Suomen historiasta

idänpikajuna

kiinnostuneen kannattaa lukea Marjo Vilkon uutuuskirja Suomi on venäläinen. Se avartaa silmiä.

Ilmankos kulttuurista kiinnostuneet ulkomaiset turistit päivittelevät Helsinkiä miten itämainen ja venäläinen kaupunki se on. Me suomalaiset emme sitä tajua emmekä näe siksikään kun jo lapsesta asti opetetaan miten kaikki Suomessa on lännestä ja läntisyyttä.

Vaan eipä ole kristinuskokaan. Todisteena se kun keskeisimmät kristilliset sanamme kirkko, pappi, raamattu ja risti ovat idästä. Ei niitä olisi idästä lainattu jos usko olisi tuotu lännestä. Sieltä samasta lännestä sanastokin olisi saatu.

20

80

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AutonomiaOliEdistystä

      Suomi pääsi kehittymään omilla taidoillaan ja kahleista poistettuna vasta 1809 jälkeen.
      Käsittämätön edistyminen oli seurauksena etenkin Aleksanteri II ja Aleksanteri III aikana. Taloudellinen kehitys oli vahva näidenkin jälkeen.

      Valitettavasti Nikolai II esti rauhallisen yhteiskunnallisen edistymisen aikana, jolloin säätyvalan oli pakko purkautua. Samoin Nikolai II olisi tuhonnut Suomen Venäjän oikeudettomaksi provinssiksi.
      Nikolai II olisi pitänyt päättää elämänsä laillisen oikeudenkäynnin jälkeen.

      • niihnooh

        Ja tämä ei tietenkään johtu ut mistään 'laupeudesta' vaan siitä, että Suomesta haluttiin puskurivyöhyke Pietarille. Suomi oli Tanskan ja Ruotsin krlkassa pysyneeseen Norjaan verrattuna erittäin alikehittynyt.


    • rabbiika

      - minusta nuon kaikki lännen sanoja , kyrka ,rabbi , grammatik ja christ ,siis ihan länsiurooppalaista ,germaanista sanan juurta.

      • hyyshyys

        Älä kerro luuserille, YLEN pellet voi taas selittää sille jotain muuta.


      • ei-germaniaa

        Eivät ne ole germaanista vaan kreikkalaista. Ei germaaneilla ollut kirkkoja tms. ennkuin kristinusko tuli.

        Mutta uskon tässä kielten tutkijoita, en sinua. Vironkin kielessä kirja on raamat mutta Raamattu on lännessä Bibel. Eli kyllä Raamattukin on idästä kuten on Virossakin.


    • Avaus-on-tyhmä

      Ei uutta. Jokainen historiasta vähänkin kiinnostunut tuntee nuo asiat.

      Suomi muuten kehittyi ruotsalaisen ja länsimaisen sivistyksen pohjalla. Venäjä kävi onneksi sotansa yleensä kaukana meidän rajoiltamme.

      Samaan aikaan Ruotsi kehittyi huomattavasti nopeammin,.

      • AutonomiaOliEdistystä

        Tottakai ruotsalaisen sivistyksen, koska olimme osa Ruotsin valtakuntaa, sitä vuosisatoja rakentaneet, kehittäneet ja puolustaneet.

        Väitätkö että Svean, Götan ja Närken ym. väki olisi ollut meitä tässä neuvomassa.
        Ei se kunkku ollut Götan, Skånen tai muun kunkku, vaan koko valtakunnan kunkku.
        Päinvastoin kunkku ei juuri ollut Skånen tai muiden puolitanskalaisten kunkku - näitä pidettiin kurissa kunkun tilaaman venäläisten palkkasoturijoukon voimin.

        Ongelma suomalaisille oli rahan hillitön verottaminen Tukholmaan ja miesvoiman hillitön tuhlaaminen harkitsemattomissa sodissa - pääosin hyökkäyssodissa niin Venäjää,Tanskaa kuin muitakin vastaan. Se oli sitä Länsiruotsin sivistystä, Itäruotsin (Suomen) sivistys oli harkitsevampaa.

        Ei Ruotsi kehittynyt Suomea nopeammin 1800-luvulla, etenkin kun ottaa huomioon se kertakaikkisen kurjuuden, johon Ruotsin seikkailusodat olivat Suomen ajaneet.

        Mielenkiintoinen pikku tehtävä herra/rouva ÖppningenÄrDumille :
        Mene Uppsalan komeaan tuomiokirkkoon (jota mekin rakensimme suuresti).
        Tarkkaile ruotsalaisia (etenkin näitä halvdanskeja) kun nämä astuvat pyhimpään,
        eli Valtakunnan Isän ja kirkon rakennuttajan Kustaa Vaasan hautakammioon.

        Kun heidän silmiensä eteen sarkofagin edustan arvokkaimmilla paikoilla tulee Hämeen, Karjalan ja muiden lääniemme vaakunat, heitä täytyy tukea kainaloista ja viedä palautumaan pieneen viereiseen hautakammioon.
        He eivät pysty palautumaan niin, että palaisivat lukemaan Valtakunnan Isän heillekin tarkoittaman arvokkaan jäähyväispuheen.

        Heidän maailmansa järkkyi. Valtakunta ei ollutkaan se mitä heille on satuiltu.
        Valtakunta olikin se, jossa Suomen läänit olivat keskeisiä osia.
        He itse sensijaan olivat näitä alle neljäsataa vuotta sitten valloitettuja puolitanskalaisia tai korkeintaan samanarvoisia suomalaisten kanssa.


      • enmäävastiirä

        Avaus on sitä samaa pötyä jota mielenvikainen vanha maalaistollo toistaa vuodesta toiseen. Itämaista arkkitehtuuria edustaa lähinnä Moskova pyöreine torneineen, Pietari ja Helsinki on rakennettu ranskalaista arkkitehtuuria noudattaen. Jos on kotoisin jostakin Loimaasta, Ilmajoelta tai Lieksasta, niin eihän sitä arkkitehtuurista tajua yhtään mitään.


      • ryppysperm
        AutonomiaOliEdistystä kirjoitti:

        Tottakai ruotsalaisen sivistyksen, koska olimme osa Ruotsin valtakuntaa, sitä vuosisatoja rakentaneet, kehittäneet ja puolustaneet.

        Väitätkö että Svean, Götan ja Närken ym. väki olisi ollut meitä tässä neuvomassa.
        Ei se kunkku ollut Götan, Skånen tai muun kunkku, vaan koko valtakunnan kunkku.
        Päinvastoin kunkku ei juuri ollut Skånen tai muiden puolitanskalaisten kunkku - näitä pidettiin kurissa kunkun tilaaman venäläisten palkkasoturijoukon voimin.

        Ongelma suomalaisille oli rahan hillitön verottaminen Tukholmaan ja miesvoiman hillitön tuhlaaminen harkitsemattomissa sodissa - pääosin hyökkäyssodissa niin Venäjää,Tanskaa kuin muitakin vastaan. Se oli sitä Länsiruotsin sivistystä, Itäruotsin (Suomen) sivistys oli harkitsevampaa.

        Ei Ruotsi kehittynyt Suomea nopeammin 1800-luvulla, etenkin kun ottaa huomioon se kertakaikkisen kurjuuden, johon Ruotsin seikkailusodat olivat Suomen ajaneet.

        Mielenkiintoinen pikku tehtävä herra/rouva ÖppningenÄrDumille :
        Mene Uppsalan komeaan tuomiokirkkoon (jota mekin rakensimme suuresti).
        Tarkkaile ruotsalaisia (etenkin näitä halvdanskeja) kun nämä astuvat pyhimpään,
        eli Valtakunnan Isän ja kirkon rakennuttajan Kustaa Vaasan hautakammioon.

        Kun heidän silmiensä eteen sarkofagin edustan arvokkaimmilla paikoilla tulee Hämeen, Karjalan ja muiden lääniemme vaakunat, heitä täytyy tukea kainaloista ja viedä palautumaan pieneen viereiseen hautakammioon.
        He eivät pysty palautumaan niin, että palaisivat lukemaan Valtakunnan Isän heillekin tarkoittaman arvokkaan jäähyväispuheen.

        Heidän maailmansa järkkyi. Valtakunta ei ollutkaan se mitä heille on satuiltu.
        Valtakunta olikin se, jossa Suomen läänit olivat keskeisiä osia.
        He itse sensijaan olivat näitä alle neljäsataa vuotta sitten valloitettuja puolitanskalaisia tai korkeintaan samanarvoisia suomalaisten kanssa.

        Syö nyt ainakin ne pillerisi ennen horinoita.


      • AutonomiaOliEdistystä

        Tottakai arkkitehtuuri oli pohjoisiin oloihin sovellettua ranskalaista niin Pietarissa kuin Helsingissäkin. Aika suuri osa Suomen määrältään vähäisestä ruotsalaisesta arkkitehtuurista paloi Turun palossa, pääosin puuta kun se oli.

        Parasta maailmassa siis tehtiin Helsinkiin ja Aleksanteri I toi mukanaan parhaita saksalais- ja italialaissyntyisiä arkkitehtejä sitä toteuttamaan.
        Miksi siis emäävastiirä valittaa?

        Ja ********* käskee itseään ottamaan pillerinsä. Se onkin varmaan aiheellista.


      • Esim.Ruots.suurlähetystö
        enmäävastiirä kirjoitti:

        Avaus on sitä samaa pötyä jota mielenvikainen vanha maalaistollo toistaa vuodesta toiseen. Itämaista arkkitehtuuria edustaa lähinnä Moskova pyöreine torneineen, Pietari ja Helsinki on rakennettu ranskalaista arkkitehtuuria noudattaen. Jos on kotoisin jostakin Loimaasta, Ilmajoelta tai Lieksasta, niin eihän sitä arkkitehtuurista tajua yhtään mitään.

        Ruotsin panos näkyy iljettävässä tuhotyössä Helsingin empirekeskustassa - Heidenstrauchin kaunis palatsi kauppatorilla on tärvelty muuntamalla läskipannukakun mieleentuovaksi jonkinlaiseksi Ruotsin IKEA-kuninkaanlinnan kopioksi.


      • lopeta-lässytys
        enmäävastiirä kirjoitti:

        Avaus on sitä samaa pötyä jota mielenvikainen vanha maalaistollo toistaa vuodesta toiseen. Itämaista arkkitehtuuria edustaa lähinnä Moskova pyöreine torneineen, Pietari ja Helsinki on rakennettu ranskalaista arkkitehtuuria noudattaen. Jos on kotoisin jostakin Loimaasta, Ilmajoelta tai Lieksasta, niin eihän sitä arkkitehtuurista tajua yhtään mitään.

        Mitähän sinä itse arkkitehtuurista tajunnet, et varmaa sitäkään mitä avaaja. Tosin avaaja ei puhukaan omia tietojaan kuten sinä onneton koetat leuhkia tyhjällä päälläsi. Hän käyttääkin sitä mitä asiantuntijat sanovat ja tuon saman minäkin olen kuullut.

        Joten ei tässä sinun "asiantuntemuksesi" varassa olla, on oikeaakin asiantuntemusta joten pidä nokkasi vaan ihan kokonaan kiinni.


    • tarkkisparka

      Oletko sinä KELA reissujen jälkeen alkanut ihan ulkomaalaisille turisteille örveltämään. Engel tosin suunnitteli Helsingin Pietarin mukaiseksi ja Pietarin taas olivat suunnitelleet modrrniin muotoon lähinnä italialaiset ja ranskalaiset arkkitehdit, mutta mitäpä kossulla aivonsa pilannut tarkkispoika tällaisesta tajuaisi.

      • ettiijämittään

        ....Engel tosin suunnitteli Helsingin Pietarin mukaiseksi.....

        Ei Engels mittään suunnitellu, Marx ja Lenin ne olivat.


    • Marjo Vilkko on vapaa toimittaja. Hän toimii mm. ruoka- ja viinitoimittajana. Hän on kirjoittanut myös kirjan "Suomi on ruotsalainen".

      • Bror-Erik244836

        -Suomi on myös ehkä enemmän venäläinenkin :)


      • mitähöpäjät

        So what, halusitko sanoa jotain vai itseksesikö vain höpäjät?


    • G.C

      Huvittavaa on, että Helsingin esikuvaa Pietaria venäläiset itse pitävät joko Venäjän länsimaisinpana tai jopa selvästi länsimaisena kaupunkina.

    • C.G.E

      Tiedoksi G.C
      Helsinki ei ole venäläinen kaupunki.

      • G.C

        Tiedoksi C.G.E

        Helsinki on Suomenlahden rannalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      122
      1320
    2. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      51
      1259
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1183
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      100
      879
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      325
      814
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      714
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe