Hei, mulla on säären ulkosyrjä ollut nyt kipeä jo jonkun aikaa. Se alkoi kun meillä oli liikuntatestit ja siinä piti juosta piip-juoksu. Seuraavana päivänä jalat oli niin kipeet etten pystyny kävelemään ilman kipua. Edelleen kipu jatkuu, mutta ei ihan niin pahana. Hypyt yms. sattuvat ja juoksemisesta ei ole puhettakaan. Kipu siis on sääriluun ulkosyrjällä siinä lihaksessa mikä on heti sääriluun vieressä. Oon miettiny että voiko olla penikkatautia? Mutta myös nilkan ojentaminen/koukistaminen sattuu. Hierominen tekee kipeää, auttaa hieman kuitenkin. Mikä tässä sitten voisi olla?
Säären ulkosyrjän kipu
5
20770
Vastaukset
- Kipuilija
Mahdatko muuten harrastaa liikuntaa, mitenkä paljon? Vaikuttaisi, että on vaan ollut liian kova rykäys sinulle äkkiseltään, jos et ole tottunut moiseen. Tuntuuko lihas jännittyneeltä? Ja miten kauan sulla on kipua ollut? Jokunen päivä, kaksi viikkoa? Vai miten kauan? Oletko laittanut kipugeeliä siihen? Voltaren tai joku vastaava. Kokeile sitä.
En usko, että mikään rasitusmurtuma voi olla. Minulla on ollut, ja vaati kyllä pitkiä lenkkejä pidemmän aikaa, asfaltilla, huonoilla tossuilla. Luultavasti pehmytkudoksessa joku liikarasitus, voisiko olla joku revähdys?- Säärikipu
Koko elämän harrastanu jotain lajia. Viimesin oli yleisurheilu, josta kanssa tuli samoin kipeeksi jalat, mutta ei niin pahasti. Se oli selvästi juoksun takia. Sen harrastuksen lopetin ja pidin taukoa rankemmasta urheilusta sellaisen parisen kuukautta. Nyt oon jo vähän aikaa käyny salilla 2-4krt viikossa.
Nyt on kipu ollut noin 2 viikkoa, suorituksien jälkeen varsinki se kipu on pahin. Aiemmin siis oli samaa kipua, mutta sen kanssa elettiin ja se siitä menikin, mutta nyt uudelleen ja pahempana. Nyt en vaan kestäisi enään yhtään, alkaa paikat aika paljon jo reistailee muutenkin. Muuallakin esiintyy ihan tarpeeksi kipukohtia mm. polvissa ja päkiässä.
Oon yrittäny hieroa, mutta siitä ei tule mitään. Myös foam roller on ollut käytössä. Voisin kyllä tota kipugeeliä kokeilla.
- JiiKoot1
Mulla on ollut tuota säären ulkosyrjän kipua niin pitkään kuin muistan. Mulla haluttaisi esim. hölkätä, mutta tuntuu mahdottomalta, koska pienikin rasitus tekee niin paljon kipeää, että tuntuu, että sääriluu katkeaa. Pystyn kävelemään melko ripeään tahtiin vaikka kuuhun saakka, kipua ei tunnu, mutta juokseminen ei vaan onnistu tuon kovan kivun vuoksi. Maratoonariäiti epäili, että kyseessä on penikkatauti, mutta kipu on tosiaan eri paikassa (siellä säären ulkosyrjässä) ja kun sitä tuntuu joka kerta kun yritän juosta, ei auta, vaikka kuinka hitaasti yritän hölkkäillä.
Mun mies nauraa vaan ja sanoo, että puhun ihan höpöjä ihan vaan sen vuoksi, ettei minun tarvitsisi juosta koskaan.
Tämä on alkanut teini-iässä. Onko mulla jotenkin väärä tyyli ottaa askelia? Mulla on tällä hetkellä käytössä korkeavartiset lenkkarit, lähinnä tarkoitettu vaellukseen, mutta ne on semmoset vaelluskengän tapaiset, mutta millä voi myös juosta. Mulla nyrjähtää nilkatkin tosi herkästi, siksi hankin nuo nilkkaa tukevat kengät. Olen ihan ymmälläni, koska haluaisin myös juosta/hölkätä. HJÄLP!- Agga
http://villekarkkainen.net/home/2014/03/15/kireat-ja-kipeat-takareidet-ja-pohkeiden-ulkosyrjat/
Itse kävin saman vaivan kanssa viisivuotta taistelleena fysioterapeutilla.
Tuon linkin jutussa paljon samoja piirteitä kuin itselläni todettiin. Kannattaa lukaista. Pieniestä virheasennosta aiheutuu paljon kärsimystä.
- kiertymää
Nilkan sisäänkierto on todennäköisin syy. Nilkan kallistuessa sisäänpäin säärin pienempi luu joutuu ottamaan kiertoliikettä, joka puolestaan aiheuttaa virheellisen kuormituksen säären sivun lihaksille. Voisit kokeilla teipata nilkan parilla urheiluteipillä nilkan alitse ja yksi teippikierros säären ympäri pitämään teipit paikoillaan viikon ajaksi jottei sisäkiertoa pääse tapahtumaan, jolloin lihaksen kuormitus seistessä / kävellessä pienenee. Kun kuipu helpottaa voit aloittaa akillesjänteen venyttelyn ja kalevalaisen jäsenkorjaustyypiset mobilisaatioharjoiteet jalkaterä rakenteelle
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1343060- 71630
Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2221354Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J701191- 441171
- 371041
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va381022Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke133987- 47954
Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.36897