Kun yksikaistainen katu muuttuu kaksikaistaiseksi

miten-ajetaan

Miten kuuluu ajaa kun yksikaistainen katu muuttuu risteyksen jälkeen kaksikaistaiseksi? Kumpi kaistaa on se jolle pitää ajaa ja kumpi on se joka alkaa tavallaan tyhjästä eli kummalla kaistalla jatkan suoraan, oikealla vai vasemmalla? Riippuuko tilanteesta vai onko jokin pääsääntö?

42

2863

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Einwegstrasse

      Riippuu tilanteesta, ainakin siitä onko se kaksikaistainen katu yksisuuntainen vai kaksisuuntainen. 1516 tietää oikeat merkit, joista tuo asia selviää

      • EiIdioottiaKeskusteluun

        1516 ei tiedä mistään mitään joten parempi olisi että se idiootti pysyisi pois edes tästä keskustelusta.


      • EiIdioottiaKeskusteluun kirjoitti:

        1516 ei tiedä mistään mitään joten parempi olisi että se idiootti pysyisi pois edes tästä keskustelusta.

        ottaax päähän kun et vieläkään tiedä yhtäkään liikennemerkkiä, ja admin muuten poisti sun solvausketjut :D


      • EiIdioottiKeskuusteluun
        1516 kirjoitti:

        ottaax päähän kun et vieläkään tiedä yhtäkään liikennemerkkiä, ja admin muuten poisti sun solvausketjut :D

        Ikävä tuottaa pettymys mutta en ole tällä palstalla sinun kirjoituksiisi ennen kommentoinut joten minun aloittamiani ketjuja ei ole voitu poistaa koska sellaisia ei ole.


      • EiIdioottiKeskuusteluun kirjoitti:

        Ikävä tuottaa pettymys mutta en ole tällä palstalla sinun kirjoituksiisi ennen kommentoinut joten minun aloittamiani ketjuja ei ole voitu poistaa koska sellaisia ei ole.

        varmaan täällähän kaikki väittää ettei ole ennen kommentoinut mut aina samanlaisia kommentteja tulee tyyliin "1516 ei tiedä mitä liikennemerkit tarkoittavat" :D


      • Molempia saa ajaa


    • Res.kulj.au

      Ajoneuvoa kuljetetaan niin lähellä tien oikeaa reunaa, kuin se turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.
      Suunnilleen noin kertoo Tieliikennelaki.

      • Näin, siis yleensä oikea kaista on se jolle päädytään, mutta poikkeuksia toki on...


      • melkeinosui

        Joo tässä reilu viikko sitten yksi poikkeus kääntyi oikealta suoraan eteeni, kun ajoin etuajo-oikeutettua tietä Lahdesta pohjoiseen päin. Vähän aikaa meni ennen kuin tajusin tilanteen ja väistin oikealle. Siis suoraan keulaan meinasi tulla ihan tuosta vaan.


      • kiperä.tilanne
        melkeinosui kirjoitti:

        Joo tässä reilu viikko sitten yksi poikkeus kääntyi oikealta suoraan eteeni, kun ajoin etuajo-oikeutettua tietä Lahdesta pohjoiseen päin. Vähän aikaa meni ennen kuin tajusin tilanteen ja väistin oikealle. Siis suoraan keulaan meinasi tulla ihan tuosta vaan.

        Huhhuh! Olipa kiperä tilanne! Erikoista touhua teillä siellä Lahdessa, kun joku meinaa tulla keulaan ihan tuosta noin vaan! Onneksi ei sattunut mitään siellä Lahdessa tällä kertaa!


    • Oikeaa.reunaa

      Ajolinja suoraan ajettaessa on ajoradan oikeaa reunaa. Eli oikealle kaistalle mennään. Toki useat oikoo sitten suoraan vasemmallek kaistalle, jos ei erillistä risteyksen yli menevää ohjausviiva ole, joka ohjaa ajamaan oikealle kaistalle.

      Mutta oikein ajettuna ajetaan oikeaa reunaa, jolloin luonnostaankin ajetaan oikeanpuoleiselle kaistalle.

      Jyväskylän kaupunki on sitä mieltä, että risteykset ovat turvallisia kun niissä ajetaan tieliikennelain mukaan, joten mitään ohjausviivoja ei kuulemma tarvita. Tokkopa sitten liikennemerkkejä tai kaistamaalauksiakaan, kunhan vain ajaa tieliikennelain mukaan, niin joka paikassa on turvallista.

      • oikea-vai-vasen

        Tiedän ainakin yhden tapauksen jossa suora linja risteyksen yli jatkuisi vasemmalle kaistalle mutta porukka siirtyy silti oikealle kaistalle (vaihtavat tavallaan kaistaa keskellä risteystä).


      • autokouluunTakaisin

        ei ajeta minkään suoran linjan mukaan, vaan oikeaa laitaa, eikö mene perille?
        Mikä tässä nyt on niin vaikeaa? Kaistat kaartavat risteysalueen läpi, muutenhan liikenne meni päin persettä ja tööttäyksiä riittäisi.


      • Oikeaa.reunaa
        oikea-vai-vasen kirjoitti:

        Tiedän ainakin yhden tapauksen jossa suora linja risteyksen yli jatkuisi vasemmalle kaistalle mutta porukka siirtyy silti oikealle kaistalle (vaihtavat tavallaan kaistaa keskellä risteystä).

        Aivan. Eli koska "suora linja" menee vasemmalle kaistalle, moni ei jaksa "kiertää" oikealle kaistalle, johon kuuluisi ajaa. Eli ne jotka "siirtyvät" oikealle kaistalle ajavat oikein, eivät ne jotka oikovat vasemmalle kaistalle. Ne niitä vasemmalle kaistalle keskellä risteystä ovat.

        Juuri tuollaisissa risteyksissä niitä ohjausviivoja tarvittaisiin, jossa kaistat kaartavat risteysalueenläpi, ja sitten on näitä "suoran linjan oikojia" jotka päätyvät sitten mille kaistalle sattuu.


    • kortti_vain_hetken

      Entä jos ajolinja suoraan ajettaessa on kaksikaistaisen alkaessa vasemmalle kaistalle. Pitääkö silti ajaa viistoon ja oikealle kaistalle?

      • eiköTeinienPäätToimi

        aina ajetaan oikeaa reunaa ja ristyksen jälkeen myös oikeaan reunaan.
        Toinen mikä aina unohtuu on kääntyminen yksisuuntaiselta vasempaan, Silloin tulee ryhmittyä yksisuuntaisen vasempaan reunaan, eikä lähteä kääntymään vasemmasta reunasta.
        Kuinka näin selvät säännöt voi olla noin vaikeita ymmärtää, onko autokoulu nykyään liian vaikea vai meneekö tunnit läprätessä luuria ja inssit läpi säälistä kolmannella kerralla. Opetallaan diat ulkoa ymmärtämättä niitä....


      • NIOf
        eiköTeinienPäätToimi kirjoitti:

        aina ajetaan oikeaa reunaa ja ristyksen jälkeen myös oikeaan reunaan.
        Toinen mikä aina unohtuu on kääntyminen yksisuuntaiselta vasempaan, Silloin tulee ryhmittyä yksisuuntaisen vasempaan reunaan, eikä lähteä kääntymään vasemmasta reunasta.
        Kuinka näin selvät säännöt voi olla noin vaikeita ymmärtää, onko autokoulu nykyään liian vaikea vai meneekö tunnit läprätessä luuria ja inssit läpi säälistä kolmannella kerralla. Opetallaan diat ulkoa ymmärtämättä niitä....

        ajokortin saa näkyään niin helposti läpi että ei sun tartte edes oikeesti osata paljoo ajaa, riittää että saat auton liikkeelle ilman että se sammuu niin käytönnössä kortti jo lähes taskussa.


      • Oikeaa.reunaa

        Sekoitat juridisesti ja teknisesti suoraan ajamisen. Ei ajolinja suoraan ajetteassa ole vasemmalle kaistalle. Eikö se nyt mene perille? Etkö edes ymmärrä mitä tarkoittaa ajolinja? Kun ajetaan juridisesti suoraan (eli ei käännytä risteysestä), ajetaan oikeaa laitaa, jolloin päädytään oikealle kaistalle, vaikka miten joutuisi koukkaamaan. Voi olla, että teknisesti suoraan ajettaessa päätyisi vasemmalle kaistalle, mutta kun se on väärä ajolinja.


    • KUhaVitsit

      tietenkin jos se kaksisuuntainen niin järkijän sanoo että oikealla puolella ajetaan.
      mutta jos yksisuuntainan tie niin riippuu minne tarkoitus on ajaa, vasenta kaistaa saa ajaa vain jos on aikeissa seuraavasta risteyksessä kääntyä, muuten ajetaan lain ja liikennen sääntöjen mukaan aina kun mahdollista ajetaan oikealla kaistalla.

