Volvo penta TAMD22 kannentiiviste vuotaa - taas

mr_kannentiiviste

Moottorimiehille pohdittavaa, olen kiitollinen vinkeistä!

Volvo penta TAMD22 kannentiiviste ilmeisesti vuotaa - taas.
2 kautta se kesti edellisestä vaihdosta. Tuolloin havaitsin 3000 kierroksilla glykolin nousevan painekorkista ja syynä oli yhdessä sylinterissä pieni vuoto, ei vuotanut nestekiertoon kuin noilla isommilla kierroksilla. Mitään muuta ongelmaa se ei aihettanut, ajoin paljon max 2500 kierroksilla ennen kuin vein korjaukseen. Tiiviste vaihdettiin kansikoneistettiin suoraksi VP-liikkeessä, ja nyt 2 kauden jälkeen siis taas havaitsin glykolin nousseen painekorkista (on korkista letku pulloon ja siinä noin 1dl). Huomasin vasta kun nostin veneen, niin en tiedä millä kierroksilla tuli, mutta viimeisellä ajolla ajoin normaalia enemmän 3000 kierroksilla, eli koko vkl aikana noin 3tuntia.

Kysymys:
VP-liikkeessä pitivät 2v sitten hyvin harvinaisena vikana. Tuolloin oli turbon hukkaportti jumissa ja pitivät sitä syyllisenä. Järkevää - peruskunnostin siis alkuperäisen turbonkin ja se siis nyt ok. Itse luulen, että näissä originaalitiivisteissä täytyy olla vika. Korvaisinko nyt silikonitiivisteellä vai mitä ideoita? Mikä on perimmäinen syy ongelmaan? Onnistuuko tiiviste emppa ilman koneen nostoa? - säästäis rahaa. (en aio/osaa tehä itse).

Taustatiedot:
Volvo penta TAMD22 on 103hv 4-syl turbodiesel, vm -99, tunteja nyt 1200h (Perkinsin tekoa, tietäiskö joka sen perkins mallinumeroa?)
Kiertää max 3700 (vapaalla max 4500)
Reilut 3000 kg puoliliukuva vene - akseliveto
Potkuri Mepratuotteen laskema - vene kulkee kuten suunniteltu (Flying Albatross)
Ajan AINA huolella koneen rauhassa lämpimäksi, 85% ajan max 2400rpm, 2800-3400rpm 15% ajoista, ja joskus testimielessä max 5min täysii 3700 rpm ja tällöinkin lämmöt pysyy 90-94C. Lämpöongelmia ei ole ollut (paitsi silloin kun 2v sitten gylkolia oli noussut ja lämpö alko hiipiä 95c - siitä koko homman huomasin)
Konehuoneen lämpö 40-50c ajon aikana.
Kone joutuu mielestäni aika koville esim 3400 kierroksilla (nopeus 12 solmua, onhan se raskas vene), mutta tämä on 90%/max ja pitäähän koneen se silloin tällöin kestää!

29

3431

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • acegi

      Jos koneesi jäähdytysjärjestelmä on ollut täynnä ja nyt viimeisellä reissulla kone on lämmennyt enemmän kuin aikaisemmilla reissuillasi niin lämpölaajeneminen on ajanut liian veden sinne pulloosi,tämä on täysin normaalia,jos taas joka kerta kun ajat kovemmin vettä tulee pulloosi ja et ole lisännyt vettä järjestelmään jostain pääsee järjestelmään painetta,tai merivettä joukkoon merivesi lämmönvaihtimen kautta.

      • mr_kannentiiviste

        Jep, toivon että pitkällä siivulla kone lämmenny norm enemmän ja täydestä jäähdytysjärjestelmästä noussu....mutta 2v sitten tosiaan sitä painetta jäähdytysjärjestelmään tuli yhdestä sylinteristä. Nyt tuntuu olevan siis vastaavat oireet, mutta syytä pääsee tutkimaan vasta kevääällä kun vene vedessä. En oikein usko että lämmönvaihtimesta. Sen purkasin 2v sitten ja oli tosi hyväs kunnossa - mielestäni kuin uusi.


      • Tappi

        Omassa vastaavassa koneessa, joka jo toisessa veneessäni. lisäksi sx vetolaite molemmissa.
        Ensimmäisessä veneliike sai 4 yriitämällä kuntoon .vika oli reikä sossain kupariputkessa ,josta pakokaasut teki painetta ja esti raakavesipuolen kunnollisen jäähdytyksen.
        Nykyisessa taas pakokaasut tunkee vesipumppuun päin, ja aiheutta painetta. Molemmissa tapauksiissa lämmön nousut alkoi noin 2200 kierroksen jälkeen ja yli 3500 kierroksen jälkeen
        l

        ykoolipuolen kiehuminen alkio nopeasti. Viimemainittu vika jäljellä. Onko jollain tietoa?


    • hissukseenhyvää

      Annatko koneen lämpöjen myös tasaantua ennen sammuttamista? On yhtä tärkeää kuin lähdössä.

      • mr_kannentiiviste

        Jep, aina viimeset 15min 1500rpm max.
        Muutenkin konetta pidän tosi hyvänä...öljyt, suodattimet jne...


    • mr_kannentiiviste

      btw, koneeni turbosta ei ole mitattu ahtopainetta, eikä sylintereistä puristuksia.
      Turbo siis alkuperäinen mutta peruskunnostettu 2v sitten (hukkaportti liikkuu herkästi), mutta josko ahtaa liikaa? josko väärä malli?
      Mitä kertois puristuksienmittaus ongelmaan liittyen?

      Kone toimii muuten hienosti (paitsi tää glykolin nousu), ei ikinä savuta, ei syö öljyy, lämmöt kohdilla jne.

      • KokenutMoottorimies

        Sylinterien puristusten mittaus ei ole kovinkaan varma keino sylinterien kannentiivisteen vuotamisen selvittämiseksi/varmistamiseksi.

        Teetä sylinterien vuotomittaus jonkin todella osaavan liikkeen tekemänä niin saat
        parhaimman varmuuden kannentiivisteen tilanteesta ja mahdollisesta vuodosta,
        lisäksi saat samalla monipuolista varmaa tietoa moottorisi kunnosta.

        Usein kannentiivisteen vioissa on kyse huolimattomasta/osaamattomasta/vääristä
        työtavoista syynä ongelmiin.


    • Mattikonekasi

      Tarkista myös lämmönvaihtajat. Mulla oli aikoinaan sellainen vuoto et merivesi pääsi glygolin sekaan mutta ei toisinpäin. Koneen lämmetessä alkoi jäähdytysneste omituisesti lisääntyä. Tuubin ja tiivisteet vaihtamalla, ongelma poistui

    • eiguru

      Tulee mieleen, että joku pytty käy kuumempana ja vääntänyt kanttasi kieroon, kun kerroit, että oli koneistettu suoraksi viimeksi. Jos on taas sama...

      Joko öljyn kierrossa häikkää(jäähdyttää esim mäntää) tai jähdytys kierrossa...

      Tietysti voi olla, että konetta kasatessa kiristetty väärässä järjestyksessä/tai momentti avain ei ollut kalibroitu ja kansi vääntynyt jälleen...

    • mr_kannentiiviste

      Kiitoksia tähänastisista...ei kukaan keksisi halvemmin korjattavaa syytä :)

      Ylläolevien perusteella pitänee nostattaa kone pois ja viedä peruskunnostukseen, lienee varmin ratkaisu? Tulisi ainakin kerralla kuntoon?

      • KokenutMoottorimies

        Aiotko tosiaan nostaa moottorisi pois ja viedä korjattavaksi vaikka et varmasti tiedä vikaa tai onko sitä ollenkaan, ainakaan kirjoittamasi perusteella?? no voihan näinkin tehdä, (koska jokainenhan saa tehdä omalle moottorilleen mitä haluaa.
        Ihmettelen kun kuitenkin kyselit täältä neuvoja ensin?? )

        Miksi et halua teettää tuota mainitsemaani sylinterien vuotomittausta ensin siellä missä vene ja moottorisi on?? sen voi aivan hyvin tehdä moottorin ollessa veneessä ja sillä selviää todennäköisesti täysin varmasti onko mitään vikaa tai
        millainen vika on.

        Ei liene kovinkaan mielekästä ole aloittaa korjausta ellei tiedä onko vikaa tai millainen.


