Onkohan tää paniikkihäiriöt

Häiriintynytt

Kun aina välillä tulee tälläsiä
Sydän hakkaa sairaasti
Kädet ja tärisee niin saatanasti
Tärisee muutenkin
Tuntuu että ei saa henkeä, happi loppuu
Olo on todella epätodellinen
Huimaa/pyörryttää
Tuntuu että menettää hallinnan ittestään
Tuntuu että vois kaatua vaan maahan hetkellä millä hyvänsä

Ja muutenkin ahdistaa koko ajan aivan käsittämättömästi.
Koulu menee ihan päin persettä koska en tän takia pysty keskittymään mihinkään enkä saa tehtyä tehtäviä.
Tulee tolleen miten kuvailin niin aina ihan yllättäen, menee kyllä melkein aina vajaassa puolessa tunnissa ohi.
Äitille kun kerroin niin se sanoi, että kuullostaa paniikkikohtaukselta ja muutkin on sanonut niin ja siltä musta itestäkin tuntuu vähän.
Koulussa en ole kertonut kenellekkään aikuiselle esim. opettajalle enkä kurattorillekkaan vaikka siellä muutaman viikon välen käynkin (hilhaisuuteni koulussa takia).
Olen koulussa tooodella hiljainen tunneilla enkä aina edes saa vastattua, kun opettaja jotain kysyy. Tämän hiljaisuuden vuoksi luokanvalvoja laittaa jonkun lähetteen koulupsykologille.

En oikeastaan ikinä ole kaverin kanssa vapaa-ajalla. Olen vain yksin huoneessani ja olen tabletilla tai nukun, koska en kykene muuhunkaan.

Eilen tein tälläsen ahdistustestin ( http://www.ksshp.fi/kyselyt/bai/ )
Tulokseksi tuli 49 eli saattais testin mukaan olla vakava/vaikea (en muista kumpi oli :/ ) ahdistus.
Mutta eihän tollasiin testeihin nyt täysin voi luottaa...

Kertokaa jooko teidän mielipiteet siitä, että mitä tää ois ja mitä mun pitäis tehdä. Se ois tosi kiva. Suuri Kiitos jo etukäteen jos joku kiva ihminen vitsisi vastata :)

7

57

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiltalttiko

      Juups,paniikkihäiriötä tuo on.Siihen saat mietoja lääkkeitä,jotka auttaa sinua.Paniikkihäiriö on melko yleinen sairaus,joten et ole yksin.Yritä nyt vaan puhua asiasta avoimesti muille ihmisille.Elämänlaatusi paranee kun saat avun ja pystyt elämään ilman paniikkioireita tai jopa estämään isommat kohtaukset.Terv,toinen paniikkihäiriöinen

    • Renttuvua

      Joo et tosiaan ole yksin. Paniikkihäiriöstä ikävä kyllä kärsit. Yhdyn edelliseen siinä mielessä että puhut asiasta muille! Se ei ole missään nimessä häpeän aihe enkä välttämättä lähtisi edes lääkkeitä syömään ellei ole ihan pakko. Itse en syö. Puhu esim lääkärin kanssa ja ota selvää oireista ja siihen liittyvistä tuntemuksista. Tietoisuus "kohtauksesta" jo auttaa sinäänsä koska jossain kohtaa ne alkaa pysymään hanskassa paremmin ja elämänlaatu paranee. Pahinta taitaa olla sinullakin se jatkuva huoli ja pelko että menettää kontrollin/terveyden tai ylipäätään pelkää kuolemaa yms. Voin kertoa että et sekoa tai kuole vaikka siltä kovasti tuntuukin. Hae vertaistukea ja yritä tehdä mahdollisimman normaaleja asioita. Kyllä ne kohtaukset viellä helpottaa :) tsemii

    • läähpuuh

      Tuo tunteesi, että happi loppuu, on itseasiassa päinvastainen tilanne. Hyperventilointi lisää hapen määrää veressä, ja pelkästään se aiheuttaa pyörrytystä, näköhäiriöitä, rytmihäiriöitä, sekavaa ja tukalaa oloa jne. ja sen helposti tulkitsee happivajaukseksi. Jos sulle laitetaan ph-kohtauksen aikana hs-mittari sormeen, niin se näyttää 100%. Normaali on n. 95%. Kun ph-kohtaus alkaa, niin keskity hengitykseen, äläkä anna sen kiihtyä ja muuttua pinnalliseksi. Jatka rentoa palleahengitystä normaalisti, eli ei liian syvään eikä liian tiheästi. Se on kohtauksen aikana haasteellista, mutta joka kerta kun sen muistaa, niin sen alkaa vähitellen hallitsemaan. Heti kun oppii välttämään hyperventilointia niin ph-kohtausten voimakkuus vähenee ja kesto lyhenee. Eikä lääkkeitä tarvita.

    • ammattikoulu

      Vaikuttaa että miullakin on ollut paniikki häiriö 6-7 vuotta. Laukaisija taisi olla koulukiusaaminen? Nyt opettajat houkutteli taitaja kisoihin mukaan, tod.näk pärjäisin hyvin kisoissa osaamisen kannalta. Olen käynyt katsomassa kisoja, niin tiedän millainen se kokemus on, ja tajusin ettei pää kestä sitä painetta ja ahdistusta mitä tuomarit yms katsojat minulle aiheuttaa. Nyt tajuan mikä vaivannu jo vuosia. Mutta kisat pitää silti jättää väliin, tämän paniikkihäirön vuoksi.....

    • Kokenu

      Aloittajalle isot ablodit, Olet puhunut asiasta äitisi ja kavereidesi kanssa. Suurimman kynnyksen olet siis astunut! Hienoa! Lääkitystä ei kannata pelätä, mutta jos mahdollista kannattaa myös hakeutua keskustelemaan ammattiauttajan kanssa. Kasvaminen on näinä aikoina haasteellista, onneksi en itse ole enää nuori. Jos ja kun aloitat lääkkeet, niin sitten kavereiden mukaan ja pois koneelta. Mieluimmin vaikka kirjoja. Ja joku hyvä harrastus! Tsemppiä, kyllä sä pärjäät ja nouset!

    • rrrrrrrrrrw3

      verensokerin laskua tuo on. Itelläni on molemat, paniikkihäir joskus ollu, ja joskus on veresokerin yllättävää romahtamsita. Tutkitutappas se ensin, ettet saa väärää diagnoosia!!

    • akkjsjsjhd

      Mulla on aivan samanlaisia oireita. Välillä tulevat yllättäen ja välillä tilanteissa joita jännitän jo etukäteen. Diagnoosina oli paniikkihäiriö ja lääkitys estämään kohtauksia...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe