25 vuotta ilman nastarenkaita!!!! Ajan ammatikseni enkä kaipaa nastoja. Jos pelottaa niin annan ajo-opetusta niin sinäkin voit luopua! Anna yhteystietosi niin opetan sinutkin ajamaan!
Mihin nastoja tarvitaan?
86
135
Vastaukset
- Asenne_tärkein_turva
Minua lähinnä pelottaa sinunkaltaiset omasta mielestään 'tavallista paremmat' kuljettajat. Sinä olet liikenteen suuri riski.
Epävarmat ja kokemattomat talvioloissa ajavat eivät laisinkaan. He hankkivat nastarenkaat eikä lähde leikkimään sankaria liikenteessä ja muutenkin huolehtivat turvallisuudesta liikenteessä. Heillä on realistinen kuva omasta ajotaidostaan ja ajavat sen mukaisesti.
Harvoin nämä ajavat vakavia kolareita, toisin kuin sinunlaiset 'tavallista paremmat' sankarikuljettajat.Minä voin myös antaa Kitkoilla ajo opetusta. Pidä riittävän väli edellä ajavan ja ota keli huomioon. Näin en ole minä ajanut ainut takaa kolari koko 20 vuoden kitkarengas uran aikana. Samat ohjeet sopii myös nastapellet
- Kaltaisiasi_riittää
autoilija kirjoitti:
Minä voin myös antaa Kitkoilla ajo opetusta. Pidä riittävän väli edellä ajavan ja ota keli huomioon. Näin en ole minä ajanut ainut takaa kolari koko 20 vuoden kitkarengas uran aikana. Samat ohjeet sopii myös nastapellet
Kyllä teitä 'opettajia' liikenteessä riittää ja on riittävästi täällä Suomi24:llakin. Teistä ei ohjeinenne ole puutetta.
Teidän 'opetuksenne' ansiosta ei kuitenkaan kokemattomat ja epävarmat kuljettajat lopu.
Ei myöskään nk tavalliset kuljettajat, joille turvallisuus on tärkeä, myös se välineillä saatava passiivinen turvallisuuslisä. - sellaiset.taidot
Palstapelle "autoilija"arto sönköttää jälleen jo tutuksi käynyttä, suoraan sanoen, täyttä p..kaa.
Ainut mitä arto varmasti osaa opettaa on Plasto Volvon työntäminen/vetäminen hiekkalaatikolla, tietenkin kitkarenkain, päristyksen kera. Kaltaisiasi_riittää kirjoitti:
Kyllä teitä 'opettajia' liikenteessä riittää ja on riittävästi täällä Suomi24:llakin. Teistä ei ohjeinenne ole puutetta.
Teidän 'opetuksenne' ansiosta ei kuitenkaan kokemattomat ja epävarmat kuljettajat lopu.
Ei myöskään nk tavalliset kuljettajat, joille turvallisuus on tärkeä, myös se välineillä saatava passiivinen turvallisuuslisä.Riittävän turvavälin pitämiseen kehotus kokemattomalle kuljettajalle onko vaarallista?
- Kaltaisiasi_riittää
autoilija kirjoitti:
Riittävän turvavälin pitämiseen kehotus kokemattomalle kuljettajalle onko vaarallista?
Ei ole vaarallista, mutta se ei tee kitkoja yhtään paremmiksi tai nastoja yhtään huonommiksi renkaiksi.
Eikä tee kokemattomasta kuljettajasta kokenutta eikä itseään muita parempien kuljettajien vaarallinen asenne yhtään vähene tuon itsestään selvyyden vuoksi.
Riittävä turvaväli on turvallisuustekijä, jolla ei ole mitään tekemistä renkaiden turvallisuusominaisuuksien kanssa. Onko vaikea ymmärtää?
Riittävä turvaväli opetetaan perusteellisesti autokouluissakin ja siitä puhutaan ja kirjoitetaan jatkuvasti. Kokemattomat kuljettajat ovat varmasti hyvin tietoisia siitä. Asia näyttää olevan vaikea monelle kokeneellekin kuljettajalle, ei vain monelle kokemattomalle.
- oopp
Eli sinä kaipaat ammattiapua! Sinulla on luulosairaus!
- poijaat_luulee
Jos eteen tulee tilanne, että auto pitää pysäyttää mahdollisimman nopeasti, niin ei siinä yleensä ajotaidot auta, vaan täysjarrutus ja mahdollisimman hyvät renkaat.
Nykyiset avustimet tekevät autonhallinnan paremmin kuin ns. rattimies ilman niitä.
Ammattilaiset valitsevat lehes aina parhaat renkaat autoonsa, eli nastarenkaat, sillä he ymmärtävät asian kokonaisuuden.Tosi nykään niihin turvaudutaan liikaa ja siistä syystä unohdetaan, että kuljettaja on ainoa, joka pitää auton tiellä, kun ajoneuvon syystä tai toisesta lähtee luisuun.. Ko. tilanteessa ei ajoneuvon elektroniikasta ole hyötyä. Esim. ABS -jarrutekniikka. Sen tarkoitus on säilyyttää ohjattavuus, mutta pidentää jarrutusmatkaa huomattavasti, koska jarruvoiman katkomisen takia ei voi käyttää kaikkea sitä jarruvoimaa, jolla rangas pitää. Mitä liukkaampi tienpinta, sitä herkemmin paukkuu ABS ja se on huono juttu. Lukkiutuvassa pystyy tuntemaan, miten paljon jarrutusvoimaa voi käyttää, ennen kuin pito menetetään. Kokemus opettaa.
- Ajokouluttaja
Jos et sitä vielä tiennyt niin nastoja tarvitaan aiheuttamaan kitkaa renkaan ja tienpinnan välille. Sitä kitkaa tarvitaan äkillisessä tilanteessa jossa auto täytyy saada pysähtymään mahdollisimman nopeasti, kaikkiin tilanteisiin ei voi itse vaikuttaa vaikka olisi maailman paras rattimies. Joskus tuo ero kitkassa voi pelastaa esimerkiksi tielle juosseen lapsen hengen. Tässä ihan lyhyesti selitettynä näin liikenteen ammattilaisen näkökulmasta.
- siihen.sitä
Mihin nastoja tarvitaan?
Turvalliseen ajamiseen talvikeleissä. - PelkkäSuunsoittaja
Aloittajalla ei taida olla edes ikää 25 vuotta !
- ei_niin_mihinkään
Tänäänkin näki nastarenkailijoita liikenteessä vaikka vaatii juridiikan hallintaa tietääksen pitäisikö niiden käytöstä sakottaa vaiko kiitellä. Vähän kyllä arveluttaa ovatko ne nastat lokakuussa niin turvallisuutta lisääviä kuin mitä väitetään, turvavälien pitäisi venyä entisestään jääoptimoiduilla talvirenkailla ajettaessa.
Itse en tarvitse nastoja missään tilanteessa ja niiden haitallisuuden sekä epämukavuuden vuoksi olen niistä luopunut. Toki olen erikoiskoulutettu (kuten moni muukin asevelvollinen on), mutta olennaisin juttu on itsehillintä. Ei liian nopeasti, ei liian lähelle jottei ala esiintymään yllätyksiä tai jarrutusmatka riitä, eikä pidä pysähtyä paikkaan mistä epäilee mahtaako siitä päästä pois. Sama ohje koskee kyllä nastarenkaitakin.
Maantiellä näkee jarruvalojen vilkkuvan, se on yksi merkki väärästä - liian nopeasta - ajotavasta.- erikoiskoulutettu_nero
Oikein armeija käytynä ja erikoiskoulutettu, no nyt onkin asiantuntijalla.
No kuitenkin on niin ettei suuri taktikkokaan pysty kaikkea ennokoida, kuten esim. edellä kerrotu lapsen ryntäys tiellä umpiaida takaa, tai jonkun typeryksen ryntäys kolmion takaa tms. Eikö kesäksikin etsitä pitoa sadekeleille, muutenhan ajaisimme slikseillä.
Vai jarruvalon vilkahtaminen on merkki väärästä ajotavasta, sinä sitten pysäyttelet jollain muulla kuin jarrulla? - nerokkaita_ajatuksia
Huomenaamulla pakkasta koko maassa, siksi useissa autoissa on talvirenkaat.
Usein keskellä talveakin on lämmintä ja täysin sulat kelit, pitääkö silloin käydä vaihtamassa huonot renkaat alle? - ei_niin_mitenkään
erikoiskoulutettu_nero kirjoitti:
Oikein armeija käytynä ja erikoiskoulutettu, no nyt onkin asiantuntijalla.
No kuitenkin on niin ettei suuri taktikkokaan pysty kaikkea ennokoida, kuten esim. edellä kerrotu lapsen ryntäys tiellä umpiaida takaa, tai jonkun typeryksen ryntäys kolmion takaa tms. Eikö kesäksikin etsitä pitoa sadekeleille, muutenhan ajaisimme slikseillä.
Vai jarruvalon vilkahtaminen on merkki väärästä ajotavasta, sinä sitten pysäyttelet jollain muulla kuin jarrulla?Kyllä minua joskus mietiyttää minkälainen osaaminen B-ajokortillisilla on, vaikka riippuuhan se henkilöstä mitä on itseopiskellen kokeillut ja lukenut.
Kolmion takaa tms. voi joku tulla sileänjään kelillä, mutta en usko että renkaiden nastat ratkaisevat silloin kovinkaan paljoa. Onneksi kuitenkin jo vuodesta 1998 on monessa autossa 4 Euroncap-kolaritähteä, eli jos huolellisesta ajotavasta huolimatta kolahtaa niin ei käy kovin pahasti. Rengasvalinnan sijaan kiinnittäisin huomiota oikeaan tilannenopeuteen, ei pidä koskaan tulla liian kovalla vauhdilla risteykseen. Liikenneturvan sivuilta voi hakea tietoa siitä miten nopeus vaikuttaa (reaktioaika jarrutusmatka).
Jarruvalojen vilkkuminen maantieajossa tarkoittaa että joko jumppaa jalkojaan tai sitten kokee että ajaa tilanteeseen liian kovaa nopeutta. Normaalisti riittää että nostaa jalan kaasupolkimelta, mitä sitä turhaan jarrupaloja kuluttamaan.
- kitkoilla
Jos liikenneturvallisuus olis nastoista kiinni niin miksi kesällä sattuu eniten onnettomuuksia?Onko ajotapa sittenkin ratkaisevin?Minulla on ollut kitkat 15 talvea käytössä ja ihmettelen kovasti näitä kalkkeutuneita nastafanaatikkoja.Hyvin olen saanut pysähtymään ja monta kertaa valoissa nastarenkailija jää viereen sirkkelöimään jäätä!Onkohan jarruttanu ittensä asfaltin läpi?
- rengastrollit_noloja
Valitettavasti sun kitkat ei pidä kaikissa olosuhteissa kovinkaan hyvin. No aina pitää löytyä se suuri ääninen vähemmistö joka pitää turhaa melua itsestään.
- GoodJoke
rengastrollit_noloja kirjoitti:
Valitettavasti sun kitkat ei pidä kaikissa olosuhteissa kovinkaan hyvin. No aina pitää löytyä se suuri ääninen vähemmistö joka pitää turhaa melua itsestään.
Toi nimimerkki sopii sulle hyvin. Mistä keksit?
- vajakit.pikalataukseen
Vajakit tarvitsevat nastojen ropinaa turvakseen. Jos heidät on vieroitettu tutista, niin jollain lailla turvallisuuden tunne pitää saada ja nastojen ropina paljaalla asvaltilla rauhoittaa vajakin mielen kuin äidin tissi pienenä. Täysijärkinen ihminen ymmärtää, että ainakaan stadissa EI OLE TALVI, eikä ole vielä tulossakaan.
- olethan_nolopoika
Ensimmäiset kolarit ajettu jo kuukausi sitten kun oli ensimmäiset liukkaat.
Siinä se järki, eikö vaan.
No kasvat ja viisastut hieman ja ymmärrät asiat hieman laajemmin, toivottavasti. - LuulojaRiittää
olethan_nolopoika kirjoitti:
Ensimmäiset kolarit ajettu jo kuukausi sitten kun oli ensimmäiset liukkaat.
Siinä se järki, eikö vaan.
No kasvat ja viisastut hieman ja ymmärrät asiat hieman laajemmin, toivottavasti.Ne "ensimmäiset" kolarit ajettiin kesärenkailla, eikä itse rengastuksella ole oikeastaan mitään tekemistä koko asian kanssa. Jos on liikaa vauhtia niin sitähän on, eikä muuta tarvita. Nastarenkaasta tulevat avut ovat oikeasti aivan marginaalisia mikäli ajotapa ulosmittaa kaiken pidon aina tappiin asti.
- Ajokouluttaja
LuulojaRiittää kirjoitti:
Ne "ensimmäiset" kolarit ajettiin kesärenkailla, eikä itse rengastuksella ole oikeastaan mitään tekemistä koko asian kanssa. Jos on liikaa vauhtia niin sitähän on, eikä muuta tarvita. Nastarenkaasta tulevat avut ovat oikeasti aivan marginaalisia mikäli ajotapa ulosmittaa kaiken pidon aina tappiin asti.
Tämä ihmeellinen kommentti putkahtaa jatkuvasti kitkailijoiden kirjoituksissa, että nastarenkailla ajettaisiin koko ajan niin kovaa kuin suinkin pystytään pidon äärirajoilla. Minun kokemuksen mukaan ajotavasta ei huomaa kummat renkaat on alla. Rengasvalinta on enemmänkin arvovalinta mukavuuden ja turvallisuuden välillä ja se mukavuuskin on kitkojen eduksi vain sulalla tiellä maantienopeuksissa. Oikealla talvikelillä nastarenkaat on mukavammat.
- talvi.tulossa.varmasti
"että ainakaan stadissa EI OLE TALVI, eikä ole vielä tulossakaan."
Kyllä se vaan talvi on tulossa pk-seudullekin.
Järkevät autoilijat varautuvat/ennakoivat siihen ajoissa, sitten on näitä "niin minä nastoista mieleni pahoitin" vajakkeja joilla järjenkäyttö on lievästi sanoen rajoittunutta. - vajakit.superlataukseen
talvi.tulossa.varmasti kirjoitti:
"että ainakaan stadissa EI OLE TALVI, eikä ole vielä tulossakaan."
Kyllä se vaan talvi on tulossa pk-seudullekin.
Järkevät autoilijat varautuvat/ennakoivat siihen ajoissa, sitten on näitä "niin minä nastoista mieleni pahoitin" vajakkeja joilla järjenkäyttö on lievästi sanoen rajoittunutta.Kunhan saat lääkityksesi kuntoon, niin ehkä ymmärrät minkä takia niillä nastoilla ei pidä rouhia paljasta asvalttia. Sitä ennen voit vaikka varautua maailmanloppuun. Mene kauppaan, osta säilykkeitä ja mene kellariin odottamaan. Järkevät ihmisethän näin tekevät.
- talvi.tulossa.varmasti
vajakit.superlataukseen kirjoitti:
Kunhan saat lääkityksesi kuntoon, niin ehkä ymmärrät minkä takia niillä nastoilla ei pidä rouhia paljasta asvalttia. Sitä ennen voit vaikka varautua maailmanloppuun. Mene kauppaan, osta säilykkeitä ja mene kellariin odottamaan. Järkevät ihmisethän näin tekevät.
Jatkuva vouhottaminen nastarenkaista kertoo, että sulla ei ainakaan ole lääkitys kohdallaan.
Tuo maailmanloppuun varautuminen on Jehovien juttuja, kuulutko heihin kun asia tuntuu olevan sinulle jotenkin läheinen?
Järkevät autoilijat varautuvat tulevaan talveen nastarenkain, voisit ottaa heistä oppia ja tehdä samoin. - vajakit.superlataukseen
talvi.tulossa.varmasti kirjoitti:
Jatkuva vouhottaminen nastarenkaista kertoo, että sulla ei ainakaan ole lääkitys kohdallaan.
Tuo maailmanloppuun varautuminen on Jehovien juttuja, kuulutko heihin kun asia tuntuu olevan sinulle jotenkin läheinen?
Järkevät autoilijat varautuvat tulevaan talveen nastarenkain, voisit ottaa heistä oppia ja tehdä samoin.Tarkoitit varmaan, että vajakit varautuvat tulevaan talveen nastarenkain. Täysijärkinen ihminen vaihtaa renkaat sitten kun talvi on oikeasti tulossa. Vajakin ja täysjärkisen ero on siinä, että täysijärkinen ymmärtää nastojen aiheuttamat ongelmat, toisin kuin vajakit. Kerrohan mihin muuhun vajakit varautuvat ennakkoon. Meneekö vajakki jo illalla pöntölle istumaan, jos vaikka aamulla tulee kakka? Ottaako vajakki särkylääkettä ennakkoon, jos vaikka kuukauden päästä on pää kipeä? Lapioiko vajakki olematonta lunta jo etukäteen?
- Fiksuuttakin_oppii
vajakit.superlataukseen kirjoitti:
Tarkoitit varmaan, että vajakit varautuvat tulevaan talveen nastarenkain. Täysijärkinen ihminen vaihtaa renkaat sitten kun talvi on oikeasti tulossa. Vajakin ja täysjärkisen ero on siinä, että täysijärkinen ymmärtää nastojen aiheuttamat ongelmat, toisin kuin vajakit. Kerrohan mihin muuhun vajakit varautuvat ennakkoon. Meneekö vajakki jo illalla pöntölle istumaan, jos vaikka aamulla tulee kakka? Ottaako vajakki särkylääkettä ennakkoon, jos vaikka kuukauden päästä on pää kipeä? Lapioiko vajakki olematonta lunta jo etukäteen?
Entä menetkö sinä pöntölle vasta kun kakki on jo housussa? Viikonloppukrapuloihisi varmastit ottaisit lääkettä ennakkoon jos sellaista vain olisi, fiksu sen sijaan juuri lääkkeen puuttumisen vuoksi juo vähemmän niin krapulaa ei tule. Fiksuimmat jopa varautuvat ennakolta sairauksiin ja vaivoihin elämäntapaa säätämällä. Osaavat siis ennakoida.
Lumilapionkin luultavasti hankit vasta, kun autosi on juuttunut lumeen. Fiksu hankkii senkin ennakkoon.
Kerrohan mihin muuhun et osaa varautua ennakkoon? Osaatko ylipäänsä ennakoida mitään?
Täysjärkiset ymmärtävät varautua asioihin, jotka väistämättä tulevat. Vaikka tarkka aikataulu asioille ei olisikaan tiedossa. Fiksuuteen ei nyt kovin paljon vaadita, mutta näköjään sekin on sinulle liikaa. - vaalit.superlataukseen
Fiksuuttakin_oppii kirjoitti:
Entä menetkö sinä pöntölle vasta kun kakki on jo housussa? Viikonloppukrapuloihisi varmastit ottaisit lääkettä ennakkoon jos sellaista vain olisi, fiksu sen sijaan juuri lääkkeen puuttumisen vuoksi juo vähemmän niin krapulaa ei tule. Fiksuimmat jopa varautuvat ennakolta sairauksiin ja vaivoihin elämäntapaa säätämällä. Osaavat siis ennakoida.
Lumilapionkin luultavasti hankit vasta, kun autosi on juuttunut lumeen. Fiksu hankkii senkin ennakkoon.
Kerrohan mihin muuhun et osaa varautua ennakkoon? Osaatko ylipäänsä ennakoida mitään?
Täysjärkiset ymmärtävät varautua asioihin, jotka väistämättä tulevat. Vaikka tarkka aikataulu asioille ei olisikaan tiedossa. Fiksuuteen ei nyt kovin paljon vaadita, mutta näköjään sekin on sinulle liikaa.Kerrohan miksi nämä "täysijärkiset" eivät keväällä osaa ennakoida kesän tuloa. Nuo "täysijärkiset" jatkavat rouhimista vielä, kun lämpötila on 15 astetta. Eikös se kesä väistämättä tule talven ja kevään jälkeen? Ja kerro myös kenen täysijärkisen mielestä talvi stadissa kestää puoli vuotta.
- Delfin31
Et ilmeisesti ole tietoinen keväällä esiintyvästä ilmiöstä, kuin yöpakkaset, jotka pitävät tiet jäisinä pitkään ja etenkin maaseututeillä.
- LuulojaRiittää
"Mihin nastoja tarvitaan? Turvalliseen ajamiseen talvikeleissä."
Ei, vaan turvallisuuden tunteen luomiseen ja harhaluuloon, että "nyt on kaikki kivasti."- älä.luule.tiedä
"Ei, vaan turvallisuuden tunteen luomiseen ja harhaluuloon, että "nyt on kaikki kivasti."
No sinähän varsinainen luulottelija olet.
Kuvittelet (tyhjässä?) päässäsi, että nastarenkaita käytettäisiin vain jonkun tunteen luomiseen, hei haloo pönttö herätys...
Nastarenkaita tarvitaan ja käytetään turvalliseen ajamiseen talvikeleillä. - 12plus14
älä.luule.tiedä kirjoitti:
"Ei, vaan turvallisuuden tunteen luomiseen ja harhaluuloon, että "nyt on kaikki kivasti."
No sinähän varsinainen luulottelija olet.
Kuvittelet (tyhjässä?) päässäsi, että nastarenkaita käytettäisiin vain jonkun tunteen luomiseen, hei haloo pönttö herätys...
Nastarenkaita tarvitaan ja käytetään turvalliseen ajamiseen talvikeleillä.Juuri noin.
Ei tarvitse yhtään ihmetellä noiden kitkafanaatikkojen älyttömiä ja iänikuisia juttuja, kun päässä on tuontasoisia harhoja.
- PanariIskee
"Täysijärkinen ihminen ymmärtää, että ainakaan stadissa EI OLE TALVI, eikä ole vielä tulossakaan."
Aivan järkky panari iski heti kun luin ton. Mä en asu stadissa vaan täällä periferiassa ja nyt on pakkasta jo -0.5 astetta! Mitä teen? Apua, toosassa kesikset alla ja tallissakin on vaan kitkat! Auttakaa nyt jumalauta. - TosiProNastatonkuski
Toivottavasti tämä ketjun aloittaja "ammattimies" ei osu liukkaalla kelillä samalle tieosuudelle minun kanssani.
- etryu
Kyllä osut! n100000km autonratissa vuosittain ympäri suomea 25 vuoden ajan. Ja ilman nastoja!!!!
- Nastamies
Aika jännä, että vain n. 15% suomalaisista päätyy kitkarenkaisiin. Kaikki loput 85% päätyvät nastarenkaisiin. Helsingissä vain joka viides ajaa kitkoilla.
Oliskohan siihen joku syy?- ei_niin_mihinkään
Syy siihen on rengaskauppiaat ja autolehtien kilpailutyypinen testaus siitä mikä on paras järvenjäätyyppisessä ajossa. Toinen on mielikuva, jos nastat saa liukastelemaan niin nastattomalla on varmaan ihan mahdoton selvitä.
Itsekin luulin aiemmin että kitkarenkaat olisivat suunnilleen talvilailliset kesärenkaat ja niiden valinta perustuu vain mukavuudenhaluisuuteen. Vaan kuten kunnollisissa talvikengissä, pitoa riittääkin oikein hyvin nastattomissa talvirenkaissa. Eikä se nastallisuuskaan mikään takuu ole pidosta, jopa autolehtien testeissä jotkut nastalliset jarruttavat pidempään tai suunnilleen yhtä hyvin kuin nastattomat.
Nastojen sijaan turvaväli ja järkevä tilannenopeus ovat takuita siitä että pito riittää. Jos huolehtii kovasti siitä että jostakin ryntää joku tielle, niin on hyvä miettiä miksi kesällä valoisaan aikaan törmäillään, silloin kun näkeminen ja renkaiden pito sekä itse renkaat (kesärenkaat on optimoitu asfaltille) ovat parhaimmillaan... - vajakit.pikalataukseen
On siihen syy ja ihan yksinkertainen. Hämmästyttävän suuri määrä suomalaisista on surkeita kuskeja. Ei osata käyttää vilkkua, ei pitää turvaväliä eikä ajaa vallitsevan kelin mukaan. Toisaalta on ihan hyvä, etteivät nuo surkeat kuskit vaihda kitkoihin. Kitkoilla ajavilta vaaditaan tietyissä olosuhteissa ja tilanteissa nastakuskeja enemmän järjen käyttöä ja älyä lukea keliä ja liikennettä. Siihen eivät idiootit pysty, joten ihan hyvä että ajavat nastoilla. Ei pitäisi kuitenkaan niin vajakki olla, että vaihtaa nastat alle kun talvesta ei ole tietoakaan. Ja ei, yöpakkanen ei ole sama asia kuin talvi.
- weeddoo
Kaljamokeli ja mäkinen maasto niin kitkoilla et pääse kotiin etkä kauppaan. Hyvällä tuurilla saat autosi parkkeerattua tiensivuun niin ettei se valu käsijarru ja vaihde päällä ties minne ojaan, ja ihan itsestään.
Kitkat on mukavat mutta siinä se.
Kyllä siperia ja suomen sää opettaa.- ei_niin_mihinkään
Taidat sekoittaa kitkat (nastattomat talvirenkaat) kesärenkaisiin mitkä on vaihdettu liian aikaisin keväällä alle? Tai sitten kaadut kyllä itsekin heti kun astut autosta ulos.
- nastat.tarpeen
ei_niin_mihinkään kirjoitti:
Taidat sekoittaa kitkat (nastattomat talvirenkaat) kesärenkaisiin mitkä on vaihdettu liian aikaisin keväällä alle? Tai sitten kaadut kyllä itsekin heti kun astut autosta ulos.
Ei ole renkaissa sekoiltu. Kitkat on vaan niin onnettomat liukkaalla.
Olet varmaan humalassa jos autosta ulos astuessa ei pysy pystyssä, minä en aja humalassa joten pystyssä pysyminen ei tuota vaikeuksia.
- NIITTI.HÖPÖTYKSILLE
LAINAUS KAUPPALEHDESTÄ:
"Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikön Matti Morrin mielestä kaupunkiliikenteessä tarvitaan sekä kitkojen että nastojen käyttäjiä.
Nastarenkaat karhentavat liukasta tien pintaa, jolloin kitkarenkaat pitävät sillä paremmin. Jos nastarenkaat kiellettäisiin kokonaan, tarvittaisiin entistä enemmän hiekoitusta, mikä taas lisäisi katupölyä", Morri sanoo." "Mihin nastoja tarvitaan?"
Jos auton kokonaispaino on alle 3500kg ja auton mukana tuli vain nastat niin niitä tarvitaan sakkoja välttämiseen... Kiitos suomen lain- TyhmääTyhmempiBussissa
Nastat voi aina nyppiä pois jos ne ahdistaa. Et vieläkään sitä ymmärrä vaikka monta kertaa se on sulle tälläkin palstalla kerrottu.
TyhmääTyhmempiBussissa kirjoitti:
Nastat voi aina nyppiä pois jos ne ahdistaa. Et vieläkään sitä ymmärrä vaikka monta kertaa se on sulle tälläkin palstalla kerrottu.
Tervetuloa nyppimään... En toki maksa mitään siitä sulle...
No alle kuukausi niin alkaa mun 3500 kilonen hirmu rouhimaan teitä nastoilla. Kiitos lain
- Arvo_jylppö
Itse olen aika noviisi vielä, takana vasta noin 95.000km kitkoilla (5 talvea). Tänä aikana ei ole tullut kertaakaan tilannetta jossa olisin nastoja kaivannut, muutaman nasta-hemmon olen penkasta vetäissyt kun uskoivat niin kovasti nastojen tuomaan ihanuuteen. Jos ei osaa ajaa talvella ilman nastoja - voi käyttää joukkoliikennettä. Nastat pitäisi kieltää - niin kuin monessa maassa on tehtykin.
Tiet voi karhetaan muullakin tavalla kuin nastoilla.....Tiedät hyvin, että talvisin on tilanteista, joissa kitkarenkaista on yhtä paljon hyötyä, kuin kesätenkaistakin ja tuolla tarkoitan peilijääpintaa ja jota esiintyy syrjkäisillä teillä talviaikaan.
- 92849
delfin84 kirjoitti:
Tiedät hyvin, että talvisin on tilanteista, joissa kitkarenkaista on yhtä paljon hyötyä, kuin kesätenkaistakin ja tuolla tarkoitan peilijääpintaa ja jota esiintyy syrjkäisillä teillä talviaikaan.
Pikku lisäys. Peilijäätä on runsaasti myös kaupungeissa liikenteen kiillottamilla teillä, varsinkin risteyksissä. Ja on nuo liikennemäärätkin hiukka erillaisia kuin aiemmin mainituilla syrjäisillä teillä.
Eli nastat kaupungin jäille ja kitkat Lapin lumisille teille. 92849 kirjoitti:
Pikku lisäys. Peilijäätä on runsaasti myös kaupungeissa liikenteen kiillottamilla teillä, varsinkin risteyksissä. Ja on nuo liikennemäärätkin hiukka erillaisia kuin aiemmin mainituilla syrjäisillä teillä.
Eli nastat kaupungin jäille ja kitkat Lapin lumisille teille.Juuri näin!
- Koulupoika
Nastoja tarvitaan esimerkiksi ilmoitusten kiinittämiseen, koristeiden kiinittämiseen, kissan karkoitukseen sekä heittotähtien tekemiseen.
- jormaerä
Nii oikein 25v ilman nastoja..kannattas kokeilla sitten nyky nastarenkaita niin yllättyisit kuin hyvät ne on..ja kyllä...on ollut itsellä uudet kitkat mutta ei niissä kyllä se pito ole niin hyvä kuin nastoissa.
Ja oma kokemukseni autoilussa 24v- jepulistaa
Ei tulis mieleenikään palata nastoihi. Töissä ajanut välillä nastarenkailla varustettua autoa niin lue otsikko!
- ThatsIt
"Aika jännä, että vain n. 15% suomalaisista päätyy kitkarenkaisiin. Kaikki loput 85% päätyvät nastarenkaisiin. Helsingissä vain joka viides ajaa kitkoilla. Oliskohan siihen joku syy?"
Mitä jännää siinä on? Syy on aivan selvä, ja se on tietysti se, ettei suurin osa kansalaisista kuulu terävimpään kärkeen missään asiassa.- faktaa
Innokkaimmat ajattelemattomat hätävarjelun liioittelijat ovat ajaneet täällä etelän kaupungeissa jo pari viikkoa nastarenkailla kesäkelin tapaisissa olosuhteissa. Rouhinta on alkanut ja ajourat ovat alkaneet jo nyt kulua silminnähden. Ja sitten se revitys liikennevaloista lähdettäessä. Pyöritetään nastarengasta tyhjää ja ollaan liikenteen tukkona, kun kitkarenkailla ajava on jo kaukana sivistyneellä ajotavalla ajavana. En vastusta nastoja jääradoilla ajettaessa, mutta muualla tähän turhaan kuluttamiseen ja pintojen ennen aikaiseen uusimiseen pitäisi saada loppu. Vapaaehtoisuuden pohjalta välinpitämättömät ihmiset eivät pysty ajattelemaan kokonaisvaltaisesti mistään asiasta, vaan kuluttavat teitä, koska siitä ei joudu suoranaisesti itse maksamaan. Maksu tulee niillekin, jotka ajavat säästeliäästi kitkarenkailla, verotuksen muodossa.
Keskustelin juuri erään matkatyötä tekevän kauppamatkustajan kanssa. Hän sanoi ajaneensa jo 20 vuotta kitkarenkailla joka puolella Suomea läpi talvet. Se taitaakin olla niin, nastoja käyttää vain kauppareissuja tekevät vähemmän ajavat henkilöt, joiden ajaminen ei perustu olosuhteisiin, vaan joihinkin henkilökohtaisiin piintyneisiin toisista välittämättömiin tapoihin. - nopeli
faktaa kirjoitti:
Innokkaimmat ajattelemattomat hätävarjelun liioittelijat ovat ajaneet täällä etelän kaupungeissa jo pari viikkoa nastarenkailla kesäkelin tapaisissa olosuhteissa. Rouhinta on alkanut ja ajourat ovat alkaneet jo nyt kulua silminnähden. Ja sitten se revitys liikennevaloista lähdettäessä. Pyöritetään nastarengasta tyhjää ja ollaan liikenteen tukkona, kun kitkarenkailla ajava on jo kaukana sivistyneellä ajotavalla ajavana. En vastusta nastoja jääradoilla ajettaessa, mutta muualla tähän turhaan kuluttamiseen ja pintojen ennen aikaiseen uusimiseen pitäisi saada loppu. Vapaaehtoisuuden pohjalta välinpitämättömät ihmiset eivät pysty ajattelemaan kokonaisvaltaisesti mistään asiasta, vaan kuluttavat teitä, koska siitä ei joudu suoranaisesti itse maksamaan. Maksu tulee niillekin, jotka ajavat säästeliäästi kitkarenkailla, verotuksen muodossa.
Keskustelin juuri erään matkatyötä tekevän kauppamatkustajan kanssa. Hän sanoi ajaneensa jo 20 vuotta kitkarenkailla joka puolella Suomea läpi talvet. Se taitaakin olla niin, nastoja käyttää vain kauppareissuja tekevät vähemmän ajavat henkilöt, joiden ajaminen ei perustu olosuhteisiin, vaan joihinkin henkilökohtaisiin piintyneisiin toisista välittämättömiin tapoihin.Olipa hyvin oivallettu, siihenpä ei voi paljon "lissäillä".
- Oikeata_faktaa
faktaa kirjoitti:
Innokkaimmat ajattelemattomat hätävarjelun liioittelijat ovat ajaneet täällä etelän kaupungeissa jo pari viikkoa nastarenkailla kesäkelin tapaisissa olosuhteissa. Rouhinta on alkanut ja ajourat ovat alkaneet jo nyt kulua silminnähden. Ja sitten se revitys liikennevaloista lähdettäessä. Pyöritetään nastarengasta tyhjää ja ollaan liikenteen tukkona, kun kitkarenkailla ajava on jo kaukana sivistyneellä ajotavalla ajavana. En vastusta nastoja jääradoilla ajettaessa, mutta muualla tähän turhaan kuluttamiseen ja pintojen ennen aikaiseen uusimiseen pitäisi saada loppu. Vapaaehtoisuuden pohjalta välinpitämättömät ihmiset eivät pysty ajattelemaan kokonaisvaltaisesti mistään asiasta, vaan kuluttavat teitä, koska siitä ei joudu suoranaisesti itse maksamaan. Maksu tulee niillekin, jotka ajavat säästeliäästi kitkarenkailla, verotuksen muodossa.
Keskustelin juuri erään matkatyötä tekevän kauppamatkustajan kanssa. Hän sanoi ajaneensa jo 20 vuotta kitkarenkailla joka puolella Suomea läpi talvet. Se taitaakin olla niin, nastoja käyttää vain kauppareissuja tekevät vähemmän ajavat henkilöt, joiden ajaminen ei perustu olosuhteisiin, vaan joihinkin henkilökohtaisiin piintyneisiin toisista välittämättömiin tapoihin.Mikä tekee sinulle noin vaikeaksi ymmärtää mistä kunnollisten nastoitettujen talvirenkaiden hankkimisessa on kyse?
Se ei ole hiljaisuus, ei teiden vähäisempi kuluminenkaan pohjavesien pilaantumisen ja teiden rikkoutumisen kustannuksella.
Ei, se on vain yksinkertaisesti turvallisuus. Onko käsite 'turvallisuus' sinulle tuttu? - merkava
Oikeata_faktaa kirjoitti:
Mikä tekee sinulle noin vaikeaksi ymmärtää mistä kunnollisten nastoitettujen talvirenkaiden hankkimisessa on kyse?
Se ei ole hiljaisuus, ei teiden vähäisempi kuluminenkaan pohjavesien pilaantumisen ja teiden rikkoutumisen kustannuksella.
Ei, se on vain yksinkertaisesti turvallisuus. Onko käsite 'turvallisuus' sinulle tuttu?Sen tähden ajelen panssarivaunulla omassa pihassa! Kyllä on pitoa!
- totutellaan
Sanottakoon nyt vielä tähän soppaan ja aloittajan kysymykseen, että nastoja tarvitaan vain teiden rouhintaan ja että saadaan asvalttifirmoille hommia. Tämä on yksinkertainen kylmä totuus. Kun kaikki ajaisivat nastoittamattomilla talvirenkailla, eli siis kitkoilla, teiden kunnossapitoon tulisi vielä parannuksia ja yhteiskunnan menot pienenisivät, kun tiet kestäisivät jopa kymmenen vuotta pidempään.
- ThatsIt
merkava kirjoitti:
Sen tähden ajelen panssarivaunulla omassa pihassa! Kyllä on pitoa!
Jäällä tela ei muuten pidä mitään.
- Oikeata_faktaa
totutellaan kirjoitti:
Sanottakoon nyt vielä tähän soppaan ja aloittajan kysymykseen, että nastoja tarvitaan vain teiden rouhintaan ja että saadaan asvalttifirmoille hommia. Tämä on yksinkertainen kylmä totuus. Kun kaikki ajaisivat nastoittamattomilla talvirenkailla, eli siis kitkoilla, teiden kunnossapitoon tulisi vielä parannuksia ja yhteiskunnan menot pienenisivät, kun tiet kestäisivät jopa kymmenen vuotta pidempään.
En todellakaan ole hankkinut nastarenkaita teiden rouhintaan enkä tuottaakeni työtä asfalttifirmoille.
Ei, vaan siksi, koska ne ovat ylivoimaisesti turvallisemmat suomalaisessa talviliikenteessä.
Hankitko sinä kitkat, jotta pohjavedet suolaantuvat, tiet rikkoutuvat, terässillat ruostuvat, betonisilla hapertuvat, luonto saastuu?
Kylmä totuus on, että nuo sinunkin mainitsemasi kitkojen vuoksi tarvittava lisääntynyt teidenhoito tarkoittaa lisää suolaa huimia määriä. Nykymäärä lienee yli 100.000 tonnia/kausi. Monikohankertaiseksi määrä lisääntyisi?
Muu teiden hoito on kallista ja siitä päättää poliitikot budjeteissaan. Miksi muka luulet, että heidän intonsa lisätä rahaa tienhoitoon lisääntyisi nastarenkaiden poistumisen myötä.
Asfaltin tuhoutumisen lisääntyminen, siltojen ruostuminen/hapertuminen lisääntyisi valtavasti, saastuminen lisääntyisi valtavasti ja mikä vakavinta onnettomuudet lisääntyisivät huomattavasti. Tämäkö muka olisi säästöä? - YksPikkuJuttu
totutellaan kirjoitti:
Sanottakoon nyt vielä tähän soppaan ja aloittajan kysymykseen, että nastoja tarvitaan vain teiden rouhintaan ja että saadaan asvalttifirmoille hommia. Tämä on yksinkertainen kylmä totuus. Kun kaikki ajaisivat nastoittamattomilla talvirenkailla, eli siis kitkoilla, teiden kunnossapitoon tulisi vielä parannuksia ja yhteiskunnan menot pienenisivät, kun tiet kestäisivät jopa kymmenen vuotta pidempään.
Nastaton talvirengas ei välttämättä ole kuitenkaan kitkarengas.
- 1a2a
Todella selvä syy! 15% on kokeillut kitkarenkaita ja sen jälkeen siirtynyt niihin! 85% ei ole käytännön kokemusta kitkarenkaista. Ei todellakaan voi olla koska myynti on niin vähäistä.
- EtOleYksinLiikenteessä
Sä ajattelet itsekäästi, joka on tässä tapauksessa vähemmän viisasta = tyhmää.
Itse ainakin toivon, ettei liikenneturvallisuutta - ainakaan tässä rengasasiassa - heikennetä pätkän vertaa enempää. Vaikka itse olen loistokuski ja valioluokan sompamies, miljonat ja taas miljoonat km vahingotta takana, se ei estä sitä, että joku vähemmän taitava tulee päälle ja siinä voi allekirjottaneelta mennä henki.- HarhaluulossaElät
Tiedätkö että jo 70-luvulla tehdyissä kyselyssä 90 % miesautoilijoista väitti olevansa keskivertoa parempia kuljettajia? Jokainenhan voi päässään miet5iä voiko noin olla. Kun itse saa määritellä omat ajotaitonsa niin miten puolueettomina ja todellisina omat arviot ovat? Miksi tuo prosenttiluku olisi tänäpäivänä yhtään pienempi kun tämäkin palsta on täynnä omaa parrmmuuttaan hehkuttavia mestareita? Tätä vastaan kysyn että miksi juuri sinä OIKEASTI olisit ketään parempi??
- helppoaaa
25 vuotta ilman kitkarenkaita!!!! Ajan ammatikseni enkä kaipaa kitkoja. Jos pelottaa niin annan ajo-opetusta niin sinäkin voit luopua kitkarenkaista! Anna yhteystietosi niin opetan sinutkin ajamaan turvallisella nastarenkaalla!
- NastojenTarveOnIso
Yksikään kitkarengaskuski ei voi kuvitella ajotavoistaan mitään ylimääräistä. Toisin on nastarenkailla ajavilla jotka koko ajan kuvittelevat sen nastan pystyvän mihin vain. Juuri sen vuoksi he saavat kaikki kelitkin kuulostamaan vielä pahemmalta kuin mitä ne ovat oiekasti. Eilen viimeksi kuulin kuinka nastarenkaat liukuivat pitkin paljasta asfaltin pintaa koska kuljettaja ajaa siten, että rengas liukuu koko ajan joka käänteessä. Eikä pinnan liukkaudella ole mitään tekemistä koko tavan kanssa. Ilman nastarenkaita nämä peelot ajaisivat ulos aivan heti. Nastojenkin kanssa ovat aivan äärirajoilla koko ajan.
- OnIsoTarve
No ajatteles mikä olisi turvallisuustilanne liikenteessä, jos nuo mainitsemasi peelot joutuisivat ajamaan kitkarenkailla.
Onneksi Suomessa on sentään päättäjillä järki päässä näissä asioissa. - NastojenTarveOnIso
OnIsoTarve kirjoitti:
No ajatteles mikä olisi turvallisuustilanne liikenteessä, jos nuo mainitsemasi peelot joutuisivat ajamaan kitkarenkailla.
Onneksi Suomessa on sentään päättäjillä järki päässä näissä asioissa.Sitähän juuri tarkoitan, ettei noilla ajotaidoilla tiellä voikaan pysyä, mikäli koko ajan tarvitsee ylimääräisiä apuja jostakin. Itse en ajotapani vuoksi niin kipeästi tarvitse nastoja, en edes talvella.
- OnIsoTarve
NastojenTarveOnIso kirjoitti:
Sitähän juuri tarkoitan, ettei noilla ajotaidoilla tiellä voikaan pysyä, mikäli koko ajan tarvitsee ylimääräisiä apuja jostakin. Itse en ajotapani vuoksi niin kipeästi tarvitse nastoja, en edes talvella.
Juuri näin. Liikenteessä on aina huomattava määrä itsensä epävarmaksi tuntevia ja vähäisen kokemuksen liukkaalla ajamiseen omaa henkilöitä. Koskaan näistä ei pääse eroon. Nastarenkaat ovat siten erittäin perustellut. On vaikea ymmärtää turvallisuusnäkökulmasta katsoen, miksi jotkut niin kiivaasti pyrkivät jopa kieltämään nastarenkaita.
Tietysti aina on myös kuljettajia, jotka katsovat, ettei heillä on erinomaisen ajotaitonsa vuoksi tarvetta 'ylimääräiseen apuun' liukkauden ehkäisemiseksi. Heidän selvästi muita paremmat ajotaidot kompensoivat riittävästi turvavälineiden antamaa passiivista lisäturvaa, joten nämä turvallisuutta lisäävät välineet ovat heille tarpeettomia.
Sitten on taas meikäläisen kaltaisia hyvin tavallisia autoilijoita, jotka ovat ajaneet vuosikymmeniä kolaroimatta talviliukkaillakin, mutta edelleen arvostavat myös kaikkia lisäturvaa tuovia apuvälineitä ja huolehtivat kukin kykyjensä mukaan että autoissaan sellaiset löytyvät.
Meitä on niin moneksi liikenteessäkin. - NastojenTarveOnIso
OnIsoTarve kirjoitti:
Juuri näin. Liikenteessä on aina huomattava määrä itsensä epävarmaksi tuntevia ja vähäisen kokemuksen liukkaalla ajamiseen omaa henkilöitä. Koskaan näistä ei pääse eroon. Nastarenkaat ovat siten erittäin perustellut. On vaikea ymmärtää turvallisuusnäkökulmasta katsoen, miksi jotkut niin kiivaasti pyrkivät jopa kieltämään nastarenkaita.
Tietysti aina on myös kuljettajia, jotka katsovat, ettei heillä on erinomaisen ajotaitonsa vuoksi tarvetta 'ylimääräiseen apuun' liukkauden ehkäisemiseksi. Heidän selvästi muita paremmat ajotaidot kompensoivat riittävästi turvavälineiden antamaa passiivista lisäturvaa, joten nämä turvallisuutta lisäävät välineet ovat heille tarpeettomia.
Sitten on taas meikäläisen kaltaisia hyvin tavallisia autoilijoita, jotka ovat ajaneet vuosikymmeniä kolaroimatta talviliukkaillakin, mutta edelleen arvostavat myös kaikkia lisäturvaa tuovia apuvälineitä ja huolehtivat kukin kykyjensä mukaan että autoissaan sellaiset löytyvät.
Meitä on niin moneksi liikenteessäkin."Liikenteessä on aina huomattava määrä itsensä epävarmaksi tuntevia ja vähäisen kokemuksen liukkaalla ajamiseen omaa henkilöitä. Koskaan näistä ei pääse eroon."
Tuo on juuri se mitä EN tarkoita. Liikenteessä on paljon nimenomaan sellaiaisia henkilöitä joiden itsevarmuus on luokkaa ääliöidiootti. Eli ajotapa on sellainen, jossa kaikki mahdollinen tekniikasta muihin liikkujiin asti joutuu tosi kovalle koetukselle. He ajavat koko ajan ns. yli. Siitä seuraa se, että kaikki olemassa olevat apuvälineet on pakko olla käytössä koska muuten hukka perii. Marginaalit ovat niin pienet, ettei virheisiin yksinkertaisesti ole varaa edes normaali liikenteen vauhdissa. Ja tämä ilmiö on todella yleistä, paljon yleisempää kuin epävarmuus, jonka taas näkee ajotavasta senkin.
- pelkoaaaaaaaa
Ajetaanko rallissakin kitkarenkailla talviolosuhteissa, voi ajaa on eri asia mutta ajetaanko ja vastaus on ei. Jostain syystä ne käyttää nastarenkaita.
Mene sinne neuvomaan miten ajetaan kitkarenkailla rallia.
Kai ne sitten pelkäääääääääää kun niin pelottaaaaaaaa- NastojenTarveOnIso
Tuohan oikeasti rallissa vain sääntöasia. Yhtä lailla ne nastat voitaisiin varmasti kieltääkin, mutta mikä olisi vaikutus kilpailulle? Tuskin hyvä, eikä kilpailutilannetta kuulu muutenkaan sekoittaa tavalliseen siviililiikenteeseen. Eihän kukaan täysillä käyvä aja kesällä slikseilläkään muualla kuin radalla. Vertailu ralliin on siis aivan helvetin horjuva.
- OnIsoTarve
NastojenTarveOnIso kirjoitti:
Tuohan oikeasti rallissa vain sääntöasia. Yhtä lailla ne nastat voitaisiin varmasti kieltääkin, mutta mikä olisi vaikutus kilpailulle? Tuskin hyvä, eikä kilpailutilannetta kuulu muutenkaan sekoittaa tavalliseen siviililiikenteeseen. Eihän kukaan täysillä käyvä aja kesällä slikseilläkään muualla kuin radalla. Vertailu ralliin on siis aivan helvetin horjuva.
Tottahan onkin, ettei kilpailutilannetta sellaisenaan pidä verrata siviililiikenteeseen.
Kilpailutilanteessa, kuten talvirallissa, renkaiden rooli on nimenomaan mahdollistaa mahdollisimman hyvä pito, jotta itse kilpailu olisi järkevää ja pystyy paremmin keskittymään siihen.
Tämän vuoksi tietysti käytetään nastarenkaita.
Aina voi kysyä miksi siviililiikenteessä ei vastaavasti kannattaisi käyttää mahdollisimman pitäviä talvirenkaita, jotta paremmin voi keskittyä itse liikenteeseen ja siinä turvalliseen liikkumiseen. Vaikkei kyseessä olekaan kilpailu.
Minusta vertailu ei tässä mielessä ole laisinkaan horjuva. - NastojenTarveOnIso
OnIsoTarve kirjoitti:
Tottahan onkin, ettei kilpailutilannetta sellaisenaan pidä verrata siviililiikenteeseen.
Kilpailutilanteessa, kuten talvirallissa, renkaiden rooli on nimenomaan mahdollistaa mahdollisimman hyvä pito, jotta itse kilpailu olisi järkevää ja pystyy paremmin keskittymään siihen.
Tämän vuoksi tietysti käytetään nastarenkaita.
Aina voi kysyä miksi siviililiikenteessä ei vastaavasti kannattaisi käyttää mahdollisimman pitäviä talvirenkaita, jotta paremmin voi keskittyä itse liikenteeseen ja siinä turvalliseen liikkumiseen. Vaikkei kyseessä olekaan kilpailu.
Minusta vertailu ei tässä mielessä ole laisinkaan horjuva.Joopa joo. Rallin säännöissä, aivan kuten muissakin vastaavissa, on tarkoitus vaikuttaa myös lajin sisältöön. Mikäli kunnon talviralleja oikesti olisi, saattaisi tilanne olla se, että niitä koitettaisiin ajaa läpi myös ilman tolkuttomia rallipiikkejä. Oikeastihan asia on niin, että kyseessä on nopeusero kilpailu, ei varsinaisesti sellainen kisa jossa pyritään huippuun koko ajan. Ja tämä sama pätee niin ikään siviililiikenteeseen. Pudotetaanhan talvella rajoituksiakin alemmas juuri olosuhteista johtuen, vaikka kuinka on nastarenkaita olemassa.
- OnIsoTarve
NastojenTarveOnIso kirjoitti:
Joopa joo. Rallin säännöissä, aivan kuten muissakin vastaavissa, on tarkoitus vaikuttaa myös lajin sisältöön. Mikäli kunnon talviralleja oikesti olisi, saattaisi tilanne olla se, että niitä koitettaisiin ajaa läpi myös ilman tolkuttomia rallipiikkejä. Oikeastihan asia on niin, että kyseessä on nopeusero kilpailu, ei varsinaisesti sellainen kisa jossa pyritään huippuun koko ajan. Ja tämä sama pätee niin ikään siviililiikenteeseen. Pudotetaanhan talvella rajoituksiakin alemmas juuri olosuhteista johtuen, vaikka kuinka on nastarenkaita olemassa.
En ihan ymmärtänyt mitä yritit sanoa ja oliko se edes vastine kirjoitukseenikaan.
Minun pointtinihan renkaiden osalta oli vain se, että renkaat ovat vain väline, joilla pyritään helpottamaan tavoitteen saavuttamista mahdollisimman hyvin.
Päätavoitehan rallissa on tietysti voitto. Eli ajaa rallin erikoiskokeet mahdollisimman nopeasti.
Siviililiikenteessä päätavoite on päästä turvallisesti perille.
Noihin molempiin tavoitteisiin sopii oikein hyvin se, että autossa on mahdollisimman hyvät ja talviliukkailla luonnollisesti pitokyvyltään mahdollisimman hyvät renkaat. Se antaa kuljettajalle mahdollisuuden keskittyä enemmän muihin liikkumisen haasteisiin.
Eihän nopeusrajoitukset ole millään muotoa ristiriidassa siviililiikenteen em tavoitetta ajatellen. Ei nastatkaan mitään ihmeitä kykene tekemään, jos ajotapa on holtiton, nopeudenkin osalta. Nehän antavat ainoastaan paremmat pito-ominaisuudet ja sitä myöden passiivista lisäturvaa niinkuin muutkin nykyautoissa olevat turvavälineet, mutta eivät estä kuljettajan töppäyksiä eikä paranna kuljettajan ajotaitoa.
- vajakit.superlataamooon
Nastarenkailla ajaminen on vähän sama asia kun bussi ilman kuskia.
- OnIsoTarve
Ihan noin suurta luottamusta nastarenkaiden ylivoimaisuuteen ei sentään kannata olla.
Kyllä kuljettaja on ratkaisevassa asemassa aina myös nastarenkaillakin ajettaessa. Nastarenkaat ainoastaan antavat paremman pidon ja sitä myöden parantavat turvallisuutta ja antavat kuljettajalla hieman paremman mahdollisuuden keskittyä liikenteeseen muilta osin.
Nastarenkaat ei estä kuljettajan tekemiä virheitä, vaikka saattavatkin virheestä riippuen helpottaa virheiden korjausliikkeitä.
- 53vratissa
25 vuotta auton ratissa, eikä vielä tiedä mihin nastoja tarvitaan! ..Ja luulee osaavansa antaa ajo-opetusta!
- onhan.näitä
Näitä luuloissaan eläviä on aloittajan lisäksi joitain muitakin.
Yksi idiooteimmista lienee palstapelleksi tituleerattu "autoilija".
Myös "vajakeille milloin mitäkin" on jonkun pakkomielteen vallassa muiden rengasvalinnoista ja vallankin renkaiden vaihtoajankohdasta. - NastojenTarveOnIso
onhan.näitä kirjoitti:
Näitä luuloissaan eläviä on aloittajan lisäksi joitain muitakin.
Yksi idiooteimmista lienee palstapelleksi tituleerattu "autoilija".
Myös "vajakeille milloin mitäkin" on jonkun pakkomielteen vallassa muiden rengasvalinnoista ja vallankin renkaiden vaihtoajankohdasta.Kyllä noita harhaluuloissa eläviä on todella paljon enemmän kuin pelkästään aloittaja ja nuo mainitsemasi tyypit. Noin 100% kaikista tapaamistani tyypeistä kuuluu juuri siihen kategoriaan.
- onhan.näitä
NastojenTarveOnIso kirjoitti:
Kyllä noita harhaluuloissa eläviä on todella paljon enemmän kuin pelkästään aloittaja ja nuo mainitsemasi tyypit. Noin 100% kaikista tapaamistani tyypeistä kuuluu juuri siihen kategoriaan.
" Noin 100% kaikista tapaamistani tyypeistä kuuluu juuri siihen kategoriaan."
Kirjoittelet sitten jostakin mielisairaalasta.
Siellä kuvittelis olevan jotkin muut asiat enemmän tapetilla kuin autoilijoiden rengasvalinnat. - NastojenTarveOnIso
onhan.näitä kirjoitti:
" Noin 100% kaikista tapaamistani tyypeistä kuuluu juuri siihen kategoriaan."
Kirjoittelet sitten jostakin mielisairaalasta.
Siellä kuvittelis olevan jotkin muut asiat enemmän tapetilla kuin autoilijoiden rengasvalinnat.Joo kirjoittelen, ja sen mielisairaalan nimi on Suomi.
- Anonyymi
Pitääkö ilmoittautua erillisille kurssille vai miten opetukseen pääsee?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124480MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar872303Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5611758Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1011481- 71211
Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671177Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331108Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt219980Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o63941Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3918