Eläimistä pidetään parempaa huolta,

näin

kuin vanhuksista. Hävetkää päättäjät. Vika ei ole hoitajien lukumäärässä, vaan osaamattomuudesta, laiskuudesta ja koko organisaation tehottomuudesta. Kuvasin salaa äitini kohtelua ja hoitamista palvelutalossa pienellä televisioon asentamallani kameralla 24/7 kolmen viikon ajan.

92

230

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mietivähän

      okei, jos kepillä hakkaaminen ja teurastus on parempaa kohtelua

      • Mieti_Itse

        Miltä sinusta tuntuisi, jos kuluneita ja tulehtuneita jäseniä väännellään, niin että vanhus huutaa kivusta. Tai miltä tuntuu, jos ei neljään tuntiin kukaan tule kääntämään kyljelleen, jotta voisi yskiä liman pois. Tuon rinnalla kepillä hakkaaminen olisi pieni paha.


    • kovakohtalo

      Olen samaa mieltä. En ole kuvannut, mutta käynyt katsomassa läheistäni joka päivä ja nähnyt, että harva hoitaja edes välittää vanhuksista. Kai teit valituksen nimimerkki "näin". Sinullahan on todistusaineistoa.

      • kantelu.tehty

        Kyllä jotkut hoitajat oikeasti tekevät parhaansa. Vuorotyössä vaan ehtii olla vuorokauden aikana monenlaista hoitajaa. Itse yllätyin, että heti kun lähiomainen pistettiin saattohoitoon, ruokailu laiminlyötiin kun silmä vältti. Hämmästyneenä panin merkille, että potilashuoneessa ruuat olivat potilaan vieressä pöydällä koskemattomina vielä kaksi tuntia ruokailun alkamisesta. Kun kysyin asiaa, hoitaja mitään sanomatta lämmitti ruuan ja syötti vanhuksen. Hyvin maistui.
        Hoitajat olivat aikaisemmin varoitelleet omaisia syöttämästä, koska "saattaisi mennä väärään kurkkuun". Oven listassa luki, että ei ole syönyt mitään, joskus syönyt esim. puoli desiä. Kun kuitenkin syötin marjakiisseliä, ei mitään torjuntaa ollut. Sellaistakin näin, että potilaan suuhun tyrkitään liian kuumaa ruokaa. Jos vanhus estelee, syöttäminen jätetään silleen.
        Viikkojen kuluessa sain sellaisen vaikutelman, että vanhusten annetaan kuivua ja kuihtua hiljakseen. Tämäkin iäkäs vanhus sinnitteli pelkällä kipulääkityksellä useita viikkoja. Muu lääkitys oli lopetettu.
        Kaikkein ankeinta on niillä vanhuksilla, joita ei käydä katsomassa tai esim. pitkien matkojen takia harvoin. Aika piittaamatonta touhua.


      • kovakohtalo
        kantelu.tehty kirjoitti:

        Kyllä jotkut hoitajat oikeasti tekevät parhaansa. Vuorotyössä vaan ehtii olla vuorokauden aikana monenlaista hoitajaa. Itse yllätyin, että heti kun lähiomainen pistettiin saattohoitoon, ruokailu laiminlyötiin kun silmä vältti. Hämmästyneenä panin merkille, että potilashuoneessa ruuat olivat potilaan vieressä pöydällä koskemattomina vielä kaksi tuntia ruokailun alkamisesta. Kun kysyin asiaa, hoitaja mitään sanomatta lämmitti ruuan ja syötti vanhuksen. Hyvin maistui.
        Hoitajat olivat aikaisemmin varoitelleet omaisia syöttämästä, koska "saattaisi mennä väärään kurkkuun". Oven listassa luki, että ei ole syönyt mitään, joskus syönyt esim. puoli desiä. Kun kuitenkin syötin marjakiisseliä, ei mitään torjuntaa ollut. Sellaistakin näin, että potilaan suuhun tyrkitään liian kuumaa ruokaa. Jos vanhus estelee, syöttäminen jätetään silleen.
        Viikkojen kuluessa sain sellaisen vaikutelman, että vanhusten annetaan kuivua ja kuihtua hiljakseen. Tämäkin iäkäs vanhus sinnitteli pelkällä kipulääkityksellä useita viikkoja. Muu lääkitys oli lopetettu.
        Kaikkein ankeinta on niillä vanhuksilla, joita ei käydä katsomassa tai esim. pitkien matkojen takia harvoin. Aika piittaamatonta touhua.

        Kyllä varmasti on joitakin tunnollisiakin hoitajia, mutta heidätkin pakotetaan viimeistään siinä vaiheessa "talon tavoille", kun vanhus alkaa jo olla melko huonossa kunnossa. Kyllä jo ennen saattohoitoakin potilaan syöttäminen laiminlyödään ja tosiaan varoitellaan omaisia, että "ruoka saattaa mennä väärään kurkkun". Eipä tuo koskaan mene, ja ruoka maistuu hyvin, kun on läheisenä aikaa syöttää.

        Todella muu lääkitys loptetaan, esimerkiksi tärkeät kolesterolilääkkeet, mutta kipulääkkeitä kyllä annetaan, vaikka kipuja ei olekaan. Olen läheiseni luona lähes päivittäin käyvänä myös huomannut, että sellaiset vanhukset, joita ei käy kukaan katsomassa, kuivuvat ja kuihtuvat vähitellen. Lisäksi tuo saattohoidosta puhuminen ärsyttää. Siitä on puhuttu jo ainakin vuosi. Olen käsittänyt, että saattohoito on kuitenkin viimeisten elinviikkojen tai enintään kuukausien hoitoa.

        Lisäksi sellaisiakaan sairauksia, joille vielä voidaan tehdä jotakin, ei enää hoideta, koska lääkäri ja talon "johto" ovat näin päättäneet. Vaikean läheisen maineen saa myös siitä, että yrittää taistella tässä asiassa läheisensä puolesta. Karkeasti sanottuna vanhuksille ei anneta nykyään mitään arvoa!


      • Kaikkeekanssa

        Taisteletko itsesi vai "kituvan läheisesi" puolesta? Mikä on ihmisen arvo, kun joutuu "kituhoitoon", voimatta enää itse siihen vaikuttaa? Eikö ole parempi vaihtoehto laillistettu eutanasia, kun kuvaamasi laillistamaton hidastettu eutanasia? Kun ei loppuakohden enää kuitenkaan "hoideta"!


      • kovakohtalo
        Kaikkeekanssa kirjoitti:

        Taisteletko itsesi vai "kituvan läheisesi" puolesta? Mikä on ihmisen arvo, kun joutuu "kituhoitoon", voimatta enää itse siihen vaikuttaa? Eikö ole parempi vaihtoehto laillistettu eutanasia, kun kuvaamasi laillistamaton hidastettu eutanasia? Kun ei loppuakohden enää kuitenkaan "hoideta"!

        Itseni puolesta minun ei tarvitse taistella. Olen loistokunnossa! Myöskään läheiseni ei ole kituva, vaikka hänestä sellainen yritetään tehdä. En ole puhunut kituhoidosta. En edes tiedä, mitä sellainen on. Eihän Suomessa ole laillistettua eutanasiaa. Mutta edelleenkin ihmettelen, miksi sellaisia sairauksia ei vanhuksilla hoideta, joita vielä voidaan hoitaa. "Kaikkeekanssako" on tosiaan sitä mieltä, että vanhus voidaan jättää syöttämättä ja juottamatta? Miksi niitä kipulääkkeitä kuitenkin annetaan turhaan? Vastauksen kyllä tiedän itsekin eli siksi, että saadaan vanhus tokkuraan. "Kaikkeekanssa" on ajatuksistaan päätellen vashustenhoitaja.


      • Kaikkeekanssa

        Omien tunteidesi puolesta taistelet! Tyyppi on jo ruokittavassa ja juotettavassa kunnossa ja sanot, ettei kidu!
        Mitä vanhuksen sairauksia ei hoideta, "joita vielä voidaan hoitaa"?
        Etkö mitenkään voi ymmärtää, että kaikella on aikansa ja turha pidentää elämää, joka on loppumassa? Ala vaan suosiolla luovuttaa, äläkä turhaan hanki "vaikean läheisen mainetta", kun siitä ei ole mitään hyötyä!
        Toki olen ollut edellisessä elämässäni vanhustenhoitaja ja olen hoitanut myös omaisiani.


      • kovakohtalo
        Kaikkeekanssa kirjoitti:

        Omien tunteidesi puolesta taistelet! Tyyppi on jo ruokittavassa ja juotettavassa kunnossa ja sanot, ettei kidu!
        Mitä vanhuksen sairauksia ei hoideta, "joita vielä voidaan hoitaa"?
        Etkö mitenkään voi ymmärtää, että kaikella on aikansa ja turha pidentää elämää, joka on loppumassa? Ala vaan suosiolla luovuttaa, äläkä turhaan hanki "vaikean läheisen mainetta", kun siitä ei ole mitään hyötyä!
        Toki olen ollut edellisessä elämässäni vanhustenhoitaja ja olen hoitanut myös omaisiani.

        En taistele tunteideni puolesta, vaan läheiseni! On alentavaa ja tunteetonta käyttää vanhuksesta sanaa "tyyppi", ja kun on vielä ko. alan työntekijä. Sairauksia, joita ei enää hoideta, on paljon, esimerkiksi virtsatietulehdus ja keuhkoputkentulehdus. On järkyttävää, kun sanotaan, että kun vanhus on jo niin dementoitunut, niin ei kannata hoitaa virtsatulehdustakaan. Lääkäri ja hoitajatkin voisivat ajatella, miltä heistä itsestään tuntuisi, jos esimerkiksi virtsatietulehdus jylläisi, mutta sitä ei enää hoideta.

        Noista turhista kipulääkkeistä et "Kaikkeekanssa" esittänyt mitään mielipidettäsi. Esimerkiksi Oxynorm on vahva kipulääke, josta pitkän taistelun jälkeen luovuttiin, ja myönnettiin, että se on aivan kauhea "eikä sitä meidän talossa anneta enää kenellekään".


      • Kaikkeekanssa

        Luovuta jo vaan suosiolla! Kipupillerit turruttaa olon, että kestää mahdollisen kivuliaan lopun. Helpottavat oloa, kun lopunajan taudit jylläävät. Joskus vaan tulee se aika, ettei enää hoideta tauteja, jotka joskus olivat normaalisti hoidettavissa, mutta jotka jossain vaiheessa ilmoittavat vain ajan olevan lopussa.
        Päästä jo irti ja anna mennä! Paremmat muistot jäävät kaikille, kun et turhaan pitkitä elämää, joka alkaa olla ohi. Omaa kuolemanpelkoasi vastaan taistelet. Tyyppi on dementoitunut, ei syö ei juo enää itse ja sinä vain taistelisit. Eikö yhtään ole hölmö olo?


      • kovakohtalo
        Kaikkeekanssa kirjoitti:

        Luovuta jo vaan suosiolla! Kipupillerit turruttaa olon, että kestää mahdollisen kivuliaan lopun. Helpottavat oloa, kun lopunajan taudit jylläävät. Joskus vaan tulee se aika, ettei enää hoideta tauteja, jotka joskus olivat normaalisti hoidettavissa, mutta jotka jossain vaiheessa ilmoittavat vain ajan olevan lopussa.
        Päästä jo irti ja anna mennä! Paremmat muistot jäävät kaikille, kun et turhaan pitkitä elämää, joka alkaa olla ohi. Omaa kuolemanpelkoasi vastaan taistelet. Tyyppi on dementoitunut, ei syö ei juo enää itse ja sinä vain taistelisit. Eikö yhtään ole hölmö olo?

        ...siis MAHDOLLISEN kivuliaan lopun. Vanhus on tukehtumaisillaan limaan, mutta ei hoideta. Harva varmasti itse haluaisi tukehtua limaan. Pitääkö tätä tulkita siten, että jos vähän nuoremmallekin tulee näitä sairauksia, niin ne ilmoittavat ajan olevan lopussa. Jos vanhuksella ei ole koskaan ollut virtsatulehdusta, mutta hoivakodissa se on lähes jatkuvasti, mistähän se johtuu?

        Sehän tässä pahinta on, että kipupillerit turruttavat kaikki elintoiminnot, mutta sehän vanhusten hoidossa on tietysti tarkoituskin. Minun läheiseni ei ole "tyyppi". Kyllä on hölmö olo, kun katsoo vieressä vanhuksen kohtelua. Minä en pelkää kuolemaa! Olen nähnyt monen läheisen kivuttoman ja rauhallisen kuoleman. Hyvät muistot eivät kyllä jää mieleen, jos koko ajan näkee, kuinka ala-arvoisesti vanhuksia hoivakodeissa käsitellään. Tästä asiasta näyttää olevan vanhusten hoitoa puolustavien kanssa turha vaihtaa mielipiteitä, joten en viitsi enää vaivautua kirjoittamaan tästä.


      • Kaikkeekanssa
        kovakohtalo kirjoitti:

        ...siis MAHDOLLISEN kivuliaan lopun. Vanhus on tukehtumaisillaan limaan, mutta ei hoideta. Harva varmasti itse haluaisi tukehtua limaan. Pitääkö tätä tulkita siten, että jos vähän nuoremmallekin tulee näitä sairauksia, niin ne ilmoittavat ajan olevan lopussa. Jos vanhuksella ei ole koskaan ollut virtsatulehdusta, mutta hoivakodissa se on lähes jatkuvasti, mistähän se johtuu?

        Sehän tässä pahinta on, että kipupillerit turruttavat kaikki elintoiminnot, mutta sehän vanhusten hoidossa on tietysti tarkoituskin. Minun läheiseni ei ole "tyyppi". Kyllä on hölmö olo, kun katsoo vieressä vanhuksen kohtelua. Minä en pelkää kuolemaa! Olen nähnyt monen läheisen kivuttoman ja rauhallisen kuoleman. Hyvät muistot eivät kyllä jää mieleen, jos koko ajan näkee, kuinka ala-arvoisesti vanhuksia hoivakodeissa käsitellään. Tästä asiasta näyttää olevan vanhusten hoitoa puolustavien kanssa turha vaihtaa mielipiteitä, joten en viitsi enää vaivautua kirjoittamaan tästä.

        No, mutta hoida itse vanhukses, niin hyvin kuin osaat! Ihan turha siitä on toisille kiukutella!


      • kovakohtalo
        Kaikkeekanssa kirjoitti:

        No, mutta hoida itse vanhukses, niin hyvin kuin osaat! Ihan turha siitä on toisille kiukutella!

        Tänään ilokseni kuulin, että erään vanhuksen läheinen oli valittanut hoivakodin huonosta hoidosta, ja tarkastaja oli määrännyt, että yli 10 epäkohtaan täytyy tulla parannus. En siis ole ainoa, joka on yrittänyt puhumalla saada parannuksia aikaan. Jospa siellä nyt tilanne muuttuu.


      • Tarkistatietotaitotaso

        "Kovakohtalolle": ne ihmiset, jotka ovat nyt vanhoja eivät ole aikuis- / työikäisinä oppineet sitä(kään) tärkeää seikkaa, että vettä / nesteitä pitäisi juoda päivän aikana vähintään puolitoista (1,5) litraa, kesähelteillä enemmänkin, jotta elimistö ei alkaisi kuivua ja kuihtua eikä jatkuvia pissiittivaivoja (virtsatietulehdus) olisi.

        Jotta käypä vähän useammin juottelemassa omaistasi, niin omakin kohtalosi oppii jotakin. Oletko ottanut selvää onko hoivakodissa limaimulaite? Ja vaikka olisin, sillä ei voi sorkkia syvemmältä kuin suusta ja jos lima ei nouse suuhun asti, niin otapa sinä se lima pois syvemmältä, hoitajilla siihen ei ole konstia.

        Vaikka olenkin lääkevastainen, niin silti kysyn, onko sinusta parempi, että omaisesi kärsii kivusta / kivuista kun on olemassa pilleri, joka kipuja ja särkyjä lieventää? Henkisen puolen kipuun ja ahdistukseen ei ole kovin montaa konstia jos oma kapasiteetti ei riitä, mutta yksi ulkopuolisista avuista lienet sinä. Toimi sen mukaisesti.


      • kovakohtalo
        Tarkistatietotaitotaso kirjoitti:

        "Kovakohtalolle": ne ihmiset, jotka ovat nyt vanhoja eivät ole aikuis- / työikäisinä oppineet sitä(kään) tärkeää seikkaa, että vettä / nesteitä pitäisi juoda päivän aikana vähintään puolitoista (1,5) litraa, kesähelteillä enemmänkin, jotta elimistö ei alkaisi kuivua ja kuihtua eikä jatkuvia pissiittivaivoja (virtsatietulehdus) olisi.

        Jotta käypä vähän useammin juottelemassa omaistasi, niin omakin kohtalosi oppii jotakin. Oletko ottanut selvää onko hoivakodissa limaimulaite? Ja vaikka olisin, sillä ei voi sorkkia syvemmältä kuin suusta ja jos lima ei nouse suuhun asti, niin otapa sinä se lima pois syvemmältä, hoitajilla siihen ei ole konstia.

        Vaikka olenkin lääkevastainen, niin silti kysyn, onko sinusta parempi, että omaisesi kärsii kivusta / kivuista kun on olemassa pilleri, joka kipuja ja särkyjä lieventää? Henkisen puolen kipuun ja ahdistukseen ei ole kovin montaa konstia jos oma kapasiteetti ei riitä, mutta yksi ulkopuolisista avuista lienet sinä. Toimi sen mukaisesti.

        Käyn päivittäin syöttämässä ja juottamassa läheistäni. Ja tuosta limasta: hoitajat eivät "huomaa", että limaa tulee ja että vanhus yskii. Kun käyn siellä, hän yskii ja limaa tulee sekä nenästä että varsinkin suusta.

        Läheiselläni ei ole kipuja. Hän on hyvin levollinen paitsi silloin, kun virtsatulehdus pääsee välillä pahaksi. Kipulääkkeitä annetaan, jotta saataisiin hänet tokkuraan.


      • Puhukysykuuntele

        Kipulääkkeitä annetaan, jotta hänellä ei olisi kipuja ja mahdollisesti siten parempi olla. Mistä sinä tiedät hänen kivuttomuutensa? Mistä sinä tiedät jos hän sanoo hoitajille eri lailla, että kipuja on? Oletko kysynyt?

        Vuodepotilailla, jotka ovat miltei aina pitkällään, lähtee lima liikkeelle kun nostetaan syömisasentoon istumaan ja annetaan lämmintä ruokaa ja juomaa. Hanskat käteen ja paperia kouraan ja pyyhi se pois. Hoitajakin pyyhkii jos huomaa eli näkee, jos ei, se on mahdotonta.

        Mihin sinä pyrit tai mitä sinä voitat sillä, että epäilet hoitajien ammattitaitoa? Oletko hoitaja? Pystytkö / osaatko paremmin? Tuleeko hyvä mieli? Tarkastele omaa asennettasi!


      • SellaistaSe

        Tuo organisaatio suojaa itseään tehokkaasti, turha valittaa, tiedän tuon kokemuksesta. Aina löytyy syy vanhuksen saamiin mustelmiin tai luunmurtumiin:)
        Jos valitat, niin omaisesi kohtelu ei siitä parane ja itse joudut ei toivottujen vieraiden listalle. Kaikki hoitajat häipyvät yllättäen... johonkin.


      • kovakohtalo
        Puhukysykuuntele kirjoitti:

        Kipulääkkeitä annetaan, jotta hänellä ei olisi kipuja ja mahdollisesti siten parempi olla. Mistä sinä tiedät hänen kivuttomuutensa? Mistä sinä tiedät jos hän sanoo hoitajille eri lailla, että kipuja on? Oletko kysynyt?

        Vuodepotilailla, jotka ovat miltei aina pitkällään, lähtee lima liikkeelle kun nostetaan syömisasentoon istumaan ja annetaan lämmintä ruokaa ja juomaa. Hanskat käteen ja paperia kouraan ja pyyhi se pois. Hoitajakin pyyhkii jos huomaa eli näkee, jos ei, se on mahdotonta.

        Mihin sinä pyrit tai mitä sinä voitat sillä, että epäilet hoitajien ammattitaitoa? Oletko hoitaja? Pystytkö / osaatko paremmin? Tuleeko hyvä mieli? Tarkastele omaa asennettasi!

        Ei hän puhu, mutta käyn siellä päivittäin, eikä koskaan ole kivulias. Hoitajat syöttävät läheistäni lähes makuuasennossa. Kun ei ole aikaa syöttää, ruoka ja juoma kaadetaan kurkkuun, ja sitten ihmetellään ja varoitellaan läheistäkin, että "voi mennä väärään kurkkuun". Ei ole koskaan mennyt, kun nostaa reilusti istuma-asentoon ja syöttää hitaasti.

        Eiväthän ne hoitajat "huomaa" liman eritystä, tai oikeammin ole huomaavinaan. Yleensä väittävät lähes kaikessa vastaan. Kai heillä ammattitaitoa on, mutta ei halua eikä viitseliäisyyttä huolehtia.


      • samojakokemuksia
        SellaistaSe kirjoitti:

        Tuo organisaatio suojaa itseään tehokkaasti, turha valittaa, tiedän tuon kokemuksesta. Aina löytyy syy vanhuksen saamiin mustelmiin tai luunmurtumiin:)
        Jos valitat, niin omaisesi kohtelu ei siitä parane ja itse joudut ei toivottujen vieraiden listalle. Kaikki hoitajat häipyvät yllättäen... johonkin.

        Totta on, että suojelevat itseään. Mustelmiin tosiaan löytyy hassuja selityksiä. Välillä vanhusten silmät ja kasvot ovat mustelmilla. Ja vaikean omaisen maineen saa, jos huomauttaa jostakin. Piiloutuakin he osaavat.


      • Mikäontyhjyydensyy

        Jos oikeasti tuntuu siltä, että vanhusta ei huomioida, olla huomaavinaan hänen tarpeitaan ja tuntuu siltä että ei tule kuulluksi, niin ihan turha sönköttää juttuja kerta kerran jälkeen hoitajille, jotka ovat ehkä loppuun palaneita, leipääntyneitä ja koko työ-nimiseen aiheeseen hällä väliä asenteella suhtautuvia. Sellaisia valitettavasti on näinä aikoina, kun säästösyistä henkilökuntaresurssit ovat riittämättömiä.

        Siinä vaiheessa ohitetaan hoitajat ja mennään esimiestasolle ja aina porras ylöspäin niin kauan ja kauas että jotain vastinetta asialleen saa.

        Samat sanat "samojakokemuksia"-kommentoijalle. Et kai sinä tosissasi esitä että hoitajat lyövät mustelmille ja katkovat luita. Jos aihe on oikeasti epäselvä, niin hoitelepa vanhustasi jonkin aikaa niin opit tietämään edes perusjutuista jotain - jos mahdollista.


      • samojakokemuksia
        Mikäontyhjyydensyy kirjoitti:

        Jos oikeasti tuntuu siltä, että vanhusta ei huomioida, olla huomaavinaan hänen tarpeitaan ja tuntuu siltä että ei tule kuulluksi, niin ihan turha sönköttää juttuja kerta kerran jälkeen hoitajille, jotka ovat ehkä loppuun palaneita, leipääntyneitä ja koko työ-nimiseen aiheeseen hällä väliä asenteella suhtautuvia. Sellaisia valitettavasti on näinä aikoina, kun säästösyistä henkilökuntaresurssit ovat riittämättömiä.

        Siinä vaiheessa ohitetaan hoitajat ja mennään esimiestasolle ja aina porras ylöspäin niin kauan ja kauas että jotain vastinetta asialleen saa.

        Samat sanat "samojakokemuksia"-kommentoijalle. Et kai sinä tosissasi esitä että hoitajat lyövät mustelmille ja katkovat luita. Jos aihe on oikeasti epäselvä, niin hoitelepa vanhustasi jonkin aikaa niin opit tietämään edes perusjutuista jotain - jos mahdollista.

        En ole kirjoittanut, että "hoitajat lyövät mustelmille ja katkovat luita". Päivystyksessä kuitenkin ihmeteltiin, miten vanhuksen silät olivat menneet aivan mustiksi ja silmäkulmassa oli haava. Vuodepotilas ei kykene itse kolhimaan itseään.


      • Taitavattaitavat

        Ei pystykään jos on niin jäykkä ettei kykene enää liikkumaan. Mutta liikkuvainen tapaus pystyy kyllä vuoteessakin itsensä telomaan vaikka millaiseen kuntoon. Vuoteesta voi myös pudota jos on oikein hyvä touhuamaan. Ja vaikka vuode olisi matalimmillaan, niin aika korkealta tipahtaa kun vuodepotilailla on laita ylhäällä.


      • samojakokemuksia
        Taitavattaitavat kirjoitti:

        Ei pystykään jos on niin jäykkä ettei kykene enää liikkumaan. Mutta liikkuvainen tapaus pystyy kyllä vuoteessakin itsensä telomaan vaikka millaiseen kuntoon. Vuoteesta voi myös pudota jos on oikein hyvä touhuamaan. Ja vaikka vuode olisi matalimmillaan, niin aika korkealta tipahtaa kun vuodepotilailla on laita ylhäällä.

        Ei läheiseni liiku. Ei voi näin ollen pudota vuoteestakaan.


      • Minämpi
        kovakohtalo kirjoitti:

        Kyllä varmasti on joitakin tunnollisiakin hoitajia, mutta heidätkin pakotetaan viimeistään siinä vaiheessa "talon tavoille", kun vanhus alkaa jo olla melko huonossa kunnossa. Kyllä jo ennen saattohoitoakin potilaan syöttäminen laiminlyödään ja tosiaan varoitellaan omaisia, että "ruoka saattaa mennä väärään kurkkun". Eipä tuo koskaan mene, ja ruoka maistuu hyvin, kun on läheisenä aikaa syöttää.

        Todella muu lääkitys loptetaan, esimerkiksi tärkeät kolesterolilääkkeet, mutta kipulääkkeitä kyllä annetaan, vaikka kipuja ei olekaan. Olen läheiseni luona lähes päivittäin käyvänä myös huomannut, että sellaiset vanhukset, joita ei käy kukaan katsomassa, kuivuvat ja kuihtuvat vähitellen. Lisäksi tuo saattohoidosta puhuminen ärsyttää. Siitä on puhuttu jo ainakin vuosi. Olen käsittänyt, että saattohoito on kuitenkin viimeisten elinviikkojen tai enintään kuukausien hoitoa.

        Lisäksi sellaisiakaan sairauksia, joille vielä voidaan tehdä jotakin, ei enää hoideta, koska lääkäri ja talon "johto" ovat näin päättäneet. Vaikean läheisen maineen saa myös siitä, että yrittää taistella tässä asiassa läheisensä puolesta. Karkeasti sanottuna vanhuksille ei anneta nykyään mitään arvoa!

        Ota kotiin ja hoida kotona. Näin mahdollista parhaan hoidon.


      • Kaikkeekanssa

        Se on jännä, että kuinka monen duunipaikaikalla notkuu porukkaa arvostelemassa toisen työntekoa. Kuka on tunnollinen, laiska, osaamaton, kuka tekee työtään sydämellään jne. Hoitajattarien duunipaikoissa saa kyllä notkua arvostelemassa, omaisen nimikkeellä.
        Vanhustenhoito on ihan tavallista duunia ja sitä tehdään ihan tavallisissa duunipaikoissa, laitoksessa tai tyypin himassa. Työnteolla on ihan samoja tulostavoitteita, kun muissakin duuneissa. Eri aikoina painotetaan eri asioita, vanhustenhoidossakin. Toki ihmistä pyritään ihmisenä hoitamaan, mutta hyvä tai huono hoito ei välttämättä riipu yhden työntekijän hyvyydestä tai huonoudesta, vaan siihen vaikuttavat eri aikojen tulostavoitteet ja siitä johtuvat tehtävät.
        Jos haluaa pelkästään tyypin hoitoon keskittyvää toimintaa, niin täytyy hoitaa itse tai palkata tulostavoitteeton työntekijä.


      • todellaikävää
        Kaikkeekanssa kirjoitti:

        Se on jännä, että kuinka monen duunipaikaikalla notkuu porukkaa arvostelemassa toisen työntekoa. Kuka on tunnollinen, laiska, osaamaton, kuka tekee työtään sydämellään jne. Hoitajattarien duunipaikoissa saa kyllä notkua arvostelemassa, omaisen nimikkeellä.
        Vanhustenhoito on ihan tavallista duunia ja sitä tehdään ihan tavallisissa duunipaikoissa, laitoksessa tai tyypin himassa. Työnteolla on ihan samoja tulostavoitteita, kun muissakin duuneissa. Eri aikoina painotetaan eri asioita, vanhustenhoidossakin. Toki ihmistä pyritään ihmisenä hoitamaan, mutta hyvä tai huono hoito ei välttämättä riipu yhden työntekijän hyvyydestä tai huonoudesta, vaan siihen vaikuttavat eri aikojen tulostavoitteet ja siitä johtuvat tehtävät.
        Jos haluaa pelkästään tyypin hoitoon keskittyvää toimintaa, niin täytyy hoitaa itse tai palkata tulostavoitteeton työntekijä.

        Miten vanhustenhoidossa voi olla muita tulostavoitteita kuin hyvä, inhimillinen hoito? On myös epäystävällistä ja sydämetöntä käyttää vanhuksesta sanaa "tyyppi". "kaikkeekanssa" on varmasti itse vanhusten hoitaja, ei ole epäilystäkään.


      • Kaikkeekanssa

        "Hyvä ja inhimillinen hoito" on enää juhlapuheissa ja teoriassa, jos enää niissäkään!
        Todellisuus on aivan toisenlainen!


      • Kaunistelukauhistuttaa

        Yeap, mutta ihan hirrrveän monessa paikassa sitä ei saa sanoa ääneen. Jos on rohkea ja ilmaisee tuollaisen mielipiteen ääneen, joutuu vähintäänkin epäsuosioon, joskus jää jopa vaille työtä.


      • Kaikkeekanssa

        Epäsuosioon ja vaille työtä voi jäädä, vaikka kuinka lipois. Kunnallinen "hoito" on tullut tiensä päähän ja nyt voi alkaa yksityisyrittäjäksi vanhustenhoitoon ja kun homman saa pyörimään voi sen myydä hyvällä voitolla jollekin ylikansalliselle voittoa tuottavalle yritykselle.


      • Näkijä123
        kantelu.tehty kirjoitti:

        Kyllä jotkut hoitajat oikeasti tekevät parhaansa. Vuorotyössä vaan ehtii olla vuorokauden aikana monenlaista hoitajaa. Itse yllätyin, että heti kun lähiomainen pistettiin saattohoitoon, ruokailu laiminlyötiin kun silmä vältti. Hämmästyneenä panin merkille, että potilashuoneessa ruuat olivat potilaan vieressä pöydällä koskemattomina vielä kaksi tuntia ruokailun alkamisesta. Kun kysyin asiaa, hoitaja mitään sanomatta lämmitti ruuan ja syötti vanhuksen. Hyvin maistui.
        Hoitajat olivat aikaisemmin varoitelleet omaisia syöttämästä, koska "saattaisi mennä väärään kurkkuun". Oven listassa luki, että ei ole syönyt mitään, joskus syönyt esim. puoli desiä. Kun kuitenkin syötin marjakiisseliä, ei mitään torjuntaa ollut. Sellaistakin näin, että potilaan suuhun tyrkitään liian kuumaa ruokaa. Jos vanhus estelee, syöttäminen jätetään silleen.
        Viikkojen kuluessa sain sellaisen vaikutelman, että vanhusten annetaan kuivua ja kuihtua hiljakseen. Tämäkin iäkäs vanhus sinnitteli pelkällä kipulääkityksellä useita viikkoja. Muu lääkitys oli lopetettu.
        Kaikkein ankeinta on niillä vanhuksilla, joita ei käydä katsomassa tai esim. pitkien matkojen takia harvoin. Aika piittaamatonta touhua.

        "Hoitajat olivat aikaisemmin varoitelleet omaisia syöttämästä, koska "saattaisi mennä väärään kurkkuun". Olempas nähnyt kun toinen vanhus määrätään syöttämään toista vanhusta" Kenen silloin on vastuu, jos vanhus tukehtuu?


    • Tarkasteleitseäsi

      Kun miettii tarkemmin aloittajan kommentin sisältöä, ei voi tulla kuin siihen tulokseen, että ei ole lainkaan ihme että "eläimistä pidetään parempaa huolta". Eläimet eivät toimi aloittajan lailla ja aloittajan toiminta on sikamaisempaa kuin sian.

      • TotuusVanhustenhoidosta

        Jaaha, mitäs sikamaista aloittajan toiminnassa on ? Oikein hyvä, että oli laittanut kameran "varmistatamaan " miten vanhusta hoidetaan. Laitappa tuosta vielä parhaat palat nettiin kaikkien katseltavaksi.


      • Kysyiköseluvan

        Sinähän voit kokeilla. Olisi mielenkiintoista tietää millainen sanktio olisi. Toivottavasti kiven sisällä tarpeeksi pitkä miettimisaika.


    • Itsekeskeisyys

      Olen hoitanut vanhuksia jo melkoisen pitkään ja ihan täydestä sydämestäni! Olen kuunnellut rajattoman määrän paskapuheita omaisten suusta. Sitä olen vain pohtinut, miksi ette te hoitajia hakkuvat omaiset hoida niitä rakkaimpia ihmisiä siellä kotona????Ja koska tunnutte niin hyvin tietävän miten pitää toimia niin varmasti siinä menisi myös pari naapurin mummoakin!!!! Nykyajan trendi tuntuu olevan: minun äitini, minun isäni jne... muista viis. Kuvataan nettiin kuinka huonosti MINUN omaistani kohdellaan. Ehkä sen kuvausajankin voisi käyttää vaikka yhteisöllisyyden rakentamiseen.
      Voisin hieman kääntää asiaa toiseen suuntaan: Miksi omaiset eivät tuo vanhuksille vanhainkotiin esim. makeisia, kampaamotuotteita, villasukkia, fleecepeittoja, partavaahtoja, kynsilakkoja jne. Miksi me hoitajat ostamme niitä omilla rahoillamme?
      Miksi se omainen vie vain sitä omaa äitiään tai isäänsä ulos, kun olisi myös 15 muutakin?????

      • Turvallisuustaso

        Tämä olisi muuten hyvä kommentti, mutta siitä ei voi syyttää omaisia jos sinä käytät omia rahojasi tarvikkeiden ostoon työpaikallesi. Se on ihan vain oma mokasi.

        Kunpa kaikilla olisi se oma omainen tai muu läheinen joka veisi ulos ja keksisi kaikenlaista muutakin mukavaa ajankuluketta. Muilla, tuiki tuntemattomilla vierailla ihmisillä siihen ei ole mitään velvollisuutta. Ne tahot, yhdistykset yms. jotka tekevät ystävän- ym. palveluita ovat toinen juttu.


    • Salakuvaus

      Aha kuvasit salaa...Sinähän se varsinainen sankari olet. Et sit viittinyt asioista puhua :) Arvostan: en yhtään. Seuraavaksi kai väität, että tämä on salaliitto tms. Hoh hoijaa... :)

    • vanha-apina

      Pääsääntöisesti maaseudun ihmiset ovat hyvin työteliäitä ihmisiä - jos maatiloilla joku tilanne kaaokseen ajautuu, suurin syy lienee vahingot, vammat, työntekijöiden uupuminen ja sairastuminen. Suurissa yksiköissä on myös metaanikaasu, kuolemaan johtavia onnettomuuksia useitakin sattunut kun tuuletus ja hapensaanti riittämätöntä.
      ja eläinten sairastuminen on vaikea tilanne, sikaflunssa ja sikarutto tosi tauteja kuin kannibalismikin mistä joskus ollut kuvia märkivistä haavoista mustine katteineen ja poikkipurtu saparoineen tai kanoilla joilta höyhenet ja peräaukot revitty ulosvaluvine suolineen - siis raakaa väkivaltaa ja aggressioita muuten rauhallisilla eläimillä.

      Samanlaisia aggressioita tuntuu olevan myös ihmisten keskuudessa myös hoitolaitoksissa
      - inhottavaa on hyvin aggressiiivinen armeijamainen posotus, missä vain totellaan sokeasti
      johdon määräyksiä eikä mitään vaihtoehtoja ole ihmisille tarjolla.
      Inhoan sanaa saattohoito - yksin syntynyt, yksin lähtevä on jokainen ihminen - mitään rekvisiittaa siinäkään ei tarvita. Murhia ja teloituksia neovat armomurhatkin - siinäkään ei koristeellista latinaa tarvita. Mikseivät hoitajat koskaan puhu kärsimyksen vähentämisestä
      - silleen ihmismäinen ja inhimillinen käytös olisi omaa kansaa kohtaan inhimillisyyden osoitus
      tautisessa maailmassa - ei sit sen ihmeempää lie pakolaisleireissäkään joissa ihmiset ovat ulkona kylmyyden ja pakkasen armoilla ulos ajettuina kaaoksiin ajetuissa maissaan.
      Sekään ei hoitajien vika ja syy ole. Se on aina jossain muualla.

    • auttakaanenäpäivät

      Työtä laitoksessa tekevät kertovat,että kannattaisi MOTn eläinkuvaajien tulla salakuvaamaan osastoille.Kun ei ehditä niin ei.Henkilökuntaa vaikka kuinka motivoitunutta niin vähän.Sairastuneen korvaavat muut vuorossa olleet.
      Kun ohjelmia tehdään ne on aina sieltä päiväsalien puolelta.Kammatut ja siivotut vielä kykenevät ihmiset nätisti syömässä,jumppaamassa virikkeitä jos mitä.
      Tulkaa sinne osastoille,lääkkeiden,vaippojen,putoamisien jne.sotkun keskelle.Auttakaa todella näitä kaikkein voimattomipia sängyssä olevia.Heidän puolestaan ei puhu kukaan.Omaiset ovat käymässä hetken.

      • ettäniin

        Joo, mä tuun, sinne hoitajien kolmen vartin mittaiselle kahvitunnille:)


      • Kaikkeekanssa

        Ensin vingutaan, kun ei vanhuksia saa laitokseen ja sitten vingutaan, kun vanhus on laitoksessa! Aina hoidetaan huonosti ja pidetään jopa taukoja puuduttavan ja tylsän vanhustyön lomassa.
        Ihan oikeasti! Vanhustenhoito on työtä, jota tekevät työntekijät! Ei sitä kukaan jaksa gybällä! Tauot ja keskustelu toisten työntekijöiden kanssa auttaa jaksamaan. On muutenkin niin hiillostettua koko "hoitoala" nykyisin, että antakaa edes työntekijöiden olla rauhassa. Ei se työnteko arvostelemalla miksikään muutu. Päätökset tehdään muualla ja muiden ehdoilla! Ei työntekijöiden, ei omaisten, eikä vanhustenkaan!


      • Jottaniin

        Hoitajien kahvi- ja ruokatunnitkin kuluvat monesti jutellen työaiheista. Niistä on aika välttämätöntä puhua ja keskustella toisten hoitajien kanssa, jotta sama tieto olisi mahdollisimman monella. Esimerkiksi juuri tiedonhaluisia omaisia varten.

        Joten olisiko liikaa pyydetty, että asiasta ja ammattialasta mitään tietämättömät tollot pitäisivät edes mölyt mahassaan.


      • NiinJottaJoo

        Ja noita rupattelutuokioita kyllä riittää ja ne ovat pitkiä, eli ei ainakaan siitä ole kiinni tuo vanhusten huono hoito:


      • Mitätahrotsanoa

        Jos ajatus on noinkin pahasti karkuteillä, niin kandeeko kommentoida ...


    • typerääsyyllistää

      Voi voi, miksi luulette että vieras ihminen välittäisi vanhuksestanne. Kun ette itsekään välitä. Mitä merkitystä on elämällä, kun kaikki on toisten varassa. Tätä asiaa minä mietin. On helppo puhua ja arvostella, mutta viettäkää aikaa vanhuksenne kanssa. Vanhukset eivät edes hoida toinen toistaan. Tarkoitan niitä, jotka vielä virkeitä ja pääsevät liikkumaan-eivät jaksa käydä tuttujaan vanhainkodissa tervehtimässä.

    • liianrankkaa

      Usein vanhus ei halua palveluja tai syödä tarpeeksi ja tämän sain itse kokea omaisena.
      Olin huolissani ja kotihoitokin tote, he ei voi pakottaa syömään. Kenen vastuu lopulta kun lääkärikin toteaa, että itse voi hoitaa asiansa on tarpeeksi hyväkuntoinen, eikä hoivakotiin pääse.
      Raskasta taakkaa omaisille ja usein auttavin omainen saa haukkumiset palkaksi jos vanhus menehtyy.

    • hoitajakynnysmatto

      Haukkumiset eivät haavoja tee - tarvitseeko omaisiakaan syyllistää, eiköpähän heilläkin ihan tarpeeksi stressiä omissa elämänpaineissaan. Minun mielestä jos omaisia tai entisiä hoitajia nimitellään vasikoiksi, siis jonkun kuvitellun isännän karjaksi - siinäkin vähän vajausta ihmisyydesssä ja ihmisoikeuksissa.
      Muistan hyvin viimeisen työpäiväni omalla työpaikallani kun sairauden toteamisen jälkeen toimitin lääkäritodistuksen sinne. Halusin sanoa hyvästit ihmisille - yliolkainen oikolukja ilmoitti että meidänpä mummoille sinulla ei liene mitään asiaa ja katsokaapa kaikki muutkin ettei vaan mene varastamaan mummujen rahoja ja tavaroita ja viemään lääkkeitä heidän pöydiltään - ja muistakaa varoa ettei hullu hiippaile koskaan selkänne takana.
      En ikinä tule kolkuttelemaan minkkään laitoksen ovea suomalaisessa yhteiskunnassa,
      iloiisia ja turvallisia työpäiviä teille kaikille ja hyvää vointia!

      • Kynnysmattomyös

        Eipä omaishoitajilla ole ihmisarvoa, koiranvirka se omaishoitajan homma on. Tehdään pirusti töitä ja säästetään yhteiskunnan varoja, mutt arvostus on nollassa. Kun pyydät yhteiskunnalta apua, niin ei heru. Itse arvostan hoivakodin hoitajia, jotka toista omaistani hoivakodissa hoitavat. Tiedän, ett hän saa hyvää ja kunnollista hoitoa, ei ole moittimisen aihetta. En tiedä miten jatkossa käy, kun oyhteiskunta säästöinnoissaan aikoo vähentää hoitajien määrää entisestään. Itse en edes pysty käymään läheistäni syöttämässä päivittäin, koska hoivapaikka on kauempana ja hoidan toista omaista kotona. Se on kumma miten omaishoitajaa syyllistetään kaikesta, pitäis olla sairaanhoitaja, osata vaikka ja mitä ja valvoa ja vahtia ympärivuorokauden mitä hoidettavana oleva tekee. Itse sain moitteita terveyskeskuksessa siitäkin, kun toinen omaisistani oli jatkuvasti ravannut siellä silloin kun vielä itse pystyi siellä autolla käymään. En mä mikään vahtikoira ole ja silloin oli myös toinenkin omaisistani vielä kotona hoidettavana ennen kuin pääsi hoivakotiin. Jotain rajaa pitäis olla syyllistämiselläkin, eiköhän omaishoitajilla ole muutenkin rankkaa arjen pyörittämisessä. Ja hoitajat tekevät työnsä niin hyvin kuin pystyvät ja jaksavat.
        Toivotan jaksamisia kaikille hoitajille ja omaishoitajana oleville. Te teette arvokasta työtä.


      • Täälläpohjantähdenalla

        Maireimmat hoitajat ovat niitä pahimpia natseja. Omaisten silmien alla vanhuksista puhutaan "kultanuppusina", mutta kun omaisten silmä välttää alkaa laiminlyönti joka siunaantuu kilttien, hiljaisten ja puolustuskyvyttömien vanhusten osaksi. Röyhkeät, huoneesta toiseen vapaasti kuljeskelevat (räikeä turvallisuusriski!) ja vaatteita ym. varastelevat dementikot, joilla sana vielä hallussa, ovat vahvoilla kun osaavat itseään puolustaakin. Yllätysvierailu paljastaa tilanteen... omainen nuokkuu hoitamattomana nurkassaan. Hoitajan katseessa vilahtaa paljastumisen pelko, jonka peittää seuraavassa hetkessä rutinoitu väkinäinen hymy, ja selitysten tulva on valmiina. Tehkää yllätyskäyntejä, hyvät omaiset.


      • Enpidä

        Ota nyt ihmeessä omaises nurkasta kotiisi varastelevien dementikkojen ja natsihoitajien kaameasta hoitolaitoksesta!
        Vaikka et täysillä valoilla käy sinäkään!


      • Terapiantarvesuuri

        Oletko Pohjantähde ikinä koskaan ajatellut käydä tarkistuttamassa omaa päätäsi?


    • niihh

      Minkähän takia tommoisia asetelmia luodaan - tottahan sekin ett ninkuin koko yhteiskunnassa on eri suuntiin vetäviä ryhmittymiä, lopputulos on se, että jännitteet, mitkä ihmisten nupeissa liikkuu, joskus purkautuvat ihan tosi raakana väkivaltana, erityisesti nuoret
      joille vihanhallintaa ja tunteiden käsittelyä koskaan ole opetettu, ovat vaaravyöhykkeellä.
      Siinäkään hommassa mitkään "onnellisuuspillerit" auta - eihän semmoisia tosin ole olemassakaan. Ketä se auttaa jos hoitajista tehdään vihankohteita - ja kodeissakin kulkee porukkaa joka vaan hokee että sun kehossa ja rahoissa Mikään ei tunnu missään...
      Sivuhuomautus; kyllä vaan tuntuu - ihan elinikäisenä juttuna - ilman p-njauhantaakin.
      jutun otsikointi enempi vetoaa ihmisten tunteisiin kuin järkeen tai älyyn.
      Ongelmien lakaisulta maton alle .

    • mukavälittävät

      eipä tarvii ihmetellä kun joskus loppuu yhteydenpito kaikella tavalla näihin syyllistäjiin, usein heillä itsellä paha ongelma omassa elämässä

    • ValitettavastiNäinOn

      Minä olen pitkään hienovaraisesti huomautellut omaiseni hoitajille erinäisistä hoitoon liittyvistä laiminlyönneistä. Hyvin vaikeaa on muuttaa noita totuttuja tapoja vastaamaan yleisesti hyväksyttyjä hoitokäytäntöjä. Syynä tähän on hoitohenkilökunnan sopimattomuus tai osaamattomuus näin vaativaan tehtävään.
      Hoitajat ovat alikoulutettuja tehtäväänsä nähden. Mitään soveltuvuustestejä ei hoitajiksi aikoville tehdä, tai jos tehdäänkin, ne ovat täysin riittämättömiä. Suoraan työttömyyskortistosta vähäksi aikaa kouluun ja sitten töihin.

      • DigiMummo

        Ei tuo huomauttelu hoidosta muuta mitään, tiedän sen kokemuksesta. Mutta tuo aloittajan tekemä salakuvaus ja sen julkaiseminen you tubessa, tai muussa sosiaalisella mediassa saisi aikaan ainakin kunnon keskustelun.


      • Valittakaatyhjyyttänne

        Yeap, ja kunnon käräjät.


    • 1922

      Tuohon aloittajan aiheeseen hoitajilta tulleet kommentit kertovat "totuuden". Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa. Neljännes hoitajista on työhönsä sopimattomia. Voivat toki olla ammattitaitoisia.

      • vaikeaaon

        Olisipa tosiaan aiheellista näyttää kiinnostuneille ja vanhusten hoidosta päättäville - nykyiselle hallitukselle myös - tuo video. Olen myös samaa mieltä siitä, että liian moni hoitaja on työhönsä sopimaton. Hoidon puutteesta heille ei myöskään kestä puhua, johtajalle ja lääkärille ja sairaanhoitajalle ei myöskään. Heti saa vaikean omaisen maineen.


    • Ihmisten laiskuus huipussaan! Itketään kuinka huonosti niitä vanhuksia kohdellaan vanhainkodeissa, muttei todellakaan itse haluta ottaa mitään vastuuta omista vanhuksista, jotka ovat aikoinaan lapsensa ja mahdolliset lapsenlapsensa hoitaneet. Jokunen aika sitten lehdessä uutisoitiin naisesta, joka vieraili hoitokodissa asuvan isänsä luona ja huomasi kuivunutta ulostetta sängyssä ja pitkälle edenneen tulehduksen jaloissa. Miksei kyseinen henkilö sitten itse hoitanut isäänsä? Olisi voinut ihan hyvin itse vaihtaa lakanat ja huomata ajoissa tulehduksen, sekä ruokkia ja muutenkin hoitaa isäänsä paremmin kuin ylikiireinen hoitajalauma.

      Ihan turha on saarnata kuinka vaikeaa se vanhusten hoito on. Joo, ei se ihan "herkkua" ole, muttei heillekään se teidän maailmaan saattaminen ja hoitaminen mitään helppoa hommaa ollut. Vanhempanne eivät passittaneet teitä mihinkään laitokseen kokiessaan lastenhoidon liian rankaksi itselleen. Miksi siis te passitatte vanhuksenne valtion holhoukseen ja itkette kun sen taso on mitä on? Toimittaisitte itse ruokia vanhuksille, vaihtaisitte itse lakanat ja siivoaisitte kodit, sekä muutoinkin hoitaistte heitä. Niin eipä tarvitsisi valittaa huonosta kohtelusta.

      • tähänontultu

        Eivät kaukana asuvat läheiset voi käydä joka päivä katsomassa. Tuo Mainio Vireen laiminlyönti hoidossa on kyllä aivan järkyttävää! Tämä läheinenhän vaihtoi edellisellä käynnillään lakanat, ja nyt siivosi vielä itse sotkut!

        "Ylikiireinen hoitajalauma", vaikka MainioVireessä ei ole kyllä lauma, ehtii käydä tunnin välein tupakalla, ja koko "lauma" yhtä aikaa. On täysin kohtuutonta "Nixukka"-nimimerkin vaatia, että kaikki huolehtisivat läheisistään kotona. Jokaisella on omakin elämä. Pitäisi riittää, jos maksaa hoivakodille tähtitieteellisen summan noin 5 000€/kk ja lisäksi käy vielä lähes joka päivä syöttämässä vanhusta, niin kuin monet tekevät.

        Kyllä työntekijät osaavat puolustaa itseään ja antaa kipulääkkeitä aivan turhaan. Se näissä hoivakodeissa onnistuu.


      • kaikkea_nähnyt

        Ei lähihoitajiksi päädykään empaattisimmat ihmiset tai kympin oppilaat, vaan ne, joita ei koulussa oikein lukeminen kiinnostanut ja elämä pyörii vain oman navan/juorujen ympärillä.
        Itse muistan kuinka mummoani ei lähetetty sairaalaan vaan odoteltiin kiertävää lääkäriä. Toimitimme mummon itse sairaalaan. Pian sen jälkeen hän kuoli. Vanhoinkodin sängyissä makasi muumion näköisiä mummoja, laihoja kuin luurangot ja osa ei päässyt lainkaan sängystä ylös päivän aikana. Kävimme katsomassa mummoa miltei päivittäin ja huolehdimme parhaamme mukaan. Hoitajilla ei ollut aikaa, mutta tosiaan kahvitteluun löytyi aikaa... Tietysti taukoja täytyy pitää mutta se suhtautuminen vanhuksiin on lähinnä ala-arvoista, niin mekaanista, aivan kuin tuotantoeläimiin, joka sekin on törkeää. No sentään ulostetta ei sängystä löytynyt. Se olisi ollut viimeinen niitti.


      • KuinKeskitysleirillä

        Dementikot kuolevat nälkään, huonon ravitsemuksen vuoksi ..sanoi Sirkka-Liisa Kivelä-


      • Sangensairasjuttusi

        Meinaatko sinä tässä, että se on hoitajien syy, jos "vanhainkodin sängyissä makasi muumion näköisiä mummoja, laihoja kuin luurangot ja ..."?

        Mitä muuta sulta on jäänyt elämässä väliin? Se, että ihmisellä on aukkoja tiedoissa ja taidoissa ei oikeuta häntä luulottelemaan ja kuvittelemaan oman olemattoman korvien välisen tyhjyytensä perusteella mitään kenestäkään eikä mistään.


      • Käsitäkunnolla

        Joo-o, koti muuttuu monelle "keskitysleiriksi" kun ei enää itse pysty eikä kykene eikä ymmärrä suostua lähtemään leiristään pois sinne, missä ruuasta yms. huolehdittaisiin.


      • MuttaÄläKerro
        Sangensairasjuttusi kirjoitti:

        Meinaatko sinä tässä, että se on hoitajien syy, jos "vanhainkodin sängyissä makasi muumion näköisiä mummoja, laihoja kuin luurangot ja ..."?

        Mitä muuta sulta on jäänyt elämässä väliin? Se, että ihmisellä on aukkoja tiedoissa ja taidoissa ei oikeuta häntä luulottelemaan ja kuvittelemaan oman olemattoman korvien välisen tyhjyytensä perusteella mitään kenestäkään eikä mistään.

        No ei ehkä tuo, mutta jos vaipat on vaihtamatta koko päivän ja vanhukselle ei anneta vettä tai akuuttia haavaa ei puhdisteta kerran päivässä vaan pari kertaa viikossa, niin tuo on törkeää laiminlyöntiä hoitajilta. Ja valitettavasti varsin yleistä.


      • tekarit5
        Sangensairasjuttusi kirjoitti:

        Meinaatko sinä tässä, että se on hoitajien syy, jos "vanhainkodin sängyissä makasi muumion näköisiä mummoja, laihoja kuin luurangot ja ..."?

        Mitä muuta sulta on jäänyt elämässä väliin? Se, että ihmisellä on aukkoja tiedoissa ja taidoissa ei oikeuta häntä luulottelemaan ja kuvittelemaan oman olemattoman korvien välisen tyhjyytensä perusteella mitään kenestäkään eikä mistään.

        eipä ole paljoa syötetty... Että niinkin sairas juttu, todellakin!


      • Kasvatatiedonpuuta

        Ottakaapa selvää - ensin.

        Alkajaisiksi: nykyaikaisilla haavahoitotuotteilla hoidettavaa haavaa ei välttämättä hoideta joka päivä, vain joka toinen tai kolmas joskus todella jopa kerran viikossa. Vaippoja, jotka vetävät litroja virtsaa, ei vaihdeta kaiken aikaa mutta heti, jos siellä on muutakin. Miten sellaista ihmistä juotetaan tai syötetään, joka ei juo eikä syö?

        Kun olette löytäneet vastauksia, jutellaan aiheista uudelleen.


      • Näin
        Kasvatatiedonpuuta kirjoitti:

        Ottakaapa selvää - ensin.

        Alkajaisiksi: nykyaikaisilla haavahoitotuotteilla hoidettavaa haavaa ei välttämättä hoideta joka päivä, vain joka toinen tai kolmas joskus todella jopa kerran viikossa. Vaippoja, jotka vetävät litroja virtsaa, ei vaihdeta kaiken aikaa mutta heti, jos siellä on muutakin. Miten sellaista ihmistä juotetaan tai syötetään, joka ei juo eikä syö?

        Kun olette löytäneet vastauksia, jutellaan aiheista uudelleen.

        No ei toki sellaista ihmistä syötetä eikä juoteta, joka ei juo:) Ainakaan montaa päivää:) Omalla äidilläni oli mrsa.n aiheuttama haava jalassa ja lääkäri oli kirjoittanut tarkan hoito-ohjeen ja tuota hoito-ohjetta ei noudatettu:) Samoin oli kirjoitettu aikaisemmin vaipan vaihdosta. Ihottuman johdosta vaippa olisi pitänyt vaihtaa riittävän usein, eikä vasta sen jälkeen kun tuota tukevampaa tavaraa oli ollut puoli vuorokautta:)


    • Papalle

      Mistä noita videokameroita saa ja kuka osaisi sellaisen asentaa ? Ja onko sellaisen asentaminen salaa rikollista ?

      • Googleta

        Neitistä löytyy. Ei kummoista taitoa vaadi tuon asentaminen huomaamattomasti. Kelloon, radioon, televisioon, lamppuun, jne. Jos haluat langattoman kuvansiirron joka lukee autossasi olevaan tietokoneeseen kertyneen kuva-aineiston aina vierailusi aikana. Sekin on mahdollista. Liiketunnistin vain kameran käynnistykseen ja siinä se. Normijuttuja asentajille.
        Kun et kuvaa muuta kuin työntekijöitä omaisesi hoitotapahtumien aikana, en usko, että kovin suuresta rikoksesta on kysymys, jos ollenkaan. Saahan työpaikallakin työnantaja kuvata työntekijöitä tietyin varauksin. Eli siitä vaan.


      • Kaikkeekanssa

        Mihin kuvaamisella pyritään ja mihin kuvausmateriaali myydään ja paljonko on materiaalin hinta?


      • Eimitäänjärkee

        Että onko rikollista? Aivan varmasti on. On myös täysin hyvien tapojen vastaista. Ei lisäksi ole millään tavalla omiaan edistämään rakentavaa vuorovaikutusta hoitohenkilökunnan suuntaan eikä luomaan keskinäistä luottamusta.

        Onko tässä muuten potilaan autonomiaa kunnioitettu? Onko siis potilaalta itseltään kysytty? Oletuksena tietysti on, että pystyy tahtonsa ilmaisemaan.

        Jos minä vaikkapa pyrin omaiseni huoneeseen, kun hänelle suoritetaan pesua vuoteessa, käännyttävät hoitajat minut hienovaraisesti pois. Heidän tehtävänsä on suojella potilaan intimiteettiä jopa omaisten suhteen saati sitten suuremman yleisön edessä.

        On tämä nyt täysin käsittämätöntä, että hoitajat joutuvat kysymään minulta luvan mm. tuoliin sitomisen suhteen, mutta että sen lisäksi minä saisin maallikkona revitellä heidän työpaikallaan miten sattuu! Mahdollisesti siis voisin tehdä yksipuolisen skandaalin vaikka sitomisesta, jolle olen itse antanut siunaukseni. Ilman, että kukaan osaisi kyseenalaistaa asioiden laitaa.


      • HDLaatua

        Ei ole rikollista, jos olet virallisesti vanhuksen holhooja. Ja jos laitat videon nettiin, siinäkin tapauksessa, että et olisi, kuin vain lähiomainen. Ei tuosta sinulle mitään seuraa. Ja vielä edellytyksellä, että videolla ei näy muita henkilöitä, kun tuo omaisesi ja hoitohenkilökunta.

        Mutta... jos tuossa videossa ilmenee laiminlyöntejä tai vääriä hoitomenetelmiä, sitä voidaan käyttää todistesekmenttinä oikeudessa hoitohenkilökunan laiminlyöntejä todistettaessa.


      • Niinpä1
        Kaikkeekanssa kirjoitti:

        Mihin kuvaamisella pyritään ja mihin kuvausmateriaali myydään ja paljonko on materiaalin hinta?

        Jos tuolla salaa kuvatulla materiaalilla vaikka saisi tuota vanhusten hoidon tasoa parantumaan ?


      • Kaikkeekanssa

        Todella hyvä kommentti näin vanhuspalvelulain voimassaollessa! Nythän hoidon pitäisi olla huippua, että ei sitä millään kuvilla enää paranneta! Hoitajattaret hoitavat oman osansa pientä korvausta vastaan. Tekevät sen, mistä maksetaan! Ei muuta!


      • oihjuu

        Eikös niistä vanhuksista ole ollut kuvia netissä, peitteet ulosteessa tai kaatuneena käytävällä. Turhaan tuosta "videovalvonnasta" keuhkotaan, jos kaikki on kunnossa.
        Käykääpä hieman useammin vierailulla omaistenne luona.


      • entinenomainen
        HDLaatua kirjoitti:

        Ei ole rikollista, jos olet virallisesti vanhuksen holhooja. Ja jos laitat videon nettiin, siinäkin tapauksessa, että et olisi, kuin vain lähiomainen. Ei tuosta sinulle mitään seuraa. Ja vielä edellytyksellä, että videolla ei näy muita henkilöitä, kun tuo omaisesi ja hoitohenkilökunta.

        Mutta... jos tuossa videossa ilmenee laiminlyöntejä tai vääriä hoitomenetelmiä, sitä voidaan käyttää todistesekmenttinä oikeudessa hoitohenkilökunan laiminlyöntejä todistettaessa.

        Miksi sitten ei esim poliisiteevee näytä asiakkaitensa kasvoja jos se kerran on laillista. Uskon et hoivakodin henkilökunnan kasvojen laittaminen julkiseen esittelyyn tuo käräjätuomion ja korvauksert,
        mutta kokeilkaa ihmeesä.


      • Nykyinen-Sairaalakuvaaja

        Ja vielä tuokin... kuinkahan monta kertaa sun kasvosi kuvataan kaupunki reissusi aikana erilaisissa turvakameroissa. Ei tule käräjätuomiota, eikä korvauksia. Kuvattu materiaali on todistesekmentti ja tuomion jälkeen sen saa julkaista.


      • Mitämuutajäänytväliin

        Mutta asiat ovat erit.


      • Sairaala_turisti
        Nykyinen-Sairaalakuvaaja kirjoitti:

        Ja vielä tuokin... kuinkahan monta kertaa sun kasvosi kuvataan kaupunki reissusi aikana erilaisissa turvakameroissa. Ei tule käräjätuomiota, eikä korvauksia. Kuvattu materiaali on todistesekmentti ja tuomion jälkeen sen saa julkaista.

        Juurikin noin, hankkiutukaa vanhuksenne holhoojaksi. Ja materiaalin voi ensin tosin kiikuttaa poliisille ja tehdä kiireisen tutkimuspyynnön. Ja jos asia ei sieltä lähde rullaamaan, valittakaa poliisiylitarkastajalle. Ja tuo video Ilta-Lehden toimitukseen.


    • pers

      Totta että eläimistä pidetään parempaa huolta kuin Suomen vanhuksista.
      Niille jopa maksetaan parempaa kk rahaa kuin Suomen työttömille.

      • MV1958

        Niinpä, ainakin niiden hyvinvointia valvotaan, joko salaa tai julkisesti.


    • chmpsh

      Asiat vaan taitaa jotenkin konkretisoitua
      - monilla siitä kokemuksia, ei tarvitse ihmistenjoukossa tai suvussakaan olla kuin yksi
      joka rötöstelyyn, päihteisiin ja huumeisiin sortunut - lähes niin jokaisen perheeseen on ulottunut laaja vuosikymmeniä kestänyt vaino ja terrori ja väkivalta - ilmiö on aika yleinen - tappouhkailun alla vuosikymmeniä eläneenä, useiden ryöstö- ja väkivaltatilanteiden kohteena olleena 100% invaliditeetin "saaneena" entisenä hoitajana todella tiedän mitä helvettiä elämästä tulee kun joutuu elämän kuolemakauppiaiden armoille - joutunut toteamaan että ei ole johtotehtävisssä toimivat päättäjät tehtäviensä tasalla olleet pitkään aikaan - yksittäisten perheittein psykoosit ja väkivaltatilanteet koettu merkityksettömiksi ilmiöiksi joille naureskellaan
      - vasta kun ne ovat maailmanlaajuisia psykooseja - päättäjät havahtuvat
      - monta kertaa liian myöhään. Aiemmat avunpyynnöt kaikuneet "kuuroille korville"
      - räkälöitten populäärikulttuuria ihannoidessa. Surulla monia kasvoja lienee.

    • apuoikeaanpaikkaan

      Mun mielestä, on väärin,että maahanmuuttajille tarjotaan ilmaiseksi kaikki, ruoka, asunto ja viellä rahaa.Suomalaiset vanhukset on tehneet töitä suomen hyvinvoinnin eteen, eikä he saa ilmaiseksi mitään.Kaikesta joutuvat maksamaan.Ilmainen ruoka ,jossain ruokalassa tai kotiin jaettuna, auttaisi monia vanhuksia selviämään arjesta paremmin.Vanhuksille se menisi tarpeeseen.Maahanmuuttajille ,se paapominen vaan houkuttelee tänne lisää väkeä ja tulee yhteiskunnalle kalliiksi.
      Jos suomessa on tarve auttaa, hoivata, passata, tehkää se vanhuksillemme, he ovat sen ansainneet.

      • Tasapuolisesti

        Olet aivan oikeassa, mutta kaikkia hätään joutuneita pitäisi auttaa. Sekä suomalaisia vanhuksia että niitä, jotka ovat joutuneet lähtemään karkuun omista maistaan kurjuutta ja kuolemaa.


    • videofriikki

      Videopätkää nettiin ! ! !

    • ghuyfg

      Vanhuksia jätetään heitteille kotihoidossa, eikä laitoshoitokaan hääppöistä ole. Jollei kukaan omaisista käy katsomassa vanhusta, seuraukset ovat niin välinpitämättömiä, että hautuumaa on edessä nooeasti. Jos pysyy hengissä, on kärsimys suurinta mahdollista istua päiväkausia housut samoissa paskoissaan. Poliitikot jotka tämän ovat aiheuttaneet, ei ole sanoja teistä......

    • totuusesiinn

      Tarvittaisiin useita myyriä. He voisivat pelastaa suomen vanhukset..valokuvia..videoita...äänitallenteita

    • nimienkerääjä

      Sirkka-Liisa Kivelän perustama Suomen Senioriliike ry. on tehnyt kansalaisaloitteen eläkeläisten ostovoimaa heikentävästä ns. taitetun indeksin korjaamisesta. Kaksikymmentä vuotta vaikuttanut indeksi on köyhdyttänyt eläkeläisiä niin että heitä seisoo leipäjonoissa eniten.

      https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1591

      Jos haluat kerätä nimiä sellaisilta, joilla ei ole nettiä niin kannatuslomakkeita voi tilata osoitteella: Suomen Senioriliike ry. Vanha Talvitie 11 C 00580 Helsinki
      puh. 050-3454200 [email protected]

      Kuka perustaisi Vanhusten suojelu järjestön?
      Edunvalvojiksi itseään kutsuvat eläkeläisjärjestöt eivät ole paljonkaan saaneet aikaan, vaikka ovat toimineet vuosikymmeniä.

      • Kaikkeekanssa

        Suojelisitko vanhuksia itseltään vai toisiltaan?


      • ikäväasia
        Kaikkeekanssa kirjoitti:

        Suojelisitko vanhuksia itseltään vai toisiltaan?

        Huonoilta hoivakodeilta vanhuksia pitää suojella.


      • Kaikkeekanssa
        ikäväasia kirjoitti:

        Huonoilta hoivakodeilta vanhuksia pitää suojella.

        Eli siis itseltään ja toisiltaan!


      • ikäväasia
        Kaikkeekanssa kirjoitti:

        Eli siis itseltään ja toisiltaan!

        Huonoilta hoivakodeilta = siellä olevilta hoitajilta ja kaikelta byrokratialta, mitä siellä vanhus joutuu kokemaan.

        Ei siis itseltään ja toisiltaan! Haluan tietää, miten vanhus voi suojella itseään itseltään ja myös toisilta. Siis toisilta vanhuksiltako? Saanko selkeän, hyvällä suomen kielellä olevan vastauksen?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6043
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3821
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      245
      2151
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1850
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1299
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1266
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      303
      1065
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      939
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe