Miten muodostat mielipiteesi

eppu2

Mistä ja miten syntyy aineisto, minkä pohjalta sanot olevasi jotain mieltä?
Omaatko ennakkoasenteita, mihin nojaudut?
Entä valmius mielipiteen muuttamiseen?

35

166

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • korppis1

Hei Eppu! Jos ihminen tukeutuu omaan tietävyyteensä, omiin kokemuksiinsa ja uskoo olevansa oikeassa, eikä uskalla muuttaa asenteitaan hän poukkoilee ja on onneton. Terveiset Helsinki - Vantaalta. Kiva viikonloppu Hesassa. Kohta vaihdan kielen suomesta Englantiin, joten elämä on kaiken aikaista muutosta ja uuteen sopeutumista asenteiden puntarointia.

• Nyt on pakko kysyä, kävitkö sattumoisin Suuri Snadi tapahtumassa Vantaalla? Kun muistelen että harrastat nukkekoti-juttuja.

• eppu2

Juu, pitää uskaltaa kuunnella montaa mielipidettä saa jaajemman näkemyksen.
        Mukavaa matkaa ja lomaa sitten vaan.

• Kokemuksen perusteella. Jos se on yksipuolisen näkemyksen perusteella rakennettu mielipide, joudun useinkin kääntämään takkia :) Tarpeeksi monta kertaa kun joudun kääntämään takkia, pitää vetäytyä kolooni sulattelemaan hetken.

• eppu2

Tuo takin kääntö. on ollutkin tapetilla viime aikoina.
        Ei se mikään negatiivinen asia välttämättä ole, se voi myös johtaa uusille paremmille urille.

• enmilläänkeksi
        eppu2 kirjoitti:

Tuo takin kääntö. on ollutkin tapetilla viime aikoina.
        Ei se mikään negatiivinen asia välttämättä ole, se voi myös johtaa uusille paremmille urille.

Poliitikolla johtaa paremmalla uralle ;)

• enmilläänkeksi
        enmilläänkeksi kirjoitti:

Poliitikolla johtaa paremmalla uralle ;)

vaikka menis valtiontalous kuralle :D

• eppu2
        enmilläänkeksi kirjoitti:

vaikka menis valtiontalous kuralle :D

Voi se ainakin osalla olla, että ainakin luullaan pääsevän parempaan asemaan.

• Riippuu täysin aiheesta. Tosiin pitää perehtyä laajemmin, toisiin voi sanoa samalta istumalta. Ehkä elämänkokemuksella ja omalla arvomaailmalla on vaikutuksensa.

• eppu2

Kyllä juu, paljolti riippuu aiheesta.
        Toisiin aiheisiin pitää etsiä tietoa, mitä useammasta lähteestä, sen parempi.

• eppu2 kirjoitti:

Kyllä juu, paljolti riippuu aiheesta.
        Toisiin aiheisiin pitää etsiä tietoa, mitä useammasta lähteestä, sen parempi.

Niin, ja on niitäkin aiheita, joista ei teisä eikä ehkä ole kiinnostustakaan perehtyä. Silloin kannattaa jättää mielpiteensäkin ihan vaan omaksi tiedoksi :)

• RealistiN

Tilanteen ollessa uusi pohdin usein kolmen kantaa. Eli lähes kaikki asiat vaikuttavat ainakin kolmeen osapuoleen. Mietin miten asia kuhunkin/mihinkin vaikuttaa ja luon siten oman mielipiteeni. Mielipiteen vaihtaminen ei oleminulle vaikeaa jos joku perustelee hyvin miksi olen väärässä ja mikä on oikeampi suhtautuminen asiaan. Jos joku tyrmää perustelematta mielipiteeni vain siksi, että hänen omansa on muka parempi niin yleensä oma kantani vahvistuu.
      Harvemmin kantani muodostuu jonkun luetun mielipiteen mukaan.
      Tuttuihin asioihin kanta on muodostunut elämänkoulussa.

• eppu2

Tuolla tavalla se minullakin menee.
        Sikäli, kun tulee uutta tietoa asioista, kantaansa voi myös muuttaa.

• RealistiN
        eppu2 kirjoitti:

Tuolla tavalla se minullakin menee.
        Sikäli, kun tulee uutta tietoa asioista, kantaansa voi myös muuttaa.

Niimpä, aika hassua olisi pitää kynsin hampain kannastaan kiinni jos olisi itsekin sen jo vääräksi havainnut ;)

• RealistiN kirjoitti:

Niimpä, aika hassua olisi pitää kynsin hampain kannastaan kiinni jos olisi itsekin sen jo vääräksi havainnut ;)

Aivan. On varmaan tosi vaikea myöntää olleensa väärässä.

