Tilanne lyhykäisyydessään näin. Vakityö, nettotulot 1700 ekua kuussa, tilillä 13000e ja oma talo kiinnostaisi. Joku alta sadantuhannen rintsikka kelpaisi hyvin. Heltiäisikö näillä eväillä asuntolaina ja kannattaisiko ottaa vai nauraisiko pankkiiri pihalle? Älkääkä haukkuko köyhäksi, joka ehkä nykyajan mittapuulla olen, mutta vuokralla asuminen yrjöttää jo.
Tahtoo oman
24
83
Vastaukset
Oli kysymys sitten todellinen tai ei. Tässä mielipiteeni. Vuoden 2017 heinäkuusta lähtien astuu voimaan Finanssivalvonnan vaatimus, että omarahoitusosuuden on oltava vähintään 10 prosenttia lainan määrästä. Tällä hetkellä pankki voi vielä periaatteessa myöntää lainan ilman omarahoitusosuutta, mutta useimmat pankit eivät enää tee näin.
.
Oletetaan siis, että sinulle myönnetään enintään 90 prosenttia lainaa. Tämä tarkoittaa maksimilainan määräksi 130.00 euroa ja asunnon maksimihinnaksi 127.450 euroa. Mukana on siis myös varainsiirtovero.
.
Tavallisesti pankit myöntävät lainaa enintään 70 prosenttia lainavakuudesta. Tämä tarkoittaisi enintään 43.300 euron lainaa sisältäen varainsiirtoveron. Henkilötakaajilla tai muulla vakuuskelpoisella omaisuudella saanet määrää nostettua.
.
Yleinen nyrkkisääntö myös on, että pankit mitoittavat asuntolainan siten, että velallinen myös pystyy hoitamaan lainan. Tämä tarkoittaa sitä, että enintään neljäsosa kuukausinettotuloista saisi mennä asuntolainaan. Sinun nettotuloillasi tämä tarkoittaisi 25 vuoden lainaohjelmalla 425 euron suorituksia lyhennyksiin ja korkoihin (3 prosentin korolla). Silloin lainan enimmäismäärä voisi olla 72.857 euroa.
.
Todennäköisesti pankit laskevat mahdollisuudeksesi hankkia 55.000-127.450 arvoisen asunnon. Todennäköisesti pankit laskevat ostokykysi riittävän 55.000-84.000 arvoiseen asuntoon. Lisävakuuksilla määrä voi nousta korkeammaksi.- mahdollisuuksiaon
Yksi vaihtoehto on myös löytää Emäntä tahi Isäntä kumpaa vain aloittaja tavoittelee. silloin vastaavilla tuloilla varustettu puoliso TUPLAA lainamäärän ja uskottavuuden pankinjohtajan silmissä. Ei tarttis tyytyä homeiseen ja korjausvelkaiseen rintamamies-ongelmapesään kuten Sulo Vileen, vaan rahalla saisi uudehkon omakotitalon isolla terassilla ja paljulla!
- ok-paroni
Kuten Puntti totesi, et välttämättä saa lainaa koko summalle.
Kysymykseesi siitä, kannattaako ottaa laina, vastaus on ilman muuta. Muutto vuokrakasarmista ok-taloon on sellainen siirto, että varmasti kannattaa jos vain suinkin taloudellisesti onnistuu. Ajattele nyt: ei seinänaapureita, mahdollisuus grillata, päätät omista asioistasi, kukaan ei häiritse, nukut hyvin, voit harrastaa mitä haluat mihin aikaan vain, oma autotalli, oma piha, kodinhoitohuone, lampaantaljat. Se on napakymppi päätös jos sen teet. - PetteriPerusNikkari
Olen tsiigaillut netistä taloja jo useita kuukausia. Erään kiinnostavan ilmoituksen liitteenä on S-pankin mainos: Tähän kohteeseen 90% rahoitus. Kuukausimaksut ja korot sekä laina-ajan pituus mainittuna ym. Onko tuo pelkkä huuhaa-mainos vai onko kiinteistöliike todella vääntänyt rahoituksenkin valmiiksi?
Nykyinen vuokrani on aika tyyris ja olen maksanut sitä piiiitkään. Tekis oikeasti mieli lähteä omaan torppaan ja jättää tämä vuokralähiö taakse.Kysymyksessä on aika suurella varmuudella mainos. Olen nähnyt tuollaisia tarjouksia vain autojen hankintaa varten. Sen tietää siitäkin, jos laskettu kuukausimäärä on kovin paljon alle 585 euroa kuussa (25 vuoden laina-aika 2 vuoden korolla, lainamäärä 117.000). 20 vuoden laina-ajalla kuukausittainen määrä olisi 682.50 euroa. Tuloihisi nähden nuo määrät tuntuvat liian isoilta.
- remppamies1
Tuo 90% rahoitus on kiinteistövälittäjän vedätystä, saavat ostajan ostamaan ylihintaisen paremmin kaupaksi, maltilla/tiedolla voit saada 10-30% hintaa alas.
- lukihäiriöinen
Osta helvetissä oma asunto,rinsikassa saattaa päästä hyvinkin halvalla kuukausittain,on vain tuo laina joka pitää siis saada.
Per-kele älä vaan osta rivi tai kerrostalo paskoja,helvetti mitä huijausta,turavituile ne on tehty,mihille jotka ei osaa mitään toki luulevat osaavansa kaiken.
Perkele noita yhtiövastekkeita ,ne täydellisiä huijaireita,maksuja menee kaiken saatanan öleille.
Pysy saatanan kaukana jos voit rivitaloista,kerrostalokin on parempi.
Helvetti sielä rivareissa joutuu tekemään kuin ok-taloissa,on kuulema perkele viikko vuoroja oikein,saatana minen maksaisi euroakaan tuollaisista vuoro töistä,nurmikon ajoja ja lippujen nostoa ym..ei vittu mitä paska elämää tuollainen voi olla.
Jumalauta että menee hermot muiden puolesta,jotkut on ostaneet ilmaa ja maksaneet aivan tyhjästä.- pelottavaa.sekoilua
Jääny taas lääkkeet ottamatta?
- kumastussss
Onko jollakin noin pienet tulot? Ei voi olla työtuloa vaan jotakin muuta. Hulluhan tuolla palkalla töitä tekee kun 500 e saa kuussa tekemättä mitään ja yhteiskunta maksaa kaikki asumis ja muut kulut. Ählämit saa kaksi tonnia käteen tulemalla vaan tänne lomailemaan ja täyden ylläpidon. Tän on pakko olla provo?
- Varo_hometta
Tuossa hintaluokassa voi uudessa kodissa ruveta oksetuksen sijasta yskittämään. Halvalla ei hyvää saa ja homekorjaukset maksavat _paljon_. Ikävä tilanne, jos laina on mitoitettu tiukalle. Pidä varasi, sillä omakotitalossa kannat riskit itse.
- BauHerr
Tuosta kysymyksestä puuttui oleellinen tieto: perhekoko ja asuinkunta. Arvattavasti noin pienillä tuloilla saa jonkinlaista asumistukea myös omaan asuntoon. Laske KELAn laskurilla tuen määrä.
Nyrkksäännön mukaan noin pienipalkkaista työtä ei kannata tehdä ollenkaan.
Suomen bkt:stä yli viidesosa kuluu sosiaaliturvan alle tilastoitaviin tulonsiirtonimikkeisiin. Tulonsiirrot ovat se ainoa asia, mikä Suomessa kasvaa. Tällä perusteella on täysin typerää viettää aikaa palkkatyössä.
Tuossa tuloluokassa avain omakotiasumiseen on asumistuessa. Maksi moi se, niin eiköhän se sitten onnistu. Aloita opiskelu KELAn sivuilta. - ahneettukehtuu
tämä maa on niin kaikin mahdollisin tavoin piloilla.
17 000 tonnia/ kk? Veronmaksajien maksamasta kassasta?
niin - maassa on vielä ryöstettävää arsenaalia -näemmä - BauHerr
"17 000 tonnia/ kk? Veronmaksajien maksamasta kassasta?"
Mihinkä tuo summa perustuu?
Kassa on tyhjennettävä mahdollisimman pikaisesti, muuten sen tekevät eteläeurooppalaiset (katso velkaunioni) tai erilaiset maahanmuuttajat.
Sossun tyhjennys on kansalaisvelvollisuus. Suomi voi nousta vain konkurssin pesäselvityksen jälkeen. Kannattaa ilman muuta ostaa. Niinkuin Pundit tuolla aikaisemmin sanoi, saat noilla tuloilla noin 120000-130000€ hintaisen asunnon. Muista kuitenkin, että pyyntihinnat ovat eri asioita, kuin myyntihinnat, jolloin voit katsella 150000-170000€ hintaisia taloja tehden niistä tarjouksia. En tiedä, missä asut, mutta esim reilut 60 kilometriä Helsingin keskustasta Karkkilassa ja Lohjalla on tuossa hintaluokassa paljon tarjontaa.
Miksi siis kärsiä vuokralla kassuasunnossa, missä ei viihdy, kun voit saavuttaa haluamasi hiukan pidemmällä työmatkalla mukavassa ja turvallisessa pienessä kaupungissa.- Taasnäitä
Ihan samaa sanoisin tuon edellisen kanssa. Käy ensin kaikki pankit läpi ja varmista laina. Sen jälkeen käyt katsomassa niitä kohteita jotka ovat 20-30% kalliimpia kuin mitä sinulla on varaa ja teet tarjouksen.
