Transporter lämmityslaitteen puhaltimen vaihto t4

Portterinpuhallin

Miten irroitetaan t4 transporter vm. 2001 ilmastoidusta autosta lämppärin puhallin?
Ilmastoitu bussi kyseessä.
Sijaitsee hanskalokeron takana, kiinni kolmella ristipää ruuvilla.

Mutta ei sovi tulemaan pois, koska kojelaudan tukiraudat edessä.

Kiitos etukäteen jos joku osaisi neuvoa?

18

7367

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Portterinpuhallin

      Irrotin jo raitisilmasuodattimen jalustan mootoritilasta. Sitten oon yrittäny halkaista tuota ilmakanavaa, se on metalliklipseillä kiinni.
      Jos saisin halkaistua kanavan alaosan pois, moottori sopisi tulemaan.
      Olen irroittanut kojelaudan päädystä kaksi ruuvia, Mutta ei anna periksi.
      Uusi valeon moottori tilattu, en tiedä miten sais vanhan pois.
      Onko kellään tietoa?

      • Portteri02

        Itse pähkäilin äsken ja sain ilman sahauksia näppärästi..Irroittaa puhaltimen suojamuovin joka on kahdella ruuvvilla, se lähtee nätisti sit mahtuu puhaltimen runko tulemaan siipineen päivineen...


    • Portterinpuhallin

      Kokeilin vielä tunkilla nostaa kojelautaa, ei onnistunut saada tarpeeksi tilaa. Sitten kokeilin niin että laitoin 50 cm korkean pölkyn jalkatilaan, ja rautakangella väänsin varoen. Ei tullut tilaa, jostsi on vielä kiinni kojeöaudan pää.
      Laitan tietoa projektin etenemisestä, onpahan seuraavalla helpompaa. Kun tästä ei ainakaan suomenkielellä ole tietoa laitettu nettiin. Joka päivä tulee uusia ideoita, eiköhän puhallin irtoa ennemmin tai myöhemmin.

    • Portterinpuhallin

      Tänään soitin parille korjaamolle ja kyselin vinkkejä. Kojelaudan tukirauta irrotettu nyt molemmista päistä. Edelleen tuntuu olevan tiukassa.
      Huomenna kokeilen nitkutella puhaltimen siivekkeitä, josko sais purettua, niin sopisi tulemaan pois.
      Keinot alkaa olla käytetty. Hyvin on saksalaiset varmistaneet että puhallin ei irtoa omia aikojaan..

    • Portterinpuhallin

      Ratkaisu löytyi: leikataan "huoltoluukku " ilmakanavaan puhaltimen alapuolelle. (suurinpiirtein siipipyörän levyinen.)
      Yksi ruuvinreikä leikataan mukaan, kaksi muuta jää paikalleeen.
      Puhallin pois, uusi tilalle, sikaflex tiivistystahnaa saumaan.
      Ei virallinen, mutta toimiva ja nopea ratkaisu ;)

      Jos ei halua tehdä luukkua, puhallin kyllä purkautuj osiin, ja vois sopia tulemaan pois. (moottorin päällä oleva koppa lähtee pois kun vetää ja nitkuttaa poispäin siipipyöristä kiinni pitäen)
      Siipipyöriin saa otteen esim. Konehuoneen puolelta raitisilmakanavasta.

      Siinä ohjetta, jospa joku pääsee nyt helpommalla kuin minä ;)

    • Tyska

      Hyvä... Sillä alan juuri vaihtamaan tuota kovan onnen puhallinta! Kiitos kokemuksistasi ;D

      • aloittajapa

        aloittajalla juuri itsellään puhallin hiljeni taas,sulakkeet ehjät,relettä en puhaltimelle käyttöohjeesta löydä. jospa ei ois etuvastukset kärähtäny ☺


    • Juhani00

      Kiitosta myös. Minulla myös moottori irti mutta en saa sitä pois, tämä antamasi tieto auttaa.

      • aloittajapa

        hyvä, kannatti vaivautua kirjoittamaan 😉


    • Määvaanii

      Puolen tunnin homma. Hanskalokeo pois. Konehuoneen puolelta ekaks "pallukka" pois ja kolme ruuvia auki. Sitten sisäpuolelta apparin ikkunalle puhaltavat putket pois 2kpl. Nyt puhaltimen moottori mahtuu liikkumaan vasemmalle jossa sen saa muljauteltua pois. Samaa reittiä uusi paikoilleen.
      Sitten putket paikoilleen ja konehuoneesta kolskeet kiinni.
      Konehuoneesta irti siksi että saa sentin lisää tilaa joka on ratkaiseva. Mitään ei tarvitse särkeä eikä leikata.

    • Huomenissa

      Edellinen ohjeistus aika hyvä ja ilmeisen toimiva, mutta mitä tarkoitat pallukalla? Myös kolme ruuvia auki? Pystyisitkö näitä seikkoja tarkentamaan!

    • Huomenissa

      Täällä on mennyt sekaisin eri malleihin soveltuvat ohjeet. Kun on kyseessä ilmastoitu ja vänkärin turvatyynyllä varustettu vm. -01 bussi 2,5 td, ei puhallin todellakaan vartissa irtoa. Koko puhallinkotelo on niin ylhäällä, että puhallin ei mahdu tulemaan ulos kotelostaan ilman että aukkoa suurentaa radikaalisti alareunastaan, kuten vuoden 2015 lopulla nimim. "Portterinpuhallin" kertoo. Puhallin pitäisi voida poistaa siten, että sitä vedetään auton perää kohti, ei alaspäin. Mutta siinä tulee kojelaudan alatukirauta esteeksi. Puhallin on kiinni kotelossaan kaikkiaan neljällä ristipääruuvilla, yksi niistä piilossa ihan ylhäällä, yksi oikealla ja kaksi aika lähekkäin alhaalla vasemmalla, molemmin puolin ulkonemapattia.
      - Mutta, jos saisi halkaistua sen puolenauton levyisen kotelon, eli alaosa pois, ongelma ratkeaisi. Kiinnitysklipsit, jotka löytyy, eivät vapauta irtoamaan kotelon alaosaa. Lienee jossain lisäkiinnittimiä, jotka hankalampi löytää. Vai oisko jopa ruuveja lisänä? On kait näitä joku onnistunut vaihtamaan ilman leikkaustoimenpiteitäkin. Jospa kertoisi muillekin.

      • Ontämäkityömaa

        Minä sahasin kojelaudan tukiraudasta palasen pois. En tiedä miten tuo pitäs tehdä mutta konehuoneen puolelta raitisilmakanavan irrottamisesta ei kyllä ollut hyötyä juurikaan.


      • puhallin_prkle

        Ahdas on, itse mietin, että auttaisiko kojelaudan irroittaminen? Sitten tuon voisi saada yläkautta vaihdettua? Mutta onko kojelaudan irroittaminen turhan iso työ. Itsekään en saanut muovikoteloa halki. Tunnen, että takana olisi vielä yksi klipsi tai useampi klipsi, mutta oma käsi ei tuonne mahdu.
        Vaikka poistin puhaltimen suojalaipan, niin en saa mitenkään mahtumaan tuota pujotettua ulos, en myöskään sieltä vasemmalta. Irrotin puhaltimen putken, tässä ei edes oli ilmastointia, mutta kojalauta ja sen suojarauta tulevat vastaan. Koitin irroittaa yhden pultin suojaraudasta oikealta, mutta ei liiku siltikään riittävästi jotta mahtuisi ulos.


      • puhallin_prkle
        puhallin_prkle kirjoitti:

        Ahdas on, itse mietin, että auttaisiko kojelaudan irroittaminen? Sitten tuon voisi saada yläkautta vaihdettua? Mutta onko kojelaudan irroittaminen turhan iso työ. Itsekään en saanut muovikoteloa halki. Tunnen, että takana olisi vielä yksi klipsi tai useampi klipsi, mutta oma käsi ei tuonne mahdu.
        Vaikka poistin puhaltimen suojalaipan, niin en saa mitenkään mahtumaan tuota pujotettua ulos, en myöskään sieltä vasemmalta. Irrotin puhaltimen putken, tässä ei edes oli ilmastointia, mutta kojalauta ja sen suojarauta tulevat vastaan. Koitin irroittaa yhden pultin suojaraudasta oikealta, mutta ei liiku siltikään riittävästi jotta mahtuisi ulos.

        2001 Caravellessa en mitenkään saanut mahtumaan moottoria ja puhallinosaa pois. Irrotin moottorin päällä olevan laipan, sivuikkunalle menevän ilmaputken jne. Muuttori ja siivekkeet liikkuivat siellä joka suuntaan, myös puolimetriä vasemmalle, mutta missään asennossa en saanut tuota mahtumaan ulos. Tarvikepuhaltimessa moottorin suojalaippa oli myöskin vaikeammin irroitettavissa (alkuperäisessä sen sai parilla ruuvilla irti), joten minäkin päätin sahata tuon puhaltimen kotelon reiän isommaksi. Kotelo oli helppoa sahata dremelin 38mm laikalla. Kannattaa huomata, että sahaa sitten kerralla varmasti riittävän ison palan pois. Ilmansulkuteipillä, sikaflexillä tms kotelon saa taas helposti suljettua paikoilleen.
        Kun moottori oli vaihdettu ja purin hieman vanhaa, niin toinen hiilistä oli käytännössä loppu. Tässä tapauksessa olisi voinut onnistua se, että jos moottori ei mahdu tulemaan pois, mutta se on irti, niin hiilet voisi onnistua vaihtamaan siellä kojelaudan alla. Tuossa on vaikeutena se, että uusien hiilien johdot on ehkä tarpeen juottaa kiinni, ja juottaminen tuossa ahtaassa paikassa saattaa olla hankalaa. Mutta sillä saattaisi selvitä tuolta kotelon sahailulta tai muulta vastaavalta ongelmalta, ja hiilet ovat ainakin halpoja.
        Kuitenkin, kauan yritin selvitellä tätä vaihtoa, ja ilmeisesti joissain T4:ssa moottori on helpompi vaihtaa, mutta joissain tuo vaihto on aika hankala tilanpuutteen vuoksi. Kotelon sahaus auki oli lopulta aika nopea vaihtoehto, ja sen takaisinlaittokin onnistui aika siististi.


    • hpe

      Terve, just tehtiin sama vaihto 2002 portteriin ja nimenomaan sahasimme reilun aukon muovitunneliin ja tuuletusmoottori vaihtoon. Aidosti se oli vaihdettu vähän alle kahdessa tunnissa, siis tunneli myös liimattu kuntoon tässä ajassa. Kojelaudan purkua harkittiin noin 2 sekuntia ja luovuimme ajatuksesta välittömästi.

      • Anonyymi

        Meisselillä painetaan sisäpuolelta kolme kumia ja irrotetaan puhallin kotelosta! Sopivat tulemaan sitten haskalokeron paikan läpi.


    • Anonyymi

      Alkuperäinen aloittaja kommentoi, että aika moni näköjään pähkäillyt saman ongelman kanssa, hyvä jos on ollut apua..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten reagoisit

      Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      78
      3190
    2. Olisiko kaivattusi

      Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2400
    3. Ihana nainen

      Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2117
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

      Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2112
    5. Ootko koskaan miettinyt että

      miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1879
    6. Ryöstö hyrynsalmella!

      Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      30
      1752
    7. Huomenta ihana

      Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1745
    8. Sukuvikaako ?

      Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      10
      1569
    9. Joskus mietin

      miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1310
    10. Hyvää yötä

      Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1264
    Aihe