kysymys g24 ledistä

Gagge14

onko olemassa g24 kantasia lamppuja jostka toimii sarjakytkentäisissä valvaisimissa: esim
http://www.sanpek.fi/led-lamput-ja-valaisimet/led-lamput-ja-polttimot/led-g24/
sanotaan :"Ei sovellu valaisimeen joissa lamput on kytketty sarjaa" .
Meillä on kylppärissä ja vessassa, tollanen g24 tuplalamppuvalaisin ja tarttis uudet lamput tuonne. Mietin ledejä, jos ne palaa pitempään kuin normit, koska noi on ikävät vaihtaa.

16

3336

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zähkäri

Teoriassa siinä voisi ehkä toimia nämä lamput joilla on laaja 85-264 V jännitealue.

• Gagge14

Ihan käytännön lamppua vaille, en teoreettista..

• uusapuinen

Siellä kaupan lamppuhyllyllä voi itse, ihan käytännössä tutkia lamppujen käyttöjännitteitä, eikä odotella valmista...

• Nipsa

Noissa sarjakytkentäisissä valaisimissa ei toimi edes suurin osa PL-lampuista. Vaikka jännitealue riittäisikin led-lampuissa niin niitäkään ei ole suunniteltu sarjakytkentään ja toimivuus käytännössä on täysi kysymysmerkki. Vie SER-keräykseen se sarjakytkentäinen valaisin ja osta uusi led-valaisin tilalle, tai E27/14 valaisin led-lamppu.

• Gagge14

Kiitos Nipsa, tuon PL lamppujen sopimattomuuden olen itsekin havainnut, eikä ole selkoa tullut mikä PL lamppu käy valaisimeen mikä ei. Yritys-erehdys taktiiikalla, muistaakseni Bilteman laput toimi mutta megamanin ei.

Olen itse miettinyt samaa, vaihtaa valaisimet, mutta ilmeisesti sähkäri hommia (?) joten laiskuutta jäänyt tekemättä.

Mikä tossa sarjankytkennässä on niin vaikea asia, vai onko siinä jujuna se että jännite lampuille puolittuu sarjassa? Eli pitäs löytää lamppu joka on tehty 120V jännitteelle?

• uusapuinen

"Eli pitäs löytää lamppu joka on tehty 120V jännitteelle?"

Johan alkoi syttyä lamppu viisaan eläimen...

• Nipsa

Se voitko vaihtaa valaisimen itse riippuu miten se on kytketty. Tietoa löytyy täältä:

http://www.tukes.fi/kodinsahkoturvallisuus/3_4.html

Sarjakytkennässä jännite ei jakaannu syttymisen yhteydessä tasan vaan voi jakautua lähes miten tahansa ja jopa estää toisen tai molempien lamppujen syttymisen. Esim. PL-lampulle riittää kyllä palamiseen n. 100 VAC, mutta syttymiseen se tarvitsee paljon enemmän. Ja 120 VAC toimivan LED-lampun sisäinen virtalähde voi sarjakytkennässä tehdä mitä tahansa, jopa päästää savut pihalle!

• uusapuinen

Siksipä onkin parempi käyttää kokeiluissa näitä laajan jännitealueen lamppuja jotka kestää yksinäänkin täyden jännitteen.

• Gagge14

viisastelija, mistäpä näitä mahtaa saada, ei ainakaan prismasta biltemasta motonetistä

• zähkäri

Onko aloittajalla valaisimessa todella G24 kannat, eikä G23 kanta joka on yleisempi PL-putkilla?

• Gagge14

totta turiset on 23 kanta, ja superledin sivuilla sanotaan g23-kantisesta: "jos valaisimessa on kaksi polttimoa, saattaa olla, että johdotus pitää muuttaa. Oikea johdotus on , että molemmille polttimoille tulee omat johdot." vaikka jännitealue on 85-260V.

Eli taitaa haaveeksi jääädä jos ei tee muutosta.

• Nipsa

Juu, kuten edellä jo kirjoitin niin tuo jännitealue ei ole merkityksellinen. Vaan se, että niitä ei todellakaan ole suunniteltu sarjakytkentään. Voi toimia tai voi olla toimimatta kokeiltaessa.

Mutta tiedä se, että ei valmistaja, ei myyjä, ei nimimerkki "uusapuinen", eikä myöskään vakuutusyhtiö ota mitään vastuuta, jos laitat ne G23/24 (2 napainen PL-kanta) Led-lamput sarjaan valaisimeesi ja ne jossakin tilanteessa polttavat koko kämppäsi!

• zähkäri

Tuota johdotusmuutosta ei ainakaan pidä mennä tekemään, joku toinen saattaa tietämättään laittaa siihen valaisimeen tavalliset PL-putket.

• Gagge14

Eiköhän tossa kuitenkin vastuu ole muualla kuin kuluttajalla jos kaupasta ostettu lamppu käy valaisimeen ilman mitään modifikkaatioita. Siten myös vakuutus korvaa.

Joka tapauksessa jatka PL:n käyttämistä kunnes joissain vaiheessa vaihdatan valaisimet.

• Nipsa

Juuri tuon takia noita G23/24 led-lamppuja ei vastuullisissa kaupoissa myydäkkään. Netistä taas voi ostaa mitä tahansa ja kukaan ei vastaa....

Toisaalta on myös edesvastuutonta enää myydä noita epäluotettavia, vaarallisia ja räpsyviä "yksi kuristin ja 2 PL-lamppua sarjassa" valaisimia, tai käyttää niitä uudisrakentamisessa. Niiden ainoa oikea paikka on SER-kierrätys.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      5096
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3626
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      33
      3006
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2985
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      10
      2906
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      56
      2353
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      41
      1838
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1780
    9. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1721
    10. Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?

Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai
      Sinkut
      135
      1669
    Aihe