As.tuki / alivuokralaisuus

kinkkinentilanne

Mitenkä toimia seuraavanlaisessa tilanteessa...

Löysin ihanan asunnon, mihin haluaisin muuttaa, mutta se ei vielä ole mahdollista koska nykyinen vuokrasopimukseni sitouttaa minut olemaan tässä asunnossa vielä 3 kk. Asun nykyisessä asunnossa kahdestaan erään tuttuni kanssa. Olisimme muuttamassa tästä seuraavaksi erillemme omiin asuntoihimme.

Taloudellisen tilanteen vuoksi en pysty maksamaan kahden asunnon vuokraa päällekkäin. Uusi asunto olisi kuitenkin niin ihana, että en haluaisi sivuttaa mahdollisuutta ottaa sitä vastaan ennen kuin se vuokrataan jollekin muulle.

Suunnittelimme, että tuttavani (jonka kanssa asun) tekisi sopimuksen uudesta asunnosta ja asuisi siinä siihen saakka kunnes itse vapaudun tästä asunnosta. Ongelmana kuitenkin olisi se, että sopimuspapereissa olisi hänen nimensä eikä vuokraisäntä varmaan katsoisi hyvällä, jos vuokralainen vaihtuisi lennosta yhtäkkiä.

Siitä tulikin mieleemme, että onnistuisiko sellainen, että minä menisin alivuokralaisena asumaan tuohon kyseiseen asuntoon, ja hän muuttaisi samalla pois uuteen vuokra-asuntoon. Jäisin siis yksinäni asumaan asuntoon alivuokralaisena, olettaen että vuokrasopimus ei olisi muutettavissa minun nimiini vuokranantajan taholta noin yhtäkkiseltään.

Lähinnä askarruttaa tässä se, että mitenkä tulee menemään Kelan kanssa asumistukiasiat tässä tapauksessa (ei ole aiempaa kokemusta)... Lisäksi mietityttää, että kun tuttavallani muuttaisi siitä asunnosta uuteen asuntoon, saisiko hän Kelasta täyden asumistuen uuteen asuntoonsa (olettaen, ettei enää asu edellisessä, vaikkakin virallisesti vuokralla). Entä saisinko minä itse täyden asumistuen tähän asuntoon, jossa olisin alivuokralaisena?

Mitenköhän vuokranantaja reagoisi siihen, jos tuttavani alivuokraisi asunnon minulle ja muuttaisin siihen lennosta kesken vuokrasopimuksen, hänen muuttaessaan fyysisesti pois asunnosta. Onko tällainen siis käytännössä edes mahdollista ajatellen Kelaa tai vuokranantajaa?

Olisiko kenelläkään antaa neuvoja tai omakohtaista kokemusta tällaisesta?

1

101

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • etetty

vuokraat sen itse.mikään ei kiellä vuokraamasta 2 asuntoa. otat kaverisi alivuokralaiseksi tarvittavaksi ajaksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      181
      7617
    2. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      88
      3599
    3. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      59
      2454
    4. Kolari Klaukkala

Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se
      Nurmijärvi
      72
      1589
    5. Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä

Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.
      Maailman menoa
      374
      1504
    6. Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!

Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l
      Kesämökki
      20
      1406
    7. Kuvaile elämäsi miestä

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      57
      1393
    8. Toivoisin, että lähentyisit kanssani

Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä
      Ikävä
      17
      1091
    9. Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan

Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni
      Ikävä
      79
      1040
    10. Kevyt on olo

Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3
      Ikävä
      84
      1038
    Aihe