Entinen adventistinainen kertoo omia kokemuksiaan

checkout

https://www.youtube.com/watch?v=rscyUXjWsss

Pitkä mutta mielenkiintoinen video. Älykkäältä vaikuttava ihminen ja mielenkiintoinen tapaus sinänsä, kun hän on adventistiperheestä ja edelleenkin kaveripiirissä paljon adventisteja.

22

90

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pyhpyhpyhpyhpyh

Hällä väliä. Luopio on luopio.

• freakfan

Katsoin linkin videon läpi. Näin ne ajatukset muuttuvat kun rikkoo kuplan ja tutkiskelee itse.

• pyhpyhpyhpyhpyh

Möi sielunsa paholaiselle. Katolinen kirkko on saatanan valtakunta ja mestarillinen petos.

• näinonnäppylät

Kirjoituksistasi päätellen rohkenen epäillä että edes katsoit aloittajan linkkaamaa videota läpi saati sitten avasit (tai edes osasit avata). Video on muutenkin englanniksi joten rohkenen epäillä ettei niin antoisaa viihdettä sinulle olisi ollut muutenkaan. Todennäköisesti kävi siis vaan niin että luit otsikon ja sillä selvä.

• kBgar

pyhpyhpyh; on saatanan-valtakunnan pääluottamusmies ja samalla toimii sen...S..tanan valtakunnan "päällikkönä ja nevon antajana" ja itse "isänsä" paholaisen eli Per....N käskyn intohimoisena toteuttajana!!

• omaajattelu

Viisaan oloinen nainen.

• Minulla on vaikeuksia saada youtuben videot toimimaan.

Nimimerkin pyhpyhpyhpyhpyh sanoihin liittyen niin onko kyseinen nainen siis siirtynyt roomalaiskatoliseen kirkkoon adventismin jälkeen?

• juurikinnäin

Kyllä on siirtynyt adventtikirkosta roomalaiskatoliseen kirkkoon ja kertoo oman uskon tarinansa ja vastailee kysymyksiin. Erittäin antoisa video, toivottavasti saat toimimaan juutuubin ja pääset katsomaan!

• Kiitän tiedosta.
        Niinpä, yliopistolla sain minäkin huomata adventismin ja heidän kirjailijattarensa Ellen G Whiten harjoittaman roomalaiskatoliseen kirkkoon - sen historiaan ja teologiaan - liittyvän tarkoitushakuisen vääristelyn. Vaikka itse en roomalaiskatoliseen kirkkoon siirtynytkään adventismin jälkeen.

• freakfan

Juuri tästä vääristelystä tuossa taidettiin muistaakseni puhuakin ja siitä että adventistit näin ollen pelkäävät katolista kirkkoa. Myös Ellenin profetioista puhuttiin ja tuolle naiselle niinkuin minullekaan niillä ei ollut minkäänlaista arvoa tai raamatullista merkitystä, hän taisi myöskin mainita että osa niistä on niin itsestään selviä asioita kehityksessä että kuka tahansa voisi ennustaa saman asian vaikkei profetoisikaan. Minäkin toivon että saat videon auki ja sen katsottuasi saadaan lukea friikkimäisiä kommentteja!

• No minulla on toinenkin tietokone, jossa on Linuxin asemasta Windows ja jos asennan siihen uudestaan Flash Playerin niin sitten varmaan näkyy kyseinen video.

Tästä Linuxin versiosta on näet tiputettu pois tuki Flashille, vain HTML5-videot näkyvät.

Tosiaan adventisteilla näkyy pelkoa olevan roomalaiskatolista kirkkoa (tai "paavikuntaa" kuten he myös sanovat) kohtaan ja koko katolinen kirkko on demonisoitu. Sentään myöntävät, että "vilpittömiä kristittyjä" on roomalaiskatolisessakin kirkossa ja eräs adventistiteologi sanoi minulle, että Pyhä Henki vaikuttaa vieläkin katolisen kirkon piirissä.

• Minulla on tekstiä sisältävä blogi, jossa on mm. teologisista asioista artikkeleita. En halua sitä täällä foorumilla linkittää, jotta henkilöllisyyteni pysyisi piilossa. Olen harkinnut, että hankkisinko videokameran ja alkaisin tekemään sinne youtubeen videoita, kun se niin suosittua puuhaa tuntuu olevan se videobloggaaminen.

• freakfan
        totuusfriikki7678 kirjoitti:

No minulla on toinenkin tietokone, jossa on Linuxin asemasta Windows ja jos asennan siihen uudestaan Flash Playerin niin sitten varmaan näkyy kyseinen video.

Tästä Linuxin versiosta on näet tiputettu pois tuki Flashille, vain HTML5-videot näkyvät.

Tosiaan adventisteilla näkyy pelkoa olevan roomalaiskatolista kirkkoa (tai "paavikuntaa" kuten he myös sanovat) kohtaan ja koko katolinen kirkko on demonisoitu. Sentään myöntävät, että "vilpittömiä kristittyjä" on roomalaiskatolisessakin kirkossa ja eräs adventistiteologi sanoi minulle, että Pyhä Henki vaikuttaa vieläkin katolisen kirkon piirissä.

Sinun todella pitäisi katsoa tuo video ja ottaa tällä foorumilla kantaa asiaan. Tuo nainen on todella nähnyt ja kokenut sen kirkon aiheettoman demonisoinnin ja pelon.

• Kirkkoisiäkin adventistiänkyrät ja heidän kirjailijattarensa Ellen G White haukkuvat ja tuomitsevat. White puhuu esim. "pyhittymättömistä" kirkkoisistä ja kirkon johtajista. Mistä se White tietää esimerkiksi pyhän Augustinuksen "pyhittymisen" tai "pyhittymättömyyden" - ei mistään.

Raamattu on kanonisoitu varhaisessa katolisessa kirkossa, lopullisesti tuossa 300-luvun lopulla ja 400-luvun alussa. Katolisessa kirkossa koottu ja kanonisoitu Raamattu silti adventisteille kelpaa:

"Erityisesti läntisen kristikunnan näkökulmasta virallinen keskustelu Uuden testamentin kaanonin sisällöstä vietiin päätökseen Hippossa (393) ja Karthagossa (397 ja 419) käydyissä synodeissa, joissa 27 kirjan kaanon vahvistettiin.

Näidenkin ratkaisujen jälkeen joitakin yksittäisiä teoksia kohtaan saatettiin osoittaa kritiikkiä esimerkiksi jättämällä se pois valmisteilla olevasta koodeksista. Esimerkiksi Heprealaiskirje, joka oli kiistelty kirje ennen kaikkea läntisessä kristikunnassa, puuttuu 800-luvulle ajoitetusta Codex Boernerianuksesta. Yleisellä tasolla voidaan kuitenkin sanoa, että, että keskiajan kynnykselle astuttaessa kristikunnalla oli käytössään laajasti hyväksytty Uuden testamentin kirjakokoelma."

http://www.teologia.fi/artikkelit/raamattu-mainmenu-33/208-miten-uuden-testamentin-kirjakokoelma-syntyi

• eikaikkeapidätuomita

Vahinko etten ole saanut auki tuota naisen puhetta, mutta mitä olen lukenut näiden ihmisten kirjoituksista niin jotain on vikaa tuossa ihmisessä itsessään, minä en ole kylläkään kokenut adventtiseurakunnassa käydessäni mitään mitä tämä nainen sanoo kokeneensa, olisi jättänyt E.Whihen kirjat lukematta jos ei ymmärtänyt niiden sanomaa.

• totuusfriikki7678EiKirj

Entä jos se nainen päinvastoin ymmärsi Whiten kirjojen sanoman oikein hyvin ja just siksi jätti adventismin ja siirtyi roomalaiskatoliseen kirkkoon?

• freakfan kirjoitti:

Sinun todella pitäisi katsoa tuo video ja ottaa tällä foorumilla kantaa asiaan. Tuo nainen on todella nähnyt ja kokenut sen kirkon aiheettoman demonisoinnin ja pelon.

Tervehdys taas, freakfan

No nyt olen saanut kyseisen videon näkymään. Mutta ikävä kyllä siinä vain puhutaan englantia ilman englanninkielistä tekstitystä (joudun käyttämään melko usein sanakirjoja apuna lukiessani englanninkielistä tekstiä).

Sen videon kuvautekstit kyllä ymmärsin hyvin:

Teresa Beem: A Seventy-day Adventist Who Became Catholic - The Journey Home (10-20-2008)

Teresa was raised in a Seventh-day Adventist family. From a young age she desired to know and understand her faith. Her journey to understanding the fullness of the truth would be long and last many years, taking her and her husband from the Adventist camp through other Protestant groups till they discovered the holy Catholic faith established by Jesus Christ and his Apostles.

Teresa Beem on halunnut tietää/tuntea ja ymmärtää uskonsa. Se on oivallinen tavoite. On tärkeä tietää ja ymmärtää mitä uskoo ja miksi, mihin se perustuu.

Sanonpa tässä kohtaa näin: roomalaiskatolinen usko ja teologia on ihan mahdollinen kristillinen uskonmuoto jos vaan hyväksytään roomalaiskatolisen kirkon lähtökohdat ja pidetään niitä pätevinä.

Om kovin yksisilmäistä lähteä demonisoimaan ja pelkäämään jotain kristillistä kirkkoa ja tunnustuskuntaa vain siksi, että kyseisessä kirkkokunnassa ymmärretään ja tulkitaan Raamattua eri tavalla kuin mitä itse tekee. Aivan erityisesti jos se kirkkokunnan demonisointi "saatanan kirkoksi" perustuu tarkoitushakuiseen aseenteelliseen vääristelyyn.

Whiten Suuressa taistelussa esim. väitetään, että katolinen kirkko "on suunniteltu kahta ihmisluokkaa varten, niitä jotka haluavat pelastua synneissänsä ja niitä, jotka haluavat pelastaa itse itsensä" (jokseenkin noin muistinvaraisesti lainattuna). Väitehän on silkkaa huuhaata eikä vastaa sitä, mitä olen roomalaiskatolisen kirkon teologiasta selville saanut jo vuonna 1987-1988 kun aloin roomalaiskatolisen kirkon lähteitä tutkia ja niitä selittäviä teologisia teoksia.

• Lisäksi minä keskustelin suomalaisen roomalaiskatolisen oppineen teologin kanssa kirkon teologiasta ja se vain vahvisti löytöjäni.

• Teresalla on miehensä kanssa myös laaja blogisivusto, jossa hän oikoo ja kumoaa adventismin vääristelyjä ja virheellisiä opetuksia roomalaiskatolisesta kirkosta.

It's Okay NOT to be a Seventh-day Adventist

http://arthurandteresabeem.blogspot.fi/

Kannattaa tutustua.

• totuusfriikki7678 kirjoitti:

Kiitän tiedosta.
        Niinpä, yliopistolla sain minäkin huomata adventismin ja heidän kirjailijattarensa Ellen G Whiten harjoittaman roomalaiskatoliseen kirkkoon - sen historiaan ja teologiaan - liittyvän tarkoitushakuisen vääristelyn. Vaikka itse en roomalaiskatoliseen kirkkoon siirtynytkään adventismin jälkeen.

Olisin oikeastaan kuvitellut, että Helsingin yliopistossa olisi opetettu vähän historiallista ajattelua. Faktahan on, että lähes kaikki uskovat 1800 -luvulla kirjoittivat kauheuksia, kuka mistäkin. Hyvät uskon sankari protestantit, herätysjohtajat. Ajalta on älyttömän vaikea löytää mitään, mitä lukea hymyilemättä.

Maassa, jossa elettiin kasvavassa katoliskammossa (USA) EGW oikeastaan kirjoittaa kohtalaisen siististi katolisuudesta. Miltei jokaisen 1800 -luvun kirjoittajan voi osoittaa idiootiksi, alkamalla mitata heidän sanojaan meidän aikamme tietämyksellä ja ajattelumalleilla. En halua EGWtä mitenkään puolustella, mutta ehdotan TFlle 1800 -luvun tekstien laajempa lukua ja nopeasti huomaat, että esimerkiksi jotkut ajan parhaista kirkkohistorioitsijoista saattavat kirjoittaa katolisuudesta rumemmin ja räikeämmin kuin...

Tarkoitus oli vain sanoa, että EGWtä pitäisi arvostella oman aikansa ihmisenä ja vaikka näin tekee, ihan taatusti vieläkin jää arvosteltavaa.

Toiseksi viittaat EGWn kommenttiin kirkkoisistä, enkä ole oikein varma, että taaskaan tiedät, mistä kirjoitat. En tiedä tekstiä, jossa hän kirjoittaisi pyhittäytymättömistä kirkkoisisitä. Tiedän sellaisen, jossa hän mainitsee pyhittäytymättömät kirkolliset johtajat.

Useimmat hänen niistä teksteistä, joissa hän kirjoittaa kirkkoisistä, Tertullianuksesta, Augustinuksesta tai muista ovat myönteisiä. Hän selvästi arvostaa heidän uskoaan, tai ainakin sitä hyvää, mitä tekivät.

Mainitsemasi teksti pyhittäytymättömistä kirkon johtajista Suuri taistelu kirjan loppuviitteiden mukaan taas liittyy Nikean toiseen kirkolliskokoukseen, oliko joskus 780 -luvulla, jolloin ei enää ollut varsinaisia kirkkoisiä ja jolloin, ei vain monien protestanttien vaan myös joidenkin katolisten mielessä, kirkko oli menossa aika huonoon suuntaan.

Taisin tässä langeta periaatteestani olla selittelemättä Whitea, koska EGW selittelyt (minunkin) yleensä johtavat harhaan. Tässä tapauksessa ajattelin, että historiallisen tekstin lukemistaito on sen verran arvokas asia, että sitä kannattaa mainostaa, vaikka siinä tulisikin toimittua periaatteita vastaan. :)

Kai

• Tervehdys, Kai ja kiitos postauksestasi - minä muuten pidänkin just sinua suosikkiadventistiteologina tällä palstalla. Sinun kirjoituksiasi on hyvä lukea ja niistä voi monesti oppia jotain.

Jep, minä viittaan EGW:n tuotantoon - esim. just tuo "pyhittymättömyys" - muistinvaraisesti, sillä en omista enää Whiten tuotantoa. Tosiaan varmaan se olikin juuri "pyhittymättömät kirkon johtajat", eikä kirkkoisät.

Minulla ei ollut tilaisuutta 80-luvulla paljoa syventyä nimenomaan 1800-luvun amerikkalaiseen protestanttisuuteen ja sen piirissä esiintyneeseen antikatolisuuteen niin siltäkin osin myönnän tietämykseni suppeaksi ja rajoittuu EGW:n ja muiden adventistikirjoittajien tuotannon lukemiseen ilman laajempia konteksteja ja vertailuja, joita toki olisi ihan kiintoisaa harrastaakin.

Painopisteet olivat muualla teologisessa noina vuosinani ja sitä paitsi jouduin terveyssyistä keskeyttämään teologian opintoni.

• iloinen_naurajaa

Jos luopuu adventismista ja alkaa katoliseksi, niin on edelleen uskovainen jumalharhainen kusipää!!! :-):-):-)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      119
      2482
    2. Juniorivalmennus Jokereissa..

Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau
      Nuorten jääkiekko
      32
      1616
    3. Ammuskelua taas

Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      21
      1532
    4. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      129
      1468
    5. Päivämääriä

Minä päivämääränä näit kaivattusi viimeksi?
      Ikävä
      68
      1263
    6. Introverttinä osastolla

Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s
      347
      1155
    7. Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?

Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?
      Ikävä
      61
      1037
    8. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1025
    9. 122
      851
    10. VIELÄKIN NAURATTAA

Seurustelua haluais. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      79
      825
    Aihe