Kun 30 vuotta vanhat myrkkymaalikerrokset poistettiin, löytyi gelcoatista yllättävän paljon lasikuituruttoa. Satoja pieniä kuplia siellä täällä, kuplan sisällä etikalta haisevaa nestettä. Myrkkymaalin päällä ei ongelmaa näkynyt ollenkaan.
Nyt on gelcoatin kuplakohdat avattu lasikuituun asti ja pohja pitäisi maalata ensi keväänä. Mutta miten se kannattaisi tarkkaan ottaen korjata? Alunperin oli tarkoitus vain vetää gelcoatin päälle pari kerrosta Hempelin High Protect epoksimaalia, joka on liuotteetonta ja paksukalvoista. Mutta ei nuo pari kerrosta taida nyt gelcoatin koloja täyttää ja tehdä pohjan pintaa tasaiseksi. Joten mikä olisi järkevin tapa saada veneen pohja nyt tasaiseksi? Pitääkö gelcoatin kolot kitata epoksikitillä ja hioa sitten koko pohja? Vai olisiko olemassa hyvin paksua primeriä, jota voisi kuitenkin levittää telalla? Vanhaa gelcoatia en halua poistaa kokonaan, koska siinä on liian iso työ.
Lasikuituruton korjaaminen?
10
68
Vastaukset
- prosessit
Tasoittaminen onkin helppoa, mutta oleellista on saada runko kuivaksi, koska se on vettynyt. Kosteuden sulkeminen runkoon maalaamalla vesitiivistä epoksia päälle ei ole viisasta, tuskin se kauan kiinni pysyisikään. Netistä löytyy paljon osmoosinkorjausohjeita.
- kosteusmittaukset
Aloittajan viestistä ei selvinnyt onko vene lämpimässä hallissa vai ulkona pressun alla. Jälkimmäisessä tilanteessa rungon kuivuminen vie moninkertaisen ajan verrattuna kuivatukseen lämpimässä hallissa. Riippuu rungon kosteudesta, ehtiikö se ulkona kuivua ensi kevääseen mennessä.
Kummassakin tapauksessa kosteusmittaus on oleellinen. Kosteusmittarin lukemat ja pvm:t on hyvä kirjoittaa runkoon jokaisen mittauspisteen kohdalle. Lukemia seuraamalla saa käsityksen, miten kuivuminen edistyy ja millä kohdilla runko on kuiva..
En usko, että gelcoatin rakkulakolojen paklaaminen on hyvä idea. Parempi olisi poistaa gelcoat kokonaan. Suuri työ on jo takana, jos vanhat maalikerrokset ja gelcoatin kuplat on poistettu. Tehtyä työtä ei pidä pilata peittämällä märkää laminaattia epoksilla.
Olen samaa mieltä kuin nimim. prosessit. Netissä on myös youtube-videoita tästä aiheesta.
Mä taas veikkaan, että jos rakkuloita ei ollut kauttaaltaan, ei gelcoatia tarvitse kokonaan poistaa, riippuen tietysti kuinka paljon haluaa panostaa. Millään primereilla ei saa usean millimetrin kuoppia täyteen, vaan täytyy kitata ja hioa, kunhan runko on kuiva. Tästä on eri näkemyksiä, paklataanko ensin vai maalataanko kerros epoksia alle. Halvempia epokseja kuin Hempel on esim. Teknoksen Inerta 5 ja Tikkurilan Temacoat RM40. Itse tein vastaavan homman, mutta mömmöt poistettiin lasihiekkapuhalluksella. Silloin kävi kyllä ilmi, että kyse ei ollut rutosta, vaan rakkulat olivat gelcoatin ja jonkun pakkelin välissä. Katso vaikka Hempelin maalausohjeet.
- tosiasiantuntijaexpertti
Ei se vene mihinkään hajoa muutaman rakkulan vuoksi. Jos kolot eivät ole lasikuitumattoon asti niin kittaa kolot vaan umpeen ja maalia päälle. Tämä lasikuiturutto on kaikenlaisten vouhkaajien ja rahastajien mieli aihe, mutta tosiaan yksikään vene ei ole lasikuituruton vuoksi muuttunut käyttökelvottomaksi tai edes kuidussa olevan kosteuden vuoksi.
- 33cr
Juuri näin, eräs nimeltä mainitsematon telakanomistaja kirjoitti pitkän tarinan kosteusvaurioista veneessäni ja kuinka se on jo lähes purjehduskelvoton varsinkin luovilla suunnattoman painon vuoksi jonka vesi on lasikuituun imeytyessään aiheuttanut.
Kaiken tämän hän osasi kertoa näkemättä venettä ja intoutui tästä kertomaan pyytämättä.Itse kysyin tuolloin ainoastaan tarjousta talvitelakoinnista...
Taisi olla kalenterissa turhan paljon tyhjää??- tarkemmin
Näkemättä venettä, mistä syystä hän siten päätteli veneessäsi olevan kosteusvaurioita? Tuskinpa nyt sen perusteella että pyysit tarjousta talvitelakoinnista.
Kyllähän epoksilla maalattavan rungon on oltava kuiva jotta se siihen edes tarttuu kunnolla. - kosteanrungonmaalaus
tarkemmin kirjoitti:
Näkemättä venettä, mistä syystä hän siten päätteli veneessäsi olevan kosteusvaurioita? Tuskinpa nyt sen perusteella että pyysit tarjousta talvitelakoinnista.
Kyllähän epoksilla maalattavan rungon on oltava kuiva jotta se siihen edes tarttuu kunnolla.Juuri niin. Tässä keskustelussa taidetaan sotkea kaksi eri asiaa, osmoottinen delaminaatio ja rungon kosteus. Delaminotumiseen johtanut vaurio pitää tietysti korjata, kostunutta ehjää laminaattia ei. Kummassakaan tapauksessa pohjaa ei kannata ruveta vesieristämään epoksilla, ellei runko ole ehtinyt kuivua!
Kaikkien maalikerrosten poistaminen on iso urakka, jota ei pidä pilata paklaamalla kolot, hiomalla pohjan sileäksi ja maalaamalla uutta epoksia ennen laminaatin kuivumista. Jos näin tekee, voi olla ettei epoksi tartu riittävän hyvin ja homman joutuu aloittamaan alusta.
Onko kellään omaa kokemusta kostean lasikuiturungon maalaamisesta?
- Scandicci
Minun -80 luvun alun vene (polyesterihartsilla laminoitu) sai ensimmäiset epoksiprimerit tänä vuonna. Ei rutosta tietoakaan. Eli rutto ei ole automaatio vaikkei epoksia olekkaan. Huolellisuus ja hyvät aineet valmistusvaiheessa meinaa paljon. Noh kyllähän pian joku asiantuntija toteaa runkoni olevan täysin vettynyt. Nope.
- rutosti
Oletko mitannut kosteuksia? Kaikki polyesterilasikuidut taitavat kyllä vettyä, mutta toisiin tulee vettymisen seurauksena niitä rakkuloita herkemmin kuin toisiin.
- yachtsurvey
Vettynyttä osmoosilasikuitua kuivataan kastelemalla sitä toistuvasti makealla vedellä. Kuulostaahan hullulta, mutta selityskin löytyy:
http://www.yachtsurvey.com/my_wet_hull.htm
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?871714- 851222
- 1101113
- 67906
- 102874
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56818- 47731
- 36722
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis47671- 33653