Liian tunnollinen

ennitar

Moi!

Löysin tällaisen aihealueen täältä, joten päätin rohkaistua.

Viestiketjujen määrän perusteella täällä on muitakin ko. häiriöstä kärsiviä (tuskin nauttiviakaan)

En ole siis omista oireistani hakeutunut ikinä hoitoon, enkä edes kertonut kellekään millaista taistoa käyn välillä pääni kanssa. Olen tosi huono puhumaan itsestäni muutenkaan henkilökohtaisia asioita. Olen aina ollut se, jolle muut avautuu, ja olen ollut rooliini tyytyväinen. :)

Lähinnä kiinnostaisi tietää, millaisia oireita muilla on? Ja oletteko te selvinneet ilman lääkityksiä tai keskusteluapua? Oletteko keksineet sairastumiseenne mitään syytä?

Itse muistan olleeni n.10 vuotias, kun ensimmäiset oireet tuli lähinnä pakkoajatuksina. Hoin pääni sisällä tiettyä lausetta ja kirjoitin sitä mielessäni. Jos en mielestäni tehnyt tätä oikealla tavalla, pelkäsin tapahtuvan jotain kamalaa. Myöhemmällä iällä, n.13 vuotiaana tuli syömishöiriöön viittaavaa. Syömisen jälkeen ne pahat ajatukset taas valtasi mielen, ja ruutininomaisesti suoritin vatsalihaksia ja muita jumppaliikkeitä salaa. Tässäkin päti täydellinen suoritustekniikka, jos joku meni huonosti, piti kaikki aloittaa alusta. Myöhemmin tuli mukaan kaikkia mitä tyhmempiä ruutineja, joita piti suorittaa eri tilanteissa. En jaksa sen tarkemmin niitä tässä eritellä, mutta kärsin näistä edelleen, yli 10 vuoden jälkeenkin. Stressaavat elämäntilanteet ehdottomasti provosoi oireita, ja uutena olen huomannut levottomat jalat iltaisin. Tähän liittyy ahdistavia ajatuksia ja pakonomainen tarve liikutella jalkoja tietyssä järjestyksessä yms. Toisinaan tuntuu iltaisin sängyssä että kannan jokaisen maailman ihmisen murheet, ja kaikkien hyvinvointi on minun vastuullani. Koomista, sillä työskentelen hoitoalalla. Yleensö ahdistavat ajatukset kuitenkin liittyy perheeseen, eli että jollekin läheiselle tapahtuu jotain kamalaa, jos en tee jotain oikein, miten pääni tahtoo.

Koetteko te, että tämä on tyypillinen tunnollisten ihmisten sairaus? Olen itse ollut aina ylisuorittaja, todella tunnollinen ja liian kiltti. Lapsuus ollut melko synkkä, en tiedä onko tällä yhteyttä.

Kiva olisi lueskella muiden ajatuksia ja kokemuksia. :)

2

238

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1715

      Kyllä tuo aika monen kohdalla tuntuu olevan niin, että on erittäin tunnollinen / kiltti luonne.

      Pakko-oireet ovat monesti eräänlainen keino selvitä ahdistuksesta, vähän kuin väärä tapa yrittää ratkaista asia.

      Itsehoidostahan on kirjoitettu Kerrasta poikki-kirja, mistä monet ovat saaneet apua.

    • TheConfusedChild

      Ajattelin kertoa henkilökohtaisen tarinan tähän, kun en oikeen osaa muuten vastata. Koen samaa, isän puolelta tullu, liika kiltteys. Eihän se oo huono asia, mut se voi saada liiallisen kontrollin. Se pitää saada hallintaan, kohdistaa se johonkin. Ite tajusin sen näin. Oma äitini kontrolloi koko nuoruuteni mua, mun ajatuksia, kaikkea, mikä johti siihen, että tiedän niin hyvin, mitä muut ajattelee. Puhuminen auttaa kaikille, nään hetken juttelun jälkeen ihmisessä jos kaikki ei oo hyvin. Suomalainen ei avaudu, vaikka sen pitäis. Mä nään sen. Kaikki haluu jutella mulle, koska se on niin helppoa ja mä ymmärrän melkeen heti. (yleensä, en mä mikään nero väitä olevani)
      Mut sen ei saa antaa ottaa valtaa elämästä, pitää nauttia itestään, olla välillä narsistinen, mutta ei liiallisissa määrin. Kaikkeahan pitää säännöstellä, se pitää saada kontrolliin. Mikään ei oo ikinä täydellistä, mutta kuhan ei anna minkään lannistaa, voi tehdä mitä vain. Ite pääsin tästä yli vaan tajuamalla sen, monien vaikeuksien kautta, mutta mulle läheisen kaverin kuolema sai aikaan sen puhumisen tärkeyden. Omaa napaa pitää ajatella, ne ajatukset mitä päässä liikkuu pitää jakaa. Sen takia ne ihmiset sunkin luokse tulee puhumaan, koska se helpottaa. Psykologi auttaa, perhe auttaa (jos pystyy) läheiset auttaa. Koin täydellisen euforian tunteen kun tajusin, mihin kohdistan sen auttamisen tarpeen. Se, mikä se sulle on, en tiedä, mutta kun se lähentelee omasta mielestä täydellisyyttä.. se olo on jotain niin maagista. Itellä se on niin relevanttia, kun se tapahtu ihan lähipäivinä. Tiedän mihin mut on luotu. Mihin mä käytän sen taidon, sen kaiken, mitä mä olen.

      - The Confused "Child"

      Sun tekstiä en edes kerennyt kunnolla lukemaan loppuun, kun oli niin osuvaa omalle kohdalle, niin oli pakko vastata. En siis tosissaan ihan noin isolla skaalalla, kun sä, voi tietää, kun oon ite niin nuori. Ei mulla oo niin isoa taakkaa, että se painais niin kun sä kuvasit, että kantaisit kaikkien ihmisten murheet, mutta saman tyyppisesti. Hyvää tekstiä, tykkäsin lukea.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2663
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2440
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2081
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1737
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1479
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1429
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe