Ajattelin tehdä erittäin yksinkertaisen kompostin.
Luin yhdestä kirjasta, että jos laittaa mustaan muovipussiin lehtiä, panee pussin kiinni, tekee reikiä pussiin ja antaa olla ulkona talven yli, niin keväällä on hyvää kompostia.
Niinpä olen nyt kerännyt lehdet pussiin.
Voinko laittaa sekaan myös muuta, esim porkkanan ja omenan, appelsiinin kuoria?
Ken tietää?
En oo kompostoinut aikaisemmin, enkä rupee tekemään/ostamaan erityistä kompostia.
Porkkananhituja ja muuta lehtien sekaan?
5
151
Vastaukset
- Pissaa_päälle
Pissaa päälle niin homma nopeutuu huomattavasti.
- Tukiainetta
Pihan ja puutarhan jätteet voi kompostoida avokompostissa. Myös ruoanlaiton kasvisten perkausjätteet voi laittaa samaan kompostiin, mutta ei mitään muita ruokajätteitä. Puutarhakompostia voi käyttää myös talouskompostin tukiaineena. Ruokajätteen kompostointi vaatii tukiainetta noin 90% kompostin koko massasta. Typpilisäys on tarpeen olkoon tukiaine mitä tahansa. Puuuceee jäte vähentää typpilisän tarvetta.
- Talvellajäätyy
Se pussillinen lehtikariketta jäätyy ja kompostoituu vasta seuraavana kesänä. Puutarha ja pihajätekompostin voi tehdä syksylläkin ja riittävän iso komposti voi toimia talvenkin yli. Yleensä syksyn puutarha ja pihajäte kasataan kompostiin ja seuraavana keväänä siihen lisätään kevätharavointijäte ja puutarhanhoitojäte pensaiden oksat haketettuina ja komposti käynnistetään.
- Avokomposti
Pussi ei ole riittävän hyvä hiiriä ja rottia vastaan. Se on siis avokomposti.
- Typpilisäys
Piha ja puutarhajätteen voi kompostoida avokompostissa. Typpilisäys tehostaa kompostin toimintaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400006171116124h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?133688Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja272650Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2582591Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin51835- 2091348
Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.491254- 721200
Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo591089Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?771039