Kävinpä tässä pari viikkoa sitten ohikulkiessani Varkaudessa. Totuuden sanoakseni en ole siellä kovin montaa kertaa 55- vuotisen elämäni aikana vieraillut, koska en ole nähnyt sille mitään tarvetta.
Yllätyin sinne tullessani suuresti, sillä en millään meinannut löytää sieltä kaupunkia. Pelkkää uteliaisuuttani ajattelin siis ensiksi tutustua Varkauden keskustaan ja oletin löytäväni sen keskusta kyltin osoittamasta suunnasta, mutta kuinkas kävikään. Ajoin ilmeisesti pääkatuakin pitkin sekä keskustassa ristiin ja rastiin, mutta harmikseni en sitä keskustaa löytänyt. Näin kyllä jokusia 1950-1980 luvuilla rakennettuja pieniä liiketaloja harvakseltaan siellä täällä kuin taivaalta tippuneina, mutta keskustaa tai minkäänlaista kaupunkia en todellakaan löytänyt. Mieleen tuli paremminkin kauppala tai hiukan tavallista suurempi kirkonkylä. Siksi kysyn teiltä asiat paremmin tietäviltä, onko Varkaudessa oikeaa keskustaa ja onko se ns. Varkauden kaupunki myös jossakin sillä suunnalla?
Totta puhuen ennen Varkautta yritin tehdä samanlaisen tutustumisen myös Pieksämäellä, mutta sieltäkään en löytänyt keskustaa enkä kaupunkia, vaikka ilmeisesti ajoin sielläkin ns. "keskustan" lävitse.
Kyllä Suomi on näemmä todella erilainen lännessä ja idässä. Esimerkiksi meillä Pohjanmaalla kaupungit sentään näyttävät kaupungeilta.
Missä on keskusta?
23
2384
Vastaukset
- BurgerStröm
Jaa taas on joku käynyt Varkaudessa - ilman että olisit varoittanut siitä meitä jo etukäteen !
VARKAUDESSA on kaksi keskustaa - Vanha on Päiviönsaarella ja Uusi Taulumäellä olevalla torilla !
Se että missä kaupat nykyään on ihan eri paikka - eli kaikki kaupat ovat Relanderinkadulla taikka sen poikkikadulla Prisma LIDL Tokmanni CityMarket yms
Kannattaa katsoa YOUTUBE video - Varkaus on kaunis kaupunki - ja kuunnella mitä siinä kaveri kertoo että mikä on missäkin...
Hän lähtee Savonkadulta ja päätyy Toriparkkin Taulumäen torille. - rollion
Paska aloitus. Typerä trolli.
- tositrolli
Samaa mieltä, aika tympiö.
- SiitOnAikaa
Olisi kannattanut käydä Varkauden Museossa katsomassa että miten kaupunki on kehittynyt 1962 vuoden jälkeen ja miten ilme on muuttunut !
Ennen Ahlströminkadulla oli liikenettä mutta kun kaupugintalon laajennusta rakennettiin niin silloin poistettiin myös silta jotta alue saataisiin liikeenteeltä rauhoitettua !
Eli koko Ahlströminkadun alku on nykyään puistona ! - Tietääkseni
Eikös se keskusta ole hallituksessa, valitettavasti?
- Anonyymi
Keskusta, eli sierainpuolue ja kannatus n.10%.
- trrrolliii
Savonlinnassa on keskusta.
Pysy omalla palstallas kahjo. - beethooven
Kyllä se ennen vanhaan hyvään aikaan oli muistaakseni Taulumäki toreineeen ja lähinnä Kauppakatu sitä oikeaa varkauden keskustaa. vaan mitenkä lienee sen asian laita nyt?
- Kierotie
Miksi Ahlströminkadun silta aikoinaan purettiin ja milloin se tehtiin ?
Jos joku tietää niin kertoisitko sen muillekkin !- hlahti
Vanha matala silta haittasi veneliikennettä Huruslahdelle, purettiin joskus 80-luvun alussa.
- Kierotie
Ok - Kiitos nopeasta vastauksesta !
Oliko silta paljonkin matalempi mitä rautatiesilta ?
- eisipilytöitä
'Keskusta'sanana onjo kirous!
Noh, Varkaudessa ei onneksi ole kepulaisia!!!!!!!!!!- CafePullaland
Ei Keskusta Varkaudessa mitään muuta tarkoita kuin Kaupungin Kahta Keskusta !
Toinen on Päiviönsaarella ns " vanha keskusta " - ja Uusi eli vähemmän kulunut on Taulumäen torilla - ihan vesitornin kupeessa.
Tornista näkee hyvin että keitä on torilla ja keitä taas saa aina odottaa !
- omapienikoti
Minulle kaupungin ydin on Laivalinnankatu.
- KaunistaSeutua
omakotipien
Eikö Lavalinnankadulla ole melkoinen liikenne ?
Kuuluuko liikenne asuntoihin vain miten tiiviit ovat ikkunat ? - SilloinDaamina
Olen itse opiskellut Talouskoululla siinä Laivalinnan ja Reunakadun kulmassa !
Vieläkö talo on käyttökiellossa ?
- Ryöstöhinnat
ap:n kannattaa käydä katsomassa myös Imatra, Iisalmi ja Savonlinna, muutamia mainitakseni, ja sitten arvioida Varkautta uudelleen.
- aittoniemi
päiviönsaari tai kauppakadun alue otaksun
- Anonyymi
Minulla on oma mielipide,johon muut ei vaikuta. Minulle taulumäki on keskusta ja päiviönsaari kakkoskeskusta.
- Anonyymi
Kyllä, Päiviönsaari on 2. sijalla!
- Anonyymi
patonki
- Anonyymi
tuohivirsut
- Anonyymi
puheviat
ala-asteen
erityisopettaja pitäisi hyvä
jos ei parane
ei parane
ei parane sitten harjoitteet ( kurkku-r)
vanhenmpana oskari keräsi rautanauloja ratakiskoilta kun risto
opiskeli tarkkailuluokalla tarkkiksessa ja ihmetteli että
missä simo arhhippainen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei823596Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss1071792- 1061102
- 991075
- 60933
Priden osallistujamäärä suuri pettymys!
Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate164840- 42836
IS Viikonloppu 28.-29.6.2025
3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit57791Joku kysyy
Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g59769Kannan sinua mukanani
Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii28735