• Psykoterapeutitar

Just viikonloppuna lapseni sanoi, ettei koskaan kannata sanoa; ei koskaan. Tarkoitti minua, kun vielä vähän aikaa sitten sanoin, etten jää koskaan eläkkeelle. Muutenkin tuntuu, että mikään entinen ei kohdallani enää päde. Kaikki tuntuu heittäneen kuperkeikan ja nyt en tiedä, mikä on mielipiteeni.

• se-runon-rustaaja

Alotukseen,

Omakohtainen kokemus, terve järjenkäyttö, jokainen ihminen tietääkseni omaa vaistot, kuten eläimet yleensä,
      myös hankalissa, pelottavissa, arveluttavissa tilanteissa toimii vaisto,
      siihen lisättynä tervejärki,
      poistun paikalta jos vaara uhkaa, en jää tapelemaan,
      pystyn muuttamaan mielipidettä kun huomaan olleeni väärässä,
      pystyn pyytämään anteeksi,
      pystyn kaikissa tilanteissa myöntämään oman tyhmyyteni,
      myönnän jos olen väärässä, anteeksipyynnön kera,
      myös tietämykseen perustuu mielipiteen muodostaminen,
      -- aika vaikea on eppu2 : sen kysymys,
      vastaus on senmukainen jonkunsortin söhellystä,
      täysin omasta persoonasta lähtöisin,

• eppu2

Ei mitään söhellystä, vaan täyttä asiaa.

• k-kk

Eletty elämä ja siinä saadut kokemukset yhdistettynä nähtyyn,luettuun tietoon ja tärkein on erilaiset ajatusmallit.
      Melkein aina koitan kuvitella miten kyseinen asia vaikuttaa asianosaisiin jos toimitaan esiintulleella tavalla.
      Ei kannata unohtaa sitä kuuluisaa kuuretta aistiakaan ,joskus vaan joku juttu saa kaikki kellot soimaan.

• Tuo on totta: "Ei kannata unohtaa sitä kuuluisaa kuuretta aistiakaan ,joskus vaan joku juttu saa kaikki kellot soimaan."

• eppu2

´´Erilaiset ajatusmallit ja kuudes aisti,´´ erittäin hyvät näkökulmat.

• Mistä ja miten syntyy aineisto, minkä pohjalta sanot olevasi jotain mieltä?< Elämänkokemuksen, turhien yrittämisten ja erehdysten kautta.

Omaatko ennakkoasenteita, mihin nojaudut? Ennakkoasenteet tulee samasta syystä kuin kohdassa yksi.

Entä valmius mielipiteen muuttamiseen?
      Melko usein olen joutunut tarkistamaan mielipidettäni, asioiden ja ihmisten suhteen.

• eppu2

´´Yrittämisen ja erehdysten kautta´,ihan mietin, tuota tietä varmaan monikin päätyy mielipidettään muuttamaan. Hyvä huomio.

• 1eero

Eppu ajettelulusi laittaa miettimään mitää ajattelet ajatuksesta koslka meillä ajatus päässä.

• eppu2

Niin, päässähän ne ajatukset syntyvät ja ihan itse saamme päättää, mitä ajatuksia ajattelemme.

• 1eero
        eppu2 kirjoitti:

Niin, päässähän ne ajatukset syntyvät ja ihan itse saamme päättää, mitä ajatuksia ajattelemme.

Minä olen tyhmä siilikin sanoi ihmisellä on mitta.

• Vähän-meni-solmuun

Luin tämän avauksen jo päivällä ja ennen kuin nyt sanon mielipiteeni, menin kirjastoon ja sanomalehtien arkistoon ja kävin läpi tekstejä noin 50 000 sivua, ennen kuin olen nyt valmis vastaamaan.
      Mutta. Mihin nimenomaiseen kysymykseen minun pitää vastata? Mikä on se juju? Asia. Mihin asiaan muodostan mielipiteeni? JNE.

• eppu2

Olet valmis vastaamaan, etkä vastaa kuitenkaan.
        Mikä tässä nyt oli niin vaikeata, onhan muutkin vastanneet ja hyviä näkökulmia on tullutkin.

• Ei aloittaja kysynyt mitään nimenomaista tapausta vaan miten yleensä muodostat mielipitees.
        Mutta ei se ollutkaan sun asias, vaan vehnästely.
        teewee kysyy täs vaihees ,miten vastaukses liittyy alotukseen?

• Elämänkokemus - mutu - kyselen ja utelen - yritän seurata aikaani - uutiset, uutiset ja uutiset - historia on myös aika kiehtovaa - näitten pohjalta se oma kanta lopulta putkahtaa.
      Nutun käännössä ei mielessäni ole mitään hävettävää, helposti kääntyy oma nuttuni. Elämä menee eteenpäin ja tilanteet muuttuvat, jotkut elämänarvot ja perusasiat ovat ja pysyvät, niistä en raaski luopua.

• eppu2

Tuo historia on myös minua aina kiinnostanut.
        Asioiden ja tapahtumien historiaa katsomalla, on hyvä pohja peilata mielipiteitään.
        Kyllä se niin on, että tilanteiden muuttuminen vaatii sitä takinkääntöäkin.

• Joihinkin asioihin ajatus tulee tunnepohjalta., vakaviin rikoksiin ja muihinvastaaviin niin varmmaan useimmilla.
      Suomettumisen aikaan oppi lähdekritiikin. Kaiken tiedon vastaanottamisessa on hyvä olla lähdekritiikki.
      niin paljon tieteentekijöiden tuloksia on osoittaununut vääriksi.
      Toimittajat voivat vhätellä suuri asioita, ja vastaavasti mitättömästä asiasta tehdä valtavan suuren.
      Että näin sitä yritetään ajatuksia muodostaa.
      Kyllä mielipiteiden pitää muuttua, kun maailma muuttaa, muuten jää sätkimään muutosvastarintaan, ja se on turhaa.

• eppu2

Kritiikki on paikallaan, asiatietoakin tulee nykyään nopeaan tahtiin, että asiat myös vanhentuvat nopeasti.
        Tuohon olen kanssa kiinnittänyt huomiota, miten pikkuasioista kasvatetaan vaikka mitä ja vatvotaan viikkokaupalla.
        Moni tärkeä asia jää pimentoon.

• ö-Öö

Hieno aloitus, se mun mielipideet :D

On juu mielipiteitä moneenkin asiaan, muodostuneet monenlaisilla tavoilla. Aika usein mielipiteensä pitää päättää nopeasti, se on vähän reflekseihin perustuvaa. Tollanen muodostuu intiotiivisesta ajattelusta, eli nopeasti kytkee jotain asioita yhteen, enenpi tunnepohjaista ja fiilistelyä, kuin varsinaista asian miettimiseen perustuvaa. Vähän niinkuin sitä luokkaa, että tottakai jokainen pitää bussilippujen hinnankorotusta kehnona asiana.

Mutta sitten kun kerkiää miettimään asiaa, mielipide voi olla täysin päinvastainen. Bussifirman pitää elää, ihmisten pitää päästä liikkumaan, logistiikan pitää toimia, valtionkin saada tuloja, loispummieläkeläisten saada köyhäinapunsa jne. Eli miettimisen jälkeen, mielipide voi olla ihan muuta, kuin äkkiä kysytty reflekseihin perustuva.

Monenlaisista aioista on tarkkaankin mietitty mielipide. Harkittu, moinelta kantilta ajateötu, ei kaikista. Korostan, mielipiteen "lopullinen" muodostuminen vaatii syvällisempää miettimistä, asian ajattelemista erilaisista näkökulmista, tiedon hankkimista asioista, etenkin aikaa näihin asioihin.

Koitan juu vältellä mielipiteitä, jotka menee fiilispohjalta, ei sitä kuitenkaan voi välttää. Mutta asiat, joihin olen perehtynyt enenpi ja mulla on niistä enenpi tietoon, siis faktaan perustuvaa tietoa ja joita aidosti olen pohtinut, ne mielipiteet on arvokkaita. Jaa olen valmis muuttamaan niistä asioista mielipidetäni heti, jos erilaista, aitoa, argumenttia tulee esiin. Sitten mietitään asia uudelleen ja päivitetään mielipide tosiasioihin perustuvaksi.

Ei se ole mitään "takinkääntämistä", se on realiteettien tunnustamista. Jos ilmenee uutta tietoa, tottakai sse pitää ottaa huomioon, eikä perustaa ajatteluaan vanhentuneihin tietoihin.

Aloitus tosiaan on hyvä, jos nyt joku aloituksen aihetta miettii ja omaa ajatteluaan, hän on ymmärtänyt jotain oikein ja osaa muodostaa ihan omia mielipiteitään ja suhtutuu asioihin järkevästi.

=DW=

• eppu2

Noin se varmaan usein menee, että äkkiä tulee jotain mieleen, mutta kun asiaa ajattelee ja ottaa huomioon eri puolia, mielipide selkiytyy.
        Tuo bussilipun hinta juttu, on valaiseva esimerkki.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      90
      5187
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      53
      4066
    3. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      25
      2179
    4. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      27
      1907
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1795
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1444
    7. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      28
      1250
    8. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      20
      1046
    9. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      981
    10. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      21
      980
    Aihe