Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

1,4 ecoflex 74 kW ei kulje?

Ecoflex

Kokeilin ostoaikeissa 40 000 km ajettua 2013 ahtamatonta 1,4 Astraa ja ihmettelin kun ei tunnu tapahtuvan vähään aikaan mitään jos 2000 kierroksen tuntumassa polkaisee kaasun pohjaan. Vanha 8v Astra 1,6 tuntui koeajon jälkeen selvästi kiihtyvämmältä ainakin alhaisilla kierroksilla vaikka siinä on 25 hv vähemmän. Olikohan tuossa jotain vikaa vai vaikuttaako esim. suurempi paino noin paljon, onko kokemusta?

3

105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ecoilua

      Mopon koneella ei kiihdy kuin kuski!

    • ahdin_valtakunta

      Uusi kone tarjoaa siis 25 hv enemmän ... mutta siinä on pienempi iskutilavuus. Ja siitä huolimatta suurempi max. teho, joten uudempi on vähän niinkuin kierroskone. Max. teho löytyy varmaankin jostain 5500 rpm tienoilta ja max. vääntö tuppaa osumaan näissä 4000 rpm pintaan. Ja kun vaparista puhutaan, niin se max. vääntö on jotain 130-140 Nm (100 Nm/l). 2000 rpm kohdalla jäädään jo tämän alle eli käytössä voi olla huimat 125 Nm. Mikä @2000 rpm tarkoittaa, että moottori kehittää "lappu lattiassa" huimat 26 kW (n. 35 hv). Tämä lie vain kolmasosa moottorin max tehosta.

      Vanhemmassa koneessa 8 venttiiliä = saattaapi olla isoilla kierroksilla hengenahdistusta = huipputeho jää pienemmäksi. Mutta samasta syystä vääntöhuippu saattaapi osua hieman alemmas ja ylipäätään sitä vääntöä lie hitunen enemmän, suuremmasta iskutilavuudesta johtuen. Eli sitä vääntöä onkin käytössä vaikka 140 Nm 2000 rpm kohdalla -> tehoa onkin *tällä kierrosluvulla* tarjolla 40 hv. Tai jotain sinnepäin.

      Jep, ennenwanhaan autot liikkui 1,1-1,3 l vapareillakin, mutku normi perheauto painoi tonnin ja pikkuauto 700 kg. Nykyään painoa on kaikissa kokoluokissa 300 kg enemmän, joten vääntöäkin pitäisi nostaa samassa suhteessa. Mihin ennen riitti 1,3 l, tarvitaan nyt 1,8 l kone jne.

      Ei voi mitään, 1,4 l vapari on nihkeä 1,3-1,4 tonnin painoisessa autossa. Kierrättämällä kulkee, koska nykykoneista saadaan kovemmat huipputehot, mutta kuka jaksaa vinguttaa koko ajan?

      Eli... huipputehot OK, mutta alakierroksille pitää saada lisää vääntöä/tehoa. Ratkaisu = turbo.

    • gstäjiihin

      juuri näin.näillä ajaneena kokemus tämä 8v g astra tuntui äkäisemmältä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2237
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2063
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1678
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1496
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe