Työelämässä oleminen

autistiukko

Vinkkejä nuorelle assimiehelle miten pysyä tyäelämässä? Olen ollut muutamassa työpaikassa mutta sosiaalisten tilanteiden pelko, kahvihuoneen kammo ja autistinen stressiherkkyys ovat tehneet yksikertaisemmistakin hommista painajaismaista. Sosiaalinen vuorovaikutuskin on minun puolelta "joo, joo" vastauksia eli en KYKENE keskustelemaan normaalisti. Luovuttaako vai ei? Olen sanaton.

9

181

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aspergerinfo

Samat ongelmat täällä, mm. joiden vuoksi oli erittäin tuskallista aikoinaan yrittää sinnitellä työelämässä mukana. Oletko miettinyt kuinka sinuun suhtauduttaisiin työpaikalla, jos ihan rehellisesti juttelisit esimiehesi kanssa noista asioista, voisiko sellainen olla mahdollista sinun tapauksessasi?

• autistiukko

Kyllä varmaan on mahdollista, mutta luulen, että nenteillä on hankala käsittää minkälaisesta ongelmasta on kyse ja siinähän leimautuu väkisinkin oudoksi, mutta samapa tuo. Tuohan olisi hyvä vaihtoehto, mutta en usko että rohkenen. On tää raskasta!

• Aspergerinfo

Kyllä sinä rohkenet, jos ole saanut jo työpaikankin. Avoimesti asioista puhuminen voisi auttaa paitsi sinua, myös työyhteisöäsi ymmärtämään erilaisia ihmisiä. Työnantajasi varmasti arvostaisi sitä jos uskaltautuisit kertomaan asioista hänelle suoraan; hän sitten voisi keskustella työtovereidesi kanssa, jotta he osaisivat suhtautua sinuun luonnollisesti. Mikäli hän on pätevä työntekijöiden etuja ajatteleva esimies, hän varmasti pyrkii kaikin tavoin ymmärtämään sinua. Jos uskaltaudut menemään juttelemaan, näet, kannattiko se. Et menetä siinä mitään, sillä jos asioita ei selvitetä ajoissa, ne monimutkaistuvat entisestään ja voi syntyä väärinkäsityksiä. Voisitko ajatella kirjoittavasi esimiehellesi näistä asioista ja antaa hänelle ne sitten luettavaksi, jos keskustelu kasvokkain tuntuu liian raskaalta? - Älä missään nimessä luovuta! Et ole asian kanssa yksin, meitä on monia, joilla on samat ongelmat.

• autistiukko

Kyllähän tuota voisi kokeilla. Mutta eipä se silti niitä kahvitaukoja, jotka voisin skipata kokonaan paranna. Ihmiset tuuppaavat olemaan liian sosiaalisia minun makuuni.

• Aspergerinfo

Itse lähdin kahvi- sekä ruokatauoilla aina jonnekin ulos kävelemään. Muut lähtivät porukalla ruokalaan ja kun palasin kävelyltä, söin yksin työpisteeni ääressä ennen kuin muut olivat palanneet ruokalasta, kesäisin ostin kaupasta ruokaa ja söin jossain penkillä ulkona. -Ihmisten asenteisiin voi yrittää vaikuttaa; jos he ovat solidaarisia normaaliälyllä omistettuja, heidän luulisi haluavan ymmärtää. Jos eivät ymmärrä, ei se ole sinun syytäsi.

• autistiukko

Lääkkeet (esim. bentsodiatsepiinit) auttavat jonkin verran, mutta en haluaisi syödä lääkkeitä niiden sivuvaikutusten takia.

• autistiukko

Onko kokemuksia lääkehoidoista? Vai onko turhaa hoitaa as-oireistoa lääkkeillä? Eritoten tuohon stressiherkkyyteen onko mitään toimivaa nappia, ettei olisi ihan shokissa kun näyttää että homma ei olekaan hallinnassa?

• Aspergerinfo
      • autistiukko

En ole metyylifendinaattia kokeillut. Ei ilmeisesti kovin heppoisin perustein myönnetäkkään. Neurolepteihin en koske, olen kuullut pahaa niistä, samoin SSRI-lääkkeet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      67
      3798
    2. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      88
      3179
    3. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      98
      2436
    4. Mikä ihme teitä savolaisia tuossa

p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.
      Tuusniemi
      15
      1659
    5. Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä

Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m
      Ikävä
      70
      1418
    6. Mikä tekee naisesta

Seksikkään ja viehättävän? Entä miehestä?
      Ikävä
      98
      1280
    7. Varusmiehen kuolema

Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä
      Kajaani
      42
      1218
    8. Huippu, kaupunki ostaa hotellin

Hyvä juttu meillä on oma hotelli iloitsi Pirtihirmukin. Nyt vaan rekryt päälle ja uusi henkilökunta. Tarvitaan tekijöitä
      Ähtäri
      56
      1030
    9. Mitä ajattelet rakkaastasi tällähetkellä?

Itse haluaisin jo hänen viereen..
      Ikävä
      50
      1021
    10. Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?

JOS siis sinä saisit päättää?
      Maailman menoa
      1
      1021
    Aihe