Pyynti on pyyntiä ja myynti on myyntiä, ja niitä ostajia ei tänä päivänä ole.
- PetteriPerusNikkari
Kiitoksia vastauksista. Pienethän nuo minun tulot ovat(1700e netto) mutta tunnen kyllä monia vielä pienituloisempia.
Yksin olen taloa katselemassa ja sitä parempaa puoliskoa en enää vaivoikseni ota kun edellisestä pääsin eroon. Rintamamiestalo on haaveena, olen sellaisesta kotoisinkin ja 75000-90000e olisi mielestäni passeli hinta. Kuuta en taivaalta tavoittele vaan vähän vaatimattomampi kelpaa. Vuokrani on tällä hetkellä lähes 800e ja silti jää rahaa useita satasia kuussa säästöön joten luulen että elämäni ei hirveästi talon oston myötä kiristyisi. Remonttihommia osaan jonkin verran tehdä itsekin, tosin sähköhommiin en puutu.
Vähän ihmetyttää tuo kun puhutaan että 10% omarahoitus riittää. Sit samaan hengenvetoon puhutaan 20 tai 30% omarahoituksesta. Minulla se 13000e pesämuna on ja jos se ei riitä niin sitten on vain säästettävä lisää.No, omarahoitusosuus sisältää myös valtion takauksen (15 % kauppahinnasta), eli 10 % omaa rahaa valtiotakaus on jo 25 % kauppahinnasta.
Syrjäseudulta ei kuitenkaan kannata ostaa asuntoa, arvo kun saattaa tippua lainan lyhennystä nopeammin.
Lisäksi kannattaa huomioida työmatkakulut. Karkkilasta saisit halvalla talon, mutta työpaikan ollessa Helsingissä maksat ainakin 350€/kk ylimääräisiä työmatkakuluja (auton arvo 12.000 € ja polttoaineenkulutus 6 l/100 km ja polttoaineen hinta 1,5 €/litra). Kyseisillä kuluilla maksaa noin 90.000 suurempaa lainaa Helsinkiläisestä kerrostalokolmiosta jonka arvo samalla säilyy.
Tietenkin voi köyhäillä ostamalla omakotitalon periferiasta, jos on epäsosaalinen ihminen ja haluaa asua hometalossa kaukana palveluista menettäen koko ajan rahaa talon arvonlaskuna.- PoisKasarmilta
Niin, kuten välittäjä tässä sanoo, ei kannata ostaa homeista ok-taloa periferiasta. Halvimmalla taidat päästä, kun ostat kasarmilta ankean pikku läävän, jossa seinänaapurissa asuu hyvinkin todennäköisesti vuokralainen poikineen.
Ai niin, mutta sinähän taidat haluta kasarmilta pois.
Itse asun ok-talossa Helsingissä, matka bussilla keskustaan kestää 10 minuuttia ja pysäkkikin on kivenheiton päässä talosta mutta kuitenkin riittävän kaukana.
En tosin tule käyttäneeksi bussia, kun omalla autolla pääsee töihin 5 minuutissa. Sitä paitsi työpiste minulla vaihtuu usein, nythän suuntauksena on viedä yritysten konttoreita pois keskustasta väljemmille vesille, sillä ihmiset ovat kyllästyneitä ruuhkiin ja pysäköinnin vaikeuteen.
Palstan kateellisten kasarmikehveleiden mukaan kaikki ok-talot ovat homeessa, mutta voin lohduttaa että reaalimaailmassa näin ei ole.
Jos kassuelämä kyllästyttää, silloin ei kannata tuhota mielenterveyttään vaan ottaa reilusti niin paljon lainaa kuin vain suinkin pystyy. Kommuunissa jotkut pärjäävät, yleensä ne jotka tinttaavat kaljaa aamusta iltaan kehuvat, miten mukavaa onkaan asua kun ei tarvitse tehdä itse mitään. Tietysti jos anuksen valkaisu ja eturauhasen hieronta on palveluista tärkeimmät, silloin kannattanee pysytellä kantakaupungissa. - 22344kkk
Välittäjä_LKV kirjoitti:
No, omarahoitusosuus sisältää myös valtion takauksen (15 % kauppahinnasta), eli 10 % omaa rahaa valtiotakaus on jo 25 % kauppahinnasta.
Syrjäseudulta ei kuitenkaan kannata ostaa asuntoa, arvo kun saattaa tippua lainan lyhennystä nopeammin.
