Motarilla jono ohittaa muita vasenta kaistaa pitkin. Viimeiseksi tulee joku "premium", joka kiukustuneena ajaa aivan edellä ajavan perään kiinni. Ikään kuin koko ohittajajonon pitäisi siirtyä kiltisti sivulle, kun herra "ettekö tiedä kuka minä olen" on kiireisenä. Ohitettavien puolelta näitä tärkeilijöitä on huvittava seurata.
Huvittavaa kiukuttelua
49
93
Vastaukset
- Audi_A6
On niin rasittavaa, kun pitää kytkeä 140 km/h vakkari välillä pois hidastelijoiden takia.
- Toyotapelle
Tiesikö Autisti, että Suomessa on suurin sallittu nopeusrajoitus 120 km/h?
- KiaPappa
Toyotapelle kirjoitti:
Tiesikö Autisti, että Suomessa on suurin sallittu nopeusrajoitus 120 km/h?
Eihän se Autisteja koske.
- Au.Tisti
Toyotapelle kirjoitti:
Tiesikö Autisti, että Suomessa on suurin sallittu nopeusrajoitus 120 km/h?
Onko Autisti miehen vai naisen nimi?
- Vajakkiautomaatti
Eikö rinkilöautossa ole adaptiivista vakkaria? Ei tarvi "säädellä" heh heh :D Mahtaa vtuttaa
- munajuna_äh_puh
Kieltämättä koomista että Poliisi pysäyttää satoja selvin päin ajavia autoilijoita puhallusratsioihin, mutta turvavälivalvontaa ei osata ollenkaan. Peräänajot kun on parkkipaikkakolhujen jälkeen suomalaisten yleisen kolarointitapa (lähes 12 000 ilmoitusta vuosittain). Henkilövahinkoja tapahtui 3 087, ja sekin on eri kolarityypeistä suurin lukema.
Jos ajotapa mikä aiheuttaa 26 % kaikista liikenneonnettomuuksista saataisiin karsittua voisivat ajotavat siistiyä samalla muutoinkin. Peräänajo-onnettomuudet painottuivat maanteille, ei siis taajamien liikennevaloihin).- iipadaiiiiiiiii
", mutta turvavälivalvontaa ei osata ollenkaan. "
Kerropa meille taviksille ja miksei myös poliisille, miten helposti valvotaan noita turvavälejä maanteillämme! Saatat saada Nobel-palkinnon siitä, että 26% liikenneonnettomuuksista maailmanlaajuisesti saadaan poistettua. - harmi.kun.paku.ei
iipadaiiiiiiiii kirjoitti:
", mutta turvavälivalvontaa ei osata ollenkaan. "
Kerropa meille taviksille ja miksei myös poliisille, miten helposti valvotaan noita turvavälejä maanteillämme! Saatat saada Nobel-palkinnon siitä, että 26% liikenneonnettomuuksista maailmanlaajuisesti saadaan poistettua.Pakettiautomaatti tietäisi tähänkin ratkaisun. Harmi kun ei ole vastaamassa... Tämäkin olisi pakettiautomaatin ohjeilla luultavastai helposti teknisesti toteutettavissa eikä toteutus kestäisi kuin muutaman minuutin...
- LimitedEdition1
Ei se oo mitään huvittavaa kiukuttelua, vaan ihan jokapäiväistä ainakin Tampereella... Ohituskaistalla vedetään 115km/h ja tössitään kilometritolkulla...
- Feline307
Alkuperäinen kaiketi tarkoitti, kun on jonoa. Ruuhkassa kun se edessä ohituskaistalla ajava ei pääse kovempaa, koska sen edessä on katkeamaton jono. Jos ei ole ruuhkaa, niin tieliikenne laki jo käskee käyttämään vapaata oikeanpuoleisinta kaistaa. Kun ei ole ruuhkaa, niin tosiaankin raivostuttaa ne 'ohituskaitan' valtaajat'.
- itsekritiikkiäMatelijat
Usein ruuhka-aikaan suurin liikenne on ohituskaistan puolella kun pässit ei uskalla mennä hieman hitaampien joukkoon oikealle, ettei vaan jää pussiin. On se kaistan vaihto kuitenkin niin kovin vaikeaa ja siihen sisältyy suuria pelkotiloja.
Surkeimman mukaan joudutaan matelemaan, valitettavasti - Rela_x
Feline307 kirjoitti:
Alkuperäinen kaiketi tarkoitti, kun on jonoa. Ruuhkassa kun se edessä ohituskaistalla ajava ei pääse kovempaa, koska sen edessä on katkeamaton jono. Jos ei ole ruuhkaa, niin tieliikenne laki jo käskee käyttämään vapaata oikeanpuoleisinta kaistaa. Kun ei ole ruuhkaa, niin tosiaankin raivostuttaa ne 'ohituskaitan' valtaajat'.
> ...tosiaankin raivostuttaa ne 'ohituskaitan' valtaajat'.
Jos liikenteessä jokin raivostuttaa, kannattaa olla ajamatta. Sinne mennään vain sääntöjen mukaan ja rauhallisella mielellä. Muuten olet vaarallinen kanssakulkijoillesi. - todellista_vauhtia
Jos vasemalla kaistalla vedetään 115 km/h niin silloin ajetaan jo 5 km ylinopeutta. Voi siis hyvin tiputtaa vautia 5 km/h lisää eikä kenelläkään ole vieläkään syytä ruikuttaa asiasta.
Huvittavaa on satsata kalliseen autoon eikä sitten kyetä istumaan siinä. - Feline307
Rela_x kirjoitti:
> ...tosiaankin raivostuttaa ne 'ohituskaitan' valtaajat'.
Jos liikenteessä jokin raivostuttaa, kannattaa olla ajamatta. Sinne mennään vain sääntöjen mukaan ja rauhallisella mielellä. Muuten olet vaarallinen kanssakulkijoillesi.Juuri niin sääntöjen mukaan on käytettävä oikeanpuoleisinta vapaata kaistaa. Moottoritiellä kesällä ja ruuhkattomissa olosuhteissa ohituskaistaa 100km/h köröttelevää kun ei saa oikealta ohittaa, jos ei halua liikennesääntöjä rikkoa, niin kyllä se raivostuttaa. En silti raivoa liikenteessä sillä osaan hillitä itseni.
todellista_vauhtia kirjoitti:
Jos vasemalla kaistalla vedetään 115 km/h niin silloin ajetaan jo 5 km ylinopeutta. Voi siis hyvin tiputtaa vautia 5 km/h lisää eikä kenelläkään ole vieläkään syytä ruikuttaa asiasta.
Huvittavaa on satsata kalliseen autoon eikä sitten kyetä istumaan siinä.onko siis Suomessa joku tie jossa on 110 km/h nopeusrajoitus :D
- nainenmuttakaunis
itsekritiikkiäMatelijat kirjoitti:
Usein ruuhka-aikaan suurin liikenne on ohituskaistan puolella kun pässit ei uskalla mennä hieman hitaampien joukkoon oikealle, ettei vaan jää pussiin. On se kaistan vaihto kuitenkin niin kovin vaikeaa ja siihen sisältyy suuria pelkotiloja.
Surkeimman mukaan joudutaan matelemaan, valitettavasti" Usein ruuhka-aikaan suurin liikenne on ohituskaistan puolella ... "
Ruuhkassa on usein useita autoja yhtä aikaa kulkemassa samaan suuntaan.
Silti on pölvästejä jotka liimautuu puskuriin ja kuvittelevat , että jono liikkuu nopeammin tuolla tavoin.
Ajoneuvot kulkevat kuitenkin tasaisella ja samalla nopeudella eteenpäin oli etäisyys edellä ajavaan sitten 1 m tai 47 m
- Erittäinhyväajatus
Turvavälin voi valvoa helposti kun laitetaan muuttoritien jokaiselle sillalle valvonta kamera joka tunnistaa rekisterinumeron. Jos autolija ajaa moneenkin kameraan lähellä toista se todetaan ja lähetetään lasku perään .Näin helppoa se on.
- Peldjfkfnc
Jatkuvasti kuvaava kamera olisi tervetullut valvontavälinen moottoriteille. Salaman avulla kuvan ottava tolppakamera vesittää kameran tehokkuuden. Tosiasia on että vilkkaassa liikenteessä kamera on paras, ja maksulappu postilaatikkoon.
- uusisana
Muuttoritie?
- hyvin.loogista
uusisana kirjoitti:
Muuttoritie?
Niin juuri, nyt kun on muuttoliike suurimmillaan niin silloin käytetän muuttoriteitä.
- Sakko.tukoille
Ja sakkolappu jokaiselle, joka ajaa moottoritiellä vasenta kaistaa, ilman että on ohittamassa ketään
- KameratEiMaksaMitään
Sinäkin varmasri etunenässä olet halukas ryhtymään satojen kameroiden asentamiseen maanteillä oleville silloille maksamiseen ja niiden toiminnan ylläpitämiseen rahallisesti?! Siltoja kun on jonkinverran ja muutenhan autoilu onkin kovin edullusta joten lisäkustannuksista ei sinullekaan varmaan ole haittaa.
- Itsensäkannattavaa
KameratEiMaksaMitään kirjoitti:
Sinäkin varmasri etunenässä olet halukas ryhtymään satojen kameroiden asentamiseen maanteillä oleville silloille maksamiseen ja niiden toiminnan ylläpitämiseen rahallisesti?! Siltoja kun on jonkinverran ja muutenhan autoilu onkin kovin edullusta joten lisäkustannuksista ei sinullekaan varmaan ole haittaa.
Ei kai niitä joka sillalla tarvitakaan, vaikka kulut tulevat kyllä helposti katetuiksi perässäroikkujamulkeroiden sakoista.
- hankiElämäJaHarrastus
Kerrostalokyttääjän prototyyppi, vieläkö noita löytyy?
- köyhät_sivuun_kiitos
Aloittajalle on premiumauto-kateus.
- Hehehheeee
Mitä ihmettä siinä on muka kateellista? On erittäin huvittavaa jos joku on haaskannut rahaa kalliseen autoon ja sitten verisuonet pullistuvat kun sitä kallista autoa joutuu käyttämään.
- Jjjjjkkaa
Hmmmm. Kyllä liikenteessä on preriumylimielisyys joita ei koske liikenne säännöt ja kun jotain tapahtuu niin ensinmäinen kysymys on etteko tunne minua!
- KateusPro
Tähänkin keskusteluun saatiin pakollinen kateus-kortti lyötyä.
Sanottakoon, etten oikein uskonut tuohon liikennekateuteen, mutta kun ensimmäisen mersun osti, niin kyllä sen vaan huomasi. Kateellisia on liikenteessä. Kuten aloittajakin. Miksi muuten pitäisi merkkiä mainita? Itse en ole huomannut minkään merkin olevan yliedustettuna noissa pienellä turvavälillä ajelevissa (tai pikemminkin kaikkien). Toki tietyt merkit ovat yliedustettuina muutoin huonoissa liikennetaidoissa, lähinnä halvimmat (niitä kun ostavat yleensä vähän ajavat, mikä korreloi kokemattomuuden ja arkuuden kanssa).
- näinsevainon
TheRat kirjoitti:
Sanottakoon, etten oikein uskonut tuohon liikennekateuteen, mutta kun ensimmäisen mersun osti, niin kyllä sen vaan huomasi. Kateellisia on liikenteessä. Kuten aloittajakin. Miksi muuten pitäisi merkkiä mainita? Itse en ole huomannut minkään merkin olevan yliedustettuna noissa pienellä turvavälillä ajelevissa (tai pikemminkin kaikkien). Toki tietyt merkit ovat yliedustettuina muutoin huonoissa liikennetaidoissa, lähinnä halvimmat (niitä kun ostavat yleensä vähän ajavat, mikä korreloi kokemattomuuden ja arkuuden kanssa).
Arka on usein turvallisempi kuski kuin paljon ajavat.
näinsevainon kirjoitti:
Arka on usein turvallisempi kuski kuin paljon ajavat.
Enemmän ajavat ovat pääsääntöisesti turvallisempia per kilometri mitattuna. Toki satunnaisia poikkeuksia on, mutta tilastoista puhuttaessa ne tupataan ohittamaan, ellei niitä ole merkittävää määrää.
- köyhätkyykkyyn
Kaikenlaiset asiat teitä persaukisia askarruttaakin :D
- Kyykyssäheheh
Askarruttaa/huvittaa. Huvittaminen on tavallaan ilmaista (onneksi siitä ei ainakaan vielä [SSS] tarvitse maksaa veroa). Huvittaminen voisi askarruttaa, ellei huvittamisen kohde olisi niin ilmeinen.
- LisääKortteja
Ja nyt joku neropatti heitti menkää köyhät vittuun, mulla on rahaa-kortin myös pöytään. Netissä on se hyvä puoli että kuka tahansa voi internetin suojista esittää olevansa mitä tahansa. Rahamiehenäkin esiintymistä voi harrastaa millainen ressukka tahansa.
- eiaudeille
Tyypillinen kireä audikuski joka luulee olevansa kaiken napa ja jonka ympärillä kaiken pitää pyöriä.
- Neuvostoliiton_meininkiä
ei kannata olla kateellinen, vaan antaa tilaa ja molemmat voittavat ja saavat mielenrauhan. Kyllä se poliisi aikanaan rankaiseen jatkuvaa kaaharia, eikä ole sinun tehtäväsi toimi poliisina.
- ri-ri-ri-ri
kaahari, kiilari, raiskari, laulari, postinkantari, ledenjakari, asentari, korjari, nuohori...
Ei kuitenkaan tarvitse erikseen edesauttaa tai helpottaa sääntöjen ja rajoitusten rikkovan ajoa. ri-ri-ri-ri kirjoitti:
kaahari, kiilari, raiskari, laulari, postinkantari, ledenjakari, asentari, korjari, nuohori...
Ei kuitenkaan tarvitse erikseen edesauttaa tai helpottaa sääntöjen ja rajoitusten rikkovan ajoa.Runkkari !
- Olen_suomalainen
Niin, perussyy vasemmalla kaistalla roikkumiseen taitaa olla se, että jos ohituksen jälkeen palaat oikealle kaistalle niin takuuvarmasti takanatulijat vetävät sybtyneen raon umpeen, eikä paluuta ohituskaistalle ole.
Suomalainen ajotyyli on: minun paikkani on tuon auton jälkeen, eikä siihen saa tulla kukaan. Hidastuisihan kulkuni parinkymmenen metrin verran ...- missä_järki_itsetunto
Jos ajelee vasenta kaistaa liian hiljaa, niin kyllä se vauhti sopii paljon paremmin oikealle kaistalle ja paluu ohituskaistalle sitten kun on sopiva väli ja vauhti sopiva.
Itsekkyys on suomalaisen suurin synti ja se valitettavasti johtuualemmuudesta. Liikenne on ainut paikka jossa maan matonenkin pääsee päättämään edes jostain asiasta ja tekemään kiusaa "isommilleen". Itse siirryn aina oikealle, jos siellä on merkittävästi enemmän tilaa kuin vasemmalla. 99% kerroista pääsen tarvittaessa takaisin "omaan" rakooni. Välillä joku menee vasemmalta ohi, välillä minä menen oikeatal ohi. Aika 50-60 tapauksia.
- bkjkbkkkk
TojoTero siellä kuitenki karvareuhka korville vedettynä hidastelee joten ei ihme että premium-kuski hermostuu.
- jahintayliluokkaa
Totta, kaikki muut Opelista Daciaan on Autoja. Toyota taas on muovinen lelu, jossa on 2/10 tähteä ajo-ominaisuuksia ja 1/10 tähteä tehoja.
- tyhmin_kansakunta
Aloittajalle.
Sivistysmaissa toimitaan juuri niin, että hitaampi väistää vasemmalle kaistalle välittömästi kun se vaan on mahdollista tai nostaa omaa nopeuttaan jotta voi tehdä liikenteestä joustavaa ja turvallista.
Näin kaikkien toimiessa liikenne sujuisi joustavasti ja liikennevirta pysyisi turvallisena ja vauhdit sopivina.
Autokoulun tutkintoon pitäisi sisältää pakollinen Keski-Euroopan maantie ja moottoritien ajokurssi, opiksi kuinka liiketeessä oikeasti kuuluisi toimia.- noudatan_lakia
Sivistusmaissa fiksut noudattavat sääntöjä ja lakeja. Rikolliset tekevät jotain muuta. Vasemmalla kaistalla on voimassa sama maksiminopeus kuin oikealla kaistalla. En aja ylinopeutta ohitustilanteessa enkä muutenkaan.
- noudatan_lakia
Sivistusmaissa fiksut noudattavat sääntöjä ja lakeja. Rikolliset ja asennevammaiset tekevät sitten jotain muuta.
Vasemmalla kaistalla on voimassa sama maksiminopeus kuin oikealla kaistalla. En aja ylinopeutta ohitustilanteessa enkä muutenkaan.
- Vakuutus_ulosottokelpoin
Missä moottoritiellä on ohituskaista?
Taisi olla tieliikenneasetus vuonna 1957 missä oli ohituspakko, mutta se on päivitetty pois jo vuosia sitten. Vuonna 1957 ei tainnut Suomessa juuri olla useampikaistaisia teitä, joten määräys oli varmaankin teoreettinen "näin on varmaan hyvä".
Nykyohjeistus on sellainen että oikealta ohi ajaminen on moottoritiellä pääasiallisesti kielletty ja vasemmalla ei saa ajaa jos oikeanpuoleisella kaistalla turvavälit huomioiden on tilaa. Moottoriteillähän nopeusrajoitukset riippuvat ajoneuvotyypistä, eli joku saa ajaa max. 80 km/h kun joku toinen voi luvallisesti ajaa 120 km/h.
Perässäroikkuminen on merkittävästi raskaampi moka kuin väärä kaistanvalinta, tosin turvavälivalvonta on olematonta. Päivittäin riittäisi asiakkaita ruuhkaksi asti jos poliisijohto päättäisi tehdä peräänajotilastoille jotakin.
Peräänajot maksatetaan pakollisella liikennevakuutusmaksulla, tosin törmääjän keula airbagit korjataan kaskolla. Kasko on vapaaehtoinen jos auto on maksettu jo, mutta liikennevakuutus on törkeän kallis ennen kuin on maksanut yli vuosikymmenen ajan bonusmaksuja. - tieliikennelain.mukaan
Jyväskylän kaupunki on sitä mieltä, että ohjausviivojen maalaaminen risteykseen, jossa ajetaan usein väärin ryhmittymällä (jatketaan risteyksen yli suoraan vasemmalle kaistalle, vaikka oikea ajolinja on ajoradan oikeaa reunaa), on turhaa, koska tieliikennelain mukaan ajaminen on turvallista ilman ohjausviivojakin. Urpoin kuulemani perustelu koskaan.
Tuleeko äkkiseltään mieleen liikennetilannetta, joka olisi vaarallinen, jos kaikki ajavat tieliikennelain mukaan? Liikennevaloja, tai mitään liikennemerkkejä Jyväskylän kaupungin mielestä ei tarvita missään, koska "ajaminen on turvallist tieliikennelain mukaan". - Eiseolesenmulkuntie
Ei tuollaisista premium mulkuista kannata välittää tippaakaan!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1276828Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631624234Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen523406Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4903014Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2862001Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361683Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja161532- 911513
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1751441Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151406