Varkauden nähtävyydet

Paluu.juurille

Olen syntynyt Varkaudessa mutta vanhempani muuttivat pk-seudulle kun olin pari vuotias. Isäni suku asui Luttilassa, siellä melkein joka kesä käytiin. He ovat kaikki kuolleet, minulla ei ole ketään tuttuja Varkaudessa. Varkaudessa en ole käynyt 35 vuoteen. Onko siellä mitään nähtävyyksiä jos tulisi käymään, missä yöpyisi, onko hyviä hotelleja?

18

2683

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kommilankasvatti

Minä muutin Varkaudesta v. 1978 ja perhe tuli perässä v. 1979. Joka vuosi olemme Varkaudessa käyneet monta kertaa. Nähtävyyksiä melestäni ei ole, meitä sinne vetää vanha kesätorppa ja järvi. Emännällä on vielä joitakin sukulaisia siellä, minun vanhempani ovat olleet Luttilassa turpeen alla jo monia vuosia. Aika vieraalta paikkakunta jo tuntuu; vuosikymmenet muualla ovat tehneet tehtävänsä ( siis meissä ). Silloin tällöin torilla näkyy joku tutun näköinen naama, mutta vain yhden vanhan koulukaverin kanssa olen muutaman sanan vaihtanut. Paperitehtaan porukkaa torilla pitää kesäisin "kokouksiaan", joitakin niistä muistan.

Eilen plarasin Varkauden asuntotarjontaa. Olihan tarjolla vaikka mitä ja hinnat ja niiden muutokset kertovat karua kieltään. Kesällä kävin entisen kouluni pihalla...luuta oli ovella.

Huomenna menen illaksi kesätorpalle kaminaa lämmittämään ja lauantaina pitää hakea sapuskat kaupungilta. Työreissu toi minut Keski-Suomeen ja täältä on kesätorpalle kolmen tunnin ajomatka. Pikareissu, mutta teen sen silti.

• Kommilankasvatti

Pikareissu tuli tehtyä. Sää oli perin kostea, mutta eipä se juuri haitannut. Kaminalla torppa lämpeni parissa tunnissa. Pimeää , mutta tunnelmallista. Haravahommia piisasi. Luttilassa poikkesin ja Prismassa sapuskaa ostamassa. Björniltä sai edelleen hyviä riisipiirakoita. Ihan kiva reissu, kannatti tehdä n. 400km:n "ylimääräinen" koukkaus. Taitaa seuraava mökkireissu olla ajankohtainen vasta puolen vuoden kuluttua. Huoh...

• BorgBjörn

Kiva että kävit ja jäi hyvät fibat käynnistäsi !

Ei kauhian moni muu tee 400km matkaa ihan vain Björnin piirakoiden takia !

• Ensikerrallako

Minusta kannattaa katsoa Youtube video kun kaveri ensi kertaa tulee Varkauteen ja hienolla tavalla kertoo ( Ruonasuuta lainaten -arvailee ) että mikä rakennus on mikäkin !

VARKAUS ON KAUNIS KAUPUNKI - kestää 8.40

AINA EI TIEDÄ ETTÄ ITKEÄKÖ VAI NAURAA

• J3RE

Jos Varkauden historiaan haluaa tutustua, niin kannattaa katsoa Jäniksenä Varkaudessa-dokumentti. Omasta mielestä oli erittäin mielenkiintoinen.

Varkaudessa on tiettyjä mielenkiintoisia paikkoja ja kokemuksia. Itseäni kiinnostaisi käydä vesitornin katolla olevassa kahvilassa katselemassa ympäristöä, mutten ikinä ole saanut aikaiseksi lähteä. Sitten on tuo hertunrannassa oleva konttiravintola kesäisin, jossa myös piti lähteä käymään. Kävinkin siellä kerran pyörähtämässä mutta oli niin täynnä väkeä kesäpäivänä etten viitsinyt jäädä ja päätin lähteä toiseen ravintolaan.

Jos tykkää seikkailla mystisiä asioita luonnon helmassa, niin yksi hieno kokemus olisi käydä etsimässä Varkauden kirkasvetinen Laguuni, joka on hyvin syrjässä Varkauden lieppeillä ja keskellä luontoa. Laguuni on ollut pitkään sellanen "oon kuullut et laguuni on jossai sielä"-huhupuhe, mutta harva siellä on käynyt ja harva sen on löytänyt vaikak etsinytkin. Nykyisin netistä kuitenkin löytyy tarkat koordinaatit ja oppaat paikan päälle.
      Koordinaatit: N62.346289, E 28.324247
      video laguunista: https://vimeo.com/72134072.

Hotelleista suosittelen Scandic Hotel Oscaria, joka sijaitsee Päiviönsaaressa. Hyvä ja joustava palvelu. Löytyy myös saunallisia huoneistoja! Itseasiassa en voi suositella muita hotelleita, kun en ole muita testannut, mutta Oscariin olin erittäin tyytyväinen.

• dilemmana

Käyt siis Jere Oscarissa asumassa joka kerran kun eukkosi heittää sinut pihalle?
        Vai käytkö työasioilla Varkaudessa.Esim Joensuusta.
        Miltä paikkakunnalta kirjoitat?

• dilemmana kirjoitti:

Käyt siis Jere Oscarissa asumassa joka kerran kun eukkosi heittää sinut pihalle?
        Vai käytkö työasioilla Varkaudessa.Esim Joensuusta.
        Miltä paikkakunnalta kirjoitat?

Ei kai tässä mitään dilemmaa ole kuitenkaan. Voihan hotelleissa käydä ihan vain huvikseenkin esim. virkistymislomalla arkea pakoon. Kantsii kokeilla! Varkaudessa olen syntynyt ja samalla tehdaskaupungin juurella varttunut, mutta työperäisesti muutin väliaikaisesti etelään pääkaupunkiseudulle. Eli täältä käsin kirjoittelen. Savon seudulla käyn työmatkoilla joskus, mutta myös ihan huvin vuoksi. Moni sukulainen asuu Varkaudessa.

• Nainnii_voip_olla

Aloittajan lyriikkaa:

Tässä tulee hirmuinen TROLLI ,
      on mulla Varkaudessa tölli ja
      sieltä mä S24-palstalle kirjoittelen
      ja siellä mä asunnii.

Yötä päivää netissä hiiviskelen ja
      kaikkea vastustan.
      Ja se on vasta mukavaa,
      kun kotikuntaani Varkautta panettelen .

Tilipitappi-tippi-tappi dilipidabbi-dildo-
      dabbi tilipitappi-tippi-dappi, olen täys maho.

• hienosti.riimitelty

Olisit lisännyt loppuun:
        ...Ja latvasta laho...

• Linnansaari

Minusta kanattaa lainata kanootti / vene ja sillä kulkea Taipaleet yms yms

Ennen 1930 - 1950 autojen tulos Varkauteen kaikki kulki veneillä - ja vasta siten saat käsityksen että miksi juuri tähän kohtaa Varkaus on syntynyt !

Jos haluat kulkea Kuopioon taikka Savonlinnaan niin vasta silloin tiedä että millainen HELMI Varkaus todella on !
      Aina kun kuljetan ulkolaisia ( lähinnä kesä - heinä - elo ) pitkin selkiä heillä ei ole mitään käsitystä että miten täällä voi olla järviä jotka mahdollistavat kulkemisen paikasta toiseen.

• HomeBoatCity

Kiitos - Veneellähän siellä kannattaa kartasta katsoen liikkuakin !

Saa parhaat näköalat kun vain siirtää sateen takia - laivoja väistellen !

• alkuperäisasukas

Sinulla on/oli viisaat vanhemmat

Varkauteen ovat pikkuhiljaa muuttaneet Suomen hullut.
      Ja ne ISOT herrat jotka ovat saaneet kaupungin asiat sekaisin ovat eläkkeelle päästyään kiireesti muuttaneet POIS!
      Joku voisi tehdä luettelon? (vaikka se v-muurareiden ihailija)

• Anonyymi

mutteri

• Anonyymi

forum

• Anonyymi

juri geller

• Anonyymi

forum

• Anonyymi

kanttarellimuhennos

• Anonyymi

-vesi torni
      -kuoppa kankaan koulu
      -alstin tehtaat
      -taipaleen kanava
      -vattu vuori
      -kirkko
      -mekaaniikan musiikin museo

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2480
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      196
      1167
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1081
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      930
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      901
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      868
    7. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      90