Lisäksi kannattaa huomioida työmatkakulut. Karkkilasta saisit halvalla talon, mutta työpaikan ollessa Helsingissä maksat ainakin 350€/kk ylimääräisiä työmatkakuluja (auton arvo 12.000 € ja polttoaineenkulutus 6 l/100 km ja polttoaineen hinta 1,5 €/litra). Kyseisillä kuluilla maksaa noin 90.000 suurempaa lainaa Helsinkiläisestä kerrostalokolmiosta jonka arvo samalla säilyy.
Tietenkin voi köyhäillä ostamalla omakotitalon periferiasta, jos on epäsosaalinen ihminen ja haluaa asua hometalossa kaukana palveluista menettäen koko ajan rahaa talon arvonlaskuna.No ei se ostetun asunnon arvonlaskukaan mikään järin suuri riski ole silloin jos tietää ainakin itse k.o. paikkakunnalla ostamaansa asuntoa voivan hyödyntää omana asuntona tai muuten. Toki jos niin väestökatoinen paikkunta ja siellä esim. joku kerrostalo josta mahdollisesti asukkaat ovat jo aika piankin häipymässä eikä uusia tilalle tule niin siinä voi hoitokulut nousta sen vuoksi, ja siis tällainen riski on vaikka itse muutoin voisi asuntoa käyttää. Mutta toisaalta tämän luokan taantuvilta paikkaunnilta asuntoja saa kyllä alta tonnin neliö tai puoli-ilmaiseksikin.
Välittäjälle tiedoksi, että on olemassa myös dieselautoja, joiden kulutus on paljon arviotasi pienempi. Lisäksi esim mainitsemastasi Namibiasta pääsee kyllä bussilla Stadiin parikin kertaa tunnissa. Kuitenkin pienikulutuksinen dieselauto ryyditettynä verottajan antamalla noin 7000€ vuotuisella veroedulla, vakuutusmaksujen radikaalilla pudotuksella, muuttaa laskelmia paljonkin. Kokemuksesta tiedän, että esimekkieni Karkkilassa ja Lohjalla on ergittäin vireää elämää kesät talvet. Ei toki samaa tarjontaa, kuin Helsingissä, mutta toisaalta hintataso huomattavasti alhaisempi. Siinä missä Stadista saa OK-talon 350000-400000€ hintaan, saat samanlaisen noista kolmasosalla euroja. Ja voihan sitä kulttuuria käydä harrastamassa Stadissa vaikka joka ilta, kun autolla ja bussilla pääsee kulkemaan.
Itse en tyytyisi kertostaloläävään PKS-alueelta, kun hiukan kauempaa saa jo mukavankokoisen OK-talon rauhallisesta ympäristöstä. PKS tuskin ainakaan tulee rauhoittumaan ja hiljentymään tulevaisuudessa, mutta sellaisen tulevaisuuden voi valita, jos vaan haluaa. Se on jokaisesta itsestään kiinni.
- it.feels.like.gravity
Säästäväisyys kannattaa pienemmilläkin tuloilla.
- Kovaleff
Hei. Olen Keski-Suomesta ja pohdin samanlaista kuin ap. Olen pohtinut monta vuotta. En ole uskaltanut mennä pohdintaa pidemmälle kun olen luullut ettei tuloni riitä talon ostoon/maksuun. Onko näillä tuloilla realistista hankkia ok-talo? Tuloni siis 1630/netto.
Parhaiten saat vastauksen käymällä yhdessä tai useammassa pankissa kysymässä. Tältä palstalta saa yleensä vain nauruhermoja kutkuttavia tragikoomisia vastauksia.
Keski-Suomen hintatason löydät tutkimalla asuntojen hintoja netistä. Muista, että ilmoituksissa on aina pyyntihinta. Myyntihinta voi olla halvempi, jos vaan osaat tehdä järkevän tarjouksen. Mutta aloita pankista ja käy kysymässä, kuinka paljon sinulla on mahdollisuus saada lainaa ja millä ehdoilla. Siitä se alkaa itsekullakin. Niinkuin allekirjoittaneella 2007 kesällä. Enkä päivääkään ole katunut kun Helsingin kerrostaloslummista tänne OK-taloon pääsin.
- snoppari
mitä tää on, joko persaukisetkin taloja ostaa? jo on aikoihin eletty.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 604813
- 653878
Sanna Marin ja lähestymiskielto
No just joo. Kaikella sitä pitää saada lööppejä. Taas on joku ohimennen hipaissut pyhää Mariinia.2213423- 1143111
- 482934
- 232598
Haluaisin niin paljon että
Tapahtuu jotain mutta siihen mitä toivot niin en vielä pysty. Täytyy tietää enemmän. Olen myös väsynyt tähän vaikka sydä192236Ero 68-vuotiaana
Minkälaisen keskustelun saan aikaiseksi, kun minä 68-vuotias nainen haluan erota 70-vuotiaasta miehestäni. Olemme kumpi2552124- 381933
- 1081892