Kirjasta totta

Kirjaa54

Kuka osaa opastaa, miten ja mistä löytäisi kustantamoita joilla on hyvä vainu ja lähtevät mukaan huippu tarinaan joka kaiken lisäksi on totta.
Kuinka voisin saada neuvoa kirjoittajan tekniikoista, en ole ensimmäistäkään kirjaa saati ainetta kirjoittanut elämäni aikana.

Minulla on tarina joka kaipaa tulla julki, asiaa olen pitkään harkinnut ja ajatellut kun tuota ikääkin on jo kertynyt että pakko se olisi nyt pusertaa, olen ajatellut kirjaa tarinat episodi muodossa, siinä kaikki ajatukseni tässä vaiheessa.
Kiva jos joku antaisi neuvoa.

9

150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • imierkki

      No en usko, että löydät kustantajaa, joka lähtee noin avoimessa vaiheessa olevaan suunnitelmaan mukaan. Suosittelen, että alat kirjoittaa tarinaa. Mene myös johonkin kirjoituspiiriin juttelemaan muiden kirjoittajien kanssa. Lue kirjoja kirjoittamisesta, esimerkiksi aina ajankohtainen Mika Waltarin Aiotko kirjailijaksi. Harkitse Oriveden opiston kesäkursseja; viikon tai kymmenen päivän mittaisin tehoiskuja.

      Ja tsemppiä!

    • rakkaudestalajiin9

      Nyt kyllä lähdet väärästä päästä liikkeelle. Jos et ole ikinä kirjoittanut edes ainetta (kuinka se voi olla edes mahdollista?), et todennäköisesti osaa kirjoittaa julkaisukelpoista tekstiä. Et ainakaan ilman vakavaa, vuosia kestävää harjoittelua ja kypsymistä. Tämä on laji, jossa ei voi oikoa. Jos tarinasi on merkittävä tai kiinnostava, varmasti löydät jonkun ammatti- tai pitkän linjan harrastajakirjoittajan sen puolestasi kertomaan. Maailma on täynnä tarinoita, jotka ovat kertojansa mielestä kertomisen arvoisia. Kuulija tai lukija voi olla kyllä täysin eri mieltä.

    • eitoivoo

      Unohda koko juttu.

    • k231092
    • unohdansit

      aloittaja, uskoinkin että vastineet ovat tälläisiä, kuitenkin vahva tarina joka on elettyä elämää kaikkinen käänteineen on sinänsä kiinnostavaa kuunnella, mutta käyn myös itseni kanssa prosessia läpi haluanko ylipäätään avautua asioistani?
      Kukaan ei ehdottanut sitä, mitä itse olen ajatellut eli löytää haamukirjoittaja eli yhteistyökumppani tyyliin elämänkertani kirjoittanut se och se.
      Lähinnä kustantajia tutkailisin ensimmäiseksi koska uskon tarinani vakuuttavan aika nopeasti jopa kerrottunakin niin että ammattilainen huomaa aiheen sopivan kirjaksi joka kiinnostaa monia, tälläisenä seiskan ja tositv:n aikakaudella etenkin.

      • rakkaudestalajiin9

        Ai ei ehdottanut? "Jos tarinasi on merkittävä tai kiinnostava, varmasti löydät jonkun ammatti- tai pitkän linjan harrastajakirjoittajan sen puolestasi kertomaan."

        Etsit siis törkykustantajaa?


    • väyrysen

      Kirjoittamisen tekniikoista löytyy kirjastostakin monia kirjoja. Niitä on oikeasti joka lähtöön, että etsii vaan itselle mieleisen, kannatta plarata useita.
      Mutta jos on hyvä tarina, niin kannattaa vaan ruveta kirjoittamaan sitä ja jatkaa sinnikkässti. Koska pitkän tarinan kirjoittaminen on monelle hankalaa, koska vie aikaa. Ja neuvo, että menee kirjoittajaryhmään, jos mahdollista on järkevä, vaikka työväenopistoon, niillä on hyviä kursseja vasta-alkajille. ai niin ja elämäntarinan kirjoittajille on ihan omia kurssejaan myös, ihan mikä itselle mieleistä.
      Kustantajat on niin v-mäisiä, että tuskin kannattaa mitään ideaa tarjota. Mutta jos idea on aivan järjettömän hyvä, ainahan sekin on mahdollista. Ehkä kannattaa etsiä kustantaja joka vähän samantyylisiä juttuja julkaisee ja pistää kysely tai soittaa tms.? Mutta en kyllä pistäisi suurta toivoa löytää kustantaja ennenkuin on mitään teosta olemassa. Ja ideathan voi vapaasti varastaakin, että ehkä jossain amerikassa voi idean myydä, mutta suomessa tuskin jos ei ole julkkis tai poliitikko tai tuttavia kustantamossa.

    • kertomuselämästä

      Jos kirjoitat itse tarinan, niin voit muokata sen haluamaasi suuntaan ja jättää pois ne asiat, joista et halua kertoa. Jos haamukirjoittaja kirjoittaa tekstisi, se tulee hyvin kalliiksi etkä varmasti voi tietää, onko lopputulos haluamasi. Toisaalta haamukirjoittajan kirjoitustaidot tuovat kirjallesi lukijoita.

      Kustantamot voit unohtaa siihen asti kunnes sinulla on käsikirjoitus. Idean perusteella lähdetään liikkeelle vain suuren luokan julkkisten elämäkertojen kohdalla, jolloin kustantamo etsii ja maksaa haamukirjoittajalle. Missään päin maailmaa ei kustanneta ihan tavallisten ihmisten elämästä kertovia kirjoja idean perusteella, mutta omakustanteena sellaisia on varmaankin valtaosa. Jos siis tarinasi ansaitsee mielestäsi päästä kansien väliin, niin sinun täytyy itse todennäköisesti kustantaa se.

      Jos sinulle riittäisi, että joku kertoisi tarinasi, niin ota yhteyttä johonkin lehteen, joka voisi olla kiinnostunut tekemään lehtijutun kokemuksistasi. Jos tarinasi on aivan uskomaton, niin heitä varmaankin se kiinnostaa. Kiinnostavia asioita ovat muun muassa pitkät työmatkat ja seikkailut eksoottisissa maissa (Pohjois-Korea, Mongolia tms.), pitkä ja menestyksekäs ura jossa on paljon käänteitä, avustustyö ja muut sellaiset asiat, joilla on yleistä kiinnostavuutta. Lehtijutun avulla voit myös esitellä tarinaasi haamukirjoittajalle, jos hankit sellaisen. Yleensä haamukirjoittajat ovat toimittajia.

    • Ensimmäinen vaihe on helppo: sen kun tartut kynään ja paperiin ja alat latomaan sanoja paperille. Ideat kannattaa kirjoittaa ylös ihan vain raakilemuodossa, eli unohda korjailut ja säännöt siihen asti, että olet saanut tarinan ulos. Älä välitä, jollei tekstistä synny järkevää kokonaisuutta, äläkä mieti, mihin kohtaan mikäkin pätkä on menossa; kirjoita vain ylös KAIKKI. Sen jälkeen voit alkaa uudelleenkirjoittaa tekstiä ja korjailla sitä mielesi mukaan, sekä tietty luetuttamaan sitä muilla. Ensimmäinen askel on yleensä se hankalin, mutta kyllä se siitä.

      Olen kirjoittanut asiasta pidemmän kommentin täällä: http://kirjailijana.varjohovi.net/2015/06/haluan-kirjoittaa-kirjan-mita-teen.html . Onnea kirjoittamiseen!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1935
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1868
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1568
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1413
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1174
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1152
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe