API SM/SN, ACEA C, suojaa heikosti kulumiselta

3526234

Vastatkaapa tähän kysymykseen: Jos uudet API luokitukset ja ACEA C-luokan öljyt suojaavat kulumiselta yhtä hyvin, miksi kukaan asiantuntija ei laita niitä vanhan auton moottoriin (jossa esim laahavat nostimet=erittäin suuret kuormitukset)?

Ongelma siis on että uusissa API ja ACEA luokituksissa on kulumiselta suojaavat aineet vähennetty minimiin uusimpien pakokasupuhdistuslaitteistojen takia. Esim zddp taso on rajoitettu niin tiukasti ettei näitä öljyjä voi käyttää vanhemmissa autoissa. Netti on pullollaan tietoa siitä kuink esim nokat alkoi kulumaan kun API SM luokitus ilmestyi.

Monet väittää että öljyissä on korvaavat kulumisenestoaineet, miksi siltikään kukaan asiantantutija ei laita näitä öljyjä esim harrasteautoihin jotka vaativat paljon kulumisensuojaaineita? Jopa ACEA varoittaa omassa standardissa ettei C öljyt sovi kaikkiin autoihin, esim paljon kulumisensuojaaineita vaativiin laahurinostimiin, missäs nää "korvaavat" kulumisenestoaineet luuraa jos ei siltikään käy vanhoihin autoihin?

Eli voidaan sanoa että API SN/SM ja ACEA C-öljyt suojaavat heikommin kulumiselta.

15

473

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SullaonC-hepatiitti

      C-pelkoinen ääliö taas asialla.

      • 3526234

        Kysynpä vaan että laittaisitko itse esim API SN acea c3 öljyä jos sulla olisi vaikka 20t arvoinen mustang -67 laahurinostimilla? Kovasti uhotaan että on korvaavia lisäaineita mutta eipä ole tullut vastaan ketään joka uskaltaisi käyttää näitä uusia luokituksia autossa jossa vaaditaan suurta kulumissuojaa öljyltä.


      • ceepelkopersiis
        3526234 kirjoitti:

        Kysynpä vaan että laittaisitko itse esim API SN acea c3 öljyä jos sulla olisi vaikka 20t arvoinen mustang -67 laahurinostimilla? Kovasti uhotaan että on korvaavia lisäaineita mutta eipä ole tullut vastaan ketään joka uskaltaisi käyttää näitä uusia luokituksia autossa jossa vaaditaan suurta kulumissuojaa öljyltä.

        Museoautoihin on ihan omat öljynsä. Sun vissiin vaikea tajuta se?


      • 3526234
        ceepelkopersiis kirjoitti:

        Museoautoihin on ihan omat öljynsä. Sun vissiin vaikea tajuta se?

        Niin onkin mutta miksi? Eikö uusien öljyjen korvaavat kulumisenestoaineeet suojaakkaan yhtä hyvin kuin klassiset öljyt korkeilla zddp pitoisuuksilla? Jos nää korvaavat lisäaineet suojaavat yhtä hyvin, silloinhan ei tarvittaisi erikoisöljyjä vanhoille autoille?


    • Jauhopäälle

      Luokitustestauksessa API SN:lle vaaditaan tiukemmat kulumisrajat kuin API SM:lle. Valitettavaa on, että noissa testeissa ei käytetä -6 Mustangin museoromun konetta laahurinostimilla. Voi olla, että insinöörit teki Mussen koneen aikoinaan niin pehmeästä seoksesta, että sinkkifostaattiyhdisteiden vähentäminen kuluttaa noita moottoreita enemmän.

      Uudet moottorit kestävät ACEA C3 -öljyillä tai API SN -öljyillä hyvin. Öljy on valittava käyttökohteen mukaisesti. Ei lentokoneeseen suihkumoottoriinkaan sovi Rally Formulaa kaataa.

      • 3526234

        "Voi olla, että insinöörit teki Mussen koneen aikoinaan niin pehmeästä seoksesta, että sinkkifostaattiyhdisteiden vähentäminen kuluttaa noita moottoreita enemmän."

        Eli olet kanssani samaa mieltä että uudet öljyt suojaavat kulumiselta heikommin. Juuri noin itsekin ajattelen.


      • tieämätönJänkkäjäärä

        ota pää pois perseestäsi, niin ahdistus helpottaa, uskoisin.


      • 3526234
        tieämätönJänkkäjäärä kirjoitti:

        ota pää pois perseestäsi, niin ahdistus helpottaa, uskoisin.

        Kuten arvasin, ne jotka väittävät että uudet luokitukset suojaa yhtä hyvin, heiltä ei löydy mitään faktoja esittää vaan käyttävät vasta-argumenttina "ota pää pois perseestä"... Pitääkö todeta keskustelun lopputulokseski ettei kellään ole esittää faktoja miksei uudet luokitukset suojaa vanhoja autoja? Päätelmä tästä on siis ettei uudet luokitukset suojaa kulumiselta yhtä hyvin.


    • Väljämoottori

      Se on moottorisuunnittelun virhe, kun paikat kuluu nopeasti, ei öljyn syytä.
      Zddp pilaa katalysaattorin, nykyiset lisäaineet tehokkaampia.

      • 3526234

        Ei nyt oikein virheestä voi puhua jos sama koskee lähes kaikkia tietyn aikakauden moottoreita. Asian ilmaisee parhaiten niin että sanoo ettei tietyn aikakauden moottoreita ole suunniteltu heikosti kulumiselta suojaavia öljyjä varten. Nykyautojen moottorit on suunniteltu pieniä kulumisenestoaine-määriä varten, sen takia eivät hajoa heti. Mutta jos unohtaa katalysaattorit niin taitaa silti esim API SL sallia paremman kulumissuojan moottorille kuin vaikka API SM.


    • ZDDP

      Uusissa autoissa nokat on pintakovuudelta jopa hrc60 ja silloin pieni sinkkimäärä riittää.

      Vanhoissa autoissa pintakovuudet on alhaisempia ja niissä on KÄYTETTÄVÄ Zddp lisäaineistettua öljyjä.

      • 3526234

        Tätä olen yrittänyt selittääkin, uudet autot on valmistettu heikosti kulumiselta suojaavia öljyjä varten joten niissä voi käyttää vaikka API SN ACEA C3 öljyä huoletta. Uusien öljyjen "korvaavat" kulumisensuoja-aineet eivät kuitenkaan korvaa zddp:tä ja sen takia vanhoissa autoissa ei voi käyttää heikommin kulumiselta suojaavia API SN/SM, ACEA C öljyjä.


    • ZDDP

      http://www.engineprofessional.com/downloads/ep8/EPQ409_36-39.pdf

      Vanhassakin autossa synteettinen antaa parhaan suojan, kunhan siinä on Zddp pitoisuus riittävä.

      Uusissa moottoreissa ylimäärä tekee tuhoja.

    • tarpeeksisuojaa

      Taas tuli vaihdettu Teboil Gold S 5w-40 autoon ja voi turvallisin mielin ajella kun täyttää "vain" API SL ja ACEA A3/B4 luikituksen, valmistajan ei ole tarvinut tehdä kompromisseja kulumisensuojassa kun luokitus sallii riittävät kulumisenestoaineet hieman vanhempaankin autoon.

    • Prooil

      Race öljyistä löytyy tietyiltä merkeiltä, kunhan katsot, että on myös kadulle sopivia, siis ettei ole 100% kisa öljyjä...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      203
      7154
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      51
      2733
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      188
      2241
    4. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1603
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      139
      1546
    6. Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.

      Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke
      Helsinki
      19
      1217
    7. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      74
      1180
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      38
      1133
    9. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      1097
    10. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      49
      1003
    Aihe