Nimetkää veneitä, jotka on tarkoitettu koviin olosuhteisiin ja jotka ovat omassa luokassaan nopeita.
Osaavat voivat myös kertoa, mitä veneistä voi päätellä lukujen valossa ja miten luvut ovat yhteydessä kokemuksiin veneistä.
Nimetkää nopeita kovien olosuhteiden veneitä
39
134
Vastaukset
- Jurpo
Terhi 375
- dggfhkl
Masmar 75
- KoVakEli
VOR:it menee kovaa, on ok...
https://youtu.be/xne1hOLTHcU- 10-14
On vähän kyseenalaista, voiko VOR-veneitä pitää "koviin olosuhteisiin tarkoitettuina". Itse asiassa väitän, että kukaan ei edes tee veneitä, joissa tuo ominaisuus yhdistyisi nopeuteen. VOR-veneet ovat hiukan kertakäyttötuotteita, koska ne pyritään tekemään ensisijaisesti nopeiksi.
Ainakin minun mielestäni "koviin olosuhteisiin tarkoitettu" edellyttäisi, että vene kestää niissä olosuhteissa vuosikymmeniä.
- Open60class
Open 60 class
Open 40 class
ovat tietenkin nopeita omissa luokissaan ja varmasti myös moniin muihin saman kokoluokan veneisiin nähden. Numerotiedot ja muun datan samoin kuin purjehdusvideoita jokainen voi katsella netistä. - klopolk
Jos unohdetaan nopeus, niin tällä hetkellä eniten koviin olosuhteisiin tehtyjä veneitä taitavat olla ne, jotka tekevät charter keikkaa Tulimaalta Etelä-mantereelle. Youtubessa löytyy yhdestä esittelyvideo, en nyt vain muista veneen enkä kipparin nimeä.
( Moottorivenepuolella sitten tietysti meripelastusveneet ja luotsiveneet. ) - Karibiaonaavantakana
Kiitos vastauksista. Tarkoituksenani oli kuitenkin kysellä enemmän perhepurjehdukseen soveltuvista veneistä, siis sellaisista, joilla uskaltaa paitsi Karibialle niin myös pois sieltä. Tai joilla pohjoisen ja etelän olosuhteet eivät olisi ylitsepääsemättömiä.
- pogolleaani
Ei nyt ihan jäävuorien sekään, mutta nopeaan valtameripurjehdukseen Pogot. Suomessa taitaa ainoa olla Huuselan Pogo 40. Suht askeettinen, mutta toimii perheenkin kanssa ja maailmalla näkeekin myös ranskisten perhemiehistöllä. Yksi erikoisuus: Suunniteltu kestämään osuma konttiin.
- kuullostaajodlaukselta
Mihin kohtaan sen osuman pitää tulla
- PogoKestääOsuman
Totta. Pogo 40 on ainoa muovivene, joka todellakin kestää konttia päin ajamisen. Se on nimittäin suunniteltu kestämään se.
- Jakettinkiä
Ennen rakennettiin veneitä ja ne kestivät vaikka maalle ajon. Nykyään on toisin, koska materiaalivahvuudet vedetään minimiin.
Hyvin kestää Dehler kasassa.
https://youtu.be/rvxhQO4pw2E
Kai noita uudempiakin on, joissa köli kestää.
https://youtu.be/TGWjmboWcYc - Kokemustakkk
Ennen rakennettiin veneitä ja ne kestivät vaikka maalle ajon. Nykyään on toisin, koska materiaalivahvuudet vedetään minimiin.
Hyvin kestää Dehler kasassa.
https://youtu.be/rvxhQO4pw2E - Joakim1
Jakettinkiä kirjoitti:
Ennen rakennettiin veneitä ja ne kestivät vaikka maalle ajon. Nykyään on toisin, koska materiaalivahvuudet vedetään minimiin.
Hyvin kestää Dehler kasassa.
https://youtu.be/rvxhQO4pw2E
Kai noita uudempiakin on, joissa köli kestää.
https://youtu.be/TGWjmboWcYcNo ei tuo Dehlerin video mitenkään erityisen vakuuttava ole. Makaava uppotukki tai kevyehkö irtonainen puulaituri eivät ole kovinkaan vaativia esteitä reilun 6 solmun vauhdissa. Myös törmäys aallonmurtajaan näyttää kohtuu lievältä, sillä ihmiset pysyvät helposti paikoillaan yhdellä kertaa jopa seisten.
Kyllä Suomessa on kivilleajon jälkeen tehty suuria korjauksia myös 70- ja 80-luvun veneisiin ja myös Dehlereihin, Swaneihin jne. Voi myös tulla henkilövahinkoja jonkun lennettyä veteen, rattiin tai kajuuttaan. Saattaa myös moottori, uuni tai muu raskas esine revetä paikoiltaan.
Mitä Pogo on itseasiassa suunniteltu kestämään tai sen väitetään kestävän? Minä en ainakaan usko hetkeäkään, että se selviäisi 15 solmun törmäyksestä konttiin ilman vakavia vaurioita. Saattaa toki jäädä kellumaan.
