Logopedian opiskelijat/puheterapeutit, kertokaa!

Pohjankruunu

Tilanne on tämä:

Olen 27. Kävin lukion, ja sain ylioppilaslakin vuonna 2008. Kirjoitusten ja todistuksen keskiarvot heikohkot. EEMC (englanti, ruotsi, äidinkieli, terveystieto), ka. muistaakseni vähän alle 8,0.
Mainittakoon, että lukio-opintoni menivät pieleen masennuksen ja kroonisen fyysisen sairauden tähden, joista jälkimmäistä podin vielä vuoteen 2014, kunnes vihdoin sairauteni ymmärrettiin ja hoidettiin oikein ja saavutin hoitotasapainon. Masennus on täysin mennyttä elämää ja liittyi senaikaisiin olosuhteisiin.

Haaveenani on aina ollut yliopisto ja itsenäinen opiskelu/työskentely. Päättely- ja visualisointikykyni ovat hyvät, ja koen erityistä kiinnostusta ihmiskehoa ja sen toimintaa kohtaan. Tietoisuus, aivot, ja aivovauriot ovat yksi lempiaiheistani. Olen siis lukenut etukäteen jo esim. TBI:sta, afasioista, dysfasiasta, neurodegeneratiivisista sairauksista, ja yleisesti ottaen ihmisen anatomiasta. Olen ihan huvikseni tässä pohtinut aihealueitakin mahdollista gradua varten. Motivaationi on siis korkealla.

Ongelmani ja huoleni onkin se, että viime opinnoistani on jo hyvin kauan aikaa. Olen ollut sairaana 6 vuotta tekemättä mitään, kouluaikojani en myöskään varsinaisesti muistele lämmöllä kiusaamisen tähden.
Yliopistoon hakemisessa minua arveluttavat kirjoitusteni arvosanojen ja keskiarvoni lisäksi pitkä "välivuoteni", ikäni, pääsykokeet, opiskelujen väitetty vaativuus, ja muodollisen sosialisoimisen määrä.

Kertokaapa hyvät ihmiset, otetaanko tämän ikäistä enää opiskelemaankaan? Onko siitä valintatilanteessa haittaa, että olen ollut sairas ja joutilas?
Entä ovatko arvosanani riittämättömät?
Kuinka pahaa pilkunviilausta pääsykokeet ovat?
Mikä opiskelusta tekee vaikeaa (en ymmärrä)? Opiskellaanko tällä alalla paljon matematiikkaa (esim. tilastotiede)? Millaisella tahdilla edetään, ylikuormittuvatko opiskelijat helposti?
Onko muiden opiskelijoiden kanssa sosialisoiminen sanomaton sääntö eli katsotaanko sellaista pahalla, jos ei oikein osallistu mihinkään ylimääräisiin illanistujaisiin tai small talkiin? Onko porukka kilpailuhenkistä?
Osaavatko opettajat opettaa paremmin kuin lukiossa (pohtivammin, innostavammin, juurta jaksaen)?

Näihin kysymyksiin odotan kiitollisena vastaustanne, te kaikki asiasta vähänkin tietävät!

7

707

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opiskellut

      Epäilen kovasti mahdollisuuksiasi.

      Ensinnäkin kirjoituksestasi henkii sairaan ja harhaisen ihmisen maailma. Se värjää kaikkea, ja on suurin esteesi elämässäsi. Tämä sinun pitää saada elämässäsi kuntoon aivan ensimmäiseksi.

      Toiseksi, sinulla on hurjasti naiiveja maallikkokäsityksiä, jotka todella haittaavat yliopisto-opintoja. Olet jo 27-vuotias, ja poisoppiminen luutuneista vääristä käsityksistä on erittäin vaikeaa.

      Kolmanneksi, keskittymisesi opintojen ulkopuolisiin asioihin ei lupaa hyvää.

      Otetaan sitten kirjoituksesi eri kohtia tarkempaan käsittelyyn.

      > Osaavatko opettajat opettaa paremmin kuin lukiossa (pohtivammin, innostavammin, juurta jaksaen)?

      "Opettaja ei osaa opettaa." kielii opiskelijan tyhmyydestä. Opinnoistasi olet itse vastuussa. Niistä ei ole vastuussa opettaja, äitisi tai ystäväsi. Yliopistossa tämä asia ymmärretään yleisesti. Kaikkialla muualla opettajan syyttäminen omasta laiskuudesta on yleistä.

      > Entä ovatko arvosanani riittämättömät?

      Logopediaa haluaa opiskelemaan moni. Joten kirjoitusten arvosanat vaikuttavat paljon, todella paljon.

      > Päättely- ja visualisointikykyni ovat hyvät

      Mistä tällainen itsevarmuus tulee? Lähtökohtaisesti ihmisten kyvyt ovat keskinkertaiset. Siitä kannattaa lähteä liikkeelle.

      > Tietoisuus, aivot, ja aivovauriot ovat yksi lempiaiheistani. Olen siis lukenut etukäteen jo esim. TBI:sta, afasioista, dysfasiasta, neurodegeneratiivisista sairauksista, ja yleisesti ottaen ihmisen anatomiasta.

      Ja yllätys yllätys, kielitieteellinen ja foneettinen puoli loistaa poissaolollaan...

      > Millaisella tahdilla edetään

      Yliopistossa määräät pääsääntöisesti opiskelutahdin itse.

      Muuta kirjoittamaasi en nyt ehdi/jaksa kommentoida.

      • oleesi

        Mistähän mahtaa kummuta näinkin ilkeä kommentointi? Ei ainakaan terveestä mielestä.


      • Anonyymi

        Anteeks mitä mä just luin??! Sinähän se siinä olet aivan mielenvikainen ja sairas. Tuskin itse olet koskaan missään opiskellutkaan vaan sairastelet kotona ja yrität vetää alas muita. Taidat olla itse se keskinkertainen tapaus jolla ei ole mitään lahjoja mihinkään.


    • oleeol

      En ole puheterapeutti (vaan muun yliopistokoulutuksen käynyt). Mutta yleisesti kommentoisin, että jos kirjoituksesi ovat menneet noinkin hyvin (EEMC), niin älyssäsi ei ole mitään vikaa. Mietit ja pohdit liikaa asioita eli pyrkimään vaan ilman turhia pohdintoja ja muita vatulointeja. Yksi tuttavani aloitti puheterapeutin opinnot Oulussa 33-vuotiaana, joten et ole vanha.

    • ammatt444

      Juuri näin eli rohkeasti hakemaan. Noita haukkujien kommentteja ei kannata edes lukea. Tuommoinen kommentoija, joka aloittajan kirjoituksen perusteella tekee diagnooseja, ei todellakaan ole asiantuntija tai opiskellut. Jokainen lääketieteellisen tai psykologian alan koulutuksen käynyt sen tietää. Tsemppiä sinulle ap hakuun, jos jotain haluaa, pitää sen eteen tehdä työtä.

    • Pohjankruunu

      Hei, ja kiitos asiallisista vastuksistanne! :) Niitäkin täällä saa. Ehkä minulla todellakin on tapana "vatuloida" vähän turhankin paljon, mutta haluan olla vain varma asioista.

      Sinä nimimerkillä opiskellut; ymmärrän toki, että olet pelkkä trolli, joka kovasti haluaa etsiä ihmisiä, joiden mieltä pahoittaa, mutta trollatakseni sinua hieman takaisin on minun retorisesti kysyttävä mitkä seikat tarkalleen ottaen kirjoituksessani henkivät sairaalloisuutta ja harhaisuutta, ja mitä tarkoitat naiiveilla maallikkokäsityksillä ja kuinka ne aloituksessani näkyvät.

      Huomaa siis, että en odota tähän minkäänlaista vääristeltyä vastausta sinulta, koska täysin asiallisesta kirjoituksestani ja ihan hyvistä kysymyksistäni ei voi löytää mitään sairasta, harhaista tai naiivia, korkeintaan vain epäilyä ja yksinkertaisesti tietämättömyyttä - minä en ole käynyt yliopistoa, joten en yksinkertaisesti voi tietää mitään kokemuksesta, jota minulla ei ole ollut.

      Sen sijaan väittäisin, että ihminen, jolla ei ole muuta tekemistä kuin yrittää kiusata toisia Internetin keskustelupalstoilla, on itsellään jotakin aika pahasti vialla korvien välissä.

      Epäile toki mahdollisuuksiani, niinhän itsekin teen. Hakijoita on paljon, ja useat ovat kirjoittaneet ylioppilaaksi todella hyvin arvosanoin sekä myös suoriutuvat valintakokeista erinomaisesti. Moni heistä on hyvin, hyvin älykäs ja motivoitunut.

      Tyhmyydestäni sen verran, että ilman kehumista (vain informoidaksesi sinua) voin kertoa olleeni luokkani kirkkaasti paras oppilas niin koko ala- kuin yläasteenkin. Kyllä. Tiedän tämän, koska se oli selvää ja opettajat itse kertoivat.
      Tiedän mitä arvosanoja sain, ne olivat ysejä ja kymppejä. Myös luokkalaiset tekivät asian selväksi omalla tavallaan eli syrjien ja pilkaten kuten sinäkin nyt yrität.

      "Mikset sä voi saada koskaan ees vähä huonompia numeroita pinko!"

      Minä olin se ainoa aidosti kiinnostunut ja kuunteleva oppilas kemian ja fysiikan tunneilla alusta alkaen. Voit kysyä myös tätä entiseltä HYVÄLTÄ, valtakunnallisesti tunnustetulta opettajaltani, joka aivan erityisesti arvosti tarkkaavaisuuttani. Hän sanoi jo silloin, että minun pitäisi jatkaa fysiikan ja kemian opiskelua pitemmälle.

      Lukio alkoi hyvin, numeroiden puolesta. Olin kuitenkin syvästi masentunut ja sairastumassa myös fyysisesti vakavaan sairauteen.
      Ensimmäisen äidinkielen esseen arvosana oli L (luit oikein). Opettaja heilutti paperia luokan edessä, luki koko tekstin läpi ja ylisti, että näin esseitä kuuluu kirjoittaa.
      Englannin opettaja taas halusi, että jatkaisin yliopistoon opiskelemaan kyseistä kieltä.

      Ensimmäinen vuosi meni ysejä ja kymppejä saadessa, sitten tuli burn out ja myös sairauteni räjähti käsiin. Arvosanat luonnollisesti romahtivat, en pystynyt osallistumaan tunneille ja toivoin kuolevani. Pidin välivuoden opintojen keskellä, vain palatakseni myöhemmin suorittamaan arvosanoilla millä hyvänsä lukion loppuun.
      Sisustani kertonee jotain se, että urhoollisesti kirjoitin äidinkielen yo-kokeeni voimakkaan paniikkikohtauksen alaisena enkä vain puhjennut itkemään tai rynnännyt salista ulos. Mietihän sitä, irvileuka. :)

      Kuten sanoin, lukiossa oli niin hyviä kuin heikompiakin opettajia. Heikkous tulee ilmi monilla tavoin, mm. innostuksen puutteena, monotonisuutena, mielivaltaisuutena ja faktojen pakkosyöttämisenä. Lukion opettajat olivat kuitenkin huomattavasti parempia kuin yläasteen opettajat. Voit kysyä keneltä tahansa täällä yläasteen kyseisinä vuosina käyneeltä millaisia opettajat olivat.
      Ala-asteella oli myös pitkään sijaisena täysin epäpätevä ja arvaamaton huumeidenkäyttäjä, erään opettajan poika. Sekoili tunneilla, kuoli myöhemmin yliannostukseen.

      Väitätkö, että tylsiä, epäinnostavia, päihderiippuvaisia tai kontrollifriikkejä opettajia ei ole?

      Ja oletko ihan varma, että olen se tyhmimmistä tyhmin ja laiskin tapaus?

      Tai että olen edes "itsevarma" eli oikeasti mielestäsi yli-itsevarma ja omahyväinen?
      Eikö itsevarmuus ole positiivinen piirre, jos sellainen siis on?
      Etkö itse osaa tai uskalla luetella itsestäsi mitään hyviä puolia ja piirteitä?
      Eikö kukaan muukaan saisi osata tai uskaltaa?
      Lähtökohtaisesti ihmisten kykyprofiilit eivät ole "keskinkertaisia", vaan hyvinkin uniikkeja ja vaihtelevia. Jos haluat itse tuudittautua keskinkertaisuuteen, se on sinun valintasi.
      Jokaisella on heikkoutensa eikä kukaan ole täydellinen.
      Minulla on paljon heikkouksia, siksi en ole hakeutumassa asiakaspalvelutyöhön, politiikkaan tai ohjelmoijaksi.

      Tietoisuuden, aivojen ja aivovaurioiden tutkimuksen mainitsin lähinnä osoittaakseni jonkinlaista hyvin alustavaa perehtyneisyyttä alaan liittyen. Ajattelin, että fiksummat ymmärtävät eikä tässä tarvitse alkaa vääntää metrin listaa kaikesta mikä kiinnostaa tai mitä olen lukenut.
      Joten yllätys yllätys sinulle vain, kielitiede ja fonetiikka sattuvat myös olemaan pieniä paheitani, samoin filosofia, lääketiede, psykologia, fysiikka, kemia, astronomia, musiikinteoria...

      • Pohjankruunu

        Jos "opiskellut" haluat joskus keskustella kanssani vaikkapa kvanttimekaniikan hämäristä periaatteista, säie- ja braaniteorioista, yleisesti ontologisista kysymyksistä tai esim. siitä mitä kvalia on vai onko sitä olemassa, niin olen ilomielin käytettävissäsi. :) Voimme myös käydä läpi kaikki ne argumentoinnin keinot, joita juuri passiivis-aggressiivisessa vastauksessasi yritit käyttää minua vastaan. :)


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4643
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1461
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe