Onko kellään omaa kokemusta miten homma käy vai käykö ollenkaan?
Taustalla pahasti keskeneräinen WC remontti ...
Porta Potin tyhjennys septiasemalla
24
5610
Vastaukset
- onnistuukyllä
Onnistuu kyllä. Vähän voi joutua kallistamaan säiliötä samalla kun imee. Korvausilmaa kun päästää samalla sisään, niin ei mene lommolle.
- holyshit
Ok. Hyvä kuulla.
- upeatkelit
Nyt kun marraskuu on menossa, septityhjennyspaikat eivät enää liene toiminnassa. Siksi ei kannata poiketa pelkästään portapotin takia vierassatamiin.
Toivotaan, että ehdit saada venevessasi remontin valmiiksi ennen kevättä!
Miten pitkään meinaat vielä seilata ennen telakointia? Nythän keli on ollut harvinaisen kaunis ja lämpimämpi kuin koskaan aikaisemmin marraskuun alussa. Itse meinaan silti nostaa veneeni marraskuun puolissä.- holyshit
Vene on jo telakalla mutta katse ensi kaudessa ja siitä tämä pähkäily miten voisi edetä
- Retkipotta
Josko sen potin kehtaisi käydä tyhjäämässä sataman vessanpönttöön? Luulisin, että nopeampaa ja kätevämpää.
- holyshit
Tätä itsekin ajattelin mutta voi olla kielletty, muistan ainakin Taalintehtaalla nähneeni. , ehkä pelätään "ohi" kaatamista.
- Jurpo
Potin voi tyhjentää myös bussipysäkille tai moottoritien levähdysalueelle.
- Potteja
on imutyhjennettäviäkin, vähän aikaa sitten oli torissa sellainen myytävänä.
- Neonhyviä
Ei pottaa kannata pelätä ja sillä n.20 litran säiliöllä ihan käypä laite.
Osta normi potta ja rautakaupast 50mm viemäriputkea 500mm pätkä näin saat septiasemalla helposti tyhjennettyä sen, jos ostat septi mallisen potan se on vaikeaa tyhjentää perinteisin keinoin.
Näissäkin hyvät on hyviä ja paskat paskoja.- Holyshit
Avot. Tällainen sopis kyllä meille.
- Joakim1
Miten sitä viemäriputkea käytetään tyhjennyksessä? Liitetään se tyhjennyksen ajaksi siihen pyörivään tyhjennysputkeen? Ja sitten pitää jossain säilyttää sitä likaista viemäriputkea?
Itse tyhjensin aikoinaan kemiallisen vessan joko kaatamalla vessanpönttöön tai sitten imutyhjennyksellä samaa reittiä kuin tavara oli sinne mennytkin eli avaamalla sen luistin joka sulkee säiliön kulhoon päin. Molemmat onnistui OK eikä ollut lainkaan niin etovaa kuin voisi kuvitella. Tietysti edellyttäen, että kemikaalit on kunnossa ja tyhjennysväli riittävän tiheä. Muuten alkaa haista.
Joissain harvoissa paikoissa kuten Kasnäsissä oli erillinen kemiallisen WC:n tyhjennys- ja huuhtelupaikka. En tiedä nykytilannetta, tuosta on kymmenkunta vuotta. - Einaamapotaskii
Viemäriputkella jatkan sitä septiaseman imuputkea, ja tyhjennän kanssa " luistin"kautta,
Se putki on helppo huuhtoa meressä ja pussiin säilytykseen.
- qwqwooo
Muistelen jostain lukeneeni, että kemiallista WC:tä ei saa tyhjentää kompostoivaan WC:hen, kemikaalit pilaa heti sen kompostointiprosessin.
Onko tässä mielessä turvallista tyhjentää kemiallinen normaali wc:hen (= kunnalliseen jätehuoltoon)? Meneekö septityhjennyspaikkojen kamat samaan kunnalliseen jätepuhdistukseen kuin koti wc-kin?- Retkipotta
Tuo nyt on aivan eri asia. Viemäri ei perustu kompostointiin, ja siellä olevaa hajottajakantaa ei noin vain tuhota.
Septityhjennykset päätyvät kunnalliseen jätevesijärjestelmään.
- Kokemustaon
Aluksi oli pelkkä irtokemssa. Sitten hommasin siihen kiinnityssarjan ja imutyhjennyssatsin. Nyt vain imaisee sisällön kannen liitimestä eikä tarvitse ihmetellä haisevan säiliön kantamista pitkin laitureita tai p-skasen imuletkun tuomista veneen sisälle.
- holyshit
Moi. Voitko mainita mikä merkki/malli on kyseessä. Kiitos tiedosta
- FF27Charlotta
Itselläni on Visa 319 MSD (imutyhjennysmalli) ja huohotinletkussa aktiivihiilisuodatin. Imutyhjennus on ollut käytössä lähinnä lomamatkoilla. Kovin pitkiä aikoja ei tuossa voi tavaraa säilöä. Hiukan pidempään jos on imuletku kytketty ja pääsee hengittämään tuon huohotusletkun kautta. Etuna tuossa on kun ei tarvitse miettiä imutyhjennyspaikkojen toimivuutta tai aukioloa syksyllä. Ihan tavalliseen pönttöön tuon pystyy tyhjentämään ja kloritella välillä desinfioimaan. Huonona puolena kyseisessä mallissa on kapeus. Toisaalta pienessä veneessä tuo on vain hätävarana jos maista ei huussia löydy.
- fgfgfgfg33
FF27Charlotta kirjoitti:
Itselläni on Visa 319 MSD (imutyhjennysmalli) ja huohotinletkussa aktiivihiilisuodatin. Imutyhjennus on ollut käytössä lähinnä lomamatkoilla. Kovin pitkiä aikoja ei tuossa voi tavaraa säilöä. Hiukan pidempään jos on imuletku kytketty ja pääsee hengittämään tuon huohotusletkun kautta. Etuna tuossa on kun ei tarvitse miettiä imutyhjennyspaikkojen toimivuutta tai aukioloa syksyllä. Ihan tavalliseen pönttöön tuon pystyy tyhjentämään ja kloritella välillä desinfioimaan. Huonona puolena kyseisessä mallissa on kapeus. Toisaalta pienessä veneessä tuo on vain hätävarana jos maista ei huussia löydy.
Kunnossa olevasta kemiallisesta WC:stä ei hajut tule ulos. Oli sitten tavaraa siellä kuinka kauan tahansa. Kokemusta on 20 vuoden ajalta Portapotista. Se on sitten eri asiat jos tiivisteet on kuluneet tai ei osaa panna luukkuja kiiinni.
WC:tä käyttäessä livahtaa wc-tilaan pieni hajumäärä, mutta sekin haisee kemialliselta aineelta, ei ulosteelta. Se haju häipyy nopeasti jos veneessä on edes jonkinlainen ilmanvaihto. Aineita on kahta merkkiä, joista toinen haisee enemmän ja toinen selvästi vähemmän. En vaan muista nimijä.
- liekitetään
Myydäänkös portapottia jonka saa sytyttää paloaineilla palamaan ja pskat palaa kätevästi pois?
- potalla
Ei myydä, veli.
- tortta
potalla kirjoitti:
Ei myydä, veli.
Entäs nuo kertakäyttögrillit?
- Kokemustaon
Minulla Dometic 976 malli. On käytössä mukava koska korkea.
- Kakkakamelit
Minä tyhjään aina sataman vessaan. Persephonella eli takapuolisuihkulla on näppärää suihkia mahdolliset roiskeet wc-istuimelta tai lattialta, kun holvaa 15 litraa sitä itseään viemäriverkostoon. En suosittele krapula-aamun tehtäväksi. Naantalissa eivät osanneet neuvoa mihin kemppavessa tyhjennetään, eivätkä Kasnäsissä. On täysi mysteeri minne ihmiset näitä tyhjää ja mikä on suositus kun ollaan niin kovasti huolissaan päästöistä vesistöihin. Ei siellä septiasemallakaan hirveesti ruuhaa ole. Ilmeisesti pidätyskyky veneilijöillä on melkoisen kova?
- holyshit
Hauska juttu perjantai -illaksi, mutta sen verran nappaan tuosta että soitanpa muutamaan satamaan keväällä ja kysyn asiaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2812926Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka522313Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3481997- 1151733
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1081675Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121375- 661317
- 681253
- 581232
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl771181