Keulan pidentäminen

Pokkakokka

Onko kukaan pidentänyt veneensä keulaa. Olen hankkimassa
isohkoa vanhaa purtta, missä on vanhanaikainen todella vino keula.
Budjetti ei riitä mitenkään moderniin venemalliin, mutta näin jossain
tyylikkään kuvan missä oli keulaa jatkettu onnistuneesti.
Ideana olisi asentaa myös keulapotkuri samalla vaivalla aivan eteen.
Vesilinja kasvaisi, mutta vaikuttaisiko se ajettavuuteen miten ?
Veneen arvo ainakin nousisi.

24

291

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oikeestikoko

      Nouseeko veneen arvo, jos sen pituutta kasvattaa kotikonstein?

    • Pokkakokka

      Näin olen käsittänyt. Isommat ovat kalliimpia.
      Ainakin noin keskimäärin.

    • applix

      90-luvulla eräs toimelias kilpapurjehtija sahasi moottorisahalla FinnFlyer 31:n keulan halki ja rakensi siihen uuden alaosan, joka pidensi vesilinjaa. Kilpaili sen jälkeen modatulla veneellään useita vuosia. En nähnyt muuta kuin kaukaa, mutta ei se rumemmaksi muuttunut ;-)

      Vene-lehdessä oli joskus juttukin tästä projektista, kannattanee etsiä käsiin.

      • paranikovene
        applix kirjoitti:

        Kuvakin löytyi, http://www.avomeripurjehtijat.fi/vanhatsivut/kilpailut/1995/img/ronstan.gif

        Applixin linkki ilmoitti "Not found", mutta kuva ei niinkään kiinnosta. Vaikuttiko FF31 keulan modifiointi kilpailumenestykseen mitenkään? Se kai on oleellisempi kuin kosmetiikka tai kenties mittalukuun vaikuttava LWL pidennys.

        Se että aloittaja on hankkimassa vanhaa venettä ja heti alkuun meinaa tehdä siihen keulanrungon muutoksia henkilökohtaisen makuasiansa takia, tuntuu kauniisti sanottuna arveluttavalta.
        Eikö ensin olisi syytä oppia tuntemaan veneen hallittavuus satamamanöövereissä ennenkuin alkaa haaveilla edes keulapotkurista? Sekin on kallis investointi, joka ei kohota veneen jälleenmyyntiarvoa.
        Uteliaana olisi kiva tietää minkä tyyppisestä veneestä ja "todella vinosta keulasta" on kysymys. Tämän tyyppistäkö venettä aloittaja on hankkimassa? http://www.boatdesign.net/forums/attachments/sailboats/8018d1151694100-design-light-airs-windsbraut1939.jpg


      • suoravino
        paranikovene kirjoitti:

        Applixin linkki ilmoitti "Not found", mutta kuva ei niinkään kiinnosta. Vaikuttiko FF31 keulan modifiointi kilpailumenestykseen mitenkään? Se kai on oleellisempi kuin kosmetiikka tai kenties mittalukuun vaikuttava LWL pidennys.

        Se että aloittaja on hankkimassa vanhaa venettä ja heti alkuun meinaa tehdä siihen keulanrungon muutoksia henkilökohtaisen makuasiansa takia, tuntuu kauniisti sanottuna arveluttavalta.
        Eikö ensin olisi syytä oppia tuntemaan veneen hallittavuus satamamanöövereissä ennenkuin alkaa haaveilla edes keulapotkurista? Sekin on kallis investointi, joka ei kohota veneen jälleenmyyntiarvoa.
        Uteliaana olisi kiva tietää minkä tyyppisestä veneestä ja "todella vinosta keulasta" on kysymys. Tämän tyyppistäkö venettä aloittaja on hankkimassa? http://www.boatdesign.net/forums/attachments/sailboats/8018d1151694100-design-light-airs-windsbraut1939.jpg

        Ennemminkin kyseessä vois olla tällaisesta:
        http://www.kuinoma.fi/files/purjevene-nf.jpg


    • Rea_Listi

      Jotta tuosta tulisi edes jollakin tavoin katseen kestävä, vaatii projekti niin paljon aikaa ja laajamittaisen remontin veneeseesi, että tarvitset lämpimän, kuivan tilan. Jos sinulla ei sellaista omasta takaa ole, palaa sellaisen vuokraamiseen niin paljon rahaa, että saisit samalla rahalla jo uudemman pystykeulaisen veneen. Lisäksi epäilen vahvasti tuota arvon nousua. Ennemminkin niin päin, että jos veneen arvo laskee alle 50%, voi projektia pitää sangen onnistuneena

      • väärävalinta

        Hyvä kommentti! Aika kallis projekti, jos tavoitteena on pelkkä katseen vangitseminen ja kenties keulapotkurin asennus mahdollisimman eteen. Haittana on paitsi todennäköinen jälleenmyyntiarvon putoaminen, myös epäedullinen keulapainon lisääntyminen. Purjehdusominaisuuksien kannalta keulan tulisi olla mahdollisimman kevyt! Jos kysymys on keulan läpi putkeen asennettavasta keulapotkurista, se lisää kulkuvastusta. Kalliimpi ratkaisu on alaslaskettava keulapotkuri, mutta sekin lisää keulan painoa.
        Keulapotkurin painolla ei tietenkään ole kovin suurta merkitystä, jos vene on iso (vaikkapa 50 ft). Pikkuveneissä keulapotkuri taitaa olla lähinnä merimiestaidon korvike?
        Veneen hankinnassa olisi ehkä hyvä etsiä sellaisia, joihin ei tarvitse tehdä kalliita muutos/parannustöitä ja joiden varustelu on päivitetty/riittävä. Jälleenmyyntiarvo ei yleensä nouse, vaikka varustusta parantaa ja täydentää. Jälleenmyyntiarvo putoaa tee-se-itse modifikaatioilla.


      • massimieskö

        ... samaan "rahaan" voisi jatkaa perästäkin ja muuttaisi vaan mallimerkinnän esim Maestro 35->37:aan! Eli "arvon" voisi kaksinkertaistaa 1X0,5X0,5!


      • Pokkakokka

        Juuri tuollaisen aion teettää !
        Sen verran on noita pystykeuloja katseltu, että suunnitelmana on
        tehdä keula vinoksi siten, että alaosa on edempänä kuin yläosa.
        Sitten pitkä bulbi vesilinjan tuntumaan ja sinne keulapotkuri.
        Purjehdusominaisuudet ja nopeus vesilinjan myötä paranevat varmasti.


      • Pokkakokka kirjoitti:

        Juuri tuollaisen aion teettää !
        Sen verran on noita pystykeuloja katseltu, että suunnitelmana on
        tehdä keula vinoksi siten, että alaosa on edempänä kuin yläosa.
        Sitten pitkä bulbi vesilinjan tuntumaan ja sinne keulapotkuri.
        Purjehdusominaisuudet ja nopeus vesilinjan myötä paranevat varmasti.

        Sitten ei tarvitse käydä luonnonsatamissa ainakaan keula kalliossa. Myös kiviarkkulaituriin kiinnittymistä varten tarvitaan ankannokka.


    • Seppomartti

      Keulapotkuria fiksumpi olisi vesisuihku. Saat sen mahtumaan pienempään tilaan, koska pumpun ei tarvitse olla aivan keulassa. Kaupallisia laitteita on, ei tarvitse keksiä.
      Bulbia on purjeveneissä kokeiltu jo kauan sitten mutta ilmeisesti huonoin tuloksin koska ei ole yleistynyt. Syytä en tiedä. Onko purren keula-aalto niin pieni, ettei sen pienentämisesestä ole hyötyä verrattuna bulbin lisävastukseen.

      • vainhaittoja

        Keulabulbista purjeveneessä on pelkästään haittaa. Se lisää kulkuvastusta, lisää märkäpintaa ja voi jopa haitata ohjailukykyä. Mitään hyötyä siitä ei ole purjeveneeessä - ei ainakaan näiden asiantuntijoiden mukaan (joista toinen on suomalainen):
        http://www.georgebuehler.com/bulbbow.html


      • AndersB

        Dom senaste IMOCA 60 båtarna från VPLP har "trubbigt" förskepp som närmast är att likna vid en bulbstäv.
        The latest IMOCA 60 designs from VPLP have "blunt" lines forward, this is typical for a bulbous bow.


      • todellinenbulbi
        AndersB kirjoitti:

        Dom senaste IMOCA 60 båtarna från VPLP har "trubbigt" förskepp som närmast är att likna vid en bulbstäv.
        The latest IMOCA 60 designs from VPLP have "blunt" lines forward, this is typical for a bulbous bow.

        “The purpose of the bulb is only to reduce the bow wave system by creating a counter-wave that interferes and dampens otherwise larger bow wave….. …Course keeping of the hull may become unwontedly high which doesn´t improve one´s yacht either in respect of repeated fast turnings.” (ML, Naval Architect, Finland)


      • IMOCA60design
        AndersB kirjoitti:

        Dom senaste IMOCA 60 båtarna från VPLP har "trubbigt" förskepp som närmast är att likna vid en bulbstäv.
        The latest IMOCA 60 designs from VPLP have "blunt" lines forward, this is typical for a bulbous bow.

        Jos IMOCA 60 -veneitä haluaa pitää tee-se-itse-suunnittelun esikuvana, on hyvä katsella kokonaisuutta. Esim. tässä on joitakin piirteitä rungosta:
        http://www.infinitiyachts.com/dss-to-revolutionise-imoca-60s-both-new-and-old/


    • 10jalkaasenollapitää

      Hyvä idea. On huomattavasti helpompaa sahata vene poikki keulasta kuin perästä. Semmoiset 10 jalkaa lisää pituutta keulaan kuulostaa hyvältä. Saa varmasti naapurin vihreäksi kateudesta ja satamissa riittää ihailijoita ruuhkaksi asti.

      • peräjatke

        Joo, mutta unohdit lainausmerkit ihailijoista! Olisi pitänyt olla "ihailijoita" ruuhkaksi asti.
        Siitä en ole samaa mieltä, että keulan pidentäminen muka olisi helpompaa kuin perän jatkaminen. Eikä perää tarvitse edes sahata poikki. Vesilinjapituutta kasvattavan peräjatkeen voi tehdä helpomminkin - etkö ole huomannut?


      • peränpidennys
        peräjatke kirjoitti:

        Joo, mutta unohdit lainausmerkit ihailijoista! Olisi pitänyt olla "ihailijoita" ruuhkaksi asti.
        Siitä en ole samaa mieltä, että keulan pidentäminen muka olisi helpompaa kuin perän jatkaminen. Eikä perää tarvitse edes sahata poikki. Vesilinjapituutta kasvattavan peräjatkeen voi tehdä helpomminkin - etkö ole huomannut?

        Ohessa linkki siltä varalta, ettei joku tunne peräjatketta:
        http://koti.tamk.fi/~bosto/jatko/
        Samantyyppisiä jatkoksia on asennettu mm. Guyline95:een, Sunwindiin, Maxi Fenixiin...


      • Joakim1
        peränpidennys kirjoitti:

        Ohessa linkki siltä varalta, ettei joku tunne peräjatketta:
        http://koti.tamk.fi/~bosto/jatko/
        Samantyyppisiä jatkoksia on asennettu mm. Guyline95:een, Sunwindiin, Maxi Fenixiin...

        Nuo vaan ei kasvata vesilinjapituutta, kuten linkkisi uimakuvastakin selväsi näkyy. Veneestä ja jatkeesta riippuen vaikutus purjehdusominaisuuksiin on olematon tai sitten on etua suuremmissa nopeuksissa.


      • keulavaiperä
        Joakim1 kirjoitti:

        Nuo vaan ei kasvata vesilinjapituutta, kuten linkkisi uimakuvastakin selväsi näkyy. Veneestä ja jatkeesta riippuen vaikutus purjehdusominaisuuksiin on olematon tai sitten on etua suuremmissa nopeuksissa.

        Jos oikein muistan, jonkun Siesta 32:n (?) LYS olisi noussut peräjatkeen vaikutuksesta. Tietoa tai kokemusta peräjatkeiden todellisesta merkityksestä minulla ei ole, mutta ei ole keulan jatkamisestakaan. Mitä näyttöjä keulan pidentämisen hyödyistä on saatu? Jos suorituskyky parani ilman purjemuutoksia, paljonko LWL oli pidennetty?

        Tunnen erään puuepoksirakenteisen aussiveneen, jonka perä vesilinja pidennettiin purjehdusominaisuuksien parantamiseksi. Siinä kysymyksessä ei ollut samanlainen jatkolippa kuin nämä runkoon kiinnitetävät lisukkaat, vaan "oikea" perän pidennys. Aussiveneen omistaja oli ammatiltaan veneenrakentaja, joten muutostyö sujui nopeasti ja tulos oli hieno myös kosmeettisesti. Tietoa mittaluvun muutoksesta minulla ei ole.


      • Joakim1
        keulavaiperä kirjoitti:

        Jos oikein muistan, jonkun Siesta 32:n (?) LYS olisi noussut peräjatkeen vaikutuksesta. Tietoa tai kokemusta peräjatkeiden todellisesta merkityksestä minulla ei ole, mutta ei ole keulan jatkamisestakaan. Mitä näyttöjä keulan pidentämisen hyödyistä on saatu? Jos suorituskyky parani ilman purjemuutoksia, paljonko LWL oli pidennetty?

        Tunnen erään puuepoksirakenteisen aussiveneen, jonka perä vesilinja pidennettiin purjehdusominaisuuksien parantamiseksi. Siinä kysymyksessä ei ollut samanlainen jatkolippa kuin nämä runkoon kiinnitetävät lisukkaat, vaan "oikea" perän pidennys. Aussiveneen omistaja oli ammatiltaan veneenrakentaja, joten muutostyö sujui nopeasti ja tulos oli hieno myös kosmeettisesti. Tietoa mittaluvun muutoksesta minulla ei ole.

        Peräjatkeista LYS-luku yleensä korottuu 0,01:llä, kuten monesta muustakin muutoksesta perusveneeseen nähden. Se ei tarkoita, että vene olisi noin paljon nopeampi, mutta saattaa olla tai jopa enemmänkin.

        Ei tule mieleen yhtään venettä, jossa olisi pelkkää keulaa muutettu, vaan samalla on sitten muutettu myös perää ja eviä. Kokonaisuudessaan tuo muutettu FinnFlyer 31 tuli useamman prosentin nopeammaksi, josta runko- ja evämuutosten osuus oli n. 2%.


    • opparipoppari

      Minä laitoin v1999 omaan oppariini jatkoperän tuli hyä. Viime kesänä laitoin samaan oppariin jatkokeulan ja tuli vielä hyämpi. Nyt olen niin onnellinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      119
      1662
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1488
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      36
      911
    4. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      859
    5. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      38
      811
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      786
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      43
      738
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      730
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      728
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      700
    Aihe