Suomessa on Arin veneen lisäksi ainakin yksi Pogo 30 Helsingissä. - Mitenlie
"Myös törmäys aallonmurtajaan näyttää kohtuu lievältä, sillä ihmiset pysyvät helposti paikoillaan yhdellä kertaa jopa seisten."
Täydellä purjehdusvauhdilla siihen kuitenkin mennään, mitä tuo lienee, yli kuusi solmua.
Jos veneen kestävyydestä ei kerro mitään suora törmäys rantaan, niin mikä sitten kertoo? Joakim1 kirjoitti:
No ei tuo Dehlerin video mitenkään erityisen vakuuttava ole. Makaava uppotukki tai kevyehkö irtonainen puulaituri eivät ole kovinkaan vaativia esteitä reilun 6 solmun vauhdissa. Myös törmäys aallonmurtajaan näyttää kohtuu lievältä, sillä ihmiset pysyvät helposti paikoillaan yhdellä kertaa jopa seisten.
Kyllä Suomessa on kivilleajon jälkeen tehty suuria korjauksia myös 70- ja 80-luvun veneisiin ja myös Dehlereihin, Swaneihin jne. Voi myös tulla henkilövahinkoja jonkun lennettyä veteen, rattiin tai kajuuttaan. Saattaa myös moottori, uuni tai muu raskas esine revetä paikoiltaan.
Mitä Pogo on itseasiassa suunniteltu kestämään tai sen väitetään kestävän? Minä en ainakaan usko hetkeäkään, että se selviäisi 15 solmun törmäyksestä konttiin ilman vakavia vaurioita. Saattaa toki jäädä kellumaan.
Suomessa on Arin veneen lisäksi ainakin yksi Pogo 30 Helsingissä.Neljän solmun vauhdissa olen joskus törmännyt kivelle, tai mä olin vain kyydissä. Ei se kovalta tuntunut, vaikka kölin takaosa laminaatti repesi ja tuli vuoto. Varmaan törmäyksen kovuus ratkaisee. Meidän tapauksessa ei pysähdytty kuin seinään, vaan kahdella pompulla ehkä metrin-kahden matkalla. Tuskinpa lasikuidulla normaalisti saavutetaan parempia törmäysominaisuuksia kuin metalliveneillä.
- seppomartti
Arconan törmäysköli olisi lasikuituveneessä kova sana. Videosta ei näy yksityiskohdat mutta kesti vaurioitta 8 solmun täys`stopin
- Joakim1
Mitenlie kirjoitti:
"Myös törmäys aallonmurtajaan näyttää kohtuu lievältä, sillä ihmiset pysyvät helposti paikoillaan yhdellä kertaa jopa seisten."
Täydellä purjehdusvauhdilla siihen kuitenkin mennään, mitä tuo lienee, yli kuusi solmua.
Jos veneen kestävyydestä ei kerro mitään suora törmäys rantaan, niin mikä sitten kertoo?Vauhtia oleellisempaa on miten vene pysähtyy. Noin lähtökohtaisesti voimat ovat 10-kertaiset 10 cm pysähdyksessä 1 m pysähdykseen verrattuna. On hyvin eri asia osua hieman joustavaan kivikkoon/hiekkaan tai loivaan rantaan kuin terävään kallion reunaan.
Sama vene voi helposti kestää 7 solmun karilleajon, mutta hajota pahasti 4 solmun karilleajossa.
Tuossa Linjetin systeemissä ja muissakin vastaavissa on juuri ideana pidentää tuota pysähtymismatkaa, vaikka törmäyskohta olisikin epäedullisen terävä ja joustamaton. Linjetin systeemissä sanotaan kölin kärjen liikkuvan 70 cm törmäyksessä eli veneen pysähtymismatka on vähintään sen verran. Tuon 70 cm matkalla pidetään voima kohtuullisena erilaisilla hydrauliikkaratkaisuilla, sopivan joustavalla kumilla tms.
Tuollaisen jouston voi tehdä myös lasikuitupohjaan: http://www.schildt.nu/dominant95/keel_in_media_bfa11_81.htm
- Soliurheilua
Global Challenge-veneet. Ovat terästä ja rakennettu kiertämään pallo vastapäivään. Organisaatio, joka ne valmistutti on mennyt nurin ja veneet (kymmeniä) levinneet kai lähinnä ekstreem-charter veneiksi. Ovat 68-72 jalkaa pitkiä ja miehistöä 18 hlöä. Olen muutaman päivän legin tuollaisella purjehtinut ja voin sanoa, että oli tukevasti rakennettu vene ja kryssikykyä riitti.
- Tötyöröööö
Olisiko Swanit ja Balticit hyviä? Vuosimalli kukkaron mukaan. Maarianhaminassa oli maailmalta Suomeen tulossa hieno uudehko Grand Soleil 45. Näytti asialliselta.
- esimswaanit
Aussiteini Jessica Watson purjehti yksin tollasella 34 jalkasella S&S veneellä maailman ympäri.
http://www.jessicawatson.com.au/pink-lady
Eli kait nuo tuon tyyppiset veneet sopii aika koviin olosuhteiiin. esim. Swaneissa on samantyylinen rungon muotoilu.- Stephesindesign
Kyllähän Olin Stephensin suunnittelemissa veneissä, kuten S&S 34 (S&S = Sparkman&Stephens), S&S 6,6, S&S Swan 36-65 jne, on saman tyyppinen rungon muoto.
- alubåt
Ranskalaiset OVNI ja Boreal tekevät valtameripurjehdukseen suunniteltuja veneitä. Ovat varmasti mielenkiintoisia vaihtoehtoja
- Joshua40
Joshua 40
- OmassaLuokasaanNopea
FC Clemenceau
Cigale 16? Alumiinivene, sama suunnittelija kuin Pogoissa.
- Ovnistapolvi
Eivät ole nuo alumiiniveneet kovien olosuhteiden veneitä, eivätkä ne ole myöskään nopeita, vaan päinvastoin. Ne oikenevat huonosti ja ovat hitaita.
- jessus_sentään
Voi jessus taas tätä suoli24:n tietämättömyyttä.
[sarkasmi päälle]
Juu, tottakai joka ikinen alumiinista valmistettu purjevene on hidas ja oikenee huonosti. Se alumiini sen tekee, ihan väistämättä. Se on sellaista hidasta ja oikenematonta materiaalia. Kyllä.
[sarkasmi pois] - Mannesvalli
Eihän se siitä alumiinista johdu vaan kunnollisen kölin puutteesta ja muista ominaisuuksista.
Mannesvalli kirjoitti:
Eihän se siitä alumiinista johdu vaan kunnollisen kölin puutteesta ja muista ominaisuuksista.
Mikä tuon Cigalen kölissä on vikana?
- Jappiatuottas
Cigalesta sanotaan: "Draught with centerboard down : 2,20 m"
Eikö tuo centerboard ole vain "levy" vai ovatko termit hakusessa? Jappiatuottas kirjoitti:
Cigalesta sanotaan: "Draught with centerboard down : 2,20 m"
Eikö tuo centerboard ole vain "levy" vai ovatko termit hakusessa?Kyllä se sitä tarkoittaa, mutta silti mun mielestä ne on rakennettu normaalilla kölillä (kts. kuva 11):
http://www.inautia.com/used-boat-24500090153055575550531029848455.html
Pogot on mun käsittääkseni usein nostokölisiä. Ero Ovneihin on siinä, että niissä Pogoissa painolasti on nostokölissä, kun taas Ovneissa se on rungon sisällä.
Tässä on vene koviin olosuhteisiin:
www.kmy.nl/yacht/bestevaer-53st-bestevaer-ii.html
http://www.kmy.nl/library/media/1-050315-bestevear-53--56st-bestevear-ii--tranquilo-yachting-world-2006-eng-pdf.pdf- hpthpthpt
Jes, tämmöisen tilaan heti kun saan lottovoiton!
hpthpthpt kirjoitti:
Jes, tämmöisen tilaan heti kun saan lottovoiton!
Joo, yachting worldin artikkelissa muuten sanottiin, ettei veneessä ole ollenkaan tavanomaisia läpivientejä (sea cocks), vaan "standpipes", mitäköhän ne on?
- standpipe
Bossu kirjoitti:
Joo, yachting worldin artikkelissa muuten sanottiin, ettei veneessä ole ollenkaan tavanomaisia läpivientejä (sea cocks), vaan "standpipes", mitäköhän ne on?
Joissakin veneissä olen nähnyt ratkaisun, jota "standpipe" ilmeisestikin tarkoittaa. Pohjan läpi tuli yksi ainoa isokaliberinen pystysuora putki. Tähän piippuun oli sitten yhdistetty imuletkut eri tarkoituksia varten (moottori, vessa..). Sopii varmaankin alumiiniveneeseen, mutta ei liene ainakaan tavallinen ratkaisu lasikuitumuovisissa veneissä.
Läpivienti on kylläkin eri asia kuin pohjahana (seacock).
- eroarahasta.fi
Kunnon kumivene.
- Haddoch56
Clickue 42, kestää kovatkin kolhut.
- haaksirikkoAtlantilla
Upouusi "Hugo Boss" Open 60 haaksirikkoutui eilen (31.10.2015) Atlantilla. Tässä video Alex Thompsonin gastin pelastamisesta:
https://www.youtube.com/watch?v=QCmP8XrsQuw- vanhajäärä
hupsista! Onneksi selvisivät hengissä. Mitä mahtaa sponsorit tuumata moisesta? On noi kiitävät hiilikuitumonsterit aikamoisia; itse valitsisin kuitenkin vanhan klassikon avomeriveneeksi. Ei tarvii niin usein soitella helikopteria hakemaan..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1272044
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1041863Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?841659Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy621508Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M331192- 821134
Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm561123- 1101093
Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s471066Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet441013