Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

HDI 2,0 jakoketju rallattaa?

407Peugeot

Moottorista on alkanut kuulumaan melkoisen voimakas ääni ikään kuin ketjun rallatus. Paikallistin äänen lähteen moottorin vasempaan päätyyn (repsikan puoli) jonnekin moottorin yläosiin. Taivalta tuo on taittanut jo 265.000 km ja jakohihna vaihtui 160.000 km kohdalla. Onkohan tuo rallatus jakoketjusta lähtöisin? Pitääköhän tuohon alkaa suhtautumaan vakavasti, vai annetaanko vaan rallattaa? Muutoin moottori toimii hienosti.

29

4461

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • stetoskooppi234

      Käy ostamassa stetoskooppi ja paikallista ääni sillä, erittäin hyvä laite siihen hommaan. Muistaakseni maksaa motonetissä tai biltemassa noin 8 euroa.

      • 407Peugeot

        Olen kuunnellut puusauvalla, joka toimii yhtä hyvin kuin stetoskooppi. Siihen repsikan puoleiseen moottorin yläpäätyyn se rallatus on sillä keinoin paikallistettu.


      • Juueiolesama
        407Peugeot kirjoitti:

        Olen kuunnellut puusauvalla, joka toimii yhtä hyvin kuin stetoskooppi. Siihen repsikan puoleiseen moottorin yläpäätyyn se rallatus on sillä keinoin paikallistettu.

        Niin minäkin luulin että keppi ajaa saman asian, mutta ei aja. Stetoskoopilla saa kuunneltua ihan yksittäisen laakerin äänen senttimetrin tarkkuudella. Ero tuossa kuulotapahtumassa on huikea.

        Mutta... jos olet sen tuohon yläpäätyyn paikallistanut niin sieltähän se ääni sitten tulee.


    • seseon

      Prostprostprostprostprostprostprost.

    • 407Peugeot

      Onko 2,0 HDI (407) moottorissa ilmennyt tarvetta jakoketjun vaihdolle?


      Ps täytyy sitten hakea se stetari.

    • ratiritihalla

      Hihna vaihettu ja nyt ketju rallattaa? Rallatus on ominaisuus psa tavarassa!

    • RMB

      Jakoketju rallattaa???
      Jakopää on hihnalla. Kiristin rullan ja välipyörän(t) laakerit ovat mahdollisia äänen aiheuttajia.
      Hihna itseasiassa pyörittää myös vesipumppua eli siinäkin voisi olla äänen aiheuttaja.
      Se, mitä voit itse tehdä ilman mitään purkamista, pane se keppistetoskooppi laturin päälle. Jos laturin laakeri on viallinen, sen ääni kyllä kertoo sen.
      Jo siinä ei ole vikaa, vie auto osaavaan korjaamoon vaihdattamaan jakopään osat ja mahdollisesti vesipumppu.
      Itse vaihtaisin koko setin.
      Jakohihnan vaihtoväli on 4 vuotta/120.000 km kumpi ensin täyttyy. On myös huomioitava, että hihnan muille rattaille, nokka-akseli ja kampiakseli, vaihtoväliä ei ole. Niiden hammastus kuitenkin kuluu ja silloin vaihtoväli ei pidäkään paikkaansa.
      On siis jakopään korjauksen yhteydessä tarkastettava näiden pyörien hammastus uudella hihnalla niin, ettei hihnan hammas pääse pohjaamaan. Jos pohjaa on pyörät vaihdettava.

    • voiNäitäUuavuottomia

      Missään nimessä ei kannata käydä korjaamolla kysymässä arviota tai jopa vian syytä, se melkein maksaa paljon.
      Vai luotatko enemmän Suolen mestarien arvioon näin kristallipalloon katsottuna?

      • Jopasseharmittaa

        Korjaamollakin on vain ihmisiä.

        Tuollaiset äänet on aika hankalia selvitettäviä, etenkin jos olet korjaamolla joka korjaa kaikkia merkkejä, etkä ole aiemmin samanlaiseen tapaukseen törmännyt.

        Arviot voi siinä tapauksessa olla sitäluokkaa että moottori on vikaantunut niin pahoin että se on vaihdettava, vaikka ääni tulisi jostakin huomattavasti vaarattomammasta.

        Merkkikorjaamolla on varmasti paremmin kokemusta asiasta, mutta se taas sitten maksaa.

        Miksei sitä voi kysyä tälläisella palstalla, jos joku on vaikkapa törmännyt samaan ongelmaan.

        Tälläkin kerralla, vastaus löytyi.


    • Tässäsevikaon
    • HDI-MIÄS

      Varsinainen jakohihna 2 l HDI:ssä on on todella hihna, mutta 16 v enttilisissä koneissa (mm. RHR) nokka-akseleiden välillä on ketju, niin että ketjun ääni saattaa olla todellinen.

      • RMB

        Luin rivien välistä että jakohihna olisi vaihdettu 160.000 km kohdalla. Tästä aattelin moottorin olevan jakohihnalla. Toinen mahdollisuus olisi, että on laturin-/ilmastointihihna vain vaihdettu.
        Nyt pitäisi tietää millä koneella. Ei tästä muuten ota Erkkikään selvää.


    • Elämäonkallista

      Näissä 2,0HDI moottoreissa menee 200.000 jälkeen melkoinen määrä kalliita osia: kytkin, laturi, ilmastoinnin kompura, ohjaustehostimen pumppu, korkeapainepumppu, egr ja FAP. Omaa romuani kunnostettiin 7200 eurolla ja siinä vaiheessa minulle riitti. Ymmärrän nyt erittäin hyvin, ettei käytetystä Peugeotista voi maksaa, koska sen liikenteessä pitäminen on niin kallista.

      PS. Sain hyvitystä omasta 407 2,0 HDI:stä muhkeat 3600 euroa em. kunnostuksien jälkeen. Ottakaa vapaasti opiksi!

      • Joseiosaaeiosaa

        Kytkin, laturi, ilmastoinnin kompura, ohjaustehostimen pumppu ja FAP eivät ole moottorin osia.

        Lisäksi olisi ollut mielenkiintoista kuulla mihin ne osat "menivät" ?

        Kävikö niin, että merkkihuollossa vaihdettiin jokaisella ongelmakierroksella aina uusi kokonainen komponentti autoon vaikka todennäköisesti vika olisi ollut ratkaistavissa huomattavasti halvemmallakin?

        Siitähän sitä laskua syntyy.

        Otamme opiksemme, kannattaa ymmärtää auton pitämisen kalleus ja se, että vanhemmiten ne vaativat hieman oman käden taitoa ettei lompakko kuormitu liikaa.

        Osaamattomat joutuu sitten maksamaan, mutta sehän pätee kaikkeen tekemiseen elämän saralla.


      • Pappabetalarbilen

        Myönnän, minä en osaa korjata autoa, en sitten yhtään. Kaikki korjaukset autoihini tekee korjaamon mekaanikko.

        Kuinkahan sinä ratkaisisit vaikkapa luistavan kytkimen ongelman "huomattavasti halvemmalla"?

        Kyllä Peugeot on näistä isomman kokoluokan autoista ylivoimaisesti heikoin esitys mitä minulla on koskaan ollut. Perheessäni on jatkuvasti neljä kaupunkien väliseen matkustamiseen soveltuvaa henkilöautoa. Peugeot vaihdettiin juuri diesel-Yetiin.


      • HalvemmallakinSelviää

        Luistavan kytkimen ongelman ratkaisuun minulla olisi kaksi vaihtoehtoista ratkaisua, mikäli siis itse kytkin vaatisi vaihdon:

        -vaihtamalla itse
        -vaihdattamalla sellaisessa merkkiliikkeessä jossa tuntiveloitus on noin 30 euroa tunnilta

        Ennen tuota selvittäisin tietysti, onko kytkimen käyttömekanismi varmasti kunnossa, ettei luistaminen johdu siitä.


      • pavlov

        Nyt kerro missä liikkeessä 30euroa/h?


      • HalvemmallakinSelviää
        pavlov kirjoitti:

        Nyt kerro missä liikkeessä 30euroa/h?

        Jos ei tule mieleen niin en taida kertoa, tulee vielä ruuhkaa ja nostavat hintoja.

        Jokatapauksessa paikka on 80km kotioveltani.


      • hjkhkjhkjhkjkjh

        Joo ja Pösö on hyvä merkki, heh heh!


      • hjhkhkkjj

        Vauhtipyöräkin a'700 euroa on yleensä noissa kilometreissä hankittavien listalla.


    • ForssanKari

      Kyllä se pian katkeaa. Omassa 406 HDI:ssä ketjun rallatus loppui Karhulassa kovaan pamaukseen ja moottori oli tuhonnut itse itsensä. Onneksi ennätin painaa kytkimen pohjaan. Auto oli siinä vaiheessa jo melko väsynyt muutoinkin varmaan 200tkm jo ajettu.

      • jokumuuuu

        Muuten ihan hauska tarina mutta 406 HDI:ssä ei ole jakoketjua.

        Asiaa sivuten; Mikä saa ihmiset kirjoittelemaan näille palstoille selvää roskaa? Jos tuo on olevinaan huumorin harjoitusta niin ihan vielä ei ehkä kannata luopua päivätyöstä.


      • SaatatOllaVäärässä
        jokumuuuu kirjoitti:

        Muuten ihan hauska tarina mutta 406 HDI:ssä ei ole jakoketjua.

        Asiaa sivuten; Mikä saa ihmiset kirjoittelemaan näille palstoille selvää roskaa? Jos tuo on olevinaan huumorin harjoitusta niin ihan vielä ei ehkä kannata luopua päivätyöstä.

        http://s536.photobucket.com/user/risky-/media/40622DW12TEDCambelt1.jpg.html

        Kyllä tuo nokka-akselilta toiselle voimaa välittävä osa näyttää kovasti ketjulta.


      • jokumuuuu

        Joo, 406 2.2 HDI:ssä sellainen on mutta malli ei ole kuulunut Suomen maahantuojan tuontiohjelmaan.

        Kirjoittajallahan tietysti sattuikin olemaan juuri joku yksittäiskappaleena tuotu harmaatuontikummajainen.


      • Koppelo69
        jokumuuuu kirjoitti:

        Joo, 406 2.2 HDI:ssä sellainen on mutta malli ei ole kuulunut Suomen maahantuojan tuontiohjelmaan.

        Kirjoittajallahan tietysti sattuikin olemaan juuri joku yksittäiskappaleena tuotu harmaatuontikummajainen.

        Miksi puhut 406 mallista, kun alkuperäisellä kysyjällä on 407.

        Hän kysyy: "Onko 2,0 HDI (407) moottorissa ilmennyt tarvetta jakoketjun vaihdolle?"

        Tuo 2.2 moottori on täsmälleen samanlainen rakenteeltaan kuin 407:n 2.0 moottorikin. Eroa on sylinteritilavuudessa toki.


      • jokumuuuu

        Katsopa tarkemmin, en vastannutkaan ketjun aloittajalle vaan tälle "406 HDI:n ketjun rallatus loppui" -veijarille.

        Tiedän kyllä että 407 2.0 HDI:ssä on sekä ketju että hihna. 406 2.0 HDI:ssä taas on pelkkä hihna.


      • Koppelo69
        jokumuuuu kirjoitti:

        Katsopa tarkemmin, en vastannutkaan ketjun aloittajalle vaan tälle "406 HDI:n ketjun rallatus loppui" -veijarille.

        Tiedän kyllä että 407 2.0 HDI:ssä on sekä ketju että hihna. 406 2.0 HDI:ssä taas on pelkkä hihna.

        Ah, olet oikeassa, pahoitteluni.

        Ei kieltämättä selvin tämä palstan näkymä siinä, kenen viestiin vastataan.


    • HDi_sti

      Nyt kuitenkin puhutaan kaksilitraisesta HDI:stä, jossa vain yksi nokka-akseli ja pumppu pyörii jakohihnalla. Kone on yksi lujimmista dieseleistä. Hihnalla ajaa kyllä huoletta 140tkm olettaen, että vesipumppu on vaihdettu hihnanvaihdon yhteydessä. Epäilen laturin laakeria äänen aiheuttajaksi.

      • Niinno

        Mistä tiedät että puhutaan yhdellä nokka-akselilla varustetusta moottorista? Ellet sitten ole alkuperäinen kysyjä.

        Alkuperäisen kysyjän nimimerkki on 407Peugeot, joten voisi ajatella tuon HDi moottorin olevan asennettu 407 malliin, kun muutakaan ei ole kerrottu.

        407:ssa on ollut kolmea versiota kaksilitraisesta HDi moottorista:

        2004–2009, DW10 BTED4 (RHR)
        2008–2010, DW10 BTED4 (RHF)
        2009–2011, DW10 CTED4 (RHH)

        Kaikissa 16 venttiiliä, eli kaksi nokka-akselia. Nokka-akseleiden välillä on ketju, ja toisesta nokka-akselista otetaan käyttövoima dieselpumpulle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      88
      2313
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      52
      2019
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      88
      1853
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1848
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1638
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1562
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      26
      1437
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1400
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1392
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1370
    Aihe