyksellä joka johtaa kuolemaan ...
Olisi niin paljon parempi jos suomessa eutanasia olisi laillista, siihen löytyisi helppo tapakin miten tiedettäisiin onko se aiheellista vaiko ei.
ESIM
3 lääkäriä tapaa potilaan kukin erikseen, tarkastetaan yleiskunto, mielentila ja sairaskertomukset. Kipujen jatkumo, onko kyseessä parannettava tauti vaiko ei. JA NIIDEN perusteella tehtäisiin sitten päätös olisiko eutanasia aiheellinen OLETTAEN, että potilas itse on sitä pyytänyt. Enemmistö äänillä mentäisiin.
Sen jälkeen
3 psykologia tapaa potilaan samalla tavalla, kukin keskustelee potilaan kanssa ja nämäkin tekevät omat päätelmänsä onko potilas täysissä mielenvoimissaan. Sama enemmistö äänestys.
JOS lääkärit ovat tulleet tulokseen, että henkilöllä on täysi perusta pyytää eutanasiaa ja psykologit ovat tulleet tulokseen, että henkilö on täysin tietoinen mitä pyytää, voitaisiin päätös eutanasian myöntämisestä tehdä.
Joten, henkilö voisi viettää vielä viimeisen hetken rakkaidensa kesken ja sen jälkeen "nukkua" avustetusti ja rauhallisesti pois.
Onko tuossa nyt sinulle oi rakas vatipää nyt selkeämmin selostettu mitä eutanasialla tarkoitetaan.
Eli se ei ole murha, se ei ole suvun haluama tappo, vaan se on henkilön itsensä haluama avustettu puhdas kivuton kuolema. Siilimuori_olet_vatipää kirjoitti:
EUTANASIAA ei ehdotella suvulle, eutanasia on jotain mitä se pyytää itse, joka haluaa päästä tuskistaan.
Onko se oikeasti niin helvetin vaikeaa ymmärtää, ettei kukaan ole tappamassa vanhuksia tai sairaita ... Eutanasiassa on kyse siitä, että joku vaikeasti sairas joka on 24/7 tuskissaan pyytää ITSE tuskistaan pois pääsyä.
Voisitko sinä rakas vatipää kertoa missä tuossa on se murha tahi vastaava mitä kokoaika niuhotat?
Jos olet elänyt hyvän elämän, aviopuolisosi on kuollut ja itse olet sairastamassa jotain erittäin kivuliasta ja kuolemaan johtavaa sairautta, onko se siis sinusta niin väärin, että haluat säästää itseltäsi ja läheisiltäsi sen kivun mitä jatkuva kärsimys tuo mukanaan?
Eli sinusta on siis toisinsanoen parempi, että ihminen kiduttaa itseään ja läheisiään jatkuvalla kärsimyksellä joka johtaa kuolemaan ...
Olisi niin paljon parempi jos suomessa eutanasia olisi laillista, siihen löytyisi helppo tapakin miten tiedettäisiin onko se aiheellista vaiko ei.
ESIM
3 lääkäriä tapaa potilaan kukin erikseen, tarkastetaan yleiskunto, mielentila ja sairaskertomukset. Kipujen jatkumo, onko kyseessä parannettava tauti vaiko ei. JA NIIDEN perusteella tehtäisiin sitten päätös olisiko eutanasia aiheellinen OLETTAEN, että potilas itse on sitä pyytänyt. Enemmistö äänillä mentäisiin.
Sen jälkeen
3 psykologia tapaa potilaan samalla tavalla, kukin keskustelee potilaan kanssa ja nämäkin tekevät omat päätelmänsä onko potilas täysissä mielenvoimissaan. Sama enemmistö äänestys.
JOS lääkärit ovat tulleet tulokseen, että henkilöllä on täysi perusta pyytää eutanasiaa ja psykologit ovat tulleet tulokseen, että henkilö on täysin tietoinen mitä pyytää, voitaisiin päätös eutanasian myöntämisestä tehdä.
Joten, henkilö voisi viettää vielä viimeisen hetken rakkaidensa kesken ja sen jälkeen "nukkua" avustetusti ja rauhallisesti pois.
Onko tuossa nyt sinulle oi rakas vatipää nyt selkeämmin selostettu mitä eutanasialla tarkoitetaan.
Eli se ei ole murha, se ei ole suvun haluama tappo, vaan se on henkilön itsensä haluama avustettu puhdas kivuton kuolema.Joo lobomoitu vatipää vänkyttäjä huora ja mielisairas, nuot niin kuin niistä muutamista nimityksistä mitä olen täällä matkan varrella saanut mutta ilmeisesti vissiin sitten olen koksa viisaammat niin sanoo :D.
Väännän rautalangasta: vanhuus ja raihinaisuus ei ole aihe eutanasialle, ei missään eikä koskaan. Jos luet tämän ketjun, näet että sitä on ehdotettu normikäytänteenä vanhukselle joka on vuodepotilas hoivilla. Nämä hoivilla asuvat ihmiset ovat elämässä kiinni. Heistä ei ole enää keskustelijoiksi kolmen lääkärin ja psykologin kanssa erikseen.
Tehkää hyvät ihmiset aikanaan hoitotahto, kun vielä olette täysissä ruumiin ja sielun voimissa. Sillä se päivä milloin sitä tarvitaan voi olla jo tänään.siilimuori2 kirjoitti:
Joo lobomoitu vatipää vänkyttäjä huora ja mielisairas, nuot niin kuin niistä muutamista nimityksistä mitä olen täällä matkan varrella saanut mutta ilmeisesti vissiin sitten olen koksa viisaammat niin sanoo :D.
Väännän rautalangasta: vanhuus ja raihinaisuus ei ole aihe eutanasialle, ei missään eikä koskaan. Jos luet tämän ketjun, näet että sitä on ehdotettu normikäytänteenä vanhukselle joka on vuodepotilas hoivilla. Nämä hoivilla asuvat ihmiset ovat elämässä kiinni. Heistä ei ole enää keskustelijoiksi kolmen lääkärin ja psykologin kanssa erikseen.
Tehkää hyvät ihmiset aikanaan hoitotahto, kun vielä olette täysissä ruumiin ja sielun voimissa. Sillä se päivä milloin sitä tarvitaan voi olla jo tänään.Sitä paitsi, jokaisella on oikeus mielipiteeseensä, pidä sinä omasi, minä pidän omani. Ei siinä ole aihetta haukkua ketään, jos ymmärrät mitä tarkoitan. Ei se et sanot mua vatipääksi saa mieltäni muuttumaan ;).
- huhhuhuhuh
siilimuori2 kirjoitti:
Sitä paitsi, jokaisella on oikeus mielipiteeseensä, pidä sinä omasi, minä pidän omani. Ei siinä ole aihetta haukkua ketään, jos ymmärrät mitä tarkoitan. Ei se et sanot mua vatipääksi saa mieltäni muuttumaan ;).
Älä sit jankuta, olet yksinkertaisesti tavattoman yksinkertainen.
huhhuhuhuh kirjoitti:
Älä sit jankuta, olet yksinkertaisesti tavattoman yksinkertainen.
Kuuleppako mie kirjoitan mit haluan tällaisella keskustelupalstalla. Moninkertaiseksi en koksaan ole itseäni mainostanutkaan ;).
- osastolla
Siilimuori_olet_vatipää kirjoitti:
ESIM
Sen jälkeen
Eli se ei ole murha, se ei ole suvun haluama tappo, vaan se on henkilön itsensä haluama avustettu puhdas kivuton kuolema.Nykyään saa morfiinijohdannaista niin ettei kipuja ole! Turhaa huuhaata omaisten kärsimyksillä, pääasia ettei potilas koe kipua. Siinä vaiheessa menee jo taju, lääke ja neste lopetettu, ja loppu on lähellä. Näin se käytännössä toimii.
Sitten on tosiaan potilaita jotka valittavat ja elämöivät (tyypistä riippuen hysteerisesti), kiusaten ympäristöään. Silloin rauhoittavaa kivunlievityksen lisäksi. Sitä voi sanoa passiiviseksi eutanasiaksi.
Eutanasian tarpeen ratkaisee lääkäri yhdessä potilaan kanssa, missä se on luvallista, ei suomessa. osastolla kirjoitti:
Nykyään saa morfiinijohdannaista niin ettei kipuja ole! Turhaa huuhaata omaisten kärsimyksillä, pääasia ettei potilas koe kipua. Siinä vaiheessa menee jo taju, lääke ja neste lopetettu, ja loppu on lähellä. Näin se käytännössä toimii.
Sitten on tosiaan potilaita jotka valittavat ja elämöivät (tyypistä riippuen hysteerisesti), kiusaten ympäristöään. Silloin rauhoittavaa kivunlievityksen lisäksi. Sitä voi sanoa passiiviseksi eutanasiaksi.
Eutanasian tarpeen ratkaisee lääkäri yhdessä potilaan kanssa, missä se on luvallista, ei suomessa.Vanhuksillakin on oikeus saada hoitoa käytöshäiriöihinsä.
- 1eero
Ihminen on evoluution tuote Atte sanoisi apinaksi emme kyllä lehmä tai kananaivoisisia, ihminenen on ajatteleva olio siteeraan TeeWeetä meillä on mielihaluja kuten sukupuolivietti se siitä itsetuhamisvietti Hitler mietti miten kaasua voisi hyödyntää pakolaisilla on pakokaasua.
- eppu2
Nyt se taas alkaa, meinaan uljas universumi. Kertoivat viimeksi, että ihmisen alku oli joku bakteerin kaltainen hiukkanen vedessä.
- 1eero
eppu2 kirjoitti:
Nyt se taas alkaa, meinaan uljas universumi. Kertoivat viimeksi, että ihmisen alku oli joku bakteerin kaltainen hiukkanen vedessä.
Muna solu ja simenneste syntyi ihminen, niin mitäs tuumaat.
- eppu2
1eero kirjoitti:
Juu, sitä ennen sillä oli varmaan joku muu nimi.
- ent.siivoojaparka
eppu2 kirjoitti:
Sitähän ne on toitottaneet iät ja ajat, poranneet sulavan jäätikön alta toiverikkaana löytävänsä meidän mikroskooppisia esi-isiämme. Sitten tuli kuvaan mukaan joku tähtipöly... Millon mitäkin. Ja kaikki uskotaan, koska niin on telkkarissa sanottu.
"Vain mielikuvitus on rajana". - 1eero
Sitähän ne on toitottaneet iät ja ajat, poranneet sulavan jäätikön alta toiverikkaana löytävänsä meidän mikroskooppisia esi-isiämme. Sitten tuli kuvaan mukaan joku tähtipöly... Millon mitäkin. Ja kaikki uskotaan, koska niin on telkkarissa sanottu.
"Vain mielikuvitus on rajana".Aatami ja Eeva lankesivat kiusaukseen, käärme veikeä tarjosi Eevalle omppua.
- eppu2
1eero kirjoitti:
Aatami ja Eeva lankesivat kiusaukseen, käärme veikeä tarjosi Eevalle omppua.
Ei missän niin lue, että se oli omppua, sekin on mielikuvituksen tuotetta.
1eero kirjoitti:
Kyllä siinä ei åpelkkä neste riittänyt. Jos ei nesteessä ole siimaeliöitä, ei tule ihmistä.
- eppu2
"Vain mielikuvitus on rajana".Eikä siinä ole edes mitään ristiriitaa.
- 1eero
eppu2 kirjoitti:
Eikä siinä ole edes mitään ristiriitaa.
Johan on kumma Aatami Eeva oli ensimmäisiä ihmisiä miten heille tuli mieleen se että katsottuaan alapäähän mitä näillä vehkeillä on virkaa.
- eppu2
1eero kirjoitti:
Johan on kumma Aatami Eeva oli ensimmäisiä ihmisiä miten heille tuli mieleen se että katsottuaan alapäähän mitä näillä vehkeillä on virkaa.
Ei ne mitään ensimmäisäi ihmisiä ollut.
Katos, kun Kain asettui Noodin maahan, sen jälkeen, kun oli tappanut Aabelin.
Sitten sanotaan, että Kain yhtyi vaimoonsa, joka synnytti Haanokin.
Kysympä vaan, jos Aatami ja Eeva oli ensimmäiset ihmiset niin mistä se Kainin vaimo tuli? - 1eero
eppu2 kirjoitti:
Ei ne mitään ensimmäisäi ihmisiä ollut.
Katos, kun Kain asettui Noodin maahan, sen jälkeen, kun oli tappanut Aabelin.
Sitten sanotaan, että Kain yhtyi vaimoonsa, joka synnytti Haanokin.
Kysympä vaan, jos Aatami ja Eeva oli ensimmäiset ihmiset niin mistä se Kainin vaimo tuli?Nyt meni vaikeaksi eikö lähes pappi ent.harjanvarressa oleva kertoisisi Kain muistaakseni lähti ulkomaille etsimään naista, joku kirjoitti nuolenpään merkeillä savi lappuseen, olenko väärässä Eppuseni mitä mieltä on kissasi ????
- eppu2
1eero kirjoitti:
Nyt meni vaikeaksi eikö lähes pappi ent.harjanvarressa oleva kertoisisi Kain muistaakseni lähti ulkomaille etsimään naista, joku kirjoitti nuolenpään merkeillä savi lappuseen, olenko väärässä Eppuseni mitä mieltä on kissasi ????
Viisas kissa sanoo, että niiden piti luoda uusi parempi ihmisrotu, kun vanha oli niin rappeutunut, mutta, kun se käärme (joka ei ollut käärme, vaan käärmeen valepuvussa) tunki sinne puutarhaan.
- 1eero
Herää kysmys kuka oli kahtomassa haukkasiko Aatami omenaa, jumala ei ole koskaan sanonut halaistua sanaa nyt Eppu kysy kissaltasi varmaan tietää.
- eppu2
Totta kai kissa tietää, se vaan ei sano.
Luin tuossa juuri kirjaesittelyä.
Tiedetoimittaja ja tutkija on kirjoittanut kirjan, ´´mitä on olla eläin.´´
Sanoo, että jopa kylminä ja tunnottomina pidetyt kalat kykenevät kokemaan iloa ja tuskaa. - nuormieli
eppu2 kirjoitti:
Totta kai kissa tietää, se vaan ei sano.
Luin tuossa juuri kirjaesittelyä.
Tiedetoimittaja ja tutkija on kirjoittanut kirjan, ´´mitä on olla eläin.´´
Sanoo, että jopa kylminä ja tunnottomina pidetyt kalat kykenevät kokemaan iloa ja tuskaa.Voi kauhistus eiks kalaakaan voi enaa syoda, en halua tuotta yhdellekaan elavalle olennolle tuskaa.
- 1eero
nuormieli kirjoitti:
Voi kauhistus eiks kalaakaan voi enaa syoda, en halua tuotta yhdellekaan elavalle olennolle tuskaa.
Joskus kauan sitten kävin Norjassa piipahdin kalatehtaalla mulle esiteltiin kaloja siten nyt voit katsoa kalaa silmästä silmään kylmä oli katse kalalla jäinen eloton, samallainen on Ahvenen silmä täällä Suomessa.
- eppu2
nuormieli kirjoitti:
Voi kauhistus eiks kalaakaan voi enaa syoda, en halua tuotta yhdellekaan elavalle olennolle tuskaa.
Aina sitä kuulee uusia juttuja. Tuo kirja kyllä kiinnostaisi.
Kerran oli yhessä radio-ohjemassa, että vaikka kalalla ei ole korvia se kuulee kylkiviivallaan. - nuormieli
eppu2 kirjoitti:
Aina sitä kuulee uusia juttuja. Tuo kirja kyllä kiinnostaisi.
Kerran oli yhessä radio-ohjemassa, että vaikka kalalla ei ole korvia se kuulee kylkiviivallaan.Huomenta!, ihana herata hyvin nukutun yon jalkeen, olin eilen paljon ulkoilemassa tein pitkan pyoralenkin merenrannalla. Tuon kirjan aion ostaa minulla on usein hoidossa tyttareni koira ja huomaan usein sen uteliaana seuraavan toimiani, elaimet ovat hyvinkin alykkaitta tama koira inhoaa imurin aanta ylikaiken olen kiinnittanut huomiota sen ilmeisiin kun otan imurin esiin se katsoo paheksuvasti ja menee parvekkeen ovelle, parvekkeella se oottelee kunnes imuri on hiljentynyt sit kuuluu haukahdus ''laskehan sisaan''.
- Seppo74v
Jos tulee sairaus, jossa on vain huono loppu odotettavissa, pyydän vielä toiselta lääkäriltä ennusteen. Sanelen videon poliisia ja läheisiä varten. Kun vaaka kääntyy miinukselle, otan pillerit. Requiem.
PS elämä on ollut kivaakin, en viitsi pilata sitä huonolla lopulla. - First_contact
Selvennän teille muutamia asioita eutanasiasta:
1. Eutanasian vuoksi ei joudu helvettiin, koska helvettiä ei ole.
2. Eutanasian tarkoitus ei ole säästää terveydenhuoltokuluissa.
3. Eutanasiaa ei voi koskaan suorittaa vastoin potilaan tahtoa.
4. Kärsimys ei ole jalosta ihmistä toisten ihmisten mielikuvitusmaailmaa varten. Se on vain kärsimystä.- kylmätotuus
Minäkin kirjoitan vielä yhden kerran eutanasiasta eli hyvästä kuolemasta.
1. Eutanasia on Suomessa rikos.
2. Vaikka eutanasia Suomessa laillistettaisiin, niin se koskisi n.10:ntä parantumattomasti sairasta potilasta vuosittain.
