Lukiosta aikuislukioon

lukiosuoritetuksi

Lukion opinnot venähtäneet nyt neljännelle vuodelle erinäisistä syistä ja opiskelu tuntuu kovin tuskaiselta. Joukkoon kuulumattomuus puree ja tietynlainen yläastemaisuus alkaa paistaa lukioarjen verhojen takaa.

Tahtoisin kovasti alkaa opiskelemaan yliopiston pääsykokeita varten ja aloittamaan uutta sivua elämässä, mutta jotenkin tuo lukiokin pitäisi saada nyt suoritettua. Kursseja on 59,5(/75) suoritettuna ja kirjoitin englannin, äikän, hissan ja lyhyen matematiikan. Kahden viimeisen arvosanat vielä tulossa. Alkaa kuitenkin näyttää kovin tiukalta kevään valmistuminen ja motivaatio päivälukioon aivan pohjalukemissa.

Olisiko transitio aikuislukion puolelle vielä järkevä ja mahdollinen? Käsittääkseni ei tarvisi ilmoittautua aineopiskelijaksi, jolloin lukukausimaksua ei tarvi maksaa. Jotenkin ilta- ja etäopiskelu tuntuisi ajatuksena jo huomattavasti mukavammalta. Motivaatiota kyllä löytyy ainakin jossain määrin. Päivälukio ei nyt vain oikein enää lämmitä.

6

137

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KäyOPOlla

      Eiköhän tuo selviä teidän koulun opolta parhaiten?

    • Yoaikuislukiosta

      Tai aikuislukion opolta. Aikuislukion oppimäärään kuuluu sinun ikäisellä minimissään 48 kurssia, joten jos saat siirron järjestymään, ei sinun ehkä tarvitse käydä kaikkia kursseja, joita päivälukiossa joutuisit käymään. Jää enemmän aikaa pääsykokeisiin :o)

    • paskis

      Siirryin aikuislukioon harrastusten ja ulkopuolisuuden vuoksi. Aikuislukiossa saat opiskella itsenäisesti ilman ns. ryhmäaktiviteetteja. Sopii erittäin hyvin myös iltavirkuille. Kerro aikeistasi omalle opollesi, hän voi järjestää asiaa eteenpäin. En usko, että puoliksi suoritettu tutkintotodistus olisi este vaihdokseen. Enemmän varmaankin painaa se, että aiot suorittaa tutkinnon kokonaan loppuun aikuislukion puolella.

      Siirtymä on helppo, tosin saatat joutua odottamaan joidenkin aineiden kurssin alkua siirtymävaiheessa (eli jos siirtyessä on juuri alkanut ruotsi 5, sinulla suoritettuna ruotsi 4, niin joudut odottamaan seuraavaa ruotsi 5 -kurssin alkua esim. seuraavaan jaksoon jne).

      Suosittelen, sillä en itse olisi jaksanut päivälukion meininkiä.

    • jeä

      tietääkö joku aikuislukion liikunnankursseista; onko pakko suorittaa jos aloittanut lukion 10vuotta sitten alaikäisenä ja nyt jatkaa aikuispuolella???

    • ääääääääääääääääAPUA

      onko liikunta pakko suorittaa jos on aloittanut normi lukiossa alaikäisenä ja nyt 10 vuotta myöhemmin jatkaa aikuispuolella...kiva jos jää valmistuminen tästä kiinni

      • eijääsiitäkii

        Jos olet aloittanut aikuislukiossa vähintään 18-vuotiaana, silloin liikuntaa ei tarvita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3889
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3328
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2769
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1977
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe