Elikkäs menin terveysasemalle elokuussa, koska tunsin oloni tosi masentuneeksi ja ahdistuneeksi. Kävin ensiksi terveydenhoitajan luona joka laittoi lähetteen psykiatriselle sh:lle. Siellä kävin kaks kertaa,jonka jälkeen minut käskettiin lääkärin luokse joka sitten kirjoitti reseptin escitalopram lääkkeeseen. Olen nyt syönyt viikon kyseistä lääkettä 10mg päivässä ja tunnen oloni tosi tasapaksuksi. En pysty edes itkemään vaikka haluaisin. Lääke todellakin turruttaa kaiken. Minulla ei ole myöskään mitään haluja mihinkään asiaan. Minulla on myös todella itsetuhoinen olo. Ongelma on kuitenkin se,että haluaisin saada enemmän ns "terapiaa". Tällä hetkellä olen käynyt kerran kuukaudessa terveysasemalla psykiatrisella sairaanhoitajalla. Minusta kuitenkin tuntuu, että hän ei saa minusta mitään irti. Vaikutan kuulemma ylistressaantuneelta nuorelta naiselta, jolla periaatteessa on kaikki hyvin. Stressi saanut ahdistumaan ja sitä kautta masentumaan. Minulla on kuulemma aisat hyvin terveys, koulu ja työ. Itse kuitenkin näen, että elämälläni ei ole mitään merkitystä. Elämä tuntuu tyhjälle. Ei ole ketään minkä takia elää vaikka minulla on todella paljon ystäviä ja perhe. En kuitenkaan jaksa elää. Minun elämäm tehtäväni on peittää masentuneisuuteni. Olen sanonut terapiakäynneillä, että voim pahoin. Mutta koska näytän kaikin puolin huhinvoivalle ihmisille, joka suorittaa elämää, nion minua ei oteta mielestäni tosissaan. Vaadin kuulemma itseltäni liikaa, sillä olen perfektionisti. En ole vielä puhunut lääkkeen haitoista lääkärille,sillä kontrollikäyntini on vasta kolmen viikon päästä. Haluaisin saada enemmän terapiaa, enkä vaan kerran kuukaudessa käydä keskustelemassa ongelmistani. Psykiatrinen sairaanhoitajana ehdotti psykoterapiaa. Olen 23-vuotias, niin paljon se tulisi maksamaan? Olen opiskelija ja ei minulla ole sellaiseen varaa. Toinem asia mikä minua mietityttää om se, että molloim masemnuslääkkeet yleenaä alkavat vaikuttamaan? Loppuuko itsetuhoiset ajatukset joskjs. Tuntuu että minua ei voi kukaan auttaa. Lääkkeet vaan parantavat oloa hetken. Luulin että, kun haen apua saan apua, mutta terveydenhuolto on ainakin täällä pohjoisessa todella hidasta... :S
Aloitin escitalopram nimisen lääkkeen
20
1394
Vastaukset
- Katzi
Moi!
En osaa tahan sanoa muuten paljon mitaan, mutta ma alotin saman laakkeen pari kuukautta sitten. Siina menee jonkun aikaa ennen kuin se alkoi mulla auttamaan. Saattaa menna parikin kuukautta. Mua varoitettiin erityisesti mielialoista eka kuukauden aikana! Se saattaa lisata energiaa mutta ei paranna mielialaa kuin vasta myohemmin. Eli vaikka olo ei parane heti, anna sille aikaa. Mulla on alkanut vahitellen olo parantua!
Muista ettet ole yksin! - g79o8y7tgih
Kaikkien SSRI-aineiden käyttöön liittyy aina aivovaurioriski. Kertomasi turta olo on juuri se vaikutus, jota aineella haetaan. Jos et pidä siitä, lopeta käyttö. Samalla saatat vielä välttyä pysyväishaitoilta. Vaadi saada keskusteluapua ilman aineita, jos haluat pitkäkestoisia tuloksia ja terveydelle turvallista apua. Lykkäät huumeet nurkkaan ennen kuin pilaat terveytesi. 3 viikkoa lisää tuohon ja saatat olla jo pysyvästi vaurioitunut, joten en suosita odottamaan päätöksen kanssa ensi vastaanottokäyntiin. Psykiatrit manipuloivat ihmisiä muutoinkin jatkamaan käyttöä, jolloin haitat vihdoin ymmärrettyään on liian myöhäistä enää perua. Toivon vain, että tuo viikon käyttö ei ole tehnyt pahoja, mutta sinun elämäsi se on. Kerron vain faktat, jota tuskin sait tietää päätöstä tehdessäsi. Sinä päätät omasta jatkostasi, älä annan muiden päättää puolestasi, psykiatri mukaan lukien.
- Anonyymi
Höpön höpön taas tätäkin pelottelua. Mitään aivovaurioita ei ole tulossa lääkityksestäsi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpön höpön taas tätäkin pelottelua. Mitään aivovaurioita ei ole tulossa lääkityksestäsi.
Ai, että huumausaineiden käytöstä, varsinkin pitkäaikaiskäytöstä, ei seuraa aivovaurioita? Ja arvaan, maapallo on varmaankin litteä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai, että huumausaineiden käytöstä, varsinkin pitkäaikaiskäytöstä, ei seuraa aivovaurioita? Ja arvaan, maapallo on varmaankin litteä?
Nyt ei puhutakaan huumeiden vaikutuksesta, vaan lääkkeestä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nuo lääkkeet ei eivät korjaa tai paranna mitään vaan ne toimivat huumeiden tavoin joten niitä voi hyvin kutsua huumeiksi tai huumaaviksi aineiksi.Niihin voi myös jäädä koukkuun voimakkaiden vieroitusoireiden takia lopetus voi olla vaikeaa.Haittoina mm.seksuaali toimintojen häiriöt,kyvyttömyys tuntea iloa ja mielihyvää osalla nämä jäävät pysyviksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huume, lääke ja myrkky ovat samoja asioita eri näkökulmista katsottuna. Toisekseen, SSRI-aineet ovat stimulantteja. Ne kuuluvat samaan ainekategoriaan amfetamiinin ja kokaiinin kanssa. Kyllähän esimerkiksi metamfetamiiniakin kutsutaan lääkkeeksi. Sitä annetaan muun muassa lapsille, jotka eivät keskity koulussa opiskeluun. Se että kutsuu jotain huumaavaa ainetta lääkkeeksi ei muuta sen kemiallista luonnetta mitenkään.
-Anonyymi 16.5.2019 12:07 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huume, lääke ja myrkky ovat samoja asioita eri näkökulmista katsottuna. Toisekseen, SSRI-aineet ovat stimulantteja. Ne kuuluvat samaan ainekategoriaan amfetamiinin ja kokaiinin kanssa. Kyllähän esimerkiksi metamfetamiiniakin kutsutaan lääkkeeksi. Sitä annetaan muun muassa lapsille, jotka eivät keskity koulussa opiskeluun. Se että kutsuu jotain huumaavaa ainetta lääkkeeksi ei muuta sen kemiallista luonnetta mitenkään.
-Anonyymi 16.5.2019 12:07Eiköhän tuossakin ole määristä ja käyttötarkoituksesta kyse. Lääkkeet ovat tarkoitettu tautien ja saitauksien lääkitsemiseen. Turha yleistää ja verrata huumekäyttöön.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eiköhän tuossakin ole määristä ja käyttötarkoituksesta kyse. Lääkkeet ovat tarkoitettu tautien ja saitauksien lääkitsemiseen. Turha yleistää ja verrata huumekäyttöön.
Suomi on hassu maa, huumeet tuomitaan jyrkästi mutta amfetamiinin antaminen lapsille on ihan ok kunhan muistaa kutsua amfetamiinia lääkkeeksi haitatkin katoavat sen sileän tien.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eiköhän tuossakin ole määristä ja käyttötarkoituksesta kyse. Lääkkeet ovat tarkoitettu tautien ja saitauksien lääkitsemiseen. Turha yleistää ja verrata huumekäyttöön.
Kuten totesin jo aikaisemmin lääke, huume ja myrkky ovat sama asia ja ainoastaan katsontakulmasta kiinni.
Jos puhutaan merkittävästi huumaavista aineista, kuuluvat SSRI-aineet yhä samaan luokkaan amfetamiinin kanssa. Psykiatriassa käytettävät aineet korjaa mitään ongelmaa kehon toiminnoissa, kuten esimerkiksi insuliini tekee diabetestä sairastavalle, vaan huumaavat siten, ettei elämän surut tunnu enää miltään. SSRI-aineiden käyttö perustuu samaan periaatteeseen kuin alkoholin juominen suruun. SSRI on vain erilainen huumaava aine kuin alkoholi, kannabis, amfetamiini tai LSD. Tässäkin mielessä SSRI-ainekäyttöä on ihan mielekästä kutsua huumausainekäytöksi.
Mainitsen tässä yhteydessä erikseen, että en tuomitse huumausaineiden käyttöä. Mielestäni jokainen ihminen saa vapaassa sivistyneessä valtiossa käyttää huumaavia aineita oman mielensä mukaisesti. Valtiolla ei tule olla oikeutta puuttua siihen. Kyseessä on samalla tavalla yksityisasia kuin seksi on. Haluan vain puhua SSRI-aineista sekä muista psykiatriassa käytettävistä aineista rehellisesti ja tuoda esiin niiden käytön todellisen luonteen.
Anonyymi kirjoitti:
Suomi on hassu maa, huumeet tuomitaan jyrkästi mutta amfetamiinin antaminen lapsille on ihan ok kunhan muistaa kutsua amfetamiinia lääkkeeksi haitatkin katoavat sen sileän tien.
Esimerkkejä on useita, mutta tuossa tulee hyvin esiin yhteiskunnan tekopyhyys ja ihmisten loputon kyky huijata itseään ja toisiamme. Aikuisen käyttäessä amfetamiinia toiminta tuomitaan ja amfetamiinin sanotaan olevan "vaarallinen huume". Mutta annettaessa amfetamiinia lapsille, kun he eivät jaksa pysyä paikallaan matikan tunneilla, tulee amfetamiinista hoitava lääke ja toimintaa ylistetään lääketieteellisenä edistyksenä.
Kuten tuolla joku muukin jo sanoi, lääkkeen vaikutus alkaa muutaman viikon kuluttua. Mulla 4 - 6 viikon jälkeen tuntuu jo paljon paremmalta. Koita jaksaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla on Citalopram. Kuulostaa samanlaiselta. Ei siitä mitään haittaa ole. Hyötyä vain. Älä usko pelottelijoita. Niitä on sellaisia, katkeria.
- Anonyymi
En usko, että käsite "terveydenhuollosta" on oikea. Luulen, että kyseessä on "sairauksia generoiva tehdasosasto". Teetetään pillereitä. Pillerille keksitään hyvä latinankielinen myyvä nimi. Kuulostaa ainakin fiksulta. Syökö niitä kukaan? Etsitään väestöstä hyväuskoisimpia ja laitetaan ne käyttämään luciferiponeja. Eikö ollut latinaa? Oli melkein.
Miten ne hyväuskoiset löydetään? No vähennetään työpaikkojen määrää, ja luodaan ilmoituksia lehtiin joissa liioitellaan niiden todellista lukumäärää. Saadaan näin osa porukkaa tuntemaan itsensä alakuloiseksi ja marssimaan "lääkäriin", joka voisi olla "sairauksien generoija", mutta ei aina ole.
Tämä on vähän nurinkurinen tapa ajatella varmaan, pidä vitsinä. Oikeasti, toivottavasti ne sun mielestäsi kököt ajatukset lakkaa. Niihin on hengellisiä konsteja, varmaan, mutta olen jäävi diibadaabaamaan niistä, koska pelkään kyläpoliiseja.- Anonyymi
Syytä olisi sinunkin syödä niitä luciferponeja.
- Anonyymi
Pyydä päästä psykoterapiaan, kun käyt lääkärillä. Olet nuori ja minusta paljon parempi hyöty terapiasta mitä lääkkeistä. Koen, että vastuutonta ensin lääkkeitä työntää ensimmäisenä apuna. Tai edes toisena. Ensin tiivis terapia ja vasta myöhemmin lääkkeet, jos tarve. Näin sen pitäisi mennä. Ihan kohtuutonta laittaa nuorille pillereitä suuhun ennenkuin kunnolla apua tarjottu.
- Anonyymi
Voihan ne asiat olla päällisin puolin hyvin mutta silti olla masentunut. Moni myös haluaa näyttää muille että menee hyvin vaikka ei menisi ja suoriutuu vain päivä kerrallaan ja vähitelleen asiat kasaantuu..
Ehkä jos kaipaat aktiivisempaa hoitoa niin kannattaisi kysyä jos pääsisi erikoissairaanhoitoon ja joissain paikoissa voi käydä kerrankin viikossa ja voidaan myös miettiä muita hoitoja.
Lääkkeet ei yleensä ongelmaa poista vaan turruttaa ja auttaa jaksamaan ja joissain tapauksissa niistä taitaa olla jopa haittaa ja tehdä jopa vahinkoa. Näin maallikkona vaikea sanoa mikä on totta kun moni asiantuntijakin puhuu lääkkeitä vastaan mutta toki jos itse koet apua niin silloinhan lääkkeestä hyötyy.
Psykoterapiaan pääsee itse maksamalla joka on kallista tai voi saada lääkäriltä lähetteen jolloin KELA korvaa suurimman osan jos KELA sen hyväksyy ja jotkut myös voi päästä erikoissairaanhoidossa ilmaiseksi . Vaikea sanoa mitö se lähetteen kanssa maksaisi kun riippuu aina terapeutin taksoista ja siitä millaisia tukia saat mutta voit hakea esim toimeentulotukea jos olet siihen oikeutettu ja silloin Kela maksaa myös lopun hoidosta.
Kaikkihan näistä riippuu tilanteesta missä olet ja mitä tukia ja hoitoa voit saada niin hieman hankala varmasti mitään kommentoida.- Anonyymi
Erikoissairaanhoito eli tässä tapauksessa psykiatria ei tee mitään muuta kuin lyö diagnoosia diagnoosin päälle sekä tuputtaa lääkkeitä.Ongelmista puhuminen tulkitaan "sairauden merkiksi" mikä vaatii lisälääkitystä.
- Anonyymi
Aloitus on vuodelta 2015 niin tuskinpa aloittaja näitä edes lukee
- Anonyymi
Vaikka aloitus on vanha, näitä lukee myös muutkin kuin aloittaja. Itsekin etsin vinkkejä ahdistukseen. Minulle pahan ahdistuksen toi vaihdevuosihormonihoito. Se tuhosi koko elämäni "päästä varpaisiin". Se vei liikuntakyvyn, ulkonäön ja ammatin. Se toi pmdd-oireet ja kuukautiset. Lääkäriartikkelissa kerrotaan, että hormoniallergiaan auttaisi huumeet ja immuniteetin heikentäminen. Pohdinkin, mitä kirjoituksessa tarkoitetaan huumeilla? Nyt se sitten selvisi näiden kirjoitusten kautta, Essialopram on mielialalääke ja "huume"... tietysti! Onhan synteettiset hormonivalmisteetkin "myrkkyjä" ja aiheuttivat nuo kauheat pmdd-oireet.
Lienekö aineilla samat lähtöaiheetkin?
Nainen kertoi saavansa avun endometrioosiin kannabiksesta.
"Mikä vaivan tuo, se sen parantaakin"?
En suosittele huumeita kenellekään, vaikka henkinen yliherkkyys on jatkuvasti lisääntynyt monenlaisten pitkäaikaisten "lääkeaineiden"/ myrkkyjen käytön vuoksi.
Niillä on vaikutus myös perintötekijöihin, kuten tutkimuksissa on osoitettu olevan niin hormonihoidoilla kuin hormonihäirikkö-myrkyillä.
Jos vain jaksaa puhua, puhua ja vaikka välillä kirjoittaakin, se helpottaa tuskaa. Seurakuntiin pääsee puhumaan ihan ilmaiseksi. Siellä on hyviä tyyppejä, joilla on sydän paikallaan ja elämänkokemustakin. Eivät he uskoaan tuputa, vaan auttavat.
Yksi hyvä keino on hakeutuminen metsän rauhaan, uiminen/ liikunta helpottaa myös...
Tasaisin väliajoin syöminen esim hedelmät . Kaakaota/ tummaa suklaata on käytetty mielen rauhoittamiseen ja hoitoon Ranskassa.
Eläinten hoitaminen ja niiden läheisyys...yleensä sellaisten asioiden tekeminen, mitkä vie ajatukset muualle omasta kivusta.
Kaikkea hyvää kaikille!!!
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124730MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar1022461Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5761851- 91693
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1121563Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671197Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331138Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt2191000Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3988Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o64987