Tätä oon miettiny ny viime aikoina paljonki!
Ei oo meidän perheel varaa jouluu viettää. Muksut joka päivä selittää miten kaveril on sitä ja tätä jo suunnitteil, ei vaan oo meillä varaa ku joka lantti menee laskuihi! Ei muuten esim. sosku ota huomioo täysimääräsen meidän sähkölaskuu, on kuulemma liia iso! No kuulkaapaa kokeilkaa elää suurperhee äitinä ilman, että sähkö kuluu! Meil pyöritellää joka päivä vaatteit koneessa, sellast on lapsiperheen elämä että näin!
Lapsilit ei riitä mihinkää, ei ees tavallisee arkee jota meijänki joulu tulee olemaa. Joten siltä must tuntuu et köyhie kiusaks on kaiken maailma kulutusjuhlat kyllä nyt tehty!
Onks joulu tehty köyhie kiusaks?
69
478
Vastaukset
- opettajanäkee
Tiedetään. Se vaan tuntuu ikävältä kun lapset joutuvat koulussa keksimään valheita miksi kotona ei vietetä Joulua.
Ollaan muka jehovan todistajia yms tekosyitä ettei kaverit kiusaisi. Kyllä me opettajat tiedämme ja olemme jo syksyn aikana nähneet keillä on puutetta kaikesta.
Syy on kuitenkin lähes aina juopoista tai muuten laiskoista vanhemmista.
Moni lapsi puhuu kuitenkin isovanhemmista todella lämmöllä ja onneksi joillain heitä on.- juhlitaanjoo
Juuri noin.. Joulua voi kaikki viettää mutta eri asia miten vanhemmat sen kykenevät järjestämään. 13 (kohta 14) vuotias poikani vaihtoi koulua ja joutui luokkaan missä suurin osa lapsista tulee varakkailta tai jopa rikkailta perheiltä. Silti oli ihailtavaa että eräs oppilas kutsui tasapuolisesti kaikki kaverit ja juhlien järjestäjästä riippumatta taustasta limu diskoon erään luokkalaisen luo. Talo oli yli 400 m2 ja palvelusväki oli palkattu perheen emännän avuksi tarjoilua varten. Muutama hieman köyhemmästä olosuhteesta oleva lapsi kohdeltiin ihan tasa arvoisesti muiden kanssa. Poikani kertoi että hieman ihastui erääseen tyttöön mutta kun he asuvat vaatimattomasti 75 m2 asunnossa vuokralla. Kerroin pojalleni että noissa asioissa tunteet ratkaisee eikä varallisuus. En tiedä miten heidän "juttu" on edennyt...
- näinsemeneeyleensä
Melkeinpä siinä niin käy että muutaman vuoden kuluttua isän mersulla ajeleva rikas poika sen tytön vie ja sun pojalles jääpi joku mamun ex.
- jaamutt
juhlitaanjoo kirjoitti:
Juuri noin.. Joulua voi kaikki viettää mutta eri asia miten vanhemmat sen kykenevät järjestämään. 13 (kohta 14) vuotias poikani vaihtoi koulua ja joutui luokkaan missä suurin osa lapsista tulee varakkailta tai jopa rikkailta perheiltä. Silti oli ihailtavaa että eräs oppilas kutsui tasapuolisesti kaikki kaverit ja juhlien järjestäjästä riippumatta taustasta limu diskoon erään luokkalaisen luo. Talo oli yli 400 m2 ja palvelusväki oli palkattu perheen emännän avuksi tarjoilua varten. Muutama hieman köyhemmästä olosuhteesta oleva lapsi kohdeltiin ihan tasa arvoisesti muiden kanssa. Poikani kertoi että hieman ihastui erääseen tyttöön mutta kun he asuvat vaatimattomasti 75 m2 asunnossa vuokralla. Kerroin pojalleni että noissa asioissa tunteet ratkaisee eikä varallisuus. En tiedä miten heidän "juttu" on edennyt...
"mutta kun he asuvat vaatimattomasti 75 m2 asunnossa vuokralla"
Siitä on köyhyys kaukana! Minä asuin lapsena monta vuotta isän ja äidin kanssa 23 m2 yksiössä. Sinne ei mahtunut minulle edes omaa sänkyä. Silti kävi kerran joulupukki.
Nyt asun peräti 70 m2 asunnossa (omassa) puolisoni ja kahden lapseni kanssa. Jouluna notkuu pöytä jouluherkuista, kynttilät tuikkivat ja koti tulvii joulumusiikkia.
Ei köyhänkään tarvitse jäädä köyhäksi, kun vähän viitsii yrittää ja käyttää järkeään. - kaamosvalot
nyt pöljät kirjoittaa jouluvaloista.meillä ei koskaan ole ollut jouluvaloja vaan kaamosvalot.että turhaa urpotusta jouluvalot
- joulumielikolmosesta
kaamosvalot kirjoitti:
nyt pöljät kirjoittaa jouluvaloista.meillä ei koskaan ole ollut jouluvaloja vaan kaamosvalot.että turhaa urpotusta jouluvalot
Meillä kaikilla on iso joululahja jonka nimi on olkiluoto 3. Mitä vielä pitäisi saada. Siinä on kynttilää koko suomen kasalle. Kun vain osataan hiljentyä sen kanssa. On se Joulupukki ihmeellinen valon ja sähkön tuoja.
- rehtoriihanoikeesti
" Syy on kuitenkin lähes aina juopoista tai muuten laiskoista vanhemmista."
Vaikea uskoa 'opettajan' mielipiteeksi , jos on , niin kuka mitäkin tuollaiselta opelta oppiii muuta kuin paskaa asennetta ihmiskuntaa kohtaan ! - eläke-ukko
juhlitaanjoo kirjoitti:
Kylläpä on äiti,tai voihan hän olla myöskin isä. Aloittanut joulusadun kauniisti. Jos olisin satusetä jatkaisin sitä. Elämä on kuitenkin julmaa .Vaimo on onnistunut rajoittamaan satuilun näiden vuosikymmenten aikana.
- köyhämies
Ei ole lapsia, perhettä eikä tyttöystävää niin ei tarvii lahjoja ostaa ja rahaa säästää. Eipä kukaan naine huoli tällästä köyhää miestä mutta on mulla ruokaa sentään jouluna koska olen säästänyt mutta en osta jouluruokia koska ei ole joulumieltä edes koska taas joulun joutuu yksin viettämään. Varmaan 10 yksinäinen joulu. Nuorempana vietin joulua sukulaisten luona mutta enää en kehtaa koska olen työtön ja köyhä ja heillä on hienot vaatteet ja kaikki ja minä kuljen verkkareissa. ostaisin kyllä lahjoja läheisille jos mulla olisi läheinen tai tyttöystävä mutta eipä kukaan huoli.
- elämä.on
Eikö sulla ole edes yhtä sellaista sukulaista, joka ei piittaa ulkoisista seikoista. Olisiko mahdollista uskaltaaa mennä johonkin yksinäisten joulunviettoon, ainakin joskus sellaisia on. Vai käykö siinä niin, että kun lähtee sieltä kotiin, tuntee olonsa vielä yksinäisemmäksi. Jos voisit vaikka auttaa jotakuta vielä kurjemmassa olossa elävää, vaikka yksinäistä vanhusta, se saattaisi helpottaa. Entä mökkitalkkariksi jollekin syrjäkylän papalle tai mummolle.
- köyhämies
elämä.on kirjoitti:
Eikö sulla ole edes yhtä sellaista sukulaista, joka ei piittaa ulkoisista seikoista. Olisiko mahdollista uskaltaaa mennä johonkin yksinäisten joulunviettoon, ainakin joskus sellaisia on. Vai käykö siinä niin, että kun lähtee sieltä kotiin, tuntee olonsa vielä yksinäisemmäksi. Jos voisit vaikka auttaa jotakuta vielä kurjemmassa olossa elävää, vaikka yksinäistä vanhusta, se saattaisi helpottaa. Entä mökkitalkkariksi jollekin syrjäkylän papalle tai mummolle.
En minä ala mummoja palvelemaan eikä kellään ole maksaa palkkaa nykyään.
- elämä.on
No et sinä sitten mikään yksinäinen ole. Kirjoititko tuonkin kantapöydässä ja nauroit päälle. Kavereiden kanssa. Häpeä.
- Trollinauraa
Menitte trollin ansaan.
- autokuskiikaalinen
Ei tuo ole trolli. Se on 40 vuotias mies, elänyt koko ikänsä sossun tuilla. Ei osaa tehdä töitä. Surkea ja saamaton.
Luulisin. - akinihailija
Maailman surkein näky on 40-vuotias mies, elänyt koko ikänsä sossun rahoilla. Vielä surkeampi kuin kaurismäen mies vailla menneisyyttä.
- eipäjouluahista
Miten teillä sitä sähköä muka niin paljon kuluu? Jos teillä pyörii pesukone 24/7, vie se sähköä silloin 17520kW vuodessa, joka merkitsee näillä sähkön hinnoilla n. 146€/kk sähkölaskua. Epäilen, että teillä ihan jatkuvasti pesukone sentään pyörii.
Suurempaan sähkön kulutukseen kannattaa ottaa yösähkö ja pestä kaikki astiat ja pyykki yöllä.
Sähkön voi kilpailuttaa, meidän sähkö on ollut halvimmillaan 1,9cnt/kWh ja nytkin meillä on ollut 4,9cnt/kWh hintaista sähköä.
Joulu ei ole mikään ongelma köyhälle, jouluruuat ei ole kalliita itse tehtynä, juuri nyt on esim. S-marketeissa halpuutettuja juureksia 2kg pussi maksaa 0,89€, eipä tule joululaatikot mahdottomia maksamaan itse tehtynä. Muutamalla eurolla on laatikoita joulupöytään vaikka kuinka.
Joululahjat saat erilaisista tarjouksista ja vedätyksistä, vielä ehtii ennen joulua tilaamaan ilmaiset kodinkoneet ym. hilavitkuttimet. - Sossupummi-
Yksinäinen joulu. Syön muusia ja nakkikastiketta silloin. Teillä muilla sentään on läheisiä joiden kanssa vietää iloinen joulu. Mulla ei ole edes jääkaappia missä säilyttää ruokaa. Lamppujakaan ei ole katossa joten on pimeetä ja yksinäistä. juon varmaan kaljaa jouluna yksin kotona kuten viime ja monta edellistä joulua.
- yhhyhhyhhy
Hyvä hyvä, näin se pitääkin olla jos on niin tyhmä ettei ymmärrä että jos ei tee työtä ei voi olla mitään nautintojakaan. Läppärin virtakin tulee naapurin töpselistä.
- Sossupummi-
yhhyhhyhhy kirjoitti:
Hyvä hyvä, näin se pitääkin olla jos on niin tyhmä ettei ymmärrä että jos ei tee työtä ei voi olla mitään nautintojakaan. Läppärin virtakin tulee naapurin töpselistä.
Osoita paikka mistä työttömät voi saada heti töitä, et pysty siihen luuseri työtön kun olet itse.
- miesvaiämmä
Kuules mulqvist, Täällä pohjantähden lla miehet etsivät itse työpaikkansa. Ei niitä kenellekään osoiteta. Vai oletko ämmä?
- mäggäri11
Joulua voi viettää toisten yksinäisten kanssa. On myös hyväntekeväisyysjärjestöjä, jotka järjestävät joulutapahtumia. Voi myös miettiä ennakkoluulottomasti, että olisiko naapurustossa tai vaikka sukulaisissa joku, jonka voisi pyytää jouluksi juhlimaan.
Jouluruoat ovat edullisia ruokia. Esimerkiksi imelletty perunalaatikko, porkkanalaatikko ja lanttulaatikko eivät maksa juuri mitään. Niitä voi tehdä jo vaikka nyt ja pakastaa paistamista vaille valmiina esim. kertakäyttöisiin folioastioihin. 1 tai 2 kg:n kasvispusseissa näitä kasviksia saa tosi edullisesti.
Kinkku on suunnilleen halvinta lihaa. Senkin voi ostaa yhdessä jonkun toisen kanssa ja kinkkua voi pakastaa, jos ei tule kaikkea syötyä joulunpyhinä. Perinteisesti loppu kinkku silputaan ja käytetään hernesoppaan.
Vielä on hyvää aikaa hommata lahjoja, ruokia ja koristeita. Vanhat koristeet kannattaa säästää, niin ei tarvitse joka vuosi ostaa uusia.
Lahjoja voi ostaa pitkin vuotta ja niitä voi tehdä itsekin (esim. villasukat). Käytettyjä kirjoja löytää vaikkapa kirjastojen kierrätyspisteistä ihan ilmaiseksi, joten sieltäkin voi löytää kirjoja lahjaksi annettavaksi.- Vitutusmaximus
No ei se haittaa kaikkia jos ei ole varaa joulun viettoon mutta ihmettelen kun rikkaat valitta että on liian korkea verotus eteenkin jotkut rikkaammat ihmiset jotka ovat saaneet hyvä palkkaisen työ paikan sukulaisten ystävien avulla niin kyllä itse en kehtaisi verotuksesta huudella.
- Sossumies
Minäkin olen yksin joulun. Syön maksalaatikkoa ja katson yöllä aikuisviihdettä. Eilen tuli sossurahat ja ostin 12 rasiaa maksalaatikkoa ja 10 pussia pakastevihanneksia. Köyhänä pysyy kun ei töitä saa koska olen ollut yli 7 vuotta työtön. Osaisin minä vähin raksahommia ja lumenpudotusta katolta.
- turhaaurputusta
Miksi et sitten tee raksahommia ja lumenpudotusta katolta (sitten kun sitä lunta tulee katoille taasen)?
Kyllä minulle on riittänyt raksahommia vaikka kuinka. - Sossumies
Olen hakenut joka vuosi kymmeniä tai sataa työpaikkaa. En pääse mihkään töihin koska oon ollut yli 7 vuotta työtön. Pomo luulee etten enää osaa mitään.
- SelitäHetiPaikalla
Sossumies kirjoitti:
Olen hakenut joka vuosi kymmeniä tai sataa työpaikkaa. En pääse mihkään töihin koska oon ollut yli 7 vuotta työtön. Pomo luulee etten enää osaa mitään.
Mikä hemmetin pomo?????? JUsthan jäbä sano et jäbä on työtön!111111 NYT EI KAIKKI TÄSMÄÄ!!! Alahan selittää heti mistä on kyse kuulikko!111
- Pitkäaikatyötön
Sossumies kirjoitti:
Jos olet kunnossa rakennusalan töihin, on hommia jonkin verran tarjolla. Mol.fi:ssä on valtakunnallisesti kymmenittäin rakennusmiehen, -apumiehen, -apulaisen ja -työntekijän (ja muitakin nimikkeitä) työpaikkailmoituksia. Sehän ei tietysti tarkoita, että sinut palkattaisiin, jos koulutetumpaa kaveria on riittävästi tarjolla. Pitkällisen työttömyyden jälkeen työkkärin kautta pitäisi sitten antaa lisäkoulutusta (työttömyysturvaa samalla maksaen), tai saada harjoittelupaikan kautta 'jalkaa oven väliin'.
Tai olisiko alan vaihdosta apua? Mol.fi ilmoittaa palvelussaan olevan 524 ilmoitusta koti-, hotelli- ja toimistosiivoojista ym. Hommiin saattaa päästä pelkällä perehdytyksellä, mutta laitoshuoltajan koulutuksella aika varmasti. - Sossumies
Sossumies kirjoitti:
Enkä oikein malttaisi enää lähteä pois näiltä palstoilta kun jomku voi puhua pahaa minusta.
- sillonenner
Työllisyyskoulutuksessa onkin nykyään se vika että kasvukeskuksissa alkaville kursseille on moninkertainen hakijamäärä , kun taas muilla pienemmillä ja syrjäisimmillä paikkakunnilla kärsitään oppilaspulasta. Aikasemmin ei ollut kouluttaminen rahasta kiinni , koska sai kurssin ajaksi ilmaisen asunnon, matkat sinne ja kuukauden välein ilmaisen matkan kotikuntaansa.
- työtön-ja-yksin
joulunpyhät ja päivät on vuoden yksinäisintä aikaa. Silloin ihmiset ostaa toisilleen lahjoja ja käyvät kylässä ja toivottelevat hyvää joulua ja halaavat toisiaan ja viettävät iloista joulua. Mutta minäpä olen yksin kotona, varmaan 15 vuotta olen viettänyt yksin joulua, kukaan ei toivottele hyviä jouluja eikä kukaan välitä olemassaolostani.
- äråöqwe
Sitä saa mitä tilaa...
juhlapäivät yleensäkkin ovat yksinäiselle kiusallisia.
- Köyhät_kyykkyyn
Kyllä. Joulu on parasta aikaa kettuilla köyhille. Menkää töihin, jos haluatte miljonääreiksi kuten minä.
- justjooooo
Buhahahhahhahhahhahhaaaaa...
- Rikkaatyleensälaiskoja
Niin justiinsa oot tyylii isäläs töissä rip
- Itse666
Köyhyys on melkein aina omaa syytä. Jos on tyhmä ja laiska, ei voi muuta odottaakaan. Se on vähän samaa kuin lihavuus. Kaikki lihavat ovat sairaita eikä se ikinä ole oma syy.
- melkeinaina
Yleistäminen on mukavan helppo ja yksinkertainen tapa käsitellä asioita.
- Joulumaaonmuuta
Oikealla Joulullahan ei ole mitään tekemistä tavaroitten eikä minkään muunkaan materiaalisen kanssa. Oikea Joulu on hengen hedelmällinen lahja ja lähtee sydämestä, mielestä, tunteesta, läheisyydestä, lämmöstä, aidosta kyvystä kokea muutakin kuin materiamaailmaa ...
- VähävarainenOnnellinen
Miksi joulun vietossa pitäisi olla jokin kaava?
Lapset odottavat lahjoja, ja ne valitettavasti maksavat. Mutta silti jokin lahja jouluna lapselle kuin ei lahjaa ollenkaan! Olin onnellinen kun sain suklaata, kirjan, villasukat, jotain ihovoiteita, suihkusaippuan, huulipunan, ripsivärin, tms. Alusvaatesetti henkkamaukasta. Nukke tai legopakkaus. Halinalle. Käytetty nukkekoti, jonka ukki oli kunnostanut. Värit ja värityskirja. Vesivärit, paperia. Ei mitään suurta.
Joulumieli tulee, kun siivoaa hyvin. Raivaa tavarat pois. Järjestää paikat kunnolla. Syö niitä jouluruokia, mistä tykkää. Ja sen lisäksi jotain muuta herkullista ruokaa - ei kallista. Kattaa kauniisti. Kuusi? Maksaa tosi paljon, mutta vanha konsti on ostaa se aattona "viimetipassa"; hinta voi olla edullinen. Edullisin lienee muovikuusi - joka sekin tuo tunnelmaa. Muutama joulukoriste, kynttilä. Havuja maljakossa. Tai risuja, joissa koristeita. Muutama punainen omena kauniisti aseteltuna. Jouluna saa hassutella.
Iloisen joulutunnelman teet sinä itse. Voi istua alas ja laulaa joululauluja. Katsoa yhdessä jouluelokuvia telkkarista. Leikkiä jotain päätöntä riehumisleikkiä. Se kiiltokuvamainen, herraskainen joulu, mitä mediassa tyrkytetään, ei ole todellisuutta.
Mun mielestä lapsiperheen paras joulu on hyvä mieli kaikilla. Siihen ei kuulu känni ja riidat. Rento yhdessäolo, vaikka pitkä perhekävely.
Tiedän omasta kokemuksesta äitinä, että joulumieli on kaukana, kun rahat ovat loppu. Itkua niellen olen laskeskellut rahojen riittämistä edes ruokaan; peruselintarvikkeisiin, joista olen kokannut jouluruokia "sinne päin". Lahjoja olen ostanut kirppikseltä; avaamattomia paketteja, jotka ovat menneet täydestä pienille. Itsetekemällä olen suorittanut joulun. En edes ajattele, että meillä olisi köyhää tai vaatimatonta, koska ei ole. Meillä on kodikasta, ja tykkäämme toisistamme tosi paljon. Perhe koolla.
Itkuista huolimatta; jouluna lasten ilo tarttuu. Kieltäydyn kuuntelemasta synkkiä suomalaisia joululauluja. Toivon sinulle jaksamista. Et ole ainoa äiti tässä maassa, jota huolestuttaa ja kiukuttaa suomalainen joulu. Tee joulustasi sinulle sopiva! - mielikuvituksenpuuteon
Joskus kun oli pieni, tein serkkuni kanssa retken, minkä muistan edelleen. Menimme metsään, laitiomme tulet laavulle ja paistoimme makkaraa. Jälkiruokana oli mustikkasoppaa. En muista joululahjoistani montaakaan, mutta sen muistan. Laavu oli tosi lähellä, nyt kun aikuisena katsoo ja tietenkin, retkenä olisi kelvannut varmaan vaikka takapiha. Jouluista taas muistan tasan ne YHDET lahjat, mitä olin oikeasti toivonut, niitä on lapsuudesta 4. Ei se määrä vaan se laatu. Jouluista taas kaikista eniten - silloin kun vielä meni hyvin - yhdessä olon: oli ihanaa syödä kinkkua, käydä lumilylvyssä ja pelata pelejä. Kerrankin vanhemmilla oli aikaa!
Kunnes sitten kaikki meni pilalle, mutta noin vinkkinä, että jotkut meistä muistaa hyvin sen, mikä joulu oli.
Mitä jos sinäkin ottaisit uuden perinteen, sen perinteen mikä joulun kuuluisi olla? Se ei ole perinne satojen eurojen tuhlaamisesta lahjoihin, vaan yhdessäolo ja hauskan pito. Pulkkamäkeä ei voi taata, kun ei välttämättä ole lunta, mutta jos on, niin lapsille tehty mäki on hieno, pulkat voi vaikka lainata ja mustikkasoppa kulkee termareissa ja makkarakeitto on halpaa - maistuu kuitenkin juhlalounaalta ulkoilmassa. Hiihtoretket ja luistelu vaatii välineet, mutta kävely vain viitsimistä. Mitä jos panostaisitte siihen että tänä vuonna lahjana onkin oikeasti hauskanpitoa, leikkiä, retki ja oikeastaan kaikki se, mikä ei maksa senttiäkään enempää kuin arki, vaatii etupäässä vähän mielikuvitusta ja sitä että liikuttaa sitä pehvaansa ja nauttii itsekin yhdessäolosta?
Mitä jos käyttäisit rahan sijaan mielikuvitustasi? Pelejä voi rakentaa itsekin?
Mitä jos joulu olisikin olla perhe ja vähän lapsikin?
Suurperheessä todennäköisesti on kaverit jo valmiina, yhteihengen luonti aina paikallaan, ja lapsille takuulla jää ikimuistoisia hetkiä, kun vanhemmat muistaa, ettei kaikki vaadi aina rahaa. Ehkä se olisi joululahja jopa itselle? - ehkäisy
Meillä hankittiin lapsia vain sen verran mitä pystytään elättämään. Hyvin yksinkertaista.
- Ota_vastuu_tekemisistäs
Niinpä. On se nyt kumma, että joutuu ihan omasta lompakosta lapsensa maksamaan... Kyllä tämäkin on taas yksi yhteiskunnan ja Helsingin herrojen keksintö köyhän kyykyttämiseksi.
- köyhämies
Kai mä vedän vaan kännit ja suren yksinäisyyttäni jouluna. Pelaan pleikkaria ja juon kaljaa.
- Sossumies
Pleikkarit on teinien juttuja. Mä en juo kaljaa vaan katon aikuisviihdettä.
- EipäOleNiin
Joulu on sopivasti loppukuussa jolloin rahat loppu :))
Voisha sitä pistää kiljun käymään.... pari roiskeläppä pitzaa kynttilänvalossa (sähkötpoikki^^) - khdkh
Kyllä kannattaa tehdä lapsia suurperheen verran ja ihmetellä, kun muut ei kustanna sille joulua. Kyllä oikein sääli kalvaa. Voi elämän kevät...
- Huonotrolli
Olen ite jotain 15 vuotias mä epäilen että niin sanottu köyhämies on 7 vuotias joka luulee että sen jutut on hauskoja jos oot oikeesti tosi köyhä niin uskompa että ei sillo oo varaa ostaa kaljaa melkein osaat trollata.
- joulutontulevaisuus
Kunhan tämä muslimien invaasio vielä vähän jatkuu ei tarvitse eikä saa Suomessa viettää joulua.
- RasistitRöihin
Ole rasisti hiljaa ja mene röihin
- idiootithautaan
Et sit töihin ajatellu mennä? Tollaselta lapset pois ja saunán taa
- arkijuhlaa
Tavarapaljoudella ei kenenkään joulu sen kummemmin kuin juhannuskaan tule... juhla tulee RAKKAUDESTA ja sen luomasta tunnelmasta!!! Välttämättömät perustarvikkeet ja tarpeet ainakin vielä Suomessa on jokaisen ulottuvissa, kunhan vain käyttää rahansa oikein! Joutuu kyllä miettimään ja karsimaan kulutustaan! Mutta ihminen pärjää oikeasti paljon vähemmällä kulutuksella ja krääsällä, mihin me koko kansakunta olemme tottuneet! Rakkautta ja puhtautta ja iloista mieltä...
Tuskinpa. Joulu tulee yhtälailla niin köyhille kuin rikkaille. Luo köyhän niin kuin rikkhahan.... Saa vaan nähdä tuleeko musta Joulu.
- köyhälapsuus
Omat lapsuuteni joulut sijoittuvat 1960-luvulle ja perheemme oli tosi köyhä, asuimme keskeneräisessä rintamamiestalossa, josta vanhemmilla oli velkaa enempi, kuin riittävästi ja lisäksi tuli ongelmia läheisen huonekalutehtaan konkurssista, isälle jäi sinne paljon saatavia, joilla velkoja olis voitu hoitaa.
Ne lapsuuden joulut ovat kuitenkin jäänneet minulle mieleen hyvin mukavina ja monasti kaipaan niitä sieltä lapsuudesta.
Äitini osasi ommella poljettavalla Husqvarna ompelukoneella meille lapsille palakankaista ja vanhoista vaatteeista purkamalla saaduista kankaista vaatteita, isäkin sai äidin tekemät vaatteet. Sukkia ja villapaitoja hän oli kutonut koko perheelle vanhoista villalangoista, joita oli purettu vanhoista villapaidoista ja sukista. Hieman oli ostettu uuttakin lankaa läheisestä Elannon tekstiilimyymälästä.
Jouluruokia varten oli kasvatettu itse kasvimaalla paljon juureksia ja kaikki joululaatikot tulivat omasta kasvimaasta saaduista juureksista. Kinkkua ei meillä ollut koskaa lapsuuteni joulupöydässä, oli kuitenkin aina jotain lihaa hyvin uunissa paistettuna. Aivan pikkupoikana muistan vaarin pyytämiä suolasärkiä suurena herkkuna joulupöydässä suolakalana. Myöhemmin vaarin muuttaessa meiltä pois, isäni osti aina jouluksi jotain kalaa ja monasti vielä muutamia säilykepurkkeja jotain sardiineja, ne oli tosi herkullisia joulupöydässä.
Jälkiruokana oli aina riisipuuroa ja sekahedelmäsoppaa.
Omenoita oli hankittu jouluksi iso laatikollinen.
Joulukuusen isä toi aina jostain, sai aina sen ilmaiseksi jostain, varastamaan hän ei alentunut koskaan mitään köyhyydestämme huolimatta.
Jouluksi kotimme siivottiin ja puhtaat "paremmat" räsymatot, jotka olivat jouluisen väriset, laitettiin lattialle. Jo se oli yhtä juhlaa, kun vanhemmat saivat ostettua ensimmäisen Hoover merkkisen pölynimurin, joka oli sellainen pallon muotoinen ja me lapsetkin saatiin sillä imuroida joulusiivouksia, pientä kilpailuakin oli, että kuka sai imuroida ensin.
Aattoiltana tuli joulupukki, tosin v. 1963 jouluna me lapset tunnistimme joulupukin enoksi, joka asui kilometrin päässä mummolassa, sen jälkeen joulupukki kävi meillä aina silloin, kun olimme koko perhe joulusaunassa ja lahjat oli jätetty joulukuusen alle pärekoriin, ne olivat siellä odottamassa meitä saunasta tullessamme. Saimme aina varsin runsaasti lahjoja, kun enot, sedät ja tädit muistivat meitä lapsia lahjoilla, vanhempien lahjat olivat näitä pehmoisia paketteja ja Aku Ankan joulumanteli, sekä jotkut pelikortit, joko Mustan Pekan kortit tai Hullunkuriset perheet. Niiden pelikorttien kanssa oli mukava pelata ja Tapanin päivänä tuli joskus sukulaisia meille kahville, niin serkkujen kanssa pelattiin. Joskus saatiin joku lautapeli, sitä pelattiin sitten noppaa heittämällä.
Jouluaattona joulurauhan julistus kuunneltiin, sitä ennen oli juuri laitettu ne paremmat matot lattialle ja äitikin malttoi tulla keittiöstä kuuntelemaan sitä joulurauhan julistusta. Se Turun Prinkkalan talo tuntui niin juhlalliselta ja kaukaiselta silloin radiosta kuultuna. Tosin Ruotsi ja Trelleborg kuulosti joltain aivan ihmeelliseltä, kun jotkut joutuivat lähtemään sinne töihin, eivät tulleet sieltä jouluksi Suomeen.
Vanhempani harkitsivat Australiaan lähtöä, että siellä olisi ollut töitä, mutta emme päässeet lähtemään sinne, olimme sidottuina siihen velkaiseen rintamamiestaloon valtion lainalla. Taloon oli saatu v. 1956 valtionlainaa ja sen lainan vuoksi jouduimme jäämään tänne Suomeen, vasta v. 1986 vanhemmat pääsivät eroon tuosta orjuuttavasta lainasta. Ei varmaan tänään ketään enään laiteta tälläiseen velkavankeuteen, kun siitä lainasta ei päässyt eroon muuten kuin maksamaalla se 30v. aikana. Vanhemmat olisivat maksaneet sen pois kalliimmalla pankkilainalla, että olisimme päässeet muuttamaan pois muualle, mutta se ei ollut mahdollista. Joillakin oli Arava-lainalla rakennettu talo ja niissä oli samanlaisia ehtoja, piti asua 28v. samalla paikkakunnalla, myöhemmin niitä ehtoja muutettiin, kun tuli työttömyyttä ja niistä taloista ei pässyt eroon. Jos talon halusi myydä, se piti myydä valtiolle ja siitä ei saannut mitään. Joten vietimme kaikki lapsuuteni joulut sitten siinä talossa.- köyhäsinkku
Mukava kirjoitus! Niin totaalisen eri tyyliä kuin aloittajan. Sinun lapsuudessasi raha ei ole ollut vielä jumalan asemassa, joten onnellisia on osattu olla ilmankin. Eiköhän onni ja tyytyväisyys ole lähinnä elämänhallintakysymys? Jos vanhemmat eivät ole tyytyväisiä, niin tuskin lapsetkaan ovat. Elintasoon katsomatta.
- köyhälapsuus
köyhäsinkku kirjoitti:
Mukava kirjoitus! Niin totaalisen eri tyyliä kuin aloittajan. Sinun lapsuudessasi raha ei ole ollut vielä jumalan asemassa, joten onnellisia on osattu olla ilmankin. Eiköhän onni ja tyytyväisyys ole lähinnä elämänhallintakysymys? Jos vanhemmat eivät ole tyytyväisiä, niin tuskin lapsetkaan ovat. Elintasoon katsomatta.
Olen monta kertaa muistellut perheelleni noita lapsuuteni jouluja. Oltiin köyhiä, mutta jaksettiin iloita joulusta, kun koti oli puhdas ja lämmin, puhtaat jouluiset räsymatot ja joulukuusi toivat jo joulun tunnelmaa.
Kotimme ei ollut mitenkään uskonnollinen, mutta joulurauhan julistus kuunneltiin, kun ne matot oli saatu levitettyä lattialle.
Alkoholi ei liittynyt mitenkään meidän perheen jouluun, isä ja äiti eivät nauttineet lainkaan alkoholia, tosin ei siihen heillä olisi ollut varaakaan. Joulu oli aika rauhallinen, kun oli joululahjat jaettu, me lapset leikittiin niillä leluillamme, mitä oli saatu. Isä luki jotain kirjaa, alkuun joku Sariolan dekkari, myöhemmin Päätalon kirja, oli yleensä lainannut jouluksi lukemista joltain kaverilta tai kirjastosta. Äiti luki jotain lehteä, yleensä Eeva tai Valitut palat, jotka yleensä saatu sukulaisilta ja usein äiti luki koko perheelle jonkun mielenkiintoisen jutun Valitut palat lehdestä, mutta yksi kerta on jäännyt mieleen, kun hän luki Eeva lehdestä matkakertomuksen Siperian radalta matkasta Vladivostokiin, se jäi lähtemättömästi mieleen.
Jouluaattona me lapset saatiin valvoa myöhään, mutta ei me kovin kauan jaksettu luvan kanssa valvoa.
Syksyllä v. 1964 vanhemmat ostivat meille ensimmäisen television, kun isäni lopetti tupakoinnin ja siitä säästyneillä rahoilla televisio hankittiin. Isän yksi kaveri oli päässyt myymään televisioita ja toi sen telkkarin meille Moskvist Skandinavian takapenkillä. Niillä oli kait joku vedonlyönti siitä isän tupakkalakosta ja se isän kaveri kävi meillä aika usein tarkistamassa, että tupakkalakko piti. Isäni tupakkalakko on nyt pitänyt yli 51 vuotta ja tässä ilalla kävimme häntä muistamassa isänpäivänä!
Yksi tv-kanava näkyi ja ohjelmaa oli hyvin vähän. Koko syksyn meillä oli naapureitakin katsomassa iltaisin televisiota, mutta jouluaattona meillä ei ollut yhtään vierasta. Jouluaattona saatiin sitten katsoa televisiota niin myöhään, että nähtiin ne linnut tulevan ruutuun ja niiden jälkeen alkoi lumipyry ruudussa, sitten maltettiin mennä nukkumaan. - elämäntapaköyhä
Samaa mieltä että mukava kirjoitus. Näillä muistoilla lämmitetään mieltä. Itsekin olen köyhä ja syrjäytynyt. Kun kaikkea ei ollut osasi olla kiitollinen. Naapurilla oli hienompi joulukuusi kuin meillä. Siihen aikaan ei ollut kaikilla sähkökynttilöitä vaan piti olla tarkkana elävien kynttilöiden kanssa. Jouluomenat syötiin etukäteen. Vanhempi miesväki oli hiukan tuiterissa mutta perinteet hoidettiin kunnialla.
Liha- ja kalaruoka, sillisalaatti, pöytä pidennettiin kahdella levyllä.
- maaisu
Jouluna vietetään meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen syntymäjuhlaa.
Kun saa kokea Hänen antamaa iloa ja rauhaa, siinä ei kaikkea turhaa krääsää edes kaipaa.
www.tv7.fi, wwwtv7plus.fi - MIKSITEIT10LASTA
kuulostaa taas lestadiolais lapsitehtaan kirjoitukselta. suomen oloissa muten olisi ÄÄRIMMÄISEN harvinaista että köyhät, kolulttamattomat aikuiset lähtisivät vapaaehtoisesti suurperheen perustamiseen täysin pohjalla ollessaan.
Muuta selitystä ei ole. Jospa te lestalahkolaiset ihan itte vaivaatuisitte avaamaan sen Raamatun edes yhde kerran elämässänne, ja lukisitte mitä siellä sanotaan mistäkin, KANNESTA KANTEENja lopetate oppinne imemisen joltain täysin oppimattomilta harhassa olevilta ihmisraunioilta, niin elämänne olisi kuin Raamatussa luvataan:siunattua. NYT SE ON KIROTTUA! JA IHAN OIKEIN TEILLE! - moneyman89
kyllä on, teidän kiusaksi tehty.
- köyhäsinkku
Köyhänä sinkkuna joulu on päivä kuin muutkin. Onneksi minulla ja sisarillani on ollut edes sen verran järkeä, ettemme ole lapsia tehneet. Lapsuudenperhe toiminut riittävänä pelokkeena.
Jos asutte vuokralla, teillä on todennäköisesti talopesula. Ainakin meillä talopesulasta velotetaan kiinteä euromäärä kuussa. Talopesulan käyttö tulee halvemmaksi kuin kotikoneen. Yleensä teollisuuskoneet ovat suurempia, nopeampia ja tehokkaampia kuin kotikoneet. On asennekysymys kantaa pyykit yhteiseen pesulaan. Kai sen aikaa joku isommista sisarruksista voi katsoa pienempiä.
Raha on nykyajan jumala. Vaikea on päästä raha-ajattelun yli, mutta on se mahdollista. Jos itselläni olisi lapsi(a), selittäisin, että kaikilla ei ole yhtä paljon rahaa, ja selittäisin, mitä lapsen pitää tehdä, jos hän joskus haluaa leveämmän leivän (eli opiskella, opiskella ja opiskella sekä harkita muutkin elämänvalintansa sekä kulutustottumuksensa).
On pienelläkin pärjänneitä perheitä. Esim. moni taiteilijaperhe on elänyt todellisessa köyhyydessä, mutta on onnistunut silti kasvattamaan onnellisia ja luovia lapsia. Jotka ovat myös löytäneet paikkansa maailmasta. Ruikuttaminen ei paranna tilannetta. On mietittävä vaihtoehtoja. Vaihtoehto ei ole, että sossu maksaa korkean elintason.- kaunisjarikasrouva
Taidatte olla sinkkuja vain siksi että olette niin rumia. Köyhät on yleensä rumia.
Kai teiläläisiäkin johonkin tarvitaan, yhtäkkiä ei kyllä tule mieleen että mihin.
Köyhien on aivan turha apinoida varakkaampia esim. Joulua viettämällä. Hyvin voivat lähteä keräämään pulloja ja tölkkejä myös Joulunakin.
- erqyreyqe
Joulu nyt on syvältä kaikin puolin muutenkin...
- Nouu
Joulu on sitä varten että sukulaiset saa muistella miltä näytit 30-vuotta sitten.
- mz1954
joopa joo!!! onko koskaan käynyt mielessä, että joulua voisi viettää yhdessä? siis todellakin yhdessä. ei tarvitse ostaa lahjoja, kun antaa sitä aikaa. varmaankin jopa teiltä löytyy lautapelejä. toki esim. yazzi- peliin ei tarvita kuin paperia, kynä ja 5 arpanopaa. tee itse pelaajille sarakkeet paperille ja peli voi alkaa. on turhaa aina ostaa leluja ym. joilla kakarat leikkivät hetken ja sitten ne jo joutavatkin pois. pelien parissa voitte viettää aikaa yhdessä ja hauskaa on pienellä vaivalla. ruokapuoli hoituu monelta henkilöltä saamasi vinkin mukaisesti. osta nyt mitä voit ja tee itse. valmiit einekset eivät edes maistu miltään, mutta itse tehdyssä maistuu mm. rakkaus ja toisten ajatteleminen, jolla ruoka on tehty. itse en ole koskaan ostanut valmista, vaan tehnyt AINA itse. myös arkiruoat. älä vaan sano, että on kiire!!! ihmisellä ei ole kiirettä, jos et sitä itse (kiirettä) itsellesi tee. hautaan ehtii kiirehtimättäkin. sen suhteen voit olla rauhassa ja rauhoittua. ehdit kyllä mukaan, sillä se juna ei aja ohitsesi. nauti siis joulusta, vaikka vaatimattomastikin ja jos kakarat mankuvat, kerro, että tärkeintä on olla yhdessä. sekään ei kaikille ole mahdollista. syystä tai toisesta monen on mahdoton olla perheensä kanssa (mieti ihan itse mahdollisia syitä). juhlan vieton ei aina tarvitse olla lahjoja, liikaa herkkuja yms. hyvää joulua teille kaikille!
- Enempääeitarvittu
On juhannus, vappu ja pääsiäinenkin niin eikö ole varaa viettää niitäkään. Ei se joulu ole sen kummoisempi kuin muutkaan juhlapyhät.
Ne pula-ajan juureslaatikot eivät ole kalliita. Johan teidän täytyy arkenakin syödä niin jouluna tule vielä halvemmaksi. Meillä oli sukulaisen metsästä vaatimaton kuusen ränkky itseväsättyjen koristeiden kera ja siinä se joulu meni ja tuli. Konvehtirasia oli kääritty joulupaperiin ja sen sai kuusen alta. - köyhäävaiei
Mun ehkä paras joulu on ollut muutama vuosi sitten rovaniemellä kodassa. Olin yksin siellä. Hienot puitteet! Seuraava joulu meni autiotalon saunassa asuessa ja saunoessa, roskisesta dyykattuja ruokia syödessä. Se oli toinen upea joulu :) hienot puitteet <3
Terveisin köyhämies.
Ps. Olen lapsuudessa ja aikuisiälläviettänyt myös materialistisia jouluja perinteisten kaavojen mukaan. Enimmäkseen hyvin ahdistavia ja stressaavia aikoja.. - jtl85lahti
itse olen tyytyväinen kun on sen verran joulun alla rahaa että pääsee emännän puolen perheen luo ja saa olla siellä lapin rauhassa syöden poroa ja koirien kanssa lenkkeillen :)
- Tunturientunnelmaan
Tämä on minunkin unelmani: päästä viettämään Joulua sinne, missä se on vaikka sen eteen ja takia ei tekisi yyyhtään mitään.
- kerty
Joulu muodostuu vähistä lisistä,eli perunoiden lisäksi porkkana-, lanttu- ja maksalaatikkoa, pieni kinkku, piparkakkuja, torttuja, konvehtirasia ja pähkinöitä esimerkiksi ja joku halpa lahja jokaiselle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
S-kauppa nosti hintoja, K-kauppa laski
Elintarvikkeiden arvonlisävero laski vuodenvaihteessa 13,5 prosenttiin. S-kauppa siirsi alennuksen suoraan katteisiin pi675927Vilma Nissinen pyytää anteeksi rasistisia lausuntojaan
Nöyrtyi kuten persut yleensäkin. On kyllä noloa tuollainen vätystely, kun ei ole miestä seisoa omien lausuntojensa takan3495749Hiihtäjä Vilma Nissisen kommentit aiheutti paniikkia
ja hernettä vedettiin nenään. Nissinen kertoi torstaina haastattelussa, kun häneltä kysyttiin, että tykkääkö hän hiihtä934731Huuto yltyy persujen piirissä Venezuelan johdosta.
Kohta kakofonia yltyy kun persut tajuavat mitä Venezuelassa tapahtui. Von den Leydenki jo kipuilee kuten persut EU:ssa y122235Ikävä uutinen uudesta Unelmia Italiassa kaudesta - Iso pettymys tv-katsojille!
Unelmia Italiassa -sarja kertoo Ellen Jokikunnaksen perheen elämästä Suomessa ja Italiassa. Nyt Ellen on kertonut tuleva182048Nyt ottaa persua pattiin: sähköauto joulukuun myydyin
🤣 prööt prööt pakoputkellaan pörisevää persua ottaa nyt saamaristi pattiin, kun paristoilla kulkeva sähköauto on noussu521952Ovatko Perussuomalaiset kommunisteja?
Toiset sanovat että ovat, toiset sanovat että eivät. Ainakin heillä on paljon sen aatteen piirteitä, koska haluavat kont431870Martina vuokraa yksiötä
Nyt on tarkka'ampujan yksiö vuokrattavana 800 e. Toivottavasti löytyy hyvä asukas.2511211Jokaisella tytöllä on supervoimansa
Millaisia ajatuksia artikkeli herättää? Mainos: Dove | ”Itsetuntoni oli ihan romuttunut” – Peppina Rosén haastaa tavan2031114Voi kauhiaa: keikkapaikat keikahtavat juopottelun puutteessa!
Vai ei tule rahaa artistille viinanmyynnin vähennyttyä. Missähän muualla kannattavuus korreloi myrkyn imemismäärän ka641061