Se ei kuulu olla inessiivi vaan adessiivi; mistähän päähänpinttymästä tuokin on lähtenyt.
Hölmöltä kuulostaa lisäksi muoto "Kempeleeseen" ; miksi ei sitten myössanota "Tampereeseen"?;P
Kempeleen väärä taivutusmuoto
12
1461
Vastaukset
- Kempeleestä_kajahtaa
Minä oon ainaki käyny koko ikäni Kempeleessä esim. kaljanostossa kun Oulunsalon lestat ei antanu lupaa myyntiin. Onko nykyset ihan ulalla kun ovat Kempeleellä, siis ulolla. Nykysin oon Oulusa, en Oululla.
- eikönäin
Kempeleellä on oikea muoto. Kun sinä liukastut, sinä olet perseelläs, etkä perseessäs. Äläkkä jankkaa.
- NäinSeVaanMenee
eikönäin kirjoitti:
Kempeleellä on oikea muoto. Kun sinä liukastut, sinä olet perseelläs, etkä perseessäs. Äläkkä jankkaa.
Virallisesti hyväksytty muoto on Kempeleessä ja Kempeleeseen. Asian voit varmistaa kielitoimistosta. Kielioppisääntöjen mukaisestihan tuo ei mene, mutta eipä mene moni muukaan taivutus eri paikkakuntien kohdalla.
- NäinSeVaanOn_
NäinSeVaanMenee kirjoitti:
Virallisesti hyväksytty muoto on Kempeleessä ja Kempeleeseen. Asian voit varmistaa kielitoimistosta. Kielioppisääntöjen mukaisestihan tuo ei mene, mutta eipä mene moni muukaan taivutus eri paikkakuntien kohdalla.
Näin on ollut ainakin 70 vuotta, jos nykykempeleestä olevat haluavat olla kempeleellä, niin siellä hypelköön.
- pirskatin.lestat
Saisiko lisätietoja tästä lestojen oluenmyyntikiellosta? Oliko oulunsalossa vain yksi lestojen omistuksessa oleva kauppa ja mistään muualta ei saanut olutta? Mikä olut-tilanne nykyään on oulunsalossa?
- Sanan_voimalla
Suomessa sai keskaria kaupoista ja paareista -69 lähtien, lestat hannas Oulunsalon kauppamyyntiä -80 luvulle asti. 80 luvun alkuvuosina asuin ko paikkakunnalla, mutta kaljat piti hakea Kempeleestä. Lestat oli enemistönä Oulunsalossa ja ite joivat salaa kaljaa ja kielsivät toisia juomasta. Tyypillistä lestatoimintaa, saarenamiehet sanoo, että tehkää niin ku mä sanon, mutta ite viettävät tosi iloisat elämää.
Toki Oulunsalossa oli pari paaria ja tietenki lentoaseman ravintola, jolle ei lahkolaiset saaneet hommattua kieltoa.
Se lestaomisteinen kauppa vaihto omistajaa kun kaupoissakin oli pakko ruveta kaljakaupoille.
- Sevaanonnytnäin
On täysin kaksi eri asiaa olla paskassa kuin paskalla.
Olen Kempeleessä, en Kempeleellä.
SSÄ. Tiedoksi vaan sitten etelän pelleille myös.- kiiminkiin
Aivan, paskalla oloa voidaankin sanoa Kempeleellä oloksi. "Minäpä lähenki tästä huusiin, kempeleelle"
- Ehhehee
kiiminkiin kirjoitti:
Aivan, paskalla oloa voidaankin sanoa Kempeleellä oloksi. "Minäpä lähenki tästä huusiin, kempeleelle"
Ihan vastaava kuin oltas Kiimingillä. Kiima, Kiimampi, Kiiminki? Meleko hörhöä.
- merkonomi
Virallinen sana KEMPELEESSÄ olen käynyt, näin se menee ikäni täällä asunut
- Anonyymi
Ihan sama miten taipuu. Sisäsiittoisten lestojenmesta ja ei lestat on muuten vaan vähäälyisiä puhevammaisia siivellä eläjiä...
- Anonyymi
Muistan kerran K-raudan mainoksessa lukeneen isolla ”Kempeleeltä” ja kyllähän se näytti ja kuulosti tosi oudolta, mutta nykyään lukee Kempeleestä. Vissiin palautetta tullut..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272870Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332525- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542239Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241860Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3901696Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041642- 3091548
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446