3. Eutanasiaan voidaan päätyä AINOASTAAN potilaan omasta tahdosta. Tahto on ilmaistava useasti niissäkin maissa, joissa eutanasia on sallittu.
Sitten toiseen asiaan, joka koskee parantumattomasti sairaita ihmisiä, siis saattohoitoon.
Saattohoito on Suomessa tasoltaan hyvin kirjavaa.
Joissain harvoissa paikoissa se on tasokasta ja kuolevaa ihmistä hoidetaan tosi tasokkaasti. Valitettavan usein koko saattohoito on aivan retuperällä tai sitä ei ole ollenkaan.
Terhokodin ylilääkäri Juha Hänninen on kirjoittanut saattohoidosta monta ansiokasta kommenttia, jotka löytyvät Googlesta. Hän on alan asiantuntija ja tietää varmaan, mistä kirjoittaa.
Lopuksi nimim."First_contact" on mielestäni aivan oikeassa, ettei kärsimys jalosta, vaan on pelkästään kärsimystä.
Siitä yksi esimerkki.
Syöpäpotilas, jonka syöpähoidot on lopetettu hyödyttöminä ja syöpä todettu parantumattomaksi.
Taudin aiheuttamia sietämättömiä kipuja yritetään hillitä vahvoilla opiaateilla. Aluksi ne auttavatkin, mutta taudin edetessä annostusta on vaan lisättävä,lisättävä ja taas lisättävä.
Potilaan iho käy niin araksi, että pienikin kosketus tuntuu puukon pistolta.
Peseytyminen on yhtä kidutusta, samoin pukeutuminen löysiinkin vaatteisiin.
Tuskissaan hän kyselee:"Kuinka kauan tätä vielä kestää?" Vastausta kysymykseen ei ole.
Lopulta ollaan tilanteessa, että kuukausia jatkuneeseen kivuntorjuntaan tarvitaan kourallinen lääkkeitä kolmen tunnin välein. Ne tuovat helpotusta pariksi tunniksi, jotka tämä ihminen nukkuu. Sitten hän herää ja sama kierre jatkuu.
Kipu, lääkitys ja hetkeksi helpotuksen tuova uni.
En näe tässä mitään jaloa. Enkä toivo kenellekään tällaista kohtaloa.
Viimein hänen kärsimyksensä loppuivat ja hän pääsi lepoon.
Itkin ilosta. kylmätotuus kirjoitti:
Minäkin kirjoitan vielä yhden kerran eutanasiasta eli hyvästä kuolemasta.
1. Eutanasia on Suomessa rikos.
2. Vaikka eutanasia Suomessa laillistettaisiin, niin se koskisi n.10:ntä parantumattomasti sairasta potilasta vuosittain.
3. Eutanasiaan voidaan päätyä AINOASTAAN potilaan omasta tahdosta. Tahto on ilmaistava useasti niissäkin maissa, joissa eutanasia on sallittu.
Sitten toiseen asiaan, joka koskee parantumattomasti sairaita ihmisiä, siis saattohoitoon.
Saattohoito on Suomessa tasoltaan hyvin kirjavaa.
Joissain harvoissa paikoissa se on tasokasta ja kuolevaa ihmistä hoidetaan tosi tasokkaasti. Valitettavan usein koko saattohoito on aivan retuperällä tai sitä ei ole ollenkaan.
Terhokodin ylilääkäri Juha Hänninen on kirjoittanut saattohoidosta monta ansiokasta kommenttia, jotka löytyvät Googlesta. Hän on alan asiantuntija ja tietää varmaan, mistä kirjoittaa.
Lopuksi nimim."First_contact" on mielestäni aivan oikeassa, ettei kärsimys jalosta, vaan on pelkästään kärsimystä.
Siitä yksi esimerkki.
Syöpäpotilas, jonka syöpähoidot on lopetettu hyödyttöminä ja syöpä todettu parantumattomaksi.
Taudin aiheuttamia sietämättömiä kipuja yritetään hillitä vahvoilla opiaateilla. Aluksi ne auttavatkin, mutta taudin edetessä annostusta on vaan lisättävä,lisättävä ja taas lisättävä.
Potilaan iho käy niin araksi, että pienikin kosketus tuntuu puukon pistolta.
Peseytyminen on yhtä kidutusta, samoin pukeutuminen löysiinkin vaatteisiin.
Tuskissaan hän kyselee:"Kuinka kauan tätä vielä kestää?" Vastausta kysymykseen ei ole.
Lopulta ollaan tilanteessa, että kuukausia jatkuneeseen kivuntorjuntaan tarvitaan kourallinen lääkkeitä kolmen tunnin välein. Ne tuovat helpotusta pariksi tunniksi, jotka tämä ihminen nukkuu. Sitten hän herää ja sama kierre jatkuu.
Kipu, lääkitys ja hetkeksi helpotuksen tuova uni.
En näe tässä mitään jaloa. Enkä toivo kenellekään tällaista kohtaloa.
Viimein hänen kärsimyksensä loppuivat ja hän pääsi lepoon.
Itkin ilosta.Hyvä kirjoitus, ellekirjoitan täysin. Vain erikoistapauksissa kuten kuvaamasi tapaus ja näitä varmaan noin kymmenen vuodessa.
- 1eero
Kyllä se on vaikeaa.jos silmät aukeat miettii tästä elämästä ainoasta ja keinot on vähissä olisko henkistys vähäinen niin miten lopeatant henkityksen.
- Aloite_eutanasiasta
Minusta on käsittämätöntä, että eutanasia ei ole meillä sallittu. Se olisi kunniallinen tapa päästä pois kärsimästä. Se olisi myös taloudellisesti hyvä ratkaisu esim. syöpäpotilaalle, koska syövän hoito on kallista ja sairastaminen voi viedä useita vuosia, jolloin hoitopaikka sairaalassa vie paikan joltain toiselta. Jos potilas haluaa kuolla eikä siihen tarjota mahdollisuutta, niin potilas elää elämänsä viimeiset kuukaudet/vuodet sairaana kykenemättä lähteä elämästä pois ajallaan.
vaikka kivunhoito on kehittynyt niin silti se ei vie kaikilta kipuja pois. Minusta olisi oikein, että ihminen saa poistua elämästä silloin, kun hän itse haluaa.
Monikaan ei halua tehdä itsemurhaa, koska se on esimerkiksi omaisille kova paikka löytää kuolleena. On paljon parempi ajatus, että voisi laillisesti kuolla valvotuissa olosuhteissa ja järjestää asiansa sitä ennen kuntoon.
Eutanasia voisi olla myös ehdollinen esim. niin, että jo nuorena voisi tehdä eutanasiatestamentin ja ilmoittaa, että millaisissa parantumattomissa tilanteissa eutanasia olisi mahdollinen, jos itse ei kykene ilmaisemaan tahtoaan esim. vaikean kolarin jäljiltä. - tahtoovalitahyvin
Jumala loitaivaan ja maan sekä meidät ihmiset ja antaa meille kullekin elämän ja päättää sen pituudesta. Kun uskomme jeesukseen syntiemme sovittajana ja teemme parannuksen kaikista pahoista teoistamme, niin ruumiimme kuollessa henkemme ja tietoisuutemme siirtyy paratiisiin.
- ent.siivoojaparka
Mistä kirjasta? Vai telkkaristako? Vai unesi?
e.sp (lähes pappi)
- kuka-tietää-
kiitos, jos joku tietää oikean vastauksen.
--
HALOOO !
MITÄ ON EUTANASIA ?
-
ketjussa paljon puhutaan eutanasiasta, mysö itsemurhista joka on eri asia,
MUTTA mitä on eutanasia, kuinka se tehdään,
--
Jos se on sitä, että vanhus jätetään ilman nesteytystä,
ilman avustusta ruokailuun, ja jos on tarkotus VAIN kuihduttaa laihduttaa ihminen kuoliaaksi,
-
siinätapauksessa eutanasiaa EI voi ikinnä hyväksyä,
sehän on kidutus-kuolema ,
-
ON todella törkeää jos vahukset annetaan kuolla kuivuuteen kuin erämaahan,
tämmönen epäily on noussu pintaan monista keskuteluista,
- sama huomio ja epäily on tulluu mieleen vieraillessa hoivakodeissa,
voiko tämä olla totta,
-
suuri kysymys onkin-
-- kuinka tehdään eutanasia, mitä eutanasiaan sisältyy,
sisältyykö kiduttava kuolema,
siihen haluaa selvityksen,- 1eero
Mulle tuli nälkä.
- eppu2
Aktiivinen eutanasia on ihmisen omasta pyynnöstä elämän päättäminen, jos toivoa ei ole. Niissä maissa, missä se on sallittu, lääkärit tutkivat sen asian, onko tilanne toivoton. Käytännöistä en tiedä, koska täällä sitä ei sallita ihmisille.
Avustettu itsemurha tarkoittaa sitä, että toinen henkilö voi avustaa täältä lähtemisessä, mikäli henkilö sitä toivoo, muttei ole fyysisesti kykenevä sitä tekemään.
Passiivinen eutanasia, on meilläkin käytössä. Esim. niin, että kun henkilö kieltäytyy syömästä ja juomasta (kuoleman lähestyessä nälän ja varsinkin janon tunne katoaa), ei pakkohoideta. Harkitaan, tehdäänkö joku kivulias tutkimus vai ei, josta saatava hyöty hoitoineen (elämän pidennys) olisisi muutamia viikkoja ja vain pidentäisi kärsimysaikaa. Henkilö ja/ tai omaiset pitää olla näissä asioissa mukana.
Vaikeimpia tilanteita hoidon suhteen ovat ne, joilla ei ole hoitotestamenttia tai omaiset eivät osaa kertoa mitä henkilö haluaisi, jos henkilö ei enää siihen itse kykene.
Siis hoitotahdon ilmaisemisella voi saada itselleen passiivista eutanasiaa.
Esim. kieltämällä, ettei tippaletkuja, jos vaikka sydän on loppu ja elvytys johtaisi todennäiköisesti vihannestilaan. Hoidosta voi kieltäytyä. eppu2 kirjoitti:
Aktiivinen eutanasia on ihmisen omasta pyynnöstä elämän päättäminen, jos toivoa ei ole. Niissä maissa, missä se on sallittu, lääkärit tutkivat sen asian, onko tilanne toivoton. Käytännöistä en tiedä, koska täällä sitä ei sallita ihmisille.
Avustettu itsemurha tarkoittaa sitä, että toinen henkilö voi avustaa täältä lähtemisessä, mikäli henkilö sitä toivoo, muttei ole fyysisesti kykenevä sitä tekemään.
Passiivinen eutanasia, on meilläkin käytössä. Esim. niin, että kun henkilö kieltäytyy syömästä ja juomasta (kuoleman lähestyessä nälän ja varsinkin janon tunne katoaa), ei pakkohoideta. Harkitaan, tehdäänkö joku kivulias tutkimus vai ei, josta saatava hyöty hoitoineen (elämän pidennys) olisisi muutamia viikkoja ja vain pidentäisi kärsimysaikaa. Henkilö ja/ tai omaiset pitää olla näissä asioissa mukana.
Vaikeimpia tilanteita hoidon suhteen ovat ne, joilla ei ole hoitotestamenttia tai omaiset eivät osaa kertoa mitä henkilö haluaisi, jos henkilö ei enää siihen itse kykene.
Esim. kieltämällä, ettei tippaletkuja, jos vaikka sydän on loppu ja elvytys johtaisi todennäiköisesti vihannestilaan. Hoidosta voi kieltäytyä."eppu2"
Hienoa, 33. kerta ainakin samassa aloituksessa samaa jauhantaa.
Mitä heevettiä sinä kaipaat näillä toistoillasi?
Lisää naurettavuutta?
lierokin kohta alkaa matkia mässyä.
H.- eppu2
hunksz kirjoitti:
"eppu2"
Hienoa, 33. kerta ainakin samassa aloituksessa samaa jauhantaa.
Mitä heevettiä sinä kaipaat näillä toistoillasi?
Lisää naurettavuutta?
lierokin kohta alkaa matkia mässyä.
H.Mitä heevettiä Sinä kaipaat näillä jatkuvalla toisten kommenttien mollaamisella.
Jauhat samaa saa p.....a, joka ketjussa.
Sen sijaan itse asiaan et osaa sanoa vittistä etkä vottista. eppu2 kirjoitti:
Mitä heevettiä Sinä kaipaat näillä jatkuvalla toisten kommenttien mollaamisella.
Jauhat samaa saa p.....a, joka ketjussa.
Sen sijaan itse asiaan et osaa sanoa vittistä etkä vottista."eppu2"
Jostain syystä minun on vastattava keskusteluihin.
Ehkäpä liittyminen palstalle velvoittaa.
En kuitenkaan katso liittymisen velvoittavan pashaa jauhamaan.
Samaa asiaa jauhamaan uudestaan, ja uudestaan.
Etenkin näin virkeänä aivona kun olen.
Niinnotta mitä uutta bessie :)
H.- kylmätotuus
hunksz kirjoitti:
"eppu2"
H.Nimim. "hunksz", jos sinulla ei ole mitään mielipidettä käsiteltävästä aiheesta, niin voisitko ystävällisesti jättää välihuutosi huutamatta?!
Nykyinen käytöksesi ei osoita kovinkaan suurta viisautta.
Lähinnä käyttäytymisestäsi tulee mieleeni erään puolueen puheenjohtajan epäasialliset möläytykset. kylmätotuus kirjoitti:
Nimim. "hunksz", jos sinulla ei ole mitään mielipidettä käsiteltävästä aiheesta, niin voisitko ystävällisesti jättää välihuutosi huutamatta?!
Nykyinen käytöksesi ei osoita kovinkaan suurta viisautta.
Lähinnä käyttäytymisestäsi tulee mieleeni erään puolueen puheenjohtajan epäasialliset möläytykset."kylmätotuus"
Lue aloitus alusta asti.
Olen jo siellä kirjoittanut.
H.- sydäntä-raastavaa-
eppu2 kirjoitti:
Esim. kieltämällä, ettei tippaletkuja, jos vaikka sydän on loppu ja elvytys johtaisi todennäiköisesti vihannestilaan. Hoidosta voi kieltäytyä.ajatella tommosta kuolemaa,
onko tosi, ettei tuommosessa hoidossa ihminen kärsi,,,
on suuri epäily,,,
-
-
eppu2 :
-
Kauhistuuttavaa, jos jätetään juoman antaminen vanhukselle,
kuka varmasti tietää , että vanhukselta on janon tunne kadonnu, huh huh
tukka pystystyssä kauhusta ajattelen tilannetta,
sen kyllä ymmärrän jos ruokahalu katoaa,
mutta sitä en voi ymmärtää että janon tunnne katoaa,
kuinka se on todennettu tosiasiaksi,,,,
-
tommonen eutanasia tuntuu maalikosta kidutus-kuolemalta, - eppu2
sydäntä-raastavaa- kirjoitti:
ajatella tommosta kuolemaa,
onko tosi, ettei tuommosessa hoidossa ihminen kärsi,,,
on suuri epäily,,,
-
-
eppu2 :
-
Kauhistuuttavaa, jos jätetään juoman antaminen vanhukselle,
kuka varmasti tietää , että vanhukselta on janon tunne kadonnu, huh huh
tukka pystystyssä kauhusta ajattelen tilannetta,
sen kyllä ymmärrän jos ruokahalu katoaa,
mutta sitä en voi ymmärtää että janon tunnne katoaa,
kuinka se on todennettu tosiasiaksi,,,,
-
tommonen eutanasia tuntuu maalikosta kidutus-kuolemalta,Siis kun henkilö kieltäytyy, huom. siis kieltäytyy. Jos Sinä kieltäydyt juomasta ja olet sen vakaasti päättänyt, haluatko, että otetaan nenästä kiinni ja pakoitetaan nielemään. Tai laitetaan tippaletku ja sidotaan kätesi sängyn laitoihin, niin, ettet pääse letkua pois ottamaan.
Sehän se kidutusta olisi.
Ajatteles nyt uudestaan. hunksz kirjoitti:
"eppu2"
H."En kuitenkaan katso liittymisen velvoittavan pashaa jauhamaan."
Ihanko totta?
- mieluummin-
nukutuspiikki joka on lopullinen uni,
----
Jokin on pielessä vanhusten viimeisellä matkalla,
kumpikaa sun vaihtoehto ei tunnu normaalilat,
molemat on maalikon mielestä kiduttamalla kuolemista,
en usko että kukaan vanhus kieltäytyy nesteytyksesttä, se ei mahdu mun ajatusmaailmaan- eppu2
Niin se vain on , se uskotko vai et, ei totuutta muuta.
Ehkä olisi syytä ajatusmaailmaansa lajentaa.
Elämästä irroitautuvan prosessi on jokaisella omanlaisensa. Ei ole mitään kaavaa.
Laki kieltää itsemääräämisoikeuden aktiivisen eutanasian osalta, muuten voi valita. Kylläpä kieltäytyy nestetyksestä ja jos vängällä laitetaan, monet poistavat sen itse. Kieltäytyvät syömästä ja juomasta systemaattisesti sen jälkeen kun kaikki akuutit sairadet on hoidettu. Eikö tällöin vanhus saa itse päättää asiasta? Ei nesteytys tuossa vaiheessa ole se autuaakis tekevä asia. Se vain pidentää kärsimyksiä.
"Nukutuspiikin" saa jokainen itselleen hoitetestamentissaan haluta, eri asia toteutuuko se koskaan siinä mielessä kuin ehdotetaan eli vanhuksen elämän lopettamiseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 905187
- 534066
- 252179
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s271907Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161795- 151444
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹281250Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗201046T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest43981- 21980