API SM/SN, ACEA C, suojaa heikosti kulumiselta

3526234

Vastatkaapa tähän kysymykseen: Jos uudet API luokitukset ja ACEA C-luokan öljyt suojaavat kulumiselta yhtä hyvin, miksi kukaan asiantuntija ei laita niitä vanhan auton moottoriin (jossa esim laahavat nostimet=erittäin suuret kuormitukset)?

Ongelma siis on että uusissa API ja ACEA luokituksissa on kulumiselta suojaavat aineet vähennetty minimiin uusimpien pakokasupuhdistuslaitteistojen takia. Esim zddp taso on rajoitettu niin tiukasti ettei näitä öljyjä voi käyttää vanhemmissa autoissa. Netti on pullollaan tietoa siitä kuink esim nokat alkoi kulumaan kun API SM luokitus ilmestyi.

Monet väittää että öljyissä on korvaavat kulumisenestoaineet, miksi siltikään kukaan asiantantutija ei laita näitä öljyjä esim harrasteautoihin jotka vaativat paljon kulumisensuojaaineita? Jopa ACEA varoittaa omassa standardissa ettei C öljyt sovi kaikkiin autoihin, esim paljon kulumisensuojaaineita vaativiin laahurinostimiin, missäs nää "korvaavat" kulumisenestoaineet luuraa jos ei siltikään käy vanhoihin autoihin?

Eli voidaan sanoa että API SN/SM ja ACEA C-öljyt suojaavat heikommin kulumiselta.

15

377

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SullaonC-hepatiitti

      C-pelkoinen ääliö taas asialla.

      • 3526234

        Kysynpä vaan että laittaisitko itse esim API SN acea c3 öljyä jos sulla olisi vaikka 20t arvoinen mustang -67 laahurinostimilla? Kovasti uhotaan että on korvaavia lisäaineita mutta eipä ole tullut vastaan ketään joka uskaltaisi käyttää näitä uusia luokituksia autossa jossa vaaditaan suurta kulumissuojaa öljyltä.


      • ceepelkopersiis
        3526234 kirjoitti:

        Kysynpä vaan että laittaisitko itse esim API SN acea c3 öljyä jos sulla olisi vaikka 20t arvoinen mustang -67 laahurinostimilla? Kovasti uhotaan että on korvaavia lisäaineita mutta eipä ole tullut vastaan ketään joka uskaltaisi käyttää näitä uusia luokituksia autossa jossa vaaditaan suurta kulumissuojaa öljyltä.

        Museoautoihin on ihan omat öljynsä. Sun vissiin vaikea tajuta se?


      • 3526234
        ceepelkopersiis kirjoitti:

        Museoautoihin on ihan omat öljynsä. Sun vissiin vaikea tajuta se?

        Niin onkin mutta miksi? Eikö uusien öljyjen korvaavat kulumisenestoaineeet suojaakkaan yhtä hyvin kuin klassiset öljyt korkeilla zddp pitoisuuksilla? Jos nää korvaavat lisäaineet suojaavat yhtä hyvin, silloinhan ei tarvittaisi erikoisöljyjä vanhoille autoille?


    • Jauhopäälle

      Luokitustestauksessa API SN:lle vaaditaan tiukemmat kulumisrajat kuin API SM:lle. Valitettavaa on, että noissa testeissa ei käytetä -6 Mustangin museoromun konetta laahurinostimilla. Voi olla, että insinöörit teki Mussen koneen aikoinaan niin pehmeästä seoksesta, että sinkkifostaattiyhdisteiden vähentäminen kuluttaa noita moottoreita enemmän.

      Uudet moottorit kestävät ACEA C3 -öljyillä tai API SN -öljyillä hyvin. Öljy on valittava käyttökohteen mukaisesti. Ei lentokoneeseen suihkumoottoriinkaan sovi Rally Formulaa kaataa.

      • 3526234

        "Voi olla, että insinöörit teki Mussen koneen aikoinaan niin pehmeästä seoksesta, että sinkkifostaattiyhdisteiden vähentäminen kuluttaa noita moottoreita enemmän."

        Eli olet kanssani samaa mieltä että uudet öljyt suojaavat kulumiselta heikommin. Juuri noin itsekin ajattelen.


      • tieämätönJänkkäjäärä

        ota pää pois perseestäsi, niin ahdistus helpottaa, uskoisin.


      • 3526234
        tieämätönJänkkäjäärä kirjoitti:

        ota pää pois perseestäsi, niin ahdistus helpottaa, uskoisin.

        Kuten arvasin, ne jotka väittävät että uudet luokitukset suojaa yhtä hyvin, heiltä ei löydy mitään faktoja esittää vaan käyttävät vasta-argumenttina "ota pää pois perseestä"... Pitääkö todeta keskustelun lopputulokseski ettei kellään ole esittää faktoja miksei uudet luokitukset suojaa vanhoja autoja? Päätelmä tästä on siis ettei uudet luokitukset suojaa kulumiselta yhtä hyvin.


    • Väljämoottori

      Se on moottorisuunnittelun virhe, kun paikat kuluu nopeasti, ei öljyn syytä.
      Zddp pilaa katalysaattorin, nykyiset lisäaineet tehokkaampia.

      • 3526234

        Ei nyt oikein virheestä voi puhua jos sama koskee lähes kaikkia tietyn aikakauden moottoreita. Asian ilmaisee parhaiten niin että sanoo ettei tietyn aikakauden moottoreita ole suunniteltu heikosti kulumiselta suojaavia öljyjä varten. Nykyautojen moottorit on suunniteltu pieniä kulumisenestoaine-määriä varten, sen takia eivät hajoa heti. Mutta jos unohtaa katalysaattorit niin taitaa silti esim API SL sallia paremman kulumissuojan moottorille kuin vaikka API SM.


    • ZDDP

      Uusissa autoissa nokat on pintakovuudelta jopa hrc60 ja silloin pieni sinkkimäärä riittää.

      Vanhoissa autoissa pintakovuudet on alhaisempia ja niissä on KÄYTETTÄVÄ Zddp lisäaineistettua öljyjä.

      • 3526234

        Tätä olen yrittänyt selittääkin, uudet autot on valmistettu heikosti kulumiselta suojaavia öljyjä varten joten niissä voi käyttää vaikka API SN ACEA C3 öljyä huoletta. Uusien öljyjen "korvaavat" kulumisensuoja-aineet eivät kuitenkaan korvaa zddp:tä ja sen takia vanhoissa autoissa ei voi käyttää heikommin kulumiselta suojaavia API SN/SM, ACEA C öljyjä.


    • ZDDP
    • tarpeeksisuojaa

      Taas tuli vaihdettu Teboil Gold S 5w-40 autoon ja voi turvallisin mielin ajella kun täyttää "vain" API SL ja ACEA A3/B4 luikituksen, valmistajan ei ole tarvinut tehdä kompromisseja kulumisensuojassa kun luokitus sallii riittävät kulumisenestoaineet hieman vanhempaankin autoon.

    • Prooil

      Race öljyistä löytyy tietyiltä merkeiltä, kunhan katsot, että on myös kadulle sopivia, siis ettei ole 100% kisa öljyjä...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      183
      1418
    2. RIP Lauri Paavola

      Kansalaisaktivisti ja freelance-journalisti Lauri Paavola on kuollut vain 31-vuotiaana. Hän tuli tunnetuksi hyvin kärjek
      Maailman menoa
      28
      1127
    3. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      313
      1113
    4. Jokohan se viimein myöntäisi

      Vai onko vielä jotain epäselvyyttä sen asian suhteen?
      Ikävä
      144
      1064
    5. En pidä sinusta, en kirjoita viestejäni sinulle.

      Yritä nyt ymmärtää. En koskaan tule kiinnostumaan sinusta. Jätä minut rauhaan täällä.
      Ikävä
      98
      937
    6. Upea, kaunis ja menestynyt Martina menee onnellisesti naimisiin

      Mitäs palstan vihaajamönkeröt tähän? Kiehuttaako? Kaikki vain eivät ole kauniita ja menestyviä kuten Martina.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      228
      902
    7. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      130
      885
    8. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      99
      870
    9. Tiedätkö näen

      sinun pelisi hyvin kirkkaasti.
      Ikävä
      59
      865
    10. Asuntojen reaalihinnat alimmillaan 20 vuoteen

      Sääliksi käy niitä jotka pari vuotta sitten maksoivat itsensä kipeäksi. Kohta pankki ottaa asunnon haltuunsa ja huutok
      Maailman menoa
      84
      858
    Aihe