Muistakaa ja tajutkaa tekin se jotka rehvastelette ns liitonrahoilla kun joudutte työttömäksi.Tässä faktaa mistä nekin rahat saadaan milla syötte ja juotte.
Valtio maksaa palkansaajakassan maksamista ansioturvamenoista (ansiopäivärahasta ja vuorottelukorvauksesta) peruspäivärahaa vastaavan määrän ja työttömyyskassa 5,5 %. Loput ansioturvamenoista maksaa Työttömyysvakuutusrahasto.
Pääsäännöstä poiketen valtio ei rahoita lisäpäiviltä tai lomautusajalta maksettavaa etuutta, vaan Työttömyysvakuutusrahaston osuus näistä menoista on 94,5 %.
Valtio maksaa yrittäjäkassan maksamista ansiopäivärahamenoista peruspäivärahaa vastaavan määrän. Yrittäjäkassoille ei makseta yrittäjäpäivärahoihin Työttömyysvakuutusrahaston osuutta, vaan yrittäjäkassat maksavat nämä ansioturvamenot itse.
Valtion rahoitusosuus katetaan verotuloilla. Työttömyysvakuutusrahaston osuus katetaan pääasiassa työnantajan ja työntekijän työttömyysvakuutusmaksutuotoilla ja työttömyyskassan osuus pääasiassa jäsenmaksutuloilla. Näin ollen esimerkiksi työttömyyskassojen jäsenet rahoittavat ansioturvaa maksamalla veroja, palkansaajan työttömyysvakuutusmaksua ja jäsenmaksua.
Vuonna 2014 työttömyyskassojen maksamat etuudet olivat yhteensä noin 2 827 miljoonaa euroa. Näistä menoista valtio rahoitti noin 36,9 %, työttömyysvakuutusrahasto 57,6 % ja työttömyyskassat noin 5,5 %.
Valtio ja Työttömyysvakuutusrahasto rahoittavat työttömyyskassojen hallintokuluja. Rahoitusosuudet määräytyvät työttömyyskassan jäsenmäärän, etuusmenojen ja palkansaajakassoilla päätösten lukumäärän mukaan.
Vuonna 2014 työttömyyskassojen hallintokulut olivat yhteensä noin 108 miljoonaa euroa. Näistä menoista työttömyyskassat rahoittivat itse noin 78,5 %, Työttömyysvakuutusrahasto noin 11,7 % ja valtio noin 9,7 %.
Ammattiliitot on loisia
2
75
Vastaukset
- Käy_Eespäin
Eihän tässä ole mitään epäselvyyttä. Liiton maksuilla ylläpidetään ay-liikettä. Ay-liike (so. ammattiliitot) neuvottelee työehtosopimukset, ylläpitää neuvonta-, apu- ja lakipalvelua jäsenillensä, kerää työtaistelukassaa (pitkään aikaan ei olekaan lakkoiltu, joten ensi syksyä 2016 varten on massia onneksi kerätty runsaasti). Osa tuosta jäsenmaksusta menee työttömyyskassalle (laki määrittelee) . Huom! ammattiliiton työttömyyskassaan (niitä on useita) voi liittyä ilman että on liiton jäsen (yllätyit varmaan " YKSIyrittäjäVaan"). Vuonna 1985 tuli ansiosidonnainen työttömyyskorvaus (ay-liikkeen ansiota). YTK Loimaan kassa on työnantajien lanseeraama vapaakassa. YTK ei neuvottele työehtosopimuksia, vaan hoitaa omaa erittäin kannattavaa bisnestä. Kerää vain rahaa. Jos tutustut tarkemmin, niin huomaat, että YTK on erittäin kallis työttömyyskassa. Liittymällä mihin muuhun työttömyyskassaan säästät runsaasti rahaa verrattuna YTK:n keräämiin maksuihin. Itselleni liittoon kuuluminen on jopa ansiosidonnaista tärkeämpi periaatteellinen juttu. Olen henkeen ja vereen vasenta laitaa kulkeva työmies. Olen työnarkomaani, mutta samalla vaadin kunnon korvausta tekemästäni työstä. Olen ylpeä työstäni. En ole itsekäs vaan tuen solidaarisesti muita työntekijöitä. Siksi olen ay-liikkeen jäsen myös. Käy eespäin väki voimakas.
- RelaaVähän
Eikö työnantajaliitot sitten ole loisia? Mites yrittäjät, onko ne loisia, kun elävät ja rikastuvat työntekijöidensä tekemällä työllä? Kukaanhan ei pitäisi itsellään työntekijöitä, jos ei niistä hyötyisi, joten turha muuta väittää.
No joo, mun poitti on...
Faktahan on se, että Suomessa raha virtaa erilaisia kanavia myöten moneen suuntaa. Suurin osa maksaa veroja ja saa sitten tarvittaessa vastinetta. Yrittäjät hyötyy työntekijöistä ja työntekijät yrittäjistä. Eläkeläiset hyötyy työssä olevista ja toisaalta yritykset eläkeläisten ostoksista ja heille tarjottavista palveluista, joita pääsevät tuottamaan.
Eli olis kiva, että ketään ei nimiteltäisi loisiksi, koska yleensä jokainen osaillistuu tavalla tai toisella hommien pyörittämiseen. Leimaamalla ei päästä eteenpäin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606354- 1003302
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252616- 212228
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3551798- 271736
- 251530
- 491422
Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2261413- 321388