Magan tekniikkavalikoima

Ihmettelijä

Luinpa tätäki forumia taas hetken ja tuntuu olevan kauhea kiistely koko ajan tekniikoista ja höpötetään kuinka hyvä laji on kun vain "toimivia" tekniikoita opetellaan. Testattu tositilanteessa.

En haluisi romuttaa kenenkään kuvitelmia mutta ei se tekniikka tee harrastajasta taitavaa kamppailulajin osaajaa. Siihen vaikuttaa pääosin liikkuminen,ajoitus, horjutukset ja niiden toiminnan ymmärtäminen,paikan/etäisyyden hallinta vastustajaan nähden, kehon hallinta, kehon toiminnan ymmärtäminen yms yms. Lajista kuin lajista löytyy taitavia tekujöitä ja edellä mainitut asiat ovat ne jotka hyvän kamppailijan erottaa huonosta.

Se mitä tekniikoita on treeninnyt on loppujen lopuksi pieni osa taitoa. Helpon tekniikan A oppii tekemään hyökkäykseen B hyvinkin nopeasti mutta yllämainittujen periaatteiden opiskelemiseen menee lajissa kuin lajissa vuosia, jotta ne hallitsee. Ja se on se joka tekee kamppailijasta hyvän/huonon.

Itse en vain ymmärrä miksi aina kiistellään eri lajien tekniikkavalikoimasta...en vain ymmärrä.

6

1536

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KMagaus

      "Itse en vain ymmärrä miksi aina kiistellään eri lajien tekniikkavalikoimasta"

      Siksi, että se on kivaa?

      Väitätkö todellakin, että jos tavoite on itsepuolustustaito niin ei ole merkitystä mitä tekniikkaa harjoittelee?
      Eli jos joku lyö sinua suoralla lyönnillä niin vastatekniikkasi voi olla pyörähdys, kumarrus ja rystysiullä tehty lyönti vastustajan kylkiluihin. Tämä meinaan opetettiin vakavalla naamalla erään toisen lajin leirillä...
      Voi olla, että maan pinnalla kävelee ihminen joka pystyy tekemään tuon. Minä en pysty. Siksi opettelen maga tekniikoita koska niiden onnistumistodennäköisyys on minun kohdalla huomattavasti suurempi kuin monen muun lajin tekniikoiden.

      • Ihmettelijä

        "Väitätkö todellakin, että jos tavoite on itsepuolustustaito niin ei ole merkitystä mitä tekniikkaa harjoittelee?"

        Tavallaan joo, tavallaan ei. Ensimmäisessä postauksessa luettelemat periaatteet ovat ne jotka vievät kamppailijan kamppailutilanteessa edulliseen asemaan josta erilaisia tekniikoita pystyy suorittamaan. Se on se jonka avulla ne tekniikat yleensäkin pystyy tekemään. Tekniikat ovat vain lähinnnä työkalu joilla periaatteita opiskellaan.

        Jokainen vähänkään pidempään treenannut tietää kyllä mitä tarkoitan.


      • KMagaus
        Ihmettelijä kirjoitti:

        "Väitätkö todellakin, että jos tavoite on itsepuolustustaito niin ei ole merkitystä mitä tekniikkaa harjoittelee?"

        Tavallaan joo, tavallaan ei. Ensimmäisessä postauksessa luettelemat periaatteet ovat ne jotka vievät kamppailijan kamppailutilanteessa edulliseen asemaan josta erilaisia tekniikoita pystyy suorittamaan. Se on se jonka avulla ne tekniikat yleensäkin pystyy tekemään. Tekniikat ovat vain lähinnnä työkalu joilla periaatteita opiskellaan.

        Jokainen vähänkään pidempään treenannut tietää kyllä mitä tarkoitan.

        Tiedän mitä tarkoitat periaatteiden omaksumisella ja käyttämisellä.
        Väitän kuitenkin, että on eroa harjoitteleeko jotain monimutkaista tekniikkaa ja sitten kuvittelee soveltavansa sitä ja sen takana olevia periaaatteita tositilanteessa vai reenaako jotain yksinkertaisempaa ratkaisumallia.


      • Ihmettelijä
        KMagaus kirjoitti:

        Tiedän mitä tarkoitat periaatteiden omaksumisella ja käyttämisellä.
        Väitän kuitenkin, että on eroa harjoitteleeko jotain monimutkaista tekniikkaa ja sitten kuvittelee soveltavansa sitä ja sen takana olevia periaaatteita tositilanteessa vai reenaako jotain yksinkertaisempaa ratkaisumallia.

        Kaikki asiat eivät ole monimutkaisia sitten kun ne oppii :/

        Riippuu tietenkin täysin mistä puhutaan. Mutta esim joidenkin asioiden ymmärtäminen ei välttämättä ole kovinkaan helppoa. Sitten kun ne oppii niin ei ne sitten enää ole vaikeita. Eikä niitä sen takia opetella että tehtäisiin kaikki "mahdollisimman vaikeasti". Niitä opetellaan sen takia jotta kamppailutaito kehittyy.

        Kaikkein helpoin ratkaisumalli ei välttämättä pysty kehittämään kamppailijan taitoja kovinkaan pitkälle. Tekniikat ovat tapoja harjoitella periaatteita. Itsepuolustustilanteessa kun näitä periaatteita sitten soveltaa niin se tekniikka mikä syntyy voi olla hyvinkin yksinkertainen.

        Tarkoitukseni ei missään nimessä ole sanoa että krav magassa opetetut periaatteet/tekniikat olisivat surkeita vaan tarkoitukseni oli sanoa että tekniikka A vastaan tekniikka B ajattelu on hyvin rajoittunutta koska se todellinen taito tulee muiden asioiden kautta.


      • KMAgaus
        Ihmettelijä kirjoitti:

        Kaikki asiat eivät ole monimutkaisia sitten kun ne oppii :/

        Riippuu tietenkin täysin mistä puhutaan. Mutta esim joidenkin asioiden ymmärtäminen ei välttämättä ole kovinkaan helppoa. Sitten kun ne oppii niin ei ne sitten enää ole vaikeita. Eikä niitä sen takia opetella että tehtäisiin kaikki "mahdollisimman vaikeasti". Niitä opetellaan sen takia jotta kamppailutaito kehittyy.

        Kaikkein helpoin ratkaisumalli ei välttämättä pysty kehittämään kamppailijan taitoja kovinkaan pitkälle. Tekniikat ovat tapoja harjoitella periaatteita. Itsepuolustustilanteessa kun näitä periaatteita sitten soveltaa niin se tekniikka mikä syntyy voi olla hyvinkin yksinkertainen.

        Tarkoitukseni ei missään nimessä ole sanoa että krav magassa opetetut periaatteet/tekniikat olisivat surkeita vaan tarkoitukseni oli sanoa että tekniikka A vastaan tekniikka B ajattelu on hyvin rajoittunutta koska se todellinen taito tulee muiden asioiden kautta.

        "tarkoitukseni oli sanoa että tekniikka A vastaan tekniikka B ajattelu on hyvin rajoittunutta"

        Olen täyisn samaa mieltä. ITse ajattelenkin asiaa lähinnä niin, että haluan harjoitella mahdollisimman yksinkertaisia asioita koska en usko, että kykenen yhtä helposti soveltamaan monimutkaisia asioita jos pelkään henkeni edestä.


      • Jido
        KMAgaus kirjoitti:

        "tarkoitukseni oli sanoa että tekniikka A vastaan tekniikka B ajattelu on hyvin rajoittunutta"

        Olen täyisn samaa mieltä. ITse ajattelenkin asiaa lähinnä niin, että haluan harjoitella mahdollisimman yksinkertaisia asioita koska en usko, että kykenen yhtä helposti soveltamaan monimutkaisia asioita jos pelkään henkeni edestä.

        Aivan sama mitä lajia treenaat jos osaat seuraavat asiat.

        Liikkuminen, suojaus, lyönnit, potkut, heitot, kaadot, lukot, sidonnat ja vielä ajoitus on kohdallaan, niin se on siinä.

        Pahitteeksi ei ole tuntea eri lajien menetelmiä, sillä se helpottaa puolustautumista. Nyrkkeilijää vastaan ei kannata nyrkkeillä jos ei itse ole nyrkkeilijä ja vielä parempi selainen.

        Aseistautunutta hyökkääjää vastaan puolustatuessa on tunnettava ase ja sen käyttötavat. Yleisin virhe on, että aliarvioidaan vastustajaa ja kuvitellaan, että veitsellä hyökkääjä ei osaa kuin suoran piston ja näyttää aikeensa selvästi.

        On totta, että monissa lajeissa opetetaan tekniikoita joilla käytännössä ei tee mitään.
        On kuitenkin muistettava, että on paljon lajeja joissa tekniikat opetetaan myös oikein.
        Tästä voidaan lähteä väittelemään juupas eipäs tyyliin. Krav magassa mielestäni on paljon järkeä.
        Nopeasti omaksuttava tyyli, en silti pidä sitä ehdottomana ja ainoana oikeana.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2037
    2. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1490
    3. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      109
      1487
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1337
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1164
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      481
      1105
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      60
      1058
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      943
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      902
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      866
    Aihe