Kaverin alkoholinkäyttö huolestuttaa

huolestunut.kaveri

Miten voin kertoa kaverilleni, että hän käyttää liikaa alkoholia? Jokainen vapaa hetki menee ryyppäämiseen. Viime viikolla hän oli flunssan takia poissa töistä pari kolme päivää, ja senkin ajan hän käytti juopotteluun.

Saisiko ihan esimerkkejä, että millä sanoilla voi kertoa huolensa kaverina esim. sähköpostissa? Kiitos.

19

1344

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itsekin_ryypännyt

      Ai sähköpostissa ajattelit kertoa huolesi? Jos se on noin vaikeaa, niin unohda koko juttu.

      Pyydä vaikka mieluummin mukaan johonkin ajanviettoon, jossa ei sovi käyttää alkoholia. Jos häntä ei todella kiinnosta muu kuin ryyppääminen, niin omapa on asiansa. Töissä jos pärjää, niin sun holhoomista tuskin kaipaa.

      • eloa.helvetissä

        Eli tarkoitat että niin kauan kun minä hoidan työni, niin kauan mun juominen ei kuulu kenellekkään...?
        Tosiasiahan on että kun juominen alkaa haitata työntekoa, niin siinä vaiheessa kotona on ollut helvetti irti jo vuosien ajan.


      • Tyhmäminä

        "Pyydä vaikka mieluummin mukaan johonkin ajanviettoon, jossa ei sovi käyttää alkoholia."
        Tuota konstia käytin pahasti juoppoutuneeseen kaveriini, kun yritin saada hänet edes hetkeksi irti viinasammiostaan. Läskiksi meni.
        Hän lähti kanssani ja tiesi aivan hyvin ettei siellä todellakaan sovi käyttää alkoholia. Hän otti silti omat "eväät" mukaansa ja pilasi ei yksin minun vaan kaikkien muidenkin illan.

        Olisihan se pitänyt arvata. Tyhmä minä! Hän yksinkertaisesti haistatti pitkät koko touhulle. Olis sit jäänyt pois koko jutusta. Jotain yritti todistaa....
        Hänelle ilmeisesti ilo ilman viinaa on teeskentelyä.


      • raittiussihteeri

        Esim!! Näin: Hyvä Timo korjausvarikolta jos se hilpeä heiluminen niiden viina kassien kanssa tukka putkella pitkin kylän raitteja ja piehtarointi pitkin pihamaita ja pensaikkoja oksennukset rinnuksella kaikkina vapaa-ajan tunteina ei lopu, ja vielä haiset viinalle ja ties mille, kun ryömit silmät punaisena horkassa työmaalle aamukahville niin hankitaan sinulle potkut, hommataan hoitoon ja vedetään työporukalla niin kovaa nyrkillä naamaan katkolle mennessäsi ja sieltä tullessasi, ettet enää kunnon ihmisten keskellä uskalla näyttäytyä, saatanan jhaiseva juoppo-lalli painu vittuun, me ei sinua täällä työmaalla kaivata ja voisit muuttaa samalla vaikka wärtsilään ja jos tulet takaisin..


    • ssssdddd

      Ikävä kyllä kaverien, sukulaisien, ja lähiomaisien huolestuminen ei ole ennenkään hillinnyt juomareiden juomishaluja, ellei jepellä itsellään syty lamppu.
      Useimmiten se lamppu syttyy liian myöhään, kun kaikki mahdolliset töppäykset ja ikävyydet on jo hankittu.
      Toki voi yrittää.

      • Nytsepalaa

        Mitenkä se pitäis Jepen sitten toimia kun lamppu palaa? Kaikki ne töppäykset ovat vuorena painamassa mieltä.


      • ex-juoppo
        Nytsepalaa kirjoitti:

        Mitenkä se pitäis Jepen sitten toimia kun lamppu palaa? Kaikki ne töppäykset ovat vuorena painamassa mieltä.

        No ulkopuolista apuahan se jeppe silloin tarvii.
        Juomisen jeppe voi yksinkin lopettaa milloin vaan, niinkuin minäkin lopetin sen varmaan useita satoja kertoja. Mutta ongelma onkin se, että juominen kuitenkin alkaa pian taas uudestaan. Ja kaikki "ne mieltä painavat töppäykset" ja menneisyyden luurangot pahentavat asiaa. Ne panevat kovankin kaverin juomaan lisää.
        Se asiantunteva ulkopuolinen apu auttaa käsittelemään nuo töppäykset ja luurangot siten, että niiden takia ei tarvitse enää alkaa juomaan. Ja se asiantunteva ulkopuolinen apu ei todellakaan ole mikään "terveyskeskus-terapeutti".


      • Vieläkinsepalaa

        Mistä tätä apua tulisi sitten lähteä kysymään?


      • itse_oivallettava
        Vieläkinsepalaa kirjoitti:

        Mistä tätä apua tulisi sitten lähteä kysymään?

        Ei välttämättä mistään. Sitä joko raitistuu tai ei raitistu, se on monen tekijän summa.
        Oikeiden palasten pitää loksahtaa paikalleen oikeaan aikaan.
        Ulkopuolinen apu on lopulta siinä ratkaisussa yhtä tyhjän kanssa.


      • ex-juoppo
        itse_oivallettava kirjoitti:

        Ei välttämättä mistään. Sitä joko raitistuu tai ei raitistu, se on monen tekijän summa.
        Oikeiden palasten pitää loksahtaa paikalleen oikeaan aikaan.
        Ulkopuolinen apu on lopulta siinä ratkaisussa yhtä tyhjän kanssa.

        Niin että sokea kana löytää jyvän, vai...? Lähes kaikilla alkoholisteilla käy niin, että viina ehtii tappaa ennenkuin ne oikeat palaset loksahtelee paikoilleen.
        Kuten tuossa ylempänä jo kerroin, ne menneisyyden luurangot panevat ihan varmasti juomaan lisää, ellei niitä käy läpi ja opi elämään niiden kanssa. Ja siihen tarvii ehdottomasti ulkopuolista apua. Itseään kun ei pysty terapoimaan vaikka kuinka haluaisi raitistua.
        Suomessakin saa hyvää ulkopuolista apua useista eri Minnesota-mallisista hoidoista. Niiden ainoa ongelma on hoidon hinta, johon useimmilla alkoholisteilla ei ole varaa ilman yhteiskunnan, työnantajan tai sukulaisten apua. Silti kannattaa kysyä hoitopaikasta neuvoa hoidon maksujärjestelyistä.
        Itse sain avun Lapuan Minnesota-hoidosta, jossa tehdään kovaa tulosta onnistuneiden hoitotulosten määrässä.


      • eimainosarvoa
        ex-juoppo kirjoitti:

        Niin että sokea kana löytää jyvän, vai...? Lähes kaikilla alkoholisteilla käy niin, että viina ehtii tappaa ennenkuin ne oikeat palaset loksahtelee paikoilleen.
        Kuten tuossa ylempänä jo kerroin, ne menneisyyden luurangot panevat ihan varmasti juomaan lisää, ellei niitä käy läpi ja opi elämään niiden kanssa. Ja siihen tarvii ehdottomasti ulkopuolista apua. Itseään kun ei pysty terapoimaan vaikka kuinka haluaisi raitistua.
        Suomessakin saa hyvää ulkopuolista apua useista eri Minnesota-mallisista hoidoista. Niiden ainoa ongelma on hoidon hinta, johon useimmilla alkoholisteilla ei ole varaa ilman yhteiskunnan, työnantajan tai sukulaisten apua. Silti kannattaa kysyä hoitopaikasta neuvoa hoidon maksujärjestelyistä.
        Itse sain avun Lapuan Minnesota-hoidosta, jossa tehdään kovaa tulosta onnistuneiden hoitotulosten määrässä.

        Höpöhöpö taas, suurin osa niistä alkoholisteista jotka haluaa lopettaa juomisen tekee sen ilman mitään hoitoja.
        Hiljaa hissukseen tekemättä siitä suurta numeroa.

        Erikseen on sitten nämä aa:ssa ramppaavat ikuiset elämäntapa toipujat, joille juominen on kyllä taakse jäänyttä elämää, mutta sen muistelemisesta on muodostunut keskeinen elämänsisältö.


      • TänäänEnJuo

        Totta on että raitistuminen onnistuu ilman kalliita hoitoja. Juuri siten, kuten kirjoittaja kuvasi: "hiljaa hissukseen tekemättä numeroa". Jättää vain ryypyt ottamatta. Sanoo ohimennen "ei kiitos", ja kiinnittää huomion keskusteluun, keskustelukumppaniin, tilanteeseen, tms. Tai opettelee kohtuukäyttöön omin päin - tosin, itselleni mahdottomuus. Mutta muille on mahdollista. (Olen absolutisti, vielä keskellä raitistumisprosessia).

        Mutta sitten on meitä muita, joille yksikin ryyppy on mahdottomuus. Ammatillinen apu on turvallinen, luotettava keino pyrkimyksessä raitistua. Sitä ei sovi vähätellä. Tosille sopii paremmin juuri ohjattu hoito.


      • raittiusonvalinta

        "Mutta sitten on meitä muita, joille yksikin ryyppy on mahdottomuus."

        Kunhan pidät mielessä sen ettei alkoholista kieltäytyminen ole sairaus.
        Joskus on vaikea ymmärtää niitä tahoja (AA), joiden mielestä kohtuukäyttö on täysin normaalia, jopa suotavaa, mutta eläminen ilman terveydelle haitallisen alkoholin nauttimista tarkoittaa parantumatonta sairautta.


    • sternbach

      "Miten voin kertoa kaverilleni, että hän käyttää liikaa alkoholia?"

      Et ehka mitenkaan, mutta voit kannustaa hanta menemaan laaketieteellisiin tutkimuksiin, joissa otetaan maksan asat , alat ja gamma-arvo. Sen lisaksi tarvittaessa aivojen magneettikuvaukseen, jossa saattaa nakya jo tuhoutunutta alkocoholin liuottamaa aivosolukkoa.

      Yleensa ihminen pelastyy tieteellisia factoja enemman, kuin ulkopuolista puhetta, vaikka vertaistuki on alcoholismissa jalkikateen kuinenkin tarkeaa.

    • rännääjä

      Voit ottaa asian puheeksi, kun kaveri on selviämässä krapulasta (jos yleensä krapulaan asti pääsee) ja on huolissaan dokailustaan ja elämässä klaaraamisestaan. Jos ei ole, puhumisesta ei ole apua.

    • harjoittelija-

      Ei ole vaikutusta. Jos keitto maistuu, niin vaikka koko maapallo saa olla rauhassa huolissaan. Muutos lähtee siitä, käyntiin, että ittellä tulee hommassa kertakaikkiaan seinä vastaan.

    • sdasda

      anna kaverin juoda äläkä sinä ota asiaa murheeksesi. Jos kaveri on alkoholisti ja sinä menet huolehtimaan hän tajuaa olevansa sinun niskan päällä ja rupeaa vielä pompottamaan sinua. Kovaan alkoholinkäyttöön liittyy useasti persoonallisuushäiriö ja jos menet sellaisen asioita sorkkimaan saat paskaa niskaasi. Turha täällä on mitään sankaria leikkiä, jos jeppe juo se juo tekisit sinä mitä tahansa. Minulla on kaveri joka juo joka päivä ja nyrpistelee vain nenäänsä sellaisten harrastuksille joissa ei viina ole mukana, ryyppykaveria hän saattaa olla vailla eikä muuta. Kaikki on paskaa, mies valittaa ja vanhemmat elättää.....

    • friends_are_friends

      Lähde ihmeessä seuraksi ettei kaverin tarvitse juoda yksin.

    • ElämänmuutosOnnistuu

      Mieti aluksi, miten hyvä kaveri hän sinulle on. Mitä saat ystävyydestänne? Mitä annat itse kaveruudelle?

      Olet huolissasi, koska näet aivan oikein kaverisi liiallisen alkoholinkäytön. Eräs keino: sano, että kaveri on sinulle tärkeä ihminen. Sano, että sinua mietityttää, miksi kaveri juo niin paljon - sinun mielestäsi paljon. Kerro, että välität hänestä tosi paljon, ja että sua surettaa nähdä kuinka hän tuhoaa/myrkyttää itsensä alkoholilla.

      Varaudu näiden sanojen jälkeen vihaan, kiukkuun, välien katkaisemiseen, ärtymykseen, loukkaantumiseen.

      Yrittämäsi jälkeen sinun on lakattava huolehtimasta aikuisen kaverisi elämästä. Älä silti jätä häntä yksin, olkaa kavereita, ystäviä. Voitte tavata, viettää aikaa yhdessä, mutta esim. jos kutsut hänet luoksesi, niin älä tarjoa mitään alkoholia. Keitä teetä tai kahvia viinipullon korkkaamisen sijasta. On epähienoa tuoda taskumatteja, piilopulloja, jne. Selvät merkit alkoholismista!

      Totuus on, että yksikään ulkopuolinen ihminen ei voi saada toista raitistumaan. Alkoholistin on itse tajuttava tilansa.

      Käytin vuosien ajan liikaa alkoholia. Tissuttelin. Alkoholisoidun. Puoliso ilmaisi huolensa. Suutuin. Kielsin asian,huusin ja raivosin. Jatkoin juomista. Ystävä ilmaisi huolensa. Mitä tein: katkaisin välit. Pidin häntä omahyväisenä, tekopyhänä, kaksinaamaisena neuvojana, joka "tietää parhaiten", julkeaa puuttua asioihini, jne.

      No. Ystäväni ja puolisoni olivat oikeassa ilmaistuaan huolensa ryyppäämisestäni. Olen pystynyt antamaan anteeksi - vain ja ainoastaan raitistumisen seurauksena. Tähän anteeksiantamiseen meni yli kymmenen vuotta. Tajusin heidän olleen oikeassa.

      Raitistuminen onnistuu vain ja ainoastaan yksilöstä itsestään. Siinä prosessissa on myönnettävä olleensa väärässä alkoholin suhteen. Aikaisempi lause "kyllä minä osaan alkoholia säädellä", "kyllä minä tiedän mitä teen" on kumottava kokonaan. On myönnettävä todeksi, että juuri alkoholin kanssa olin väärässä. Epäonnistuin. On mahdollista epäonnistumisen jälkeen onnistua - tässä tapauksessa raitistua.

      Ystävyys joutuu koetukselle. Samoin avioliitto. Vaikka miten paljon kaveristasi välität ja hän on sinulle tärkeä, niin silti joudut hyväksymään, että on kovin vähän tehtävissä saadaksesi kaverisi vähentämään ryyppäämistä. Voit puhua vain omasta puolestasi, omista tunteistasi ja huoliajatuksistasi.

      Toki:
      - heitä ilmaan ajatus, että kaverisi voisi lukaista joskus Suomi24:n alkoholismipalstan juttuja, jotka kaikki eivät ole suinkaan alatyylisiä
      - samoin Päihdelinkin sivuilta löytyy hyvää tietoa mm. suurkulutuksesta, jne.
      - ei tarvitse välttämättä mennä AA:kerhoon (joskin sieltä saa ammattimaista apua/neuvoja tilanteeseen), vaan vertaistukea saa netistä. Lue tarkkaan kertomuksia, kun läheinen juo.
      - kutsu lenkille, uimaan, saunomaan, metsäkävelylle, tms. kivaan. Ehdota, että sinun kanssasi olisitte molemmat selvin päin.
      - älä asetu (henkisesti) hänen yläpuolelleen, älä holhoa
      - anna kaverillesi tilaisuus kertoa, miksi hän juo. Voi olla, että häntä painaa jokin, ja hän turruttaa sisäisen pahan olonsa humalaan. (Oma raitistumiseni lähti liikkeelle, kun huomasin alkoholin aiheuttavan masennusta. Nyt pahin masennus/ahdistus on poissa. Syy masikseen, tyhjyyden tunteeseen oli seurausta vuosikausien alkoholin liikakäytöstä. Samoin sukupolvia jatkunut viinalla läträys on vaikuttanut minuun. Olen ex-alkoholisti, mutta myös alkoholistiperheessä kasvanut. Elämässäni on kyllä miinusmerkkisiä asioita, mutta yksikään vastoinkäyminen, tms. ei aiheuta samanlaista henkistä pahaa oloa kuin alkoholin suurkulutus/väärinkäyttö).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1508
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      40
      782
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      679
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      676
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe