Kh:n käynnit

Ääniharava

Äidilläni käydään 3 kertaa päivässä antamassa lääkkeet, laittavat menumat ruoan ajastimella ja siinä ohessa tekevät voileipiä välipalaksi jos jaksavat.
Yleensä ne ei kyllä jaksa tehdä edes niitä leipiä. Tomaatit mätänee pöydälle, samoin kurkut, kun ei niitä voi antaa tarjolle. Asioista huomauttamisessa ei mitään vaikutusta. Tosin välillä on ollut kausia että jopa niitä leipiä on tehty, ihme ja kumma.

Samoin vaipat joista roskis täyttyy, ei tyhjennetä kuin hyvin harvoin, vaikka kuuluu kuulemma heidän toimiinsa. Urea haisee voimakkaana, itse olen monta kertaa joutunut viemään täyttyneen roskiksen, kun olen tullut viikottaiselle käynnilleni.

Äidiltäni on muisti hiipunut melkein olemattomiin, on kaikkeen tyytyväinen, ei marmata mistään. Tulee sellainen tunne että jos vanhus ei muista napista lainkaan, ei roskisten tyhjentämisestä, leivistä, tomaateista ym. , niin silloin annetaan vaan ne lääkkeet, vesilasi raanasta kyytipojaksi, ja kohti seuraavaa paikkaa.
Yksi Aasialainen on jäänyt mieleen, miten pyyteettömästi teki kaiken. Suurin osa näistä kh:hoitajista on ihan väärällä alalla. En usko että viipyvät kohteessa sitä suositeltua aikaakaan, paitsi suihkupäivänä.
Surkeaa välinpitämätöntä toimintaa. Kun mainitset heidän esimiehilleen, he sanovat lakonisesti, täytyy keskustella asiasta, mikään ei muutu.

20

99

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eimenehyvin

Jos on mahdollista, niin osta lisäpalveluita yksityiseltä kotihoitoyritykseltä. Ainakin heidän luulisi tekevän työnsä niin kuin on sopimuksessa sovittu. Itsekin ostaisin kaikki palvelut yksityiseltä jos olis varaa, omalta kotikaupungilta ei apuja anneta, voisin lopettaa nekin vähât mitä ovat muka suuressa armossa antaneet. Omaishoitajana mun pitäis toimia ja pärjätä vielä silloinkin kun hoidettavani ei pysty enää omin jaloin liikkumaan ja kuulema silloinkin on kiikunkaakun ett saanko kotihoitoa avuksi silloinkaan. Ja vaikka lopettaisin omaishoitajuuteni silloinkaan ei kuulema kotihoitoa anneta. Ja palvelukotipaikkajonoon saanti edellyttää ett olis kotihoito käytössä, aika hupaisaa touhua, kun ei edes saa kotihoitoa kuntapuolelta käymään kerran viikossa. Ja nyt hallitus lykkää lisää hoitovastuuta omaisille, kotona hoidettava vanhus vaikka olis ihan petipotilaana. Eihän hoivakotipaikkoja ole tarpeeksi asti, kun olla an niitäkin vähennetty. Mihinkä ne meinaa muistisairaat ympärivuorokautista hoivaa tarvitsevat vanhukset pistää, ei he pärjää kotona yksin öisin ilman hoivaa. Ei kotihoito ole paikalla ympärivuorokauden hoitamassa vanhusta.

• eityytyväinen

Mun äidillä käy yksityisestä hoivapalvelusta aamuisin tuomassa lääkkeet ja´puuron.Tyjhentävät alusastian,mutta eivät edes huuhtele sitä!Sänky petataan,tarkottaa sitä että päiväpeitto vedetään lytyssä olevien lakanoiden ja sänkysuojan päälle!Tuloaika vaihtelee kovin,kun ei ole kuulemma tuuraajia!Viikonloppuisin käy opiskelijoita,muutenkin vaihtuvuus kova!

• Kritisoija

Huonoksi on mennyt nuo vanhustenhoitoasiat, ei ole kiva vanhukselle, eikä omaiselle joka sitä leväperäisyyttä joutuu katsomaan. Niillä pitäisi olla sellainen palo siihen hommaan, että tekisivät kaiken mahdolllisen ilman mitään mutinoita, valitettavasti se vaan ei mene käytännössä niin, aina selittelevät vastaan ja pullikoivat. Missä on palveluasenne? Hukassa jos sen näin suoraan ilmaisisi.

• Kaikkeekanssa

Käynnit on tietokonemitoitettuja ja siitäkin joudutaan vielä käyntiaikaa lyhentämään, jos työntekijöitä on vähän. Roskien vienti ei ole mitoitettu asiakasaikaan. Jos ne joku vie omana tiukkaan mitoitetuna matka-aikanaan, niin tekee sen hyvää hyvyyttään.
      Ei nykyinen kotihoito ole kodinhoitoa! Eikä tilanne johdu työntekijöistä! Työntekijät tekevät sen, mikä on nykyinen kotihoitotrendi, koulutuksesta alkaen. Ei nykyisin kouluteta kodinhoitajia, eikä työtä mitoiteta kodinhoidon mukaan. Nyt hoidetaan asiakkaita tiukan aikataulun mukaan!
      Työntekijät ravaavat hikihatussa, että ehtivät. Ei siinä paljon enää edes hymyilytä!

• hoivaajaluonne

´Mä käyn iäkkään äitini luona päivittäin,teen aamulla kotonaní ruuan,vien siitä hänelle annoksen,katson että syö myös sen.Olen huomannut että muistisairas kätkee helposti tuotavan ruuan eikä syö,jos vain vie ruuan,eikä ole läsnä kun toinen syö.SItten autan pukeutumaan,käytän pyörätuolilla ulkona,keitän kahvit,siinä sivussa teen iltapalan valmiiksi,sekä jääkaappiin voileipää aamua varten.Kaikki pitää olla näkysällä,muuten jää syömättä.Lisäksi teen tarvittavat kotityöt,mitä nyt milloinkin.Lauantaisin on siivous ta saunapäivä,silloin pesen äidin,ja ylle puetaan puhtaat,silitetyt vaatteet.Sitten on mukava mennä puhtaaseen sänkyyn yöunille!

• Kaikkeekanssa

No, mitä sitten?

• haluantietää

Mitähän "Kaikkeekanssa" kysymyksellään tarkoittaa?

• Kaikkeekanssa

Niin, no tarvitseeko sitä töitään luetella? Kai sitä kaikki jotain tekee mahdollisuuksiensa ja kykyjensä mukaan. Eikä siinä nyt luulisi mitään ihmeellistä olevan, jos mutsiaan jeesaa!

• hoivaajaluonne

On se ihan hatunnoston arvoista!Ne tietävät jotka tekevät sitä,eli käyvät auttamassa apua tarvitsevia vanhempiaan!Enempi tuntuu olevan niitä jotka eivät välitä!On muuten henkisesti helevetin raskasta hommaa...jeesaakko ite mutsias?Kerro!Ei se niin itsestään selvää ole!!!

• Kaikkeekanssa

Noh, ei siitä nyt tarvitse numeroa tehdä! Hyyssää, jos hyyssää! Itse hoidin tyyppiä 34vuotta! Onneksi on potkaissut tyhjää jo kymmenen vuotta sitten!

• onkestämistä

kotihoito ei ole paikalla koko aikaa ja ei omainenkaan jos asuu kaukana, yöllä pitäs käydä mutta, onko sekään hyvä jos vanhus stressaantuu siitä...usein auttavin omainen saa haukkumiset palkaksi kaiken päälle jos vanhus menenhtyy vaikkapa vanhuuteen...ja nämä haukkujat ovat itse avun tarpeessa olevia päihdeongelmaisia ym..

• exkotitalkkari

"Kaikkeekanssa" kirjoittaa aivan oikein - tietokoneen optimoinnin kanssa kilpaa mennään.Läkkeiden jako yms.terveyteen liittyvä kuuluu työhön ei kodinhoito,ainakin kunnallisella sektorilla.
      Kannattaa kysellä spr:n kotitalkkareita,arjen auttajia tai veteraani siivoojia .(missä niitä vielä on).tunti veloitus alle kympin ja tekevät kotiin liittyviä juttuja (ei terveyteen liittyviä).

• hoivaajaluonne

Joo muttei oo kiva kun väkeä hyppää jos jonkinlaista,muistisairaalla varsinkaan!Kun yksi ihminen voisi ihan hyvin tehdä kaikki...niinkuin ennen kotipalveli teki!

• hävyttömiävaatimuksia

Eiköhän se yksikin tarvitse vapaa-aikaa ja lepoa. Ei kotihoitajat mitään piikoja ole, ne ajat ovat ohi. Jos on puoli tuntia aikaa aikaa yhden autettavan luona, ei siinä ihan kaikkea ehdi.
        Jos ei kelpaa, voi ihan hyvin palkata hoitajan 3-vuoroon tai auttaa itse vanhustaan. Yhteiskunnalla ei enää rahaa ole, ja yhä vähennetään.

Ja en ole kotihoitaja- vaan arvostan suunnattomasti heidän työtään.

• Kaikkeekanssa

Hesarissa tänään Juha Jolkkonen sanoi, että jos ei laitoksista vähennetä henkilökuntaa, niin sitten kotihoidosta. Entistä harvempi saa silloin kunnallista kotihoitoa ja jotain muuta apua täytyy hankkia!

• näin_se_menee

Muistisairaan kotonaolo aina RISKI , vaikka sitä auliisti tuputetaan.
      Kunnon lääkärin diagnoosi ja oikea lääkitys, on kaiken alku.
      Muistisairautta on jos jonkinlaista.
      Muistisairas kohtaa joka hetki uuden ihmisen.
      Ostopalveluina kodinhoito.

• Kukaan ei kyseenalaista jos sähkömies, putkimies tai autonkorjaaja laskuttaa työstään, mutta jos hoitajan työstä laskutetaan niin se onkin katastrofi. Hoitajan pitäisi olla saavutettavissa 24/7 ja mielellään sama hoitaja. Kellään ei kuitenkaan ole varaa/halua maksaa vaan sen pitäisi yhteiskunnan hoitaa asiakkaalle mielellään ilmaiseksi.

• Lottoamallaapuja

Yksityisellä puolella hinnat ovat korkeita, tuntitaksa jotain 40 €. Monellako eläkeläisellä on vara maksaa tuollaisia hintoja, jos kunnalta saa vähän halvemmalla saman palvelun. Eri asia, jos rahaa löytyis, silloin ostaisin hoidettavalle kaiken tarvittavan avun yksityiseltä palveluntarjoalta. Kaupungilta ei nykyään kotihoitoa heru kovin helposti. Kymmenisen vuotta sitten tilanne oli toinen kotikaupungissa, silloin sai helpommin tuonkin palvelun. Olin sukulaisten äidin henk.koht.avustaja ja tein noin 8 tunnin päiviä, sen lisäks hänelle oli saatu kaupungilta kotihoitokäyntejä arkisin kerran iltaisin ja viikonloppuisin 3 krt/vrk. Se mummo naureskeli eräälle kotihoitajalle, joka hyvää hyvyyttään jäi pitämään seuraa hänelle vaikka työvuoro oli jo päättynyt. Tuo mummo oli ihan omatoiminen, pystyi huolehtimaan itse lääkkeistään ja vessakäynneistään jne.. Hänellä ja hänen lapsillaan olis ollut vara ostaa kotihoito yksityiseltäkin. Mä tein työni palkkatukityönnä eli melkein ilmaitteeksi, mummeli sai korkeimman mukaan korvauksen mun palkkauksesta. Oltiin mummelin tytön kanssa sovittu ett tekisin muka 6t/pvä. Tein 8-9tuntia, kun olin liian kiltti ja hölmökin. Yritin mainita asiasta mummelin tytölle, mutt eipä se kiinnostanut häntä eli meni hyväntekeväisyyden piikkiin nuo tunnit. Hölmöyttäni ja osittain pakosta jouduin omaishoitajaksikin, olis mennyt liian rankaksi yrittää käydä töissä, hoitaa omaista ja tehdä kotityöt, siinä ei olis nukkumaan edes joutanut. Alzheimeria sairastavalla hoidettavalla on välillä sellaisia päiviä ett yölläkin olis pitänyt lähteä käyttämään päivystyksessä, kun oli olo on huono jne.. Ei hänen voinnilleen mitään pystytä tekemään sielläkään, mutt hän ei sitä tahdo ymmärtää. Omaishoitaja on myös sairaanhoitaja vaikka ei siihen ammattiin ole koulutusta saanut. Ja hän on 24t/vrk paikalla ja yksin hoitaa koko palettia, ei ole muita hoitajia paikalla. Mun hoidokki on sen verran äksy ettei edes vuorohoitoon ole suostunut lähtemään eli multa on ne ansaitut vapaapäivät jääneet pitämättä. Olen jo toista kertaa omaista hoitamassa, tällä kertaa virallisesti omaishoitaja. Jos todella olisi vara ostaa kotihoito yksityiseltä, niin ostaisin kaiken mahdollisen avun. Pitänee jatkaa lottoamista pienellä panoksella tietenkin, jospa onnistais joku kerta ja vois ostaa itselleen apua tilanteeseen johon kaupungilta ei apuja heru vaikka kerroin kuinka väsynyt alan olemaan. Kuulema apua ei tahdo herua tuolle hoidettavalle edes silloinkaan, jos lopetan omaishoitajuuteni eli heitteille aikovat hänet jättää. Luottavat ett hoidan vielä silloinkin häntä. Eli tämmöinen meininki nykyään on kivisydämellisellä kotikaupungilla. Ei ihme ett porukat lähtee johon Portugaliin rahojensa kans, kuka tälläseen maahan viitsii rahojaan käyttää >=(

• Yksityisen kotihoidosta saa yleensä kotitalousvähennyksen, joten voi hyvinkin olla halvempi kuin kunnan tarjoama. Yksityisellä voi usein teettää sellaisiakin hommia mitä kunnallinen ei tee. Työaikakin varmaan käytetään tarkempaan.

• Köyhähoitajavain

Eipä sillä omaishoitajan tukikorvauksella, joka on verojen jälkeen jonkin verran päälle 300€, voi apuja pahemmin ostella vaikka kotitalousvähennyksen saisikin. Mulla ei muita tuloja ole ja olin työtön ennen omaishoitajuuden alkua. Ja hoidettavalla on vain kuukausittain tuleva eläke tilillään, josta pitää myös laskuja maksaa. Hän ei ollut säästöön mitään saanut vaikka töissä kävi vuosikymmeniä, oli huolimaton rahankäytössään. Hyvässä lykyssä joudun makselemaan pankille hänen velkojaan kun sen aika tulee eteen. Eli jos rahaa olis millä mällätä niin veikkosten ostaisin kaikki mahdolliset palvelut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      5006
    2. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      218
      2686
    3. Minä häviän tämän taistelun

Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      30
      1820
    4. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      34
      1775
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1707
    6. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      30
      1608
    7. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1237
    8. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      153
      1187
    9. Sydän karrella

Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      8
      1164
    10. Toivoisin etten jännittäisi

niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti
      Ikävä
      43
      974
    Aihe