      • ei-näytä

        Ohivuotomittaus kertoo vain sylinterin tiiveyden, kansipahvin vuoto näkyy vasta jos vuoto on niin suuri että se puhaltaa käydessä jo nesteet pihalle.
        Kyseessä oleva "vika", mikä se sitten lienee tuskin löytyy ohivuotomittauksessa koska ilmenee vain suuremmilla kierroksilla.
        Kannentiivisteen vuoto ei pitäisi riippua kierrosluvusta, mieluumminkin vaikuttaa että moottorissa voisi olla ylimitoitettu kiertopumppu, joka kierrosten noustessa nostaa virtauspainetta ja saa tilkan nestettä paisuntasäiliöön, joka palautuu jäähtyessä.(kumiletkujen jousto)

        Moottorin turhasta korjauksesta olen samaa mieltä, ellei omistaja ole niin maaninen ettei uskalla lähteä vesille olettamansa pelon vuoksi.


      • KokenutMoottorimies

        Et nimimerkki "ei-näytä " taida tietää mitä sylinterien vuotomittaus/ohivuotomittaus paljastaa kun se oikein tehdään?

        Siinä saadaan selville kyllä mainitsemasi sylinterien vuoto elikä mäntien ohivuoto, joka tarkoittaa sylinterien/mäntien/männänrenkaiden kuluneisuutta tai rikkoutumisia ja samoin sylinterien/mäntien kuluneisuuden poikevaisuutta toisiinsa verraten, pienikin kannentiivisteen vuoto jäähdytysjärjestelmään tai voitelujärjestemään, venttiilien vuoto imu- tai pakosarjaan ja sylinterinkannen mahdolliset halkeamat todettavissa jäähdytysjärjestelmään.

        Näillä sylinterienvuotomittauksella saaduilla tiedoilla jo kyllä pystyy melko varmasti arvioimaan onko mitään korjaustarvetta/vikaa missään näissä oletetuissa moottorin peruslaitteissa.


      • ei-näytä
        KokenutMoottorimies kirjoitti:

        Et nimimerkki "ei-näytä " taida tietää mitä sylinterien vuotomittaus/ohivuotomittaus paljastaa kun se oikein tehdään?

        Siinä saadaan selville kyllä mainitsemasi sylinterien vuoto elikä mäntien ohivuoto, joka tarkoittaa sylinterien/mäntien/männänrenkaiden kuluneisuutta tai rikkoutumisia ja samoin sylinterien/mäntien kuluneisuuden poikevaisuutta toisiinsa verraten, pienikin kannentiivisteen vuoto jäähdytysjärjestelmään tai voitelujärjestemään, venttiilien vuoto imu- tai pakosarjaan ja sylinterinkannen mahdolliset halkeamat todettavissa jäähdytysjärjestelmään.

        Näillä sylinterienvuotomittauksella saaduilla tiedoilla jo kyllä pystyy melko varmasti arvioimaan onko mitään korjaustarvetta/vikaa missään näissä oletetuissa moottorin peruslaitteissa.

        Äläs nyt hermostu.

        Olen kyllä tehnyt niitä ohivuotomittauksia sen verran että en kaipaa selvitystäsi.
        Itse taidat olla hieman hakoteillä, ohivuotomittaus tehdään ilmanpaineella n. 10bar ja sylinteripaineet dieselissä on jo tyhjäkäynnillä kolminkertaiset, joten kuvitelmasi vuodon, joka ilmenee vain suurilla kuormilla satunnaisesti, havaitseminen on pelkkää toiveajattelua.
        Kokemuksesta voin kertoa että edes sylinteriputken hiushalkeama, joka tekee jo kuplintaa paisuntasäiliöön , ei välttämättä näy kylmän moottorin ohivuotomittauksessa.


    • Yanmarilla

      http://www.moteurmarin.fr/uploads/documents/bb30143-dfh4f5.pdf , tuossa on Perkins Prima M80 T :n räjäytyskuvat, Primaa on kolmea mallia 50, 60 ja 80. Jos nuo numerot tarkoittavat kilowatteja, niin tuo M80 T olisi 108 hv. Moottori on Japanissa lisenssillä tehty Perkins, jota Volvokin myy omalla merkillään. Ystäväni, venekorjaamon omistaja sanoi, ettei Priman kannessa ole varaa plaanata kuin hitunen, jos kannestasi ei pystytty hiomaan tarpeeksi viime kerralla, varaudu uuden kannen ostoon. https://www.youtube.com/watch?v=kQIHCuhvXJ4 tuossa Prima M80 T on käynnissä, samalta näyttää, joitain pieniä eroja, Perkinsin merivesipumppu on suoraan nokka-akselin päässä, Volvossa hihnan välityksellä nokka-akselilta. Onkohan Volvon pumppuun saatu välityksellä enemmän tuottoa.

    • Mr_kannentiiviste

      Hei!
      Kiitos taas hyvistä ideoista!
      Kommentoin kaikkia yllä olevia ja kerron taustoja lisää.

      Tuo T80 vaikuttaa hyvin vastaavalta, kiitti linkistä! Volvon TAMD22 räjäytyskuva löytyy marinepartsin sivuilta. Tosiaan merivesipumppu on hihnalla, tuotto on ainakin riittävä kun lämmöt pysyy hyvin kurissa.

      Älkää huoliko, en nosta konetta :) vaan pistän tänään pressun päälle, odotan talven ideoitanne ja huhtikuun alussa toteutan perusteluimmat! Eli antaa tulla. Erityisesti mitä ja missä järjestyksessä tekisin ja kellä teetän Turun seudulla?

      2v sitten vian havaitsin toukokuussa, tutkailin koko kesän, ajoin liki 100h alle 2500rpm (ilman ongelmia), välillä totesin vian esiintyvän vain AJOSSA 3000 kierroksilla (siis vapaalla 4000 ei muistaakseni nostanu glykolia) ja syyskuussa olin varma sylinterin vuodosta ja vp liikkeessä korjasivat. Eivät muuten uskoneet etukäteen syyksi, epäilivät että kiehuu ja syynä jäähdytykseen liittyvät (siksi purkaisin jäähdyttimeen pillit yms - ne siis oli ok). Kansi siis koneistettiin tasaiseksi, eos siitä tarkemmin. Sylinteri 1 oli selvä vuotoreitti lähimpään jäähdytyskanavaan. Hento mutta selvää kuitenkin. Josko syl1 käy kävi/käy kuumana, järkevä idea.

      Haluan kesällä veneillä taas yli 50 päivää toimivalla moottorilla ilman mitään murheita.

      Tällähetkellä aattelen: Tilaan asiantuntijan tutkimaan konetta, vuototikimus alemmalla jäähdytysnesteen määrällä kierrätys, mut maalla vaikee ajaa lämpöiseksi saatikka kuormittaa...

    • CaptainAD41

      Onko jäähdytysneste kirkasta? Jos on kovin ruosteista, niin voisi kieliä lämmönvaihtimen vuodosta.

      • AmiralM6dT

        Oletko huoltanut suuttimet ?


      • KAD32

        Mistä jäähdytysveden ruosteisuus voi johtua? Omassa oli ensi kertaa syysvaihdossa vihreä neste muuttunut ruskeaksi, ja syy olisi hyvä löytää ja korjata.


      • Mr_kannentiiviste

        Jäähdytysneste vaihdettu 2v sitten. On edelleen kirkasta kauniin vihreää :)

        Suuttimet huollettu vai peräti vaihdoin 3v sitten, teetin silloin varmuuden vuoksi, oireita ei ollut.

        Hyvin vastaava kone tmd22 on linkissä: http://youtu.be/UMkGcQYvI1s

        Huomatkaa että paisuntasäiliö on integroitu jäähdyttimeen ja siis sen painekorkista glykolia nousi - eli se on vika.


      • pekkali

        Mitä ulkopuolisia vesipiirejä olet liittänyt moottoriin?
        Lämminvesivaraaja, kennopuhallin, lämpöpatteri, tms.


      • Mr_kannentiiviste

        Nyt tuli hyvä pointti olen tätä pohtinut itsekin! Mutta...

        Jäähdytysvesi menee kennopuhaltimen kautta lämminvesivaraajalle ja palaa koneeseen. Ymmärtääkseni liitännät koneeseen tehty koneenräjäytyskuvan lisäohjeistuksen mukaisesti. Kierron pituus noin 2-3m, suurin osa 16mm letkua. Ollut


        Puhallin ja varaaja ovat koneen yläpuolella, enkä ole laittanut takaiskareita linjaan, ei edes mitään sulkuventtiilejä. Silti koneen painekorkin aikaisu kone kylmänä tai kuumana ei nosta koneen glykolin pintaa. Nestetaso tuntui pysyvän viime kesän melko vakaana, pikkasen lisäsin kesällä, pinta oli aina suosituksen alarajan tuntumassa, kuumana ylempi kuin kylmänä tietty.

        Tulipa mieleen: viime kesänä ja kohtalokkaalla viimeisellä ajollakin... Havaitsin lämminvesivaraajan tiputtaneen pikkasen makeaa kirkasta vettä alle... Oletan tulleen varoventtiilistä... Ei ole ennen tapahtunut. Tämähän on merkki aiempaa suuremmasta paineesta, eli korkeampi nesteenlämpö tai kaasua=hiilidioksidia sylinteristä ?


      • huollaoikeilla
        KAD32 kirjoitti:

        Mistä jäähdytysveden ruosteisuus voi johtua? Omassa oli ensi kertaa syysvaihdossa vihreä neste muuttunut ruskeaksi, ja syy olisi hyvä löytää ja korjata.

        Ei sen pitäisi muuttua ruskeaksi jos aina noudatettu ohjeita, eli kahden vuoden jähdytysnesteen vaihto korrosio lisäaineistettuun glygoliin. On olemassa glygoleja jotka ovat vain jäätymistävarten, olisko ollut tuollaiset sisällä vai vaihdot venyneet. Älkää ostako halpoja ja paskoja tuotteita veneseen ja jos ns.ammatimies huoltaa tivatkaa jo etukäteen millä tavaralla työt tehdään.

        Eli älä pihistele laadussa öljyissä, polttoaine-, öljynsuodattimissa, jäähdytysnestessä ja öljyssä. Näitä saa edullisesti, kun käyttää järkeä ja selvittelee. Esim öljyn suodatin volvo kad ja melkein kaikkin 6sylinterisiin alkuperäis OME tuottaja Mann Filter saa 10,50€ on lisäksi testivoittaja autofiltteri testissä, löytyy/tilataan rekkapena putiikkiin, öljyä saa puilolta n.3-4€ litra vds3-4 luokkaan TB raskaankaluston puolelta. Jäähdytys nestettä saa nykyään laadukkaimmillaan 7 vuoden vaihto väliin korroosio suojalla hieman kalliimmalla, kuin jotain halpis tököttiä joka lisäksi saatta tukkia lämmönvaihtimen.


    • Tappi

      Saitko veneesi kuntoon ? Mikä oli vikana? Olisin utelias, koska oma on edelleen huonona.

    • Mr.kannentiiviste

      Terve!
      En peruskorjauttanut tms konetta. Vaan: laitoin lämminvesivaraajaan sulun, eli se kierto kiinni kovaa ajaessa. Lisäksi kevensin potkurin nousua, jolloin kone ja jäähdytysvesi kiertää enemmän kun kovaa ajaa. Nyt max 4000rpm.
      Näillä eväillä tarvittaessa voi ajaa pidemmänkin siivun noin 3500rpm.
      Eli taisi olla liian raskas potkuri. Perusasiat kuntoon....

    • Finnmaster

      Terve,
      Mielenkiintoinen juttu. Itselläkin tamd22 ja sen päässä sx vetolaite. Ostin veneen 2015 vaikka se oli keittänyt..5000 lähti hinnasta niin aattelin vaihdan kannentiivisteen ja se on siinä kun kerran keiton jälkeenkin ilman mitään remppoja vene kulki ja kävi hyvin, tosin pikkasen lämmöt mittarin mukaan nuosi ja kupla silloin tällöin lämmönvaihtimesta.
      Otin siis koko koneen ulos ja kannen irti, josta lähti 0,2mm, uus tiiviste ja samalla vaihdoin kaikki hihnat ja huollatin turbom (hukkaportti jumitti), termarin vaihdoin, merivesipumpun propelli vaihdettu ym.. kone kasaan ja paikoilleen ja vene veteen. Toimii hyvin mutta lämmöt nousee edelleen..3200 kierroksella pikkasen yli sataan (lämpömittaririlla anturista mitattuna (volvo penta korjaamo hesassa) 10 astetta vähemmän kuin veneen mittari mäyttää.
      Koska tein irrotin kannen itse ja vein koneistamoon ja ostin vain kannentiivisteen volvolta en huomannut ottaa paksumpaa tiivistettä joita kuulemma perkinssin maahantuojan mukaan on saatavilla. Kuuelemma ei pitäisi aiheuttaa sen kummempaa vaikka olisikin normitiiviste.

      Toimen juttu on , että vauhtipyörän puoleisesta koneen päästä jostain pirskahtelee öljyä tai öljyn sekaista vettä konehuoneeseen..en ole oystynyt paikallistamaan koska öljyä tulee
      sen verran vähän ja moni paikka tuntuu likaiselta . Siinä päässä konetta on turbo, merivesipumppu, pakoputki. Lauhduttimen alaosa jossa se kansi mihin tulee merivesivesiletku on öljyssä. Öljyn lauhdutin on koneen toisessa päässä. Jos olisi pelkkää öljyä mutta kun on veteen sekoittunutta. Lauhduttimesta ei nestettä katoa.
      ????Vinkkejä

    • Mr.kannentiiviste

      Moi.
      Kiva kuulla muidenkin murheista;)
      Ja korjauksista!

      Kuullostaa finmasterissa käyvän kone turhan kuumana. Mitkä on max kierrokset?
      Manuaalin mukaan pitäisi olla 3500-4500. Jos jää alle on liian raskas potkuri, kuten mulla oli, ja voi selittää korkean lämmön 3200 kohdalla JA öljyvuodon. Mullakin roiski öljyä jostain kun oli lämpöongelmaa. Kuuma öljy on ohuempaa...

      Huom! Tolla 3200 rpm on tehoja vain noin 70hv, kun 4500 rpm vasta antaa sen maksimin 103hv.

      Tarkasta myös että öljynhuohottimelta oleva letku turboon on ok, jottei siitä pääse öljyä karkuun. Mulla siitä näyttää pikkasen tulevan öljyä turbon imuun.

    • Finnmaster

      Terve,
      Alkuperäinen potkuri oli 14,5 / 21, jolla vene toimi ennen keittämistä - nousi hyvin pintaan ja kulki sen 25..keiton jälkeen oli mm sellaista ettei jaksanut nousta pintaan kuin kylmänä ja kuplia tuli vaihtimesta..jonka jälkeen päätin et kauden jälkeen teen kansirempan..samalla turbo korjattiin, koska se piti jo aika ääntä ja hukkaporttikin oli jumissa..
      Mutta rempan jälkeen tehoja ei tullut juurikaan takaisin - pintaannuosuongelma..lämpeneminen edelleen ja öljyn tihkuminen jostain..
      Vein koneen pentalle varmuuden vuoksi kellotettavaksi-olinhan vaihtanut itse jakopään hihnan..halusin vain varmistaa että nuo on varmasti kohillaan - öljyn pirskahteluun sillä ei tietenkään ole vaikutusta.. no kellotus ei tuonut muutosta..Päätin hyväksyä tehohävikin mutta kierrokset oli saatava sen verran ylemmäs et turbo alkaa ahtamaan..ostin pari tuumaa pienemmän potkurin ja nyt nousee hyvin..lämpenee edeleen liikaa...
      Volvon äijien mukaan kiertovesipumppun ei pitäisi vahingoittua ”keitossa” mutta jospa sittenkin..ihan huvikseen ei viittis sitä ostaa sen verran kalliita nuo himmelit on.

      Niin sen verran..nämä vieraat jotka siis lainasivat venettä edelliseltä omistajalta - kolhasivat potkuria rannassa, ja sen jälkeen ihmettelivät kun vene ei kulje ja ajoivat sen kuumaksi..kone heitti nesteitä luonnollisesti pihalle..vieraat olivat laittanneet tilalle punaista jäähdytysnestettä..mietin että miten tämä on mahtanut vaikuttaa..onko voinut tukkia joitain kanavia tms.. joka siis vaikuttaa lämpöihin..
      Kiitollinen vinkeistä

      Mika

    • Mr.kannentiiviste

      Tarkasta että kone saa ilmaa, testaa ajamalla moottorikoppa auki. Ja mittaa kopan ollessa kiinni konehuoneen lämpöjä, 50c pitäis olla max.
      Mulla on 6kpl 75mm ilmaletkua koneelle.

      Pakokäyrässä tai muualla voi olla merivesijäähdytyksen virtauksen estettä, joka selittää lämpöongelmaa.

      Jotkut suosittaa pientä glykolimäärää makeapuolella, olis lämmönsiirto tehokkaampaa.

      IR- lämpömittarilla voi mittailla koneen pintalämpöjä helposti eri kohdista.

      Ei mulla muuta ideaa :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      397
      4022
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      218
      1994
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1500
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      155
      1335
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      991
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      61
      973
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      125
      937
    8. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      913
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      888
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      869
    Aihe