    • khjjhg

      Aloittaja, laita Google Mapsin kuva pohtimastasi risteyksestä. Ei näistä söhläämisvastauksista saa tolkkua.

    • Oikeaa.reunaa

      En ole aloittaja, mutta vaikka tuossa: https://goo.gl/maps/3pppqkNjDTn

      Tuota ohjausviivaa tuossa ei enää ole, joka ohjaa ajamaan oikeanpuoleiselle kaistalle, koska sitä ei Jyväskylän kaupungin mielestä tarvita. "Risteys on turvallinen kun ajetaan tieliikennelain mukaan", kuului Jyväskylän kaupungin mielipide. No ei kai?

      Tuossa on kova kiusaus rykäistä suoraa linjaa vasemmelle kaistalle, kuten n. puolet tekevätkin, vaikka oikea ajolinja on tosiaan hieman kiertäen ja kaartaen ajaa oikeaa reunaa oikeanpuoleiselle kaistaalle, johon ohjausviivakin (jota ei enää ole) ohjaa.


      • sitä.että
        TheRat kirjoitti:

        Mitäs se "ohjausviiva" tuossa vaikuttaisi? https://goo.gl/maps/HSKWXj3qVix

        Huomaatko, että tuossa on kuvanottohetkellä ollut tuollainen tietyömaa menossa, jonka takia oikeanpuolimmainen kaista on suljettu. Paha sinne silloin on ajaa.


      • Kuvasta kyllä näyttäisi, että pienestä kavennuksesta huolimatta kaistoja olisi kaksi edelleen.... Mutta samapa tuo.


      • voikoJokuOllaNoinTyhmä

        Jos tuossa ei osaa ajaa sääntöjen mukaan, niin silloin ei ole tieliikennekelpoinen kuljettaja.
        Tuossa risteyksessä ei ole mitään tulkinnan varaa.


      • Oikeaa.reunaa
        voikoJokuOllaNoinTyhmä kirjoitti:

        Jos tuossa ei osaa ajaa sääntöjen mukaan, niin silloin ei ole tieliikennekelpoinen kuljettaja.
        Tuossa risteyksessä ei ole mitään tulkinnan varaa.

        No, ilmeisesti n. 50% kuljettajista on noin tyhmiä. Niin, tuossa siis ei ENÄÄ ole kuvassa näkyvää ohjausviivaa, eli kaistaviivaa, joka menee koko risteysalueen läpi. Siksi noin puolet ajaa tuossa suoraa linjaa suoraan vasemmalle kaistalle, ja risteyksen jälkeen jopa vaihtaa oikealle kaistalle, kun olisi voinut ajaa suoraan oikeinkin, eli oikeaa laitaa oikeanpuoleiselle kaistalle. Rotan linkkaamassa kuvassa kuljettaja tietenkin ajaa ohjausviivan yli vasemmalle kaistalle, koska kuvanottohetkellä on ollut tietyömaa, jonka takia oikeanpuoleinen kaista on ollut suljettu.


      • Kaistat.on.tai.ei
        TheRat kirjoitti:

        Kuvasta kyllä näyttäisi, että pienestä kavennuksesta huolimatta kaistoja olisi kaksi edelleen.... Mutta samapa tuo.

        Ei tuo öljyvana tms. tuossa kuvassa työmaarajaustötsien (tms. mikä nyt virallinen nimi onkaan kun tartut kuitenkin siihenkin) ja viherkaistan välissä ole mikään (edes tilapäinen) kaistaviiva.

        Vaikka siinä on oikeanpuolimmaisesta kaistata tilapäisesti rajattu puolet pois, niin ei se tarkoita siinä olisi jäljellä kahden auton mentävät kaksi kaistaa (ehkä vain n. puolitoista kaistaa), mutta samapa tuo... Ehkä sinä olet siinä lokakuussa vuonna 2011 ajanut ja muistat paremmin, paljonko siinä oli tilaa.

        Kuitenkin tartuit tuollaiseen epäolennaiseen asiaan, kuin että kuvanottohetkellä joku ei katsonut tarpeelliseksi tilapäisesti muuttuneen järjestelyn takia ajaa ohjausviivan mukaisesti. Epäilen silti, että sen mukaan suurin osa normaalitilanteessa ajaisi, jos sellainen olisi, eikä paikalla olisi toisen kaistan sulkevaa tilapäistä järjestelyä.

        Jos on useita kääntyviä kaistoja, niin harva sielläkään kesken risteyksen koukkaa toiselle kaistalle, vaikkei risteyksen läpi meneviä ohjausviivoja olisikaan.

        Kenellä esim. tuossa (jos ohjausviivoja ei olisi): https://goo.gl/maps/yNvLqJxqNbz tulisi mieleen ajaa risteyksen yli vasemmalta kaistalta suoraan keskimmäiselle tai oikeanpuolimmaiselle? Tai vasemmalta kaistalta suoraan oikeanpuoleiselle tai keskimmäisella kaistalle?

        Onneksi risteyksissä joissa on useita samaan suuntaan kääntyviä kaistoja, on ohjausviivat yleensä maalattu, kuten tuossakin. Jyväskylän kaupunki ei tosin sitä tekisi, koska "risteys olisi turvallinen ilman ohjausviivojakin, kun ajetaan tieliikennelain mukaan". Tosin Jyväskylässä tuollaiset samaan suuntaan kääntyvät useat kaistat ovatkin alle yhden käden sormella laskettavissa.


      • Mampputukeetaas

        Oletko käynyt katsomassa mitä tapahtuu kun risteyksessä käännytään vasemmalle kahta kaistaa ja risteävällä tiellä on kolme kaistaa, eikä mistään ohjausviivoista tietoakaan.

        https://goo.gl/maps/kXV6ju66jnD2
        Hieman huonosti on kuvaaja tuota risteystä kuvannut, mutta se varmaan aukenee kun hetken ajelet siinä eri suunnista.
        Kuninkaallinen Kouvola antaa tähänkin vastauksen. Taas, kun autoilijalle antaa vapaat kädet, voi tapahtua mitä vain. Vasen kaista pääsääntöisesti pysyy siellä vasemmalla. Mutta, kiireinen autoilija ottaakin vasemman kaistan ennen risteystä ehtiäkseen oikealla olevan jonon ohi, ja jättää risteyksen suoraan keskikaistalle. Taas on risteysajoon turvallisuus muiden harteilla. Maksaja toki löytyy jos kolahtaa.


      • Kaistat.on.tai.ei
        Mampputukeetaas kirjoitti:

        Oletko käynyt katsomassa mitä tapahtuu kun risteyksessä käännytään vasemmalle kahta kaistaa ja risteävällä tiellä on kolme kaistaa, eikä mistään ohjausviivoista tietoakaan.

        https://goo.gl/maps/kXV6ju66jnD2
        Hieman huonosti on kuvaaja tuota risteystä kuvannut, mutta se varmaan aukenee kun hetken ajelet siinä eri suunnista.
        Kuninkaallinen Kouvola antaa tähänkin vastauksen. Taas, kun autoilijalle antaa vapaat kädet, voi tapahtua mitä vain. Vasen kaista pääsääntöisesti pysyy siellä vasemmalla. Mutta, kiireinen autoilija ottaakin vasemman kaistan ennen risteystä ehtiäkseen oikealla olevan jonon ohi, ja jättää risteyksen suoraan keskikaistalle. Taas on risteysajoon turvallisuus muiden harteilla. Maksaja toki löytyy jos kolahtaa.

        Noo, siellä varmaan Kouvolassa on konsultoitu Jyväskylän kaupunkia ja tultu samaan tulokseen kuin Jyväskylässäkin, eli "risteyksessä ajaminen on turvallista tieliikennelain mukaan ilman ohjausviivojakin". Siinä olisi Jyväskylän kaupungille oiva säästökohde. Jätetään kaikki ajoratamaalaukset tekemättä ja liikennemerkit ja liikennevalot asettamatta, koska "ajaminen on turvallista ilman niitäkin, kun ajetaan tieliikennelain mukaan".

        Seuraavassa risteyksessä ohjausviiva jo taas onkin: https://goo.gl/maps/uqNug8o3hSu


    • mampputuke

      Oikealle kaistallehan sitä pitäisi suunnistaa jos ei ole vasemmalle kääntymässä. Mutta kun autoilijalle annetaan vapaat kädet ilman opastusta, voi syntyä mitä vaan.
      Hyvä esimerkki Kouvolasta https://goo.gl/maps/iTjxfHoYd7p
      Iso osa autoilijoista valitsee vasemman kaistan risteyksen jälkeen. Se vähemmistö ottaa oikean, ja rytinä on lähellä kun vasemman kaistan kaveri olettaa oikean olevan tyhjä kun alkaa siirtyä sille.

      • 67567

        Tuossa on 2 kaistaa suoraan - vasen ja oikea. Risteyksen jälkeen jatkuu 2 kaistaa - vasen ja oikea. Ei pitäisi olla epäselvää. Paku ja Googlen auto on nyt vasemmalla kaistalla.


      • Mistälähtien

        Mistä alkaen siinä on kaksi kaistaa?


      • 67567
        Mistälähtien kirjoitti:

        Mistä alkaen siinä on kaksi kaistaa?

        Tuolta tullessa on 1 kaista, joka jakautuu risteyksessä 2ksi suoraan meneväksi. Lisäksi oikealta oikealle ja vasemmalta vasemmalle. http://tinyurl.com/prt97qu
        Punaisen auton kohdalla jakautuu http://tinyurl.com/p38cz9e


      • aletaankväittelee

        Väittelyksihän tämä menee, pykälät sanovat jotain kaistaviivoista tai ´tarvittavasta leveydestä´, joka on sitten tulkinnanvarainen. Raskas liikenne ohjataan Teholan logistiikka-alueelle tuosta Teboilin nurkalta jolloin ei tien leveys riitä rinnakkain kulkemiseen. Paikalliset käyvät välillä kiivastakin keskustelua aiheesta, jopa siinä määrin että eräs risteys levennettiin ja tehtiin eri suuntaan kääntyvillle omat kaistat, vaikka tilaa kyllä oli.
        Oli siinä sitten yksi tai viisi kaistaa rinnakkain, alkuperäinen aihehan oli siitä mille kaistalle pitäisi siirtyä kun yksi kaista leviää kahteen kaistaan, ja jostain syystä useimmat valitsevat vasemmanpuoleisen, josta hilautuvat sitten oikealle.


      • 67567

        Kumpaakaan kaistaa ei mikään määrää kääntymään tai kiellä ajamasta suoraan. Vasemman kaistan valinnut pysyy vasemmalla ja oikea oikealla.

        Joku väitti "Oikealle kaistallehan sitä pitäisi suunnistaa jos ei ole vasemmalle kääntymässä." Mihin pykälään tämä perustuu?


      • Ensittenkääväittele

        En näihin yleensä lähde mukaan, mutta nyt piti ihan kaivaa lakipykälistä sanamuoto. TLL §9, ajoneuvon paikka ajoradalla.
        Ja jos vasemmalle onpi kääntymässä, esim kuvissa näkyvien kerrostalojen pihaan tai seuraavasta risteyksestä, sillloin pidetään vasen kaista. Siitä taas on maininta §11 sekä §12.

        Pykälistä ja sanamuodoista väittely saa palstoilla kirjoitettuna välillä uskomattomat mittasuhteet, jokainen pitää oman päänsä eikä suostu peräytymään vaikka ollaan väärässä. Moni pykälä jättää tulkinnanvaran, joka pahimmillaan tulkitaan sitten raastuvassa. Tämä silloin kun kolahtaa vaikka kaikki ovat oikeassa. Pääsääntöisesti liikenne rullaa sujuvasti jopa Kouvolassa, vaikka kaistavalinnat tai risteysajo ei ihan aina autokouluoppien mukaan menekään.


      • jos.ei.maalata.niin

        Se on juuri tämä, että jos kaistoja ei ole maalattu niin se on useimpien mielestä yhtä kuin yksi kaista, ja silloin siinä voi näiden samojen mielestä ajaa ihan missä kohtaa lystää, vaikka keskellä, oli sitten menossa mihin suuntaan hyvänsä.


      • siihen.että
        67567 kirjoitti:

        Kumpaakaan kaistaa ei mikään määrää kääntymään tai kiellä ajamasta suoraan. Vasemman kaistan valinnut pysyy vasemmalla ja oikea oikealla.

        Joku väitti "Oikealle kaistallehan sitä pitäisi suunnistaa jos ei ole vasemmalle kääntymässä." Mihin pykälään tämä perustuu?

        Siihen, että ajoneuvoa tulee aina kuljettaa niin oikealla kuin mahdollista. Silloin päätyy luonnollisesti oikeanpuolimmaiselle kaistalle.


      • 67567
        siihen.että kirjoitti:

        Siihen, että ajoneuvoa tulee aina kuljettaa niin oikealla kuin mahdollista. Silloin päätyy luonnollisesti oikeanpuolimmaiselle kaistalle.

        Poikki-poikki. Silloin, kun on 1 kaista tilaa ( tai on merkitty olevan vain 1 kaista ), on ajettava niin oikealla kuin turvallisuutta vaarant... jne.
        Kun tilaa on kahdelle kaistalle ( ei tarvitse viivoja tai muuta ), niin on 2 kaistaa ja oikeanpuoleista ajava ajaa niin oikealla kuin turvallisuutta...
        Vasenta kaistaa voi ajaa ihan mistä syystä tahansa, koska oikean kaistan käyttö on vain ”yleensä” ( ei koske moottoritietä ) eikä silloin tarvitse ajaa niin oikealla kuin turvallisuutta....
        ”Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.” http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P9

        Se, joka poikkeaa näistä, on kaistanvaihtaja tai sivusuunnassa siirtyvä ja väistää http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P21

        https://goo.gl/maps/iTjxfHoYd7p on 2 kaistaa, jotka molemmat jatkaa suoraan ja, joista voi jakautuessa valita itselleen parhaiten sopivan kaistan menosuunnan tai liikennetilanteen mukaan. Vasemman kaistan valinnut pysyy vasemmalla kaistalla myös risteyksen yli ja oikean kaistan valinnut oikealla kaistalla. Jos on valinnut jakautuessa vasemman kaistan ja hilautuu sieltä sitten oikealle kaistalle, on kaistanvaihtaja.


      • 67567
        siihen.että kirjoitti:

        Siihen, että ajoneuvoa tulee aina kuljettaa niin oikealla kuin mahdollista. Silloin päätyy luonnollisesti oikeanpuolimmaiselle kaistalle.

        Lisäys: Kaistoja on niin monta kuin autoja mahtuu rinnakkain
        "4) ajokaistalla tiemerkinnöin osoitettua tai muuta autolle riittävän leveää ajoradan pituussuuntaista osaa ja pyöräkaistaa" http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L1P2


      • kaistat.elää
        67567 kirjoitti:

        Lisäys: Kaistoja on niin monta kuin autoja mahtuu rinnakkain
        "4) ajokaistalla tiemerkinnöin osoitettua tai muuta autolle riittävän leveää ajoradan pituussuuntaista osaa ja pyöräkaistaa" http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L1P2

        Eli kaistojen määrä elää sen mukaan kuinka leveitä ajoneuvoja siinä sattuu milloinkin olemaan. Jos on rekka tai bussi, kaistoja on yksi. Jos on kaksi tai kolme Micraa, jotka mahtuu siihen rinnakkain, kaistoja on kaksi tai kolme. Näin se menee.


      • 67567
        kaistat.elää kirjoitti:

        Eli kaistojen määrä elää sen mukaan kuinka leveitä ajoneuvoja siinä sattuu milloinkin olemaan. Jos on rekka tai bussi, kaistoja on yksi. Jos on kaksi tai kolme Micraa, jotka mahtuu siihen rinnakkain, kaistoja on kaksi tai kolme. Näin se menee.

        Kyllä. Ja ennemmin minä tuota pykälää uskon kuin vastaanväittäjää ilman pykälää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Asianajaja Herman Ljungberg

      Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä
      Maailman menoa
      159
      7077
    2. Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??

      Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.
      Jyväskylä
      33
      4203
    3. Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.

      Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.
      Maailman menoa
      115
      2261
    4. Ja taas kerran

      Mutka ja joki. Kenties liikaa nopeutta. Miksi?
      Nurmijärvi
      64
      1991
    5. Mikä on rakkain fantasiasi kaivatusta?

      Ja kertoisitko sen hänelle?
      Ikävä
      84
      1485
    6. Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.

      Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la
      Hybridi- ja sähköautot
      203
      1472
    7. Nainen, taidan inhota minua todella

      tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll
      Ikävä
      73
      1101
    8. Tämä oli vuoden 1. luetuin artikkeli Suomi24 Viihteessä: Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai eläkkeen

      Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai kuin saikin taiteilijaeläkkeen - Tämän suuruinen eläke on kuussa! -artikkeli oli v. 202
      Viihde ja kulttuuri
      14
      996
    9. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi

      vuoden 2025 aluksi?
      Ikävä
      48
      989
    10. Rattoisaa lauantai iltaa

      Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa
      Ikävä
      225
      957
    Aihe